Asperger ja kaverisuhteet

19-vuotias AS-mies

Kuinka yleistä asperger-henkilöillä on, että kaverisuhteet katkeaa jossakin vaiheessa? Itse olen 19-vuotias asperger-mies ja tuntuu, että IHAN KAIKKI mun kaverisuhteet katkeavat. Mistä apua?

96

5624

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 100 v assi

      Niin mullakin, kummallista. Apua et saa tohon mistään.

    • :)

      Hei, joo tämmöistä se juuri on, mutta uusia kavereita varmasti tulee ja olisiko niin, että yksi hyvä kaveri on aina parempi kuin viisi huonoa. Olen huomannut, että itse täytyy joustaa aikas paljon jos haluaa, että on kavereita... eli samanlaisuutta esm. tiedollisessa mielessä ei löydy tai empatiassa ja suurin osa ihmisistä tuntuu olevan hyvin minäkeskeisiä. Mutta yllätyksiäkin tapahtuu, muista olla itse avoin ja kiinnostunut tutustumaan toisiin ihmisiin.

    • asperger.

      Todella yleistä. Itsellänikin on vain yksi kaveri, koska en osaa pitää ihmissuhteita yllä. Kyllä sinäkin varmasti löydät vielä jostain ihmisen, joka ymmärtää sinua ja tahtoo olla ystäväsi.
      Sellaisia ihmisiä vaan on valitettavasti tosi harvassa, silti ei kannata heittää toivoa menemään, olethan vielä noin nuori joten sulla on paljon mahdollisuuksia jäljellä elämässäsi tuon kaveriasian suhteen.

      Kannattaa vaan lähteä ihmisten ilmoille avoimin mielin omana itsenään, koskaan ei tiedä mitä sattumalta/yllättäen voi tapahtua.

      • 10+

        Kiitos Infosta ylläpidolle.:)


    • No ne katkeaa aina! :(

      Itselläni aina ärsyttävät paskiaiset ignorettavat minut täysin! Ihmiset eivät ymmärrä minua ja pelkäävät ja hylkivät minua.. Pitävät jopa hulluna.. Räjähdän tähän yksinäisyyteen.. Minua vaan pidetään omituisena.. Pidetään kai liian suorasanaisena.. Mikä minkälainen minä kieltämättä olen,, :(

      • assi

        Mulle käy niin että noi samat paskiaiset kääntävät kaiken aina mua vastaan. Jos kerron jotain itsestäni tai jostain mitä oon tehny,huomaan jälkeenpäin että taas mua kusetettiin. Toi etten tajua sitä siinä tilanteessa vaan vasta jälkeenpäin pistää tosiaan vihaksi. Yleensähän ihmiset pystyvät nopeasti prosessoimaan mitä toinen tarkottaa ja vastaamaan siihen "oikein" oikealla hetkellä,tämä taito multa puuttuu eikä se olekaan mikään pikku juttu vaan aiheuttaa joka ikinen kerta kun ihmisten kanssa oon tekemisissä mulle monta päivää kestävän pahan olon.

        Sit toinen on se että kaikki pitää kääntää väärinpäin. Mistä nenetit yleensä tietää tarkottaako joku oikeesti jotain vai ei? Mistä ihmeestä ne voi sen tietää?
        Noiden vuoksi kartan sosiaalisia tilanteita niin pitkälle kuin mahdollista. En jaksa ottaa sitä pahaa oloa ja suuttumusta vastaan mikä niistä joka kerta tulee.


    • as-tyttö

      En enää jaksa hankkia kavereita, koska hankin vain lisää ihmisiä menetettäväksi.

      • aurinkonouseehuomennakin

        Aina kannattaa yrittää tutustua uusiin ihmisiin, vaikkapa harrastusten parissa!
        Sattui korvaan tuo: "en jaksa hankkia kavereita", "hankin menetettäväksi". Eihän ihmisiä hankita tai omisteta! Lemmikkieläimen voit ostaa...

        Minulla ei ole asperger-diagnoosia, mutta parilla hyvällä ystävälläni ja eräällä lapsuudenkaverillani on.
        Välillä yhteydenpito on ollut poikki, koska tuntemani as-ihmiset ovat hyvin haasteellisia; melko itsekkäitä, empatiakyvyttömiä, yksinäisiä, omiin tapoihinsa ja mielenkiinnon kohteisiinsa takertuneita besser-wissereitä.
        Nyt vanhemmiten ehkä joustavuutta ja suvaitsevaisuutta on tullut puolin ja toisin? Toisen kanssa viestitellään lähes päivittäin ja tapaillaan usein. Toisen kanssa harvemmin, mutta sitäkin intensiivisemmin samojen harrastusten parissa.
        Ehkä kaikki aspergerit eivät ole yhtä vaikeita? Ja miksi muuten ihmistä pitäisi määritellä diagnoosin mukaan?


    • as-poikanen

      Koska asperger-piirteet korostuvat vanhemmiten olisi todella tärkeää yrittää hankkia mahdollisimman paljon kavereita jo nuorena. Siksi kannustaisinkin sinua hakemaan tukea esim. vertaistukiryhmistä, mikäli paikkakunnaltasi sellaisia on löydettävissä.

      • 2+

        Yksi kaveri riittää, niitä ei tarvitse olla kymmeniä tai satoja. Sekin voi jo helpottaa oloa, että saa jutella jonkin samanoloisen ja samoja kokeneen ihmisen kanssa.
        Mikäli paikkakunnaltasi ei löydy vertaistukitoimintaa kannattaa ottaa yhteyttä Autismiliittoon, puh. (09) 7742 770, josta sinua voidaan ohjata eteenpäin.


    • Kouluhieroja

      Öö miten tän ny muotoilis: MEE TÖIHIN

    • Breda

      Asperger-ihmisellä (ja paljolti kaikilla ihmisillä) kaverisuhteiden toimivuus on luullakseni tasan yhtä hyvä tai huono kuin suhteen toimivuus oman itsen kanssa.

      Mitä tämä merkitsee. Sitä, että jos ylipäänsä haluaa toimivia ja antoisia kaverisuhteita, on kehitettävä itsetuntemustaan. On päästävä sinuksi itsensä kanssa. On löydettävä todellista itseään kylliksi. Aspergerille itsensä löytäminen ei ole helppoa, koska on löydettävä itsestään se todellinen erilaisuus, joka vain harvalla kaverilla on ja jonka vain harva kaveri voi oivaltaa.

      Niiden "kavereiden" kanssa assien ei kannata edes toivoa mitään kaveruutta, jotka yrittävät tehdä asseista(kin) sellaisia ahtaita normimuotti-ihmisiä, jollaisista muodostuu ns. normaali enemmistö, massaihmiset, tavikset. Assien "normaalistajat" torjuvat assit sellaisina kuin he ovat. Kukaan sinun todella hyvä kaverisi ei koskaan torju sinua sellaisena kuin olet.

      Aspergerit joutuvat selittämään AS:n ominaisuuksia monille, koska monilla (useimmilla) on niin huonot tiedot siitä, millainen erilaisuus AS oikein on. Ne kaveriehdokkaat, jotka eivät halua kuulla AS:sta yhtään mitään, assin on syytä raakata heti esikarsinnassa. Eihän assin kanssa tule toimeen kukaan sellainen, joka ei siedä erilaisuutta - ja suorapuheisuutta.

      Mitään syytä toivottomuuteen ei ole, vaikka assin mahdollisuudet löytää hyviä kaverisuhteita ovatkin normaaliin ihmismassaan verrattuna pienemmät. Yksikin hyvä kaveri riittää. Assina ainakin minä tajuan, että jos jollakulla on "tuhat hyvää kaveria" niin hänellä ei todellisuudessa ole niitä yhtään.

      Avainpointti on kehittää itseään niin, että saa riittävän hyvän kaverin itsestään . Teini-iässä sellainen ei ole kenellekään ihan helppoa. Siinä pitää pakosti kokea myös pettymyksiä, kun liian vähillä tiedoilla joutuu samaan aikaan haparoimaan sekä kaveruuden että itsensä etsimisessä.

      Koska itsensä löytäminen on kaikkein tärkeintä, sitä voi edistää paitsi kaverikokeiluja tekemällä, myös mm. lukemalla paljon hyviä kirjoja. Aspergerin kannattaa lukea nimenomaan aspergerista kertovia kirjoja. Se erilaisuuden muoto, joka on nimetty AS:ksi,
      on nimenomaan assin vahvuus. Siitä "erilaisuuden vahvuudesta" assin on syytä olla hyvin selvillä, paljon paremmin kuin ne, joille assi joutuu asiaa pakosti selittämään.

      Toistan: mitään syytä toivottomuuteen ei ole. Tilanne pysyy toiveikkaana niin kauan kuin assi tajuaa, että kaverisuhteistakin puhuttaessa tärkeintä on se, miten assi suhtautuu itseensä.

      Kaverisuhteista ei pidä tehdä elämän tärkeintä asiaa. Vain luuserimaiset zombit elävät täysin vain kaverisuhteidensa varassa. Heillä ei ole kaveruutta itsenä kanssa. Siksi he harhailevat loputtomasti. He eivät ole oivaltaneet asian ydintä.

    • jooohhhh

      Breda taas satuilee täällä. Sinulla EI OLE as-diagnoosia. Kirjoitat tuossa sontaa. AS jos kuka tuntee itsensä ja hyväksyy itsensä eikä sillä ole mitään tekemistä kavereiden löytämisen kanssa.

      • Breda

        Tuo nimimerkki "jooohhhh" on täällä se tunnettu multinikkeilijä, jolla on tunnetusti ymmärryshäiriöitä ja joka toistuvasti kiusaa, koska ei ilmeisesti täällä muuhun pysty. Juuri hänen takiaan moni fiksu on lopettanut kirjoittelun täällä.


      • Breda

        Nimimerkki "jooohhhh" kirjoitti: "AS jos kuka tuntee itsensä ja hyväksyy itsensä..." Jos tuo on totta niin nimimerkillä "jooohhhh" ei AS:n kriteerit täyty.


      • hohhoijaaaaaaa

        Breda jatkaa tuota samaa sontaa, koska ei ole saanut diagnoosia. Hän on opetellut kaikki nuo asiat eri keskustelufoorumeilta sekä assien kirjoittamista kirjoista ja nyt esiintyy täällä assina.


      • Breda

        Onko niin, että tuo multinikkeilijä, joka täällä jatkuvasti tuputtaa samaa omaa harhauskoaan, ei olisi ollenkaan huomannut, että hänellä on AS, ellei hän olisi saanut lääkäriltä virallista AS-diagnoosia?

        Onko hänen AS:nsa jotenkin niin epäselvä? Ainakin hän on täällä ainoa sellainen kummajainen, jolla on toistuvia vaikeuksia ymmärtää kirjoituksiani ja joka ilmeisesti juuri siksi epätoivoisen tuntuisesti yrittää mitätöidä niitä. Miksi kukaan muu ei yritä mitätöidä kirjoituksiani? Muilta tulee vain kehuja. Onko mahdollista, että tuo multinikkeilijä on saanut lääkäriltä väärän diagnoosin? Ainakaan hänen silmiinpistävät sitkeät harhauskonsa eivät kuulu AS:n kriteeristöön.

        Minun AS:ssani ei ole ollut missään vaiheessa sellaista epäselvyyttä, jonka hälventämiseksi olisin tarvinnut jotain virallista diagnoosi-paperia. Ketä varten olisin sellaista tarvinnut? Tuota alatyylistä ja luetun ymmärtämisen häiriöstä kärsivää multinikkeilijääkö varten? Tuota, joka trollaavien kirjoitustensa perusteella uskoo aivan tosissaan ja ikuisesti, että olen muka vain "opetellut nuo kaikki asiat" ja että nyt muka vain "esiinnyn täällä assina". :-)

        Tuo multinikkeilijä ikään kuin kirjoittaa minusta, Bredasta, mutta usein tulee vaikutelma, että hän todellisuudessa kirjoittaa itsestään. Hän ei tunnu ottavan neuvoja vastaan. Onko syytä olla huolissaan? On. On todella syytä olla huolissaan niin kauan kuin hän ei edes näe mahdollisuutta suhtautua itseensä muulla kuin alatyylisellä ja mitätöivällä tavalla.


      • Breda

        "Jooohhhh" siis todella kirjoitti näin:
        "Breda taas satuilee täällä. Sinulla EI OLE as-diagnoosia. Kirjoitat tuossa sontaa. AS jos kuka tuntee itsensä ja hyväksyy itsensä eikä sillä ole mitään tekemistä kavereiden löytämisen kanssa."

        Kuten tämän ketjun lopulla totean, tuo yo. viesti olisi asiavirheidensä ja ala-arvoisuutensa takia pitänyt älytä jättää täysin huomiotta. Niin en kuitenkaan tehnyt, vaan provosoiduin ja tämä ketju alkoi saada lisää ala-arvoisia viestejä. Kävikö niin että trollit haistoivat hyvän tilaisuuden? Vai kävikö niin että vain trollaamista muistuttavia viestejä kirjoittavat luetun ymmärtämisen häiriöstä kärsivät alkoivat kirjoitella tänne ja lietsoa eräänlaista väärinkäsitysten laukaisemaa joukkohysteeristä inhoa minua eli Bredaa kohtaan?

        Toisin kuin jotkut kirjoitustensa perusteella aivan tosissaan uskovat, en ole millään lailla sekoamassa enkä ole millään lailla herjannut autisteja. Toisin kuin jotkut kirjoitustensa perusteella uskovat, olen todella autisminkirjolainen. Kuulun siihen aika suureen autisminkirjolaisten ryhmään, jolla ei ole virallista AS-diagnoosia. Siihen suureen ryhmään kuuluu kahdenlaisia ihmisiä: niitä jotka eivät ole tajunneet että ovat autisminkirjolaisia, ja niitä jotka ovat tajunneet sen niin selvästi, että eivät koe tarvitsevansa enää sen päälle mitään virallista AS-diagnoosipaperia. Kuulun jälkimmäisiin.


      • ghfslh

        Olet väärässä, niin kauan kuin sinulla ei ole diagnoosia, et kuulu autisminkirjolaisiin. Vaikka kuinka haluaisit. Kyllä kuka tahansa voi selittää omaa itseään millä häiriöllä/sairaudella tahansa, sinä vain olet tehnyt sen väärin, paljastanut minkälainen toisten mollaaja aidosti olet.


      • Breda

        "...niin kauan kuin sinulla ei ole diagnoosia, et kuulu autisminkirjolaisiin."

        Unohdetaan hetkeksi se tosiasia, että tuo "ghfslh:n" viesti on huonotasoinen trolli.
        Ajatellaan, onko jokaisella oikeus omaan uskontoonsa. Kyllä on. Tuon yllä olevan sitaatin voi nähdä myös yhtenä uskontona uskontojen joukossa.

        Ok. Palataan nyt siihen tosiasiaan, että tuo on huonotasoinen trolli. Ei ole harvinaista, että huonotasoinenkin trolli voi saada jonkun provosoitumaan - ja esim. tässä tapauksessa kirjoittamaan näin:

        Arvoisa nimimerkki "ghfslh"! Varmasti olit itsekin vailla diagnoosia elämässäsi useita vuosia. Logiikkasi mukaan autisminkirjolaisuus paukahti sinuun vasta silloin kun sait virallisen diagnoosin. Hups! Jokainen lääkärihän pitää tuollaista logiikkaa naurettavana. Kuitenkin sinun päässäsi on juuri tuollainen logiikka.

        Mutta siis palataksemme todellisuuteen, tuossa "ghfslh:n" viestissä ei voi olla kysymyksessä muu kuin huonotasoinen trolli. Muussa tapauksessahan kysymyksessä on aivan uskomaton tyhmyys ja on päivänselvää, ettei noin suurta tyhmyyttä mitenkään voi olla olemassa.


    • jsdhfkjshfkdfhsjf

      Joo, kavereita tai ystäviä ei tosiaan ole. Pari sukulaista vielä on.

      En itsekään osaa tutustua oikeassa elämässä ihmisiin enkä saa pidettyä kaverisuhteita yllä. En tosin ole ajatellut, että jotain apua pitäisi saada. Netin kautta tutustuminen onnistuu joten kuten, mutta vaikeaa sekin on. Ihmiset pitävät outona tai pelottavana.

      Välillä kyllä harmittaa kun näkee kaveriporukoita tai ihmisiä kävelemässä käsi kädessä. Itse jää kaikesta tuollaisesta paitsi.

      • Aspergerinfo_YP

        Täysin sama tilanne kuin minulla. Siinä vaiheessa jos alkaa tuntua liian ahdistavalta tai masentavalta kannattaa hakea jostain tukea, mutta jos yksinolosta ei ole mitään suurempaa murhetta, ei siinä mitään pahaa ole. Elämä on kuitenkin jatkuvaa liikettä, ihminen muuttuu eri ikäkausien vaihtuessa, vaikka assipiirteet pysyvätkin, ei koskaan tiedä, mitä sattumalta voi tapahtua. Usein juuri se, että hakee jotain tietynlaista elämää itselleen taikka elämänmallia, voi estää niiden hyvien sattumanvaraisten tapahtumien tapahtumisen. Sitten kannattaa muistaa sellainen, että kaikenlainen kiirehtiminen on pahasta minkä tahansa asian suhteen eikä mistään pitäisi ottaa liian kovia paineita, vaan mennä oman itsensä jaksamisen mukaan eteenpäin elämässä.


      • Breda

        Huomenta, aspergerinfo! Olen kuullut, että maineesi on monella tavalla kyseenalainen. Mistä siinä oikein on kysymys? Varmasti tiedät sen. Vai haluatko salata tietosi?

        Kuulutko samaan trollaajien ja naisvihaajien kaartiin kuin tuo multinikkeilijä, joka loputtomiin jauhaa sitä ylikuultua "Breda ei ole saanut diagnoosia"-juttuaan ja samalla aina unohtaa kertoa, että en ole edes yrittänyt saada sitä, koska asperger-sukuun kuuluvana asia on ollut minulle päivänselvä muutenkin.

        Miksi aspergerinfo muuten yrittää antaa kuvan, että siihen kuuluisi monta ihmistä, vaikka huhujen mukaan siihen kuuluu vain yksi ihminen? Onko tämä yksi ihminen multinikkeilijä?


    • hgdksahfg

      Ed. kirjoitus oiva esimerkki siitä, minkälaista juoruilua "vertaistukiryhmät" ovat täynnä. Siksi monet niitä välttelevät. Bredan kaltaisten ihmisten takia.

      • Breda

        Kiitos multinikkeilijä! Vastauksesi on hyvin selvä ja paljastava.

        Uskot siis, että vertaistukiryhmiä vältellään "Bredan kaltaisten ihmisten takia"? Uskotko tosissasi?


    • helppooeiole

      Niin no eipä ole kavereita.

      En osaa ylläpitää saati luoda kunnollisia kaverisuhteita. Töissä joskus vahingossa pääsee syntymään jonkunlainen suhde, mutta ne ei taida olla sellaisia ihmisiä, joiden kanssa ollaan vapaa-ajalla.

      Joskus kun niiden kanssa juttelee niin ne kutsuu minua sympaattiseksi ja kiinnostavaksi. Jotenkin se kiinnostus heillä kuitenkin hiipuu ajan myötä, yleensä silloin kun itsellä herää toive/ajatus että tuon ihmisen kanssa voisi olla hauskaa.

      On vain jotenkin vaikea selittää että miten niin yksinkertainen asia, kuin kaverisuhteiden luominen ja ylläpitäminen voi olla niin vaikeaa. Kun ei vaan osaa. Ei tajua niiden juttuja eikä tiedä mitä pitäisi tehdä.

      Työporukoissa on toki aina kutsuttu jonnekin illanviettoihin jos sellaisia on ollut. En osaa sanoa mitään siellä. Tai jos sanon niin siitä seuraa hiljaisuus.

      Mukavaahan se on käydä jossain porukalla jos sellaiseen on tilaisuus.

    • Aspergerinfo_

      Minä en enää edes halua käydä missään, kävin aikoinani, mutta tilanteet rasittavat nykyisin näin hieman vanhempana jo siten, että mieluummin jään koirani kanssa kotiin lueskelemaan kirjoja taikka piirtelemään taikka kirjoittelemaan. Minulla on muutamia tuttavia, jotka tahtoisivat olla kanssani tekemisissä, siis noin yksi yhden serkun lisäksi, mutta en jaksa enää puhua edes puhelimessa, koska olen saanut ihmisistä sen verran huonoja kokemuksia elämäni aikana, että voimat ovat loppu. Ainoa mistä saan voimia elääkseni on koirani.

    • voivoivoivoivoivoivoi

      Tässä ketjussa nimimerkki "Breda" on erään aspergerin innoittamana/kehoituksesta niinsanotusti vetänyt vertaistukiryhmäilyn vessan pöntöstä alas kommentoinneillaan. Sellaista henkilöä, kuin Breda ei ole edes olemassa. Tämä tekaistu nimimerkki yrittää hallita muita ja siten on keksinyt aiheen, josta provota. Vertaistukea on mahdotonta saada mistään muualta, kuin tavallisten ihmisten joukosta. Nämä Aspergerien "vertaistukiryhmät" ovat jo vuosia kärsineet inflaatiosta kaikenlaisten riitojen siivittäminä, siksei niihin kukaan selväjärkinen, fanaattisuuteen pyrkimätön, liity.

      • Breda

        Tuon selvempää trollailua tuskin voi olla olemassa. Tuo on tunnetun multinikkeilijän hyvin hyvin yksinäistä "ajatuksenjuoksua", jonka pettämättömiä tuntomerkkejä ovat häiriöt luetun ymmärtämisessä, runsaat asiavirheet ja samojen harhauskoisten käsitysten loputon toisto. Multinikkeilijän on epätoivoisesti yritettävä mitätöidä se, mihin ei itse pysty kuten esim. todelliseen AS-ihmisten vertaistukemiseen. Vertaistukiryhmät hän laittaa aina lainausmerkkeihin, koska selvästi halveksii niitä. Ja Bredan, siis minun, olemassaoloonkaan hän ei enää halua uskoa! :D Kun multinikkeilijän ylimielisen kylmiä viestejä lukee, ei ole vaikea nähdä, miksi hän katkerasti kadehtii juuri minun kaltaisiani todellisia lämpimiä vertaistukijoita.

        No niin, multinikkeilijä, purapa nyt mitätöivää kyynistä ylimielisyyttäsi taas ja ota esiin ne alatyyliset sanat, joiden ahkeraa käyttöä kaikki jo sinulta osaavat odottaa, suorastaan vaatia. Näytä jälleen kerran (anteeksi, naurattaa!) meille kaikille, miten kaunis puhdas nolla olet esim. Breda-nimisen AS-ihmisen vertaistukijana.


    • vainoharhojakokevalle

      Breda on tehnyt itsestään pellen.

      • Breda

        Vain sinulle, multinikkeilijä! Vain sinulle!


    • assinisä

      Mietityttää tosiaankin. Ei kukaan joka kertoo olevansa muka "assisuvusta" tule tänne herjaamaan ketään. Herjaa herjan perään. Viikko ja kuukausitolkulla. Saisi hävetä.

      • Breda

        "Herjaa herjan perään. Viikko ja kuukausitolkulla." ?

        Oletko lukenut kirjoituksiani? Mikään tuossa purkauksessasi ei oikein viittaa siihen. Olen kirjoituksistani myönteisen ylpeä, niissä ei ole minkäänlaista hävettävää. Lue ne kaikki ja laske, löydätkö niistä yhtään todellista negatiivista herjaa. Laske, montako viisasta ajatusta niissä on - jos tunnistat sellaisen.

        Minut tuntevilta olen saanut tänne postaamistani kirjoituksista paljon positiivista palautetta sekä sähköpostitse että puhelimitse. Moni heistä on todennut, että "sen lukihäiriöisen multinikkeilijän" takia eivät ole kirjoittaneet tänne, koska eivät halua syyttöminä ja "liian hyvinä kirjoittajina" saada multinikkeilijän "trollikuraa" niskaansa. Ymmärrän heitä todella hyvin! Terveisiä! :-)

        Multinikkeilijän tunnetut hallitsemisyritykset omien ja muiden vertaistukipalstoilla kertovat paljon siitä, miten käy, jos ei onnistu kohtaamaan itseään parempia ja selväjärkisempiä kirjoittajia muulla kuin alatyylisen kylmällä ja torjuvalla tavalla.

        Jokaisen kaltaiseni olisi hyvä luoda oma vertaistukipalstansa, jos vain aikaa sellaiseen on. Trollaajia on riittämiin mutta vertaistuen lämpöä saa hakemalla hakea.


      • autismiliitosta
        Breda kirjoitti:

        "Herjaa herjan perään. Viikko ja kuukausitolkulla." ?

        Oletko lukenut kirjoituksiani? Mikään tuossa purkauksessasi ei oikein viittaa siihen. Olen kirjoituksistani myönteisen ylpeä, niissä ei ole minkäänlaista hävettävää. Lue ne kaikki ja laske, löydätkö niistä yhtään todellista negatiivista herjaa. Laske, montako viisasta ajatusta niissä on - jos tunnistat sellaisen.

        Minut tuntevilta olen saanut tänne postaamistani kirjoituksista paljon positiivista palautetta sekä sähköpostitse että puhelimitse. Moni heistä on todennut, että "sen lukihäiriöisen multinikkeilijän" takia eivät ole kirjoittaneet tänne, koska eivät halua syyttöminä ja "liian hyvinä kirjoittajina" saada multinikkeilijän "trollikuraa" niskaansa. Ymmärrän heitä todella hyvin! Terveisiä! :-)

        Multinikkeilijän tunnetut hallitsemisyritykset omien ja muiden vertaistukipalstoilla kertovat paljon siitä, miten käy, jos ei onnistu kohtaamaan itseään parempia ja selväjärkisempiä kirjoittajia muulla kuin alatyylisen kylmällä ja torjuvalla tavalla.

        Jokaisen kaltaiseni olisi hyvä luoda oma vertaistukipalstansa, jos vain aikaa sellaiseen on. Trollaajia on riittämiin mutta vertaistuen lämpöä saa hakemalla hakea.

        Oletko oikeasti hullu sanan todellisessa merkityksessä??

        "Multinikkeilijän tunnetut hallitsemisyritykset omien ja muiden vertaistukipalstoilla"

        Täysin sekopäistä tekstiä. Tämä kirjoittaja luulee jonkun nyt vainoavan häntä ja jokaiselle vertaistukifoorumillekin kirjoittelevan.


    • miksiprovoat_täällä

      Onkohan sulla nyt aivan relevanttia tietoa noista multinikkeilyjutuista mihin koko ajan viittaat? Kirjoituksesi kuulostavat mielisairaalakamalta.

      • Breda

        "Kirjoituksesi kuulostavat mielisairaalakamalta."

        Tuo kuulostaa multinikkeilijältä, koska kukaan muu ei näe kirjoituksiani tuolla tavalla. Kuten aiemmin kirjoitin, on syytä olla hänestä huolissaan. Näyttää siltä, että hän ei ymmärrä, miten huolestuttavan mitätöiviä kommentteja hän on kirjoittanut
        useiden minun asiapitoisten kirjoitusteni perään. Olen todella huolissani hänestä.


      • hgfdfg
        Breda kirjoitti:

        "Kirjoituksesi kuulostavat mielisairaalakamalta."

        Tuo kuulostaa multinikkeilijältä, koska kukaan muu ei näe kirjoituksiani tuolla tavalla. Kuten aiemmin kirjoitin, on syytä olla hänestä huolissaan. Näyttää siltä, että hän ei ymmärrä, miten huolestuttavan mitätöiviä kommentteja hän on kirjoittanut
        useiden minun asiapitoisten kirjoitusteni perään. Olen todella huolissani hänestä.

        Kukaan muu? Kuulostaa multinikkeilijältä?- Hakeudu hoitoon. Jos asut Helsingissä, soita yleiseen terveysneuvontaan taikka soita suoraan 112--numeron kautta jokin taho arvioimaan tilasi.


      • Breda

        Kehotat minua hakeutumaan hoitoon. Uskot tosissasi, että siihen on syytä?

        Ongelmana on sinun uskosi. Olen todella huolissani siitä.

        Hoitoon ei koskaan pidä hakeutua turhaan. Miksi kehotat minua tekemään niin?

        Tuntuu siltä, että et ollenkaan osaa arvosta lääketieteen ammattillista hoitohenkilökuntaa. Vai kuvitteletko uskossasi olevasi kaikkien lääketieteen ammattilaisten yläpuolella?


      • M1arvioon
        Breda kirjoitti:

        "Kirjoituksesi kuulostavat mielisairaalakamalta."

        Tuo kuulostaa multinikkeilijältä, koska kukaan muu ei näe kirjoituksiani tuolla tavalla. Kuten aiemmin kirjoitin, on syytä olla hänestä huolissaan. Näyttää siltä, että hän ei ymmärrä, miten huolestuttavan mitätöiviä kommentteja hän on kirjoittanut
        useiden minun asiapitoisten kirjoitusteni perään. Olen todella huolissani hänestä.

        "Tuo kuulostaa multinikkeilijältä, koska kukaan muu ei näe kirjoituksiani tuolla tavalla. "

        Kuulostaa. Kukaan muu. Tossa sairaudenmääritys. Kuulee sekä näkee harhoja. Uskottelee itselleen asioita. Luulee eri kirjoittajista jotain oman pään sisäisiä juttuja. Pitää niitä totena.


    • infoa_valeautismista

      Älkää välittäkö. Breda tunnetaan autismipiireistä. Hän kärsii huomionhakuisesta persoonallisuushäiriöstä eikä hänellä ole Aspergeriä. On juteltu tapauksesta eri paikallisyhdistyksissä. Autismiliitosta on ohjeistettu olemaan kiinnittämättä mitään huomiota nimimerkin kirjottamiin toisia autisteja negatiivisesti kritisoiviin/mitätöiviin viesteihin täällä sekä muualla.

      • Breda

        Tuo yo. viesti on huonosti keksitty. Huonotasoinen uutisankka. Siinä on ainakin kuusi selvää asiavirhettä. Se on jotenkin epätoivoisen kirjoittajan trollausyritys. On outoa ja huolestuttavaa, että tuollaista yritetään, koska on päivänselvää, että minä eli Breda todella tiedän, että nuo "infon" sisältämät asiat eivät ole totta.

        Ei ole vaikea lukea tuota nimimerkki "infoa_valeautismista" viestiä niin että kirjoittaja, selvästi multinikkeilijä, on ikään kuin ollut peilin ääressä ja uskonut kirjoittavansa taas kerran Bredasta mutta kirjoittanutkin todellisuudessa itsestään. Sillä tavalla luettuna siinä voi olla jopa paljon perää.

        Onko syytä olla nimimerkistä "infoa_valeautismista" huolissaan? On. Todellakin.


    • häpeisitedes

      Nyt "Breda" on jo täysin omien harhojensa vallassa. Syyttely jatkuu. Toisten nimimerkkien halventaminen. Vaikka ämmä ei edes tiedä ketä herjaa. On vaan ottanu jonkun hampaisiinsa. Kannatan hoitoonhakeutumista.

      • Breda

        Multinikkeilijän harjoittama huonotasoinen trollaamispelleily uutisankkoineen näköjään vain jatkuu.

        Kenen tehtävä olisi bannata hänet täältä, jotta fiksut kirjoittajat voisivat tänne pikku hiljaa palata.


    • 48379043

      Siis ei voi olla totta. Ensin nimimerkki "Breda kertoo käyvänsä vertaistukiryhmissä ilman diagnoosia. Miksi hän kirjoittaa tänne? Seuraavaksi alkaa haukkua jotain olettamaansa tahoa "multinikkeilijäksi". Onko tuonlainen aivan tervettä? Onko "vertaistukiryhmät" huonoja kun pitää täällä aukoa päätään?

      • Breda

        Koska multinikkeilijän pitää tuolla lailla jatkaa ja jatkaa "Bredasta" mesoamistaan niin jokin on nyt pahasti häneen osunut.


    • hgjdfsklg

      Miksi haukut syytöntä "Breda"? Miksi? Tuo edellinen joku nimimerkki oli oikeassa. Sinä haukut ja herjaat syytöntä nimimerkkiä. Hyökit hänen kimppuunsa kymmenin eri viestein. Ja luulet kaikkien olevan tämä yksi nimimerkki. Siitä voi vetää muutamia johtopäätöksiä. Hakeudu oikeasti hoitoon.

      • Breda

        Vaihteleva nimimerkki ei ole se, mistä sinut tunnistaa. Sen, että tuota samaa mitätöintiä jauhava trolli on taas asialla, paljastaa kirjoitustesi sisältö.

        Onko sinulla sellainen käsitys, että kaikilla aidoilla aspergereilla on virallinen AS-diagnoosi? Sellainen käsitys ei vastaa todellisuutta.

        Olet väittänyt kirjoituksiani "satuiluksi". Sellainenkaan käsitys ei vastaa todellisuutta.

        Miksi kirjoitit elokuussa (11.8.) tänne ala-arvoisen viestin minun nimimerkilläni? Jo se, että viesti oli ala-arvoinen, sai monet pudistelemaan päätään ja tajuamaan, että linjasi on näköjään trollikuran heittäminen. Se linjasi on jatkunut ja siitä "sisällöstä" sinut tunnistaa. Se, että käytit minun nimimerkkiäni, ei onnistunut hämäämään ketään. Päinvastoin sellainen käytös vahvisti ihmisten käsitystä sinusta. Ja arvaa millainen se käsitys on!


      • fhesajlöh

        Eli vertaistukiryhmät ovat "Bredan" kaltaisten toisista pahaa puhuvien temmellyskenttiä. Samaa sontaa mitä täällä tämä sama nimimerkki jauhaa. Noissa ryhmissä haukutaan aivan suoraan ihmisiä. Parissa "kokouksessa" käyneenä näin selvästi mitä noissa tapahtuu eli se toiminta loppu siihen.


    • hoitoonvaan

      Tietääköhän tämä haukkujatrollari kenelle milloinkin kirjoittelee? Psykoosissa?

      • Breda

        Joku on nyt tässä ketjussa todella sekaisin. Nuo kaksi viestiä nimimerkeiltä "fhesajlöh" ja "hoitoonvaan" eivät oikein avaudu selväjärkiselle. Ne eivät vaikuta selväjärkisen kirjoittamilta. Pitääkö olla huolissaan? Pitää.

        "Trollaus", josta olen puhunut, voi olla multinikkeilijän kohdalla paremminkin sitä, mikä täällä on jo parinkin kirjoittajan toimesta todettu eli sitä, että ymmärryksessä on häiriöitä.

        Trollaamista tutkineet ovat huomanneet, että säännölliset trollaajat oppii tunnistamaan siitä, että nimi vaihtuu mutta sisältö ei. Kun on tutkittu, millainen persoonallisuus trollaajalla on, on havaittu, että usein siinä yhdistyy manipulatiivisuus, sosiopaattisuus, sadistinen luonne ja narsismi. Tutkijat ovat kuitenkin - ilmeisen aiheellisesti - huomauttaneet, että joka viidennessä tapauksessa trollaamista voi olla äärimmäisen vaikea erottaa syvästä tietämättömyydestä tai tyhmyydestä.

        Kielitoimiston sanakirja määrittelee näin: trollata = häiritä tahallaan internetissä käytävää keskustelua. Multinikkeilijän toiminta - annetaan sille sitten mikä nimi tahansa - todella räikeästi häiritsee täällä käytävää keskustelua. On entistä aiheellisempaa kysyä: Kenen tehtävä olisi bannata hänet täältä, jotta fiksut kirjoittajat voisivat tänne pikku hiljaa palata.


    • hjgjöähgs

      Noin jatkuu "Bredan" trollaaminen. Vertaistukiryhmäilijä, joka todellakin antaa itsestään hienon kuvan sekä ihmisenä että vertaisena. Tälle narsistille on tärkeintä saada muilta kehuja, saada päteä. Toteuttaa narsistisia päämääriään.

      • Breda

        Arvasin, että tuosta viestistäni, joka alkaa "joku on nyt tässä ketjussa todella sekaisin", tullaan ottamaan joitakin sanoja ja niillä yritetään lyödä minua. Otettiin näköjään "trollaaminen" ja "narsisti" ja yritetään antaa kuva, että ne sanat sopivat minuun ja kirjoituksiini. Mutta sopivatko ne minuun ja kirjoituksiini ollenkaan? Jokainen muodostakoon siitä oman mielipiteensä, jos ylipäänsä eksyy lukemaan tätä sekavaa mutta ah niin paljastavaa ketjua.

        Tämä ketju alkoi luisua pois "kaverisuhteet"-aiheestaan 30.9.2017 klo 10:33, jolloin nimimerkki "jooohhhh" kirjoitti näin:

        "Breda taas satuilee täällä. Sinulla EI OLE as-diagnoosia. Kirjoitat tuossa sontaa. AS jos kuka tuntee itsensä ja hyväksyy itsensä eikä sillä ole mitään tekemistä kavereiden löytämisen kanssa."

        Mielenkiintoinen kysymys kuuluu: onko tuo sitaatti trollausta? Jos on niin se olisi pitänyt
        ignoroida eli jättää huomiotta, sivuuttaa. Olisiko se pelastanut tämän ketjun? Siis olisiko tämä nyt meneillään olevalle mielenterveysviikolle sopiva(?) väittely/riitelyketju pysynyt terveenä ja asiallisena, jos tuo "jooohhhh":n viesti olisi ignoroitu, siis jätetty täysin huomiotta?

        Niiden persoonallisuudessa, jotka todella trollaavat, on tutkijoiden mukaan siis 80 %:sti manipulatiivisiä, sosiopaattisia, sadistisia ja narsistisia piirteitä.

        Tuolta yllä olevalta nimimerkiltä "hjgjöähgs" haluan kysyä tuosta yo. viestistäsi, jossa väität minua trollaajaksi. Kuinka tosissasi itse uskot tuon viestisi sisältöön? Jos tosissasi uskot siihen niin olet kyllä tosi yksin; näet "Bredan" eli minut hyvin hyvin eri lailla kuin minä itse ja monet, jotka tuntevat minut.

        Trollaajille on tyypillistä käydä niiden kimppuun, jotka ilmaisevat pitävänsä trollausviestejä negatiivisina. On päivänselvää, että trollausviestit todella ovat hyvin negatiivisia, mutta trollaaja pyrkii näyttävästi leimaamaan negatiiviseksi, epäkohteliaaksi, ilkeäksi, tyhmäksi, syyttömien haukkujaksi jne. sen, joka ei älyä ignoroida trollausta vaan erehtyy provosoitumaan siitä ja paheksumaan sitä. Trollaaja alkaa jokaisen provosoitujan kohdalla hihkua ja nimetellä häntä "herjaajaksi", "riidankylväjäksi" jne. Tässä ketjussa nämä kaikki trollaamisen peruspiirteet ovat selvästi näkyvissä.

        En mitenkään näe niin, että minä eli Breda olisin tämän ketjun trollaaja. Minä olen tämän ketjun provosoituja, jonka olisi pitänyt ignoroida tuo yllä oleva "jooohhhh":n viesti. Mutta lukijat muodostakoot kukin ihan oman mielipiteensä. Tästä trollaamisaiheeseen lipsahtaneesta ketjusta voi ehkä joku saada jopa jotain sellaista ajattelemisen aihetta, mikä ei ole aiemmin tullut mieleen. Ja trollaajat saavat nälvimiseensä lisää bensaa - tai niin he ainakin tulevat varmasti itse uskomaan. Silloin heidän trollaamisensa paljastuu entistä selvemmin.


      • jhdgrst

        Haah! Tuossahan "Breda" paljastaa olevansa oikea ammattitrollaaja. Uskomatonta! On oikein "tutkinut" miten voi trollata paljastumatta ja saada "vertaistukiryhmissä" suurinta pahaa aikaan. HÄPEÄ, BREDA!


    • kyllä_ihmetyttäätosiaan

      Noin minäkin asian näkisin. Ensin kertoo käyvänsä vertaisryhmissä ja sitten kuitenkin tulee tänne haukkumaan ja arvostelemaan toisia kirjoittajia uskotellen itselleen kaikkien häntä kritisoineiden kirjoittajien olevan vain "yksi multinikkeilijä", jota sitten viikkokaupalla haukkuu samalla kehuskellen itseään. Mikä siis hänet saa trollailemaan täällä, jos on jo vertaistukiryhmässä ja siellä on kivaa. Aika ristiriitaista.

      • Breda

        Nimimerkki "kyllä_ihmetyttäätosiaan" on nyt joutunut railakkaasti vedätetyksi. :-D


      • Breda

        Mistä vedätyksestä oikein puhuin?
        Siitä, että nimimerkki "kyllä-ihmetyttäätosiaan" ei ole kyennyt erottamaan täällä aitoa viestiä sellaisesta viestistä, jossa on tietoisesti parodioitu mahdollisimman tyhmää trolliviestiä. Tuo "Haah!"-sanalla alkava nimimerkki "jhdgrst:n" viesti on juuri sellainen, siis tietoisesti parodioitu mahdollisimman tyhmä trolliviesti.

        Tiedän tämän, koska sen viestin kirjoitin minä eli Breda.

        Kukin voi pohtia, kuinka paljon tuo nimimerkillä "kyllä_ihmetyttäätosiaan" kirjoitettu "noin minäkin asian näkisin"-viesti kertoo tämän ketjun tasosta ja siitä, miten lukutaidottomalla, tyhmällä ja trollaavalla levelillä jotkut tänne kirjoittelevat.

        Nimimerkki "kyllä_ihmetyttäätosiaan" kirjoittaa huomanneensa sen kiistattoman tosiasian, että minä haukun "multinikkeilijää" ja kehuskelen itseäni. Totta kai teen niin, koska haluan olla avoin ja pysyä totuudessa.

        Lupaan kehuskella myös nimimerkkiä "kyllä_ihmetyttäätosiaan", jos hän(kin) osoittautuu niin rehelliseksi ja avoimeksi, että kertoo meille kaikille, millä muilla nimimerkeillä hän on täällä kirjoitellut.


    • assiv91

      Hullu. Ei oo ite saanu diagnoosia nii tekee autisteille pahaa kateellinen. Että kehtaa

      • Breda

        Tuo "assiv91:n" viesti ei ole minun eli Bredan kirjoittama. Mutta onko se jonkun toisen kirjoittama "mahdollisimman tyhmä trolliparodia"? Minua huvittaa se , että tuokin todella VOISI olla trolliparodia. :-)


    • fjgsdklaägjioeaså

      Nyt lähtee Bredan paskanjauhaminen täältä veks.

      • Breda

        Arvoisa nimimerkki "fjgsdklaägjioeaså"! Oletko sinä se "multinikkeilijä"? Ainakin tuo kielenkäyttö kuulostaa aivan siltä. Olet pitkään yrittänyt ajaa minua pois täältä. Sitä on moni ihmetellyt, varsinkin ne täällä käyvät lukijat, joihin olen säännöllisesti yhteydessä. Jostain syystä juuri minun kirjoitukseni ovat jo pidemmän aikaa aiheuttaneet sinulle (vain sinulle, ei kenellekään muulle) hyvin negatiivisilta kuulostavia fiiliksiä. Miksi ihmeessä vain sinulle?

        Oletko ajatellut, miksi kukaan muu ei ole saanut kirjoitusteni ääressä sellaisia kielteisiä olotiloja. Mistä tämä "allergiasi" juuri minun kirjoituksiani kohtaan voisi johtua? Pitäisikö sinun mielestäsi minun kehutut kirjoitukseni poistaa - pelkästään sinun "allergiasi" takia? Kirjoituksiani jäisi kaipaamaan moni lukija! Vai pitäisikö sinun vain välttää lukemasta niitä? Eihän kukaan kai pakota sinua lukemaan niitä! Vai pakottaako joku sadistinen psykopaatti, joka tietää "allergiasi", sinut väkisin yhä uudestaan kirjoitusteni ääreen? Jos näin on niin ilmoita asiasta poliisille.

        Miten suhtaudut vapauteen, joka sinulla on? En usko, että olet vankilassa. Vai oletko "henkisessä vankilassa"? Tämä on vapaa maa. En usko, että kukaan estää sinua vapaasti toimimasta niin että ohitat minun kirjoitukseni, koska kerran on niin että ne saavat juuri sinut (vain sinut) ärsyyntymään niin että et voi olla kirjoittamatta alatyylisesti ja pilaamatta mainettasi. Ohita kirjoitukseni, ignoroi ne eli jätä ne täysin huomiotta! Siinä helppo ratkaisu ongelmaan, joka sinua tuntuu riivaavan! En mitenkään voi uskoa, että olet niin avuton, että et kykene ignorointiin. Eihän kukaan voi olla niin avuton!

        Jos koet ja ajattelet, että kirjoitan vain jollekin "multinikkeilijälle" ja että siksi kirjoittelen täällä, ajattelussasi on outoa liiallista itsekeskeisyyttä. Kun kirjoitan tänne, koen kirjoittavani varsinkin niille lukijoilleni, jotka tuntevat minut ja heitä on ympäri Suomea ja tällä hetkellä ympäri Eurooppaa. Tiedän, että tämän kirjoituksen ilmestyttyä tälle palstalle kestää tuskin tuntiakaan kun saan sähköpostia tai puhelun tai tekstiviestin, jossa tätä viestiä kehutaan.

        Arvoisa nimimerkki "fjgsdklaägjioeaså"! Vai pitäisikö sanoa arvoisa "multinikkeilijä"? Oletko ajatellut, mikä ero on hyvällä ja huonolla ihmisellä? Varmasti olet? Minun kokemusteni mukaan ero on tällainen: Hyvä ihminen osaa käyttää todellista vapauttaan, eli hän toimii niin että hänen parhaat myönteiset kykynsä pääsevät esiin ja että sen seurauksena hänelle (ja kaikille hänen ympärillään) tulee hyvä olo. Huono ihminen on sellainen, jolla näiden asioiden oppiminen on vielä edessäpäin.


    • otaunilääkettä

      Aivan hirvittävää itsekeskeisyyttä. Ei ole aidosta aspergerista kyse. Nyt hän uskottelee täällä kaikille olevansa jokin ylimaallinen kaikissa eri maanosisissa vaikuttava henkilö, jolla on yksivaltiaan oikeudet kritisoida muita kirjoittajia. Sairasta. Sitten vielä, tämä henkilö kirjoittelee tänne öisin, milloin kaikki muut normaalit as-henkilöt ovat jo untenmailla, mutta tämä yksi jaksaa jauhaa yksistään trollipaskaa täällä viikkokaupalla. Ei ole hänellä asiat todellakaan kovinkaan hyvin.

      • Breda

        Hyvää päivää, multinikkeilijä! Tyylisi ja kirjoitustesi sisältö on lukijoille jo tuttua. Mitä täällä menetettäisiin, jos alatyyliset kirjoituksesi täältä poistuisivat?

        Ei ole vaikea nähdä, että olet myös täällä esiintynyt nimimerkki "kyllä_ihmetyttäätosiaan", joka joutui railakkaasti vedätetyksi, koska ei osaa erottaa aitoa viestiä ja tahallista mahdollisimman tyhmäksi kirjoitettua trolliparodiaa toisistaan.

        Olet myös täällä esiintynyt nimimerkki "jooohhhh", jonka ala-arvoisen trolliviestin kohdalta tämän ketjun hyvin asiallinen keskustelu kaverisuhteista tuli häirityksi. Häiritsit tahallaan internetissä käytävää keskustelua. Suomen kielitoimistokin tietää, että juuri sellainen on trollaamista. Lisäksi on outoa, että kun olen täällä kysynyt jotain hämäräperäiseltä "aspergerinfolta" niin ainoa vastaus, jonka saan, tulee sinulta. Tai eihän se ole outoa vaan paljastavaa. Eikö tuollainen kaksoiselämä ole raskasta? Avoin rehellisyys olisi paljon viisaampaa, kypsempää, vapaampaa, antoisampaa ja helpompaa. Avoin rehellisyys johtaisi myös siihen, että lukijat voisivat alkaa luottamaan sinuun.

        Luottamusta sinuun nakertaa pahasti myös se, että kuvittelet olevasi lääkäri vaikka et ole. Kuvittelet, että olet tutkinut minua, vaikka et ole. Lisäksi luetun ymmärtämisen häiriösi haittaa sinua selvästi, et pysty edes kirjoitusteni perusteella luomaan minusta sellaista kuvaa, jossa olisi todellista tolkkua. Aito assiuteni on jäänyt sinulta huomaamatta, mikä on kyllä aika uskomatonta. En ole ainoa, jonka mielestä aspergertietosi ovat osoittautuneet huonoiksi, eikä vain kerran vaan toistuvasti.

        Kirjoitit minusta:
        "Nyt hän uskottelee täällä kaikille olevansa jokin ylimaallinen kaikissa eri maanosisissa vaikuttava henkilö, jolla on yksivaltiaan oikeudet kritisoida muita kirjoittajia. Sairasta." Kuulostaa kielivirheineenkin osuvalta kuvaukselta mutta ei minusta vaan itsestäsi.

        Kun kuvittelet minusta että "ei ole hänellä asiat todellakaan kovinkaan hyvin" niin herää kysymys, mitä päässäsi tapahtuu silloin, kun kohtaat ihmisen, jolla todella asiat eivät ole hyvin. Tapahtuuko päässäsi silloin minkäänlaista tunnistamista?


    • ghgfdgs

      Olet sairas Breda, mutta et sitä itse ymmärrä. Olet aidosti sairas. Jatkat täällä jankuttamista, luulet eri nimimerkkien olevan yksi ja sama jatkuvalla syötöllä. Sinulla ei nähtävimmin ole muuta tekemistä elämässäsi kuin korostaa itseäsi täällä ja samalla haukkua muita kirjoittajia. Olet erittäin ristiriitainen henkilö, jolla eivät todellakaan asiat ole hyvin, sen kirjoituksesi paljastavat. Oletat ihmisistä asioita oman pääsi sisäisesti, missä ei ole mitään perää. Sekin kertoo sairaudestasi, että kirjoittelet pääosin öisin tänne ja keskeisin asiasisältö kirjoituksissasi on muiden kirjoituksissa harhaisesti näkemäsi trollaaminen, mitä ei ole edes tapahtunut. Sinä uskottelet itsellesi muiden tänne kirjoittajien olevan trolleja ja itse nostat itseäsi siitä huolimatta koko ajan jalustalle. Sinulla on identiteettihäiriö.

      • Breda

        Kiitos, multinikkeilijä! Muunlaista tekstiä en todellakaan sinulta odottanut. Tuo on "uskontosi" mukaista toistopakkoista liturgiaasi, jota on myös muista trolleistasi saatu lukea täällä paljon.

        Luin juuri, mitä tutkija Sam Vaknin on sanonut narsismista. Hän on tiivistänyt näkemyksensä mm. näin:

        "Toisin kuin yleisesti luullaan, narsisti ei rakasta itseään, vaan sitä heijastusta itsestään, jonka hän näkee muissa ihmisissä. Itse asiassa hän on tämä heijastus. Muut ihmiset ovat hänelle peilejä, joista hän toteaa olevansa olemassa. Mutta peilin pitää näyttää sopiva kuva - TAI EDES JOTAKIN."

        Trollaus, multinikkeily ja peili (projektio) kuuluvat selvästi yhteen. Peili ja ehkä jopa identiteetin puuttuminen, kuka tietää.

        Ignoroiva suhtautuminen tuohon trollaamisriippuvaiseen multinikkeilijään olisi varmasti viisainta.


    • lopettaisit_jo

      Olet siis niin tyhmä, että et pysty ignoroimaan sinulle vastenmielisiä viestejä, vaikka kirjoittaja joka sanalla on niissä suhteesi oikeassa. Tyhmyys ei ole assille ominainen piirre, mutta sinun kirjoituksistasi se tyhmyys huokuu toistuvasti. Puolustusmekanismeista et tiedä mitään, sillä käytät niitä koko ajan itse sitä ymmärtämättä, koska tunnet olevasi avuton "multinikkeilijöiden" edessä. Siksi sinulla on myös pakonomainen tarve kehua itseäsi ja omia viestejäsi sen ohella, että estät täällä muiden kirjoittelun kuin omasi haukkumalla muita.

    • lisäanalyysia

      Se on hyvä, jos joku oppii jotain lukemalla. Toiset oppivat omasta elämästään kokemalla. Tämä "Breda" on opiskellut autismia, muttei tunne ollenkaan itseään ja käyttäytymisensä vaikutuksia ympäröivään maailmaan. Hän ei pysty muuhun, kuin perustamaan käsityksensä toisista ihmisistä oman pienen päänsä tuotoksiin, mitkä erittäin usein ovat osoittautuneet harhaisiksi verrattuna totuuteen.

    • gggffsdf

      Nimimerkki "Breda" on massaihminen, joka tarvitsee muiden mielipiteitä omasta assiudestaan ja samalla nurinkurisesti yrittää "neuvoa" niitä aitoja asseja, kuinka pitäisi elää ja olla olemassa. Tyypillistä diagnosoimattomalle assille, joka todellisuudessa kärsii vain mielenterveysongelmista, univaikeuksista, tahtoo kompensaatiota lukemattomille itsekehuviesteilleen. Tämä hänen kirjoituksistaan oli parasta laatua, hän kyseenalaisti sen, kuinka jollain Asperger-henkilöllä VOI OLLA NIIN VAIKEATA, ettei pysty pärjäämään itsenäisesti elämässään. Tämä kertoi jo kaiken tästä henkilöstä. Toisia mitätöivä diagnosoimaton narsisti. Pysyttele jatkossakin poissa täältä.

    • Breda

      Tämä ketju on monessa mielessä lempparini. Jos jotakuta kiinnostaa lukea "tyypillinen netin keskusteluketju vuodelta 2017" niin tässä sellainen on. Tässä ovat kaikki sellaisen ketjun hyvät ja pahat perusainekset selvästi näkyvissä ja analysoitavissa. Tässä ketjussa on melkein juonellinen tarina, lähes selvä draaman kaari. Lukijalla on aitiopaikka. Hän on kuin turvallisesti pehmeässä tuolissa istuva sivustakatsoja, joka saa vain nauttia.

      Jos minulta kysytään, mitä pidän koko ketjun tärkeimpänä lauseena, niin vastaan, että se on tämä:

      "Ignoroiva suhtautuminen tuohon trollaamisriippuvaiseen multinikkeilijään olisi varmasti viisainta."

    • trollailu_kunniaan

      Hienoa Breda-Trolli.

    • tekijänoikeudet_kunniaan

      Se oli myös hienoa, että jonkun PITI ERIKSEEN NEUVOA KÄDESTÄ PITÄEN PIENTÄ TROLLIA, että toisten trollailut voi ignoorata (INHOAN KÄÄNNÖSLAINOJA) eli ohittaa/jättää väliin lukiessaan tekstejä. Silti piilotrollailu Bredan toimesta jatkuu, samoin provosoituminen toisten trolleihin. Nyt vienkin nämä kaikki trolliviestit pikaisesti tulostukseen, ja niistä julkaisen huomenna kirjan kotisivustolleni ennen kuin teen aiheesta gradun.

    • ei_trolli

      Hauskaa ois nähdä keski-ikäisten naistrollien kinastelua ihan livenäkin. Siihen emppipäivät soveltuvat erinomaisesti. Siellä voi kohdata jopa trollailun maailmanmestareita, ja jokainen voi löytää itselleen vaikka loppuelämänkumppaniksi oman suloisen trollinsa.

    • Breda

      Hyvää saunaillan jälkeistä sunnuntaita kaikille!

      Älykäs ystävättäreni, joka on hoitoalalla ja jolla myös on AS, on sitä mieltä, ettei hän voi kirjoittaa tänne Suomi24:ään. Kysyin syytä ja räväkkään tyyliinsä hän sanoi: "En ole kyllin suisidaalinen enkä todenpuhujana kykene edustamaan riittävästi valemediaa."

      Luetutin hänellä tämän lemppariketjuni. Hän pudisteli päätään ja sanoi tarkoittaen multinikkeilijää: "Jos ei tuolla asenteella ihminen syrjäydy niin ei sitten millään!"

      • bredalle

        Mun äiti on sairaanhoitaja erikoistunut sinun kaltaisiisi tapauksiin ja isä on lakimies, lukevat tätä palstaa. Aivan pöyristyttävän ikävästi kirjoittelet tänne aliarvostaen toisia. Tätä palstaa lukevat myös monet ystäväni, jotka ovat todella pöyristyneitä tavastasi kirjoittaa tänne loukaten muita ihmisiä.


      • tuossa_faktaa

        Tuossa nimimerkki "Bredan" kommentissa tulee myös hyvin ilmi, kuinka nykyajan joissain sairaaloissa taikka terveydenhuollon toimipisteissä toimivat henkilöt aliarvoistavat asiakaskuntaansa. Tuo oli hyvä esimerkki siitä, miksi. Ts. Bredan kaltaiset henkilöt aiheuttavat sen, ettei kukaan autisti saa enää mistään sairaalasta mitään apua. Sama koskee terveysasemia. Siksi tämä henkilö tänne laittoi viestin, koska on yksinkertaisesti vain kateellinen niille henkilöille, jotka sitä apua ja tukea saavat diagnosoituina AS-henkilöinä. Ensikädessä, ennen muita.


    • hfjgeogfhw

      Onpa sinulle typerä ystävä. Juoruilee mitä sylki suuhun tuo. Samoin kuin itsekin teet. Ei kukaan voi tuntea kenenkään taustoja, samoin kuin ei kukaan tiedä keitä tänne kirjoittelee milloinkin. Sinulla on tarve täällä haukkua kaikki muita kirjoittajia multinikkeilijöiksi, vaikka olet sitä itse.

    • KYRPÄKYRSÄPUKKI

      Ei oo kavereita.
      Musiikki on, isä on oma lemmikkikissa(17v).
      Enemmän mä diggaan eläimistä.
      En oo ihmisvihaaja, mut en erityisen ihmisrakas.
      En saa mitään kontaktia veljeni vauvaan.

      • vertainen_

        Eläimet ovat parhaita kavereita, niitä siksi tuleekin kohdella erittäin hyvin. Musiikki on myös parasta. Älä kiirehdi. Saat sen yhteyden vielä joskus. En minäkään ole vielä saanut, mutta tulen saamaan. Tsemppiä.


      • JOOPIDIJOOPIDI
        vertainen_ kirjoitti:

        Eläimet ovat parhaita kavereita, niitä siksi tuleekin kohdella erittäin hyvin. Musiikki on myös parasta. Älä kiirehdi. Saat sen yhteyden vielä joskus. En minäkään ole vielä saanut, mutta tulen saamaan. Tsemppiä.

        En ti4dä. Kaipa saan. =)


      • Aspergerinfo_YP

        Kyllä sinä vielä sen saat. Pidä vaan huolta kissastasi ja nauti sen kanssa oleilusta. Kaikki muu järjestyy aikanaan. Ja kuuntele välillä vaikka klassista musiikkkia. Joogailu tekee myös hyvää, sitä voi harrastella aivan yksinkin. Muista myös, että elämä jatkuu eikä koskaan tulisi luovuttaa.

        ________________________________

        aspergerinfo.foorumi.eu


    • pitkäänasioitaseuraillut

      Itse itsensä "diagnosoinut" nimimerkki "Breda" ei tiedä, että Autismiliitto tietää hänen täällä trollailuistaan. Tämä henkilö ei myöskään tiedä, että jotkut hänen "multinikkeilijöiksi" kutsutut kirjoittajat, voivat päätyä itsemurhaan tämän jatkuvia haukkumaviestejä kirjottelevan trollin toimesta - sitä hän varmasti haluaakin, jotta narsistin lailla voisi jatkaa täällä itsekehujaan kuukaudesta toiseen. Vertaisryhmiin ei koskaan kannata hakeutua -sieltä voi saada loisia, naristeja vainoamaan koko loppuelämän ajaksi.

    • Breda

      En varmasti ole täällä ainoa lukija, joka ihmettelee erästä asiaa, nimittäin tätä: Eikö multinikkeilijä ollenkaan näe ja ymmärrä, miten hän itse käyttäytyy?

      • sdfghjklöäyu

        Haista vittu. Vanha ämmä.


    • OKSENNUSTYTTÖ

      En ota kantaa tohon tyyppiin, josta puhutte.
      Oletteko kenties itse mustamaalaamassa/kiusaamassa häntä?
      Oletteko varmoja että hän kiusaa jne?
      En tiedä toki hänen juttujaan.
      Meistä kukaan täällä ei oo tosiaankaan psykiatri.
      Meijä tehtävä ei oo diagnosoida häntä.
      Mun mielipide.
      Me voimme kyllä antaa kritiikkiä ihmisille, jotka ei osaa käyttäytyä.
      On paha sanoa kenestäkään mitään, jos ei etenkään tunne henkilökohtaisesti.
      Sos mediassa on paljon haukkumisia, joissa lytätään mm julkisuuden henkilöitä.
      Menkääpä esim lukemaan kommentteja julkkisivuille täällä Suomi24:ssa , niin huomaatte mitä tarkoitan.
      Siellä käytännössä kaikki julkut ovat ihmisten hampaissa.
      En lähtis haukkumalinjalle .
      Meistä jokainen on kuitenki ainutlaatuinen ihminen.
      Seki kantsii muistaa.
      Pitää nähdä kokonaisuus, painotan sanaa kokonaisuus, joku voi käyttää rahoja leveästi, joku voi olla ylpeä, joku voi olla kiero jne, mutta pitäs nähä aina kokonaiskuva. Jokaisessa on jotain hyvääkin.
      Esimerkkinä Toni Nieminen, tosi hieno persoona, mut joka haukutaan maanrakoon, koska hän käyttää rahojaan niin leveästi.

    • antakaaihmistenelää

      Joo pitäis myös muistaa ettei täällä ole ketään multinikkeilijää.
      Vaan monta kirjoittajaa.
      Joita Breda-nimimerkki luulee yhdeksi.
      Samalla tämä Breda-nimimerkki haukkuu yleisesti niitä kirjoittajia jotka tänne ovat kirjoittaneet.
      Väärin vain oikein? VÄÄRIN!

      Mä en uskalla enää käydä vertaisryhmissä joskus kävin. En enää. Niistä huonot kokemukset myös.

      Avainsana onkin edellisen kirjottajan mukaan KOKONAISUUS.

    • dkfldhgäshgdkkhgjies

      Missäs vertaistukiryhmissä nimimerkki Breda käy? Ei oo kukaan kuullut henkilöstä mitään.

    • infotäti

      Kauniita unosia Lapsoset.

    • Breda

      Tämä ketju on todellinen helmi. Tätä palstaa pitkään sairastuttanut trolli eli aina eri nimimerkkiä käyttävä 'multinikkeilijä' menettää tässä ketjussa hetkeksi malttinsa täysin. Myös monta muuta kommunikoinnin (ja kommunikointikyvyttömyyden) kukkasta tästä pitkästä ketjusta löytyy.

    • Yuris

      Ompa hyvä keskustelu ketju. Tai siis ketju. Taitaapi vain yhdellä olla taito keskustella.

    • Breda

      Luin kokonaan tämän tosi kiintoisan ketjun pitkästä aikaa. Aikoinaan nimitin tätä lemppariketjukseni. Sellaiselta tämä tuntuu edelleen. Tämä on paitsi käytännön esimerkki netin keskustelupalstoja pilaavasta trollaamisesta, myös siitä, että trollaajien kanssa kannattaa käydä vuoropuhelua. Miksi? Mm. siksi, että se saa trollaajan paljastamaan korttinsa. Itse trollaaja ei kylläkään sitä yleensä itse huomaa.

      Tällä lukemiskerralla huomiotani kiinnitti lähinnä kaksi asiaa. Ensinnäkin se, miten multinikkeilijä yritti lopulta haihduttaa itsensä. Toiseksi kiinnitti huomiotani se, miten paljon hän tahattomasti ikään kuin "puhui peilikuvalleen". Eli hän tuli kertoneeksi monia asioita nimenomaan itsestään yrittäessään oikein kovasti keksiä mahdollisimman "pahoja" asioita minusta. Selvästi huomasi, että hän näkee ja tuntee itsensä - mutta ei ollenkaan minua.

    • Anonyymi

      Hei Breda!
      En jaksanut lukea tuota sinun ja multinikkeilijän välistä keskustelua, koska olisin ollut kiinnostunut otsikon aiheesta kirjoitetuista viesteistä enemmän. Mitä jos vain kokonaan jättäisit multinikkeilijän kommentit huomiotta (koska nuo "keskustelut" hänen kanssaan eivät johda mihinkään)
      niin ehkä hän lopettaa ja tilaa jäisi keskustelulle otsikon aiheesta

      • Anonyymi

        Onneksi trollaajien kommentit ovat Suomi24:n uudistusten myötä vähentyneet minimiin. Esim. tuo mainittu multitrollaaja eli multinikkeilijä ei ole enää moneen kuukauteen ollut riesanamme. Kiitos Suomi24!


    • Anonyymi

      Taitaa tapahtua tuota kaverisuhteiden katkeamista monella muullakin kuin pelkästään aspergerilaisilla, mutta toki aspergerilaisilla kaverisuhteiden ylläpitäminen voi olla sosiaalisen haasteiden takia vieläkin haastavampaa.

      Joskus vääränlaiset tulkinnat puolilta toisin voivat johtaa suhteiden katkeamiseen, mutta monesti muiden ihmisten ymmärrys aspergeriin/autismiin voi olla sen verta kapeakatseista, että mielummin jättävät sen ihmisen oman onnensa nojaan. Suomessa tällaista asennetta on valitettavan paljon vieläkin jäljellä eikä koske pelkästään autismin kirjoon kuuluvaan (myös esim. homoseksuaalisuus, joku vamma tai muu sairaus), joka voi saada samanlaisen kohtelun elämässään. Tämä kapeakatseisuus kertoo enemmän henkilöistä itsestään kuin omasta "erikoisesta" ominaisuudesta.

      Mielummin muutama hyvä ystävä kuin sata tuttavaa. :)

    • Anonyymi

      Itsellä varmasti olisi enemmän ihmisiä ympärillä jos kykenisi viihtymään/aikaa viettämään aikaani sellaisten ihmisten kanssa jotka joiden kanssa en koe olevani samalla aaltopituudella. Kun small talkki ei onnistu vaan kommunikointi onnistuu vain tietynlaisten ihmisten kanssa. Minulla ei käytännössä ole tällä hetkellä kavereita tai ystäviä. Oli yksi naispuolinen ystävä mutta hän alkoi seurustelemaan ja seurustelukumppani ei hyväksynyt meidän tapaamisia joten se jäi siihen.

      Enemmän koko ajan tullut sellaisia ajatuksia ettei tämä yhteiskunta ja tälläinen elämä mitä se on ei kiinnosta. Minua tuollainen homosaatio tai pride tuputus ahdistaa vaikka minua ei sinällään haittaa mitä kukakin on. Sama se on myös muissa asioissa mitä tuputus-tyylillä joka tuutista työnnetään kuten myös ilmastonmuutos tai vaikka joku mitä eu-määrää tai päättää. Olen eu kriittinen joten vaikea hyvåksyä että, sieltä tulee määräyksiä.

      En myöskään pysty hyväksymään tuota nykyistä hallitusta koska omasta näkökulmasta hallitusmuodostettiin laittomasta. Miten parhaiten voisi osoittaa ettei hyväksy hallitusta, onko se suomen lipun poltto itsenäisyyspäivänä vai mikä? On myös vahva vakaumus että, jos hallitus on huono maa ei ole puolustamisen arvoinen eikä kannattamisen, joten ei kyennyt esimerkiksi jääkiekossa kannattamaan suomea.

      Päiviensä päättämisajatuksia ei oteta vakavasti vaikka on selkeitä suunnitelmia toteuttaa kertonut. Lääkärin mielestä kuuluisin pysyvälle eläkkeelle mutta eläketaho on toista mieltä. Pitäisikö toteuttaa elämänsä lopettaminen työkokeilun tai vastaavan kautta? Voisiko niissä olla mahdollisuus.

      Taitaa olla kaikkien kannalta paras, lopettaa elämä.... niin maapallo saa jatkaa pyörimistä tavallaan ja elämä jatkuu... ilman minua.

    • Anonyymi

      mun kaverilla on selkeitä autisminn oireita mitä teen

      • Anonyymi

        Jos kaveri on sinulle tärkeä, ota selvää siitä, millainen ilmiö autismi on.

        Jos kyselet ikään kuin "kaverin puolesta", ota myös siinä tapauksessa selvää, millainen ilmiö autismi on.


    • Anonyymi

      Luin tämän koko trollipitoisen ketjun.
      "Multinikkeilijän" disinformoiva trollisekoilu sai vuonna 2017
      tässä ketjussa näköjään suorastaan puistattavat mitat.

      Selvästi paras kirjoitus koko ketjussa on mielestäni
      Bredan kirjoitus 2017-09-29 18:26:02.
      Lukekaa se ja ignoroikaa kaikki muu!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe