Visalla huijaaminen

liian helppoa..

Tein ensimmäisen visa ostokseni netissä eilen eli maksoin etelänmatkan. Kaikki tarvittavat tiedot löytyi kortista. Maksaessani kortilla jossain kaupassa tai raflassa niin siitähän voi epärehellinen kopsata tarvittavat tiedot ja sen jälkeen ostella netissä vaikka mitä laskuuni, itse huomaan vasta laskun tultua. Voiko tää todella olla näin helppoa????

9

827

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+16

Olen maksanut kohta parikymmentä vuotta lähes kaiken korteilla. Yhden kerran olen tullut "huijatuksi" ... kysymyksessä oli kotimainen VR, joka tuplaveloitti oston.

• Ei ihan noin helppoa

No ei se ihan noin helppoa ole. Ne, jotka käyttävät toisen ihmisen luottokorttia väärin, eivät pääsääntöisesti ostele matkoja vaan fyysistä tavaraa. Ja sehän toimitetaan ainoastaan samaan osoitteeseen kuin mikä on rekisteröity luottokortin omistajan osoitteksi (ainakin luotettavat nettikaupat tekevät näin).

Jos joku ostaa varastetulla luottokortilla matkan niin siinä vaiheessa kun matkalle lähtö tulee ajankohtaiseksi niin kortin omistaja on varmasti jo huomannut kortilla tehdyt rikolliset ostot ja raportoinut ne. Taitaa jäädä matka tekemättä.

Eipä silti, olisi tietysti hyvä jos useammat pankit ottaisivat käyttöön saman systeemin kuin oma pankkini (Citibank). Kun ostan Visallani mitä hyvänsä netistä, niin ennen kuin maksu menee läpi, tulee eriillinen sivu jolle joudun laittamaan salasanan. Tämä salasanahan on vain minun päässäni.

Jos jollain sattuisi korttini tiedot olevan, niin heidän ostelunsa tyssäisi siihen.

• ei aivan noin

Ei se ole ihan noinkaan käytännössä. Minä olen työni vuoksi asunut useissa eri maissa ja käyttänyt suomalaista luottokorttia verkko-ostoksiin, sillä palkka tuli Suomesta.

Lähes aina on verkkokaupasta ostetut tavarat tulleet perille (ostan lähinnä Amazonista, mutta toisinaan myös muualta) vaikka toimitusosoite on jopa eri maassa kuin kortin rekisteröity osoite (takana nyt kolme muuta maata kuin Suomi ja kaikissa toiminut samoin).

Suomalainen pankkini ei tiedä ulkomaista osoitetta ja korttini on rekisteröity suomalaiseen osoitteeseen. Silti ei ole juuri koskaan vaikeuksia; vain pari kertaa on käynyt niin, ettei ole onnistunut. Yleensä silloinkin on syynä ollut se, ettei verkkokauppa hyväksy suomalaista korttia lainkaan.

Kuvaamasi tapa tarkistaa kortti ennen maksua on käytössä hyvin harvassa nettikaupassa. Lähinnä isot lentoyhtiöt jne. ovat liittyneet standardiin, jossa kortin käyttäjän on ennen ostoksen rekisteröitymistä vahvistettava salasanalla ostos pankin sivulla.

Lähtökohtaisesti ja omien kokemusten perusteella aloittajan kuvaama helppo väärinkäyttö on siis mahdollista. Itse olen käyttänyt korttia erittäin aktiivisesti lähes 15 vuotta niin arkikäytössä kuin verkkokaupoissa. Ainoa kerta kun korttiani on väärinkäytetty oli kun New Yorkin lomamatkalla jossain kaupassa korttini kopioitiin ja ostettiin sillä myöhemmin elektroniikkaa paikallisesta marketista.

• ...
        ei aivan noin kirjoitti:

Ei se ole ihan noinkaan käytännössä. Minä olen työni vuoksi asunut useissa eri maissa ja käyttänyt suomalaista luottokorttia verkko-ostoksiin, sillä palkka tuli Suomesta.

Lähes aina on verkkokaupasta ostetut tavarat tulleet perille (ostan lähinnä Amazonista, mutta toisinaan myös muualta) vaikka toimitusosoite on jopa eri maassa kuin kortin rekisteröity osoite (takana nyt kolme muuta maata kuin Suomi ja kaikissa toiminut samoin).

Suomalainen pankkini ei tiedä ulkomaista osoitetta ja korttini on rekisteröity suomalaiseen osoitteeseen. Silti ei ole juuri koskaan vaikeuksia; vain pari kertaa on käynyt niin, ettei ole onnistunut. Yleensä silloinkin on syynä ollut se, ettei verkkokauppa hyväksy suomalaista korttia lainkaan.

Kuvaamasi tapa tarkistaa kortti ennen maksua on käytössä hyvin harvassa nettikaupassa. Lähinnä isot lentoyhtiöt jne. ovat liittyneet standardiin, jossa kortin käyttäjän on ennen ostoksen rekisteröitymistä vahvistettava salasanalla ostos pankin sivulla.

Lähtökohtaisesti ja omien kokemusten perusteella aloittajan kuvaama helppo väärinkäyttö on siis mahdollista. Itse olen käyttänyt korttia erittäin aktiivisesti lähes 15 vuotta niin arkikäytössä kuin verkkokaupoissa. Ainoa kerta kun korttiani on väärinkäytetty oli kun New Yorkin lomamatkalla jossain kaupassa korttini kopioitiin ja ostettiin sillä myöhemmin elektroniikkaa paikallisesta marketista.

Eikös pointtina ollut se että tavaroita kyllä toimitetaan eri osoitteeseen kuin mihin kortti on rekisteröity, mutta maksaja huomaa väärät veloitukset viimeistään laskua maksaessaan, voi kiistää osallisuutensa, tehdä rikosilmoituksen, eikä joudu maksamaan?

Näiden rikollisten ostosten aiheuttamat tappiot on jo leivottu sisään luottokorttiyhtiöiden osuuteen, eli kyseessä on luokkaa 1% kaikista korteilla tehdyistä ostoksista.

(Ja kaikkein viimeiseksi haluan tyhmän Verified By Visa -palvelun yleistyvän... Pitäisikö minun kantaa vielä kortin lisäksi verkkopankkitunnuksetkin aina mukana esim. töihien mennessä, jotta voin maksaa ostoksia?)

• NäinkinVoi

Urkituilla Visa tiedoilla tilaamalla postin uusiin pakettiautomaatteihin sinne mahtuvaa tavaraa elektroniikkaa ym. Prepaid liittymän numeroon tekstari laatikon avauskoodista siinä se ja rosmo saa tavaraa...... Vaihtoehtoisesti epärehellinen Visan omistajakin voi tehdä samoin ja pitää itse tavarat ja kiistää tilanneensa..... Mitenhän luottokunta näihin hommiin suhtautuu kun ei voi olla varma että kuka huijaa ja ketä? Korvaako vai jättääkö korvaamatta?

• ...

Luottokunnallahan ei tällaisessa tapauksessa ole muuta vaihtoehtoa kuin sulkea kortti ja pitää nuo tappiot omassa niskassaan... Harmittavaaa toki, mutta mitättömän pieni tappio loppupeleissä.

Sitten kun "asiakas" yrittää samaa uudestaan seuraavalla kortilla, on helppo sanoa että tämä olikin sitten viimeinen kerta kun kortti myönnetään näin huolimattomalle asiakkaalle, ja tämä onkin sitten jo asiakkaan kannalta hieman harmittavampaa jos korttia olisi oikeasti johonkin tarvinnut.

• Epäilevä Tuomas?

Höyläaikaan, Italiassa, ilmeisesti yritettiin huijata muijan hameostoksen yhteydessä.
      Liirasummassa oli paljon nollia mutta höyläkuittiin oli jätetty tilaa niiden lisäykselle.
      Myyjämuija katsoi karsaasti kun ränttäsin summan loppuun reilun pisteen ja viivan.
      Saatoin olla turhankin epäluuloinen.

Vastaavasti, samalla reisulla sain tietämättäni 5500km:n bensat ilmaiseksi.
      Kuittailin väärille lapuille.

Muuten en laske korttiani näköpiirini ulkopuolelle.

• olisko näin

Mut matka pitää kumminkin varata omalla nimellä tai ainakin itse olet matkustajana niin vaikka pääsisit matkalle niin takas tullessa koppalakit odottaa deittejä

• GördisTäti

Juu näin on, mut pointtina olikin kortin helppo väärinkäyttömahdollisuus nettikaupoissa yleensä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2892
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2742
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2342
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1668
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      240
      1568
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1495
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1256
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe