Vai jätättekö raskaana ollessa väliin terveysriskin vuoksi? Itse vetäisin juuri lautasellisen höyryvän kuumaan aurakeittoa "ravintolassa" ja nyt jälkikäteen pätkähti mieleeni että liekö soppa oli tarpeeksi lämmintä listerian tuhoutumiseksi..?
Lähinnä mietin sitä että sulaako aura kokonaan vai jääkö se aina sellaisiksi mönteiksi keittoon ilman soseuttamista, eli voiko näistä mönteistä joita sopassa oli päätellä että soppa ei ollut kiehunut tarpeeksi?
Argh. Pitänee muuttaa tynnyriin loppu raskauden ajaksi ja juoda vain keitettyä vettä ja syödä ruisleipää :/
Saiskos olla aurajuustokeittoa?!
15
1512
Vastaukset
- oratar2012
No, en osaa keitosta sanoa, mutta eihän se esim. pizzan päälle sula täysin tunnistamattomaksi vaan voi jäädä paloiksikin, vaikka uunissa on 200 astetta...
Olen itse juurikin pizzassa ja kastikkeissa auraa syönyt, nam! :) Jotkut tosin syövät auraa ihan kylmiltäänkin raskauden aikana, koska suurin listeriavaara on kaiketi pienten ja ulkomaisten meijerien tuotteissa. Mutta jokaisen oma asia, haluaako riskeerata vai ei. - SannaMamma
http://www.valio.fi/tuotteet/juustot/valio-aura/
Tuolta sivulta kun lukaiset aurajuuston perustiedot, niin huomaat, että kyseessä on pastöroitu tuote. Kyllä minä syön kotona & ravintoloissa suurella halulla vuohenjuustoja yms. juustoja jos ne on vain pastöroituja (kuten kaikki kotimaiset tuotteet ainakin ovat). Tuo listeria vaara koskee lähinnä pastöroimattomia tuotteita, joita tulisi raskaana ollessa välttää..... - oratar2012
Niin, piti vielä lisätä, että listeriahan tuhoutuu 70 asteessa, eli ei tarvitse edes kiehuttaa välttämättä. Mä en ottaisi tuosta keitosta liikaa stressiä :)
- Alkup. hysteerikko
Huh, päätin näiden vastausten pohjalta olla stressaamatta tuosta ja jatkossa valmistan aurakeiton kotona itse niin tiedän ainakin varmuudella mistä on valmistettu ja että on kunnolla kiehunut :). Ei siis vielä siirrytä vesi ja leipä linjalle!
- dögoih
Joo todellakaan ei tarvitse huolestua... Ei sen tarvitse edes kunnolla kiehua ( 72 bakteeri tuhoutuu) ja sitä paitsi monet syövät raskausaikana Auraa ihan "raakanakin". Riski saada listeriatartunta on aivan mitättömän pieni. Ja Aura ei muuten yleensä sula ihan kokonaan, ainakin omissa keitoksissani niitä mönttejä aina on, vaikka kastike tai keitto on kiehunut kunnolla.
- ppyjuhgtfr
Aurassa menevätkin homeitiöt suoraan istukan läpi. Ei kai sen kumemmpaa listeriavaara kuin muissakaan. Näin mulle neuvolasta sanottiin ja käskettiin sitä välttämään. Sitä mä en tiedä mitä ne sikiölle vois tehä..
- no jopas!
No aika mielenkiintoinen näkökanta neuvolalla... Mitä ihmettä ne siellä oikein meinaa? :D Ihan Valion sivuilta löytyy vastaus tähän homejuustoasiaan, ja todellakin voi kypsennettynä syödä. Jos tuollainen homeitiövaara olisi todellinen, niin se mainittaisiin myös virallisissa suosituksissa, jotka neuvolasta jaetaan.
http://ammattilaiset.valio.fi/portal/page/portal/ammattilaiset/foodservice/hyva_tietaa/juustotietoa22072009092634/valio_juustojen_valmistajana22072009115235/valio_aura_sinihomejuuston_historia26042010130540/usein_kysyttya___valio_aura®26042010144354
- Sissinjuustokeitto
Se on kiinni siitä kuinka korkeaan lämpötilaan se lämmitetty. Rakenteelle ihan sama!
- ...............
Minä kyllä söin Auraa ihan suoraan paketistakin, siis kylmänä. Sehän on pastöroitu.
- Wanha äiti
Voi taivas, millaisa hysteerikkoja nykyajan äiti-ihmiset on. Miettikää mitä on ennen syöty ja siitä huolimatta terveitä vauvoja syntynyt. Ette tekään täällä kirjoittelis, jos joka bakteeri ja home menis istukan läpi vauvan verenkiertoon. Siksihän se istukka on, että suodattaa pois valtaosan myrkysitä, joiden keskellä äiti joutuu elämään. Joka ainoa suupala, jonka mahaanne tungette, sisältää miljoonia bakteereita. Jos tämä hysteerinen bakteerikammo jatkuu, ovat tulevat sukupolvet koko elämälle allergisia. Kuolevat ensi hengenvetoon, kun ilmassa on bakteereja.
- komssiikomssaa
Joo, se on ihan totta, että osa äideistä hysterisoituu nykyohjeista. Mutta asialla on myös toinen puoli: ennenkin kyllä syntyi niitä terveitä vauvoja, mutta myös paljon nemmän sairaita ja kuolleita vauvoja, kuin nykyään. Osittain tämä johtuu tiukoista suosituksista, joiden vuoksi esim. listeriakuolemat ovat vähentyneet. Esim. tyhjiöpakattuja kaloja kannattaa ihan tosissaan välttää, koska niistä listeriaa löytyy säännöllisesti pistokokeissa. Eihän sitä välttämättä silti saa, vaikka listeriaa sisältävää tuotetta söisi, mutta sitä ei taatusti naurata, kenelle se kortti osuu. Joka tapauksessa todennäköisyys on kyllä äärimmäisen pieni.
- toivoivoi
Joo, eikä ennen ollut autoissakaan turvavöitä ja silti suurin osa meistä silloin eläneistä on hengissä... turvaistuimista puhumattakaan. Kun tietoa ja taitoa tulee lisää, niin kyllä mä ainakin käytän sitä hyväkseni. Ei se tee kenestäkään hysteerikkoa. Sä saat syödä ihan mitä sä haluat.
- yksivaintäältänäin
Itse söin reipas kuukausi sitten jopa voileipäkakkua, missä oli valmis-savulohta mukana. Graavatun jätin syömättä, sillä siitä en tykkää muutenkaan. Tässä vielä hengissä porskutellaan molemmat, sikiökin voi hyvin. Riski totta kai on, kuten ylempänäkin jo mainittiin, mutta erittäin pieni todennäköisyys, että just siitä yhdestä suupalasta saat sen listerian. En kuitenkaan viikottain alkaisi syömään muuta kuin omaa savu/uunikalaa. :)
Toinen asia mikä tuntuu olevan puheenaiheena on laihduttaminen. En laihduttamalla laihduta raskaana. Aloitin vain kevyen kuntosaliharjoittelun, koska selkä alkoi reistailemaan raskauden takia. Kuitenkin salilla ja jumpissa palaa se 500-1000kcal riippuen mitä teen, ja koska teen pienillä painoilla, en ole edes väsynyt. Tuohon kun yhdistää perusaineen vaihdunnan ja fyysisesti raskaan työn, kulutan sellainen 3000-4000kcal/pvä, mutta syön 1500-2000kcal edestä (paljon kasviksia ja proteiinipitoista lihaa). Syön terveellisesti ja pidän kunnostani huolta. Voi paremmin kuin koskaan aiemmin! Oma neuvolani ei ole huolestunut painon nousemattomuudesta. On oikeastaan vain tyytyväinen, sillä painoa on jokunen kilo liikaa eikä saisikaan nousta mielellään 10 kiloa enempää. Nyt mennään vielä -4kg lähtöpainosta rv 21. En ota stressiä mistään myrkyistä kehossa. Veikkaan että terveelliset elämäntavat on paljon parempi ratkaisu kun huono ruokavalio ja liikkumattomuus :) - jeppistävaa
voileipäkakussa on myös tuorejuustoa joka nostaa listeriavaara. Moni ei muista sitä..
- yksivaantäältänäin
Olen sitten vetänyt aika vaarallista ruokaa. Voi herran jumala ku tutisen pelosta.
:D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan824206Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303191- 1672566
- 141925
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862