Liikennevaloihin pysähtyminen ja valkoinen viiva

WER_

Kun suoatien edessä on valkoinen viiva, kuuluuko pysähtyä sitä ennen vai pyörät valkoiselle viivalle.

itse olen pysähtynyt samoin kuin useat ulkomaalaisetkin 2 m ennen valkoista viivaa, onko se oikein vai väärin.

10

4209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....,,,,

Ennen pitää pysähtyä, sanoo TLA.
      On oikein.

• Right place

Jos liikennevaloissa on induktioanturit asfaltissa, niin et välttämättä saa vihreitä jos ajat liian pitkälle (näkee meilläpäin todella usein) tai jäät liian kauaksi...

• 13

" niin et välttämättä saa vihreitä jos ajat liian pitkälle"

Vaikka pydähdyt 5 ja usein 10 m aiemminkin tulee vihreä, usein myös aiemmin, kun tunnistiin tunnistaa että on jono.

ei siihen aivan viivalle tai 1 m ennenkään kannata pysähtyä koska siinä on painautumaa, joka liikkeellelähtö kuluttaa hieman enemmän polttoainetta, kytkintä yms,

• Taakse

Jos tiessä on viiva, niin atuo psäytetään viivalle, eli viivaa ei ylitetä. Yleensä ennen suojateitä ei ole mitään viivaa.

• ^^^^^^^^

Luepa tarkasti, mitä laki sanoo:
      Liikennevalot
      22 § (15.11.2001/1011)

Ohjattaessa liikennettä kiinteää valoa näyttävin opastimin merkitsevät valot seuraavaa:

1) Punainen valo osoittaa, ettei ajoneuvo saa sivuuttaa jäljempänä 3 momentissa mainittua pääopastinta eikä pysäytysviivaa. Milloin punaisen valon ohella näytetään keltaista valoa, osoittaa tämä valon vaihtumisen vihreäksi olevan heti odotettavissa.

2) Vihreä valo osoittaa, että ajoneuvo saa sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan. Vihreästä valosta huolimatta kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle. Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaantulevaa liikennettä.

3) Keltainen valo yksinään osoittaa, että ajoneuvo ei saa sivuuttaa pääopastinta eikä pysäytysviivaa. Jos ajoneuvo kuitenkin on ehtinyt niin pitkälle, ettei sitä valon vaihtuessa vihreästä keltaiseksi voida vaaratta pysäyttää, saa se sivuuttaa pääopastimen ja pysäytysviivan.

Jos vihreä valo on nuolenmuotoinen tai punaisessa tahi keltaisessa valossa on nuoli mustin ääriviivoin, on valoa noudatettava siten kuin 1 momentissa on säädetty ajettaessa nuolen osoittamaan suuntaan.

Pääopastin on ennen risteystä ensimmäinen opastin oikealla puolella tai asianomaisen ajoradan osan yläpuolella. Jos tulosuunnan vasemmanpuoleisen ajokaistan tai vasemmanpuoleisten ajokaistojen liikennettä ohjataan liikennevaloilla tämän tulosuunnan muusta valo-ohjauksesta erillään, tämän liikenteen pääopastin on kuitenkin asianomaisen ajoradan osan vasemmalla puolella tai kaksisuuntaisen ajoradan keskikorokkeella taikka asianomaisen ajoradan osan yläpuolella.

• ....,,,,

Ei tuo ainakaan kertonut, että aina olisi pysäytysviiva ennen suojatietä.

• Maalarimestari M

Ei olekaan. Normaalimenettely on sellainen, että pysäytysviivaa ei merkitä, jos heti pääopastimen jälkeen on suojatie. Pysäytyspaikka on silloin lakitekstin mukaisesti ennen pääopastinta.

• Odottakaapa vaan

Eiköhän meille kohta kerrota, että ennen viivaa ei pidä pysähtyä, punaisella pitää mennä ja jalankulkijoiden pitää aina varoa autoja...

• harkita kannataa

" jalankulkijoiden pitää aina varoa autoja.."

näin on,
        jos auto tulee vähänkin liian kovaa esim. käätymistilanteessa,
        niin menen hieman suojatielle mutta en pidemmälle,
        pysäytän auton aina täysin, jotta oppisi.

pari kertaa 4-v aikana olen aikaansaanut peräänajokolarin kun olen ollut varovainen suojatielle menossa
        ja kun vauhdikkaat kuljettajat eivät ole sitä huomioineet,
        vaan laskeneet että minä kuljen vakionopeudella ja he heti ajavat jälkeeni ohi.

Ja kerran olen nähnyt kun naiselta putosi kenkä ja autoilija ajoi heti sen päälle ja PAKENI, rekisteri saatiin ja siitä kengästä tuli 800 € arvoinen, 2,5 kk kortti pois joutui tulemaan 300 km päästä tapahumapaikan käräjille.

• xdy56hjyj
        harkita kannataa kirjoitti:

" jalankulkijoiden pitää aina varoa autoja.."

näin on,
        jos auto tulee vähänkin liian kovaa esim. käätymistilanteessa,
        niin menen hieman suojatielle mutta en pidemmälle,
        pysäytän auton aina täysin, jotta oppisi.

pari kertaa 4-v aikana olen aikaansaanut peräänajokolarin kun olen ollut varovainen suojatielle menossa
        ja kun vauhdikkaat kuljettajat eivät ole sitä huomioineet,
        vaan laskeneet että minä kuljen vakionopeudella ja he heti ajavat jälkeeni ohi.

Ja kerran olen nähnyt kun naiselta putosi kenkä ja autoilija ajoi heti sen päälle ja PAKENI, rekisteri saatiin ja siitä kengästä tuli 800 € arvoinen, 2,5 kk kortti pois joutui tulemaan 300 km päästä tapahumapaikan käräjille.

Kerran oli Lammilla yks kaveri....

joopajoo einari, suosittelen jatkamaan tuota autoilijoiden opettamista, kyläpoliiseista kaikki pitävät huolen :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      183
      4815
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      40
      2556
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1729
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1348
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1193
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1190
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe