Olen ollut onnellisesti naimisissa vaimoni kanssa 30-vuotta. Nyt olen saanut tietää, että vaimoni on pettänyt minua yli vuoden ajan kirkon perheneuvojapapin kanssa.
He toimivat samasaa työpaikassa, mutta työyhteisö ei reagoinut mitenkään tähän asiaan kun se tuli ilmi. Ilmeisesti perheterapeutit tarvitsevat käytännön harjoitusta.
Kaksi perhettä on hajoamassa tämän takia.
Papin moraali
55
271
Vastaukset
- Tsemppiä!
Samalla tavalla papit ovat ihmisiä kuin muutkin. Sieltäkin löytyy siis pettäjiä ja jättäjiä. Todella ikävä juttu kuitenkin, olipa vaimosi ammatti mikä tahansa. Miten työyhteisö reagoi asiaan nyt, kun se on "tullut julki"?
Tsemppiä! sanoi :
Samalla tavalla papit ovat ihmisiä kuin muutkin.
Voi olla, että kyseinen pappi on mielikuvitusolento.
a-teisti sanoi :
Voi olla, että kyseinen pappi on mielikuvitusolento.
pertsa2012 kirjoitti:
Tsemppiä! sanoi :
Kyseinen pappi pitäisi erottaa papin toimestaan.Jos nyt ei ihan ensimmäiseksi nyt erottaa vaan pitäisi itse osata erota vähän siihen malliin kuin eräs piispa.Virka kyllä edellyttää hyvää yhteiskunta moraalia.kannatan akanat pois palkkalistoilta.Annetaan kuitenkin anteeksi ei hän ymmärtänyt mitä teki.Työmies on palkkansa ansainnut mutta ei fariseus.Toivottavasti tämä ei ollut huhu.
- .
Mitäpä virkaa ammatilla on? Pappi, lukkari, talonpoika, kuppari. . . jokainen pettää jos parempaa saa. Katso peiliin miksi siippasi petti.
- Tsemppiä!
Tuo ei ole asiallinen kommentti ihmiselle, joka joutuu käymään läpi vaikean luopumisen. On totta, että ammatti on vain ammatti, mutta petetty tarvitsee ymmärrystä ja keinon purkaa tunteitaan, ei syyllistämistä.
- kokenut 2
Tsemppiä! kirjoitti:
Tuo ei ole asiallinen kommentti ihmiselle, joka joutuu käymään läpi vaikean luopumisen. On totta, että ammatti on vain ammatti, mutta petetty tarvitsee ymmärrystä ja keinon purkaa tunteitaan, ei syyllistämistä.
Peiliin on yritetty katsoa. Selitystä syylle ei ole löytynyt. Vaimoni on myös perheterapeutti, joten kai hänkin tarvitsi käytännön koulutusta. Työyhteisö ei ole reagoinut asiaan mitenkään. Ryhmän johtaja suositteli vaikenemista koko asiasta, ettei tule turhaa sotkua. Paremmuudesta en tiedä.
- Kokenut 2
Tsemppiä! kirjoitti:
Kiitos asiallisesta suhtautumisesta. Asia on todella raskas, olen käynyt psykiatrilla ja terapiassa, mutta nyt mietteet ovat vain, että pitääkö minun tappaa tuo pappi ensin ja vasta sitten itseni, vai riittääkö että minä häviän.
- alipaineoktaavi
Kokenut 2 kirjoitti:
Kiitos asiallisesta suhtautumisesta. Asia on todella raskas, olen käynyt psykiatrilla ja terapiassa, mutta nyt mietteet ovat vain, että pitääkö minun tappaa tuo pappi ensin ja vasta sitten itseni, vai riittääkö että minä häviän.
Myönnä pois häviösi. Kerrankos sitä rakastuu ihme tyyppeihin. Eikä sitä tiedä, oliko se onneksi vai onnettomuudeksi. Jos nainen on pöllöke, niin se on. Älä nyt sentään itseäsi vahingoita idiootin takia.
- edesa
Kokenut 2 kirjoitti:
Elämäsi ei ole ohi. Kaikki se paha olo mikä sinulla nyt on tapauksen ja asetelman johdosta, ei varmaankaan katoa kokonaan koskaan, mutta täysin varmaa on se että, samanlaisista lähtökohdista moni kohtalotoverisi on selvinnyt - ja vielä oppinut nauttimaan elämästä, sekä saanut kokea sille mielekästä merkitystä.
Mitä enemmän joudut tuota kaikkea mielessäsi vatvomaan, sitä raskaammaksi ja ylivoimaisemmaksi se sinulle käy. Mitä vähemmän sitä työstät, sitä enemmän tulet oirehtimaan toisilla tavoin, alitajunnan alkaessa tuottamaan tepposiansa. Tällöin voi myös olla, että viet ongelmasi tahtomattasikin läheistesi riesaksi.
Suo siellä, vetelä täällä, voisi joku sanoa, mutta tilanteesi ei suinkaan ole toivoton. Vie taakkasi Kristuksen luo. Hän antaa sinulle riittävästi voimia selvitä. Hän on luvannut sen meille, vaikka ei luvannutkaan helppoa elämää.
Ikävästä kokemuksesta ammentamasi antipatiat pappeja kohtaan sinun täytyy ymmärtää niin, että niillä ei ole mitään tekemistä kristillisyyden kanssa. Pappi teki yksiselitteisesti väärin, paitsi niiden mielestä, jotka tulevat rukoilemaan tuon uuden liiton puolesta ja kenties siunaamaan heidät avioliiton satamaan.
Tee pesäeroa moisiin. Jumala vihaa hylkäämistä. Se ei tarkoita, etteikö voisi lähteä pois sellaisista ympyröistä, jotka ovat hylänneet Jumalan sanan.
Ympäristönvaihdos voisi tehdä sinulle todella hyvää.
Toivon sinulle kaikkea hyvää Kristuksessa. Kokenut 2 kirjoitti:
Kokenut 2 sanoi :
eiliin on yritetty katsoa. Selitystä syylle ei ole löytynyt. Vaimoni on myös perheterapeutti, joten kai hänkin tarvitsi käytännön koulutusta. Työyhteisö ei ole reagoinut asiaan mitenkään. Ryhmän johtaja suositteli vaikenemista koko asiasta, ettei tule turhaa sotkua. Paremmuudesta en tiedä.
Kokenut 2 kirjoitti:
Ei sinun tarvitse ketään tappaa etkä myöskään ole hävinnyt osapuoli tässä sotkussa. Vaimosi on petturi, tuo pappi on petturi, joten rehellisenä osapuolena teistä kolmesta, sinä et mitenkään voi olla häviäjä. Vaikka kokisitkin häviäväsi, niin voit olle tyytyväinen sitten siitä, että ainakin hävisit kunnialla ja oman rehellisyytesi säilyttäen. Minusta se on oikeastaan voittoakin tärkeämpää. Ainakaan se ei ole häviö :)
Voimia sinulle. - EL.a .K:IM
Kokenut 2 kirjoitti:
Kokenut 2
Mussukka. Elä ryhdy tappoon. Jätä asia Jumalalle. Mä koitan pyytää sulle lohdutusta. - Amen!
