Kaikki yhtä tietämättömiä

Mikäoikein?

Olen tullut siihen tulokseen tässä koira maailmassa, ettei kukaan loppujen lopuksi tiedä sitä yhtä ja ainoaa oikeaa ruokintaa, liikuntaa tai mitään muutakaan esim. mikä on oikein mikä on väärin. Mikä on liikaa, liianvähän.
Olen saanut niin ristiriitaisia mielipiteitä ruokinnasta.
Yksi eläinlääkäri sanoi aivan eriä, koirahieroja sanoi aivan toista, koirakouluttaja sanoo taas aivan muuta ja siihen vielä tuttava jolla on ollut ikänsä koiria sanoo aivan jotain muuta.
Mistä siis tiedämme mikä on oikein ja mikä on väärin!!
Kai tässä on vain omaa maalaisjärkeä alettava kuuntelemaan jokaisessa asiassa.
Niin ja sitten tulee vielä tänne palstoille lukemaan jossa ainakin yhdessä keskustelussa 20 erimielipidettä.
Onko siis koiramaailmassa mitään oikeaa ja väärää tietä?
Siis kunnon todisteita perusteita. Haluasin niin kovasti luottaa johonkin sanomiseen tässä maailmassa.

Jakakaa vapaasti omia mielipiteitä ja kommentteja. Mieluiten vain positiivisia! =)

21

182

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Porotus82

Siis mielipiteitä on yhtä paljon kuin koiria ja niiden omistajia. Ammattilaisiin (eläinlääkäreihin, koirankouluttajiin) luottaisin enemmän kuin kavereihin joilla on ollut koiria. Mutta siis samat säännöt ei sovi kaikille koirille ja ainahan pitää käyttää maalaisjärkeä kun kuuntelee toisten mielipiteitä.

Usein ainakin itse tulen siihen tulokseen että maalaisjärjellä ja mikä on eettistä ja mikä tuntuu itsestä oikealta, niin niiden mukaan kannattaa mennä. Jos joku asia tuntuu vähänkin väärältä niin ehkä se kannattaa lopettaa.

Olen saanut oman koirani toimimaan hieman eri tavalla kuin kouluttajat ovat neuvoneet, mutta olen ottanut pieniä vinkkejä aina heidänkin ohjeistaan ja muokannut omalle sopivaksi. Oma koira kannattaa opetella tuntemaan ja seurata sen eleitä ja tuntemuksia eri asioista.

Oikeaa tietä ei ole mun mielestä, mutta väärä tie varmasti on. Väärä tie mun mielestä on koiran henkisesti tai fyysisesti rankaisu, satuttaminen, väkivalta. Jos koira ei toimi, niin pitää miettiä miksi ei.

Ruokintakin on niin koirakohtaista. Jotkut elävät markettiruoalla hyvin 15-vuotiaiksi, syömällä kaksi kertaa päivässä ja toiset taas kerran päivässä lihaisia luita ja kasvissosetta. Tärkeintähän vain on että et tietoisesti tee väärin koiralle.

Kannattaa lukea paljon koirapsykologiaa käsitteleviä kirjoja, ja sitten voi itse vaikka saada käsityksen mitä tekee oikein ja väärin.

Ja se miten minä esimerkiksi toteutan elämää koirani kanssa. Annan koiralle lihaisia luita, ja raakaa lihaa silloin tällöin, muuten syötän eläinkaupan ruokia ja välillä jotain muuta hyvää.

Koulutan positiivisilla menetelmillä, tavoitteena että koira haluaa toimia ihmisen kanssa ja tekee kaiken vapaaehtoisesti ilman fyysistä pakotetta. Tavoite on että koira luottaa minuun ja minä voin luottaa koiraan.

Kuuntelen skeptisesti muita koirien omistajia, ja mietin aina koiran näkökulmasta miten se näkee minkäkin asia ja miksi se toimii kuten toimii ja miten sitä käytöstä voidaan muuttaa halutuksi. Itse pyrin opettamaan koiralle aina vaihtoehtoisen tavan toimia, jos se tekee jotain mitä itse en halua.

• Oma järki

Olet tullut oikeaan johtopäätökseen, koska se mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle.

Ei kukaan voi antaa sinulle tästä asiasta absoluuttista totuutta, joka joka tilanteeseen sopii. Ruoka pitää sovittaa koiran mukaan ja katsoa sitä koiraa: kasvaako hyvin? Miten turkki ja iho voivat? Miten vatsa voi?

• Joobax

Olet hoksannut asian oikean laidan =) Koirat on yksilöitä! Tärkein oppi onkin, ettei usko ketään sinisilmäisesti vaan arvioi ihan kaikki koulutusmetodit ja ruokintaohjeet ja kaikki se oman koiran kannalta ihan itse.

• aloittaja123

Kiitoksia paljon vastauksista. En uskonutkaan että on vain yhtä ja ainoaa oikeaa tietä, mutta halusin vain kuulla ovatko muutkin tästä samaa mieltä.

Koirani on laihempi mitä kuuluisi olla, myös minun omasta mielestäni.
      Syötän sille nappulaa, ja parffausruokaa sekaan.
      Rasvan olen laskenut niin että se olisi se nuin 60% koiranravinnosta.
      Kuitenkaan koira ei liho.
      Se saattaa jättää 2 päivääkin välistä ettei syö. Olen kokeillut pelkkää liharuokaakin, mutta sekään ei aina kelpaa.
      Hierojalta tuli mielipiteet, että koira ei syö koska ruoka on huonoa. No ruokaa on vaihdettu ja kaikkea mahdollista kokeiltu eikä muutosta ole tapahtunut.
      Kouluttaja sanoi, että pelkkään parffaukseen, naput eivät sovi.
      Lääkäri sanoi, ettei turhaa ressiä, koska koira on terve muuten täysin, mutta vain liian laiha. Eikä nyt mikään järkyttävän laiha, mutta 5kg saisi omasta mielestä ainakin tulla lisää.

Niin tässä asiassa tuli eniten se olo, että täh? Teenkö jotain väärin koirani kanssa, enkä itse edes tiedosta tätä. Onnellinen koira on kyllä muuten, Kova touhuamaan niinkuin aina ennenkin.

• Terveys?

Olisikohan ennemmin terveydessä jotakin häikkää? Esim. matoja, paise kitalaessa, kipeä hammas?

• Entä ikä?
        Terveys? kirjoitti:

Olisikohan ennemmin terveydessä jotakin häikkää? Esim. matoja, paise kitalaessa, kipeä hammas?

Koirasi ikäkin saattaa vaikuttaa siihen mitä painaa. Nuori, alle kaksivuotias koira saattaa joskus olla melkoinen luikku. Sitten aikanaan se massa vasta kertyy.

• Joobax

Ole onnellinen kun sulla on koira, joka syö sen minkä tarvii :) Ei tule paksuusongelmaa! Mulla on samanlainen, että joskus syö vähemmän ja toisinaan enemmän. Massaa emäntä toivois hiukan enemmän mut ei tartu. Siis lihasta! Ei ton mitään rasvaa tarvii kerätäkään. Kyllä se terveys ja hyvä kunto näkyy koiran turkista ja olemuksesta. Koirasi nyt vaan haluu pitää linjoistaan huolta.

• 22

Koiran voi myös opettaa ahneeksi, jolloin ruoka kelpa aina...ja koira lihoo. Jos ei käytä kaikkia rasvoja, läpi tulee ( rotujuttuja)..lukaises katiskan sivut, siellä on aika hyvää ja pätevää tietoo koiran ruokinnasta, ja lähteet myös, jos tutkimuksiin haluaa perehtyä...

• aloittaja1342

koiranterveys on tutkittu. Mitään häikkää ei ole. Madottettu on, paiseita ei ole(syö luita ja kaikkea muuta ihan normaalisti)
      kissanruoka on ainoaa mikä kelpaa...

• Minä vain :)

Itselläni on ollut useita koiria kuntoutuksessa luonani, jotkut niistä laihoja tapauksia. Jos lihakset ovat kunnossa muuten niin olen rasvan lisäksi lisännyt ruuan hiilihydraattipitoisuutta. Jos lihaksia rakennetaan on lisäproteiini erityisen tärkeää :)
        Eri ruuista on ihan totta että koirat ovat yksilöitä ja kaikille ei sovi sama ruoka. Rotukohtaiset erot kannattaa myös ottaa huomioon. Kokenut kasvattaja antaa usein hyviä ruokintaneuvoja, toki sekään ei ole jumala kun poikkeuksia voi esiintyä :)

• Jungle drum

Onko tullut mieleen että ehkä ei ole vain sitä yhtä ja oikeaa vastausta? Ehkä on useampikin kuin yksi. Se mikä toimii yhdelle ei välttämättä toimi toiselle. Koiriakin on niin paljon erilaisia jo rotunsa puolesta että ei voi sanoo mitään yhtä ainutta konstia joka sopis välttämättä kaikille. Pidetään vaan koiristamme huolta parhaan kykymme mukaan ja jos joku ei toimi niin sitten kokeillaan jotain uutta.

• aloittaja11

ei tarvi tulla nuin jyrkästi kirjoittamaan jos et ole näyttävästi lukenut kaikkia tekstejä =) juurihan minä kirjoitin että minä sen tiesin, halusin vain muiden mielipiteitä asiasta ja ehkä hiemanneuvontaa.
      Mutta kiitoksia sinullekkin palautteesta:)

• Porotus82

Minunkin 1,5 vuotias uros syö huonosti, ei nyt useita päiviä jätä väliin, mutta saattaa aamuruoat jättää ja joskus myös iltaruoat. Ruokaa on vaihdettu pari kertaa, mutta vähän aikaa syö ja sitten ei kiinnosta. Ei myöskään raakaruoka välttämättä aina mene.. Aika kausiluontoista. Tuntuu ite pitävän huolta linjoistaan. :)

Olen tullut vaan siihen tulokseen, että ei koira kuole nälkään ja se ei vaan ole ahne tai ruoan perään. Vähän laiha tuppaa olemaan, mutta saa olla, liikkuuhan se myös paljon eikä muuten ole missään stressissä tai muuta.

Laita vaan sitä kissanruokaa nappulan mukaan jos haluat vähän lihottaa. Kyllä se barffikin joillakin koirilla auttaa tossa syömisessä paljonkin..

• Aloittaja123+

Minun koira 11kk narttu:) porotus82 kiitoksia asiallisesta palautteesta.
        Niin minäkin olen miettinyt että ei se koira nälkään kuole, että jos se mahansa niin vähällä ruoalla saa niin sitten olkoon niin!

• No minulla on ollut hyvin selkeä ohjenuora,silloin kun vielä noviisi olin.
      Eli kokemus puhuu totuuden ja sieltä nimenomaan näytöt...
      Oli sitten kyse kouluttamisesta,ruokinnasta ym.
      Minulle suoraan sanottuna ihan sama mitä viimekädessä höpisee(toki mielipiteet jokaisella mitä onkin saa olla),mutta näytöt puhuu puolestaan,ainoastaan.Sillä ei ole merkitystä,onko ammattilainen,vai mikä lie,kunhan on näyttöä jokusen koirankin verran.
      Noita sitten pohtinut,tehnyt vielä omat kokeilut ja omat jutut joukkoon :D,ja siitä sitten omat "reseptit" syntyneet,millä mennään.
      Ja vielä,kun puhutaan näytöistä,niin siinä on oleelista,millaisten kanssa.Ns.keskiverto moppet on suht eri juttu,kuin vaativat,joissa vielä enemmän tulokset on vertailukelpoisia.
      Oli sitten vaikka ruokinnasta kyse.

Eläinlääkärit on ammattilaisia,lääketieteen puolelta.Ruokinta taas on ihan eri juttu,ja vaikka kyse on óman alan ammattilaisesta,niin ruokintapuolen tuntemus voi olla hyvinkin vajaa,viimekädessä.Ellei sitten löydy monipuolista kokemusta omasta takaa,eikä nojaa vaan siihen pieneen osaan,mitä ammatillisessa mielessä on opiskeltu.

Jos koira ei liho,niin suurin syy on,että koira ei saa riittävästi ruuasta "tavaraa".Ruoka ei ole riittävänä siinämielessä.Rittämättömästi ainesosia,jotka lihottaa.
      Tosin nuorelle kasvavalle ei ole yhtään pahitteeksi olla hoikka,päinvastoin.Myös terveesti kasvavat "massarodut" olisi hyvä olla kasvussa hoikkia.
      Jotkut koirat on myös tyypiltään sellaisia,että syö vaan sen,minkä elääkseen tarvii.Ei enempää.Tosin jos puhutaan jo huonosti syövistä,niin suurin syy on vain se,että ruoka ei ole vaan simppelisti koiran makuun hyvää.Ei koiran suukaan ole tuohesta tehty :D
      Sairaudet on oma juttunsa,ja jos vähäänkään viitettä siihen puoleen,niin kannattaa aina tehdä kunnon terveystsekkaus.

• aloittajataasen

molossi, juurihan kerroin, että koiran terveys on tarkistettu.
      Luulisin että koirani saa ihan tarpeellisen määrän sitä ruokaa ettei siitäkään johdu.
      Tosiaan sellainen ihminen joka parffauksesta tietää, mittasi määrän koiraani kohtaa oikeiksi. Rasvan määrääkiin lisättiin vielä.
      Mielenkiintoista on se, että kun raakaalihaa se ei niin mielellään syö, mutta koiranmakkaraa se söis pelkästään. Mutta en halua edes syöttää sitä pääravintona, koska se ei todellakaan saa siitä saatavia ravintoaineita.

Esimerkkinä koirani aamuannos :
      1,5dl jahtivahti koiranmakkaraa (turvotettuna) siihen sekaan oikeaa rasvaa, ei mitään kasvisperäistä
      Raakaamakkaraa n.200g
      joskus vielä sekaan tonnikalaa, tai kanaa. Kanaa en mielellään syötä koska kyseessä kuitenkin laiha ja kuiva koira.

koira myös saa lihaisialuita jne..
      Sisäelimet aloitetaan vasta enskuussa, koska tilaus ei ole vielä tullut.

Puuroakin koira silloin tällöin saa. Ja kaikenlaisia muita herkkuja,.
      Uloste on aina normaalia. Tummaa ja kiinteää. Eikö tämänkin kuuluisi olla hyvä merkki?

Tämän ruokavalion lisäksi olemme kokeilleet myös pelkkää napua. Silloin koira oli paljon pyöreämmässä kunnossa, mutta lopetti sen syömisen kuin seinään.
      Mitkään niin sanonut kepposkonstit ei meidään koiraan vaikuttanu millään tavalla.

Sitten on koiranmakkaraa ja napuja.

Niin ja napujen laatuja ollaan vaihdettu.
      Rasvasempiin makkaroihin ollaan vaihdeltu.

Koira ei liho. Eikä kiinnostu syömään enempäänsä.
      Eilen illalla söi koko kupin tyhjäksi. Aamulla vain vain puolet..

Niin että enpäs sitten tiijä.
      Koirassani on collieta ja hyvin usein nirsoja. Voikohan siis kaikki vain johtua siitä..

• Pesu-sieni

Utelen tässä, kun en tiedä, mitä on raakamakkara? Onko kysymys siitä koirien jauhelihapötköstä?
      En myöskään ymmärrä, miksi laihalle ja kuivalle koiralle et halua kanaa syöttää. Jos tarjoilet broileria nahkoineen, sehän se vasta rasvaista onkin.
      Koirasi on niin nuori, että anna sen vaan olla laiha, ei se mitään haittaa. Jos hyvää ruokaa on tarjolla, eikä syö. Syötätkö kerran vai kaksi päivässä?
      Minullakin edellinen oli colliemixi, ja huonosyömäinen oli koko nuoruusikänsä.

• niin että

mulla tuli ekana mieleen kilpirauhanen, mutta sitte luin että uloste normaalia "pötkyä" joten ei sekään ja kun kerroit että koira tutkittu. Verikokeet otettu???

Kait se sitte vaan ranttuilee ruuan kans.

Anna sille mitä se haluaa syyä, koska se on kuitenki nuori kasvavassa iässä ja ravintoa tarvii, niin syötä siis sitä mitä se syö.

• minttuliisanen

miks te ette tajuu?

• kikkelitonttu

En tunne ruokintaa!

• Aloittaja158

raakamakkara on kyllä lihaa. Saa muinakin kuin naudan ja sian. Juuri esim kanan.
      Broileri on kuitenkin kaikista lihoista kevyintä ja kuivinta. Sen takia en broileria syötä.
      En osta marketeista ihmisten broileria joten niissä ruoissa ei ole sitä nahkaa.
      Enkä tunne tarpeelliseksi ostaa niitä broilereita, koska saan saman rasvamäärän itse lisäämällä rasvan ruokiin. Ja kaiken lisäksi vielä halveempaakin.
      Koira on kyllä perustutkittu. Silmät, korvat suu jne. Mutta verikokeita ei ole otettu.
      Varasinkin jo ajan lekuriin ja otetaan ne seuraavaksi. Lääkärikin oli kyllä verikokeitten puolella.
      Jos antaisin koiralle vain sitä mitä se haluasi syödä niin olisi vielä laihemmassa kunnossa mitä nytten, koska tosiaan haluaa syödä vain sitä kissanruokaa.
      Vaikka en mikään tärkeilijä ole koiran ruokinnan kanssa, mutta siinä asiassa olen kuitenkin tarkka, että itsekkään en paskalla ruoalla eläisi pitkään.
      Koirani olen ottanut ja aion huolehtia että se on aina hyvässä kunnossa ja saa sen oikean ja hyvän ruoan, mikä sopii hänelle.
      Ja syötän koiraani 2x päivässä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      49
      3709
    2. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      716
      3595
    3. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      398
      3381
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      80
      3195
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      2979
    6. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      2468
    7. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      50
      2275
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      98
      2165
    9. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      14
      2009
    10. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1999
    Aihe