Risteistä

Forneus

Kun ristejä sijoitellaan vähän sinne sun tänne, niin onko tullut mieleen, että se saattaisi olla viimeinen asia, minkä Jeesus haluaisi nähdä?

19

152

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainakaan ei olisi tullut mieleen pistää tätä kysymystä ateismi -palstallle...

• Eikö siinäkin ole ironiaa että Jeesuksen sanotaan olleen puusepän poika?

• No tässä ajatelmaa

Jos jeesus olisi hirtetty, kaikilla uskovaisilla olisi hirttoköysi kaulassa.
      Jos jeesus olisi kivitetty, kaikilla uskovaisilla olisi kivi kaulassa. Kirkkojen katolla olisi komea kivikokoelma
      Mukava uskonto, jossa iloitaan tappovälineestä.
      Jos jesse olisi juonut itsensä hengiltä, pääsisäisenä oltaisiin varmasti muistomessussa kunnon kännissä, pullofigurit kaulassa.

• sfsafed

Mitä pahaa tappovälineissä on?

• Ristin riitaista

Sekin on huvittavaa että jessen risti kuvataan aina sahattuna siististi neliskanttiseksi. Käytännössähän pelkkä liitoskohta lovettiin eikä kaarnaa taatusti alettu kaapia jonkun roiston mukavuuden takia pois.

• Ristiinnaulitsemisessa käytetty risti oli yleensä T:n mallinen tai suora paalu harvemmin ns. latinalainen risti.

• angelus_nigrum kirjoitti:

Ristiinnaulitsemisessa käytetty risti oli yleensä T:n mallinen tai suora paalu harvemmin ns. latinalainen risti.

On myös tidossa että ihmisiä saatettiin ristiinaulita ruksiin. Ja pahimmillaan sukuelimet saatettiin murskata tuskan lisäämiseksi.

Yksi pahimmista tavoista kuolla on juuri ristiinaulitseminen. Siinä kun joko kuolee kuumuuteen, janoon, verenhukkaan/myrkytykseen, keuhkojen repeämiseen jne. Eikä tarvitse ulkopuolista apua itse kiduttamisen aikana.

Myös moni muu ristiinaulitsemistyyli kuten paalu oli käytössä.

• atac kirjoitti:

On myös tidossa että ihmisiä saatettiin ristiinaulita ruksiin. Ja pahimmillaan sukuelimet saatettiin murskata tuskan lisäämiseksi.

Yksi pahimmista tavoista kuolla on juuri ristiinaulitseminen. Siinä kun joko kuolee kuumuuteen, janoon, verenhukkaan/myrkytykseen, keuhkojen repeämiseen jne. Eikä tarvitse ulkopuolista apua itse kiduttamisen aikana.

Josefus Flaviuksen "Juutalaissotien historia" kirjassa sanotaan että roomalaiset naulitsi juutalaisia risteille "pilailumielessä" hassuihin asentohin.

• kekek-kekek kirjoitti:

Josefus Flaviuksen "Juutalaissotien historia" kirjassa sanotaan että roomalaiset naulitsi juutalaisia risteille "pilailumielessä" hassuihin asentohin.

Siihen aikaan "huvittelu" tai sirkus tarkoitti jotain ihan muuta kuin nykyisin. Ihmisten syöttämistä leijonille, sekalaisia eläintaisteluja, gladiaattoriotteluita jne.

• zyrt
        atac kirjoitti:

atac

Kun kolmekin päivää roikkuu ristillä, niin painovoima tekee tehtävänsä. Keuhkot lysähtävät kasaan. Hengitä siinä sitten.

• Nojaa, tässäkin vaikuttaa se miltä kantilta asiaa katsoo. Toinen näkee teloitusvälineen joku toinen näkee Jeesuksen sovitustyön.

Vähän sama kuin puukko murhaajan, partiolaisen ja kirvesmiehen kädessä. Yksi ja sama asia monta eri merkitystä. Yksi käyttää pahaan, toinen selviytymiseen ja kolmas työvälineenä.

• Graffitti vai uskonnollinen juliste ?

Vuosikymmeniä on sähköpylväissä ollut seuraava juliste "Jeesus tulee, oletko valmis ? "

Miksi jotkut , ilmeisen hurskaat ihmiset liimaavat niitä edelleen ?

En ymmärrä koska tekona tuo lienee laiton. Jos minä ryhtyisin liimaamaan plakatteja - "piimä pitää pirteänä" niin sakot saisin .

• Hetikohtapian
        epikuros kirjoitti:

Graffitti vai uskonnollinen juliste ?

Vuosikymmeniä on sähköpylväissä ollut seuraava juliste "Jeesus tulee, oletko valmis ? "

En ymmärrä koska tekona tuo lienee laiton. Jos minä ryhtyisin liimaamaan plakatteja - "piimä pitää pirteänä" niin sakot saisin .

NIin, sen lisäksi että tuo on laitonta roskaamista, on se lisäksi vielä valheellista mainontaa. Koska jo 60-luvulla näin pylväissä niitä lappuja, joissa luvattiin että "Jeesus tulee pian" - mikä ei siis voi enää mitenkään pitää paikkaansa, kun tuo "pian" meni umpeen jo viime vuosituhannella.

• epikuros kirjoitti:

Joo, itse hoksin kun käytii tänään vanhemmilla saunassa että oli ilmestynyt kyseinen juliste tien varteen sähköpylyvääseen. Ehkä siinä on motiivina evankeliumin viemisen tarve. Toisaalta ei sen viemisessä pitäisi sortua laittomuksiin.

• 1+10
        epikuros kirjoitti:

Se taitaa olla jokin maanlaajuinen roskaamiskampanja, niitä näkyi koko matkan Kouvolasta Hankooseen.

• Missä vaiheessa historiaa käytettiin ristiä tai paalua muuhun kuin kidutuskuoleman työkaluna? Mitä kidutusvälineen kuva muuta voi symboloida kuin kidutusta ja kuolemaa?

• zyrt

Ehkä sinun Juhani kannattaisi vielä vielä miettiä tuon tarinan todenperäisyyttä. Jumala teki lait, kolmasosansa siitti yhden kolmasosan ja sitten tämä yksi kolmasosa vaati että sen yhden on kuoltava, jotta jumalan itse laatimien sääntöjen mukaan jotkut tulevaisuudessa syntyvät saisivat anteeksi? Saisivat anteeksi MITÄ?

Mieti nyt edes vähän. Miten kukaan voi uskoa noin järjettömään tarinaan?

• Mitäpä se jesse näkisi? Sitähän tuossa aloituksessa pohdittiin. :D

• zyrt kirjoitti:

Ehkä sinun Juhani kannattaisi vielä vielä miettiä tuon tarinan todenperäisyyttä. Jumala teki lait, kolmasosansa siitti yhden kolmasosan ja sitten tämä yksi kolmasosa vaati että sen yhden on kuoltava, jotta jumalan itse laatimien sääntöjen mukaan jotkut tulevaisuudessa syntyvät saisivat anteeksi? Saisivat anteeksi MITÄ?

Mieti nyt edes vähän. Miten kukaan voi uskoa noin järjettömään tarinaan?

En uskokkaan nuin järjettömään tarinaan. Olen tämän huomannut ennenkin, en usko useimpien ateistien tulkintaan kristinuskosta. Jos uskoisin niihin, silloin en uskoisi minäkään. Ja kuitenkin minä uskon.

En näe kolmiyhteistä Jumalaa osina vaan kokonaisena, kuten Raamattukin opettaa. Ihmisestä itsestä ei ollut pitämään lakia, eikä lunastamaan rikkomuksiaan, niinpä Jumala tuli avuksi, että ihmiset saisivat synnit eli pahat tekonsa anteeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaamasi miehen nimi?

Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      36
      6955
    2. Olit ihan

Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      35
      3711
    3. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      53
      3632
    4. Ennen ei ollut persuja ja työttömyyttä, lääkäriinkin pääsi

Ennen oli kaikilla töitä Kauppiaille kelpasi kun saivat voittoa Yritystukia ei ollut Lääkäriin pääsi kaikki haluklaat Nu
      Maailman menoa
      46
      3514
    5. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      124
      3076
    6. Millaista läheisyyttä

Toivoisit ikävästi kohteesi kanssa?
      Ikävä
      53
      3002
    7. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      34
      2769
    8. 34
      2622
    9. Antifasismi - mitä se on?

Se on äärivasemmistolaista anarkistista toimintaa joka käyttää fasisminvastaisuutta keppihevosena oikeuttaakseen toimint
      Maailman menoa
      27
      2445
    10. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      125
      2418
    Aihe