mikä sukupuoli paras shettikselle?

shetlanninponi??

ajattelin otta shettiksen sitten kun olen kokeneempi joten mikä sukupuoli olisi teidän mielestä paras vaihtoehto?? ajattelin oria tai ruunaa mutta mietin että onko oriit yleensä aika villejä/kuumia?? vastailkaahan jos teillä on mielipide ja perustelu

asiallisia kommentteja kiitos :)

8

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei väliä

      Tämä on periaatteessa mielipidekysymys, mutta itse kun työskentelenkin shetlanninponitallilla joten kokemusta on noista palleroista, niin voin sanoa mielipiteeni :) Mielestäni ei ole ns. parasta sukupuolta , mutta aloittelevammalle en suosittelisi oria, jos tallilla on tammoja ja orithan monesti kiihtyvät niistä ja voivat viedä pienempikokoista taluttajaa kovaakin kyytiä jos sille päälle sattuvat. Jotkut ruunat ovat orimaisia, jotkut taas täysin leppoisia, ja tammat ovat kanssakin omia persoonoitaan.

      Eli tämä yllä oleva tieto ei ole mitään kiveen kirjoitettua, koska jokainen shetlanninponi on oma luonteensa, ja niillä on näin omat tapansakin.

      Eli sinulle sopii minkä tahansa sukupuolen omaava poni, kunhan se on tarpeeksi rauhallinen sinulle :))

    • heppatyttö

      mielestäni ruuna tai tamma.

    • Capri<3

      mulle ainakin tulee Capri-tamma

    • _katherine_

      Riippuu mihin käyttöön poni tulee.

      Orit ei ole sen villimpiä tai vaikeampia kuin tammat ja ruunatkaan. Orilla on kuitenkin orimaiset vaistot, jonka takia oria erityisesti tulee osata käsitellä. Jos oria käsittelee väärin, se näkyy orin käytöksessä usein selkeämmin mitä ruunalla jota on käsitelty väärin. Oikein käsitelty ori ei kuitenkaan ole millään tavoin vaikea.
      Oriin elämä on kuitenkin stressaavaa ja oria on turha hankkia, ellei jalostuskäyttöön hevosta halua.

      Ruunissa ja tammoissa sitten ei ole niin merkittävästi eroja. Tärkeintä on ostaa hevonen sen luonteen perusteella! Jokainen hevonen on yksilö sukupuolesta riippumatta.

    • pedsku

      Suosittelen ruunaa tai tammaa, luonteet ovat tosin kaikilla erilaisia mutta mm. orin sijoittaminen toiselle tallille on vaikeampaa koska kaikki tallin omistajat eivät ota oria tallille.

    • Mouii

      Juu komppaan katherinea, mutta
      aika samoja asioita toistan. Valitse poni luonteen perusteella, mutta en suosittele ottamaan oria jollet välttämättä halua sitä jalostukäyttöön. Ori osaa pistää tuulemaan jos sille päälle sattuu , eivätkä kaikki tallit ota kattonsa alle oria.
      On toki hyviä puoliakin, sillä siitä saa oikein käsiteltynä siitä saa hyvän ratsun/ravurin.
      Ruunat ovat rauhallisempia, mutta (taas komppailen c: ) niiden käytöksessä näkyy huonommin huonon kohtelun jäljet. Ne ovat viilopyttymäisempia, mutta toki jokainen on yksilö. Löytyy mamman mussukoita ja kiivasluontoisempia orimaisempia.
      Tammat taas ovat yhtä hyviä kuin kaikki muutkin, kiimassa ne rauhallisimmatkin yksilöt voivat muuttua hyvinkin tulisiksi ja käsittely saattaa vingututtaa, mutta ei kaikilla :D

      Hyvä jos oli apua : P

    • Söpöpony

      Ruuna on paras...Ei kiimoja eikä kiinostunut tammoista

    • Heppafanihh

      Ruuna tai tamma orit VOI olla kuumia/Villejä muta jos ne on koulutettu ja silleen niin ei sitten...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      238
      5411
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      124
      4363
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      330
      2122
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1563
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      8
      1452
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1205
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      179
      1080
    8. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      929
    9. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      837
    10. 46
      813
    Aihe