Minulle ehdotettiin koulutuksen avuksi koulutuspantaa.
Eräs kouluttaja sanoi, että ensin voisi kokeilla pannalla joka suihkaisee sitruunasuihketta nenälle että toimiiko tämä ja viimeisimpänä ja radikaaleimpana sähköpannasta tälli tai pari jos ei tuolla suihkauksella onnistu.
Alan olla niin kypsä koiran riekkumiseen että voisin jopa kokeilla sähköpantaakin sille jotta se pelleily loppuisi.
Ja joo.. Meillä on menty koulutuksessa metsään sillä, että olen ollut liian lepsu ja hillunut naksuttimen ja nakkien kanssa, kun oikeasti tuon elukan olisi pitänyt saada jöötä. Mutta ympärillä toitotettiin ; POSITIIVINEN VAHVISTAMINEN POSITIIVINEN VAHVISTAMINEN!! Eläinrääkkäystä jos otat sitä niskasta kiinni ja voit tuhota sen luottamuksen jne. Muutenhan se käyttäytyy kuin unelma, mutta hihnassa ohitettavat koirat on myrkkyä. Mutta toisien koirien kanssa voi kuitenkin lenkkeillä..
Edellisen koiran käytöshäiriöt loppu siihen paikkaan kun selätin sen kerran kunnolla (tämä koira siis tuli kodinvaihtajana ja oli pahempi kuin tämä nykyiseni. Sama rotu kuitenkin). Tämän junnun kanssa ei fysiikka riitä siihen, enkä ole selättämisen kannalla muutenkaan, koska se ei enää hyödytä.
Kenellä kokemuksia koulutuspannoista? Onko toimineet ja missä tilanteessa? Ja jos ei ole toiminut, niin onko tullut esim takapakkia?
KOULUTUSPANNOISTA
83
1039
Vastaukset
- Joobax
Sähköpannat nyt ainakin ovat laittomia, joten mistä sä aattelit ostaa?
Ootko koittanu ihan vaan vesiroisketta? Sitruunalla tai etikalla maustettuna? Kolinapurkkia?
Koiran kasvatus on sopivasti keppiä ja porkkanaa ;) Tarviihan sen saada toiminnastaan palaute. - ole pomo
auktoriteettia, auktoriteettia. sitä kun on, niin pärjää minkä koiran kanssa tahansa. sun on näytettävä sille että SINÄ määräät. kun se tajuaa sen, se tekee just niinkuin sä haluat.
- NiiloNäpsäys
Olen nyt ottanut käyttöön pienen sumutepullon jossa tabascoa, kun ei ollut muuta (etikkaa tai sitruunaesanssia).
Koira kyllä väistää pulloa. Tositilanteessa en ole päässyt vielä kokeilemaan ja se tässä hankalaa onkin, että sen pullon kädessäpitäminen ja suihkautus ei olekkaan niin yksinkertaista kun koiran pitelemiseen tarvitsee kaksi kättä. Siksi mietin kauko-ohjattavaa sumutepantaa.
Se olisi myös omassa pihassa kätevä ehdollistaa siihen kun sen voi pistää kuistille kiinni ja aina koiran tullessa näköpiiriin ja koiran alotaessa räihettä(tuijottelua) suihkauttaa. En tiedä sitten toimiiko tolla moiset, vaikuttaa just sen sortin elukalta että pään voi leikata irti eikä haittaa menoa yhtään.
Sähköpannat on laillisia ostaa muttei käyttää ;) Impulssipanta on vain hienompi nimitys suht samalle aisialle. Itseasiassa kaikki on samaa pashkaa.. Tarkoituksena antaa koiralle välitön EPÄMIELLYTTÄVÄ TUNNE. Ei kipua.
Koirahan olisi viittä vaille valmis aloittamaan junnun kanssa toko-kisailut, mutta tuon koira-agren takia emme voi haaveillakkaan että voisimme treenata paikkamakuuta toisten koirien kanssa.
Kai olen itse omalla hermostuneisuudellani pahentanut vain tilannetta. Nousee vitutuskäyrät kun näkeekin koiran ja tekis mieli teurastaa puoli kylää. Kun koira ei voi luovuttaa! Ei hyvällä ei pahalla.
Yksi ilta etsimme väkisin koiria joita ohittaa sillä mielellä että saataisiin luovutusvoitto ja hyvä ohitus; Ohitimme varmaan 10-12 koiraa ja ei luovuta ni ei..- AL
Muoks*
Siis pullossa on VETTÄ ja tabascoa muutamia tippoja.
Paikkamakuuta VOI treenata toisten TUTTUJEN koirien kanssa. Aivan vieraat koirat ovat juttu erikseen. Niihin kun pitäisi ensin saada tutustua lenkin tai parin verran. - kaikki mättää
Miksi sinulla on koira?
- NiiloNäpsäys
kaikki mättää kirjoitti:
Miksi sinulla on koira?
Miksi ei olisi? =)
Miksi poliiseilla on koiria? Metsästäjillä? Armeijalla? Suojelukouluttajilla? Kaikki nämä käyttävät, hui, niin hirveitä asioita kuten piikkipantaa ja sähköpantaa.
Itse en ole käyttänyt kumpaakaan, vaikka luulen kyllä että kumpikin noista voittais milloin vaan tänhetkisen kuonopantavirityksen josta aivan varmasti on niskat kohta paskana =)
- RauhaRuusu
Kokeilepa NiiloNäpsäys myös pevi-kouluttajaa, moni räyhän omistaja on siitä saanut avun. Varmasti saat sinäkin, kun on oikea asenne.
http://www.koiraneuvola.fi- NiiloNäpsäys
Ei onnistu tässä taloudessa kahden viikon täyshuomioimattomuus. Sitä tarjottiin meille neuvolakäynnin jälkeen ja sanoin, että ei onnistu tuollaisenaan että pitäisi keksiä muuta tai jonkinlainen variaatio, niin sanoi ettei ole muuta tapaa.
Kouluttaja joilla ei ole kuin yksi tapa, ei ole kouluttaja.
- varaparee
"Kouluttaja jolla ei ole kuin yksi tapa ei ole kouluttaja."
- koirasi suurin ongelma taitaakin olla omistaja itse. Sinä et halua nähdä vaivaa ongelman poiskitkemisessä. Tabasco ja sähköpanta kyllä kelpaisivat. Toivotan menestystä valitsemallasi tiellä!- NiiloNäpsäys
Kiitos =)
Harmittaa vähän noitten hevosten ja Lehmien puolesta kun ne saa aika tujakkaa tälliä sähköpaimenesta.. Pitäiskö antaa pois ettei ne kärsi? :((
Tai Rakentaa niille aitaus kukkaista. Kyllä ne sonnitki siellä laitumella pysyy pyhällä hengellä.
- Joobax
Luovu nyt ensiksi ainakin sumutepullosta. Sun tarvii saada pullosta kunnon loiskaus naamantäydeltä. Pullo voi olla tavallinen juomapullo tai sellainen urheilujuomapullo, josta tulee suuttimesta vettä. Sumutinpullosta tulee ihan liian vähän!
Laita koiralle kuonopanta tms, jotta voit hallita sitä yhdellä kädellä. Laita koira penkan puolelle kävelemään, olet siis itse vastaantulijan ja koirasi välissä. Koira ottaa askeleenkin vastaantulijaa kohti -> iso truuttaus vettä naamaan. Ja pullo välittömästi piiloon !!! Pullo ei saa olla näkyvillä, eikä sillä saa pelotella koiraa. Koira ei saa edes tietää, mistä se vesi tuli. Truuttauksen yhteydessä murahdus tai kielto tai mitä normisti käytätkään. Heti kehuja, kun koira ei olekaan menossa vastaantulijaa kohti. Sit vaan toistoa toistoa toistoa.
Pevit käyttää mm. jääkausia ja kolinapurkkeja. Itse koen veden helpommaks, jos se vaan toimii. Jos pelkkä vesi ei tehoo ni sitte sitruunaa tai etikkaa sekaan. Tabascosta en tiiä mitä se tekee esim silmille. - NiiloNäpsäys
Tuo voisi olla kokeilemisen arvoinen!
Tarttis jonkun joka keskeyttäisi sen toiminnan. Että koira vaikka säpsähtäisi siitä transsistaan ja sitä pääsisi kehumaan tai edes yrittämään ohjata sitä kiihkoa muualle.
Meillä on kuonopanta käytössä, mutta koira siis hyppii kahelle jalalle, keippuu,hyörii,pyörii niin siinä saa olla tarkkana ettei joudu itse kumoon.
Muuten kävelee tosi nätisti hihnassa vetämättä ja kuuntelee.. - canis.familiaris
Koulutuspanta ei sinänsä kouluta koiraa, vaan voi olla vain apu/tehokeino.
Nyt kannattaisi keskittyä tapaan miten kouluttaa ja tehdä se riittävän pitkäkestoisesti.
Ensin ennen härpäkkeitä, on keskityttävä kontaktiin, sillä muuten koiraa ei voi kouluttaa, Jos koiran huomio on muualla, niin siihen ei voi vaikuttaa, kuin kontaktin kautta, ei siis edes niillä lisähärpäkkeillä. ..Rauhoittuminen ja kontakti sekä pitkäjänteisyys on ne perusavaimet millä asia lähtee etenemään.
Lisäksi pitäisi ymmärtää, että ojennus tai painokas ohjaaminen, ei saa kestää kuin sen mikä on tarvis ja sillä hyvä..Ei niin että ohjaajalle jaa "puhti" tai vihainen mielialapäälle...oma viesti pitää olla koiralle selkeä..kun menee hyvin ollaan rentoja jne. jos ei niin sitten ei...pääasia, että koira tietää mistä mikäkin käytös tai tilanne johtuu.
Järjettömiä juttuja nuo tabascot, sitruunat ja muut etikat. Pitää ymmärtää miten herkkä ja voimakas on koiran tärkein aisti hajuaisti. (1 koira vastaa milj.ihmisen nenää)
Nyt kun noita apuaineita käytetään veden seassa, niin itse rangaistus vain jatkuu, koska koira haistaa sen useita tunteja, ellei kymmeniä. Ei osaa yhdistää sitä muuhun kuin siihen ketä sen aiheutti.
Olisiko aihetta paneutua siihen syyhyn, eli kontaktin puutteeseen ja määrätietoiseen ja itsevarmaan ohjaamiseen...Ei mikää kaksinen juttu toteuttaa.- canis.familiaris
P.s kannattaa aina ensin kokeilla, että miltä tuntuu tabascot ja etikat omilla limakalvoilla ja silmissä..siitä vain suihku silmään ja nenään ja baanalle otettelemaan...mahtaa olla hyvin motivoitunut ja keskittynyt olo sen jälkeen.
- NiiloNapsaus
canis.familiaris kirjoitti:
P.s kannattaa aina ensin kokeilla, että miltä tuntuu tabascot ja etikat omilla limakalvoilla ja silmissä..siitä vain suihku silmään ja nenään ja baanalle otettelemaan...mahtaa olla hyvin motivoitunut ja keskittynyt olo sen jälkeen.
Kokeilin omalle naamalle ja haistelin kädestä ja vessapaperista sitä. Lievä, tuskin edes haistaa, tabascon haju ja todella nopea ohimenevä kihelmöinti silmissä joka oli tosiaan sen sekunnin verran.
Pullossa on siis ehkä kaksi tippaa sitä ainetta.
- NiiloNäpsäys
Kontaktitouhua turha alkaa kokeilemaankaan ohitustilanteissa. Menee vaan hirveäksi säätämiseksi.
Koiralta kun saisi ensiksi pois sen riehumisen, saa vaikka murista ja haukkua kunhan ei lähde käsistä vaan pysyy siinä sivulla vaikka tiukassa narussa- sit on helpompi alkaa opettelemaan kontaktin kanssa ohitusta in real life.
Koulutustilanteissa (jotka ovat hallittuja) voidaan treenailla kontaktissa ohittamista ja se ylensä onnistuukin.
Tässä ei nyt kyseessä ole todellakaan mikään yrittämisen tai kouluttamisen puute tai se että halutaan päästä helpolla hommaamalla apuvälineitä.
Rahaakin on tungettu ongelmakoirakouluttajiin ihan tarpeeksi, mutta mitään hyvää apua ei ole saatu; Ihme nakkipiiperrystä joka on aivan hirveätä säätöä ohitustilanteissa.
Olemme käyneet rotuyhdistyksen koulutuskentillä ja siellä nimenomaa harjoiteltiin kontaktia.
Käymme harrastuskerhomme "käytöstreeneissä" viikoittain ja omin avuin tuttujen koirakoiden kanssa opettelemme kontaktin kera ohittelua.
Jos joku haluaa, niin saa tulla heittämään koirani kanssa lenkin ja näyttämään miten homma toimii ;) Mieluiten 80 kiloinen mies.- canis.familiaris
"Kontaktitouhua turha alkaa kokeilemaankaan ohitustilanteissa. Menee vaan hirveäksi säätämiseksi. "...Olet ymmärtänyt asian väärin. Kyse ei ole yksittäis tilanteesta, vaan kokonaisuudesta.
Kontaktia harjoitellaan, lähes joka arki tilanteessa ja askareessa, tilanteessa, missä on vuorovaikutuksella tarve. Joten se on hieman laajempi asia, kuin joku yksittäinen tilanne...Kontakti on tapa hallita ja vaikuttaa koiraan kokonaisvaltaisesti...täällä on aiheesta aika paljon kirjoiteltu.
Kontakti on sitä, kun koira kuulee ohjaajan äänen, kosketuksen tai ohjaajan muun reagoinnin oli se mitä tahansa, niin koira kiinnittää huomion ohjaajansa..katseela tai korvillaan...koiralle muodostuu tästä siis tapa.
Koira on tähän opetettu ihan samalla tavalla kuin ohitusongelmasi..Tapa. Joka on saatu vahvistettua toistoilla..Tapa voidaan tehdä koiralle mistä vain..kyse on vain siitä onko se opetettu vai itse opittu...mekanismi opitussa on sama. Tilanne/hallinta ja toistot..
Kontaktin vahvuus, taas saadaan siitä että tehdään koiralle tapa, missä asiassa vain..kontaktin ja ohjausken kautta tapahtuuu lähes kaikki, millä halutaan koiraan vaikuttaa...Aloita aasta eli kontakti harjoituksia...tee niistä kannattavia koiralle...ja vahva....
"Mieluiten 80 kiloinen mies. "...painan 100kg, mutta silti koiraa hallitaan päällä ei fysiikalla..
"Koulutustilanteissa (jotka ovat hallittuja)"....tilanne on ihan sama, oli kentällä tai kadulla...Voiko olla niin, että kentällä itse olet määrätietoisempi ja paremmin paneutunut tilanteeseen?...ei tuota voi muuten oikein selittää. Komppaan sitten ihan täysin c.f:ää eli kyllä mainituissa viesteissä on juuri se,jolla minäkin suositan pelittämään...
Kaikki lähtee kontaktista,ja jos sitä ei saa kunnolla varmaksi kaikenkaikkiaan ja luottoa koiralta omistajaan,niin vaikea koiraa on saada koskaan varmaksi.Jos se luottamus puuttuu,niin niin yhteys voi koska vaan pettää.Ja en kyllä suosittaisi silloin harrastamaan lajeja,jossa koira joutuu olemaan kytkemättä muitten lähellä.Ylipäätään koira-aggren kanssa saa olla aina tosi tarkka,ja jos vähänkään mainitun tyyppisiä lajeja aikoo harrastaa,niin se koira pitää olla tooosi hyvin nimenomaan henkisesti hanskassa,ja luotto ihan kohdillaan.
Homma pitäisi kokonaisuudessaan jonkun pätevän katsoa.Luulisi nyt edes rotuyhdistyksen koulutuksista löytyvän "rodunomaista" tietotaitoa ja sitä kauttakin lähestyä.
Näissä kiinnostaakin aina mikä rotu on kyseessä?
Kouluttajan pitäisi nähdä koira myös omistajan kanssa ihan normielämässä,eli kotona,kotiympäristössä.Pystyisi vähän tsekkaamaan mitä se koira "ylipäätään ajattelee omistajastaan".Siitähän se kaikki lähtee.
Toisaalta,tuo terveyspuoli tuskin vaikuttaa nyt.PAITSI,jos on kyseessä koira,joka on muitten kanssa leikkinyt.Silloin voi olla sekin(ehkä osaltaan),että jos on tuntenut kipua,niin yhdistää sen nyt toisiin koiriin,josta tuo "ennakko-asenne".Jos siis koiralla on jotain häikkää kliinisestikkin nähtävillä,niin kyllä kannattaisi ottaa ne loputkin luustokuvat ja käyttää se koira jumpparilla.Ihan ylipäätään koiran kannalta.
Ihan mielenkiinnosta kysyn erästä juttua.Jos sinulla on koira auki,niin miten koira toimii suhteessa sinuun?
"painan 100 kiloa".Juu,onneksi paino ei ole sieltä oleellisemmasta päästä.Muuten minun olisi ja pitäisi pysyä pelkkänä kääpiökoiratätinä 8:-)
- NiiloNäpsäys
Koulutustilanteissa esim kentällä olen ehkä vähän vähemmän tympäänytyt koiran käytökseen.
Teemme siis kontaktiharjotteita kokoajan vähän. Lenkillä, kotona, missä vain. Mutta ohitustilanteissa se ei vaan luonnistu vaikka kuinka yrittäisi. Koiran ei tarvitse saada kuin haju ohittavasta koirasta niin unohtuu kaikki muu.
Koiraa hallitaankin muulla kuin voimalla, mutta siitä on etua ettei se koira vie kuin märkää rättiä jos esim pääsee kiskaisemaan koko hihnan pituudella eteenpäin/sivulle/taakse koiran luokse kun yrittää ohittaa esim kontaktissa.- ...
Koira siis ottaa sinuun kontaktia joissakin tilanteissa, hienoa! ja se osa ottaa kotnaktin, hienoa!
Asia on hyvin yksinkertainen ratkaistavaksi: kun se osaa ottaa kontaktin tietyillä vihjeilläsi, oli se sitten käsky, vihellys, kosketus, niin siltä puuttuu enää motivaatio ottaa se, jos se ei ota. Minäkin osaan mennä vesilammikkoon rähmälleni ulkona, jos haluan, osaamisesta siis ei ole kyse siinä kun en mene, minä en vain mene, koska minulle ei ole tarjolla siitä mitään niin mukavaa, että viitsisin mennä.
Kaiken kaikkiaan koirasi kuulsotaa kaikelta muulta kuin nakin edestä puuhun kiipeävältä. Varmasti tyhjiössä missä ei ole mitään mukavampaa tarjolla se tekee mitä vain nakista. Mutyta mietipä hetki sitä mitä se kokee kun se näkee vastaantulevan koiran? Tuleeko sille nälkä? Jos tulee se voisi ottaa kontaktia sinuun nakin toivossa. Vai tekisikö sen kenties mieli päsätä leikkimään, nouseeko sillä riehumisvire? Silloin se voisi ottaa kontaktia sinuun jos tietäisi,e ttä sinun kanssasi voisi päsätä leikkimään. Vai tuleeko sille mahdollisesti turvaton olo ja se puolsutautuu hyökkimällä? Silloin jos se kokisi sinut turvakseen se ottaisi sinuun kontaktia saadakseen turvaa...
Eli mieti syitä koiran käytöksen taustalla. Mieti mikä tarve koirallasi on kun se käyttätytyy tietyllä tavalla. Mieti sitä miten sinä voit tuon tarpeen täyttää, jolloin koira motivoituu sinusta ja ottaa kontaktia sinuun...
Jos se pelkää, aivan taatusti nakki ei sitä motivoi sillä hetkellä. Jos sillä on nälkä, aivan taatusti leikki ei sitä motivoi sillä hetkellä. Jos sitä leikityttää, aivan taatusti tarjoamasi rauhallinen turva ei sitä houkuta pätkän vertaa...
- NiiloNäpsäys
Vaikea selittää. Se pitäisi itse nähdä niin ymmärtää mitä tarkoitan sillä, että koira menee kuin psykoosiin nähdessään/haistaessaan toisen koiran.
Ei kuitenkaan ole agressiivinen toisille koirille kun saa ns. tutustua esim yhteisen lenkin voimin. - NiiloNäpsäys
Pitäiskö rekata nimimerkki kun ei psyty muokaamaan tekstejä ja joutuu sitten kirjoittamaan tuhat postausta..
Enivei, rotunsa edustajia on ollut yksi aijemminkin eikä meillä ollut tämän kanssa tälläistä ongelmaa. Koira oli kylläkin narttu. Olen aina omistanut narttuja ja tämä on ensimmäinen urokseni- ja luultavasti vihon viimeinen :D
Että ei ole kyseessä siis ensimmäinen koira, saati ensimmäinen tämän rotuinen. - canis.familiaris
Yritä ennakoida, jos voit. (reagoida ennen koiraa) Oletko nollannut koiraa suunnan vaihdoilla?
"Se pitäisi itse nähdä niin ymmärtää mitä tarkoitan"...näin se on, ja netti keskustelutkin menee suuntaa antavasti ja keskustelut ohjautuu miten kukin ymmärtää.
Jos koiran päivittäiset tarpeet täyttyy ja kyse ei ole virikkeiden puutteesta, on ongelma itse aiheutettu tavalla tai toisella ja se käytös, mikä on harmittomasti syntynyt ,niin saa sen kyllä poistetua, tai ainakin hallintaan.
Oletko kiinnittänyt huomiota, mistä koira erityisesti tykkää, kun yhdessä touhuatte vapaa-ajalla?...- NiiloNäpsäys
En ole kokeillut värinäpantaa, tämän koiran ylimääräsestä kaulaheltassa ei varmaan värinät paljon tunnu.
Olen kokeillut suunnan vaihdosta mutta minusta tuntuu että välttelen vaan ongelmaa= juoksen tilanteita karkuun.
Vastsinkin yhdessä viestissä tähän; Nenän käyttö on koiralle mieluisinta. - canis.familiaris
NiiloNäpsäys kirjoitti:
En ole kokeillut värinäpantaa, tämän koiran ylimääräsestä kaulaheltassa ei varmaan värinät paljon tunnu.
Olen kokeillut suunnan vaihdosta mutta minusta tuntuu että välttelen vaan ongelmaa= juoksen tilanteita karkuun.
Vastsinkin yhdessä viestissä tähän; Nenän käyttö on koiralle mieluisinta."Olen kokeillut suunnan vaihdosta mutta minusta tuntuu että välttelen vaan ongelmaa= juoksen tilanteita karkuun."...suunnan vaihdos pitäisi tarkoittaa sitä, että kiihtynyt koira saadan rauhoitettua kun näkö ärsyke laskee ja siten koira saadaan kontrolin alaiseksi..Ei siinä mitää juosta karkuun. Eli sen verran, että se koira rauhoittuu ja kontakti saavutetaan...ihan niinkuin kentällä.
Mahtaneeko olla rotikka? - NiiloNäpsäys
"Olen kokeillut suunnan vaihdosta mutta minusta tuntuu että välttelen vaan ongelmaa= juoksen tilanteita karkuun."...suunnan vaihdos pitäisi tarkoittaa sitä, että kiihtynyt koira saadan rauhoitettua kun näkö ärsyke laskee ja siten koira saadaan kontrolin alaiseksi..Ei siinä mitää juosta karkuun. Eli sen verran, että se koira rauhoittuu ja kontakti saavutetaan...ihan niinkuin kentällä.
Mahtaneeko olla rotikka?On rotikka.
Tosi huono tämä suomi24 kun tähän väliin ilmestyy tekstejä ja pitää selailla aina alusta asti onko tullut uusia juttuja.
- NiiloNäpsäys
No jäljestelemme(verijälki) tottistelemme lenkeillä, lisäksi treenailemme ryhmässä ohituksia ja kontaktia ja lenkkeilemme, käymme uimassa jne
Ei pitäisi olla virikkeistä pulaa, tietenkin vielä enemmän voisi tottistella vaikka takapihalla häiriöttömässä tilassa.
Lenkit ovat lyhyehköjä sillä piskillä jotain häikkää ilmeisesti lihaksissa, aikaisemmin kävimme pyörälenkkejä iltaisin/aamuöisin muutaman kerran vkossa. Takapään liike rajoittunutta mutta syömme kipulääkekuuria ja koira ei ole sen vetreämmäksi tai rauhallisemmaksi muuttunut, kuvissa ei löytynyt mitään. Kaikki muu kuvattiin paitsi polvet ja kyynärät, mikä jäi nt harmittamaan, etenkin takapolvet olisi ollut hvä kuvata!
Ensin aloin arvelemaan kipuagrea mutta kai se jos olisi helpottanut kun kuudes kipupäiväkuuri menossa?
Koiran lempihommaa on nenänkäyttö, jäljestys huippuhauskaa touhua. Sitä ei vaan jaksa edes joka vko toteuttaa kun on aika työläs tehdä. Yritänkin haastaa päivittäin nenän käyttöön esim heittämällä aamuruoat pitkin pihamaata.- Cat1982
No ton mukaan voisin ajatella myös että koiran tuntema mahdollinen kipu ja epämukavuus aiheuttaa myös aggressiota. Yhdistää tuntemansa kivun näkemiinsä koiriin. Mutta siis voi se se alunperin kivun ja koirien yhdistäminen olla jäänyt hyvin muistiin, vaikka kipu olisi jo hellittänyt.
Mutta siis kannattaa kokeilla impulssi/sähköpantaa ensin itselle kaulaan, että miltä tuntuu. Ja sitten kannattaa miettiä että mihin koira yhdistää impulssin/sähköiskun silloin kun se annetaan. Jos se annetaan todennäköisesti siinä vaiheessa kun koira alkaa räyhäämään toiselle koiralle, niin todennäköisesti koira yhdistää epämiellyttävän tunteen näkemäänsä asiaan, eli siihen koiraan, eikä räyhäämiseen. Rankaisuissa on oltava hyvin tarkka, että koira varmasti tietää mistä sitä rankaistaan. Alussa voi olla että koira lopettaa rähjäämisen kun pelästyy sähköiskua, mutta rähjääminen voi alkaa vielä helpommin kuin aikaisemmin kun muistaa tuon fyysisen epämiellyttävän tunteen nähdessään koiran.
Mulla on ollut koira joka reagoi nopeasti näkemiinsä koiriin ja kiihtyi nollasta sataan. Voin sanoa, että siinä vaiheessa kun koira ehtii aloittamaan sen rähjäämisen, niin siinä vaiheessa mitkään kontaktiharjoitukset eivät onnistu, eikä nakin heiluttamiset.
Tässä onkin tarkoitus, että reagoidaan ennen kuin koira ehtii reagoida. Eli ennakoidaan tilanteet. Harjoitellaan niitä kontakteja niissä tilanteissa missä se varmasti onnistuu. Luulen että teidän tilanteessa pitäisi muutaman kuukauden ihan vain ennakoida vastaantulevia koiria. Suunnittele lenkit siten, että et mene liian läheltä muita koiria. Tarkoitus olisi löytää etäisyys jolla koira näkee koiran mutta ei vielä reagoi. Ja siinä vaiheessa käytät sitä kontaktia ja nakkia (hyvänolon tunne kun näkee toisen koiran), ettekä lähesty muita koiria, vaan pyrit kulkemaan samaan suuntaan tai sitten eri suuntaan. Siten kuitenkin että koirasi ei tunne että sen pitää hyökätä muita koiria kohti. Pikkuhiljaa kun sille oikeasti saa niitä hyviä kokemuksia kaukaa muista koirista, niin sitten voi lyhentää välimatkaa. Monelle koiralle on koirien kielellä hyvin epäkohteliasta ohittaa suoraan kohti kulkemalla, varsinkin kun se usein tarkoittaa koiran kielellä uhkausta. Toisilleen vieraat koirathan kiertäisivät mieluiten toisensa. Sitä kannattaa tehdä, ja kannattaa tehdä selväksi että muita koiria kohti ei mennä ja "turvaat" oman koirasi, jotta se alkaa saamaan taas sinuun luottamusta. Sillä luottamusta sillä varmastikaan sinuun ei ole. Koirasi yrittää selkeästi hoitaa teidän lauman turvaamisen ja suojelun.
Koiran kanssa voi työskennellä ainoastaan silloin kun se ei kiihdy, joten käytä hyväksi juuri sitä varsinkin herkästi reagoivan koiran kanssa.
Tämä tietty on juuri sitä positiivista vahvistamista, vastaehdollistamista ja siedättämistä ja koska se perustuu koirapsykologiaan ja koulutukseen, niin ei välttämättä se ole kaikille mielekästä toteuttaa, koska se vaatii sitoutumista ja aikaa. Halutaan niitä nopeita tuloksia. Mutta siis jos koira on ehtinyt pitkään rähjäämään, niin sitä vaikeampaa sille on saada luottamusta omistajaansa, ja siihen että omistaja on se joka hoitaa lauman puolustamiset yms. - canis.familiaris
Cat1982 kirjoitti:
No ton mukaan voisin ajatella myös että koiran tuntema mahdollinen kipu ja epämukavuus aiheuttaa myös aggressiota. Yhdistää tuntemansa kivun näkemiinsä koiriin. Mutta siis voi se se alunperin kivun ja koirien yhdistäminen olla jäänyt hyvin muistiin, vaikka kipu olisi jo hellittänyt.
Mutta siis kannattaa kokeilla impulssi/sähköpantaa ensin itselle kaulaan, että miltä tuntuu. Ja sitten kannattaa miettiä että mihin koira yhdistää impulssin/sähköiskun silloin kun se annetaan. Jos se annetaan todennäköisesti siinä vaiheessa kun koira alkaa räyhäämään toiselle koiralle, niin todennäköisesti koira yhdistää epämiellyttävän tunteen näkemäänsä asiaan, eli siihen koiraan, eikä räyhäämiseen. Rankaisuissa on oltava hyvin tarkka, että koira varmasti tietää mistä sitä rankaistaan. Alussa voi olla että koira lopettaa rähjäämisen kun pelästyy sähköiskua, mutta rähjääminen voi alkaa vielä helpommin kuin aikaisemmin kun muistaa tuon fyysisen epämiellyttävän tunteen nähdessään koiran.
Mulla on ollut koira joka reagoi nopeasti näkemiinsä koiriin ja kiihtyi nollasta sataan. Voin sanoa, että siinä vaiheessa kun koira ehtii aloittamaan sen rähjäämisen, niin siinä vaiheessa mitkään kontaktiharjoitukset eivät onnistu, eikä nakin heiluttamiset.
Tässä onkin tarkoitus, että reagoidaan ennen kuin koira ehtii reagoida. Eli ennakoidaan tilanteet. Harjoitellaan niitä kontakteja niissä tilanteissa missä se varmasti onnistuu. Luulen että teidän tilanteessa pitäisi muutaman kuukauden ihan vain ennakoida vastaantulevia koiria. Suunnittele lenkit siten, että et mene liian läheltä muita koiria. Tarkoitus olisi löytää etäisyys jolla koira näkee koiran mutta ei vielä reagoi. Ja siinä vaiheessa käytät sitä kontaktia ja nakkia (hyvänolon tunne kun näkee toisen koiran), ettekä lähesty muita koiria, vaan pyrit kulkemaan samaan suuntaan tai sitten eri suuntaan. Siten kuitenkin että koirasi ei tunne että sen pitää hyökätä muita koiria kohti. Pikkuhiljaa kun sille oikeasti saa niitä hyviä kokemuksia kaukaa muista koirista, niin sitten voi lyhentää välimatkaa. Monelle koiralle on koirien kielellä hyvin epäkohteliasta ohittaa suoraan kohti kulkemalla, varsinkin kun se usein tarkoittaa koiran kielellä uhkausta. Toisilleen vieraat koirathan kiertäisivät mieluiten toisensa. Sitä kannattaa tehdä, ja kannattaa tehdä selväksi että muita koiria kohti ei mennä ja "turvaat" oman koirasi, jotta se alkaa saamaan taas sinuun luottamusta. Sillä luottamusta sillä varmastikaan sinuun ei ole. Koirasi yrittää selkeästi hoitaa teidän lauman turvaamisen ja suojelun.
Koiran kanssa voi työskennellä ainoastaan silloin kun se ei kiihdy, joten käytä hyväksi juuri sitä varsinkin herkästi reagoivan koiran kanssa.
Tämä tietty on juuri sitä positiivista vahvistamista, vastaehdollistamista ja siedättämistä ja koska se perustuu koirapsykologiaan ja koulutukseen, niin ei välttämättä se ole kaikille mielekästä toteuttaa, koska se vaatii sitoutumista ja aikaa. Halutaan niitä nopeita tuloksia. Mutta siis jos koira on ehtinyt pitkään rähjäämään, niin sitä vaikeampaa sille on saada luottamusta omistajaansa, ja siihen että omistaja on se joka hoitaa lauman puolustamiset yms.Vastaan vaikka en pantaa suosikkaan.
"Ja sitten kannattaa miettiä että mihin koira yhdistää impulssin/sähköiskun silloin kun se annetaan."...yhdistetään käskyyn ja jatkossa pelkkään käskyyn..Ei siis yhdistä kiinnostuksensa kohteeseen...vaan ääneen. käsky->käsky ja pakote-> myöhemmin taas pelkkä käsky.
" Voin sanoa, että siinä vaiheessa kun koira ehtii aloittamaan sen rähjäämisen, niin siinä vaiheessa mitkään kontaktiharjoitukset eivät onnistu"...ajoitus on silloin väärä, kun koira on päässyt keskittymään ärsykkeeseen, tai kontakti on lähtökohtaisesti liian heikko. Oikea-aikainen kontaktin otto -ennakointi on A&O.
Kannattaa katsoa, miksi bordercollie on niin hyvä kuin on paimentamisessa....Kaksi asiaa. Keskittyminen ja ajoitus...Se on ihan omaa luokkaa ja siitä voisi moni ottaa oppia, eli keskittymään ja reagoimaan siihen mitä tekee. - Cat1982
Vastaan vaikka en pantaa suosikkaan.
"Ja sitten kannattaa miettiä että mihin koira yhdistää impulssin/sähköiskun silloin kun se annetaan."...yhdistetään käskyyn ja jatkossa pelkkään käskyyn..Ei siis yhdistä kiinnostuksensa kohteeseen...vaan ääneen. käsky->käsky ja pakote-> myöhemmin taas pelkkä käsky.
" Voin sanoa, että siinä vaiheessa kun koira ehtii aloittamaan sen rähjäämisen, niin siinä vaiheessa mitkään kontaktiharjoitukset eivät onnistu"...ajoitus on silloin väärä, kun koira on päässyt keskittymään ärsykkeeseen, tai kontakti on lähtökohtaisesti liian heikko. Oikea-aikainen kontaktin otto -ennakointi on A&O.
Kannattaa katsoa, miksi bordercollie on niin hyvä kuin on paimentamisessa....Kaksi asiaa. Keskittyminen ja ajoitus...Se on ihan omaa luokkaa ja siitä voisi moni ottaa oppia, eli keskittymään ja reagoimaan siihen mitä tekee.Eli siis pitää ensin harjoitella pakotetta ja käskyä keskenään, ilman ärsykettä? Periaatteessa annettaisiin pakote/sähköisku ja sitten siis annetaan joku käsky, että voidaan yhdistää käsky ja pakote. Jos ärsyke olisi mukana, niin sittenhän tuo ei toimisi. Mietin vaan sitä, että yleensä saa aika monta kertaa toistaa käskyä ja pakotetta, jotta koira yhdistää nuo toisiinsa, ja siinä onkin jo aika monta sähköiskua "aiheettomasti" annettu. Mutta joo, ymmärsin kyllä tuon, että noin ei yhdistä vastaantulevaan koiraan sähköiskua kun ehdollistetaan sähköisku käskyyn.
"..ajoitus on silloin väärä, kun koira on päässyt keskittymään ärsykkeeseen, tai kontakti on lähtökohtaisesti liian heikko. Oikea-aikainen kontaktin otto -ennakointi on A&O." Mutta siis tuota juuri tarkoitinkin tuolla kommentillani, että ajoitus on silloin väärä, jos ihminen reagoi vasta sitten kun koira on aloittanut jo sen rähjäämisen. Eli pitää ajoittaa kontaktin otto jo paljon ennen koiran reagointia. Eli puhutaan tässä kai samasta asiasta..? Mutta siis monesti kontaktinotto voi kuitenkin olla liian haastavaa koiralle, silloin kun tilanne on liian vaikea.
Vaikka koira pystyisi ottamaankin ennen reagointiansa kontaktin, niin jos koira on epävarma/reaktioherkkä/tms (eikä sille ole opetettu ohittamista/tai että koirat eivät ole vihollisia) niin kun toinen koira on tullut liian lähelle, niin koira todennäköisesti reagoi joka tapauksessa toiseen koiraan ja kontakti häviää. Silloin siis kun tilanne on liian vaikea koiralle, eli se ei ole siedättynyt toisten koirien liian lähellä olemiseen. Ehkä juurikin vaikka bordercolliella tuo kontaktinpito voi toimia, mutta ehkä itsenäisemmällä koiralla ehkä ei. - canis.familiaris
Cat1982 kirjoitti:
Eli siis pitää ensin harjoitella pakotetta ja käskyä keskenään, ilman ärsykettä? Periaatteessa annettaisiin pakote/sähköisku ja sitten siis annetaan joku käsky, että voidaan yhdistää käsky ja pakote. Jos ärsyke olisi mukana, niin sittenhän tuo ei toimisi. Mietin vaan sitä, että yleensä saa aika monta kertaa toistaa käskyä ja pakotetta, jotta koira yhdistää nuo toisiinsa, ja siinä onkin jo aika monta sähköiskua "aiheettomasti" annettu. Mutta joo, ymmärsin kyllä tuon, että noin ei yhdistä vastaantulevaan koiraan sähköiskua kun ehdollistetaan sähköisku käskyyn.
"..ajoitus on silloin väärä, kun koira on päässyt keskittymään ärsykkeeseen, tai kontakti on lähtökohtaisesti liian heikko. Oikea-aikainen kontaktin otto -ennakointi on A&O." Mutta siis tuota juuri tarkoitinkin tuolla kommentillani, että ajoitus on silloin väärä, jos ihminen reagoi vasta sitten kun koira on aloittanut jo sen rähjäämisen. Eli pitää ajoittaa kontaktin otto jo paljon ennen koiran reagointia. Eli puhutaan tässä kai samasta asiasta..? Mutta siis monesti kontaktinotto voi kuitenkin olla liian haastavaa koiralle, silloin kun tilanne on liian vaikea.
Vaikka koira pystyisi ottamaankin ennen reagointiansa kontaktin, niin jos koira on epävarma/reaktioherkkä/tms (eikä sille ole opetettu ohittamista/tai että koirat eivät ole vihollisia) niin kun toinen koira on tullut liian lähelle, niin koira todennäköisesti reagoi joka tapauksessa toiseen koiraan ja kontakti häviää. Silloin siis kun tilanne on liian vaikea koiralle, eli se ei ole siedättynyt toisten koirien liian lähellä olemiseen. Ehkä juurikin vaikka bordercolliella tuo kontaktinpito voi toimia, mutta ehkä itsenäisemmällä koiralla ehkä ei."Eli siis pitää ensin harjoitella pakotetta ja käskyä keskenään, ilman ärsykettä? "...ei vaan kun ärsyke on laukaissut koirassa tilanne käytöksen, niin keskeytyksessä/huomion haussa käsky, jos ei toimi niin, käsky->pakote saman aikaisesti..Koira yhdistää siis ohjaajansa käskyn seurauksiin, ei ärsykettä aiheuttavaan kohteeseen. Teko ja seuraus.
Tällä siis on ohjattu koiraa huomioimaan ohjaajan käskyt sekä ohjaamaan käytös vaadittuun suuntaan...Mallin voisi lyhyesti esittää..istu tai itke ja istu
Seuraukset taas riippuu sitten koirasta ja ohjaajasta..pelokas, agressiivinen tai toimiva...Tässä ehkä syy miksi tuo tyyli ei ole enää niin kovin suosittu.
Lisätään ot.na, että miksi ihmiset puhuvat aina joko "nakki" koulutuksesta vs. pakote koulutuksesta...Väliin mahtuu aika paljon. Itse en käytä makupalaa enkä pakotetta...huomioin ja palkitsen koiran oikeasta ja oikaisen väärästä toiminnasta..Turhan mustavalkoista meininki nykyisin..Itse vaadin koiralta opitun, mutta pidän myös mielessä, että vain sen.
"Mutta siis tuota juuri tarkoitinkin tuolla kommentillani, että ajoitus on silloin väärä, "..ok.
" Mutta siis monesti kontaktinotto voi kuitenkin olla liian haastavaa koiralle"...usko pois, että ei se ole, jos asia on koiralle opetettu ja iskostettu.. On myös tietenkin hallinta ja luottamus asioita, ei yksistään kontaktin..Kohtaamisissa heijasttuu luottamus...Jos luottamus/hallinta on ok, niin mikä tarve koiralla on päristä toiselle? - Cat1982
"Eli siis pitää ensin harjoitella pakotetta ja käskyä keskenään, ilman ärsykettä? "...ei vaan kun ärsyke on laukaissut koirassa tilanne käytöksen, niin keskeytyksessä/huomion haussa käsky, jos ei toimi niin, käsky->pakote saman aikaisesti..Koira yhdistää siis ohjaajansa käskyn seurauksiin, ei ärsykettä aiheuttavaan kohteeseen. Teko ja seuraus.
Tällä siis on ohjattu koiraa huomioimaan ohjaajan käskyt sekä ohjaamaan käytös vaadittuun suuntaan...Mallin voisi lyhyesti esittää..istu tai itke ja istu
Seuraukset taas riippuu sitten koirasta ja ohjaajasta..pelokas, agressiivinen tai toimiva...Tässä ehkä syy miksi tuo tyyli ei ole enää niin kovin suosittu.
Lisätään ot.na, että miksi ihmiset puhuvat aina joko "nakki" koulutuksesta vs. pakote koulutuksesta...Väliin mahtuu aika paljon. Itse en käytä makupalaa enkä pakotetta...huomioin ja palkitsen koiran oikeasta ja oikaisen väärästä toiminnasta..Turhan mustavalkoista meininki nykyisin..Itse vaadin koiralta opitun, mutta pidän myös mielessä, että vain sen.
"Mutta siis tuota juuri tarkoitinkin tuolla kommentillani, että ajoitus on silloin väärä, "..ok.
" Mutta siis monesti kontaktinotto voi kuitenkin olla liian haastavaa koiralle"...usko pois, että ei se ole, jos asia on koiralle opetettu ja iskostettu.. On myös tietenkin hallinta ja luottamus asioita, ei yksistään kontaktin..Kohtaamisissa heijasttuu luottamus...Jos luottamus/hallinta on ok, niin mikä tarve koiralla on päristä toiselle?"..Jos luottamus/hallinta on ok, niin mikä tarve koiralla on päristä toiselle? " Niimpä, samaa mieltä.
- Cat1982
"Eli siis pitää ensin harjoitella pakotetta ja käskyä keskenään, ilman ärsykettä? "...ei vaan kun ärsyke on laukaissut koirassa tilanne käytöksen, niin keskeytyksessä/huomion haussa käsky, jos ei toimi niin, käsky->pakote saman aikaisesti..Koira yhdistää siis ohjaajansa käskyn seurauksiin, ei ärsykettä aiheuttavaan kohteeseen. Teko ja seuraus.
" Mutta siis monesti kontaktinotto voi kuitenkin olla liian haastavaa koiralle"...usko pois, että ei se ole, jos asia on koiralle opetettu ja iskostettu.. On myös tietenkin hallinta ja luottamus asioita, ei yksistään kontaktin..Kohtaamisissa heijasttuu luottamus...Jos luottamus/hallinta on ok, niin mikä tarve koiralla on päristä toiselle?Niin siis minä puhuin tuosta "nakkikoulutuksesta" ihan sen takia, kun aloittaja mainitsi sen tuossa aikaisemmin. En itseasiassa edes tiedä mitä suuntausta itse käytän, taitaa olla nimeltään maalaisjärki :) Aika pitkälle päästään jos koiralla on rajat ja säännöt ihan kuin ihmisillä, ja palkitaan oikeasta käytöksestä ja estetään väärä käytös.
- Workswithall
Missäpäin asut? Helsingin seudulla ja lähialueilla toimii yksi (no varmaan useampiakin, mutta minä tiedän tämän) aivan loistava koirankouluttaja. Elämänsä kouluttanut suojelukoiria ja valmentanut muita koirakkoja. Ja löytää varmasti jonkun keinon laittaa koira kuriin.
- NiiloNäpsäys
Valitettavasti en asu sielläpäin.
- NiiloNäpsäys
Tänne onkin väliin tullut tekstiä mitä en ole huomannut..
Mutta juu, joku sanoi että kannattaa loiskauttaa sitä vettä koiran näköön kunnolla ja testasin äsken lenkillä.
Koira tuli vastaan kapealla tiellä, keskityin siihen etten itse ala hätäilemään vaan otin koiran sivulle lyhyelle ja ktaselin toiseen suuntaan. Heti kun koirani näytti kiihtyvältä, loiskautin pelkkää vettä pullosta päin näköä tai oikeastaan vaan sivusta kohta päätä "vaivihkaan" koira havahtui ja hämmentyi ja samalla lopetti kyttäämisen..
Ensimmäinen ohitus jossa koira ei yrittänytkään alkaa hyökkimään kohti! Eli onnistunut ohitus kaikinpuolin! Ehkä paras tuntemattoman koiran ohitus tähän mennessä. Tässä tietenkin vaarana se, että koira tottuu nopeasti tähän vedellä läträämiseen, mutta muutamatkin onnistuneet ohitukset on elintärkeitä!Minua vieläkin kiinnostaisi kuulla,miten koira suhtautuu sinuun/miten toimii,kun on irti (esim.jossain lenkillä) ?
molossi kirjoitti:
Minua vieläkin kiinnostaisi kuulla,miten koira suhtautuu sinuun/miten toimii,kun on irti (esim.jossain lenkillä) ?
Ai niin,ja lisäys...
Aika mielenkiintoista,jos rotikoitten omassa koulutuksessa ei saa apua aika perusjuttuihin.Mitä siellä on neuvottu sitten asiassa?- NiiloNäpsäys
molossi kirjoitti:
Minua vieläkin kiinnostaisi kuulla,miten koira suhtautuu sinuun/miten toimii,kun on irti (esim.jossain lenkillä) ?
Vapaana ollessa on kuin eri koira. Rento. Pysyy lähellä ja kuuntelee paremmin. Vapaana olemme treenanneet kaverin avulla sitä että koira jätetään käskyn alle esim. istu ja minä juoksen jonkun matkan päähän ja kutsun koiran luokse. Tulee iloisesti ja vauhdilla. Sama setti mutta menen piiloon, etsii minut kun huudan.
Vapaana olessa emme ole törmänneet vieraisiin koiriin joten en tiedä miten suhtautuu silloin niihin.
Lenkillä ilman stressitekiöitö jotka ovat tällähetkellä erityisesti koirat mutta myös rullaluisteliat on koira mukava taluttaa. Ei vedä ei reuhkaa. Kuuntelee ja sen kanssa voi tottistella.
Rotuyhdistyksen treeneissä lähinnä harjoittelimme kontaktitreenejä. Toimi ihan hyvin vaikka kauempana oli muita koiria, ei kokoajan kuitenkaan näkyvillä. NiiloNäpsäys kirjoitti:
Vapaana ollessa on kuin eri koira. Rento. Pysyy lähellä ja kuuntelee paremmin. Vapaana olemme treenanneet kaverin avulla sitä että koira jätetään käskyn alle esim. istu ja minä juoksen jonkun matkan päähän ja kutsun koiran luokse. Tulee iloisesti ja vauhdilla. Sama setti mutta menen piiloon, etsii minut kun huudan.
Vapaana olessa emme ole törmänneet vieraisiin koiriin joten en tiedä miten suhtautuu silloin niihin.
Lenkillä ilman stressitekiöitö jotka ovat tällähetkellä erityisesti koirat mutta myös rullaluisteliat on koira mukava taluttaa. Ei vedä ei reuhkaa. Kuuntelee ja sen kanssa voi tottistella.
Rotuyhdistyksen treeneissä lähinnä harjoittelimme kontaktitreenejä. Toimi ihan hyvin vaikka kauempana oli muita koiria, ei kokoajan kuitenkaan näkyvillä.Jos koira irtiollessa ottaa kontaktia,niin jokin siinä hihnakäyttäytymisessä on mennyt pieleen tai toimitaan koko ajan väärin.Jotenkin tuntuu,että sitä ei ole opetettu vaan kunnolla,ja sitten onkin mennyt vääntämisen puolelle(jostain syystä).
Kieltosanan voisi vaihtaa toiseksi,jos/todennäköisesti koira ei siihen välttämättä reagoi.Jos sen vaihtaa,niin se pitää myös kyllä silloin opettaa kunnolla.Että tietää,mitä sillä tarkoitetaan.
Jos rullaluistelijatkin on ongelma,niin kyse ei ole pelkästä koira-aggresta,vaan taas tullaan siihen kokonaispakettiin eli koiran luottamuksesta omistajaan.
"Mitä siellä on..." Siis tarkoitin,mitä siellä on tähän asiaasi neuvottu tekemään?Tarkalleen.Eli oletko kysynyt sieltä NIMENOMAAN ongelmaasi apua?
Kielto tarvittaessa on ihan ok(silloin kun sitä lähdetään myös käyttämään),mutta kyllä siihen kannattaa heti alkaa yhdistämään ja ennakoimaan se toivottu käytös.Pitemmän päälle,varsinkin jos/kun koira on tarkoitus pitää kytkemättömänä,niin varmempi on aina se,että asia on tullut halusta toimia tietyllä tapaa,kuin pelkällä pakolla.- NiiloNäpsäys
molossi kirjoitti:
Jos koira irtiollessa ottaa kontaktia,niin jokin siinä hihnakäyttäytymisessä on mennyt pieleen tai toimitaan koko ajan väärin.Jotenkin tuntuu,että sitä ei ole opetettu vaan kunnolla,ja sitten onkin mennyt vääntämisen puolelle(jostain syystä).
Kieltosanan voisi vaihtaa toiseksi,jos/todennäköisesti koira ei siihen välttämättä reagoi.Jos sen vaihtaa,niin se pitää myös kyllä silloin opettaa kunnolla.Että tietää,mitä sillä tarkoitetaan.
Jos rullaluistelijatkin on ongelma,niin kyse ei ole pelkästä koira-aggresta,vaan taas tullaan siihen kokonaispakettiin eli koiran luottamuksesta omistajaan.
"Mitä siellä on..." Siis tarkoitin,mitä siellä on tähän asiaasi neuvottu tekemään?Tarkalleen.Eli oletko kysynyt sieltä NIMENOMAAN ongelmaasi apua?
Kielto tarvittaessa on ihan ok(silloin kun sitä lähdetään myös käyttämään),mutta kyllä siihen kannattaa heti alkaa yhdistämään ja ennakoimaan se toivottu käytös.Pitemmän päälle,varsinkin jos/kun koira on tarkoitus pitää kytkemättömänä,niin varmempi on aina se,että asia on tullut halusta toimia tietyllä tapaa,kuin pelkällä pakolla.Ongelman kanssa menin sinne ja olin tarkasti kertonut ohjaajalle ongelmistamme. Mutta teimme vain kontaktiharjotteita ja kuulemma tätä kautta lähestyä ohittamista.
Siis olenkin sanonut ettei koira ole agre toisille koirille,ei se muuten voisi niiden kanssa lenkkeillä tai olla vapaana.
Koira on hyökkinyt ennen kaikkea kohti mikä liikkuu, enään ongelmamme on koirat ja nämä jokakesäiset suhailijat, mutta niitä en pidä pahana ongelmana koska vastaehdollistaminen esim käden koskettamiseen onnistuu varmasti kunhan jaksaa alkaa opettamaan. Kaikki energia menee vaan tähän vääntämiseen ja kääntämiseen koiria ohittaessa joten tämän suhailijoiden ohittamisen opettaminen KUNNOLLA on jäänyt toisarvoiseksi.
- canis.familiaris
"Tässä tietenkin vaarana se, että koira tottuu nopeasti tähän vedellä läträämiseen,"...ei totu, mutta sinä saatat kyllästyä kantamaan vettä mukana pitkällä juoksulla...eli, jos koira toimiin, niin "läikytys" ja käsky saman aikaisesti...ei se muuten ymmärrä mitä siltä haetaan.
- NiiloNäpsäys
Mietin oisko tähän hyvä käskysana "EI" (joka on kokenut inflaation) vai joku muu käskysana.
- Cat1982
NiiloNäpsäys kirjoitti:
Mietin oisko tähän hyvä käskysana "EI" (joka on kokenut inflaation) vai joku muu käskysana.
Varmaan se "Ei" käy, kyllähän senkin saa vielä vahvaksi. Tai sitten vaan keksit toisen sanan tähän toimintaan.
Mitä tuolla käskysanalla ja vesisuihkulla siis halutaan saada aikaan? Siis minkälaisen toiminnan sen pitää aiheuttaa koirassa? Koirallehan pitää kuitenkin opettaa vaihtoehtoinen asia mitä sen pitää siinä tilanteessa tehdä, muutenhan koira ei opi mitään. Eli eikö olisi parempi opettaa sitten mitä sen pitää tehdä siinä tilanteessa, eikä vaan kielletä tekemästä jotain (sitä rähjäämistä). - NiiloNäpsäys
Cat1982 kirjoitti:
Varmaan se "Ei" käy, kyllähän senkin saa vielä vahvaksi. Tai sitten vaan keksit toisen sanan tähän toimintaan.
Mitä tuolla käskysanalla ja vesisuihkulla siis halutaan saada aikaan? Siis minkälaisen toiminnan sen pitää aiheuttaa koirassa? Koirallehan pitää kuitenkin opettaa vaihtoehtoinen asia mitä sen pitää siinä tilanteessa tehdä, muutenhan koira ei opi mitään. Eli eikö olisi parempi opettaa sitten mitä sen pitää tehdä siinä tilanteessa, eikä vaan kielletä tekemästä jotain (sitä rähjäämistä).Tarkoitus olisi saada koira tajuamaan, että EI tarkoittaa sitä että joku toiminta yksinkertaisesti loppuu. Tässä tapauksessa rähinöinti/tuijottelu what ever.
Vastaehdollistaminen tulee kyseeseen kun voin tietää että edes tiukalla hihnalla ja kieltosanalla ohitamme vastaantulevat koirat. Nyt se on yksinkertainen mahdottomuus.
Pitäisi kuvata tämä rähinätilanne niin näkisitte itse mistä puhun :D Itseasiassa olisi hyvä kuvata ja katsoa itsekkin omia eleitä, koiran eleitä jne.. Pitääpä pistää korvantaakse! - canis.familiaris
NiiloNäpsäys kirjoitti:
"Mietin oisko tähän hyvä käskysana "EI" Itse en opeta, kuin välttämättömät käskyt ja nekin sellaisia, jotka tulevat luontevasti...EI-käskyllä loppuu meillä mikä tahansa
Sama se ei tai hei, sana seuraus ratkaisee ja ajoitus. Koira lienee 1-1,5v.?
Silti pyrkisin ratkomaan hallintakeinoin tuon jutun.
"Jos koira irtiollessa ottaa kontaktia,niin jokin siinä hihnakäyttäytymisessä on mennyt pieleen tai toimitaan koko ajan väärin."...jeps. Ja rotu huomioiden niin voi olla myös ikään kuuluvia luottojuttuja. - "Jos koira irtiolles
"Mietin oisko tähän hyvä käskysana "EI" Itse en opeta, kuin välttämättömät käskyt ja nekin sellaisia, jotka tulevat luontevasti...EI-käskyllä loppuu meillä mikä tahansa
Sama se ei tai hei, sana seuraus ratkaisee ja ajoitus. Koira lienee 1-1,5v.?
Silti pyrkisin ratkomaan hallintakeinoin tuon jutun.
"Jos koira irtiollessa ottaa kontaktia,niin jokin siinä hihnakäyttäytymisessä on mennyt pieleen tai toimitaan koko ajan väärin."...jeps. Ja rotu huomioiden niin voi olla myös ikään kuuluvia luottojuttuja.Koira on 18kk.
"Jos koira irtiollessa ottaa kontaktia,niin jokin siinä hihnakäyttäytymisessä on mennyt pieleen tai toimitaan koko ajan väärin."...jeps. Ja rotu huomioiden niin voi olla myös ikään kuuluvia luottojuttuja.
Tässä on mennyt pieleen se, että ensimmäisen elinvuoden koira sai suurimmaksi osaksi olla vapaana ja hihnakäytöstä ei olla opeteltu KUNNOLLAa alusta loppuun. Koira ei siis vaan osaa kaiken muun "mukavan" lisäksi.
- NiiloNäpsäys
Tuleepas paljon kirjotusvirheitä.. No toivottavasti asia tulee selväksi vaikka pilkutus välillä miten sattuu ja kirjaimet sekaisin :D
- canis.familiaris
Niin tulee, mutta en itse välitä, koska en ehdi muutenkaan kirjoittaa kaikkea mitä jostain on mieltä...
- MKLJJOOO
Ihan tosissaan kannattaa koiranomistajien lukea ja omaksua Tommy Wirenin kirja: ONNISTU KOIRASI KOULUTUKSESSA!
- Rajansa kaikella
Tuo Tabasco kuulostaa kyllä minusta aika arveluttavalta,sillä on se kyllä sen verran väkevää ainetta,että jos sitä joutuu koiran silmiin, niin sehän voi vaikka vaurioittaa koiran silmää,joten en kyllä sitä lähtisi koirani naamalle ruiskimaan.
- NiiloNäpsäys
Kaksi tippaa tabascoa suuressa väärässä vettä ei antanut kuin vienon hajun. Mutta se nyt on muutenkin jätetty pois toistaiseksi.
Jos tuo Tommy Wirenin kirja on liian kukkahattuilua en halua edes lukea. Kukkahattuilulla tämä tilanne on mikä on tällä hetkellä. - Cat1982
NiiloNäpsäys kirjoitti:
Kaksi tippaa tabascoa suuressa väärässä vettä ei antanut kuin vienon hajun. Mutta se nyt on muutenkin jätetty pois toistaiseksi.
Jos tuo Tommy Wirenin kirja on liian kukkahattuilua en halua edes lukea. Kukkahattuilulla tämä tilanne on mikä on tällä hetkellä.Heh, Tommy Wiren kukkahattuilua.. just.. taitaa olla yksi Suomen kokeneimmista kouluttajista, voisi kuvitella että hän jotain tietäisi koiristakin...... mutta ei kai sitten.
- NiiloNäpsäys
Cat1982 kirjoitti:
Heh, Tommy Wiren kukkahattuilua.. just.. taitaa olla yksi Suomen kokeneimmista kouluttajista, voisi kuvitella että hän jotain tietäisi koiristakin...... mutta ei kai sitten.
Ehkä, mutta meille ei enää auta mitkään nakkipiiperrykset tässä nimenomaisessa ongelmassa. Olkoon kuinka taitava kouluttaja tahansa.
- Jotain tämä mies tek
Varmasti Tommin taidoista olisi hyötyä jos tapaisi hänet IRL..
Mutta en usko että tähän ongelmaan auttaa nyt kirjojen luku. uskokaa, näitä kirjoja on luettu laidasta laitaan. Sen lisäksi että on tavattu myös kouluttajia.- NiiloNäpsäys
Tää on siis aloittajan juttu. Kopsaantu jotain muuta kuin nimimerkki :D
- copypastepoika
NiiloNäpsäys kirjoitti:
Tää on siis aloittajan juttu. Kopsaantu jotain muuta kuin nimimerkki :D
Mistä ihmeestä oikein puhut?
- NiiloNäpsäys
Asiasta ja asian ohi.
- superkyllästyny
ihmiset olkaa järkeviä ja ÄLKÄÄ OTTAKO KOIRA JOS ETTE OSAA NIITÄ KOULUTTAA ILMAN HENKISTÄ TAI FYYSISTÄ VÄKIVALTAA!! oon kyllästyny tommosiin pelleihin, jotka edes harkitsee sähköpannan käyttöä! Tai jotain hiton tabascoa! Mikä teitä vaivaa?!
"Alan olla niin kypsä koiran riekkumiseen että voisin jopa kokeilla sähköpantaakin sille jotta se pelleily loppuisi. " Kuule minusta tuntuu, että se koira on LEIKKISÄ! Menetkö jotain lastakin sähköpannoittaa jos se leikkii? Tai kenties suihkuttaa vähä sitruunasuihketta naamaan, ja sekin oli joskus 90-luvun haukunesto juttu! On varmpaan nykyäänki, mut on tullu muita JÄRKEVÄMPIÄ keinoja kouluttaa koiraa.
"tabascon haju ja todella nopea ohimenevä kihelmöinti silmissä joka oli tosiaan sen sekunnin verran." ootko koittanu? toivon, että oot!
Ei se kuulkaa oo nii vaikeeta kouluttaa koiraa, kyllä se koira kuuntelee ja oppii, mutta jos päädyt millään tapaa sitä satuttaa nii oot menettäny jo pelin.
voi eläin raukat..- Cat1982
Jep, ja mielellään kaikki sähköpannat yms. pitäisi kokeilla eka itselle, ja sitten miettiä että voiko niitä käyttää koiralle. Vähän luulen että ei koira opi tuolla tavoin, tai jos jotain oppii, niin pelkäämään.
- WagnerW
"Alan olla niin kypsä koiran riekkumiseen että voisin jopa kokeilla sähköpantaakin sille jotta se pelleily loppuisi. " Kuule minusta tuntuu, että se koira on LEIKKISÄ! "
Tässä vaiheessa uskottavuutesi meni. Puusilmäkin näkee, ettei aloittajan ongelma ole leikkisä koira.
Kyllä nuo sitruunasuihkeeton ihan tätä nykyäajan piiperyystä kun se on setien ja tätien mielestä ok ja laillista ja hyväksyttävää, että haukunestopannat suihkii päivät pitkät happoja kuo0nolle ja silmille.
Mutta sitten kerta rykäisy esim sähköpannasta (jota nykyään "leikkisästi" impulssipannaksi kutsutaan) saattaisi hoitaa asian nopeasti, stressaamatta koiraa ja kertaheitolla. Kaikkien elämä helpottuu, koiran ei tarvitse enää stressata eikä ihmisen. Mikä siinä on niin väärin?
Meillä karkaileville varsoille on annettu kunnon tälliä sähköaidasta, ihan ihmisen käden kautta, niin ovat yks kaks pysyneet lankojen sisäpuolella eivätkä juoksemassa isolla tiellä.. Koirien sähköpanta on murto-osa siitä mitä on hevosten- ja lehmien sähköaitojen tällit. Mutta hevosien ja lehmien herkät turvat saavat kyllä ottaa tälliä vastaan jotta ehdollistuvat siihen ettei langoista tulla läpi, potenttiaalisesti vaarallisille eläimille se on pelkkää rääkkäystä.
En sano että sähköpantojen pitäisi tulla joka tädin ja sedän saataville, mutta esim kouluttajilla yms muilla valtaväestöä osaavimmilla olisi oikeus näihin ja heidän kautta haettaisiin apua. En näe syytä miksi sähkö(impulssi)panta olisi pahempi väline kuin sitruunasuihkutepanta? Tai pahempi kuin ainainen hapetus pannassa kun koira vetää itsensä henkihieveriin ja saa vaurioita niskaan.
Jos se koira saadaan kerta-parilla lopettamaan esim. rähiseminen ihmisille/koirille tai riistan perään lähteminen tai tai tai käärmeiden jahtaaminen, niin eikö se yksi tai kaksi tälliä ole parempi kuin jatkuvat huutaminen, rempominen, lässyttäminen ja säätäminen??
Kyllä on. Koirasi kiittää kun sen ei tarvitse enää streesata ja arpoa, että onkohan tämä nyt ok ja mitä tuo ohjaaja tossa sekoilee ja repii vaan se tietää varmasti lopunelämänsä, että tämä on kiellettyä ja siihen ei regoida...
- NiiloNäpsäys
Testaan kaikki ensin itseeni..
Kurkkari on tähänmennessä pahin vekotin jonka olen kaulaani iskenyt. Olen kokeillut myös piikkipantaa joka oli huomattavasti parempi kaulassa kun kiristi. Piikkipantaa en tietenkään ole koiralleni laittanut sillä se on A) laiton ja B) Koirallani se ei tehoisi toivotusti.
Puolessa litrassa vettä on n. 3-4 tabascotippaa joten kyse ei ole hengenvaarallisesta määrästä ;) Lähinnä korkissa oleva haju saa jo toivotunlaisen "heräämisen" , eli peruuttamisen,aikaiseksi.
Muttasaman asian ajaa myös puhdas vesi jota loiskautetaan päin näköä runsaasti.
Näillä kokeillaan, jos tuo vesihomma toimii niin hyvä juttu. Siitä on hyvä lähteä sitten jalostamaan ohitusta entistä hienommaksi ja siistimmäksi ajan kanssa. - (A)
Sähköpanta on oikein käytettynä todella käytännöllinen apuväline.
Ei ne välineet vaan se miten niitä käyttää!
Jatkuvasti näkee kuinka koiria remmotaan "noutajataluttimilla".
Mutta sitten kun nappaat koiraa poskivilloista ja kiellät kovaan ääneen sen räyhätessä oletkin koiranhakkaaja :D en jaksanu lukea koko ketjua..
sähköpantaa älä osta, sillä voit aiheuttaa vaan ja ainoastaan lisää pahaa.
Ostin hiljattain mustista ja mirristä pet corrector suihkeen. Suihke on pelkkää ilmaa mutta päästää niin pahan äänen että meilläkin jopa toimii :D
unohda naksuttimet ja nakit, eti kultainen keskitie. Auktoriteetillä mut ilman väkivaltaa ;)Jos käyttää jotain härpäkkeitä,oli suhketta tai mitä lie,niin ihan sama se on,kuin naksuttimet ja nakit,jos pelkästä auktoriteetistä puhutaan ;)
Nakit ja naksuttimet voi aivan mainiosti kuulua siihen kultaiseen keskitiehen.Pointtihan on vaan se,miten niitä käytetään,kokonaisuudessa...
Vähän tippunut jo kärryiltä,että onko nyt kuitenkin tarkoitus hakea aloittajalla jotain vippasapua pelkästään...Ehkä ei,mutta enemmän kun mennyt jo kaikenmaailman härpäkkeiden puolelle....
Kyllä itse olen yhä sitä mieltä,että koiralle vielä perusteellinen lekurin tarkastus ja fyssarillekkin näyttö.Sitten yhteys johonkin ulkopuoliseen,miltä ensin varmistaa,että kokemusta tänsuuntaisisya löytyy.Tosin ei tämä ihmeellisemmästä päästä ole.
Siellä oman rodun kentällä voisi myös vielä kysäistä tarkemmin ja jutella.
Niin ja onko kasvattajalta kysytty neuvoja.Se pitäisi pätevä suunta olla,jos koira on hyvin valittu.
- NiiloNäpsäys
Mietin myös sitä pet correctoria, mutta tuo koira ei noista jutuista välitä. Voi toimia kerran tai kaksi. Mutta kokeilemisen arvoinen sekin. Ja se kerta tai kaksi voi olla ratkaiseva :D
- ...
Yhteenveto siis ongelmastasi: Sinulla on remmirähisijä, jonka rähinän haluat kuriin. Haluat kokeilla sähköpantaa, jotta voit tehokkaammin rangaista koiraa sen oireillessa. Olet ottanut rotusi koulutukseen perehtyneeseen tahoon yhteyttä ja saanut sieltä neuvon parantaa kontaktianne, eli ohjeen puuttua syyhyn miksi koira käyttätyy niin kuin käyttätyy (eli oireilee). Sitä et halua tehdä, vaan haluat edelleen käyttää sähköpantaa oireiden poistamiseen.
Mikä sinua siis enää viivyttää käytämästä sähköpantaa? Ei ainakaan sen puute, että et tietäisi miten remmirähinään koiraystävällisesti puututtaisiin?
Kaksi vaihtoehtoa: Paranna kontaktia koiran kanssa, jolloin sen ei tarvitse jännittää vastaantulevia tai rankaise koiraa oireilusta tehokkaammin, jotta se ei enää uskalla oireilla. Poista siis rähinän motivaattori tai tukahduta rähinä. Rotuyhdistyksesi on jo niistä neuvonut kumpaa kannattaa, koska rodun tietävänä tietää, että toisella tavalla rakennat aikamoista kotikutoista pommia...
- luon-nol-li-ses-ti
Triplapisteelle:
Minä en kyllä sanoisi remmirähinää miksikään oireiluksi, jota tukahdutetaan. Se on koiralle, varsinkin nuorelle urokselle ihan se tapa, jolla se mieluiten hoitaa kohtaamiset. Se on meidän ihmisten mielipide, että ei niin.
Kysymyshän on siitä, että haluamme opettaa koiralle hiljaisen tavan ohittaa toinen koirakko, mutta koira ei halua vaihtaa tyyliään, johon se itse on ihan tyytyväinen. Se tuo actionia sen elämään ja saa sen tuntemaan itsensä kovaksi jätkäksi. Koira tykkää rähistä.
Tämän takia se opettaminen on joskus niin vaikeaa, ja koviakin keinoja joutuu käyttämään, ennenkuin hurtta luopuu tavastaan.- Cat1982
Kyllä se remmirähinä on aina seuraus tietystä mielentilasta, yleensä koiralla puolustushalusta tai epävarmuudesta miten tilanteessa toimitaan. Ei se koira tee sitä sen takia koska se tykkää siitä! Jos koira saisi valita, se ei ohittaisikaan muita koiria niin läheltä kuin ihminen haluaisi vaan rauhanomaisesti kiertäisi kaukaa ulkopuoliseen laumaan kuuluvat koirat. Niin ne tekevät villinäkin. Yleensä omaa laumaa puolustetaan, varsinkin jos omistaja ei ole opettanut koiralleen, että omistaja hoitaa sen puolustamisen.
Eli syyhyn pitäisi aina puuttua, eikä sen seuraukseen. Koska muuten koiran syy ei katoa mihinkään, mutta seuraus tukahdutetaan, niin tosiaan se on tikittävän pommin kanssa elämistä. Eli syyhyn puututaan, eli poistetaan esim. opetetaan koiralle että ei tarvitse puolustaa tai ei tarvitse olla epävarma. Puolustushalua vähennetään siten että koiran ja omistajan suhteeseen pyritään rakentamaan luottamus ja varmuus. Ja epävarmuuteen samalla tavalla ja siedättämällä. Ja vastaehdollistamalla että koira oppii ymmärtämään vastaantulevat koirat hyvänä asiana (ennen reagointia tapahtuu jotain mahtavaa esim. saa vaikka kanaa!).
