yksin reppureissulla maailma matkalle!

Terve!
Elikkä tämmönen haave minulla olisi että 1,5 vuoden päästä lähtisin yksin reissaamaan. Aluksi tutustumaan eurooppaan ja sen jälkeen pohjois tai eteläamerikkaan ja tämä reissu kestäisi 1/2-1 vuoden. Olisiko täällä ketään kertomaan kokemuksista yksin matkustavalle?
Mitä pitäisi ennen matkaa ennakoida? Paljonko rahaa matkalle tarvitsee? (Minulla on varaa 5000-10000e laittaa matkaan riittääkö se?) Tutustuuko ihmisiin vai tuleeko reissulla yksinäistä yms. Kiitokset etukäteen:)

6

887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SammyK

      Noin 1000e per kuukausi riittää ihan mukavasti jos osaat hommasi matkojen ja majoitusten järjestämisen suhteen.

    • Herra Huu

      Riippuu millaselle reissulle ajattelit mennä, mutta jos reppureissua meinasit, nukkua hostelleissa ja halvoissa hotelleissa/ syödä paikallisesti etkä kalliissa rafloissa jne. Niin kymppitonnilla menet vaikka maailman ympäri sen vuoden. Jos mielessä on taas enemmin biletystä ja rafloja, etkä halua kokoajan rahojen perään kattoa, niin pärjäät iisisti ainakin sen melkeen puol vuotta. Kituuttamalla voisit vaikka elää kolme vuotta maailmalla. Tai sitten rupeet pohataksi ja meet monacoon ryyppäämään viikoks (;

    • teppokeijonen

      Ensin vastausta muille vastanneille: kymppitonnilla maailman ympäri vuodessa on kova suoritus, väittäisin, että mahdoton. Lentoihin menee helposti 3-4 tonnia, on nimittäin omakohtaista kokemusta (olemme parhaillaan on the road). Majoitus ratkaisee budjetissa eniten. Laskekaa vaikka niin, että halpa majoitus (esim. 30 eur/yö) ja kertokaa se noin 300: yöllä...

      Hyvä suunnittelu on kaiken aa ja oo. Lennoissa voi säästää valtavasti - tai hävitä paljon. Paikan päällä rahaa menee tietysti sen mukaan, mitä syö ja juo ja mikä on maan hintataso. Aasia on halpa, mutta esim. E-Amerikassa joku Buenos Aires ei mikään halpala ole. Mutta kysymykseesi: Kanada on kallis maa, on nähty itse. Jenkkilä on hieno, Suomessa aliymmärretty ja -arvostettu matkakohde, josta löytyy kohtuukustannuksin paljon nähtävää. Kulkeminen yksin voi tulla kalliiksi, Greyhound tai Amtrak eivät ole ilmaisia vaan vuokra-auto voi olla jopa halvempi. Aasian kehitysmaiden kustannustasosta jenkkilä on kuitenkin kaukana. Varaa mielummin rahaa "yli" tarpeen, näin on puskuria jos joudut johonkin hässäkkään.

      Ei kun tsemppiä suunnitteluun!

      • Miten se yö maksaa yhdelle 30€/yö? Minä ainakin olen majoittunut ihan hyvin kahden hengen porukalla yhteensä alle tuon, omaan huoneistoon/huoneeseen. Yksin matkustaen kelpaa kokemusperäinen punkka monen muunmaalaisen kanssa samassa huoneessa. Sitten tulee vielä se ilmaisten majoitusten laaja skaala. Kavereita nimittäin löytyy sukupuoleen katsomatta paljon tuon pituisella matkalla. Ja sieltä kautta kämppää. Sitten on sellainen pikkuapujuttu(työ, remontti, tms, joka tuottaa ruokaa ja punkkaa melkein missä maailmankolkassa tahansa.
        Greyhoundille kun viitsii suunnitella menonsa 10 pv etukäteen, saa liput puoleen hintaan. Ja useissa Euroopan ja U:S:A;n ulkopuolisissa maissa on niitä kunnallisia busseja, joilla pääsee taittamaan matkaa paikallisessa seurassa tosi halpaan hintaan jopa satoja kilometrejä. Kanadasta en osaa sanoa, mutta jenkeissäkin kun tutustuu järki päässä, on ihan turvallista yöpyä jonkun kämppiksenä. Jos sitten alkaa siihen yhteen kodinvaihtopeliin, saa jopa luxuksen tasoisia asuntoja käyttöönsä ilmaiseksi. Ne lennotkin voi arvioida etukäteen ja ostaa halpaan hintaan, koska muutaman viikon varoitusajalla pääsee nytkin noin tonnilla edestakaiset aussilennot ottamaan. Yleensä jenkeissäkin saa lippuja sisäisiin lentoihin muutamalla satasella meni mihin tahansa sillä mantereella. On tietysti mukavaa myös ajella autolla haluamaansa paikkaan. Saattaa tulla se lentomeno halvimmaksi kun ostaa monen matkan könttälipun.
        Onhan näitä vaihtoehtoja kaikkeen, pitää vain ottaa edullisten etsiminen kokemuksena ja oppina.


    • onppu

      täällä on taas ihmeporukkaa liikkeellä. sun kannattaa varata lennot etukäteen, esim. hollannista klm:lla lentää kohtuuhinnalla mm. panamaan. paluulento kannattaa ottaa sitten esim. brasseista. paikan päällä, jos tarvitsee lentää, kannattaa suosia halpalentoyhtiöitä. en tiedä millaisia vaihtoehtoja on e-amerikassa, mutta esim. aasiassa toimii air asia.

      Itse reissasin puoli vuotta aasiassa:
      lennot yht.n.1000e (helsinki-bangkok-helsinki, air asia: kuala lumpur-bali-kuala lumpur)
      kuukaudessa tuhlasin n. 300e ja mielestäni elin kuin kroisos. halvemmallakin olis pärjännyt.

      eli siis puoli vuotta n.3000e budjetilla.

    • Perdone

      Mutta maailmanympärimatkalla ei palata samasta kohteesta, vaan tasan toiselta suunnalta! Ihmeellistä porukkaa kun on liikkeellä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3673
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      166
      2287
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1999
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1874
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      398
      1286
    6. 80
      1205
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      135
      1094
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1020
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      980
    Aihe