Tuleva kokki, en tiedä pystynkö toimimaan ammatissani

Hanna_lko

valmistun kohta kokiksi, olen sairastanut epilepsiaa viitisen vuotta. Olin jo suurimman osan opinnoistani saanut suoritettua kun diagnoosi tuli, ja päätin kuitenkin jatkaa ne loppuun vähän myöhässä. En varmaankaan pysty ikinä tekemään kokkina työtä, saan poissaolokohtauksia säännöllisesti eikä lääkkeistä ole löydetty sopivaa yhdistelmää.

Vielä ei ole mitään sattunut, mutta pelkään että joskus telon itseni tai muita kun kuitenkin ammatissa ollaan tekemisissä kuumien vesien yms kanssa.

Pitääkö alkaa suosiolla opiskelemaan jotain muuta alaa? Onko muita samassa tilanteessa olevia tai keittiössä työskenteleviä?

2

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wendy86

      Mielestäni epilepsia ei ole este keittiössä työskentelylle - etenkin kun kohtauksesi ovat poissaolotyyppiä (kuten minullakin). Usein saat varmaankin melko hyvissä ajoin deja vu-tyyppisen tuntemuksen (aura) ja siinä kohtaa tajunnantasosi on vielä kunnossa, eikö? Tuntemuksen tultua siirryt pois kuumien hellojen äärestä vaikkapa istumaan - tärkeää on, että tulevat työkaverisi tietävät sairaudesta ja siitä, kuinka tällaisissa tilanteissa tulee toimia. Työnantaja ei sinua saa missään nimessä sairauden takia sorsia - jos näin on, jätä moinen paikka omaan arvoonsa. Hän nimittäin syyllistyy laittomaan toimintaan. Ainoastaan lääkäri tai terveydenhoitaja pystyy määrittämään, onko terveytensä puolesta soveltuva työhön. Itse siis kysyisin vielä varmistuksen asialle neurologilta.

      Oletko muuten keskustellut neurologisi kanssa muista mahdollisista hoitomuodoista kuin lääkkeet? Leikkaus olisi tällainen. Aluksi tulisi tietysti ottaa selvää, missäpäin aivoja epilepsiakohtauksen aikaansaava pesäke sijaitsee, koska kaikille tämä hoitomuoto ei tule kysymykseen. Mutta tutkimus kannattaa, ehdottomasti!

    • ers

      jos tuntuu että et uskalla tai pysty oman terveytesi takia tekemään kyseistä työtä, kannattaa keskustella lääkärin kanssa mahdollisista aloista mitä "suositellaan". itse olen valmistunut sähköasentajaksi, mutta valitettavasti en saa kyseistä ammattia harjoittaa koska yleisin kohtaustyyppi on poissaolokohtaukset ilman ennakkovaroitusta, joten korkeat paikat sekä mahdollisesti muiden hengen vaarantaminen ei tule kyseeseen.

      tämän takia olisinkin kiinnostunut tietämään aloista, joita epileptikkojen on turvallista tehdä? itsekin pitäisi hommata täysin uusi ammatti..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      272
      2687
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      208
      1728
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1454
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      1
      1201
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1166
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      236
      1071
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      80
      1012
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      43
      913
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      70
      800
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      730
    Aihe