Mutta triplapiste on oikeassa siinä, että ei tuo aloittaja halua korjata syytä, vaan haluaa tehdä sen helposti ja kerralla, niin eiköhän kannata vaan hankkia se sähköpanta ja toivoa että itse ei joudu joskus hyökkäyksen kohteeksi. - luon-nol-li-ses-ti
Cat1982 kirjoitti:
Kyllä se remmirähinä on aina seuraus tietystä mielentilasta, yleensä koiralla puolustushalusta tai epävarmuudesta miten tilanteessa toimitaan. Ei se koira tee sitä sen takia koska se tykkää siitä! Jos koira saisi valita, se ei ohittaisikaan muita koiria niin läheltä kuin ihminen haluaisi vaan rauhanomaisesti kiertäisi kaukaa ulkopuoliseen laumaan kuuluvat koirat. Niin ne tekevät villinäkin. Yleensä omaa laumaa puolustetaan, varsinkin jos omistaja ei ole opettanut koiralleen, että omistaja hoitaa sen puolustamisen.
Eli syyhyn pitäisi aina puuttua, eikä sen seuraukseen. Koska muuten koiran syy ei katoa mihinkään, mutta seuraus tukahdutetaan, niin tosiaan se on tikittävän pommin kanssa elämistä. Eli syyhyn puututaan, eli poistetaan esim. opetetaan koiralle että ei tarvitse puolustaa tai ei tarvitse olla epävarma. Puolustushalua vähennetään siten että koiran ja omistajan suhteeseen pyritään rakentamaan luottamus ja varmuus. Ja epävarmuuteen samalla tavalla ja siedättämällä. Ja vastaehdollistamalla että koira oppii ymmärtämään vastaantulevat koirat hyvänä asiana (ennen reagointia tapahtuu jotain mahtavaa esim. saa vaikka kanaa!).
Mutta triplapiste on oikeassa siinä, että ei tuo aloittaja halua korjata syytä, vaan haluaa tehdä sen helposti ja kerralla, niin eiköhän kannata vaan hankkia se sähköpanta ja toivoa että itse ei joudu joskus hyökkäyksen kohteeksi.Jos koira on vapaana, mitä se tekee? Moni juoksee oikopäätä vieraan koiran luo! Aremmat yksilöt kiertävät kaukaa ja pakenevat, jos toinen tulee liki.
Oman koirani rotuominaisuuksiin kuuluu puolustusvietti, en siis voi sitä poistaa. Nuori koira on myös luonnostaan epävarma, kunnes elämänkokemus tuo lisää itsevarmuutta. On tietysti niitäkin yksilöitä, jotka pienestä pitäen ovat pelottomia päällepäsmäreitä.
Tuollaista väitettä en niele, että koiran remmirähinä AINA johtuisi arkuudesta tai epävarmuudesta. Siitäkin kyllä, mutta osa rähisijöistä on kyllä ihan puhtaasti dominoivia öykkäreitä.
Kaikki nämä ovat mielestäni ihan normaalia ominaisuuksia koirassa, outoa puhua ilmiöstä oireiluna, mikä viittaisi häiriöön tai sairauteen.
Onko rähinä siis seurausta tilanteesta että koira on kytketty ja siksi tuntee enempi tarvetta puolustautua? Koska se ei saa itse valita, miten se toimisi? Vai ilmoittaako se vastaantulijalle, että tämä on minun ihmiseni, pysy etäällä?
Koirani ohittaa toiset rauhallisen kiinnostuneesti, mutta jos vastaantulija on iso rähisijä, se antaa samalla mitalla takaisin.
Itse lopetin murrosiässä alkaneen remmirähinän kieltämällä, ja tehostamalla kieltoa kolinapurkilla. Koska koira oli kiihtynyt, se ei kuunnellut normaalisti, joten tehostin. Ohitukset korjautuivat ja hienosti on mennyt sen jälkeen. Kyllä vähän höpötykseltä vaikuttaa nuo teidän puheet aikapommista. Mahdattekohan tietää mistä puhutte, joutavaa pelottelua. - ...
luon-nol-li-ses-ti kirjoitti:
Jos koira on vapaana, mitä se tekee? Moni juoksee oikopäätä vieraan koiran luo! Aremmat yksilöt kiertävät kaukaa ja pakenevat, jos toinen tulee liki.
Oman koirani rotuominaisuuksiin kuuluu puolustusvietti, en siis voi sitä poistaa. Nuori koira on myös luonnostaan epävarma, kunnes elämänkokemus tuo lisää itsevarmuutta. On tietysti niitäkin yksilöitä, jotka pienestä pitäen ovat pelottomia päällepäsmäreitä.
Tuollaista väitettä en niele, että koiran remmirähinä AINA johtuisi arkuudesta tai epävarmuudesta. Siitäkin kyllä, mutta osa rähisijöistä on kyllä ihan puhtaasti dominoivia öykkäreitä.
Kaikki nämä ovat mielestäni ihan normaalia ominaisuuksia koirassa, outoa puhua ilmiöstä oireiluna, mikä viittaisi häiriöön tai sairauteen.
Onko rähinä siis seurausta tilanteesta että koira on kytketty ja siksi tuntee enempi tarvetta puolustautua? Koska se ei saa itse valita, miten se toimisi? Vai ilmoittaako se vastaantulijalle, että tämä on minun ihmiseni, pysy etäällä?
Koirani ohittaa toiset rauhallisen kiinnostuneesti, mutta jos vastaantulija on iso rähisijä, se antaa samalla mitalla takaisin.
Itse lopetin murrosiässä alkaneen remmirähinän kieltämällä, ja tehostamalla kieltoa kolinapurkilla. Koska koira oli kiihtynyt, se ei kuunnellut normaalisti, joten tehostin. Ohitukset korjautuivat ja hienosti on mennyt sen jälkeen. Kyllä vähän höpötykseltä vaikuttaa nuo teidän puheet aikapommista. Mahdattekohan tietää mistä puhutte, joutavaa pelottelua."Jos koira on vapaana, mitä se tekee? Moni juoksee oikopäätä vieraan koiran luo!"
Ihan tuskin koira, joka pelkää ohitustilanteita, eli jännittää sitä vastaantulevaa koiraa... Kutens anoitkin heti perään: "Aremmat yksilöt kiertävät kaukaa ja pakenevat, jos toinen tulee liki. " Kun koiralla on tietty luonne (puolustava ja terävä) ja se viedään vastentahtoisesti liian lähelle, se aloittaa hyökkäyksen, joka on siis oire koiran epävarmuudesta tilanteessa.
"osa rähisijöistä on kyllä ihan puhtaasti dominoivia öykkäreitä."
Dominointi on kilpailua. Jos tällaista dominoivaa koiraa vastaan tulee siis toinen koira, mistä ihmeestä se kokee tarpeen käydä kilpaisille sen toisen koiran kanssa, jos ei tilasta/reviiristä? Eli jos koira ei koe toisen tulevan liian lähelle? Toki jos paikalla on esim. juoksuinen narttu, silloin dominointiin ryhtymiseen voisi olla juokin muukin syy kuin pelokkuus toisen liian lähelle tulemisesta, silloin kilpailtaisiin siitä kummalla on oikeus narttuun.
Stressatessaan koirallakin on kyse hormonitoiminnasta. Koira kokee jostain stressiä; se alkaa erittää adrenaliineja. Se jos sinä rankaiset koiraa siitä, että se ilmaisee luontaisesti ulospäin sen minkä adrenaliini laittaa sen tekemään (yksilöstä riippuen se laittaa juoksemaan karkuun tai esimerkiksi hyökkäämään), ei vähennä pätkän vertaa adrenaliineja sen elimistössä. Ja se kokee sen saman stressin joka kerta joutuessaan tilanteeseen. Se on siis stressaantunut, muttei osoita sitä ulospäin. Sinä kuvittelet, että ongelma on hoidettu ja joku kaunis päivä lasket sen toisen koiran liian lähelle, koska koirasihan käyttäytyy mallikkkaasti ja silloin sinä näet mitä se pommi tarkoittaa... - luon-nol-li-ses-ti
... kirjoitti:
"Jos koira on vapaana, mitä se tekee? Moni juoksee oikopäätä vieraan koiran luo!"
Ihan tuskin koira, joka pelkää ohitustilanteita, eli jännittää sitä vastaantulevaa koiraa... Kutens anoitkin heti perään: "Aremmat yksilöt kiertävät kaukaa ja pakenevat, jos toinen tulee liki. " Kun koiralla on tietty luonne (puolustava ja terävä) ja se viedään vastentahtoisesti liian lähelle, se aloittaa hyökkäyksen, joka on siis oire koiran epävarmuudesta tilanteessa.
"osa rähisijöistä on kyllä ihan puhtaasti dominoivia öykkäreitä."
Dominointi on kilpailua. Jos tällaista dominoivaa koiraa vastaan tulee siis toinen koira, mistä ihmeestä se kokee tarpeen käydä kilpaisille sen toisen koiran kanssa, jos ei tilasta/reviiristä? Eli jos koira ei koe toisen tulevan liian lähelle? Toki jos paikalla on esim. juoksuinen narttu, silloin dominointiin ryhtymiseen voisi olla juokin muukin syy kuin pelokkuus toisen liian lähelle tulemisesta, silloin kilpailtaisiin siitä kummalla on oikeus narttuun.
Stressatessaan koirallakin on kyse hormonitoiminnasta. Koira kokee jostain stressiä; se alkaa erittää adrenaliineja. Se jos sinä rankaiset koiraa siitä, että se ilmaisee luontaisesti ulospäin sen minkä adrenaliini laittaa sen tekemään (yksilöstä riippuen se laittaa juoksemaan karkuun tai esimerkiksi hyökkäämään), ei vähennä pätkän vertaa adrenaliineja sen elimistössä. Ja se kokee sen saman stressin joka kerta joutuessaan tilanteeseen. Se on siis stressaantunut, muttei osoita sitä ulospäin. Sinä kuvittelet, että ongelma on hoidettu ja joku kaunis päivä lasket sen toisen koiran liian lähelle, koska koirasihan käyttäytyy mallikkkaasti ja silloin sinä näet mitä se pommi tarkoittaa...Koirakin pystyy säätelemään käytöstään, eikä vain automaattisesti reagoi jollakin toiminnalla. Sitä opetetaan ja se oppii. Tässä nyt vaan kiistellään, kannattaako opettaa pakotteella vai ei.
En oikein perusta tuollaisesta että ensin päätetään teoria, sen jälkeen yritetään saada käytäntö sopimaan siihen, vaikka ei oikein tunnu sopivan. Siitä sitten sekavaa esitelmää väännetään.
Pidän itseäni kokeneena koiraihmisenä ja osaan lukea koirien elekieltä. Dominoiva koira pysyy dominoivana, arka pysyy arkana, vaikka uuden käytösmallin opettaisikin. Koiran perusluonne ei muutu, eikä se ole mikään ongelma. Omistajan täytyy tuntea koiransa ja toimia niin, ettei tilanteita synny. Useita koiria olen kouluttanut samoin metodein, eikä pommia ole räjähtänyt. Mallikkaasti ovat käyttäytyneet hamaan hautaan asti. - ...
luon-nol-li-ses-ti kirjoitti:
Koirakin pystyy säätelemään käytöstään, eikä vain automaattisesti reagoi jollakin toiminnalla. Sitä opetetaan ja se oppii. Tässä nyt vaan kiistellään, kannattaako opettaa pakotteella vai ei.
En oikein perusta tuollaisesta että ensin päätetään teoria, sen jälkeen yritetään saada käytäntö sopimaan siihen, vaikka ei oikein tunnu sopivan. Siitä sitten sekavaa esitelmää väännetään.
Pidän itseäni kokeneena koiraihmisenä ja osaan lukea koirien elekieltä. Dominoiva koira pysyy dominoivana, arka pysyy arkana, vaikka uuden käytösmallin opettaisikin. Koiran perusluonne ei muutu, eikä se ole mikään ongelma. Omistajan täytyy tuntea koiransa ja toimia niin, ettei tilanteita synny. Useita koiria olen kouluttanut samoin metodein, eikä pommia ole räjähtänyt. Mallikkaasti ovat käyttäytyneet hamaan hautaan asti."Koirakin pystyy säätelemään käytöstään, eikä vain automaattisesti reagoi jollakin toiminnalla. "
Näin on. Mutta kaikkien muidenkin eläinten tavoin se ei kykene säätelemään hormonitoimintaansa. Jos sitä jokin stressaa, niin sillä erittyy stressihormoneja, eikä se sille mitään voi.
"Sitä opetetaan ja se oppii."
Stressin kohdalla puhutaan siedättämisestä. Peloissa siedätetään asioihin pikkuhiljaa ja näin koiralla ei stressitaso nouse. Näin koirankin hormonitoimintaa voi hallita. Rankaisulla kouluttamalla koiran stressitilaan ei pyritä puuttumaan. Varsinaisessa pakotteilla kouluttamisessa tuota stressiä käytetään hyväksi. Varsinaisessa pakotekoulutuksessahan ei puhuta rankaisuista, vaan vieteistä; koiralla on pakottava tarve päästä käsiksi esim koulutuspatukkaan... Kansankielisesä pakotekoulutuksessa taas puhutaan juuri rankaisuista: koira pakotetaan tekemään vaikka sitten pahalla...
"Siitä sitten sekavaa esitelmää väännetään."
Jos jokin menee ohi, niin kysy ihmeessä, älä jää epävarmuuteen tai tunteeseen, että asia on sekava.
Vastaatko jo kiinnostavaan aiheeseen, jos koira on dominoiva, niin miksi se kokee vastaantulevan vieraan koiran dominoitavaksi, jos dominointi siis on itsessään remmirähinöinnin syy ilman pelokkuutta?
Koiralla on tarve johonkin (turvallisuus). Sillä on savutettu etuus tästä asiasta (se kokee olonsa turvalliseksi).Jokin sen mielestä uhkaa se etuoikeutta (toinen koira tulee liian lähelle, alkaa kokea olonsa epävarmaksi). Koska se on dominoiva, se alkaa puolustaa etuoikeuttaan (turvallisuuteen) ->se aloittaa remmirähinän. Jos se ei olisi dominoiva, se tyytyisi tilanteeseen (pakenisi, pelkäisi...).
Olisi tosi mielenkiintosita kuulla mitä muuta etuoikeuttaan koira puolustaisi (jätä nyt ne paikalla olevat juoksuiset nartut laskuista pois, koska se oli minun kertomani) remmirähinällä kohdatessaan toisia koiria (oli ne sitten narttuja tai uroksia)? - canis.familiaris
... kirjoitti:
"Koirakin pystyy säätelemään käytöstään, eikä vain automaattisesti reagoi jollakin toiminnalla. "
Näin on. Mutta kaikkien muidenkin eläinten tavoin se ei kykene säätelemään hormonitoimintaansa. Jos sitä jokin stressaa, niin sillä erittyy stressihormoneja, eikä se sille mitään voi.
"Sitä opetetaan ja se oppii."
Stressin kohdalla puhutaan siedättämisestä. Peloissa siedätetään asioihin pikkuhiljaa ja näin koiralla ei stressitaso nouse. Näin koirankin hormonitoimintaa voi hallita. Rankaisulla kouluttamalla koiran stressitilaan ei pyritä puuttumaan. Varsinaisessa pakotteilla kouluttamisessa tuota stressiä käytetään hyväksi. Varsinaisessa pakotekoulutuksessahan ei puhuta rankaisuista, vaan vieteistä; koiralla on pakottava tarve päästä käsiksi esim koulutuspatukkaan... Kansankielisesä pakotekoulutuksessa taas puhutaan juuri rankaisuista: koira pakotetaan tekemään vaikka sitten pahalla...
"Siitä sitten sekavaa esitelmää väännetään."
Jos jokin menee ohi, niin kysy ihmeessä, älä jää epävarmuuteen tai tunteeseen, että asia on sekava.
Vastaatko jo kiinnostavaan aiheeseen, jos koira on dominoiva, niin miksi se kokee vastaantulevan vieraan koiran dominoitavaksi, jos dominointi siis on itsessään remmirähinöinnin syy ilman pelokkuutta?
Koiralla on tarve johonkin (turvallisuus). Sillä on savutettu etuus tästä asiasta (se kokee olonsa turvalliseksi).Jokin sen mielestä uhkaa se etuoikeutta (toinen koira tulee liian lähelle, alkaa kokea olonsa epävarmaksi). Koska se on dominoiva, se alkaa puolustaa etuoikeuttaan (turvallisuuteen) ->se aloittaa remmirähinän. Jos se ei olisi dominoiva, se tyytyisi tilanteeseen (pakenisi, pelkäisi...).
Olisi tosi mielenkiintosita kuulla mitä muuta etuoikeuttaan koira puolustaisi (jätä nyt ne paikalla olevat juoksuiset nartut laskuista pois, koska se oli minun kertomani) remmirähinällä kohdatessaan toisia koiria (oli ne sitten narttuja tai uroksia)?"Koiralla on tarve johonkin (turvallisuus). Sillä on savutettu etuus tästä asiasta (se kokee olonsa turvalliseksi).Jokin sen mielestä uhkaa se etuoikeutta (toinen koira tulee liian lähelle, alkaa kokea olonsa epävarmaksi). Koska se on dominoiva, se alkaa puolustaa etuoikeuttaan "...en ymmärrä logikkaa tässä. Ei koiralla pitäisi olla tarvetta puolustaa mitään , jos koira on koulutettuTotutettu/ohjattu. Tuo viitteesi (jos oikein ymmärsin) on puhtaasti tilanteessa, missä toimitaan vaistopohjaisesti, ei koulutetun käytöksen/suorituksen mukaan...Onko se hyvä vaihtoehto, jos niin tilanne on itseaiheutettu..Tilannetta ohjaa se, kumpi on voimakkaampi käytös vaisto vs koulutettu malli.
"jos dominointi siis on itsessään remmirähinöinnin syy ilman pelokkuutta?"...syy remmiräyhään on kokemus kohtaamisesta, tai sen puute ja loppukädessä koulutus ja hallinta asia. - ...
"Koiralla on tarve johonkin (turvallisuus). Sillä on savutettu etuus tästä asiasta (se kokee olonsa turvalliseksi).Jokin sen mielestä uhkaa se etuoikeutta (toinen koira tulee liian lähelle, alkaa kokea olonsa epävarmaksi). Koska se on dominoiva, se alkaa puolustaa etuoikeuttaan "...en ymmärrä logikkaa tässä. Ei koiralla pitäisi olla tarvetta puolustaa mitään , jos koira on koulutettuTotutettu/ohjattu. Tuo viitteesi (jos oikein ymmärsin) on puhtaasti tilanteessa, missä toimitaan vaistopohjaisesti, ei koulutetun käytöksen/suorituksen mukaan...Onko se hyvä vaihtoehto, jos niin tilanne on itseaiheutettu..Tilannetta ohjaa se, kumpi on voimakkaampi käytös vaisto vs koulutettu malli.
"jos dominointi siis on itsessään remmirähinöinnin syy ilman pelokkuutta?"...syy remmiräyhään on kokemus kohtaamisesta, tai sen puute ja loppukädessä koulutus ja hallinta asia." Ei koiralla pitäisi olla tarvetta puolustaa mitään , jos koira on koulutettuTotutettu/ohjattu. "
Ei olekaan.
Kyse olikin koirasta, joka rähisee hihnassa, eli sitä ei ole totutettu/ohjattu/koulutettu, siis koirasta joka alkaa stressata, jos toinen tulee liian lähelle.
- yksiidea
Kiinnitä huomiota myös omaan käyttäytymiseen. Oletko hermostunut tai odotatko jo rähinää alitajuisesti nähdessäsi vastaantulevan koiran? Laitatko hihnan heti kireälle, alkaako sydämesi hakkaamaan, jännitätkö miten koirasi reagoi tms?? Monen epäonnistumisen jälkeen voit olla lenkillä turhautunut ja suoraan sanottuna erittäin vittuuntunut, jolloin se vaikuttaa suoraan myös koiraan, joka vaistoaa sen sinusta, joka purkautuu rähinänä. Yritä tyhjentää mielesi ja kävelkää yhden kerran vaikka niin, ettet kiinnitä mitään huomiota jos koira tulee vastaan, ohitatte vain koiran mahdollisimman nopeasti, kuin se olisi näkymätön. älä puhu koirallesi mitään, äläkä kiellä tai kehu. Älä ajattele silloin mielelessäsi että kohta minun koira aloittaa räyhäämisen jne. Älä ajattele koko koiraasi millään tavalla. Ole rentoutunut. Pidä lujasti kiinni vain talutushihnasta ja mieti vaikka mitä ostaisit kaupasta tms. :)
- huhhuijaa...
Kuonopanta, kokeile ensin, ei koskaan sähköpantaa!!!
- NiiloNäpsäys
Onpas tullu paljon kaikkea :)
Ei, en ole hommannut sähköpantaa.
Olen ns. riisuutunut nyt muutamilla lenkeillä kaikista härpäkkeistä ja mennyt lyhyellä (n40cm) nahkahihnalla ja nahkakurkkarilla. En ole kyllä huomannut vaikutusta paitsi että koira ei heittele keuliessaan ns volttia ja kiemurtele mutta edelleenkin keulii ja se tekee koiran hallinnasta pirun vaikeeta kun se seisoo kahdella jalalla(ja on tällöin lähestylkoon minun mittaiseni) ja yrittää puskea koiran luo. Eli tämä on siis varmaankin seurausta siitä että kulkee hihna tosi tiukalla- ei pääse vetämään kohti jne niin nousee ylös?
Varmasti enemmänkin kyse on siitä etten luota YH-TÄÄN tuohon koiraan nykyään oikeastaan missään tilanteessa ja vtutuskäyrät nousee tappiin kun näenkin lähestyvän koiran. - kissamestari
Positiivinen vahvistaminen tuo paljon paremman tuloksen kuin rankaisu. Joten, miksi et kokeilisi vastaehdollistamista? Meillä rotikkauroksesta saatiin tosi nätti ohittelija vastaehdollistamisella. Nykyään toisen koiran tullessa vastaan se kiertää automaattisesti sivulle ja ottaa kontaktin.
- sakupoju
Tuli mieleen kysäistä, että onko koiraa peruskoulutettu? Eli lähinnä osaako esim käskyn "maahan" ja osaako totella sitä oikein?
Mulla oli omallani vähän samanlaista ongelmaa. Alkoi sitten ohitukset sujumaan, kun hyvissä ajoin toisen koiran ilmaantuessa näköpiiriin, otin koirani tiukasti käskyn alle, joko seuraa tai maahan. Ja kun vastaantuleva koirakko lähes kohdalla, niin palkkasin eli riehakasta leikkiä koiralle mieluisalla lelulla (koirani siis oli opetettu leikillä palkkaamiseen). Näitä harjoituksia jatkettiin ja kyllä ne ohitukset alkoi sujua kun luottamus koiraan kasvoi. Koirahan reagoi kun hihna kiristyy ja omistaja alkaa hermoileen. - NiiloNäpsäys
Täällä taas..
"sakupoju" kysyy;
Tuli mieleen kysäistä, että onko koiraa peruskoulutettu? Eli lähinnä osaako esim käskyn "maahan" ja osaako totella sitä oikein?
Vastaus: Koira on peruskoulutettu. Se osaa sivulle käskyt,maahan käskyt,liikkeetä maahan käskyt yms yms MUTTA ei ole niin ehdoton että tekisi mitä käsketään aina ja heti vaikka maailma kaatuisi niskaan.
kissamestari kysyy;
Joten, miksi et kokeilisi vastaehdollistamista?
Vastaan:
Vastaehdollistamista harjoittelen aina kun se o n mahdollista, eli jos koirakko on kipurajamme ulkopuolella jolloin se hyödyttää jotain.- NiiloNäpsäys
Lisätääs;
Koira on opetettu hihnatavoille vastaehdollistamalla. Ennenhän se hyökki kaikkea liikkuvaa kohti(elollista tai elotonta) tai perään. Ainoastaan koirienohitus on jäänyt iänikuiseksi ongelmaksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m894474Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1013870Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363529- 513210
- 432852
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182529Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222402- 232106
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami161781Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?351725