Joudun soutuvenettä (paino noin 100 kg) säilyttämään noin 10 m rannasta. Millä keinoin sen siirtelemistä voisi helpottaa säilytyspaikan ja veden välillä. Matkahan ei ole raavaalle miehelle mikään, mutta minulle lähes mahdoton. Olisko jokin pyöräviritys alle vai miten olette homman ratkaisseet?
veneen siirto rannalla
9
4572
Vastaukset
- jan von
Jos on oma ranta niin tee kestopuusta 2x4" kiskot, joiden väliin ostat halpakaupasta kölirullia. Vene rullaa kuin itsestään.
Jos taasen yleinen ranta niin hommaa jostain 1,5 metriä pitkiä ja halkaisijaltaan n 10cm mahdollisimman pyöreitä pöllejä. 4 kappaletta riittää hyvin.- useita kokeillut
Nuo kölirullat ovat ihan humpuukia. Muutaman kuukauden jälkeen akselit ovat ruosteessa eikä rullat pyöri. Surkein veneartikkeli mitä olen löytänyt.
Tee puusta maatamyöten olevat 'tikapuut' joiden leveys on vaikka 80 cm.
Pitkittäispuiksi lankut tai vastaavat ja poikittain lankut tai paksut laudat.
Poikkipuiden päälle suikaleet liukasta muovia. Sopivaa saa muovikaupoista; paksuus n. 10 mm, leveydeksi riittää 50 mm ja pituus vaikka sen poikkilaudan mittainen. Tuollaista muovia käytetään teollisuudessakin liukupintoina. Muovisuikale senkatuilla ruuveilla kiinni ja siinä se on, toimivin ja liukkain liukupinta mitä olla saattaa. Poikkilautojen päälle voi vielä laittaa pitkittäin vaikka 50 X 50 soirot ikäänkuin reunoiksi. Märkä puuvenekkin luistaa noilla kiskoilla ja lasikuituvene suorastaan lentää. - Näin o
useita kokeillut kirjoitti:
Nuo kölirullat ovat ihan humpuukia. Muutaman kuukauden jälkeen akselit ovat ruosteessa eikä rullat pyöri. Surkein veneartikkeli mitä olen löytänyt.
Tee puusta maatamyöten olevat 'tikapuut' joiden leveys on vaikka 80 cm.
Pitkittäispuiksi lankut tai vastaavat ja poikittain lankut tai paksut laudat.
Poikkipuiden päälle suikaleet liukasta muovia. Sopivaa saa muovikaupoista; paksuus n. 10 mm, leveydeksi riittää 50 mm ja pituus vaikka sen poikkilaudan mittainen. Tuollaista muovia käytetään teollisuudessakin liukupintoina. Muovisuikale senkatuilla ruuveilla kiinni ja siinä se on, toimivin ja liukkain liukupinta mitä olla saattaa. Poikkilautojen päälle voi vielä laittaa pitkittäin vaikka 50 X 50 soirot ikäänkuin reunoiksi. Märkä puuvenekkin luistaa noilla kiskoilla ja lasikuituvene suorastaan lentää.Tuo tosiaan hyvä keino, itsellä runkopuina vanhat siliät pitkät puut ja kakkosnelosia pohjasta kiinni puolen merrin välein, lankkujen päällä nylonlevy suikaleet (lankkujen kokosia paloja) ja päässä vinssiteline. Puut menevät veteen asti jossa vesivaneri palanen ottaa veneen vastaan. Talveksi nostetaan tarpeeksi pitkälle ettei jäät vie,vene väärinpäin puitten päälle talvehtimaan. Tehty käyttöön ei elvistelyyn.
- Hjälp
Pyydä naapurin reino apuun
- pörillä
Miten olis rantakärry kuten purjejollien siirtelyssä. Riippuu toki vähän paikasta/maaperästä.
- 17+20
rantakärry on ainakin mun ratkaisu vaikka kallioranta vähän tuottaakin ongelmia.
voi toki olla että 100 kg kärrynpaino on haasteellinen daamille varsinkin jos ranta ei ole kova ja sileä. mitä isommat renkaat sen helpompaa.
noita tikapuita ja kölitelejä on tullut kokeiltua mutta kun ne tahtovat vaatia jatkuvaa huoltoa ja joskus meri jopa vie ne, niin olen todennut kärryt jja irtolaudat renkaiden alla toimivimmaksi.
joskus mulla oli kiinteä vinssi ja pyöreitä kapuloita.
ylösnosto oli suht helppoa, mutta vene tahtoi kaatua vedossa kyljelleen. - ideoitatelakointiin
Tekisin itse rantakärryn tai ostaisin valmiin biltemasta, mitä ne maksaa, 250 e? Arvo tuskin ihmeemmin tippuu ja ainakin kestävä rakenteinen.
Jos ei rantakärrylle ole autoa/vetokoukkua, niin alk. 20 euroa maksavat pienet venetelat kahteen viiisimetriseen lankkuun kiinni metrin välein, ja liinavinssi siipimutteri&pulttikiinnityksillä isoista kulmaraudoista tehtyyn jalustaan lankkuparin etupäähän. Vinssi mukaan veneretken jälkeen ettei pöllitä.
venetelat kestää ihan hyvin, täällä turhaa narinaa kun ei ilmeisesti veneteloja omistaneetkaan. Itselläni ollut peräkärryssä kiini ja merivedessä uitettu vuosia, hyvin pyörii kaikki eikä ruostetta edes sen vertaa että alkaisin paikkamaalailemaan. - Ukon muoviin
Venetelta ei oikeasti kestä mitään. Kuten aiemmin on todettu. Ruostuu kesässä makeassaki vedessä. Seuraavana kesänä hajoaa jo sokat ja rullat katoavat. Joku voisi sitten kertoa mistä saa niitä hyviä veneteloja. Yksi toimiva on että poraa pyöreään puun runkoon tapeille päätyyn kolot. Iskee rautatapit ja niistä kiinni telineeseen, vaikka rautavanteella. Toimii ainakin paremmin kuin nuo kaupan telat. Itae taidan kokeilla tuota muoviliuskaa ensi kesänä.
- Catainen
Riippuu maastosta. Jos on hyviä puita ja ylämäkeä niin kiinnitä vinssi puuhun ja hilaa vene sillä hetkessä ylös. Jos alamäkeen menee sitten käsivoimin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984