Mikä on alin sallittu nopeusrajoitus moottoriteillä?

estlander

Ei provo komenttejä kiitos.

Mikä on siis alin sallittu nopeusrajoitus moottoriteillä? Kysyn siitä syystä että haluan tietää mikä nopeus ei aiheuttaa turvallisuusvaaraa moottoriteillä.
Esim, jos nopeusrajoitus on 100km/h, saako sillä tiellä ajaa 80km? Vai olisiko 90 jo alin nopeus? (siis normaalille henkilöautolle)
Ja jos on 80km/h, sitten mikä on se alin?

118

9190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • @

      Alinta nopeutta ei ole laissa sanottu, mutta näin talven lähestyessä, huonossa kelissä ei ole pakko ajaa suurinta sallittua.

      • tilannenopeus

        Olen parikin kertaa kelistä jouhtuen joutunut motarilla (jossa 120 km/h rajoitus) ajamaan välillä noin 60 km/h. Kelit olivat sumu ja lumimyrsky.


      • Anonyymi
        tilannenopeus kirjoitti:

        Olen parikin kertaa kelistä jouhtuen joutunut motarilla (jossa 120 km/h rajoitus) ajamaan välillä noin 60 km/h. Kelit olivat sumu ja lumimyrsky.

        Itse olen myös joutunut sakeasta sumusta johtuen ajamaan huomattavasti hitaampaa vauhtia, kuin nopeusrajoituksen osoittama nopeus. Koko ajan sai pelätä, ettei joku vatipää tule perästä sisään, joka ei ymmärrä sovittaa oma nopeus olosuhteiden mukaan. Onneksi kukaan ei ajanut perään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen myös joutunut sakeasta sumusta johtuen ajamaan huomattavasti hitaampaa vauhtia, kuin nopeusrajoituksen osoittama nopeus. Koko ajan sai pelätä, ettei joku vatipää tule perästä sisään, joka ei ymmärrä sovittaa oma nopeus olosuhteiden mukaan. Onneksi kukaan ei ajanut perään.

        Aivan turhaan peräänajoa pelkäsit koska kaikkihan tuollaisessa tilanteessa ajaa erittäin varovasti.
        Aikanaan ajoin moottoritiellä sakeassa lumisateessa paikoin alle 50km/h kuten kaikki muutkin, eikä yhtään pelottanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan turhaan peräänajoa pelkäsit koska kaikkihan tuollaisessa tilanteessa ajaa erittäin varovasti.
        Aikanaan ajoin moottoritiellä sakeassa lumisateessa paikoin alle 50km/h kuten kaikki muutkin, eikä yhtään pelottanut.

        Ja silti niitä perään ajoja sattuu ja myös huonolla kelillä, eli "kaikki" eivät todellakaan aja järkevästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti niitä perään ajoja sattuu ja myös huonolla kelillä, eli "kaikki" eivät todellakaan aja järkevästi.

        Koska kertomassasi tilanteessa kukaan, pelkäämisestäsi huolimatta ei perääsi ajanut, niin kaikkihan silloin ajoi järkevästi.


    • Ei sellaista ole

      Nopeusrajoituksesta moottoritiellä ei sinänsä ole mitään erityistä määräystä laissa. Rajoitus on se mikä merkistä näkyy, ja tienpitäjä voi asettaa sinne sellaisen rajoituksen kuin katsoo tarpeelliseksi. Liikenneministeriön ohjeiden mukaan ei tosin käytetä korkeampaa rajoitusta kuin 120 km/h. Esimerkiksi tietyön yhteydessä rajoitus voi olla hyvinkin alhainen, päällystyskoneen kohdalla usein 30 km/h. Ellei merkkejä ole, rajoitus on taajaman ulkopuolella myös moottoritiellä 80 km/h.

      Mitään kuljettajaa koskevaa miniminopeusvaatimusta ei ole paitsi yleinen kielto ajaa ilman aihetta häiritsevän hitaasti. Huonolla kelillä nopeus voi perustellusti olla hyvinkin hidas. Ainakaan 80 km/h ei voi olla kiellettyä hyvissäkään oloissa, kun melkoisella osalla liikenteestä se on suurin sallittu nopeus myös moottoritietllä. Erikseenhän moottoritiellä on kielletty ajamasta ajoneuvolla, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on 50 km/h tai vähemmän, mutta tämä ei tarkoita että voimassa olisi velvoite ajaa aina tätä nopeammin.

      Mikä tahansa poikkeama liikennevirran nopeudesta johtaa turvallisuusriskin kasvuun. Moottoritiellä kumpikin kaista on kuitenkin tässä suhteessa enemmänkin oma alueensa, joten pysymällä oikealla kaistalla voi ajaa varsin rauhalliseen tahtiin turvallisesti ja ketään häiritsemättä.

      • 8

        Sinähän kirjoitat kuin rotta, höpötät omiasi. Nyt pääset taas selittämään, kun vihjaan, mites mopot ja traktorit?


      • Ei sellaista ole
        8 kirjoitti:

        Sinähän kirjoitat kuin rotta, höpötät omiasi. Nyt pääset taas selittämään, kun vihjaan, mites mopot ja traktorit?

        Nämä ovat juuri niitä äskeisen vastauksen toisen kappaleen lopussa mainitsemiani ajoneuvoja, joiden suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 50 km/h tai vähemmän. Ei niillä saa ajaa moottoritiellä.


      • haha..
        8 kirjoitti:

        Sinähän kirjoitat kuin rotta, höpötät omiasi. Nyt pääset taas selittämään, kun vihjaan, mites mopot ja traktorit?

        senkin pässi... :D


      • auto-autompi-autoin
        Ei sellaista ole kirjoitti:

        Nämä ovat juuri niitä äskeisen vastauksen toisen kappaleen lopussa mainitsemiani ajoneuvoja, joiden suurin sallittu rakenteellinen nopeus on 50 km/h tai vähemmän. Ei niillä saa ajaa moottoritiellä.

        Niin,no moottoritiellä jos tarraa rekan perään niin siinähän voi körötellä 80kmh eli periaattessa ok.Mutta,sitten kun menet pienemmille teille ja jos tuntuu että 80kmh on liikaa niin kannattaisi miettiä onko sopiva asettua ratin taakse.Se kertoo jo sen tason epävarmuudesta ja ajamisen pelkäämisestä että ei ole turvallista muiden kannalta.Sitten kun tälläinen henkilö ajaa 80kmh ja muut joutuu ohittamaan,syntyy vaaratilanteita.


      • auto-autompi-autoin
        auto-autompi-autoin kirjoitti:

        Niin,no moottoritiellä jos tarraa rekan perään niin siinähän voi körötellä 80kmh eli periaattessa ok.Mutta,sitten kun menet pienemmille teille ja jos tuntuu että 80kmh on liikaa niin kannattaisi miettiä onko sopiva asettua ratin taakse.Se kertoo jo sen tason epävarmuudesta ja ajamisen pelkäämisestä että ei ole turvallista muiden kannalta.Sitten kun tälläinen henkilö ajaa 80kmh ja muut joutuu ohittamaan,syntyy vaaratilanteita.

        siis korjataan;sitten kun tälläinen henkilö ajaa 60kmh...


      • Anonyymi
        auto-autompi-autoin kirjoitti:

        Niin,no moottoritiellä jos tarraa rekan perään niin siinähän voi körötellä 80kmh eli periaattessa ok.Mutta,sitten kun menet pienemmille teille ja jos tuntuu että 80kmh on liikaa niin kannattaisi miettiä onko sopiva asettua ratin taakse.Se kertoo jo sen tason epävarmuudesta ja ajamisen pelkäämisestä että ei ole turvallista muiden kannalta.Sitten kun tälläinen henkilö ajaa 80kmh ja muut joutuu ohittamaan,syntyy vaaratilanteita.

        Ai miksi "joutuu" ohittamaan,hermosto reistailee vai,mene ammattiauttajalle !


      • Anonyymi
        auto-autompi-autoin kirjoitti:

        Niin,no moottoritiellä jos tarraa rekan perään niin siinähän voi körötellä 80kmh eli periaattessa ok.Mutta,sitten kun menet pienemmille teille ja jos tuntuu että 80kmh on liikaa niin kannattaisi miettiä onko sopiva asettua ratin taakse.Se kertoo jo sen tason epävarmuudesta ja ajamisen pelkäämisestä että ei ole turvallista muiden kannalta.Sitten kun tälläinen henkilö ajaa 80kmh ja muut joutuu ohittamaan,syntyy vaaratilanteita.

        Moottoritellä on ainakin 2 kaistaa. Helppo ohittaa vasemman kaistan kautta . Ei ongelmaa.


    • Liikennemerkki 561 eli moottoritien merkki ei kerro suurimmasta sallitusta nopeudesta vaan siitä ilmoitetaan erikseen liikennemerkillä 361a tai 361b. Moottoritien liikennemerkki tarkoittaa nopealle moottoriajoneuvoliikenteelle varattua tietä, jolla on erilliset, erityisen keskialueen erottamat ajoradat kumpaakin liikenteen suuntaa varten. Moottoritiellä ei ole sitä risteävien teiden eikä rautateiden tasoristeyksiä eikä myöskään välitöntä pääsyä tien vieressä oleville kiinteistöille.

      Moottoritiellä saavat liikkua vain moottoriajoneuvot, joiden suurin sallittu nopeus on yli 50 km/h.

      • Mitä ovat merkit 361a ja 361b?


      • ich_bin kirjoitti:

        Mitä ovat merkit 361a ja 361b?

        Tarkoitti varmaan merkkiä 361.

        Mitä järkeä muutenkaan puhua merkeistä numeroilla, kun niillä on nimetkin? Yleensä vielä sellaiset nimet, että joku voisi niistä jotain ymmärtääkin kaivamatta finlexiä esiin. :)


    • 10

      Et tee mitään tuolla tiedolla ennen kuin hankit ajokortin.

    • Vossikkakuski

      Onko tässä nyt kysymys nopeusrajoituksia säätelevistä pykälistä vai tavallisen kuljettajan ajonopeuden valinnasta? Kun kysyt selkeästi, saat parempia vastauksia.

    • prööööööööööööööt

      Ei tyhmiä kysymyksiä, kiitos. Se on tietenkin 70 km/h. Päätin juuri niin. Ai niin. Peilijäällä voi joutua ajamaan hitaamminkin. Kokemusta on. Peräänajo kun on laissa kielletty.

    • drr55

      Vanha pariskunta ajoi Lahdentiellä 50- 60kmh, ja poliisit pysäytti ja ohjasi vanhalle tielle Mäntsälän kohdalla. Ne oli mun sukulaisia.

      • ddr1972

        Mullakin on poliisi suvussa. Eno.


      • kysyn vaan
        ddr1972 kirjoitti:

        Mullakin on poliisi suvussa. Eno.

        "Mullakin on poliisi suvussa. Eno."
        Esiintyykö suvussasi muillakin vakavaa mielenvikaisuutta?


      • pakumies671

        Siinä taas poliisi siis antoi ajokyvyiltään rattijuopon tasolle taantuneen vanhuksen jatkaa ajamista. Vastuutonta touhua poliisilta. . Päästääköhän ne nykyään rattijuopotkin jatkamaan matkaa pienempiä teitä pitkin?


    • Liikennemerkki 561 eli moottoritien merkki ei kerro suurimmasta sallitusta nopeudesta vaan siitä ilmoitetaan erikseen liikennemerkillä 361a tai 361b. Moottoritien liikennemerkki tarkoittaa nopealle moottoriajoneuvoliikenteelle varattua tietä, jolla on erilliset, erityisen keskialueen erottamat ajoradat kumpaakin liikenteen suuntaa varten. Moottoritiellä ei ole sitä risteävien teiden eikä rautateiden tasoristeyksiä eikä myöskään välitöntä pääsyä tien vieressä oleville kiinteistöille. Moottoritiellä saavat liikkua vain moottoriajoneuvot, joiden suurin sallittu nopeus on yli 50 km/h
      ??

    • Ennakkopäätös...

      Asiasta on ennakkopäätös oikeudessa, eli jos ajaa yli 25km/h alle rajoituksen, ilman pätevää syytä, on kyseessä liikenneturvallisuuden vaarantaminen, eli 12 päiväsakon arvoinen teko.

      ja huomaa termi pätevä syy, eli jos auto ei vain kulje, tai rakenteellinen nopeus ei riitä tms, niin se on pätevä syy

      • ei kolareita

        On moottoritiellä ajettu joskus ihan kävelynopeutta, kun näkyvyys oli 0 metriä. Ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla, tai voi joutua maksumieheksi.


      • ei kolareita kirjoitti:

        On moottoritiellä ajettu joskus ihan kävelynopeutta, kun näkyvyys oli 0 metriä. Ajoneuvo pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla, tai voi joutua maksumieheksi.

        > ilman pätevää syytä

        Eiköhän tuollainen tilanne täytä pätevän syyn tunnusmerkit.

        Olen muuten itse ajanut moottoritiellä syksyllä noin 30 km/h nopeudella pitkät pätkät lumimyrskyssä. Näkyvyys heikko, pito kesärenkailla olematon, jne.

        Muut ajelivat kiltisti perässä, mutta joku vetäisi noin 100 km/h (arvio) ohi, sohjo lentäen vain. Toivottavasti oli kitkat alla... Luultavasti pääsi ainakin moottoritieltä pois, kun ei näkynyt ojassakaan. Toisaalta, jos oli vastaantulijoiden puolelta mennyt ojaan, niin sitten ei olisi kyllä näkynytkään.


      • Oikean kaistan vouti

        Kylläpä tulisi paljon rahaa moottoritiellä, jos alle 95 km/h nopeudesta sakotettaisiin. Raskaan kaluston lisäksi on paljon sellaisia, jotka ajavat leppoisasti rajoitinnopeudella, vaikka saisi mennä kovempaakin. Eikä se vaaranna turvallisuutta sen enempää kuin rekka tai perävaunullinen henkilöautokaan.


      • helppoa matematiikka
        Oikean kaistan vouti kirjoitti:

        Kylläpä tulisi paljon rahaa moottoritiellä, jos alle 95 km/h nopeudesta sakotettaisiin. Raskaan kaluston lisäksi on paljon sellaisia, jotka ajavat leppoisasti rajoitinnopeudella, vaikka saisi mennä kovempaakin. Eikä se vaaranna turvallisuutta sen enempää kuin rekka tai perävaunullinen henkilöautokaan.

        Kyllähähän siitä voidaan sakottaa, siis voidaan, jos ajaa ilman pätevää syytä.

        Kuorma-auton suurin sallittu nopues on 80km/h joten mun logiikalla heitä voidaan sakottaa vasta sitten jos ne ajaa ilman syytä alle 55km/h


      • 2+8

        Missä ja koska tuo päätös on tehty?

        Olen kerran joutunut sellaisiin olosuhteisiin moottoritiellä, kesällä ja keskellä päivää, että oli pakko ajaa pientareelle ja pysähtyä. Siinä jökötettiin paikallamme ja odotettiin, että se kaatosade loppuisi. Tuona aikana yksikään auto ei mennyt ohi, joten ilmeisesti muut toimivat samoin. Vettä tuli kuin olisi paloletkulla losotettu suoraan tuulilasiin.


      • jaksan epäillä

        Tuskinpa 90 km/h nopeus 120 km/h rajoistusalueella (henkilöautolla) tuo sakkoja tai ylittää mitään puuttumiskynnystä.

        25 km/h alle "muuten hitaimman liikenteen" voisi olla jo rangaistavaa. Eli 80 (rekat, peräkärryn vetäjät yms) - 25 = 55 km/h. Tai sitten 55 km/h 80 alueella jne..


      • helppoa matematiikka kirjoitti:

        Kyllähähän siitä voidaan sakottaa, siis voidaan, jos ajaa ilman pätevää syytä.

        Kuorma-auton suurin sallittu nopues on 80km/h joten mun logiikalla heitä voidaan sakottaa vasta sitten jos ne ajaa ilman syytä alle 55km/h

        Ja samalla logiikalla 30:n alueella 5 km/h on rangaistavuuden raja? Hmm...

        Korkein oikeus ei varmaankaan ottanut kantaa juuri tuohon kilometrimäärään, vai ottiko? Sattuuko olemaan diaarinumeroa käsillä?


      • gdrggr hh
        The_Rat kirjoitti:

        Ja samalla logiikalla 30:n alueella 5 km/h on rangaistavuuden raja? Hmm...

        Korkein oikeus ei varmaankaan ottanut kantaa juuri tuohon kilometrimäärään, vai ottiko? Sattuuko olemaan diaarinumeroa käsillä?

        Asia meni vain käräjille asti.

        Ja siellä vain todettiin että jos ajaa ILMAN PÄTEVÄÄ SYYTÄ yli 25km/h alle rajoituksen, on se liikenneturvallisuuden vaarantaminen, diaarinumeroa ei ole, mutta saan sen hankittua, niin voit hakea oikeudesta asiakirjat ja äänitteet tuohon liittyen

        Tietenkin jos auto ei kulje kuin 70km/h tai rakenteellinen nopeus on vain 100 tai 80 tai huono ilma tms, niin alinopeus on sallittua


      • 5+8
        gdrggr hh kirjoitti:

        Asia meni vain käräjille asti.

        Ja siellä vain todettiin että jos ajaa ILMAN PÄTEVÄÄ SYYTÄ yli 25km/h alle rajoituksen, on se liikenneturvallisuuden vaarantaminen, diaarinumeroa ei ole, mutta saan sen hankittua, niin voit hakea oikeudesta asiakirjat ja äänitteet tuohon liittyen

        Tietenkin jos auto ei kulje kuin 70km/h tai rakenteellinen nopeus on vain 100 tai 80 tai huono ilma tms, niin alinopeus on sallittua

        Kerro toki, mikä käräjäoikeus tuon päätöksen teki ja koska. Ja laita se diaarinumero esiin kunhan löydät sen jostain. Kun tiedät tuosta asiasta enemmänkin niin muistatko, millä perusteilla tuo nopeus katsottiin liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi?


      • gdrggr hh
        5+8 kirjoitti:

        Kerro toki, mikä käräjäoikeus tuon päätöksen teki ja koska. Ja laita se diaarinumero esiin kunhan löydät sen jostain. Kun tiedät tuosta asiasta enemmänkin niin muistatko, millä perusteilla tuo nopeus katsottiin liikenneturvallisuuden vaarantamiseksi?

        Itse asiassa kirjoittelen lämpimikseni paskaa, kun ei ole työttömällä muuta tekemistä. Mitään tuollaisia päätöksiä ei ole olemassa, mutta aika menittepähän apinat halpaan!


      • rahat takaisin

        Puppua. Mikä tahansa on pätevä syy, esim. äkillinen heikotus. Tuollaisia sakkoja ei tarvitse maksaa.


      • ennakkopäätön

        Höpö höpö

        Voi luoja, mitä tampioita tänne kirjoittaakaan.


      • supersakottaja

        Kyllä motarilla voi ajaa 40 alle rajoituksen. Näin mm. kuorma-autot ja muutkin perävaunu perässä. Jos vedän asuntovaunua 70 km/h motarilla , niin kukaan ei satavarmasti tule sakottamaan tai tuomitsemaan.


      • joopa joo
        rahat takaisin kirjoitti:

        Puppua. Mikä tahansa on pätevä syy, esim. äkillinen heikotus. Tuollaisia sakkoja ei tarvitse maksaa.

        "esim. äkillinen heikotus."

        ei ole syy,
        silloin on heti pysähdyttävä ja ryhdyttävä asian vaativiin toimenpiteisiin.

        jos on puhelin, on soitettava 112.

        pätevä syy pitää pystyä konkreettisesti ja heti todistamaan.


      • yli 2 500 000 km
        2+8 kirjoitti:

        Missä ja koska tuo päätös on tehty?

        Olen kerran joutunut sellaisiin olosuhteisiin moottoritiellä, kesällä ja keskellä päivää, että oli pakko ajaa pientareelle ja pysähtyä. Siinä jökötettiin paikallamme ja odotettiin, että se kaatosade loppuisi. Tuona aikana yksikään auto ei mennyt ohi, joten ilmeisesti muut toimivat samoin. Vettä tuli kuin olisi paloletkulla losotettu suoraan tuulilasiin.

        2 8

        " Tuona aikana yksikään auto ei mennyt ohi, "

        kaikkea sitä pitää kirjoittaa,


      • Huomattava haitta
        gdrggr hh kirjoitti:

        Asia meni vain käräjille asti.

        Ja siellä vain todettiin että jos ajaa ILMAN PÄTEVÄÄ SYYTÄ yli 25km/h alle rajoituksen, on se liikenneturvallisuuden vaarantaminen, diaarinumeroa ei ole, mutta saan sen hankittua, niin voit hakea oikeudesta asiakirjat ja äänitteet tuohon liittyen

        Tietenkin jos auto ei kulje kuin 70km/h tai rakenteellinen nopeus on vain 100 tai 80 tai huono ilma tms, niin alinopeus on sallittua

        Ei se ole mikään liikenteen vaarantaminen vaan liikenteen häirintä

        Tuskin ketään on sakotettu hiitaasti ajamisesta, ellei siihen ole liittynyt jotain muuta liikennerikosta.


      • Puhut puppua
        joopa joo kirjoitti:

        "esim. äkillinen heikotus."

        ei ole syy,
        silloin on heti pysähdyttävä ja ryhdyttävä asian vaativiin toimenpiteisiin.

        jos on puhelin, on soitettava 112.

        pätevä syy pitää pystyä konkreettisesti ja heti todistamaan.

        Kyllä se on kuule niin päin että jos poliisi meinaa sakottaa, niin hänen pitää pystyä todistamaan asia.

        Moottoritiellehän ei myöskään saa pysähtyä, eikä ajaessa saa puhua puhelimeen ilman HF:ää.

        Jos joku ajaa hiljaa ja poliisi pysäyttää, niin on ihan hyvä syy että alkoi heikottamaan ja yrittää varovasti ajaa seuraavaan poistumisramppiin asti.

        Poliisille jää todistustaakka siitä että tarina ei ole totta vaan liikennettä häirittiin tahallaan.


      • 87k
        Puhut puppua kirjoitti:

        Kyllä se on kuule niin päin että jos poliisi meinaa sakottaa, niin hänen pitää pystyä todistamaan asia.

        Moottoritiellehän ei myöskään saa pysähtyä, eikä ajaessa saa puhua puhelimeen ilman HF:ää.

        Jos joku ajaa hiljaa ja poliisi pysäyttää, niin on ihan hyvä syy että alkoi heikottamaan ja yrittää varovasti ajaa seuraavaan poistumisramppiin asti.

        Poliisille jää todistustaakka siitä että tarina ei ole totta vaan liikennettä häirittiin tahallaan.

        Jos itselläni puhelin soi, niin hätävilkut päälle ja auto tien sivuun.

        Miksi näin?

        Siksi koska siitä saa korkeintaan pysäköintivirhemaksun, joka rasittaa ajokorttia vähemmän kuin matkapuhelimeen puhumisesta saatu sakko.

        Tietenkin väärästä pysäköinnistä voi saada myös sakkoa, mutta se on todella, todella harvinaista....


      • 87l=palstan nero!
        87k kirjoitti:

        Jos itselläni puhelin soi, niin hätävilkut päälle ja auto tien sivuun.

        Miksi näin?

        Siksi koska siitä saa korkeintaan pysäköintivirhemaksun, joka rasittaa ajokorttia vähemmän kuin matkapuhelimeen puhumisesta saatu sakko.

        Tietenkin väärästä pysäköinnistä voi saada myös sakkoa, mutta se on todella, todella harvinaista....

        Ai sinä tiedät miten väärin pysäköinnistä eri poliisit eri puolella maata sakottavat. Sulla varmaan on siihenkin joku pirun nerokas tieto kun siitä sakottamisen niin harvinaiseksi tiedät?!!


      • 87k
        87l=palstan nero! kirjoitti:

        Ai sinä tiedät miten väärin pysäköinnistä eri poliisit eri puolella maata sakottavat. Sulla varmaan on siihenkin joku pirun nerokas tieto kun siitä sakottamisen niin harvinaiseksi tiedät?!!

        Väärästä pysäköinnistä oli vuonna 2011 määrätty 4 sakkoa.

        Ja kun väärästä pysäköinnistä määrätään päiväsakkoja, rasittaa ne ajokorttia siinä missä sakko kännykkään puhumisestakin


      • Kerro jo!
        gdrggr hh kirjoitti:

        Asia meni vain käräjille asti.

        Ja siellä vain todettiin että jos ajaa ILMAN PÄTEVÄÄ SYYTÄ yli 25km/h alle rajoituksen, on se liikenneturvallisuuden vaarantaminen, diaarinumeroa ei ole, mutta saan sen hankittua, niin voit hakea oikeudesta asiakirjat ja äänitteet tuohon liittyen

        Tietenkin jos auto ei kulje kuin 70km/h tai rakenteellinen nopeus on vain 100 tai 80 tai huono ilma tms, niin alinopeus on sallittua

        Jokos diaarinumero on hankittu? Vai pääsikö unohtumaan?


      • Just joo
        gdrggr hh kirjoitti:

        Itse asiassa kirjoittelen lämpimikseni paskaa, kun ei ole työttömällä muuta tekemistä. Mitään tuollaisia päätöksiä ei ole olemassa, mutta aika menittepähän apinat halpaan!

        Vain trolliin uskova menee halpaan. Muut osaavat kyseenalaistaa ja vaatia faktaa. Jota siis ei ollut...


      • eiennakkopäätös
        gdrggr hh kirjoitti:

        Asia meni vain käräjille asti.

        Ja siellä vain todettiin että jos ajaa ILMAN PÄTEVÄÄ SYYTÄ yli 25km/h alle rajoituksen, on se liikenneturvallisuuden vaarantaminen, diaarinumeroa ei ole, mutta saan sen hankittua, niin voit hakea oikeudesta asiakirjat ja äänitteet tuohon liittyen

        Tietenkin jos auto ei kulje kuin 70km/h tai rakenteellinen nopeus on vain 100 tai 80 tai huono ilma tms, niin alinopeus on sallittua

        Käräjäoikeuden päätökset eivät ole ennakkopäätöksiä.


