veneen siirto rannalla

Avuton Anja

Joudun soutuvenettä (paino noin 100 kg) säilyttämään noin 10 m rannasta. Millä keinoin sen siirtelemistä voisi helpottaa säilytyspaikan ja veden välillä. Matkahan ei ole raavaalle miehelle mikään, mutta minulle lähes mahdoton. Olisko jokin pyöräviritys alle vai miten olette homman ratkaisseet?

9

4166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jan von

      Jos on oma ranta niin tee kestopuusta 2x4" kiskot, joiden väliin ostat halpakaupasta kölirullia. Vene rullaa kuin itsestään.
      Jos taasen yleinen ranta niin hommaa jostain 1,5 metriä pitkiä ja halkaisijaltaan n 10cm mahdollisimman pyöreitä pöllejä. 4 kappaletta riittää hyvin.

      • useita kokeillut

        Nuo kölirullat ovat ihan humpuukia. Muutaman kuukauden jälkeen akselit ovat ruosteessa eikä rullat pyöri. Surkein veneartikkeli mitä olen löytänyt.

        Tee puusta maatamyöten olevat 'tikapuut' joiden leveys on vaikka 80 cm.
        Pitkittäispuiksi lankut tai vastaavat ja poikittain lankut tai paksut laudat.
        Poikkipuiden päälle suikaleet liukasta muovia. Sopivaa saa muovikaupoista; paksuus n. 10 mm, leveydeksi riittää 50 mm ja pituus vaikka sen poikkilaudan mittainen. Tuollaista muovia käytetään teollisuudessakin liukupintoina. Muovisuikale senkatuilla ruuveilla kiinni ja siinä se on, toimivin ja liukkain liukupinta mitä olla saattaa. Poikkilautojen päälle voi vielä laittaa pitkittäin vaikka 50 X 50 soirot ikäänkuin reunoiksi. Märkä puuvenekkin luistaa noilla kiskoilla ja lasikuituvene suorastaan lentää.


      • Näin o
        useita kokeillut kirjoitti:

        Nuo kölirullat ovat ihan humpuukia. Muutaman kuukauden jälkeen akselit ovat ruosteessa eikä rullat pyöri. Surkein veneartikkeli mitä olen löytänyt.

        Tee puusta maatamyöten olevat 'tikapuut' joiden leveys on vaikka 80 cm.
        Pitkittäispuiksi lankut tai vastaavat ja poikittain lankut tai paksut laudat.
        Poikkipuiden päälle suikaleet liukasta muovia. Sopivaa saa muovikaupoista; paksuus n. 10 mm, leveydeksi riittää 50 mm ja pituus vaikka sen poikkilaudan mittainen. Tuollaista muovia käytetään teollisuudessakin liukupintoina. Muovisuikale senkatuilla ruuveilla kiinni ja siinä se on, toimivin ja liukkain liukupinta mitä olla saattaa. Poikkilautojen päälle voi vielä laittaa pitkittäin vaikka 50 X 50 soirot ikäänkuin reunoiksi. Märkä puuvenekkin luistaa noilla kiskoilla ja lasikuituvene suorastaan lentää.

        Tuo tosiaan hyvä keino, itsellä runkopuina vanhat siliät pitkät puut ja kakkosnelosia pohjasta kiinni puolen merrin välein, lankkujen päällä nylonlevy suikaleet (lankkujen kokosia paloja) ja päässä vinssiteline. Puut menevät veteen asti jossa vesivaneri palanen ottaa veneen vastaan. Talveksi nostetaan tarpeeksi pitkälle ettei jäät vie,vene väärinpäin puitten päälle talvehtimaan. Tehty käyttöön ei elvistelyyn.


    • Hjälp

      Pyydä naapurin reino apuun

      • pörillä

        Miten olis rantakärry kuten purjejollien siirtelyssä. Riippuu toki vähän paikasta/maaperästä.


    • 17+20

      rantakärry on ainakin mun ratkaisu vaikka kallioranta vähän tuottaakin ongelmia.
      voi toki olla että 100 kg kärrynpaino on haasteellinen daamille varsinkin jos ranta ei ole kova ja sileä. mitä isommat renkaat sen helpompaa.

      noita tikapuita ja kölitelejä on tullut kokeiltua mutta kun ne tahtovat vaatia jatkuvaa huoltoa ja joskus meri jopa vie ne, niin olen todennut kärryt jja irtolaudat renkaiden alla toimivimmaksi.

      joskus mulla oli kiinteä vinssi ja pyöreitä kapuloita.
      ylösnosto oli suht helppoa, mutta vene tahtoi kaatua vedossa kyljelleen.

    • ideoitatelakointiin

      Tekisin itse rantakärryn tai ostaisin valmiin biltemasta, mitä ne maksaa, 250 e? Arvo tuskin ihmeemmin tippuu ja ainakin kestävä rakenteinen.

      Jos ei rantakärrylle ole autoa/vetokoukkua, niin alk. 20 euroa maksavat pienet venetelat kahteen viiisimetriseen lankkuun kiinni metrin välein, ja liinavinssi siipimutteri&pulttikiinnityksillä isoista kulmaraudoista tehtyyn jalustaan lankkuparin etupäähän. Vinssi mukaan veneretken jälkeen ettei pöllitä.

      venetelat kestää ihan hyvin, täällä turhaa narinaa kun ei ilmeisesti veneteloja omistaneetkaan. Itselläni ollut peräkärryssä kiini ja merivedessä uitettu vuosia, hyvin pyörii kaikki eikä ruostetta edes sen vertaa että alkaisin paikkamaalailemaan.

    • Ukon muoviin

      Venetelta ei oikeasti kestä mitään. Kuten aiemmin on todettu. Ruostuu kesässä makeassaki vedessä. Seuraavana kesänä hajoaa jo sokat ja rullat katoavat. Joku voisi sitten kertoa mistä saa niitä hyviä veneteloja. Yksi toimiva on että poraa pyöreään puun runkoon tapeille päätyyn kolot. Iskee rautatapit ja niistä kiinni telineeseen, vaikka rautavanteella. Toimii ainakin paremmin kuin nuo kaupan telat. Itae taidan kokeilla tuota muoviliuskaa ensi kesänä.

    • Catainen

      Riippuu maastosta. Jos on hyviä puita ja ylämäkeä niin kiinnitä vinssi puuhun ja hilaa vene sillä hetkessä ylös. Jos alamäkeen menee sitten käsivoimin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 112
      2224
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      61
      2082
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1961
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1697
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1422
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1354
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1272
    Aihe