EL.a .K:IM kirjoitti:
Kokenut 2
Mussukka. Elä ryhdy tappoon. Jätä asia Jumalalle. Mä koitan pyytää sulle lohdutusta.Amen
- Kokenut 2
alipaineoktaavi kirjoitti:
Myönnä pois häviösi. Kerrankos sitä rakastuu ihme tyyppeihin. Eikä sitä tiedä, oliko se onneksi vai onnettomuudeksi. Jos nainen on pöllöke, niin se on. Älä nyt sentään itseäsi vahingoita idiootin takia.
Näinhän tuo pappi sanoi, että hän on sentään eri maata kuin minä. Ehkä häviö pitäisi myöntää, mutta olemme sentään vaimoni kanssa olleet yhdessä yli 30 vuotta ja näistä vuosista kaikki paitsi viimeinen ovat olleet onnellisia. Perheterapeuttipapilla on kuitenkin alaikäiset lapset ja lyhyempi ihmissuhde. Olisin todella halunnut keskustella hänen kanssaan siitä, millä perusteella hän katsoo olevansa parempi kuin minä, joka sentään olen ollut uskollinen koko liittomme ajan. En myöskään ymmärrä pappia, joka ei noudata edes niitä annettuja kymmentä käskyä ja silti jatkaa virassaan. Voimia myös hänen perheelleen
- Ursus Major
Tappoa en suositele, siinä pääset kivilinnaan tai luultavammi vanhaan vaasaan.
Ota nyt vain tappiosi kuin mies ja katsele uusi eukko itellesi. Merestä ei kalat lopu yhdellä siimalla. . .
Annat akan mennä pappinsa kanssa ja naurat ajatukselle että niin se suhde päättyy kuin on alkanutkin.
Ja lopeta turha märinä ja vikinä, olet sentään MIES.- Kokemus 2
Vankila tai oma kuolema ei minua tässä tilanteessa juurikaan ahdista. Meillä on vaimoni kanssa ollut kymmeniä ihania vuosia ja minä uskoin niiden jatkuvan. Ehkä keskityin liikaa perheen taloudellisen hyvinvoinnin rakentamiseen. Meillä on aikuiset lapset ja hankin heille asunnot, jotta he pääsevät hyvään elämän alkuun. Uskoin, että sen jälkeen meillä olisi vaimon kanssa edessä monia ihania vuosia, jolloin voisimme keskittyä toisiimme. Kaikki vaikutti hyvältä, kunnes tämä yli vuoden kestänyt suhde pappiin tuli ilmi. Varmasti minä keskityin liikaa työntekoon ja työmatkoilta tullessani olim väsynyt enkä jaksanut kuunnella vaimoani tarpeeksi. Kun sitten kuvioon astuu pappi ja perheterapeutti, joka on koulutettu kuuntelija, niin varmaan hänen on helppo saada nainen, jota oma mies ei kuuntele omiin verkkoihinsa. Sääli, että papin omat lapset ovet vielä nuoria.
Uutta ihmissuhdetta en ole katselemassa, sillä uskoni ja luottamukseni ihmisiin on mennyt. Tilanne ei nyt oikein naurata ja se että minä olen sentään MIES oikeastaan vaatii minua haastamaan tämän papin ja ehkä jopa tappamaan hänet. Miehinen itsekunnioitus on muuten mennyttä. Jumalaan tai kirkkoon en myöskään enää luota yhtään tämän heidän suhtautumisensa takia. Erosin kirkosta, kun näin miten siellä tällaiset asiat hyväksytään kaikesta heidän puheestaan riippumatta. - luminarsku.
Kokemus 2 kirjoitti:
Vankila tai oma kuolema ei minua tässä tilanteessa juurikaan ahdista. Meillä on vaimoni kanssa ollut kymmeniä ihania vuosia ja minä uskoin niiden jatkuvan. Ehkä keskityin liikaa perheen taloudellisen hyvinvoinnin rakentamiseen. Meillä on aikuiset lapset ja hankin heille asunnot, jotta he pääsevät hyvään elämän alkuun. Uskoin, että sen jälkeen meillä olisi vaimon kanssa edessä monia ihania vuosia, jolloin voisimme keskittyä toisiimme. Kaikki vaikutti hyvältä, kunnes tämä yli vuoden kestänyt suhde pappiin tuli ilmi. Varmasti minä keskityin liikaa työntekoon ja työmatkoilta tullessani olim väsynyt enkä jaksanut kuunnella vaimoani tarpeeksi. Kun sitten kuvioon astuu pappi ja perheterapeutti, joka on koulutettu kuuntelija, niin varmaan hänen on helppo saada nainen, jota oma mies ei kuuntele omiin verkkoihinsa. Sääli, että papin omat lapset ovet vielä nuoria.
Uutta ihmissuhdetta en ole katselemassa, sillä uskoni ja luottamukseni ihmisiin on mennyt. Tilanne ei nyt oikein naurata ja se että minä olen sentään MIES oikeastaan vaatii minua haastamaan tämän papin ja ehkä jopa tappamaan hänet. Miehinen itsekunnioitus on muuten mennyttä. Jumalaan tai kirkkoon en myöskään enää luota yhtään tämän heidän suhtautumisensa takia. Erosin kirkosta, kun näin miten siellä tällaiset asiat hyväksytään kaikesta heidän puheestaan riippumatta.Muista kuitenkin: Jumala ja kirkko ovat eri asioita. Kirkossa epätäydelliset ihmiset puhuvat täydellisestä Jumalasta. Kirkon voit hylätä, Jumalaa ei kannata hylätä. Jos ei vankila juuri tässä tilanteessa ahdista, asia voi olla ihan päinvastoin sen jälkeen kun istut kiven sisässä. Turhaan tekisit vuosia kestävän sakkokierroksen, kun voisit jo nyt löytää armahtavan ja lohduttavan Jumalan surussasi, joka tietenkin on inhimillisesti raskas ja järjenkin sumentava niin, että luulet pettäjän eliminoimisen olevan sopiva ratkaisu. Se olisi kuitenkin luuserin ratkaisu, miehekäs teko on anteeksianto, jolla vapautat omat tunteesi vihan kahleista ja pääset jatkamaan elämääsi vapaana negatiivisten tuhoavien tunteiden kierteestä.
- Spegeln
Kokemus 2 kirjoitti:
Uutta ihmissuhdetta en ole katselemassa, sillä uskoni ja luottamukseni ihmisiin on mennyt. Tilanne ei nyt oikein naurata ja se että minä olen sentään MIES oikeastaan vaatii minua haastamaan tämän papin ja ehkä jopa tappamaan hänet. Miehinen itsekunnioitus on muuten mennyttä. Jumalaan tai kirkkoon en myöskään enää luota yhtään tämän heidän suhtautumisensa takia. Erosin kirkosta, kun näin miten siellä tällaiset asiat hyväksytään kaikesta heidän puheestaan riippumatta."Varmasti minä keskityin liikaa työntekoon ja työmatkoilta tullessani olim väsynyt enkä jaksanut kuunnella vaimoani tarpeeksi"
Mieleeni juolahti ajatus, että olitko itse vaimollesi uskollinen noilla työmatkoillasi, jolloin olit paljon poissa kotoa? Jos olit, niin sinua on kohdeltu totaalisen väärin. Jos taas et ollut, niin ymmärrän tilanteen. - Kokenut 2
Spegeln kirjoitti:
"Varmasti minä keskityin liikaa työntekoon ja työmatkoilta tullessani olim väsynyt enkä jaksanut kuunnella vaimoani tarpeeksi"
Mieleeni juolahti ajatus, että olitko itse vaimollesi uskollinen noilla työmatkoillasi, jolloin olit paljon poissa kotoa? Jos olit, niin sinua on kohdeltu totaalisen väärin. Jos taas et ollut, niin ymmärrän tilanteen.Tein töitä taatakseni perheelle hyvän toimeentulon. Matkatöissä olisi varmaan ollut mahdollisuuksia johonkin yhden illan suhteisiin, mutta elin onnellisessa avioliitossa jossa uskoin kaiken olevan hyvi ja jätin nämä mahdollisuudet käyttämättä. Uskoin avioliittoon ja uskollisuuteen. Ehkä sen takia tämä asia tuli minulle niin raskaan. Olin ehkä sokea ja kuuro havaitakseni ongelmia suhteessamme. Lisäksi lyhyt syrjähyppy olisi varmasti helpompi antaa anteeksi kuin toista vuotta kestänyt valehtelu ja pettäminen. Tämänkin ajan vaimoni käyttäytyi, kuin mitään ei olisi vinossa. Vasta kun näin heidän viestinsä, jossa he miettivät oikeaa hetkeä kertoa asiasta perheilleen ymmärsim tilanteen. Eniten säälin papin alaikäisiä lapsia, omat lapsemme ovat sentään jo aikuisia.
- Spegeln
Kokenut 2 kirjoitti:
Tein töitä taatakseni perheelle hyvän toimeentulon. Matkatöissä olisi varmaan ollut mahdollisuuksia johonkin yhden illan suhteisiin, mutta elin onnellisessa avioliitossa jossa uskoin kaiken olevan hyvi ja jätin nämä mahdollisuudet käyttämättä. Uskoin avioliittoon ja uskollisuuteen. Ehkä sen takia tämä asia tuli minulle niin raskaan. Olin ehkä sokea ja kuuro havaitakseni ongelmia suhteessamme. Lisäksi lyhyt syrjähyppy olisi varmasti helpompi antaa anteeksi kuin toista vuotta kestänyt valehtelu ja pettäminen. Tämänkin ajan vaimoni käyttäytyi, kuin mitään ei olisi vinossa. Vasta kun näin heidän viestinsä, jossa he miettivät oikeaa hetkeä kertoa asiasta perheilleen ymmärsim tilanteen. Eniten säälin papin alaikäisiä lapsia, omat lapsemme ovat sentään jo aikuisia.
Olen pahoillani puolestasi. Mutta älä kuitenkaan syyllisty tappoon (tai oikeammin murhaan). Sitä ei vain saa tehdä. Minusta kaikkein vastenmielisin ilmaisu on "Kyllä elämä kantaa". Eihän se mitään kanna. Joskus asiat ovat liian raskaita. Mutta voimia jatkoon. Ajattele asiaa jo avioerona ja valmistaudu henkisesti siihen. Se on neuvoni. Kannattaako enää avioliiton jatkamista ajatella ihmisen kanssa, jolla on ollut salasuhde niinkin kauan. Se nakertaa luottamuksen nollalukemiin.
- edesa
Kokemus 2 kirjoitti:
Uutta ihmissuhdetta en ole katselemassa, sillä uskoni ja luottamukseni ihmisiin on mennyt. Tilanne ei nyt oikein naurata ja se että minä olen sentään MIES oikeastaan vaatii minua haastamaan tämän papin ja ehkä jopa tappamaan hänet. Miehinen itsekunnioitus on muuten mennyttä. Jumalaan tai kirkkoon en myöskään enää luota yhtään tämän heidän suhtautumisensa takia. Erosin kirkosta, kun näin miten siellä tällaiset asiat hyväksytään kaikesta heidän puheestaan riippumatta."Miehinen itsekunnioitus on muuten mennyttä."
Sanotaan nyt sitten suoraan:
Jo on munatonta höpinää. Tuollainen kunniakäsitys ei kumpua miehisyydestä, vaan teinikulttuurista, jota jotkut jatkavat sitten pärinäporukoissa, toiset rappareissa.
Kokoa itsesi ja laita kädet ristiin. Hyväksy se, että olet rikki ja parisuhteenne ainakin katkolla, koska nuo ovat tämänhetkisiä tosiasioita. Tarvitset varmasti voimia tulla toimeen itsesi kanssa, mutta sinun miehisyydellesi ei tee hyvää viedä joiltakin isää ja äitiä, tai ystävää sen enempää kuin nuo petturit ovat jo itse sitä aiheuttaneet. Tässäkään tapauksessa kaksi pahaa ei tee yhtä hyvää.
Kestä kuin mies - siis hajoa - mutta rukoile jotta eheytyisit.
Sinä et ole ensimmäinen etkä viimeinen uunotettu mies tässä maassa. Silti voit varmasti nähdä tilanteessa edes sen verran hyvää, että totuus paljastui. Jumalaan et enää luota, kerroit, mutta älä sekoita asioita keskenään. Ainakaan luterilaisessa kirkossa ei enää edes opeteta kuten vielä vajaat 30 vuotta sitten. Itse en enää voi luterilaisesta kirkosta antaa hyvää todistusta, valitettavasti, vaikka kyllä sen piirissä varmaan vielä on Jumalan palvelijoita.
Olet omassa tilanteessasi hengellisen sodankäynnin keskiössä. Uskon, että vaikka koet suunnatonta vihaa ja toisaalta uskon kaikkoamista, sinussa on kuitenkin jäljellä jotain sellaistakin, joiden pohjalta toivot Jumalan kääntävän tämän kaiken vielä parhain päin. Se mielessä, muista tämä:
1. Korinttolaiskirje 15
19 Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.
Rukoilen puolestasi ja kaiketi tuohon rukoukseen liittyy täällä muitakin.
Elä hetki kerrallaan ja jos et jaksa uskoa, toivo uskovasi. Usko toivovasi. Se on kaikista hiljaisin rukous, koska epäuskoonsa ja hätäänsä rukoileva ei pue sitä lainkaan sanoihin, vaan kätkee sen huokauksiinsa.
- nipa normaali
No eipä käy kateeksi aika vaikean asian kanssa painit. Ainahan sitä mielessänsä ajattelisi mielellään, että juuri vaikkapa papilla tai ylipäätänsä uskovalla olisi jotenkin korkeampi moraali mutta ei se vaan taida tosielämässä niin olla.
Ihmiset kun ovat yksilöitä ja ihmisen juuri erottaa älykkyydessään se, että olemme mestareita selittelemään itsellemme väärintekojemme "oikeutuksia" tuo tavallaan on se mikä tekee meistä "eläinkunnan" kruunun mutta mitenkään mairitteleva ominaisuus se ei ole.
Yritä vaan saada jonkulainen rauha tehtyä asian kanssa vaikka se vaikeaa varmasti onkin. Ketään ei kannata kuitenkaan moisen asian takia tappaa siitä kun saa sitten maallisen tuomion ja painaahan se varmasti omatuntoakin.
Eräällä tuttavalla oli aikoinaan vähän samanlainen tilanne, otti hiukan etäisyyttä asiaan, muutti väliaikaiseksi pois ja antoi niin sanotusti pölyn hiukan laskeutua, kun katselee asioita hiukan kauempaa niin silloin useimmiten kykenee niitä paremmin arvioimaan.
Teillä on kuitenkin niin pitkä yhteinen taival takana, että huolimatta vaimosi teosta niin varmasti kannattaa tarkkaan miettiä mitä tehdä.
Jaksamisia sinulle. - Ma5a
Tylysti todettuna, ihminen on itsekäs. Ne motiivit jotka ohjaavat ihmistä ovat hyvin monimutkaisia ja erilaisia. Ihmiset tekevät päätöksensä vielä vahvasti tunnepohjalta, vaikka päätöksille olisi rationaaliset perusteet. Miettimällä mottivia tai syitä tuolle käyttäytymiselle sekoitat vain oman pääsi. Ihmisten välinen vuorovaikutus toimii niin vahvasti tunteiden varassa.
Siltikin olisi mielenkiintoista kuulla pettäneen osapuolen näkemys näistä samoista asioista.- Kokemus 2
Kerron hänelle keskustelusta ja ja kysyn haluaako hän kommentoida. Tottakai asiassa on aina kaksi puolta ja minä itsekin olisin kiinnostunut näkemään hänen kommenttinsa
- matkamies maan
Kokemus 2 kirjoitti:
Kerron hänelle keskustelusta ja ja kysyn haluaako hän kommentoida. Tottakai asiassa on aina kaksi puolta ja minä itsekin olisin kiinnostunut näkemään hänen kommenttinsa
Olen kokenut samankaltaisen tilanteen. Luottamukseni Jumalaan kasvoi, sillä sain Häneltä avun.
Luottamus naisiin laski ja tiedän nyt, että se on luottamus on sile kuuluvalla tasolla. Vaikka itse olisi valmis kuolemaan ennenkuin pettäisi niin kumppani voi olla toista maata. Anteeksiantaminen on paras ratkaisu. Kuulostaa varmasti epäloogiselta, mutta ei ole.
Aika parantaa haavat.
http://www.youtube.com/watch?v=0KPeMCMUWBM - Kokemus2
Kokemus 2 kirjoitti:
Pettäneet perheterapeutit eivät halua asiaa palstalla kommentoida. Ehkä syyllisyys painaa tai pelkäävät kirkon työnantajana puuttuvan asiaan. Selitystä en ole saanut itsekään tapahtuneeseen
Kokemus2 kirjoitti:
Pettäneet perheterapeutit eivät halua asiaa palstalla kommentoida. Ehkä syyllisyys painaa tai pelkäävät kirkon työnantajana puuttuvan asiaan. Selitystä en ole saanut itsekään tapahtuneeseen
Kokemus2,
Kaipaatko yleisesti kirkon perheneuvonnan puolelta kommenttia tähän asiaan? Vai juuri näiden tiettyjen ihmisen kommenttia? On ehkä kuitenkin ymmärrettävää, että asianomaiset eivät tänne tule kommentoimaan, varsinkaan omilla nimillään.
Tärkeintähän on, että sinä voisit vaimosi kanssa keskustella ja saisit jotain tietoa, joka auttaisi ymmärtämään. Olen jutellut monen eronneen kanssa, kulkenut joidenkin rinnalla pitkänkin matkaa ja lueskellut monenlaista erokirjallisuutta. Yksi asia, johon huomioni on kiinnittynyt on juuri tämä tarve saada selitys ja se, miten usein se selitys jää saamatta. Monet, joiden erosta on jo aikaa, sanovat vastaeronneelle: "Voi olla, ettet koskaan saa puolisoltasi selitystä siihen, miksi näin kävi. Eikä sitä selitystä kannata jäädä odottamaan. Joskus joutuu vain hyväksymään että näin kävi, enkä koskaan saa tyhjentävää vastausta." Kuulostaa julmalta, mutta näin se näyttää usein menevän. Toivottavasti teillä olisi keskusteluyhteyttä niin että edes jotain ymmärrystä löytyisi!
Aija-pappi- Kokenut2
kuunteleva_kirkko kirjoitti:
Kokemus2,
Kaipaatko yleisesti kirkon perheneuvonnan puolelta kommenttia tähän asiaan? Vai juuri näiden tiettyjen ihmisen kommenttia? On ehkä kuitenkin ymmärrettävää, että asianomaiset eivät tänne tule kommentoimaan, varsinkaan omilla nimillään.
Tärkeintähän on, että sinä voisit vaimosi kanssa keskustella ja saisit jotain tietoa, joka auttaisi ymmärtämään. Olen jutellut monen eronneen kanssa, kulkenut joidenkin rinnalla pitkänkin matkaa ja lueskellut monenlaista erokirjallisuutta. Yksi asia, johon huomioni on kiinnittynyt on juuri tämä tarve saada selitys ja se, miten usein se selitys jää saamatta. Monet, joiden erosta on jo aikaa, sanovat vastaeronneelle: "Voi olla, ettet koskaan saa puolisoltasi selitystä siihen, miksi näin kävi. Eikä sitä selitystä kannata jäädä odottamaan. Joskus joutuu vain hyväksymään että näin kävi, enkä koskaan saa tyhjentävää vastausta." Kuulostaa julmalta, mutta näin se näyttää usein menevän. Toivottavasti teillä olisi keskusteluyhteyttä niin että edes jotain ymmärrystä löytyisi!
Aija-pappiKiitos, mutta olen jo saanut myötätuntoisen viestin piispalta, mutta mitään konkreettista työyhteisössä en ole nähnyt tapahtuvan. Olen keskusteluväleissä vaimoni kanssa, mutta syytä tapahtuneeseen en ole kuullut. Minua pyydettiin pariterapiaan, mutta tuntuu siltä, että näitä pariterapeutteja on tässä ongelmassa jo tarpeeksi. Minä en näiden henkilöiden julkituloa omilla nimillään kaipaa, mutta palstalla haluttiin kuulla myös toisen osapuolen näkemys. Ilmeisesti sitä ei kuitenkaan tule.
Perheneuvonta on osa samaa yhteisöä, jossa tälläinen toiminta on ehkä kuitenkin hyväksyttyä, joten en ehkä heidän kommenttejaan kaipaa.
Kokenut 2,
Olen pahoillani tilanteestasi, olet joutunut kokemaan kurjia eivätkä ne asiat ihan hetkessä ratkea. Sinua kohtaan on tehty väärin, ja tuo kuvio, jossa pettäjät ovat perheterapeutteja, tekee tilanteesta vielä jotenkin erityisen irvokkaan. Tuollaisessa työyhteisössä jos missä voisi olettaa olevan ymmärrystä sille, ettei liiton mahdollisia haasteita aleta ratkaisemaan sivusuhteiden avulla. Varsin haljua toimintaa sekin, että työyhteisössä asia painetaan villaisella.
Oletteko pystyneet vaimosi kanssa puhumaan asiasta? Kirjoitustesi perusteella sinulla on kykyä pohtia asioita monelta kannalta ja hienosti kykenet miettimään myös omaa osuuttasi asioihin. Sinulla on hyvät eväät keskusteluun. Ymmärrän, että tässä tilanteessa ajatus ulkopuolisesta avusta, eli perheterapeutille hakeutumisesta yhdessä, kuulostaa vähän irvokkaalta. Mutta löytyisikö ketään sellaista ammattiauttajaa, jonka kanssa te voisitte yhdessä näitä solmuja availla? Uskottomuus on suunnattoman suuri kriisi parisuhteelle, mutta siitä on mahdollisuus päästä eteenpäin myös yhdessä. Ja olipa lopputulos mikä tahansa, asioista pitäisi puhua jottei viha ja katkeruus jäisi asumaan sisimmässä.
Onko sinulla ketään, jonka kanssa puhua? Entä onko sinulla tapoja, joilla purkaa aggressioitasi? Siis ihan konkreettisen fyysisesti. Älä helli koston ja väkivallan ajatuksia, siinä ei ole ratkaisu, vaikka se syvimmän vihan ja surun hetkellä tuntuisikin ainoalta vaihtoehdolta.
En yhtään ihmettele, että erosit kirkosta ja olet pettynyt kaikkeen siihen, mitä kirkko edustaa. Joku tuolla kirjoitti että papitkin ovat vain ihmisiä. Se on ihan totta, ei tässä valitettavasti olla jumalia. Papilla on tehtävä olla esimerkkinä ja tämä tehtävä meidän on myös otettava vakavasti. Aina emme onnistu. Ehkä laiha lohtu tässä kohden, mutta haluan painottaa samaa kuin jotkut ovat jo kirjoittaneet: Jumala ei ole sinua pettänyt. Anna Hänen hoitaa sinua. Toivottavasti löydät paikan, jossa saat myös kokemuksia armollisesta Jumalasta.
Siunausta ja voimia sinulle!
Aija-pappi- Kokenut 2
Kiitos lohduttavasta viestistä. Oma tunteeni on, että eiköhän tässä kriisissä ole jo riittävästi perheterapeutteja mukana. Luottamus heidän toimintaansa on mennyt. Kuvani tästä perheterapeutti papista on sellainen, että hän käyttää näitä terapiaan hakeutuvia naisia, jotka ovat henkisesti raskaassa tilanteessa jotenkin hyväkseen.
Hänellä on esimerkiksi yksityisvastaanotolla pumpattava patja, jossa ilmeisesti voi hyvinkin läheisesti lohduttaa näitä surevia. Samoinhan voi toimia myös työtövereiden kanssa, jos näiden miehet eivät riittävästi kommunikoi rouviensa kanssa.
Vaimoni kanssa olemme puheväleissä, vaikka asummekin eri osoitteissa. Monasti keskustelu vaan johtaa toisen moittimiseen, lähinnä minun puoleltani. Luin yli 600 heidän toisilleen lähettämää viestiä ja hyvin helposti sieltä aina löytyy muistoista joku kohta, mihin helposti viittaa ja joka sitten tietysti loukkaa toista.
Tällä hetkellä en juuri jaksa tavata ketään, jonka kanssa keskustella. On varmaan oman itsetunnon puutetta se, että kuvittelen kaikkien pitävän minua luuserina, joka ei kyennyt edes pitämään huolta vaimostaan. Vaimoni kylä vakuuttaa, että taloudellisesti ja seksuaalisesti hänellä ei ole ollut mitään valittamista. Minä vaan en ole aina jaksanut kuunnella hänen murheitaan, vaan olen niihin nopeasti keksinyt ratkaisun. Hän ei halunnut ratkaisua, vaan kuuntelijan. Jos tämä koulutettu pappi/terapeutti sitten hoitaa kuuntelun sängyssä, niin minusta se tuntuu pahalta ja epäoikeudenmukaiselta.
Minusta tuntuu, että tuo Jumalan armo on yksi tekijä, joka suo papeille oikeuden toimia omien mielihalujensa mukaa. Eikö kuitenkin viimeisenä päivänä tule joku joka armahtaa kaikki synnit. Eli ei niillä niin väliä.
Kannattaa tutustua myös Buddhalaisuuteen, jossa jokainen on vastuussa omista teoistaan. - Armon väärinkäyttö
Kokenut 2 kirjoitti:
Kiitos lohduttavasta viestistä. Oma tunteeni on, että eiköhän tässä kriisissä ole jo riittävästi perheterapeutteja mukana. Luottamus heidän toimintaansa on mennyt. Kuvani tästä perheterapeutti papista on sellainen, että hän käyttää näitä terapiaan hakeutuvia naisia, jotka ovat henkisesti raskaassa tilanteessa jotenkin hyväkseen.
Hänellä on esimerkiksi yksityisvastaanotolla pumpattava patja, jossa ilmeisesti voi hyvinkin läheisesti lohduttaa näitä surevia. Samoinhan voi toimia myös työtövereiden kanssa, jos näiden miehet eivät riittävästi kommunikoi rouviensa kanssa.
Vaimoni kanssa olemme puheväleissä, vaikka asummekin eri osoitteissa. Monasti keskustelu vaan johtaa toisen moittimiseen, lähinnä minun puoleltani. Luin yli 600 heidän toisilleen lähettämää viestiä ja hyvin helposti sieltä aina löytyy muistoista joku kohta, mihin helposti viittaa ja joka sitten tietysti loukkaa toista.
Tällä hetkellä en juuri jaksa tavata ketään, jonka kanssa keskustella. On varmaan oman itsetunnon puutetta se, että kuvittelen kaikkien pitävän minua luuserina, joka ei kyennyt edes pitämään huolta vaimostaan. Vaimoni kylä vakuuttaa, että taloudellisesti ja seksuaalisesti hänellä ei ole ollut mitään valittamista. Minä vaan en ole aina jaksanut kuunnella hänen murheitaan, vaan olen niihin nopeasti keksinyt ratkaisun. Hän ei halunnut ratkaisua, vaan kuuntelijan. Jos tämä koulutettu pappi/terapeutti sitten hoitaa kuuntelun sängyssä, niin minusta se tuntuu pahalta ja epäoikeudenmukaiselta.
Minusta tuntuu, että tuo Jumalan armo on yksi tekijä, joka suo papeille oikeuden toimia omien mielihalujensa mukaa. Eikö kuitenkin viimeisenä päivänä tule joku joka armahtaa kaikki synnit. Eli ei niillä niin väliä.
Kannattaa tutustua myös Buddhalaisuuteen, jossa jokainen on vastuussa omista teoistaan.Kirkon lanseeraama ns. katteeton armo mahdollistaa nämä synnit - myös lestadiolaiset hyödyntää tehokkaasti tätä katteetonta armoa. Armoa ilman parannuksen tekoa - käytän myös termiä taktinen armo.
Itse aina vaistomaisesti kun pappi puhuu synnistä Jumalan palveluksessa, niin olen aina mieltänyt, että siinä puhutaan synnista ja syntisyydestä ilman meininkiäkään tehdä parannusta. Haetaan vaan lupa olla syntinen ja sitten voidaan hyvällä omalla tunnolla olla se syntinen ja tehdä ihan mitä haluaa kauheita asioita. Itse olen törmännyt paljon näihin pappien seksuaaliasioihin, koska on myös pappeja, joilla on tarve puhua ne julki jonkunkanssa ja kirkon edustajien kanssa tämä ei onnistu. Kokenut 2 kirjoitti:
Kannattaa tutustua myös Buddhalaisuuteen, jossa jokainen on vastuussa omista teoistaan.Kokenut 2,
Toivottavasti saat vahvistusta ja luottamusta itseesi: tapahtunut ei ole luuserin leima sinuun, vaimosi teko ei tarkoita, että sinussa miehenä olisi jotain perustavanlaatuista vikaa.
Nimimerkki Armon väärinkäyttö ottikin jo esille sen, että armoa voi käyttää väärin. Emme me ihmiset tietenkään voi vedenpitävästi määritellä, millaista tarkkaan ottaen on oikeanlainen katumus tai oikea armon käyttö. Mutta kyllä minä ajattelen, ettei se ole oikeaa kristityn elämää jossa tehdään mitä mieleen juolahtaa ja ajatellaan vaan että Jumala armahtaa ja antaa anteeksi, joten jatketaan vaan tätä väärintekemistä. Ei, ei todellakaan niin! Armoa ei ole tarkoitettu luvaksi tehdä väärin.
Minua niin harmittaa ja kiukuttaa puolestasi!
Aija-pappiKokenut 2 kirjoitti:
Kannattaa tutustua myös Buddhalaisuuteen, jossa jokainen on vastuussa omista teoistaan.Kakka tilanne mutta kuule, nyt katse eteenpäin vaikka kuinka jurppisi.Ehkäpä Jumala on osoittanut sinulle epäkelvon jonka kanssa olisit kärsinyt ja antaa tuleivaisuudelle jotain muuta.
Tilanteet näyttävät ja tuntuvat pahalle aikansa.Tärkeintä on että et hautaudu negatiivisien tunteiden valtaan ja jää sinne.Katse eteenpäin tuskatonta sekään ei ole.Voi olla odotettavissa jotain paljon parempaa joko yksin tai jonkun kanssa yhdessä.
Itselleni oli helppo irtaantua koska ihmisuhteet olivat jo niin huonoja ei jäänyt ikävä mitään.Nyt elän yksin ja olen elänyt pitkän aikaa.Tyytyväinen olen joskin jotain tietysti kaipaa välillä.Osani olen niellyt koska se on osittain oma tahtoni.Elämä yksin on riskittömämpää jos on herkkä ihminen.Yksinäisyys voi olla voimavara kuin joku ilkiö vierellä joka tempoilee sinne tänne ja satuttaa kun on epätasapainoinen tai itsekäs.
Toiseen ei kannata tukeutua vaan elää rinnalla omana itsenään suhteessa jossa on molemminpuolinen hyväksyntä eikä palvovaa suhdetta toiseen nähden jossa toinen alistuu ja toinen määrää.
Se on tosiasia että jotkut ihmiset alkavat etsiä itseään ovat eläneet jossain kummissa kuvitelmissa.Sitten löytävät sen mitä etsivät ja vaihtavat ihmistä.Tai sitten loputtomiin jatkavat itsensä etsimistä.
Joillekkin se on tarpeen jos ovat eläneet omasta mielestään toiselle ihmiselle itsensä unohtaen.Suositeltavaa tietenkin olisi että jokainen parisuhteeseen astuva ymmärttäisi olla kypsä aikuinen joka tuntee itsensä ja on vakaa..Mutta niin vain ei ole useinkaan.
Sekin on tosiasia että me kaikki muutumme elämän myötä.
terapeuteista ei ole oikein hyötyä, he ovat myös ihmisiä joilla on omat näkemykset eivätkä he voi tilannetta ratkaista se on jokaisen oma tehtävä kuitenkin.Ehkä voivat tukea.Itse en kokenut apua heistä.epitimia kirjoitti:
Kakka tilanne mutta kuule, nyt katse eteenpäin vaikka kuinka jurppisi.Ehkäpä Jumala on osoittanut sinulle epäkelvon jonka kanssa olisit kärsinyt ja antaa tuleivaisuudelle jotain muuta.
Tilanteet näyttävät ja tuntuvat pahalle aikansa.Tärkeintä on että et hautaudu negatiivisien tunteiden valtaan ja jää sinne.Katse eteenpäin tuskatonta sekään ei ole.Voi olla odotettavissa jotain paljon parempaa joko yksin tai jonkun kanssa yhdessä.
Itselleni oli helppo irtaantua koska ihmisuhteet olivat jo niin huonoja ei jäänyt ikävä mitään.Nyt elän yksin ja olen elänyt pitkän aikaa.Tyytyväinen olen joskin jotain tietysti kaipaa välillä.Osani olen niellyt koska se on osittain oma tahtoni.Elämä yksin on riskittömämpää jos on herkkä ihminen.Yksinäisyys voi olla voimavara kuin joku ilkiö vierellä joka tempoilee sinne tänne ja satuttaa kun on epätasapainoinen tai itsekäs.
Toiseen ei kannata tukeutua vaan elää rinnalla omana itsenään suhteessa jossa on molemminpuolinen hyväksyntä eikä palvovaa suhdetta toiseen nähden jossa toinen alistuu ja toinen määrää.
Se on tosiasia että jotkut ihmiset alkavat etsiä itseään ovat eläneet jossain kummissa kuvitelmissa.Sitten löytävät sen mitä etsivät ja vaihtavat ihmistä.Tai sitten loputtomiin jatkavat itsensä etsimistä.
Joillekkin se on tarpeen jos ovat eläneet omasta mielestään toiselle ihmiselle itsensä unohtaen.Suositeltavaa tietenkin olisi että jokainen parisuhteeseen astuva ymmärttäisi olla kypsä aikuinen joka tuntee itsensä ja on vakaa..Mutta niin vain ei ole useinkaan.
Sekin on tosiasia että me kaikki muutumme elämän myötä.
terapeuteista ei ole oikein hyötyä, he ovat myös ihmisiä joilla on omat näkemykset eivätkä he voi tilannetta ratkaista se on jokaisen oma tehtävä kuitenkin.Ehkä voivat tukea.Itse en kokenut apua heistä.On myös niitä jotka etsivät onneaan toisten ihmisten kautta ymmärtämättä että onni tulee ja lähtee itsestä.
- ZeniT
Kokenut 2 kirjoitti:
Kannattaa tutustua myös Buddhalaisuuteen, jossa jokainen on vastuussa omista teoistaan.Eikö Buhalaisissa sitten ole pettäjiä
Armon väärinkäyttö kirjoitti:
Kirkon lanseeraama ns. katteeton armo mahdollistaa nämä synnit - myös lestadiolaiset hyödyntää tehokkaasti tätä katteetonta armoa. Armoa ilman parannuksen tekoa - käytän myös termiä taktinen armo.
Itse aina vaistomaisesti kun pappi puhuu synnistä Jumalan palveluksessa, niin olen aina mieltänyt, että siinä puhutaan synnista ja syntisyydestä ilman meininkiäkään tehdä parannusta. Haetaan vaan lupa olla syntinen ja sitten voidaan hyvällä omalla tunnolla olla se syntinen ja tehdä ihan mitä haluaa kauheita asioita. Itse olen törmännyt paljon näihin pappien seksuaaliasioihin, koska on myös pappeja, joilla on tarve puhua ne julki jonkunkanssa ja kirkon edustajien kanssa tämä ei onnistu.On aika vahvasti muodostunut sama käsitys mutta eri kirkkokunnassa.
- Nikkodemus
Kokenut 2 kirjoitti:
Kannattaa tutustua myös Buddhalaisuuteen, jossa jokainen on vastuussa omista teoistaan.Minulla on vaimoni kautta vahan samanlaisia kokemuksia terapeuteista. Vaimoni kavi pari vajaa pari voutta siiteen ongelmiensa takia psykoterapeutilla Machelininkadulla. Parin tapaamisen jalkeen terapeutti alkoi ehdotella laheisempaa kontaktia tapaamisten aikana. Terapia loppui siihen. Tamakin terapeutti oli koulutuseltaan pappi.
- Kokenut 2
Nikkodemus kirjoitti:
Minulla on vaimoni kautta vahan samanlaisia kokemuksia terapeuteista. Vaimoni kavi pari vajaa pari voutta siiteen ongelmiensa takia psykoterapeutilla Machelininkadulla. Parin tapaamisen jalkeen terapeutti alkoi ehdotella laheisempaa kontaktia tapaamisten aikana. Terapia loppui siihen. Tamakin terapeutti oli koulutuseltaan pappi.
Kai vaimosi ilmoitti asiasta Valviraan. Eikö tuo ole jo selvää hyväksikäyttöä?
- Nikkodemus
Kokenut 2 kirjoitti:
Kai vaimosi ilmoitti asiasta Valviraan. Eikö tuo ole jo selvää hyväksikäyttöä?
Ei siita mitaan ilmoitusta tehty, mutta terapia loppui siihen. Avioliitto jatkuu
- FUCKIFUU
Luterinen kirkko on täynnä huoria ja huoripukkeja sekä pedofiilejä ja niiden suojelijoita.
Jos tahdot tehdä asialle jotain konkreettista niin http://www.eroakirkosta.fi
Välit kannattaa paikata vaimoosi erityisesti jos teillä lapsia. Huorille ei kannata antaa toista mahdollisuutta, anteeksi voit antaa mutta luottaa ei kannata. eli ero vireille vaan.
Toivota vaimollesi onnelista loppuelämää uuden rakastajan kanssa. Jos tahdot tietää syyn hänen lähtöön niin se on helppo "liian vähän seksiä liikaa raamattua"
Yksinäisyyteesi löytyy myös hätäapu vapaa-ajatteloiden toimesta, he vaihtavat raamattusi pornolehteen.- Kokenut 2
Kirkosta erosin heti saatuani asiasta kuulla. Ero on vireillä, mutta pahalta se tuntuu.
Raamattua ei vaimoni kirkon virasta huolimatta ole lueskellut ja seksiäkin oli aina kun olin kotona työmatkoiltani.
- Humanisti-vapari
Pappia ainakin tietää, että synnit saa anteeksi rukoilemalla, käytännössä meditoimalla. Sen sijaan siltä, jota vastaan on rikkonut, ei tarvitse pyytää anteeksi. Kätevä uskonto on tämä Lutherin "yksin uskosta" -oppi.
Maallisemman, humanistisen etiikan mukaan tulisi pyytää anteeksi siltä, jota vastaan on rikkonut.
Toinen asia on, että ihminen muuttuu, kehittyy, tai taantuukin, joka päivä, ja tällöin myös kahden ihmisen välinen suhde voi muuttua. Monena mies eläissään. Uusi alku voi tuoda uuden onnen, enstistä (entisen loppuvaihetta9 paljon ehomman.
Mies, voit vielä kokea aidon rakastumisen ja rakkauden. Siinä maallinen taivaslupaus. Usko siihen, ole hyvä. - Buahahahahaha
Vai oli vaimosi kirjaimellisesti ev.lut eli evankelistan lutkuttaja!
- tulee ihanat uushäät
Kirkon perheneuvonta petti ja kohta kirkko siunaa petoksen.
- kysyn vain
Tämä ei saisi olla vain musta vitsi. Pohjimmiltaan uushäissä on kyse vakavasta asiasta, jopa kirkon uskottavuusesta. Jos kirkko aina kyselemättä siunaa uusliitot, se lopulta asettuu voittajien puolelle hylättyjä, petettyjä ja rikottuja vastaan.
Onko kirkossa sijaa hylätyille? Voiko kirkko pelata kaksilla korteilla. Eikö olisi parempi, että kirkko siunaisi vain ensimmäisen avioliiton ja jättäisi uushäät maistraattien työksi? - FUCKIFUU
kysyn vain kirjoitti:
Tämä ei saisi olla vain musta vitsi. Pohjimmiltaan uushäissä on kyse vakavasta asiasta, jopa kirkon uskottavuusesta. Jos kirkko aina kyselemättä siunaa uusliitot, se lopulta asettuu voittajien puolelle hylättyjä, petettyjä ja rikottuja vastaan.
Onko kirkossa sijaa hylätyille? Voiko kirkko pelata kaksilla korteilla. Eikö olisi parempi, että kirkko siunaisi vain ensimmäisen avioliiton ja jättäisi uushäät maistraattien työksi?Onko se hylkäys että eroaa vaimoaan hakkaavasta mielipuoli kristitystä?
Sinänsä kannatan avioliittojen siirtämistä kokonaan maistraatteihin.
- 1298
"Onko se hylkäys että eroaa vaimoaan hakkaavasta mielipuoli kristitystä?"
Kyllä ihmisen pitää kantaa vastuuta valinnoistaan, myös epäonnistuneista valinnoistaan.
Joku aina yliarvioi velanmaksukykynsä, eikä osaa varautua lainanotossaan mahdollisiin sairaus-/ työttömyysjaksoihin. Sitten kupla puhkeaa ja ylivelkahelvetti odottaa. Jossakin vaiheessa yhteiskunta armahtaa maksukyvytöntä. Velat ja luottotietorekisterimerkinnät vanhenevat. Ihmiselle annetaan uusi mahdollisuus. Ei kuitenkaan ihan heti.
Aivan samanlainen moka on huolettomasti solmittu avioliitto. Eron koittaessa perheessä on yleensä lapsia, jotka joutuvat syyttään matkalaukkulapsiksi. Elatuskyky heikkenee yksinhuoltajuuden myötä. Ulkopuoliset veronmaksajat joutuvat vastuuseen toisten mokista. Tarvitaan sovittelua, sosiaalityötä ja taloudellista tukea. Avioerot käyvät yhteiskunnallemme kalliiksi. Saisi siihen ainakin 10 vuoden karenssin laittaa, ennen kuin uuden liiton saisi perustaa. Tulisi vähän mietittyä niitä syitä ja seurauksia, ettei samaa virhettä tekisi uudelleen. Osaisi seuraavalla kerralla valita vaikka lempeän ateistin.- Kokenut 2
Juttu on mennyt aika kauas siitä , mistä aluksi kirjoitin. En ole koskaan olleeni avioliitossa, jossa on alusta alkaen tehty vääriä valintoja. Perheessämme ei myöskään ole ollut väkivaltaa. Olimme eläneet yhdessä 34 vuotta, joista kaikki, paitsi viimeinen ovat olleet onnellisia. Meillä on aikuiset lapset, toisin kun tällä työpaikkasuhteen toisella osapuolella. Peräsin lähinnä moraalia kirkon parisuhdeneuvonnan työntekijöiltä, edes kymmenen käskyn noudattamista papeilta.
Pettämiseen osallistuvalta papilta peräsin myös moraalia siihen, että hän soitti minulle ja pyysi minua eroamaan vaimostani. Kuitenkaan hän itse ei ollut kertonut pitkästä ulkopuolisesta suhteestaan vaimolleen. Puhelussa pappi lisäksi ilmoitti, että hän itse päättää milloin hän mitäkin kertoo ja kenelle. Aika sairasta mielestäni.
Työyhteisö ei millään tavoin asiaan puuttunut, vaikka ilmoitin avioliiton jatkumisen edellytykseksi näiden pettäjien toimimisen edes eri työpisteissä. No, ei ymmärtänyt tuleva exvaimonikaan sen paremmin kuin pettäjäpappikaan vaitaa työpaikkaa. - päästä irti
Kokenut 2 kirjoitti:
Juttu on mennyt aika kauas siitä , mistä aluksi kirjoitin. En ole koskaan olleeni avioliitossa, jossa on alusta alkaen tehty vääriä valintoja. Perheessämme ei myöskään ole ollut väkivaltaa. Olimme eläneet yhdessä 34 vuotta, joista kaikki, paitsi viimeinen ovat olleet onnellisia. Meillä on aikuiset lapset, toisin kun tällä työpaikkasuhteen toisella osapuolella. Peräsin lähinnä moraalia kirkon parisuhdeneuvonnan työntekijöiltä, edes kymmenen käskyn noudattamista papeilta.
Pettämiseen osallistuvalta papilta peräsin myös moraalia siihen, että hän soitti minulle ja pyysi minua eroamaan vaimostani. Kuitenkaan hän itse ei ollut kertonut pitkästä ulkopuolisesta suhteestaan vaimolleen. Puhelussa pappi lisäksi ilmoitti, että hän itse päättää milloin hän mitäkin kertoo ja kenelle. Aika sairasta mielestäni.
Työyhteisö ei millään tavoin asiaan puuttunut, vaikka ilmoitin avioliiton jatkumisen edellytykseksi näiden pettäjien toimimisen edes eri työpisteissä. No, ei ymmärtänyt tuleva exvaimonikaan sen paremmin kuin pettäjäpappikaan vaitaa työpaikkaa.Nyt rauhoitu, hyvä mies. On selvä, että olet kokenut kovia mutta ei saa antaa järjen kuitenkaan jättää. Eihän se nyt herran tähden ole työyhteisön asia jos on joku tuollainen suhde- viritelmä ollut. Kyllähän tuossa vaimosi valinnan teki vaikka se ilkeältä kuulostaakin. Valinnan ihan alunperin toimia väärin sinua kohtaan ja myöhemmin valinnan, ettei halunnut sinun kanssasi avioliittoa jatkaa. Normaalistihan tuollainen pyyntö (työpaikan vaihdosta) olisi ollut pikku juttu katuvalle osapuolelle. Etenkin kun vielä tuleva sulhasmies sinulle soitteli ja kehotti eroamaan kertonee, että ovat siis yhdessä asioista sopineet.
Vaikka asia varmasti kaihertaa mieltä, älä tee mitään typerää. Osoita olevasi parempi ja jätä heidät oman onnensa nojaan, kaksi petturia ansaitsevat toisensa, yleensä on nimittäin niin, että petturi pettää jossakin vaiheessa uudelleen. Kokenut 2 kirjoitti:
Työyhteisö ei millään tavoin asiaan puuttunut, vaikka ilmoitin avioliiton jatkumisen edellytykseksi näiden pettäjien toimimisen edes eri työpisteissä. No, ei ymmärtänyt tuleva exvaimonikaan sen paremmin kuin pettäjäpappikaan vaitaa työpaikkaa.Kokenut 2 sanoi :
Pettämiseen osallistuvalta papilta peräsin myös moraalia siihen, että hän soitti minulle ja pyysi minua eroamaan vaimostani.
hankala kaveri se huonompikin omatunto on.
On aina surullista, kun tapahtuu näitä "suutarin lapset ilman kenkiä"-tilanteita. On röyhkeää, että ihminen, joka teoriassa tietää, mitä pettämisessä tapahtuu ja ihminen, jonka tehtäväksi on annettu on auttaa uskottomuuskriisiin joutuneita pareja eteenpäin, omalla kohdallaan ajautuu tunteidensa ja halujensa vietäväksi. Pettäjä tuossa tilanteessa uskoo, että uusi suhde voittaa vaikeudet ja kaikki päättyy hyvin. Kuitenkin avioliitto ei pääty eroon, jos jompi kumpi ei ole kokenut tyytymättömyyttä liittoon. Petetty muistaa helposti vähän ruusunpunaisia silmälasien menneen ajan ja unohtaa sen, kun itse oli pettynyt ja tyytymätön kumppaniinsa. Emme me kirkon ihmiset mielessämme näitä tilanteita varauksetta hyväksy, enkä usko että tuossa työyhteisössäkään kaikki ovat iloisia tapahtuneesta, ihmisiä vaan ei voi estää aloittamasta uutta suhdetta, kun on korviaan myöten rakastunut. Ja kyllähän me jokaisen liiton kohdalla toivemme, että se kestäisi, kun vihimme avioliittoon.
Anne-pappi- Nasse.
Millainen moraali on ihmisellä joka rahasta levittää valheita, väkivaltaa, alistamista, taikauskoa?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku655420Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti842727- 2742531
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362409Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191884Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2331593Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai561201Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131123- 881105
- 901096