Miten suomalainen voi avata tilin Ruotsissa

hemuli

Onko mahdollista suomalaisena tallettaa rahaa kruunuina ruotsalaiseen pankkiin Ruotsississa ja mitä toimia siihen edellytetään?

12

4307

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9+6

      Taitaavat nykyään edellyttää rotsalaista henkilötunnusta, eli pitää siirtää kirjat sinne.

    • SwFin

      Tuo ensimmäinen vastaus on väärä.

      Ei siinä muita toimia edellytä, kuin otat yhteyttä "ruotsalaiseen pankkiin" ja avaat tilin .
      Vaikka, kruunun kurssi onkin erittäin epäedullinen on Ruotsin korot aivan toisella tasolla, kuin Tanskan, tai Suomen.

      Itse asun Ruotsissa ja minulla on pankkitili sekä Suomessa, että Ruotsissa.
      Kummassakin maassa pankki on Nordea.

      • Hmm....

        Enpä usko että asia on aivan noin yksioikoinen. Ruotsalaista henkilötunnusta ei tietenkään vaadita, mutta sen sijaan epäilen kyllä että pankki vaatii että henkilön pitää asua Ruotsissa.

        On minullakin belgialainen pankkitili, jonka avasin tänne muutettuani. Suomalaiset pankkitilini pysyi luonnollisesti käytössä; ei pankki sitä sulje kun se kerran on avattu, vaikka henkilö muuttaisikin pysyvästi ulkomaille.

        Mutta täkäläistä pankkitiliä ei kyllä yksikään pankki olisi minulle avannut jos en todella asuisi täällä.


      • SwFin
        Hmm.... kirjoitti:

        Enpä usko että asia on aivan noin yksioikoinen. Ruotsalaista henkilötunnusta ei tietenkään vaadita, mutta sen sijaan epäilen kyllä että pankki vaatii että henkilön pitää asua Ruotsissa.

        On minullakin belgialainen pankkitili, jonka avasin tänne muutettuani. Suomalaiset pankkitilini pysyi luonnollisesti käytössä; ei pankki sitä sulje kun se kerran on avattu, vaikka henkilö muuttaisikin pysyvästi ulkomaille.

        Mutta täkäläistä pankkitiliä ei kyllä yksikään pankki olisi minulle avannut jos en todella asuisi täällä.

        Enhän minä kinastella halua, mutta silloin kun itse avasin Suomen Nordea-tilini (euron syntyaikoihin) jouduin menemään Maariahaminaan tekemään sen.Osoitteekseni tietenkin ilmoitin Ruotsin. Nyt se tietenkin käy helposti netissä.
        Oletan, että tilin avaaminen näin pätee toisinkin päin.


    • hemuli

      Kukaan edellisistä vastaajista ei näytä tietävän kuinka asia on vaan ainoastaan kertovat "musta tuntuu" kommentteja joten eikö kukaan lukijoista ole juuri lähiaikoina avannut tiliä Ruotsissa ja kertoisi miten asiassa piti toimia ?

      En myöskään ymmärrä mitä kruunun kurssi tms asiat tähän koko asiaan liittyy ?

      Eli jos joku tietää voiko ilman Ruotsissa asumista ja ilman ruotsalaista henkilötunnusta avata tilin Ruotsissa niin voisiko sellainenkin henkilö selvittää asiaa tai sekin selvitys kelpaa jos joku tietää saanko suomalaisena tuon ruotsin henkilötunnuksen ?
      Arvailijoiden ei kannata kommentoida asiaa.

      • Tietoa löytyy

        Ei kaikkea tarvitse itse kokea, vaan virallista tietoa on saatavilla helposti netistä.

        http://www.norden.org/fi/sinun-pohjolasi/muutto-pohjoismaihin-tai-pohjoismaasta-toiseen/muutto-ruotsiin/pankkitili-ruotsissa

        http://www.pohjola-norden.fi/fi/liikkuvuus_ja_apurahat/mahdollisuuksien_pohjoismaat_-opas_nuorille/7_muuta_muistettavaa_muuton_yhteydessaa/7.3_pankkitilin_avaaminen/?id=703

        "Jotta voisit avata ruotsalaisen pankkitilin, sinulla on oltava ruotsalainen henkilötunnus tai väliaikainen henkilötunnus (samordningsnummer) ja sinun on asuttava maassa."

        "Ruotsissa pankkitilin avaamiseen vaaditaan ruotsalainen henkilötunnus tai henkilönumero sekä osoite Ruotsissa."

        Vastaus kysymykseesi on siis: et voi ilman Ruotsissa asumista ja ilman ruotsalaista henkilötunnusta avata tiliä Ruotsissa.

        Säännöt ovat tiukentuneet kaikissa EU-maissa viime vuosina; pankit ovat niin hysteerisiä kaikenlaisten rahanpesu- ja terrorisminrahoitusdirektiivien kanssa ettei millään pankilla ole varaa ottaa asiakkaakseen henkilöä jonka tarkoitusperistä ei ole täysin varma. Ja yksi hälytyskelloja soittava merkki pankille on henkilö, joka haluaa avata pankkitilin maassa jossa ei itse edes asu.


      • hemuli
        Tietoa löytyy kirjoitti:

        Ei kaikkea tarvitse itse kokea, vaan virallista tietoa on saatavilla helposti netistä.

        http://www.norden.org/fi/sinun-pohjolasi/muutto-pohjoismaihin-tai-pohjoismaasta-toiseen/muutto-ruotsiin/pankkitili-ruotsissa

        http://www.pohjola-norden.fi/fi/liikkuvuus_ja_apurahat/mahdollisuuksien_pohjoismaat_-opas_nuorille/7_muuta_muistettavaa_muuton_yhteydessaa/7.3_pankkitilin_avaaminen/?id=703

        "Jotta voisit avata ruotsalaisen pankkitilin, sinulla on oltava ruotsalainen henkilötunnus tai väliaikainen henkilötunnus (samordningsnummer) ja sinun on asuttava maassa."

        "Ruotsissa pankkitilin avaamiseen vaaditaan ruotsalainen henkilötunnus tai henkilönumero sekä osoite Ruotsissa."

        Vastaus kysymykseesi on siis: et voi ilman Ruotsissa asumista ja ilman ruotsalaista henkilötunnusta avata tiliä Ruotsissa.

        Säännöt ovat tiukentuneet kaikissa EU-maissa viime vuosina; pankit ovat niin hysteerisiä kaikenlaisten rahanpesu- ja terrorisminrahoitusdirektiivien kanssa ettei millään pankilla ole varaa ottaa asiakkaakseen henkilöä jonka tarkoitusperistä ei ole täysin varma. Ja yksi hälytyskelloja soittava merkki pankille on henkilö, joka haluaa avata pankkitilin maassa jossa ei itse edes asu.

        Ok , kiitos sinulle " Tietoa löytyy" nyt tuli hyvää tietoa ja kunnon linkkejä :-)


      • Anonyymi

        Hej
        Täällä ei kukaan näy tietävän mitään tai kertovat vanhoja juttuja.
        Joka puolella mainostetaan että voi avata ulkomailla/Ruotsissa tilin ja heidän pitää antaa avata tili vaikka et asu siellä jne.
        Tuo on roskaa. Ruotsin pankit vaativat BankID:n vaikka sinulla on Ruotsin henkilötunnus ja BankID:tä ei pankit myönnä jollet ole kirjoilla siellä.


    • eljii

      ihankos oikeasti "sisämarkkina-EU" sallii pankeille monopolin maansa rajojen sisäpuolella? Ällöttävää.

      Virkamatkalla hotellissa tuli tv:stä Saksan ja Hollannin pankkien korkotarjouksia 2,4...2,5 prosenttia ...

      • 6+9

        Ei ole monopolia, ulkomaiset pankit voivat toimia Suomessakin, onhen meillä Nordea, Sampo ja Handelsbanken. Pienillä markkinoilla kuitenkin bisnes on pientä ja korot sen mukaisia. Ja kävihän islantilaisetkin meillä kääntymässä.


    • akkurat på norsk

      Vastauksia jo tulikin...itse olen asunut Norjassa ja pankkitili oli mahdollista avata sitten, kun minulla oli norjalainen sos.turvatunnus. Vaikka kyseessä on toinen pohjoismaa, niin asiat alkoivat rullaamaan sos.turvatunnuksen saannin jälkeen.

    • kekemies_oulusta6

      En ole koskaan asunut Ruotsissa ja minulla oli siellä tili. Väliaikainen henkilötunnus oli.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe