Ulospäinsuuntautuneet ihmiset: antakaa ujoille aikaa!

Punainenhaukka

Te ihmiset, jotka välttelette ujoja tai jotka ette kauaa jaksa katsella, kun ujo ei ole muuttunut puheliaammaksi toisella tai neljännellä tapaamiskerrallanne - älkää antako periksi siksi, ettei se ujompi ole vielä avautunut ja ollut yhtä aloitteellinen kuin sinä olet ollut.

On 99% varmaa, että jossain vaiheessa se ujo tuppisuu rentoutuu seurassasi ja tekee myös niitä aloitteita ja kommunikoi kanssasi enemmän kuin vain yhdellä tai parilla sanalla.

Ujona minua on aina ottanut päähän, ettei monet ihmiset halua enää jutella kanssasi toista tai neljättä kertaa. Olen oppinut tähän ikään mennessä vastailemaan kysymyksiin tai kommentoimaan jotakin puhujan aiheeseen, mutta minulle on vieraiden ihmisten kanssa erityisen vaikeaa se, etten pysty rentoutumaan ja juttelemaan spontaanisti. En osaa aloittaa keskustelun aihetta, kysyä toiselta mitään tai kertoa itsestäni mitään. Kommunikoin siis hyvin köyhänlaisesti. Vaikka elämässäni tapaamat ihmiset (niin koulu- kuin työelämässäni) eivät ole suoraan sanoneet, niin heidän kasvoistaan olen pystynyt lukemaan, etteivät he vain jaksa odottaa sitä päivää, kun minusta tulee avoimempi/puheliaampi ihminen. Tai oikeastaan he eivät edes usko, että ujo ihminen olisi rohkea ja avoin koskaan kenenkään seurassa. Yksi sanoikin minulle kerran kun kerroin ujoudestani, ettei hän todellakaan rupea yrittämään yhtään mitään jonkun superujon kanssa. "Ei siitä koskaan saisi mitään irti, emmä sellasta kyllä jaksaisi."

Ujo ihminen vain vaatii aikaa ihmissuhteen kehittymiselle, ei mitään muuta. Moni ihminen elämässään on varmasti menettänyt hyvän ystävä- tai kumppaniehdokkaan vain siitä yhdestä syystä: ettei olla jaksettu odottaa ujon ihmisen rohkenemista.

Joillakin ujoilla "rentoutuminen" kestää viikon, joillakin pari kuukautta riippuen tapaamiskerroista. Tietysti jos olet täysi kusipää, niin ei ujo ehkä koskaan uskallakaan rentoutua seurassasi, jos olet aina aukomassa päätäsi.

Tiedän, että ujous ei tee kenestäkään ihmisestä automaattisesti hyvää tyyppiä. Mutta hyviä ujoja tyyppejä on olemassa, joille ei anneta sitä yhtä mahdollisuutta.

Aikaa.

Varmasti on heitäkin ihmisiä olemassa, jotka eivät sitten rohkene millään. Ihminen voi olla myös luonteeltaan hiljainen, vaikka ei olisi ujo.

Hyvä nyrkkisääntö on, että jos alkaa itsestä tuntua todella vastenmieliseltä ja/tai pahalta tavata ujoa/hiljaista ihmistä, niin lopeta se tapaaminen. Mutta jos et halua tavata siitä syystä, ettet kestä hiljaisia hetkiä, niin anna taas mahdollisuus. Ja taas. Ja taas. Ennenkuin huomaatkaan, ujosta ihminen pääsee pois tuppisuun roolistaan. Ainakin sinun seurassasi. :)

12

638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Punainenhaukka

      Unohdin mainita itse pääpointin:

      Jos tapaat sinusta mielenkiintoisen ihmisen, joka osoittautuu ujoksi, niin älä siitä syystä heitä hanskoja tiskiin. Turhautumisen sijaan anna ujolle aikaa.

    • :)

      kannatan :)

    • Mizuko

      samoin :) olen normisosiaalinen tyyppi mutta näen ujot kiehtovina ja salaperäisinä, tuntuu että he pitävät sisällään jotain todella arvokasta. :) On etuoikeus saada sellainen tyyppi avautumaan!

    • sdsasa

      Itsellä tuottaa ongelmia alku-ujoudesta päästyäkin se, ettei kommukaatio ole minulle sitä vahvinta viestintää, enemmän tärkeää on se pelkkä yhdessäolo ja non-verbaalinen viestintä, eli katseet, eleet, yms. Eli minusta ei tule sen aloitteellisempaa puhumisen suhteen ujouden lähtiessä. Silloin vain rentoudun näiden ihmisten seurassa, muttei minulta edelleenkään luonnistu puhua kummempia, vaikka toki haluaisin osata ja se tuskastuttaa jatkuvasti, kun aina vaan tuntuu, ettei ole mitään sanottavaa tai annettavaa toiselle, vaikka aikaa kuinka kuluisi.
      Seurankaipuuni on kuitenkin sellaista mittaluokkaa, ettei yksin huvita tehdä juuri mitään, joten tarvitsen ihmisiä, läheistä yhteisöä ympärilleni minua motivoimaan. Olen hiljainen laumaeläin. Kunpa ihmiset vain kestäisivät hiljaisuuttani paremmin. Puheliaisuuteni kuitenkin vaihtelee siitä riippuen, kuinka onnelliseksi ja hyväksi tunnen itseni, joka taas vaihtelee päivän tapahtumista ja muista ihmisistä riippuen. Hyvässä fiiliksessä saatan hetken höpöttää yhtä kyytiä, mutta sitten jokin väärä lause, ajatus tai tapahtuma katkaisee hyvän fiiliksen ja latistaa itsetuntoni, jonka jälkeen puhuminen tuntuu vastenmieliseltä. Kunpa joku kestäisi tätä...

      • gsdgsdgsdg

        Tämä oli kuin minun kirjoittamani! Täysin samat sanat!

        Ihmiset vain tuntuvat ajattelevan, että jos ei puheripulia toisen kanssa heti ole, niin sitten ei synkkaa ja siirrytään puheliaampiin tyyppeihin.

        Se tässä tuskaisinta onkin, kun pidän ihmisten seurasta mutta ihmiset eivät pidä minusta kun olen kuulemma liian hiljainen. Juttelen kyllä, mutta en yhtä paljon.


    • ei kiitos

      Miksi minun pitäisi käyttää enemmän aikaa ja energiaa, kun voin tutustua johonkin helpommin lähetyttävään tapaukseen? Lopputulos on täysin sama, ette te ole mitenkänä sen erityisempiä ystävinä. Hankkikaa apua ongelmaanne ammattilaisilta sen sijaan, että vaaditte kaikkia uhraamaan aikaansa teidän hyväksenne.

      • PERKELE

        Jos sinulla ei ole mitään muuta sanottavaa niin pidä TURPA KIINNI vitun ahdasmielinen kyrpänaama.
        Vittu mikä mulkku


    • sosiaalinen tuppisuu

      oon täysin samaa mieltä tästä kijrotuksesta! hiljattain luin eräästä lehdestä artikkelin siitä, miten ekstrovertit ihmiset on niitä jotka pärjäävät elämässään, elävät mielenkiintoista ja jännittävää elämää ja saavat paljon ystäviä.
      Samaan kykenevät hiljaisemmat ja introvertimmatkin persoonat. Monesti he pystyvät nauttimaan elämästä jopa enemmän, elää enemmän hetkessä ilman turhaa hötkyilyä. Usein heidän luomat suhteet muihin ovat myös syvempiä ja kestävämpiä kuin ekstroverttien ihmisten.
      Ehkä ulospäinsuuntautuneet tyypit tutustuvat nopeammin toisiin, mutta kuinka hyvin?

    • boring & boring

      Tyhmä ketju, ei tällaisesta voi tykätä kuin ujot. Ei ketään normaalijärkistä kiinnosta.

    • ..............

      "On 99% varmaa, että jossain vaiheessa se ujo tuppisuu rentoutuu seurassasi ja tekee myös niitä aloitteita ja kommunikoi kanssasi enemmän kuin vain yhdellä tai parilla sanalla."

      Enpä tiedä prosentistasi. Minä olen sitten ainakin siinä 1 prosentissa, joka on ujon lisäksi hiljainen. En tule puhumaan myöhemminkään enempää, vaikka olisinkin rentona. Tämä yhdistelmä on osoittautunut melko katastrofaaliseksi naisten saamisen kannalta. Vaikka olenkin normaalipainoinen ja komea, niin silti nolla seurustelusuhdetta takana ja ikää 31.

      • Minä olen siinä 99 prosentissa, jonka sosiaalisuus herää tutustumisen myötä. Ja samat nolla suhdetta takana 33 vuotiaana.


    • ujot on vaikeita

      Ehkäpä olisi pitänyt ite vaan jaksaa yrittää enemmän. Tapasin erään upean ja ujon naisen..homma romuttu oikeastaan siihen, että en saanut vastapuolelta minkäännäköisiä aloiteitta mistään koskaan. Itse tein alle kymmenen aloitetta ja kun olen itsekin aika ujo keskusteluissa niin ne muutamat kerrat kun sain järkättyä tapaamaan kaveriporukassa oli melkolailla nollakeskustelua.. kyllähän sitä jotain yritti puhella, mutta kun ei mitään vastakaikua vaan pelkkiä lyhyitä vastauksia niin alkaahan se epäilyttämään -> en pyytänyt treffeille/kahdestaan tapaamaan. ihastuneena ujona kun olin ja maha ja sukat rusetilla nähdessä niin eihän se kovin itsevarmaa se vähäinenkään jutustelu ollut...kovin etäiseltä aina tuntui kohde.

      Mietinpä vaan, että antaako ujo ihan samanlain kiinnostuksen signaaleja kuin 'normi', katseet, eleet, käyttäytyminen .... itse ainakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe