2 x peräveto vs 1x peräveto

Ville 124556€

Onko tiedossa vertailua kumpi vaihtoehto parempi kulutuksessa.. Lähinnä diesel ja yli 2500 kg matkaveneet
T Ville

22

294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kakkonen

    • What man?

      Yksi riki vedessä, vaikka se olisi isompi, kulkee aina kevyemmin pienemmällä vastuksella kuin kaksi. Tupla asennuksen hyödyt ovat mahdollinen varmuus jos yks kone hajoaa ja isommissa asennuksissa helpompi jakaa tehovaatimus kahdelle koneelle. Niin ja sittwn vielä käsiteltävyys satamassa.
      Jos vene painaa 2500 kg, niin kaksimoottori asennuson vain leikkiä, huoltokustannukset melkein tuplaantuvat, ja riski moottorivialle tuplaantuu.
      Ammattikalastajat ympäri maailman ajaa yleensä yhdellä luotettavalla dieselillä.

      • Ville123566!

        Entä kun mennään 4000 Kg. Onko 2 perällä mitään muuta hyötyä kuin tehon jakautuminen ja sitä myöten perät kestävät paremmin.
        Lähinnä itse mitetin, josko kierrosluvut moottorissa pienemmät ja että paatti pysyisi paremmin plaanissa?

        Lähinnä kokemuksia etsin kun ei tietoa löydy..


      • -Antti-
        Ville123566! kirjoitti:

        Entä kun mennään 4000 Kg. Onko 2 perällä mitään muuta hyötyä kuin tehon jakautuminen ja sitä myöten perät kestävät paremmin.
        Lähinnä itse mitetin, josko kierrosluvut moottorissa pienemmät ja että paatti pysyisi paremmin plaanissa?

        Lähinnä kokemuksia etsin kun ei tietoa löydy..

        Neljän tonnin veneessä kaksi moottoria puolustaa jo paikkaansa. Kulutus ei juurikaan ole sen suurempi kuin yhdellä moottorilla varustetussa veneessä, jos nopeus on molemmilla sama. Tämä johtuu siitä, että dieselin kulutus nousee jyrkkenevästi kierrosten kasvaessa. Kahdella moottorilla kierrokset voi pitää alhaisina ja silti vene liukuu hyvin.


      • W M
        -Antti- kirjoitti:

        Neljän tonnin veneessä kaksi moottoria puolustaa jo paikkaansa. Kulutus ei juurikaan ole sen suurempi kuin yhdellä moottorilla varustetussa veneessä, jos nopeus on molemmilla sama. Tämä johtuu siitä, että dieselin kulutus nousee jyrkkenevästi kierrosten kasvaessa. Kahdella moottorilla kierrokset voi pitää alhaisina ja silti vene liukuu hyvin.

        Antti, voitko perustella ton väittämän että dieselillä kulutus kasvaa jyrkästi kierrosten kasvaessa? Eräs dieselin etuhan on se että sillä on aika tasainen ominaiskulutus koko kierroslukualueella. Eli polttoainekulutus g/kWh ei kasva älyttömästi niin kuin bensamoottorilla. Isommissa koneissa on yleensä parempi ominaiskulutus, ja varaosahinnat ja huoltokustannukset ovat paljon halvemmat yhdellä koneella. Mutta jos plaanissa haluut edetä, ja etenkin vetolaitteilla, niin kyllä siinä jo pitää olla kaksi konetta.
        Normi vetolaitteet ovat jo kovilla 4000 kg liukuvassa veneessä yhdellä koneella. Volvolla on 400 hv yhdellä vetolaitteella, mutta mistään pitkäikäisestä paketista ei välttämättä ole kyse (tarkoitan monen tuhannen tunnin käyttöä)"


      • W M kirjoitti:

        Antti, voitko perustella ton väittämän että dieselillä kulutus kasvaa jyrkästi kierrosten kasvaessa? Eräs dieselin etuhan on se että sillä on aika tasainen ominaiskulutus koko kierroslukualueella. Eli polttoainekulutus g/kWh ei kasva älyttömästi niin kuin bensamoottorilla. Isommissa koneissa on yleensä parempi ominaiskulutus, ja varaosahinnat ja huoltokustannukset ovat paljon halvemmat yhdellä koneella. Mutta jos plaanissa haluut edetä, ja etenkin vetolaitteilla, niin kyllä siinä jo pitää olla kaksi konetta.
        Normi vetolaitteet ovat jo kovilla 4000 kg liukuvassa veneessä yhdellä koneella. Volvolla on 400 hv yhdellä vetolaitteella, mutta mistään pitkäikäisestä paketista ei välttämättä ole kyse (tarkoitan monen tuhannen tunnin käyttöä)"

        Olet oikeassa.

        Dieselin käyntinopeudet rajataan niin että epätaloudelliselle(saastemääräykset) kierrosalueelle ei edes päästä, elektronisesti ohjatulla voidaan tarkemman säädön myötä käyttää hieman suurempia kierroksia ja suuri tilavuus/pieni ominaisteho parantaa yleensä hyötysuhdetta.

        Tuplamoottorien käyttö on käytännön sanelema, kun venekoko kasvaa, tarvitaan suurenpaa työntövoimaa, joka taas propulsiossa riippuu potkurin pinta-alasta ja luistosta.
        Luistoa ei voi kasvattaa rajattomasti kavitoinnin vuoksi, joten potkurin halkaisijaa tai lukumäärää on lisättävä.
        ( DP- on yksi välivaihe ) .

        Jos 1-moottori riittää, se on taloudellisempi, kuten yo. jo kerrottiin.


      • Ville 12345€
        e.d.k kirjoitti:

        Olet oikeassa.

        Dieselin käyntinopeudet rajataan niin että epätaloudelliselle(saastemääräykset) kierrosalueelle ei edes päästä, elektronisesti ohjatulla voidaan tarkemman säädön myötä käyttää hieman suurempia kierroksia ja suuri tilavuus/pieni ominaisteho parantaa yleensä hyötysuhdetta.

        Tuplamoottorien käyttö on käytännön sanelema, kun venekoko kasvaa, tarvitaan suurenpaa työntövoimaa, joka taas propulsiossa riippuu potkurin pinta-alasta ja luistosta.
        Luistoa ei voi kasvattaa rajattomasti kavitoinnin vuoksi, joten potkurin halkaisijaa tai lukumäärää on lisättävä.
        ( DP- on yksi välivaihe ) .

        Jos 1-moottori riittää, se on taloudellisempi, kuten yo. jo kerrottiin.

        Eli yhdellä pärjää, mutta se joutuu koville.
        2 llä taasen pito paranee ja teho saadaan jaettua kahdelle vetolaitteelle, kestävyys paranee.
        Onko kukaan vertaillut näitä missään testissä?


      • Joo'o
        Ville 12345€ kirjoitti:

        Eli yhdellä pärjää, mutta se joutuu koville.
        2 llä taasen pito paranee ja teho saadaan jaettua kahdelle vetolaitteelle, kestävyys paranee.
        Onko kukaan vertaillut näitä missään testissä?

        Kuluvien osien määrä ja vikamahdollisuudetkin tuplautuu :).


      • W M
        Ville 12345€ kirjoitti:

        Eli yhdellä pärjää, mutta se joutuu koville.
        2 llä taasen pito paranee ja teho saadaan jaettua kahdelle vetolaitteelle, kestävyys paranee.
        Onko kukaan vertaillut näitä missään testissä?

        Ei se yksi kone joudu koville jos se on oikein mitoitettu. Kyllä monet tosi isot laivatkin ajaa yhdellä koneella.
        Vetolaite on sitten ehkä ongelma, siinä tapauksessa on parempi laittaa kaksi konetta, joka sitten yuo muita olgelmia, eli kustannuksia mukanaan.


      • Tai sitten...
        W M kirjoitti:

        Ei se yksi kone joudu koville jos se on oikein mitoitettu. Kyllä monet tosi isot laivatkin ajaa yhdellä koneella.
        Vetolaite on sitten ehkä ongelma, siinä tapauksessa on parempi laittaa kaksi konetta, joka sitten yuo muita olgelmia, eli kustannuksia mukanaan.

        Jos vaihtoehtona on yksi 300 hv tai kaksi 150 hv konetta vetolaitteineen, ei kuormituksessa kierrosluvuissa tai kestävyydessä pitäisi olla eroja.
        Noille 150 heppasille koneille on tietenkin pienemmät vetolaitteetkin, jos niissä olisi 300 heppasen vetarit, niin eihän ne jaksas kunnolla edes pyöriä.


      • -Antti-
        W M kirjoitti:

        Antti, voitko perustella ton väittämän että dieselillä kulutus kasvaa jyrkästi kierrosten kasvaessa? Eräs dieselin etuhan on se että sillä on aika tasainen ominaiskulutus koko kierroslukualueella. Eli polttoainekulutus g/kWh ei kasva älyttömästi niin kuin bensamoottorilla. Isommissa koneissa on yleensä parempi ominaiskulutus, ja varaosahinnat ja huoltokustannukset ovat paljon halvemmat yhdellä koneella. Mutta jos plaanissa haluut edetä, ja etenkin vetolaitteilla, niin kyllä siinä jo pitää olla kaksi konetta.
        Normi vetolaitteet ovat jo kovilla 4000 kg liukuvassa veneessä yhdellä koneella. Volvolla on 400 hv yhdellä vetolaitteella, mutta mistään pitkäikäisestä paketista ei välttämättä ole kyse (tarkoitan monen tuhannen tunnin käyttöä)"

        Se on totta, että polttoainneen kulutus (g/kWh) on melko lailla vakio, mutta minä puhuinkin kulutuksen kasvusta kierrosluvun funktiona. Et kai väitä, että teho kasvaa kaksinkertaiseksi, kun kierrosluku kasvaa esimerkiksi kierrosluvusta 1 500 r/min kierroslukuun 3 000 r/min. Todellisuudessa teholukemat kasvavat paljon yli kaksinkertaisiksi.

        Minulla on asiasta käytännön kokemusta. Nimittäin minulla ja kaverillani oli aikoinaan täsmälleen samanlaiset veneet, jopa samaa vuosimallia. Toisessa oli moottoreina 2 x 200 hv Volvot. Toisessa oli yksi 200 hv:n Volvo. Vetolaitteissa oli se ero, että kaksimoottorisessa oli teräspotkurit, yksimoottorisessa alumiinipotkurit.

        Ajoimme kerran peräkkäin 75 mpk:n matkan. Ennen matkaa tankkasimme molemmat veneet aivan täyteen polttoainetta. Ajettuamme matkan tankkasimme uudestaan. Kaksimoottoriseen veneeseen mahtui litra enemmän polttoainetta.


      • W M
        -Antti- kirjoitti:

        Se on totta, että polttoainneen kulutus (g/kWh) on melko lailla vakio, mutta minä puhuinkin kulutuksen kasvusta kierrosluvun funktiona. Et kai väitä, että teho kasvaa kaksinkertaiseksi, kun kierrosluku kasvaa esimerkiksi kierrosluvusta 1 500 r/min kierroslukuun 3 000 r/min. Todellisuudessa teholukemat kasvavat paljon yli kaksinkertaisiksi.

        Minulla on asiasta käytännön kokemusta. Nimittäin minulla ja kaverillani oli aikoinaan täsmälleen samanlaiset veneet, jopa samaa vuosimallia. Toisessa oli moottoreina 2 x 200 hv Volvot. Toisessa oli yksi 200 hv:n Volvo. Vetolaitteissa oli se ero, että kaksimoottorisessa oli teräspotkurit, yksimoottorisessa alumiinipotkurit.

        Ajoimme kerran peräkkäin 75 mpk:n matkan. Ennen matkaa tankkasimme molemmat veneet aivan täyteen polttoainetta. Ajettuamme matkan tankkasimme uudestaan. Kaksimoottoriseen veneeseen mahtui litra enemmän polttoainetta.

        Antti, ymmärrän että sinulla on käytännön kokemusta, mutta olet hiukan hakoteillä kun puhut kierrosluvun funktiosta ja kulutuksen kasvusta. Potkurit ottaa tehoa moottorista potkurikäyrän mukaisesti, joka on siis se funktio, esim noin kolmanteen potensiin, joka kertoo tehon vs kierrosluvun. Eli kunierrokset kasvavat niin teho kasvaa myös tämän mukaan. Kulutus per kwh pysyy suunnilleen samana.
        Esimerkissäsi oli sama vene, sama nopeus, eli suunnilleen sama tehontarve molemmilla setupeilla. Toisella oli enemmän vastusta kahdella vetolaitteela, mutta tehokkaamman potkurit. Eli molemman otti saman tehon moottoreista, tai moottorista, ja poltti saman polttoainemäärän. Eli se yksi kone poltti yhtä tehokkaasti polttoaineensa kun ne kaksi jotka oli pienemmällä kuormituksella.


      • -Antti-
        W M kirjoitti:

        Antti, ymmärrän että sinulla on käytännön kokemusta, mutta olet hiukan hakoteillä kun puhut kierrosluvun funktiosta ja kulutuksen kasvusta. Potkurit ottaa tehoa moottorista potkurikäyrän mukaisesti, joka on siis se funktio, esim noin kolmanteen potensiin, joka kertoo tehon vs kierrosluvun. Eli kunierrokset kasvavat niin teho kasvaa myös tämän mukaan. Kulutus per kwh pysyy suunnilleen samana.
        Esimerkissäsi oli sama vene, sama nopeus, eli suunnilleen sama tehontarve molemmilla setupeilla. Toisella oli enemmän vastusta kahdella vetolaitteela, mutta tehokkaamman potkurit. Eli molemman otti saman tehon moottoreista, tai moottorista, ja poltti saman polttoainemäärän. Eli se yksi kone poltti yhtä tehokkaasti polttoaineensa kun ne kaksi jotka oli pienemmällä kuormituksella.

        Nyt olemme samaa mieltä. Tarkoitin juuri sitä, mitä kirjoitit.


      • Viilettäjä_HKV

        Kyllä kaksimoottoriasennus on ihan käypää pienemmissäkin veneissä, lähinnä hankinnassa kustannuskysymys. Kaksimoottorinen ajettavuudeltaan ja hallittavuudeltaan aivan eri atmosfääreissä yksimoottoriseen verrattuna, jos muuta väittää - ei ole kaksimoottorisella edes ajanut.


      • Kirvesvartta.
        Viilettäjä_HKV kirjoitti:

        Kyllä kaksimoottoriasennus on ihan käypää pienemmissäkin veneissä, lähinnä hankinnassa kustannuskysymys. Kaksimoottorinen ajettavuudeltaan ja hallittavuudeltaan aivan eri atmosfääreissä yksimoottoriseen verrattuna, jos muuta väittää - ei ole kaksimoottorisella edes ajanut.

        Olisit edes kukenut avauksen ! !

        Miten tuo joutavanpäiväinen hölötys käsiteltävyydestä valaisi kulutusvertailua ?


      • ? ? ? ?
        Kirvesvartta. kirjoitti:

        Olisit edes kukenut avauksen ! !

        Miten tuo joutavanpäiväinen hölötys käsiteltävyydestä valaisi kulutusvertailua ?

        ? ? ? ? ? Idiootti.


    • Ville12345Ä*

      Pojat pojat!

      Sain vastauksen alkuperäiseen kysymyseen..
      Kiitos Teille tosi paljon..
      Ville

    • JP

      Itselläni ollut muutama liukuva dieselkoneinen ja nyt ollut n.6v ajan liukuva 2x dieselkoneinen.. Voisin aloittaa vaikka hitaasti ajamisesta... Kaksimoottorinen menee lähes tikkusuoraan 4-7knots nopeudessakin, ainaskin oma veneeni kun taas aikaisempia yksimoottorisia sai ohjata kokoajan... Veneeni painaa n.6000kg ja kuluttaa n.30knots nopeudella aikalailla tarkalleen 2l/mpk kun taas kaverini n.3500kg painava vastaava vene samanlaisella yhdellä vp:n dieselillä kuluttaa 26 knots nopeudessa 1,7l/mpk... Minulla kierrosluku on 30 knots nopeudessa 3100 kun kaverillani 26 knots jo 3300... Ja mikä tulee huoltoihin jos kyseessä ei ole aivan uudet koneet ja osaat huollot tehdä itse niin se tuskin sun veneilybudjettia kaataa ;) Pieniä ovat silakat joulukaloiksi nimittäin ;)

    • Älä viitsi

      6 tonnia painava vene, 2L/mpk 30 kn nopeudella.

      Yhtä uskottavaa kuin litteä maapallo. :)

      • olisiko sittenkin

        no kysytään nyt, notta mikä vene mahtaa olla kyseessä?


    • likjfyhfjhf

      Sääli, että akselivetoisia on niin vähän, että vertailuun ne eivät mahdu... monessa mielessä pärjäisivät. Alkuperäisessä kysymyksessä liityn syntyneeseen konsensukseen, piristävää vaihtelua. Itse en luottaisi yhden perävetolaitteen kestävyyteen yli 3 tonnin veneessä, joka lastattuna alkaa lähetä 4 tonnia ja tuon kokoisessa kulutuserokaan ei asiaa muuttaisi.

      • Antero

        Akselivetoisissa ero ilmeisesti vielä korostuisi,
        koska potkurin kokoa tai moottorin tehoa ei vetolaite rajoita ja niinpä yksimoottorisuus niissä on vallitseva ratkaisu.

        Käyttövarmuus ja käsiteltävyys ovat sitten toinen puoli.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2134
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1288
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      309
      989
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      906
    5. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      84
      855
    6. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      71
      824
    7. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      660
    9. 50
      644
    10. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      640
    Aihe