Suomenruotsalaiset

ei voi ymmärtää

Ensiksi totean, ettei tarkoitukseni ole loukata ketään, vaikka ammattiloukkaantujat tuskin noteeraavat tätä kommenttia ollenkaan.

Eli kysymykseni kuuluu: Jos osaat täydellistä suomea ja huomaat, ettei vastapuoli osaa ruotsia, niin miksi tästä pitää loukkaantua tai halventaa vastapuolta väkisin puhumalla ruotsia? Aivan kuin se jotenkin helpottaisi kommunikointia kun väkisin halutaan vängätä sitä ruotsia vaikka suomi luistaa täydellisesti.

Itselläni on mm. töissä tullut vastaan henkilö, joka osasi täydellistä suomea. Kuitenkin hän päätti halventaa minua ja työtoveriani yrittämällä väkisin väätää ruotsia meidän yrittäessämme pyytää erittäin kankeasti på finska. Hetken vängättyään hän sitten paukautti kätensä pöytään ja puhui suomea. Miksi? Olen kohdannut myös sellaisia vanhempia henkilöitä, jotka eivät oikeasti osaa suomea, mutta he eivät loukkaannu siitä kun minä en osaa ruotsia. He vain etsivät sitten jonkun toisen henkilökuntaan kuuluvan, joka osaa.

21

359

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Icke acceptabelt

      Detta beteende är inte acceptabelt. Jag är för svenskan i Finland men, de som kan finska(alla bör kunna) ska bemöta endast finsktalande på rätt sätt. Annars kan beteendet upplevas arrogant och icke av acceptabelt och tee negativa signaler för svenkspråkiga. Det är en myt att finlandssvenskarna ska inte kunna finska. Det lär man sig väl oavaett om man vill eller inte? Tämä käytös ei ole suvaittua. Olen muötämielinen ruotsinkielen ja kaksikielisyyden säilyttämiseen mutta tällainen käytös antaa negatiivisia ajatuksia ruotsinkielisistä. On myytti etteikö Suomea oppisi kun enemmistö sitä maassa puhuu. Kielen oppii kyllä Mielestäni joko sen sitten haluaa tai ei. Onhan se enemmistökieli.

      • svenskspråkig

        Det är klart att man talar finska om den andra personen inte behärskar svenska.Men,jag har åtminstone då och då fått höra att vi finlandssvenskar aldrig ger en chans åt finskspråkiga att öva sin "pakkoruotsi ",vi tänker automatiskt att ingen kan svenska ändå.


      • ei voi ymmärtää

        Kiitos asiallisesta viestistäsi! Kolmesta jälkimmäisestä viestistä päätelleen en näköjään tehnyt tarpeeksi selväksi, etten siis tosiaan osaa ruotsia... Tai sitten kyseessä on juuri mainitsemiani henkilöitä? Ota siitä selvää kun ei tiedä mitä ko. henkilöt puhuvat.


      • grannen

        det är ingen myt att finlandssvenskarna inte kan finska. min sambos släkt är finlandssvenskar och bara några få av dom kan finska och detta beror på att dom har yrken där tvåspråkigheten är ett måste. lätt att tro att man skulle lära sig språket men om man umgås mestadels med de sina så lär sig inte alla så mycket att dom klarar sig med språket. i sverige finns massvis med finnar som aldrig har lärt sig svenska....
        ei ole mikään myytti että suomenruotsalaiset osaavat suomea. avokaverini suku on suomenruotsalaisia ja vain jokunen heistä osaa suomea ja se johtuu siitä että heillä on semmoinen työ joka vaatii kaksikielisyyden. luulis että kielen oppii noin vain mutta jos on enimmäkseen omiensa kanssa niin ei kaikki opi niin paljoa että selviävät kielellä.
        ruotsissa on paljon suomalaisia jotka eivät ole koskaan oppineet ruotsia....


      • vndhftcnf
        svenskspråkig kirjoitti:

        Det är klart att man talar finska om den andra personen inte behärskar svenska.Men,jag har åtminstone då och då fått höra att vi finlandssvenskar aldrig ger en chans åt finskspråkiga att öva sin "pakkoruotsi ",vi tänker automatiskt att ingen kan svenska ändå.

        Alla vi finnar kan tala svenka.Tro på mig.Men vi talar svenska inte frivilligt.


      • Då funkar ju..
        vndhftcnf kirjoitti:

        Alla vi finnar kan tala svenka.Tro på mig.Men vi talar svenska inte frivilligt.

        Men då funkar ju tvångssvenskan. Skönt å höra. Jag har haft så stor nytta av den...


    • Förslag

      Man kan prova och se. Kan inte motparten svenska, byter man till finska. Vad är din åsikt? Kan de flesta finlandssvenskarna finska?

      • övning ger fördighet

        Åtminstone här i huvudstadsregionen kan nog de flesta finska.Österbotten är jag osäker på,där finns väl ännu orter som är nästan enspråkigt svenska ?Jag blir annars väldigt glad om någon finskspråkig börjar tala svenska med mig.det behöver inte alls vara så flytande,huvudsaken att man talar.


    • Sverigefinnar

      Det finns väl väldigt få ort i finland där man endast pratar svenska? Inte iaf så stora regioner att man inte ska behöva åka till finskspråkiga områden?? Det är väl därför man lär sig finska eftersom världen är inte endast svenskspråkig i Finland? De väldigt många finnar i Sverige som inte kan svenska är oftast inte födda i landet utan flyttat dit i vuxen ålder. Infödda sverifinnar kan nog svenska och oftast utan brytning!

      • fria språkval

        Man KAN leva sitt liv i Finland utan några större kunskaper i finska,men rätt så krångligt blir det ju nog.I Svenskfinlands skärgård och på vissa platser i Österbotten så ser de väl mest på SVERIGETV och läser svenska tidningar har jag förstått.Alla har ju valfrihet att leva sitt liv hur man vill.


    • moccaman

      Javisst...jag är egentligen finskspråkig men jag måste berätta en liten historia. När jag var yngre jobbade jag på hotellet Inter Continetal som senare blev Scandic. I den tiden när hotellet höll på att ändra sitt namn kom rätt så många Scandc anställdä från Sverige att hjälpa till med uppgiften. Då talade de finladsvenska anställda förstås svenska med dessa svenskar.
      Men ändast fåtal av mina kollegor visste att jag talar flytande svenska. Och så hände det så att en viss kvinna men namn Katarina von W talde svenska med en av dessa svenska Scandic anställda och jag som piccolo hjälpte dem att hänga en tavla på väggen. Jag tyckte att det var onödigt att den här Katarinan hela tiden översatt svenska till finska så jag bytt språket till svenska. Då var Katarina stum för en sekund men sedan....började hon tala TYSKA med denna kvinna från Sverige....situationen blev rättså rolig - för mig - eftersom just då höll jag på att studerade tyska på Hanken ..och märkte att kvinnorna inte talde så där förfärligt bra tyska...men nåjåå jag började ändå inte tala tyska men dem...he he. Men det här är de facto den ända gången jag tycker att en svenskpråkig har betett sig som mer eller mindre idiot....

      • käringen

        Det finns nog idioter på båda sidorna om språkgränsen.Då när jag ännu arbetade som försäljare så råkade jag några gånger ut för finskspråkiga kunder som enbart för att jäklas använde något dialektord på en vara,för att sedan få klaga på mig,när jag inte förstod.Min man som är finskspråkig visste inte ens alltid vad ordet betydde.Det här är nu sådana här undantag,för det mesta är det trevligt att leva sida vid sida oberoende viket språk man talar.


    • X raaseporilainen

      Riippuu tilanteesta, esim tämän palstan kuvauksessa lukee suomen kielellä "Kirjoita vain ruotsiksi tällä palstalla." Kuitenkin aina silloin tällöin joku kirjoittaa suomen kielellä ja hämmästyy siitä että vastauksia tulee ruotsin kielellä!

      Syynä on että me muutamat kapinalliset olemme vähemmistö ja suurin osa suomalaisista (äidinkielestä riippumatta) ovat sääntöjä kunnioittavia lampaita.

      Ainoa asia minkä voin lohdutuksena sanoa on että ainakin meidän kapinallisten elämässä on enemmän jännitystä

      • varsågod

        Om någon finskspråkig vill skriva på finska så stör det åtminstone inte mig.


    • nyckelpigan

      Det kan även vara andra vägen. Jag jobbar i en kommun med svenska som majoritetsspråk. Vi är ett arbetskollegie på 15 personer varav 3 finskspråkiga. Alla i huset kan båda språken. Enklast skulle det vara om man kunde komma överense att alla får prata sitt eget modersmål eftersom alla förstår båda språken. Men nej, en av de finskspråkiga kollegorna vägrar att prata svenska och ta emot all sorts information som ges på svenska. Jag har i andra situationer hört henne prata en mycket bra svenska, och dessutom har hon berättat att hon skrev E i svenska i studentskrivningarna...

      Voi myös olla toisinpäin. Työskentelen kaksikielisessä kunnassa missä ruotsi on pääkieli. Työporukka koostuu 15 henkilöstä, kolme heistä suomenkielisiä. Koko henkilökunta osaavat molempia kieliä. Olisi helppo päätellä että kaikki saisivat keskustella omalla äidinkielellä. Mutta ei, yksi suomenkielinen kollega kieltäytyy puhumasta suomea ja ottamaan vastaan minkäänlaista informatiota ruotsiksi. Olen kuullut kyseisen henkilön puhuvan muissa tilanteissa erittäin hyvää ruotsia ja on itse sanonut kirjoittavansa ylioppilaskirjoituksissa E:n ruotsinkielessä.

    • VENÄJÄÄ KOULUIHIN!

      Miks tää "ruotsi sucks" on saanu noin -8 ääntä vaikka hänhän on ihan oikeassa. No joo kyllähän suomessa pitää ruotsia opettaa, mutta onko sen pakko olla nimimerkeillä "PAKKO" ruotsia, sehän voisi olla vapaaehtoista niinkuin kaikki muutkin kielet. JA SITÄ MÄ EN ******* YMMÄRRÄ ETTÄ SUOMESSA ON KAIKEN MAAILMAN RANSKAT JA SAKSAT VALINNAISENA KIELENÄ KOULUISSA MUTTA VENÄJÄÄ EI OO????!!!!! Onhan suomi ollu osana venäjääkin. Ja vaikka venäjä ei ookkaan suomen toinen kieli... "vaikka se vois mun mielestä olla ihan hyvinkin suomen toinen kieli ruotsin kielen kanssa" niin kysynpä MINKÄ HELVETIN TAKIA SITÄ EI OPETETA MISSÄÄN MUUALLA KUN YHDESSÄ LAPPEENRANNAN KOULUSSA?! MINKÄ TAKIA VENÄJÄN KIELI PITÄÄ UNOHTAA KOKONAAN KUN ONHAN SUOMI OLLU OSANA VENÄJÄÄKIN?! VOIS SITÄ VENÄJÄÄ SENTÄÄN KOULUISSA EDES VALINNAISENA OLLA... suomalaiset on niin saatanan rasisteja venäläisiä kohtaan että koko venäjä ns."pyyhitään kartalta kokonaan"... ja minkä hemmetin takia?! TEKIS MIELI MENNÄ VALITTAA EDUSKUNTAAN ETTÄ PISTÄIS MYÖS VENÄJÄN VALINNAISEKS NIMITTÄIN VENÄJÄ ON TOSI HYÖDYLLINEN KIELI SIKSI ETTÄ SITÄ PUHUTAAN MONESSA MUUSSAKIN MAASSA KUIN VENÄJÄLLÄ ELI SITÄ TARVII MATKAILUUN JA SUOMESSA ON PALJON VENÄLÄISIÄ TURISTEJA ETTÄ AINAKIN MYYJÄN OIS HYVÄ OSATA SITÄ. JA VENÄLÄISET ON TODELLA MUKAVIA JA SOSIAALISIA KUN NIIDEN KANSSA JUTTELEE. Mulla on paljon venäläisiä ystäviä ja ne on tosi mukavia ja puheliaita ja ilosia toisin ku suomalaiset on aina totisia. Suomalaisilla on liikaa harha luuloja venäläisiä kohtaan... ehkä johtuu siitä kun suomalaiset ei ikinä uskalla mennä puhumaan niille johtuen siitä että suomalaisilla on liikaa epäluuloja venäläisiä kohtaan. Suomalaiset vaan vihaa venäläisiä historian takia... SEHÄN ON VAIN HISTORIAA VENÄLÄISET ON MUUTTUNEITA. Ja venäjällä asuu tilastollisesti enemmän suomalaisia kun suomessa venäläisiä, että turhaa vihaatte niitä pelkän maahan muuton takia! Ja itse voisin hyvinkin asua venäjällä kun onhan se sentään rikas öljy valtio toisin kun suomi ja ruotsi ja venäjällä on mahtavan paljon erillaisia kulttuureita johtuen maan ko'osta. Venäjällä on toki paljon köyhyyttä johtuen siitä että venäjä on liian iso tuottaakseen suurta hyvin vointia siksi raha on venäjällä tärkeää. Minä en ainakaan tiedä mitään todella suurta maata idässä joka olisi "hyvinvointivaltio". Ei niin suuressa maassa voi olla hyvinvointia. Lopettakaa epäluulot venäläisiin ja tutustukaa heihin niin huomaatte kuinka mukavia he ovat!

    • Kiitos??

      Sori mut nää ryssä ja venakko asiat hoidetaan toisella palstalla, ei täällä. Mulla on ollut pakkoruotsittamisesta suuri hyöty joten, det är bra som det är, Tack!

      • litet sjukt

        Det här samma inlägget (venäjää kouluihin ) har varit på en massa andra debatter också )


      • Kopierar
        litet sjukt kirjoitti:

        Det här samma inlägget (venäjää kouluihin ) har varit på en massa andra debatter också )

        Hän kopioi saman useammalle eri palstalle. Troligtvis är han nog ryss själv. Tror inte ryska väger mer än svenska iaf.


    • -98

      Minä ainakin puhun suomenkielisten kanssa suomea ja ruotsinkielisten kanssa ruotsia.
      Jag talar i alla fall finska med finskspråkiga och svenska med svenskspråkiga.

      • är bara så

        Oftare blir det ju pratat finska även om majoriteten i sällskapet är svenskspråkiga.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2843
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      83
      2612
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2141
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1459
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe