ei olisi uskontoja jumalineen keksittykään. Miksi jotkut eivät hyväksy sitä tosiasiaa, että elämä loppuu kuolemaan?
Jos ihminen ei tietäisi kuolevansa
103
147
Vastaukset
- Yawn
Eihän ihminen tiedäkään kuolevansa. Mehän tiedämme, että ihminen elää ikuisesti. Ainoastaan ruumis tai keho kuolee. Elämä ei lopu kuolemaan. Hyvin usein kuolema synnyttää elämää (tai ainakin sen avulla tulee uutta elämää, kuinka vain).
- zyrt
Tiedän kuolevani. Ei minun kuolemani jäkeen tuhkattu ruumiinikaan uutta elämää synnytä. Jos minut haudattaisiin, niin toki madoilla olisi pidot, muutta kun tuhkataan, niin asia on toinen.
- Yawn
zyrt kirjoitti:
Tiedän kuolevani. Ei minun kuolemani jäkeen tuhkattu ruumiinikaan uutta elämää synnytä. Jos minut haudattaisiin, niin toki madoilla olisi pidot, muutta kun tuhkataan, niin asia on toinen.
Tuhkasta kasvit saavat ravintoa, ellet sitten päädy jonkin takanreunalle kivaan purkiin jemmaan.
- zyrt
Yawn kirjoitti:
Tuhkasta kasvit saavat ravintoa, ellet sitten päädy jonkin takanreunalle kivaan purkiin jemmaan.
Tuhkat voi heittää myös mereen. Mutta et siis viitsinyt ottaa kantaa tuohon jumaluskon syntymiseen.
- Yawn
zyrt kirjoitti:
Tuhkat voi heittää myös mereen. Mutta et siis viitsinyt ottaa kantaa tuohon jumaluskon syntymiseen.
Oletetaan että raamatun sana on totta ja jos näin on niin uskontoa ei koskaan keksittykään, koska se on aina ollut ihmisten myötä.
Jos taas ajatellaan asiaa siten, ettei raamattu ole totta ja näin ollen ihminen on polveutunut jostain toisesta lähteestä, voidaan toki ajatella, että ihmisen on pitänyt selittää kuolema, siitä johtuva suru ja kaikki muut maailman ihmeet Jumaluskolla.
Kumpaakaan ei voi valitettavasti todistaa, joten meille jää vain usko. Toinen uskoo toiseen ja toinen toiseen. En kommentoinut kyseistä aihetta mitenkään, koska se ei johda minkäänlaiseen lopputulokseen (no johtaa se siihen, että pääsemme keskustelussa tasolla: juupas eipäs), - zyrt
Yawn kirjoitti:
Oletetaan että raamatun sana on totta ja jos näin on niin uskontoa ei koskaan keksittykään, koska se on aina ollut ihmisten myötä.
Jos taas ajatellaan asiaa siten, ettei raamattu ole totta ja näin ollen ihminen on polveutunut jostain toisesta lähteestä, voidaan toki ajatella, että ihmisen on pitänyt selittää kuolema, siitä johtuva suru ja kaikki muut maailman ihmeet Jumaluskolla.
Kumpaakaan ei voi valitettavasti todistaa, joten meille jää vain usko. Toinen uskoo toiseen ja toinen toiseen. En kommentoinut kyseistä aihetta mitenkään, koska se ei johda minkäänlaiseen lopputulokseen (no johtaa se siihen, että pääsemme keskustelussa tasolla: juupas eipäs),Ei tässä juupas eipästä tarvita. Totesin vain että kuoleman tajuaminen on aiheuttanut uskonnot ja kertomukset ikuisesta elämästä.
- Yawn
zyrt kirjoitti:
Ei tässä juupas eipästä tarvita. Totesin vain että kuoleman tajuaminen on aiheuttanut uskonnot ja kertomukset ikuisesta elämästä.
Eipäs ole.
- zyrt
Yawn kirjoitti:
Eipäs ole.
Jospa sitten kerrot mistä uskonnot perustuvat. Niitä on tuhansittain.
- Yawn
zyrt kirjoitti:
Jospa sitten kerrot mistä uskonnot perustuvat. Niitä on tuhansittain.
Muut uskonnot ovat harhaoppia. - zyrt
Yawn kirjoitti:
Muut uskonnot ovat harhaoppia.höpön pöpön. Uskonnot ovat ihmisten keksimiä. Luepa Pascal Boyerin kirja Ja ihminen loi jumalat.
- Yawn
zyrt kirjoitti:
höpön pöpön. Uskonnot ovat ihmisten keksimiä. Luepa Pascal Boyerin kirja Ja ihminen loi jumalat.
Kuulostaa mielenkiintoiselta kirjata, luen sen mielelläni(ihan oikeasti luen sen miellläni).
Mutta niin.... Päädyimme sitten kuitenkin tähän joopas eipäs keskusteluun.
Mainitsemasi kirja on höpön pöpöä ja mainitsemani peruste on tosi. - zyrt
Yawn kirjoitti:
Kuulostaa mielenkiintoiselta kirjata, luen sen mielelläni(ihan oikeasti luen sen miellläni).
Mutta niin.... Päädyimme sitten kuitenkin tähän joopas eipäs keskusteluun.
Mainitsemasi kirja on höpön pöpöä ja mainitsemani peruste on tosi.Kiellätkö sen, että esimerkiksi raamattu on ihmisten kirjoittama, samoin kaikki muutkin uskontojen kirjat? Kun ainoastakaan jumalasta ei ole mitään todisteita, niin miksi väität, että joku niistä on totta?
- Yawn
zyrt kirjoitti:
Kiellätkö sen, että esimerkiksi raamattu on ihmisten kirjoittama, samoin kaikki muutkin uskontojen kirjat? Kun ainoastakaan jumalasta ei ole mitään todisteita, niin miksi väität, että joku niistä on totta?
En tietenkään kiellä. Ihmiset sen ovat kirjoittaneet.
Jumalasta on valvasti todisteita, katso vaikka lähelläsi olevaa puuta, vain luoja on voinut luoda jotain niin kauniin täydellistä. Tai katso itseäsi peilistä, en usko että olet sattuman tuotetta.
Miksi väität, että todisteita ei ole, vaikka niitä on valtavasti. Lue vaikka Tiibetiläisten kuolleiden kirja. - fgtyu
"Eihän ihminen tiedäkään kuolevansa"
Oletko siis täysin tietämätön siitä, että kuolet joskus? Jos et huomenna, niin kuitenkin joskus? - zyrt
Yawn kirjoitti:
Jumalasta on valvasti todisteita, katso vaikka lähelläsi olevaa puuta, vain luoja on voinut luoda jotain niin kauniin täydellistä. Tai katso itseäsi peilistä, en usko että olet sattuman tuotetta.
Miksi väität, että todisteita ei ole, vaikka niitä on valtavasti. Lue vaikka Tiibetiläisten kuolleiden kirja.Jospa nyt sitten annat yhdenkin todisteen jostain jumalasta. No joo sellaista sinulla ei tietenkään ole, ei ole muillakaan.
- Yawn
zyrt kirjoitti:
Jospa nyt sitten annat yhdenkin todisteen jostain jumalasta. No joo sellaista sinulla ei tietenkään ole, ei ole muillakaan.
Onhan, juurihan ne sinulle annoin. Minä en mahda mitään jos et vain näe, vaikka todisteet ovat edessäsi. Jos haluat todisteet oikeasti nähdä, on sinun katsottava tarkemmin.
- todistaa ja todistaa
Yawn kirjoitti:
Miksi väität, että todisteita ei ole, vaikka niitä on valtavasti. Lue vaikka Tiibetiläisten kuolleiden kirja.Todistaako puu Jumalasta, Allahista vai Odinista? Siihen puu ei taida vastata.
- Yawn
todistaa ja todistaa kirjoitti:
Todistaako puu Jumalasta, Allahista vai Odinista? Siihen puu ei taida vastata.
Älä sitä minulta kysy, en minä ole puuta luonut. Sitten kun saat sen puun vastaamaan niin tule ihmeessä kertomaan tänne muillekin kokemuksistasi.
- zyrt
Yawn kirjoitti:
Älä sitä minulta kysy, en minä ole puuta luonut. Sitten kun saat sen puun vastaamaan niin tule ihmeessä kertomaan tänne muillekin kokemuksistasi.
Mikään olento ei ole luonut mitään. Miksi sinä tarvitset jonkun luojan?
Yawn kirjoitti:
Kyllä uskovat vastaavat auliisti tuon puun puolesta. Meillä puun loi Jumala, Lähi-idässä Allah. Ei se sen kummempaa ole.
Yawn kirjoitti:
Onhan, juurihan ne sinulle annoin. Minä en mahda mitään jos et vain näe, vaikka todisteet ovat edessäsi. Jos haluat todisteet oikeasti nähdä, on sinun katsottava tarkemmin.
Yawn sanoi :
6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.
.- alipaineoktaavi
zyrt kirjoitti:
Kiellätkö sen, että esimerkiksi raamattu on ihmisten kirjoittama, samoin kaikki muutkin uskontojen kirjat? Kun ainoastakaan jumalasta ei ole mitään todisteita, niin miksi väität, että joku niistä on totta?
Edelleen, jos usko olisi todistettu tieteellisesti, se olisi tiedettä. Jumala todistaa itsensä, mutta sitä pitää lukea hengen kielellä, ei vahvemmilla silmälaseilla.
Jos haluat alkaa tutkimaan Jumalan olemusta aluksi, niin käy ostamassa vaaleanpunaiset aurinkolasit. Ihan totta. Maailma on kaunis paikka, kun sitä katsoo kristinuskon läpi:D
Ja nyt siis jätät kaiken kärsimyksen sun muut pois, ja katsot, miten ihmiset eläisivät, jos noudattaisivat kristinuskoa. - Logoksen mukana
zyrt kirjoitti:
Tarkoitat , että tiedät lihasi, veresi ja luusi mätänevän haudassa, tai tuhkasi koristavan jonkun sinua rakastaneen hyllyä! Jeesuksen mukaan "liha ei merkitse mitään, henki tekee eläväksi".
Kun ruumiisi katoaa tavalla tai toisella, Jumalan sinuun puhaltama "elämän henki"on poistunut ja jatkaa elämistä joko Kadotuksessa tai Taivaassa!
Kumman olet ajatellut valita?! - Jeesus on Herra !
todistaa ja todistaa kirjoitti:
Todistaako puu Jumalasta, Allahista vai Odinista? Siihen puu ei taida vastata.
" Todistaako puu Jumalasta, Allahista vai Odinista? Siihen puu ei taida vastata. "
Kyllä voi !
allah ja odin eivät voi luoda puun DNA:ta.
Mutta
JUMALA VOI ! Ja LOI !
Ensimmäinen Mooseksen kirja 1
11 Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihreyttä, siementä tekeviä kasveja ja hedelmäpuita, jotka maan päällä kantavat hedelmissään kukin lajinsa mukaista siementä." Ja niin tapahtui. 12 Maa versoi vihreyttä, siementä tekeviä kasveja ja hedelmäpuita, jotka kantoivat hedelmissään kukin oman lajinsa mukaista siementä. Jumala näki, että niin oli hyvä. - tänne et halua.
zyrt kirjoitti:
" Tiedän kuolevani. Ei minun kuolemani jäkeen tuhkattu ruumiinikaan uutta elämää synnytä. "
Ei synnytäkkään. Ruumis kuolee ja maatuu , mutta HENKI ELÄÄ ! kuolemanjälkeenkin.
Se, missä se jatkaa elämäänsä, sen sinä itse valitset täällä maanpäällä.
Etkö katsonut Teeman ohjelmaa, missä rajakokemuksen saaneet ihmiset,
( ei uskovat ! ) kertoivat kokemuksistaan ? Osa oli koomassa osalla sydänpysähtynyt jne.
Evankeliumi Luukkaan mukaan 16 Rikas mies ja Lasarus !
22 "Sitten köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin huomaan.
Rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
23 Kun hän tuonelan tuskissa kohotti katseensa, hän näki kaukana Abrahamin ja Lasaruksen hänen rintaansa vasten.
24 Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.' 25 Mutta Abraham sanoi:
'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa.
- voi jeepulis sentään
Jos ihmisellä ei olisi koskaan nälkä, ei lihapullia olisi keksittykään :D :D
Nää atskujen oivallukset on kyllä mukavaa ajanvietettä.- zyrt
Aina yhtä hauskaa on se, että uskovaiset eivät ymmärrä kirjoituksen pointtia.
- oivalla sinäkin itse
Jos uskontoja ei olisi keksitty, miljoonien ihmisten kärsimykset ja tappaminen olisi jäänyt tapahtumatta.
Itseoivallus on todellakin hyvä asia, uskonnon orjana olo on varsin vahingollista. - alipaineoktaavi
oivalla sinäkin itse kirjoitti:
Jos uskontoja ei olisi keksitty, miljoonien ihmisten kärsimykset ja tappaminen olisi jäänyt tapahtumatta.
Itseoivallus on todellakin hyvä asia, uskonnon orjana olo on varsin vahingollista.Joo, samaa mieltä. Ei ateistit tapa ketään. Ainoastaan uskovaiset. Miksi ateisti tappaisi? Eihän sillä olis mitään syytä! Ajatelkaa nyt vaikka Koreaa tai Neuvostoliittoa, jossa uskonnot oli kielletty!! ...eiku....
- Yawn
Itseoivallus on todellakin hyvä asia, uskonnon orjana olo on varsin vahingollista.Että todella olet sitä mieltä, että esimerkiksi ristiretki oli oikeasti uskonnon levittämistarkoituksessa?
Älkää rakkaat ihmiset sotkeko uskontoa ja politiikkaa keskenään.
Uskon varjolla on tehty kauheuksia kautta historian, samoin politiikan jne... koska politikot ovat saaneet sotia aikaan, pitäisikö politiikka kieltää? - sdfffsd
Yawn kirjoitti:
Että todella olet sitä mieltä, että esimerkiksi ristiretki oli oikeasti uskonnon levittämistarkoituksessa?
Uskon varjolla on tehty kauheuksia kautta historian, samoin politiikan jne... koska politikot ovat saaneet sotia aikaan, pitäisikö politiikka kieltää?Uskonto=politiikkaa, saadaan kansa ajattelemaan samanlailla.
- alipaineoktaavi
Yawn kirjoitti:
Että todella olet sitä mieltä, että esimerkiksi ristiretki oli oikeasti uskonnon levittämistarkoituksessa?
Uskon varjolla on tehty kauheuksia kautta historian, samoin politiikan jne... koska politikot ovat saaneet sotia aikaan, pitäisikö politiikka kieltää?Nää lukee historiaa niinkuin haluaa. Aika monta kertaa on jos sanottu, että ristiretket yms. tappaminen on politiikkaa, mutta aina ne palaa tähän samaan.
Aika monta kertaa on sanottu, että uskonto ei ole tekijä, vaan väline, mutta ei nää ota sitä aivoihin. Mut katsos, tän argumentin on joku ateisti joskus keksinyt, ja se kuulostaa hyvältä, niin ne sit haluaa käyttää sitä provona. kait. Toivottavasti. (Jos ne oikeasti uskoo siihen, niin sit ne on vaan vähän sivistymättömiä, mut ollaan siitä ihan hiljaa, ei me haluta loukata ketään) - peruna
alipaineoktaavi kirjoitti:
Nää lukee historiaa niinkuin haluaa. Aika monta kertaa on jos sanottu, että ristiretket yms. tappaminen on politiikkaa, mutta aina ne palaa tähän samaan.
Aika monta kertaa on sanottu, että uskonto ei ole tekijä, vaan väline, mutta ei nää ota sitä aivoihin. Mut katsos, tän argumentin on joku ateisti joskus keksinyt, ja se kuulostaa hyvältä, niin ne sit haluaa käyttää sitä provona. kait. Toivottavasti. (Jos ne oikeasti uskoo siihen, niin sit ne on vaan vähän sivistymättömiä, mut ollaan siitä ihan hiljaa, ei me haluta loukata ketään)ei me haluta loukata ketään -> puhu vain omasta puolestasi. Ihminen on työkalu, käytä ja heitä menemään.
- alipaineoktaavi
peruna kirjoitti:
ei me haluta loukata ketään -> puhu vain omasta puolestasi. Ihminen on työkalu, käytä ja heitä menemään.
peruna: aika ikävä, että näet ihmisen työkaluna...
- oivalla sinäkin itse
Joo, samaa mieltä. Ei ateistit tapa ketään. Ainoastaan uskovaiset. Miksi ateisti tappaisi? Eihän sillä olis mitään syytä! Ajatelkaa nyt vaikka Koreaa tai Neuvostoliittoa, jossa uskonnot oli kielletty!! ...eiku....
Koreassa ja Neuvostoliitossa vallitsi uskonnon kaltainen yhden ihmisen diktatuuriideologia. Ateismista ei ole silloin kyse.
- alipaineoktaavi
Koreassa ja Neuvostoliitossa vallitsi uskonnon kaltainen yhden ihmisen diktatuuriideologia. Ateismista ei ole silloin kyse.
Ei siellä ollut Jumalaa, se on silloin ateismia. Jos ateismissa nostetaan joku ihminen jumalan kaltaiseksi, niin se on sitten ateistien dilemma. Mutta ei ne päättäjät silti jumalia olleet.
- oivalla sinäkin itse
Ei siellä ollut Jumalaa, se on silloin ateismia. Jos ateismissa nostetaan joku ihminen jumalan kaltaiseksi, niin se on sitten ateistien dilemma. Mutta ei ne päättäjät silti jumalia olleet.
Ateismissa ei koroteta ketään jumalaksi. Päättäjät samaistivat itsensä jumaluuksiksi.
Kertaukseksi rautalankavääntöä:
Kyseisissä maissa ei vallinnut ateismi vaan henkilöpalvonta uskontojen ja ateisminkin sijasta. Koska ateismiin ei kuulu henkilöpalvonta, niin näissä maissa ei vallinnut ateismi, vaan henkilöpalvonta.
Jokos selkisi? - alipaineoktaavi
Ateismissa ei koroteta ketään jumalaksi. Päättäjät samaistivat itsensä jumaluuksiksi.
Kyseisissä maissa ei vallinnut ateismi vaan henkilöpalvonta uskontojen ja ateisminkin sijasta. Koska ateismiin ei kuulu henkilöpalvonta, niin näissä maissa ei vallinnut ateismi, vaan henkilöpalvonta.
Jokos selkisi?No sitähän minä olen tässä yrittänyt selittää kovasti.
"Jos uskontoja ei olisi keksitty, miljoonien ihmisten kärsimykset ja tappaminen olisi jäänyt tapahtumatta" Tää on sulta tuolta ylempää. - glory ei kirj.
Nää lukee historiaa niinkuin haluaa. Aika monta kertaa on jos sanottu, että ristiretket yms. tappaminen on politiikkaa, mutta aina ne palaa tähän samaan.
Aika monta kertaa on sanottu, että uskonto ei ole tekijä, vaan väline, mutta ei nää ota sitä aivoihin. Mut katsos, tän argumentin on joku ateisti joskus keksinyt, ja se kuulostaa hyvältä, niin ne sit haluaa käyttää sitä provona. kait. Toivottavasti. (Jos ne oikeasti uskoo siihen, niin sit ne on vaan vähän sivistymättömiä, mut ollaan siitä ihan hiljaa, ei me haluta loukata ketään)Uskonto on osa politiikkaa. On naurettavaa väittää, että esim. lääkärien murhat usassa eivät olisi saaneet innoketta kristinuskosta. Toki kun uskonto sekoittuu politiikkaan, niin seuraukset ovat aina karmivat.
- Jeesus on Herra !
zyrt kirjoitti:
Aina yhtä hauskaa on se, että uskovaiset eivät ymmärrä kirjoituksen pointtia.
" Aina yhtä hauskaa on se, että uskovaiset eivät ymmärrä kirjoituksen pointtia. "
Tai sitten ymmärtävät, ovat ymmärtäneet jo ajat sitten ja siksi he USKOVAT JUMALAAN !
SAARNAAJA 3
1. Kaikella on määräaika, ja aikansa on joka asialla taivaan alla.
2. Aika on syntyä ja aika kuolla. Aika on istuttaa ja aika repiä istutus.
3. Aika on surmata ja aika parantaa. Aika on purkaa ja aika rakentaa.
4. Aika on itkeä ja aika nauraa. Aika on valittaa ja aika hypellä.
5. Aika on heitellä kiviä ja aika kerätä kivet. Aika on syleillä ja aika olla syleilemättä.
6. Aika on etsiä ja aika kadottaa. Aika on säilyttää ja aika viskata pois.
7. Aika on reväistä rikki ja aika ommella yhteen. Aika on olla vaiti ja aika puhua.
8. Aika on rakastaa ja aika vihata. Aika on sodalla ja aika rauhalla.
9. Mitä hyötyä on työntekijällä siitä, mistä hän näkee vaivaa?
10. Minä olen katsonut sitä työtä, minkä Jumala on antanut ihmislapsille, heidän sillä itseään rasittaaksensa.
11. Kaiken hän on tehnyt kauniisti aikanansa,
myös iankaikkisuuden hän on pannut heidän sydämeensä; mutta niin on, ettei
ihminen käsitä tekoja, jotka Jumala on tehnyt, ei alkua eikä loppua.
Näin on ! Jumala laittoi iankaikkisuuden ihmisen sisimpään, jo luodessaan hänet
ja siksi siellä on AINA SE jUMALAN MENTÄVÄ AUKKO , jota sinä yrität ateistisuuden roskalla täyttää.
Mutta, kun ei täyty ! - aina.
Jokos selkisi?" Kyseisissä maissa ei vallinnut ateismi "
Kyseisissä maissa vallitsi nimenomaan ATEISMI !!
Luuletko, että kukaan vapaa-ehtoisesti palvoi esim. Stalinia ? Ei varmasti.
Tai Pohjois.korean johtajaa.
Ateismi ja kommunismi ovat sisaruksia.
- alipaineoktaavi
Koska se ie ole kaikille tosiasia....
Minä taas luulen, että animistinen hengellisyys/uskonto olisi kuitenkin syntynyt. Lähinnä nämä pelastususkonnot olisivat voineet jäädä syntymättä. Uskonto kun on muutakin kuin vain pelastuskilvoittelua ikuisen elämän toivossa. Ja erityisesti varhaisemmat uskonnot tuntuvat olleen.
- lokliok
Ehkä ruumis kuolee, mutta henki jää eläväksi. Jumala on henki. Jumala on puhaltanut ihmiseen elämän hengen. Ihminen on elävä sielu. Sen vuoksi sitä ei voi objektiivisesti nähdä kun se on sisäisesti meissä. Se on osa ihmisen olemusta. Sen vuoksi kaikilla pakanoillakin on jonkinlainen jumala kun ihminen kuitenkin aistii jotenkin jumalan olemassaolon itsessään.
- Tavis :))
Ihminen on kautta aikain uskonut kuoleman jälkeiseen elämään. Jo kivikautisissa haudoissa on mukana astioita, aseita ja siemeniä tulevaa elämää varten.
Vaikka ei henkilökohtaisesti uskoisikaan kuoleman jälkeisiin tapahtumiin, niin suurin osa ihmiskunnasta uskoo.
Se on aika ongelmallista ateistille.- Yawn
Sitä minä en ymmärrä miksi se on ongelma ateisteille.
Minä ymmärrän kyllä hyvin miksi osa ihmisistä ei usko, mutta sitä minä en ymmärrä että miksi uskomattomien on pyrittävä todistamaan usko vääräksi? - zyrt
Yawn kirjoitti:
Minä ymmärrän kyllä hyvin miksi osa ihmisistä ei usko, mutta sitä minä en ymmärrä että miksi uskomattomien on pyrittävä todistamaan usko vääräksi?Ei se ole ongelma, koska biologian mukaan elämä päättyy kuolemaan. Mistään muusta ei ole olemassa minkäänlaista todistetta. Jumaliin uskominen on tietenkin totta, mutta se ei tee jumalista totta.
- alipaineoktaavi
zyrt kirjoitti:
Ei se ole ongelma, koska biologian mukaan elämä päättyy kuolemaan. Mistään muusta ei ole olemassa minkäänlaista todistetta. Jumaliin uskominen on tietenkin totta, mutta se ei tee jumalista totta.
-Mutta miksi uskomattomien on pyrittävä todistamaan uskonto vääräksi?
- zyrt
-Mutta miksi uskomattomien on pyrittävä todistamaan uskonto vääräksi?
Mistä uskonnosta puhut? Niitä on tuhansia. Mistään jumalasta ei ole mitään todisteita. En minä ainakaan ole kuullut, että tiedemiehet olisivat vaivautuneet todistelemaan että jumalia ei ole.
- alipaineoktaavi
zyrt kirjoitti:
Mistä uskonnosta puhut? Niitä on tuhansia. Mistään jumalasta ei ole mitään todisteita. En minä ainakaan ole kuullut, että tiedemiehet olisivat vaivautuneet todistelemaan että jumalia ei ole.
No miksi sinun pitää pyrkiä todistamaan meille, ettei sitä ole?
- zyrt
No miksi sinun pitää pyrkiä todistamaan meille, ettei sitä ole?
Ei olematonta voi todistaa olemattomaksi, enkä sitä tietenkään edes yritä. Usko sinä enkeleihin, jumaliin ja menninkäisiin jos se olosi kivaksi tekee, mutta olemassaoleviksi et voi niitä todistaa.
- alipaineoktaavi
zyrt kirjoitti:
Ei olematonta voi todistaa olemattomaksi, enkä sitä tietenkään edes yritä. Usko sinä enkeleihin, jumaliin ja menninkäisiin jos se olosi kivaksi tekee, mutta olemassaoleviksi et voi niitä todistaa.
"Ei olematonta voi todistaa olemattomaksi, enkä sitä tietenkään edes yritä"
No sepä kiva kuulla. Minulla on ollut sellainen väärinkäsitys, että haluat kertoa meille, ettei Jumalaa ole. Mistä lie tullut..
Ja lisäys sinne aikaisempaan. Minusta koko tiede lähti liikenteeseen siitä ajatuksesta, että ryhmä ihmisiä ei uskonut raamatulliseen julistukseen ja halusi löytää toisenlaisen näkökannan asioihin. Siitä syntyi tieteilijät ja ateistit. Mutta kerro ihmeessä, mien tämä on oikeasti syntynyt. - zyrt
"Ei olematonta voi todistaa olemattomaksi, enkä sitä tietenkään edes yritä"
No sepä kiva kuulla. Minulla on ollut sellainen väärinkäsitys, että haluat kertoa meille, ettei Jumalaa ole. Mistä lie tullut..
Ja lisäys sinne aikaisempaan. Minusta koko tiede lähti liikenteeseen siitä ajatuksesta, että ryhmä ihmisiä ei uskonut raamatulliseen julistukseen ja halusi löytää toisenlaisen näkökannan asioihin. Siitä syntyi tieteilijät ja ateistit. Mutta kerro ihmeessä, mien tämä on oikeasti syntynyt."Minulla on ollut sellainen väärinkäsitys, että haluat kertoa meille, ettei Jumalaa ole. Mistä lie tullut."
- Ehkä siitä, että et tajua mitä a-teismi tarkoittaa.
"Ja lisäys sinne aikaisempaan. Minusta koko tiede lähti liikenteeseen siitä ajatuksesta, että ryhmä ihmisiä ei uskonut raamatulliseen julistukseen ja halusi löytää toisenlaisen näkökannan asioihin. Siitä syntyi tieteilijät ja ateistit. Mutta kerro ihmeessä, mien tämä on oikeasti syntynyt."
- Väitätkö tosiaan, että tiedemiehiä ei ollut ennen kuin raamattu kirjoitettiin? - alipaineoktaavi
zyrt kirjoitti:
"Minulla on ollut sellainen väärinkäsitys, että haluat kertoa meille, ettei Jumalaa ole. Mistä lie tullut."
- Ehkä siitä, että et tajua mitä a-teismi tarkoittaa.
"Ja lisäys sinne aikaisempaan. Minusta koko tiede lähti liikenteeseen siitä ajatuksesta, että ryhmä ihmisiä ei uskonut raamatulliseen julistukseen ja halusi löytää toisenlaisen näkökannan asioihin. Siitä syntyi tieteilijät ja ateistit. Mutta kerro ihmeessä, mien tämä on oikeasti syntynyt."
- Väitätkö tosiaan, että tiedemiehiä ei ollut ennen kuin raamattu kirjoitettiin?Miksi ajattelet, etten tiedä, mitä ateismi tarkoittaa? Minusta se, että huutelet joka paikassa täällä, ettei Jumalaa ole, se on mielikuvitusolento ja verrattavissa menninkäisiin ja vastaaviin, on sellaista todistelua Jumalan olemassaolemattomuudesta.
Anteeksi väärä sanavalintani raamatuksellisuudesta, mielessäni pyöri tietenkin klassikkoesimerkki maapallon pyöreäksi todistelusta ja silloinhan vastassa oli Raamattu.
Tottakai jonkinlaista tiedettä oli jo ennen raamattua matematiikkaa ja horoskooppeja. - zyrt
Miksi ajattelet, etten tiedä, mitä ateismi tarkoittaa? Minusta se, että huutelet joka paikassa täällä, ettei Jumalaa ole, se on mielikuvitusolento ja verrattavissa menninkäisiin ja vastaaviin, on sellaista todistelua Jumalan olemassaolemattomuudesta.
Anteeksi väärä sanavalintani raamatuksellisuudesta, mielessäni pyöri tietenkin klassikkoesimerkki maapallon pyöreäksi todistelusta ja silloinhan vastassa oli Raamattu.
Tottakai jonkinlaista tiedettä oli jo ennen raamattua matematiikkaa ja horoskooppeja."Tottakai jonkinlaista tiedettä oli jo ennen raamattua matematiikkaa ja horoskooppeja."
- Miksi sitten väität että tiede ja ateismi lähti siitä, että jotkut olivat eri mieltä kuin raamattu? Horoskoopit eivät ole tiedettä sen enempää kuin sprologiakaan. - zyrt
zyrt kirjoitti:
"Tottakai jonkinlaista tiedettä oli jo ennen raamattua matematiikkaa ja horoskooppeja."
- Miksi sitten väität että tiede ja ateismi lähti siitä, että jotkut olivat eri mieltä kuin raamattu? Horoskoopit eivät ole tiedettä sen enempää kuin sprologiakaan.Piti sanomani sporalogia.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sporalogia - hmmm....
Yawn kirjoitti:
Minä ymmärrän kyllä hyvin miksi osa ihmisistä ei usko, mutta sitä minä en ymmärrä että miksi uskomattomien on pyrittävä todistamaan usko vääräksi?Nämä ateistit tekevät tavallaan itselleen karhunpalveluksen kun liian kiihkeästi vastustavat Jumalaa. Tuollaisesta käytöksestä voi helposti joku sivullinen saada sellaisen käsityksen, että Jumala onkin olemassa kun sitä täytyy noin pakonomaisesti vastustaa. Aikuiset ihmiset täällä jaksavat vinkua päivästä toiseen spagettihirviö- ja joulupukki -juttujaan. Eihän jonkin merkityksettömän satujutun pitäisi teille ateisteille olla noin mieltä riipova asia. Jostain syystä olette kuitenkin poista tolaltanne ja palstalla meno käy yhä härskimmäksi.
Kierrätte uskoa kuin kissa kuumaa puuroa. Tähän voisi vetää hauskan analogian: Maailmankaikkeuden pimeä ainekin voidaan havaita vain siksi, että se vaikuttaa näkyvään aineeseen. Samoin ateistit tökkivät tätä näkymätöntä Jumalaa yhä kiihkeämmin ja kärkkäämmin. Ette kai te vekkulit täällä mitään varjonyrkkeilyä harrasta? ;)
- nice_thinker
Ihminen pelkää kuolemaa, loppua. Joka muuta väittää, valehtelee.
Kuolemanpelko on ihmiselle hyödyksi, auttaa selviytymisessä.
Kuolema on tuntematon. Kuolema on uskontojen polttoaine, ihminen haluaa väistää kuolemanpelon uskottelemalla elävänsä ikuisesti.
Ihminen ajattelee, että jonkun on täytynyt luoda, ettei mikään ole sattumanvaraista. Siksi ihminen löytää vaikka Mars planeetalta kasvot, koska ihmisaivot ovat kehittyneet havaitsemaan muotoja (jopa sielläkin, missä niitä ei ole oikeasti).
Luultavasti taito on ollut joskus tarpeen, kun erilaiset pedot vaanivat ensimmäisiä ihmisä, tai kun piti saalistaa yön pimeydessä. - asia on juuri niin
On ihan hirveää kuolla jumalattomana ja ilman syntien sovitusta. Sinäkin pohdit tätä kuoleman todellisuutta.
En kyllä sekunttiakaan riskeeraasi elämää ilman toivoa Jeesuskeen. Kuoleaa on syytä pelätä jos ei ole uskossa.- zyrt
Ajatteles sitä, että jos kuolet uskomatta allahiin tai vishnuun, niin kuolemasi jälkeen kärsit ties mistä tuskista.
- uskonnoton
Pelottelu ei tehoa. Usko mihin uskot, minä elän rauhallisin mielin uskomatta mihinkään uskonnolliseen ajatusluomukseen :)
- alipaineoktaavi
zyrt kirjoitti:
Ajatteles sitä, että jos kuolet uskomatta allahiin tai vishnuun, niin kuolemasi jälkeen kärsit ties mistä tuskista.
Ajatteles, miten helppoa olis olla uskomatta, tarvis kärsiä mistään:D
- alipaineoktaavi
uskonnoton kirjoitti:
Pelottelu ei tehoa. Usko mihin uskot, minä elän rauhallisin mielin uskomatta mihinkään uskonnolliseen ajatusluomukseen :)
Hienoa, jatka samaan malliin. Sisäinen rauha on hyvä juttu.
Toki voidaan ajatella, että uskonnot ovat syntyneet vastauksena kuoleman tiedostamiselle ja kuolemanpelolle. Minusta tuo on kuitenkin yksinään kovin ohut peruste. Kyllä uskonnot ovat syntyneet vastaamaan myös moniin muihin ihmisen olemassaolon ongelmiin: Mikä on elämän tarkoitus? Miksi on kärsimystä? Mitä on hyvä elämä? Mikä on oikein ja mikä väärin, mikä hyvää ja mikä pahaa? Mikä on ihmisen paikka maapallolla ja maailmankaikkeudessa? jne.
Emilia (toimittaja)- uskonnot turhia
Uskonnot on kehitelty vastaamaan kyseisiin kysymyksiin, mutta eivät ne niihin kuitenkaan vastaa. Tarinoita kyllä piisaa ihmismielen mielikuvituksen luomuksina.
uskonnot turhia kirjoitti:
Uskonnot on kehitelty vastaamaan kyseisiin kysymyksiin, mutta eivät ne niihin kuitenkaan vastaa. Tarinoita kyllä piisaa ihmismielen mielikuvituksen luomuksina.
Ensimmäisestä virkkeestäsi olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi nimimerkki "uskonnot turhia".
Emilia (toimittaja)
- Ma5a
Eikö uskonnot syntyneet siksi, että Jumala on olemassa?
Tämä on hyvä ja yksinkertainen selitys Ma5a. Uskon näkökulmasta on tietenkin niin, että uskonnot ovat syntyneet kertomaan ihmisen aistien ulottumattomissa olevasta Jumalan todellisuudesta, jota ihminen kuitenkin on aina aavistellut ja toivonut olemassaolevaksi.
Emilia (toimittaja)- zyrt
Toiveesta on kysymys ja sen toiveen ympärille myös Suomen luterilainen kirkko on rakennettu. Mitään todellisuuspohjaa ei tuolle uskomukselle ole.
- mnjkiujhy
zyrt kirjoitti:
Toiveesta on kysymys ja sen toiveen ympärille myös Suomen luterilainen kirkko on rakennettu. Mitään todellisuuspohjaa ei tuolle uskomukselle ole.
Ei kysymys ole pelkästään toiveista vaan todellisista kokemuksista, mitä ihmisellä on Jumalasta.
- zyrt
mnjkiujhy kirjoitti:
Ei kysymys ole pelkästään toiveista vaan todellisista kokemuksista, mitä ihmisellä on Jumalasta.
Ne kokemukset ovat mielikuvituksen tuotetta.
- mnjkiujhy
zyrt kirjoitti:
Mikä sinä olet vähättelemään kenenkään kokemuksia. Jos itse ei ole kokenut mitään jumalallista ei se tarkoita, että kukaan toinenkaan ei olisi.
Minulla on niin vahva kokemus Jumalan olemassaolosta, ettei se voi olla mielikuvituksen tuotetta. - zyrt
mnjkiujhy kirjoitti:
Mikä sinä olet vähättelemään kenenkään kokemuksia. Jos itse ei ole kokenut mitään jumalallista ei se tarkoita, että kukaan toinenkaan ei olisi.
Minulla on niin vahva kokemus Jumalan olemassaolosta, ettei se voi olla mielikuvituksen tuotetta.Sinä luulet että kokemuksesi on todistus raamatun jumalasta. Miksi sinulle ei Vishnu kelpaa? Oletko varma ettei se ollut Huitzilopochtli?
- Logoksen mukana
zyrt kirjoitti:
Eivät muuten ole!
zyrt
30.7.2012 12:54
kommentti aloitukseen
>>>Jos ihminen ei tietäisi kuolevansa...ei olisi uskontoja jumalineen keksittykään- zyrt
Mielenkiintoisia kirjoituksia noissa linkeissä. Pascal Boyer on myös tutkinut noita asioita. Kerran tuli dokkari tieteestä ja taikauskosta, jossa hän selitti uskomusten syntyä.
zyrt kirjoitti:
Mielenkiintoisia kirjoituksia noissa linkeissä. Pascal Boyer on myös tutkinut noita asioita. Kerran tuli dokkari tieteestä ja taikauskosta, jossa hän selitti uskomusten syntyä.
Tämä Pascal Boyer näyttäisi olevan Washingtonin yliopiston professori joka tutkii, mitkä ovat ne mekanismit ihmisessä, jotka tekevät joistakin uskovaisia.
Raskaansarjan ammattilainen siis.
Alla linkki lyhyeen kuvaukseen Boyerin suomennetusta kirjasta
"Ja ihminen loi jumalat – Miten uskonto selitetään"
http://uskomaton.fi/main/kirja-arviot/47-kirja-arvioita/73-jumalat-loisivat-aivoissa-pascal-boyer-ja-ihminen-loi-jumalat- alipaineoktaavi
zyrt kirjoitti:
Tässä muuten nähdään, miten ateistit todistelevat sitä Jumalan olemassaolemattomuutta.
- zyrt
ikiateisti kirjoitti:
Tämä Pascal Boyer näyttäisi olevan Washingtonin yliopiston professori joka tutkii, mitkä ovat ne mekanismit ihmisessä, jotka tekevät joistakin uskovaisia.
Raskaansarjan ammattilainen siis.
Alla linkki lyhyeen kuvaukseen Boyerin suomennetusta kirjasta
"Ja ihminen loi jumalat – Miten uskonto selitetään"
http://uskomaton.fi/main/kirja-arviot/47-kirja-arvioita/73-jumalat-loisivat-aivoissa-pascal-boyer-ja-ihminen-loi-jumalatMinulla on tuo kirja. Mielenkiintoista luettavaa. Ihmiset tosiaan hylkäävät useinkin järjen, kun haluavat selittää tapahtumia kaikenlaisilla uskomuksilla. Yksi esimerkki muistuu mieleen. Jossain kylässä oli termiitit hajottaneet majan. Vaikka todistettiin että termiitit olivat sen järsineet, niin silti jotkut ajattelivat että vihamielinen naapuri oli taikonut talon hajalle.
- zyrt
Tässä muuten nähdään, miten ateistit todistelevat sitä Jumalan olemassaolemattomuutta.
Ei se noin päin mene. En usko jumaliin ja koska mistään niistä ei ole todisteita, niin ei niitä voi myöskään olemattomiksi todistaa. Onko sellainen tieteellinen termi kuin falsifiointi sinulle tuttu?
- alipaineoktaavi
zyrt kirjoitti:
Ei se noin päin mene. En usko jumaliin ja koska mistään niistä ei ole todisteita, niin ei niitä voi myöskään olemattomiksi todistaa. Onko sellainen tieteellinen termi kuin falsifiointi sinulle tuttu?
Falsifikationismistäkö puhut? On tuttu.
Meinasin vain, kun tuolla oli puhetta siitä, että tieteilijät eivät yritä todistaa, ettei jumalaa ole. Mutta eihän nämä linkkien takana olevat asiat tietenkään siihen pyri. Niillä on aivan muunlainen pyrkimys. Niillä on pyrkimys osoittaa, missä jumala asustaa ihmisessä.....
Sielulle on muuten tehty samalla tavalla. On mietitty hirveästi, että missä se asustaa. Se on muuttanut maksasta sydämeen jne. Nykyisin minun tiedon mukaan sekin asuu aivoissa. Mahtaa tulla ahdasta. alipaineoktaavi kirjoitti:
Falsifikationismistäkö puhut? On tuttu.
Meinasin vain, kun tuolla oli puhetta siitä, että tieteilijät eivät yritä todistaa, ettei jumalaa ole. Mutta eihän nämä linkkien takana olevat asiat tietenkään siihen pyri. Niillä on aivan muunlainen pyrkimys. Niillä on pyrkimys osoittaa, missä jumala asustaa ihmisessä.....
Sielulle on muuten tehty samalla tavalla. On mietitty hirveästi, että missä se asustaa. Se on muuttanut maksasta sydämeen jne. Nykyisin minun tiedon mukaan sekin asuu aivoissa. Mahtaa tulla ahdasta.alipaineoktaavi
31.7.2012 14:10
>>>tieteilijät eivät yritä todistaa, ettei jumalaa ole. Mutta eihän nämä linkkien takana olevat asiat tietenkään siihen pyri. Niillä on aivan muunlainen pyrkimys. Niillä on pyrkimys osoittaa, missä jumala asustaa ihmisessä.....>Sielulle on muuten tehty samalla tavalla. On mietitty hirveästi, että missä se asustaa.- alipaineoktaavi
ikiateisti kirjoitti:
alipaineoktaavi
31.7.2012 14:10
>>>tieteilijät eivät yritä todistaa, ettei jumalaa ole. Mutta eihän nämä linkkien takana olevat asiat tietenkään siihen pyri. Niillä on aivan muunlainen pyrkimys. Niillä on pyrkimys osoittaa, missä jumala asustaa ihmisessä.....>Sielulle on muuten tehty samalla tavalla. On mietitty hirveästi, että missä se asustaa."Totta kai tieteentekijöitä kiinnostaa...." niinniin. Niinhän juuri sanoin:D Minusta on hienoa, että sitä tutkitaan. Koska olemassaolevaa siis tutkitaan ja uskontohan on olemassa. Sehän olisi tieteilijöiltä tietoista syrjintää ja sensuuria, jos näin ei tehtäisi.
Minusta on kiva, että erottelit taikauskon ja uskonnon toisistaan, kiitoksia siitä. Huomaa, että ymmärrät termit oikein:)
Niin, sielua ei ole löydetty, mutta sitäkin on paljon tutkittu. Käsittääkseni nykykäsitys on, että "sielu" on sähkösysteemit aivoissa. Sitä ennen sen paikkaa tutkittiin, ja se on siis inkoilla vai aseekeilla asunut maksassa. Tosin tietenkin se sielu on varmaan ymmärretty eri tavalla. alipaineoktaavi kirjoitti:
"Totta kai tieteentekijöitä kiinnostaa...." niinniin. Niinhän juuri sanoin:D Minusta on hienoa, että sitä tutkitaan. Koska olemassaolevaa siis tutkitaan ja uskontohan on olemassa. Sehän olisi tieteilijöiltä tietoista syrjintää ja sensuuria, jos näin ei tehtäisi.
Minusta on kiva, että erottelit taikauskon ja uskonnon toisistaan, kiitoksia siitä. Huomaa, että ymmärrät termit oikein:)
Niin, sielua ei ole löydetty, mutta sitäkin on paljon tutkittu. Käsittääkseni nykykäsitys on, että "sielu" on sähkösysteemit aivoissa. Sitä ennen sen paikkaa tutkittiin, ja se on siis inkoilla vai aseekeilla asunut maksassa. Tosin tietenkin se sielu on varmaan ymmärretty eri tavalla.alipaineoktaavi
31.7.2012 15:29
>>>Koska olemassaolevaa siis tutkitaan ja uskontohan on olemassa...- alipaineoktaavi
ikiateisti kirjoitti:
alipaineoktaavi
31.7.2012 15:29
>>>Koska olemassaolevaa siis tutkitaan ja uskontohan on olemassa..."niin se todistaa yhtä vaille kaikkien uskoneen varmasti olemattomaan.."
yhtä vaille?
Minusta se, että uskoja on ollut satoja erilaisia, todistaa vain sen, että niitä on paljon. Sitä, uskovatko kaikki varmasti olemattomaan, ei voi todistaa. alipaineoktaavi kirjoitti:
"niin se todistaa yhtä vaille kaikkien uskoneen varmasti olemattomaan.."
yhtä vaille?
Minusta se, että uskoja on ollut satoja erilaisia, todistaa vain sen, että niitä on paljon. Sitä, uskovatko kaikki varmasti olemattomaan, ei voi todistaa.>>>yhtä vaille?>Minusta se, että uskoja on ollut satoja erilaisia, todistaa vain sen, että niitä on paljon.>Sitä, uskovatko kaikki varmasti olemattomaan, ei voi todistaa.
ikiateisti kirjoitti:
>>>yhtä vaille?>Minusta se, että uskoja on ollut satoja erilaisia, todistaa vain sen, että niitä on paljon.>Sitä, uskovatko kaikki varmasti olemattomaan, ei voi todistaa.
Totta on, ettei jonkin yliluonnollisen olemassaolemattomuutta voi tieteen keinoin todistaa. Siksi hyvinkin ateistinen Richard Dawkins on agnostikko, "puutarhakeijun_verran", kuten hän muistaakseni asian ilmaisi.
- zyrt
"Totta kai tieteentekijöitä kiinnostaa...." niinniin. Niinhän juuri sanoin:D Minusta on hienoa, että sitä tutkitaan. Koska olemassaolevaa siis tutkitaan ja uskontohan on olemassa. Sehän olisi tieteilijöiltä tietoista syrjintää ja sensuuria, jos näin ei tehtäisi.
Niin, sielua ei ole löydetty, mutta sitäkin on paljon tutkittu. Käsittääkseni nykykäsitys on, että "sielu" on sähkösysteemit aivoissa. Sitä ennen sen paikkaa tutkittiin, ja se on siis inkoilla vai aseekeilla asunut maksassa. Tosin tietenkin se sielu on varmaan ymmärretty eri tavalla.Eivät taikauskot ja uskonnot toisistaan eroa. Luulemisesta niissä kaikissa on kysmys.
zyrt kirjoitti:
Eivät taikauskot ja uskonnot toisistaan eroa. Luulemisesta niissä kaikissa on kysmys.
"Taikauskolla viitataan käsityksiin, joiden mukaan ihmisen ja yhteisön elämää ohjaavia yliluonnollisia voimia tai olentoja voidaan hallita tai niihin voidaan vaikuttaa tiettyjä toimenpiteitä suorittamalla. Näitä toimenpiteitä ovat muun muassa rukoileminen, loitsuaminen ja kiroaminen."
http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/taikausko.html
Uskonnollinen uskominen on siis yksi taikauskon muoto eikä yhtään huonompi tai parempi kuin vaikkapa kädestä ennustaminen, taikuus tai onnenamuletteihin uskominen.
”Todellisuus on se, joka ei häviä silloin, kun lakkaat uskomasta siihen.”- zyrt
ikiateisti kirjoitti:
"Taikauskolla viitataan käsityksiin, joiden mukaan ihmisen ja yhteisön elämää ohjaavia yliluonnollisia voimia tai olentoja voidaan hallita tai niihin voidaan vaikuttaa tiettyjä toimenpiteitä suorittamalla. Näitä toimenpiteitä ovat muun muassa rukoileminen, loitsuaminen ja kiroaminen."
http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/taikausko.html
Uskonnollinen uskominen on siis yksi taikauskon muoto eikä yhtään huonompi tai parempi kuin vaikkapa kädestä ennustaminen, taikuus tai onnenamuletteihin uskominen.
”Todellisuus on se, joka ei häviä silloin, kun lakkaat uskomasta siihen.”Niinhän se on. Miksi uskikset rukoilisivat, jos eivät uskoisi että se vaikuttaa rukoiltavaan otukseen?
zyrt kirjoitti:
Niinhän se on. Miksi uskikset rukoilisivat, jos eivät uskoisi että se vaikuttaa rukoiltavaan otukseen?
Tai toisinpäin. Miksi osa uskovaisista rukoilee, vaikka he tietävät, ettei se vaikuta?
Olettaisi, että aktiivinen rukoilija olisi jo lukemattomia kertoja huomannut, ettei rukous toimi.
Lisäksi rukouksen voimaahan on tutkittu ja mitään vaikutusta ei havaittu, jos kohde ei tiennyt puolestaan rukoiltavan.
Ja jos tiesi, niin vaikutus oli pääasiassa negatiivinen, eli olo huononi eikä parantunut.
;-)- ...........
zyrt kirjoitti:
Minulla on tuo kirja. Mielenkiintoista luettavaa. Ihmiset tosiaan hylkäävät useinkin järjen, kun haluavat selittää tapahtumia kaikenlaisilla uskomuksilla. Yksi esimerkki muistuu mieleen. Jossain kylässä oli termiitit hajottaneet majan. Vaikka todistettiin että termiitit olivat sen järsineet, niin silti jotkut ajattelivat että vihamielinen naapuri oli taikonut talon hajalle.
Jopa länsimaissa kouluja käyneet ihmiset saattavat väittää, että joku maanjäristys tai muu katastrofi on jumalan rangaistus. Suomessakin joku piispa tai pappi voivotteli Aasian tsunamin jälkeen, että ehkä jumalalla oli meille jotain asiaa. Pat Robertson paasasi Haitin maanjäristyksen jälkeen, että jumala rankaisi haitilaisia sopimuksesta saatanan kanssa.
http://www.youtube.com/watch?v=59NCduEhkBM
Tässä on Sorvaniemen hauska kirjoitus tuosta evankelistasta.
http://veikkonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/76905-konservatiivi-pat-robertson
Samaa seli seli-uskomusta käsittelee Leinivaara tässä:
http://paholaisen-asianajaja.blogspot.fi/2012/03/jumala-vs-pat-robertson.html - zyrt
ikiateisti kirjoitti:
Tai toisinpäin. Miksi osa uskovaisista rukoilee, vaikka he tietävät, ettei se vaikuta?
Olettaisi, että aktiivinen rukoilija olisi jo lukemattomia kertoja huomannut, ettei rukous toimi.
Lisäksi rukouksen voimaahan on tutkittu ja mitään vaikutusta ei havaittu, jos kohde ei tiennyt puolestaan rukoiltavan.
Ja jos tiesi, niin vaikutus oli pääasiassa negatiivinen, eli olo huononi eikä parantunut.
;-)Kerran näin dokumentin, jossa joku katolilainen nunna väitti, että jumala kertoo hänelle mitä asioita pitää rukoilla. Jumala siis tämän nunnan mukaan sanoi hänelle, että millä tavalla pitää jumalaa rukoilla, jotta rukous tuottaisi tuloksia! En tiedä olenko koskaan kuullut sekopäisempää juttua.
- pävö
kyllä pistää ihmetteleen ja koettelee uskoa sekin että kiltti ihminen joka ei ole tehnyt pahaa kellekkään päin vastoin huolehtii toisista hän saa kuulla että on syöpä ei polta tupakkaa ei juo viinaa ei ees kaljaa ei riitele eikä vihaa ketään.Sitten se toinen äärilaita joka vihaa kaikkia tappaa raiskaa aiheuttaa kipua kärsimystä pettää rakkaitaan hän voi elää vanhaksikin miksi?Kuka selittäisi?
- zyrt
Kuolema ei ole hyvyydestä kiinni. Uskovaisilla on pilvin pimein selityksiä kuolemisesta. Eilen luin sellaisenkin väitteen että jumala ottaa luokseen rakkaimmat (tms) mutta ilmeisesti tämän kirjoittajan mielestä sillä ei ole mitään väliä kuinka paljon läheiset kärsivät.
- alipaineoktaavi
Kärsimyksestä käytiin eilen pitkä keskustelu.
Sieltä löytyy vastaukset, jos tahdot ne lukea ja ymmärtää.
- Ma5a
Uskonnon kannalta tuota voikin olla vaikea selittää, mutta muutenhan tuossa ei ole mitään ihmeellistä..
Eipä minua alta kolmikymppisenä kuolema tai sen läheisyys ajaneet etsimään kysymyksiä elämää suurempiin kysymyksiin. Kyllä ne motiivit oli ihan toisenlaiset.
- Nasse.
Mites Jussi se Marjorie Piikkiösät ja KTM? Ovatko molemmat vielä kehissä vai onko tie jo eronnut?
Nasse. kirjoitti:
Mites Jussi se Marjorie Piikkiösät ja KTM? Ovatko molemmat vielä kehissä vai onko tie jo eronnut?
Morjens Nasse...Nyt meni kyllä ohi :) En tunne Piikkiön Marjoo enkä omista KTM-mopoo :)
- .
Ei sitä omaa egoa oikein hivele ajatus, että joskus lakkaa olemasta. Minulla oli joskus Edgar Lee Mastersin kirja Spoon river antologia, mutta mihin lienen lainannut. Ei nyt ainakaan hyllystä löydy. Siinä oli hauskoja runoja ihmisistä joiden elämä ei mennyt ihan nappiin. Ja jotka sitten siellä haudassa ollessaan miettivät mikä meni pieleen.
- Uskonpuolesta
Uskontojen synty on varmaan arvoitus, mutta ...
Kristinusko syntyi kun Jumala loi taivaan ja maan ja syntiinlankeemuksen jälkeen järjesti langenneelle ihmiselle pelastuksen Jeesuksessa Kristuksessa.- sdfghjklli
Jaaaaa. Ettäkö saman tien kun jumala loi kaiken, niin syntyi kristinusko, vaikka jeesuksesta ei ollut vielä ensimmäistäkään legendaa kirjoitettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku655300Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti722579- 2702453
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362369Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191774Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2281537Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai541141- 901066
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v131063- 851050