Tuleva kokki, en tiedä pystynkö toimimaan ammatissani

Hanna_lko

valmistun kohta kokiksi, olen sairastanut epilepsiaa viitisen vuotta. Olin jo suurimman osan opinnoistani saanut suoritettua kun diagnoosi tuli, ja päätin kuitenkin jatkaa ne loppuun vähän myöhässä. En varmaankaan pysty ikinä tekemään kokkina työtä, saan poissaolokohtauksia säännöllisesti eikä lääkkeistä ole löydetty sopivaa yhdistelmää.

Vielä ei ole mitään sattunut, mutta pelkään että joskus telon itseni tai muita kun kuitenkin ammatissa ollaan tekemisissä kuumien vesien yms kanssa.

Pitääkö alkaa suosiolla opiskelemaan jotain muuta alaa? Onko muita samassa tilanteessa olevia tai keittiössä työskenteleviä?

2

186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wendy86

Mielestäni epilepsia ei ole este keittiössä työskentelylle - etenkin kun kohtauksesi ovat poissaolotyyppiä (kuten minullakin). Usein saat varmaankin melko hyvissä ajoin deja vu-tyyppisen tuntemuksen (aura) ja siinä kohtaa tajunnantasosi on vielä kunnossa, eikö? Tuntemuksen tultua siirryt pois kuumien hellojen äärestä vaikkapa istumaan - tärkeää on, että tulevat työkaverisi tietävät sairaudesta ja siitä, kuinka tällaisissa tilanteissa tulee toimia. Työnantaja ei sinua saa missään nimessä sairauden takia sorsia - jos näin on, jätä moinen paikka omaan arvoonsa. Hän nimittäin syyllistyy laittomaan toimintaan. Ainoastaan lääkäri tai terveydenhoitaja pystyy määrittämään, onko terveytensä puolesta soveltuva työhön. Itse siis kysyisin vielä varmistuksen asialle neurologilta.

Oletko muuten keskustellut neurologisi kanssa muista mahdollisista hoitomuodoista kuin lääkkeet? Leikkaus olisi tällainen. Aluksi tulisi tietysti ottaa selvää, missäpäin aivoja epilepsiakohtauksen aikaansaava pesäke sijaitsee, koska kaikille tämä hoitomuoto ei tule kysymykseen. Mutta tutkimus kannattaa, ehdottomasti!

• ers

jos tuntuu että et uskalla tai pysty oman terveytesi takia tekemään kyseistä työtä, kannattaa keskustella lääkärin kanssa mahdollisista aloista mitä "suositellaan". itse olen valmistunut sähköasentajaksi, mutta valitettavasti en saa kyseistä ammattia harjoittaa koska yleisin kohtaustyyppi on poissaolokohtaukset ilman ennakkovaroitusta, joten korkeat paikat sekä mahdollisesti muiden hengen vaarantaminen ei tule kyseeseen.

tämän takia olisinkin kiinnostunut tietämään aloista, joita epileptikkojen on turvallista tehdä? itsekin pitäisi hommata täysin uusi ammatti..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4592
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      179
      1829
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1530
    4. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1016
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      971
    6. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      92
      894
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      893
    8. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      842
    9. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      45
      807
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4