    • 9+10

      Tuossa aamulla mateli varmaan noin kolmesataa autoa turun väylällä kahtakymppiä, eikä kukaan saanut sakkoja. HURR DURR!

      • HeheeHohoo

        Mutta minä ohitin niistä noin 150 kpl välillä Ruukinranta - Munkkivuori täysin laillisesti nopeudella 100 km/t käyttäen tyhjää oikeanpuoliesta kaistaa...


      • HeheeHohoo kirjoitti:

        Mutta minä ohitin niistä noin 150 kpl välillä Ruukinranta - Munkkivuori täysin laillisesti nopeudella 100 km/t käyttäen tyhjää oikeanpuoliesta kaistaa...

        Bussilla, joo... Mutta henkilöautolla tuo olisi ollut laitonta.


    • huooh...

      on se 90 se alin nopeus 100 alueella... ei siellä saa missään nimessä ajaa hiljempaa...

      • hööh

        Kukas tämän on päättänyt?


    • Vähänyli vähänalle

      Muuta liikennettä häiritsevä ajo on moottoritielläkin kielletty! Siihen lasketaan myös liian hidas ajo, hidas on yhtäkuin häirítsevä ajo. Siis muuta liikennettä huomattavasti häiritsevä ajo voi olla jo 10km/h alle rajoituksen!!! Kongreettista rajaa ei ole on vain häiritseväisyys..... suomipoliisi keskittyy lähinnä häiritsemään normikulkijoita!
      Menkää kantateille nysvärit kyselemään....torvet!!

      • ....

        Onneton yritys provoilla. Kannattaa poju harjoitella vähän lisää.


      • kjhgfdfgh

        Ei saa ajaa yhtään ylinopeutta. Huomautus voi tulla jo pienestä ylityksestä.


      • kiitolaukka

        Ei voi häiritä muuta liikenettä kun motarilla on kaksi kaistaa. Toista kaistaa pitkin voi huoletta ajaa ohitse ilman häiriötä. Nopeuksista tai sen puutteesta on turha tehdä mitään omavaltaisia tulkintoja.
        Hevostraileritkin ajaa välillä pirun hiljaa motarilla ettei pitkäposki saa traumoja ennen vermoa.


    • Faktaa FAKTAA

      Hinattaessa epäkuntoista ajoneuvoa suurin sallittu nopeus on 60 km/h

      Hinaus sallittu myös moottoritiellä.

      Moottori- tai moottoriliikennetiellä saavat liikkua vain sellaiset moottorikäyttöiset ajoneuvot, joiden suurin sallittu nopeus on enemmän kuin 50 km/h.

      http://www.liikenneturva.fi/www/fi/turvatieto/saantopakki/ajonopeusIII.php


      ALINTA sallittua ei ole määritelty, mutta toisten ajoa ei saa häiritä, eikä vaarantaa ajamalla erityisen hiljaa, ILMAN jotain syytä, jos on syy on pyrittävä ajmaan mahdollisimman lähellä ajokaista oikeaa reunaa.
      .

      • Himohinaaja

        > Hinaus sallittu myös moottoritiellä.

        Tietyin rajoituksin. Köydellä, vaijerilla tai vastaavalla saa hinata vain seuraavaan poistumiskohtaan asti. Ilmeisesti puomilla saa hinata pitemmällekin.


      • Ei saa hinata

        Mootoritiellä ei saa ajaa ajoneuvoilla joiden suurin sallittu nopeus on alle 50km/h.

        Uskoisin että poliisin puuttumiskynnys on noilla nurkilla. Jos ajoneuvolla ajetaan ilman kelistä tms. riippuvaa pätevää syytä viittä kymppiä, niin se katsotaan liikenteen häirinnäksi.

        Hinaaminen köydellä on moottoriteillä kielletyä, sieltä saa vain hinata ajoneuvon pois.


        Tieliikenneasetus:
        "2 LUKU (29.4.1994/328)

        Liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä

        4 § (29.4.1994/328)

        Moottoritiellä sekä sen liittymis- tai erkanemistiellä on vain moottoriajoneuvoliikenne sallittu. Näillä teillä ei saa kuitenkaan kuljettaa moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa.

        Ajoneuvon hinaaminen moottoritiellä käyttäen köyttä, vaijeria tai muuta sellaista välinettä on kielletty. Moottoritiellä rikkoutuneen ajoneuvon saa kuitenkin tällä tavoin hinata seuraavaan sallittuun poistumiskohtaan saakka."


    • 56aygtfb

      jeesus sentään.

      tottakai KUKA tahansa voi ilman erillisiä syitä ajaa motarilla 80 km/h jos siltä tuntuu, eikä TAKUUVARMASTI tule sakkoja.

      lapset nukkumaan.

    • Pelottavia ovat!

      Vähän ohi aiheen mutta tämän kesän aikana olen nähnyt jopa mopoauton motarilla! Puolittain pientareen puolella,puolet siis ihan ajoradallakin. Mitä liikkuu mopoautoilijan päässä kun moottoritielle kyseisellä kopperolla ajaa?? Onko alkeellisintakaan ymmärräystä tai tietoa liikennesäännöistä?!

      • yksi selitys

        varmaan kännissä...


      • vierailla teillä
        yksi selitys kirjoitti:

        varmaan kännissä...

        Joku nuori voi lähteä festareille tai muuten vain lomamatkalle mautolla ja vieraalla paikkakunnalla voi helposti ajautua moottoritielle, koska pääväylät ohjautuu luontevasti niille ja samoin navigaattorin opastus. Vaatisin vähän ylimääräistä paneutumista että osaisi kiertää kaupunkien sisääntuloväylät pikkuteitä pitkin.


    • asdasdnm

      saksassa annetaan sakot jos ajaa liian hiljaa motarilla, sama suomeen kiitos

      • Orfeuksen hauta

        Saksassa sakotetaan myös perässäroikkujia ja valonvilkuttajia. Sekin Suomeen kiitos.


    • 11

      Eikö esim. Hämeenlinnassa tiellä 3 ollut 30 km/h rajoitus, ainakin alkuvuodesta 2012? Siis varmaan ainakin 30 km/h on sallittu.

    • teiden ritari

      Kyllä moottoritiellä nyt aina tulisi ajaa yli viittäkymppiä. Paljon nopeampaa. Mutta varovasti silti.

    • Sepultura666

      Meille opetettiin autokoulussa 90-luvulla että peräkärryn kanssa ei saa ajaa motarilla, koska peräkärryn kanssa saa ajaa vain 80km/h ja 120km/h rajoituksilla ko. nopeus on liikenteen vaarantamista. Tiedä sitten pitääkö paikkansa mutta kyllä se kesänopeuksilla kuulostaa järkevältä. Peräkärrykaverit nääs tulee eteen kuin seinä.

      • väärästä opetuksesta

        Mene pyytämään rahasi takaisin sieltä autokoulusta.


      • Hevoskaakki

        Tuon kun kerrot vielä rekkakuskeille.


      • Siiv Ari (ei aito)

        Onko sinulla ongelmia hitaimpien kassa. Jos peräkärryn vetäjä tulee vastaan kuin seinä, niin miten pärjäät kun rekka tulee "vastaan", jolla saa ajaa vain 89km/h

        Ja jos oikein pilkkuja viilataan niin peräkärryllä ei ajeta!


    • seon sillälailla

      henkilöauto jolla vedetään peräkärriä on 80 km/h

    • homer45t

      ikivanhoja viestejä mutta pakko avautua silti:

      "Kuorma-auton suurin sallittu nopeus on 80km/h"

      Voi luoja, et ole varmaankaan koskaan ajanut suomen teillä?

      Kuorma-autot ja rekat ajavat rajoitinta vastaan 85-92km/h todellista nopeutta, sinulla kun mittarissasi näkyy 80 se on arviolta 75km/h

      • hjdkj90

        Oletko tietämätön?
        tämä on totta "Kuorma-auton suurin sallittu nopeus on 80km/h"


    • Jonkinlainen vastaus

      Peräkärryn vetäjät ja rekat eivät saa ajaa kuin 80km/h, joten sen alle ei ole syytä ajaa edes moottoritiellä. Itse tosin ihmettelen monesti tyyppejä jotka edes tulevat motarille niitten kärryjensä kansssa rikkomaan rajoituksia. Periaatteessa laki ei tunne ns. "alinopeutta" mutta esim. traktorit, mopot ja mopautot eivät saa ajaa moottoritiellä koska eivät edes yllä suurimpaan sallittuun. Jos rajoitukset ilmoitettaisiin tyyliin: 80 km/h - 120 km/h niin silloinhan voitasiin sanoa että alinopeus tunnettaisiin myös.

    • Maryne40

      Ajoin kauniilla kesäisellä ilmalla Paimio - Turku moottoritiellä Turkuun päin auton mittarin mukaan 80km/h. Moottori pyörä poliisi liimautui taakse muutaman kilometrin ja pysäytti. Ilmoitti, ajoit liian hitaasti, sakotan. Sanoin mene uudelleen poliisikouluun opiskelemaan äläkä häiritse liikennettä. Uhkasi huomautuksella, sanoin samalla tavalla vien asian oikeuteen. Mätäpää laittoi kypärän päähän ja lähti menemään. Ei kukaan voi määrätä ajamaan kovempaa, laki ei sitä puolla. Autoni oli katsastettu ja sen mittarin mukaan valitsen nopeuden. Olen eläkkeellä ja minulla ei ole kiire. Näitä mätäpäisiä poliiseja on aina muutama joukossa.

      • toki.uskon

        Varmasti tuo kertomasi on ihan totta.


      • tarpeettomia.ovat

        Poliisi, varsinkin ns. liikennettä valvova, on säännönmukaisesti verovaroilla loisiva vakavasti mielenvikainen olio, huomaa ei siis ihminen.
        Luonnehdintasi mätäpäästä on erittäin oikeaan osuva.


      • tientukot_hiiteen

        80 auton mittarin mukaan ja se mannelavetin mittari näytti vielä omiaan ajoit käsikaasulla = nopeutesi pumppasi sen vakion 15 km/h verran => todellinen nopeus vaihteli 60-75. Mitä todellakin voidaan jo pitää liikenteen häirintänä.

        Kas kun se on helppoa nähdä onko auto seis vai liikkeessä, mutta kohtisuoraan "perä edellä" lähestyvän tarkkaa nopeutta on vaikeaa arvioida. Oletus on luonnollisesti, että vähintään 80 on moottoritiellä vauhtia, joten kuutta kymppiä ajava tientukko tulee "syliin" yllättävän nopeasti.


      • AlleSaaAjaa

        Ihan hyvin moottoriteillä voisi olla rajoitusalue esim. juuri tuo 50-120 km/h. Tällöin ns. alinopeus olisi myös määritelty. Nythän asia ei niin ole.


      • AlleSaaAjaa kirjoitti:

        Ihan hyvin moottoriteillä voisi olla rajoitusalue esim. juuri tuo 50-120 km/h. Tällöin ns. alinopeus olisi myös määritelty. Nythän asia ei niin ole.

        niin eli tarvitaan sitä alin sallittu nopeus liikennemerkkiä :D


    • Rikuriias

      Minulla on uusi auto,minä olen erittäin hyvä kuski, vaadin, että saan oikeuden ajaa 160kmh moottoritiellä, vaadin myös, että kaikki yli 5 vuotta vanhemmat autot eivät saisi ajaa moottoritiellä, eikä myöskään alle 5000e/kk tienaavat kuskit, vaadin myös että ennakoiden ja muut huomioiden ajavat kuskit saavat ylimääräisen autoveron. Tämä aika meidän voittajien, meidän on saatava oikeus kaikkeen, minä tiedän mikä on minulle parasta, minä olen asiakas, minä olen aina oikeassa, minä vaadin että minä, minä ja minä saamme päättää mikä on meille parasta.

      • MinäMinäMinäMinä

        Ihan vitun loistava idea. Veronmaksajat maksavat rikkaille, voittajina itseään pitäville ja paremmille kuskeile tietkin erikseen. Hehän ovat sen tietenkin ansainneet. Näin saadaan vanhat kaksikaistatiet nykyistä laajempaan käyttöön. Ilmankos tässä tuleekin ajeltua niitä pitkin monesti jo nyt.


    • AlleSaaAjaa

      "Alinta sallittua" ei ole olemassakaan, mutta ajoneuvokohtaiset erot aiheuttavat sen, että käytännössä alle 80 km/h ei moottoriteillä juuri ajella. Sen hitaampia ei taida lakikaan määritellä kattonopeudeksi. Mutta eroa on siinäkin jo 40 km/h valtavirtaan nähden.

      • riippuu-mistä-kiikkuu

        Sumussa on monesti ajoittain ajettu alle 70 km/h motarilla.


      • AlleSaaAjaa
        riippuu-mistä-kiikkuu kirjoitti:

        Sumussa on monesti ajoittain ajettu alle 70 km/h motarilla.

        Joo, mutta olosuhteiden muuttuessa tilanne onkin eri. Se voi olla jopa niin näiden alinopeuspeelojenkin mielestä. Tosin aika moni niistä tyypeistä on olevinaan niin kovia rattimiehiä, ettei huonokaan keli menovauhtia haittaa. Muuttuvat nopeusrajoitukset ovat tästä syystä kehitettykin.


      • Alle_tosinaa_saa_ajaa
        AlleSaaAjaa kirjoitti:

        Joo, mutta olosuhteiden muuttuessa tilanne onkin eri. Se voi olla jopa niin näiden alinopeuspeelojenkin mielestä. Tosin aika moni niistä tyypeistä on olevinaan niin kovia rattimiehiä, ettei huonokaan keli menovauhtia haittaa. Muuttuvat nopeusrajoitukset ovat tästä syystä kehitettykin.

        >> Muuttuvat nopeusrajoitukset ovat tästä syystä kehitettykin.

        Jos niitä vain noudatettaisiin. Ei "pysyviäkään" rajoituksia noudateta, joten ei noudateta noita muuttuviakaan.


    • Erickson

      Sen täytyy olla se 50 km/h, koska moottoritiellä ei saa ajaa ajoneuvolla jonka suurin sallittu, tai rakenteellinen nopeus on 50 km/h.

      • NumeroillaEiMäärittelty

        Laissa ei ole mitään merkintää siitä että 50km/h olisi alin sallittu nopeus motarilla eikä mitään muutakaan numeroilla ilmoitettua nopeutta.


      • AlleSaaAjaa

        Millä laitteella, joka kulkee max 50km/h on sallittua ajaa moottoritiellä? Kaikki mieleen tulevat on rajoitettu 80 km/h kattonopeudelle.


    • Anonyymi

      Nykyisin laissa on: "Edellä 1 momentissa tarkoitetuilla teillä ei kuitenkaan saa kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 70 kilometriä tunnissa."

      Joten hyvissä olosuhteissa myös alin sallittu ajonopeus on 70 km/h moottoriteillä ja moottoriliikenneteillä. Kelin, sään tai näkyvyyden niin vaatiessa saa toki aja hiljempaa.

      • Anonyymi

        Katsotaan nyt, kun kesä tulee ja "pikimiehet" töihinsä, onko työmaan kohdalla 70 km/h, vaikka kuiva valoisa kesäpäivä onkin.


      • Anonyymi

        Jos tieosuudella on alin sallittu nopeus käytössä, niin se on merkitty liikennemerkillä. Jos merkkiä ei ole, niin ei ole rajoitustakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tieosuudella on alin sallittu nopeus käytössä, niin se on merkitty liikennemerkillä. Jos merkkiä ei ole, niin ei ole rajoitustakaan.

        Juuri näin. Alin sallittu nopeus näytetään liikennemerkillä D10, jos sellainen on tielle asetettu. Suomessa ei kai vielä ole yhtään tällaista merkkiä asennettuna. Eikä tieliikennelaissa ole määriteltynä alinta sallittua ajonopeutta millekään tielle.

        Päättely moottoritielle sallittujen ajoneuvojen ominaisuuksien kautta meni pieleen. Siitä ei voi päätellä pienintä sallittua ajonopeutta. Siitä voi päätellä vain ne ajoneuvot, joilla moottori- ja moottoriliikennetielle ei saa mennä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Alin sallittu nopeus näytetään liikennemerkillä D10, jos sellainen on tielle asetettu. Suomessa ei kai vielä ole yhtään tällaista merkkiä asennettuna. Eikä tieliikennelaissa ole määriteltynä alinta sallittua ajonopeutta millekään tielle.

        Päättely moottoritielle sallittujen ajoneuvojen ominaisuuksien kautta meni pieleen. Siitä ei voi päätellä pienintä sallittua ajonopeutta. Siitä voi päätellä vain ne ajoneuvot, joilla moottori- ja moottoriliikennetielle ei saa mennä.

        Tieliikennelaissa on kielletty estämästä liikennettä,. Siihen tämä alin sallittu nopeus perustuu ja tietysti täytyy osata päätellä loput.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa on kielletty estämästä liikennettä,. Siihen tämä alin sallittu nopeus perustuu ja tietysti täytyy osata päätellä loput.

        "- Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen selittää.

        - Liian hitaasti ei kuitenkaan saa ajaa kiusantekomielessä. Toimintaan pitää olla jokin perusteltu syy."

        Lähde: iltalehti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa on kielletty estämästä liikennettä,. Siihen tämä alin sallittu nopeus perustuu ja tietysti täytyy osata päätellä loput.

        Moottoritellä, jossa on ohituskaista ei hitaasti ajaminen voi estää liikennettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa on kielletty estämästä liikennettä,. Siihen tämä alin sallittu nopeus perustuu ja tietysti täytyy osata päätellä loput.

        Et sitten viitsinyt saman tien kertoa, mitä se loput pitää sisällään.

        Kuten edellä olevista kommenteista voit jo lukea, estämistä ei voi tapahtua paikassa, jossa on vähintään kaksi kaistaa suuntaansa.

        Hitaasti ajamisessa ei ole mitään pahaa. Kiire on vain muiden kulkijoiden päässä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten viitsinyt saman tien kertoa, mitä se loput pitää sisällään.

        Kuten edellä olevista kommenteista voit jo lukea, estämistä ei voi tapahtua paikassa, jossa on vähintään kaksi kaistaa suuntaansa.

        Hitaasti ajamisessa ei ole mitään pahaa. Kiire on vain muiden kulkijoiden päässä...

        Tottakai estämistä voi tapahtua, vaikka ajokaistoja on suuntaansa enemmän kuin yksi. Ette voi olla näin tyhmiä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai estämistä voi tapahtua, vaikka ajokaistoja on suuntaansa enemmän kuin yksi. Ette voi olla näin tyhmiä!

        Jos molemmilla kaistoilla satutaan etenemään suurinta sallittua, niin ei ole valittamisen aihetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos molemmilla kaistoilla satutaan etenemään suurinta sallittua, niin ei ole valittamisen aihetta.

        Niinpä, kunhan jokainen pitää mielessään, että alle liikennemerkillä osoitetun suurimman sallitun nopeuden, esimerkiksi kesäinen 120 km/h, ajaa suuri joukko ajoneuvoja, joilla myös on oikeus ohittaa hitaammin kulkevia, ajaessaan suurinta sallittua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, kunhan jokainen pitää mielessään, että alle liikennemerkillä osoitetun suurimman sallitun nopeuden, esimerkiksi kesäinen 120 km/h, ajaa suuri joukko ajoneuvoja, joilla myös on oikeus ohittaa hitaammin kulkevia, ajaessaan suurinta sallittua.

        Mitä sä persenaamahomo soperrat? Siellä ajaa henkilö autoja paljon alle rajoituksen koska ne kuskit ei uskalla ajaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sä persenaamahomo soperrat? Siellä ajaa henkilö autoja paljon alle rajoituksen koska ne kuskit ei uskalla ajaa!

        "Mitä sä persenaamahomo soperrat? Siellä ajaa henkilö autoja paljon alle rajoituksen koska ne kuskit ei uskalla ajaa!"
        On sinulla ajatus vinksallaan, jos olet liikenteessä aina sillä mielellä, että on menossa joku rohkeuskoe. No, kirjoituksestasi päätellen tosi pahasti vinksallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sä persenaamahomo soperrat? Siellä ajaa henkilö autoja paljon alle rajoituksen koska ne kuskit ei uskalla ajaa!

        Muiden "törttöily" pitää nykyisen tieliikennelain mukaan huomioida ja sovittaa havainnot omaan ajamiseen.

        4 §
        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

        Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.


    • Anonyymi

      Ei ole määriteltyä eikä määrätty mitään asteikkoa tai arvoa jonka sisällä tulee pysyä.

      Olen kerran ”herenrokkasumussua” joutunut ajamaan motarilla 60 km/h, jossa normaalisti on 120 km/h. Pelkäsin henkeni edestä että joku asennevammainen pamauttaa sumussa perääni. Onneksi sillä kertaa muillakin oli aivot mukana toiminnassa.

      • Anonyymi

        Moottoritielle liityttäessä voi ajaa vsin 60kmh.
        Vasta siinä liikenteen seassa voi alkaa kiihdyttämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moottoritielle liityttäessä voi ajaa vsin 60kmh.
        Vasta siinä liikenteen seassa voi alkaa kiihdyttämään.

        Tämä on oikeaa oppia.
        Hitaasti hyvä tulee.
        Ite ajelen motarilla 70-80 km/h
        Liitymissä hitaammin tietty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on oikeaa oppia.
        Hitaasti hyvä tulee.
        Ite ajelen motarilla 70-80 km/h
        Liitymissä hitaammin tietty.

        Jaa, että saa ajaa miten hiljaa vain. No, tästä lähin ajan moottoritiellä 20 km/h ja liittymissä tietysti kävelyvauhtia 5-6 km/h. Odotelkaa sitten perässä.


      • Anonyymi

        Tuossa ylempänä luulevat olevansa hauskoja ja provosoivat. Yksi taitaa kuitenkin ihan oikeasti olla tuota mieltä.


    • Anonyymi

      Moottoritiellä ei saa ajaa traktorilla ja vastaavilla hitailla ajoneuvoilla, kuten mopoautoilla, se kertoo tyhmällekin ettei siellä saa ajaa ihan mitä vauhtia tahansa.

      • Anonyymi

        70 km/h on raja moottoriajoneuvon rakenteellisen nopeuden suhteen, paitsi pykälässä mainitut erikoistapausket.


        "58 §
        Sallittu liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä (17.12.2020/1040)

        Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä on vain moottorikäyttöisten ajoneuvojen liikenne sallittu.

        Edellä 1 momentissa tarkoitetuilla teillä ei kuitenkaan saa kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 70 kilometriä tunnissa. Vaatimusta ei kuitenkaan sovelleta puolustusvoimien ajoneuvoon tai erikoiskuljetuksessa käytettävään ajoneuvoon."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        70 km/h on raja moottoriajoneuvon rakenteellisen nopeuden suhteen, paitsi pykälässä mainitut erikoistapausket.


        "58 §
        Sallittu liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä (17.12.2020/1040)

        Moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä on vain moottorikäyttöisten ajoneuvojen liikenne sallittu.

        Edellä 1 momentissa tarkoitetuilla teillä ei kuitenkaan saa kuljettaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 70 kilometriä tunnissa. Vaatimusta ei kuitenkaan sovelleta puolustusvoimien ajoneuvoon tai erikoiskuljetuksessa käytettävään ajoneuvoon."

        Tuosta voi varmasti päätellä, että alle 70 km/h nopeuksia ei moottoritielle ole haluttu. Tämä kannattaa pitää mielessä myös, kun liittymissä lähestytään sitä moottoritietä, että ei liitytä liian hitaalla vauhdilla.


    • Anonyymi

      Itse lähestyisin asiaa turvallisuuden ja sujuvuuden näkökulmasta, johon liikennesäännötkin perustuvat.
      Terve maalaisjärki siis.

      Rankasti yksinkertaistettuna:
      Katso tavoiteltava nopeus rajoituskyltistä ja pyri siihen. Jos kaikki toimisivat niin, mennään samaa nopeutta. Ihannetilanne siis.
      Turvavälejä, ennakointia ja rentomeininki.
      Jää paljon pelivaraa mahdollisiin poikkeamiin.

      Hidastelu ei ole sama kuin turvallisuus.
      Kiihdytyskaistalla kunnolla vauhtia mutkasta lähtien ja sitten on pelivaraa liittyä.
      Kaasu on turvavaruste niin kuin jarrukin.

      Fiksusti väljyyttä, pelivaraa, turvavälejä, ennakointia.
      Viisas ei joudu tilanteisiin mistä taitava selviää.

      Älä nysvää, vaan reippaasti, selkeästi, tasaisesti, ennakoitavasti ja ennakoiden.
      Suomessa nysvätään, mutta näytetään esimerkkiä parhaamme mukaan niin kaikille helpompaa.

    • Anonyymi

      NOPEUSRAJOITUKSET.
      EI NYKYÄÄN ENÄÄ OLE MITÄÄN RAJOITUKSIA, KUN NUOKIN SÄHKÖAUTOT TULIVAT JA MUSTALAISETKIN HEVOSINEEN EIVÄT OLE ENÄÄ LIIKKEELLÄ.
      NOPEUSRAJOITUKSET POISTUIVAT JA POLIISIT VETÄISEVÄT HATUSTA, KUN ON TARPEELLISTA SAKOITTAA.
      SUOMI ON VAPAA MAA, TOISIN ON VENÄJÄLLÄ, PIENELLÄ LAHJUKSELLA SELVIÄÄ.

      • Anonyymi

        Vapaus rajoittuu lakeihin. Ei ole mitään täydellistä vapautta. Yhteiskunnassa jokainen on velvollinen noudattamaan maan lakeja ja sääntöjä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 534
      8597
    2. Aamuseuraa/rehevää naista

      uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      5
      3688
    3. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      7
      2203
    4. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      161
      1203
    5. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      17
      846
    6. Sun ulkonäkö on

      Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      40
      764
    7. Olen niin haaveillut

      Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      57
      752
    8. Oletko koskaan

      Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      68
      726
    9. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      46
      715
    10. En voi ottaa

      Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.
      Ikävä
      36
      657
    Aihe