Antaverkan kurssikeskus

girlie-90

Olin joku aika sitten Antaverkan leiri/kurssikeskuksessa kesätyöntekijänä leirinohjaajana. Kuulin juttuja päärakennuksen historiasta ja alkoi kiinnostamaan. Netistä ei oikein löydy paljoa. Osaako kukaan kertoa minulle historiaa tästä mystisestä paikasta?

Olen kuullut, että paikka olisi ollut poikakoti ennen kuin muuttui leirikeskukseksi. Silloin siellä olisi joku poika pudottautunut toisesta kerroksesta alakerran aulaan ja kuollut. Tämän jälkeen siihen "rakoon", mistä poika pudottautui, olisi asennettu se säleikkö. Säleikkö näyttääkin aika uudelta, eikä se sovi rappusiin muuten yhtään joten tämä voi olla tottakin. Onko kellään faktaa asiasta?

Kerrotaan myös, että talon rakennuttajan Gösta Sumeliuksen (http://www.kansallisbiografia.fi/talousvaikuttajat/?iid=292) rakastaja olisi hirttäytynyt toisen kerroksen parvekkeelta. Asiasta en löytänyt faktaa. Sanotaan, että rakastaja kummittelee talon keskihuoneessa (siinä huoneessa josta pääsee parvekkeelle).

Onko siis kellään kertoa faktaa paikasta? Tai edes jotain kuulopuheita?

Ps. Työkaverilta kuulin että lähtöni jälkeen siellä olisi leiriläiset kuulleet ääniä. Kuulin myös jutun, että lasit helisevät itsekseen ja ovet aukeilevat).

56

14580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ka-boom,,,,

      Ps. Työkaverilta kuulin että lähtöni jälkeen siellä olisi leiriläiset kuulleet ääniä. Kuulin myös jutun, että lasit helisevät itsekseen ja ovet aukeilevat).

      juu kuuluu kun kauhia ukkonen rämistää klaseja ja seinatkin helisee

    • tietää .1

      olen ollut tällä leirillä kerran enkä toista kertaa mene , historia on , tällä talolla on , keski huoneseen on hirttänyt joku mies itsesä eli huone missä on parveke, ja tämä rakennushan on vanha lasten koti ,ja kummitelee suellä kyllä se mies ja joku koira kanssa, kerran kaverin kaveri kertoi hänen isänsä oli mennyt laitamaan parvekken oven lukkoon , ja se oven kahva oli tehnyt sen jälkeen niiko joku oisi koskenut siihen edes takaisin , ja toinen juttu oli kaveri oli käynyt nukkumaan ja herännyt siihen että oisi joku koira hypännyt jalkoihin ja heräsi siihen , ja kerran serkulleni oli nukkunut kanssa keski huoneessa ja hänelle oli laitettu peitto pääle yyh oikea kauhu paikka , kerran olin kavereitten kanssa siellä saunassa ja kun tulimme pukemaan siihen tilaan niin huomassimme ikkuna kun oli höyrynyt ja siellä oli pienen lapsen käden jäljet ja olimme siinä 14-15 ikäsijä suunillen

      • entinen asukas

        Nimimerkillä "tietää" on samanlaisia tietoja ko. paikasta. kuin itselläni. Voinen lisätä siihen henkilökohtaiset lapsuuskokemukset tuosta rakennuksesta viiden vuoden ajalta, ne ovat näin vanhemmiten saaneet hieman valaistusta jälkeenpäin kuulemistani tosiasioista ja lapsuuden oudot tapahtumat saavat ehkä siten osittain selityksenä. Historian totuus on että paikan omistajaperhe myi rakennuksen Tampereen kaupungille v. 1952, ikävän tapahtuman seurauksena. Perikunnan/perheen jäsen tietämäni mukaan Gösta Sumeliuksen poika/pojan poika riisti itseltään hengen juuri tuossa yläkerran huoneessa, josta kuljetaan yläparvekkeelle. Lapsen yläkerrasta ala-aulaan putoaminen ei ole minun tiedossani, mutta mahdollinen kyllä. Siihen ei liittyne kuitenkaan mystiikkaa eikä kuolonuhria. Ovien omituinen itsestään aukeaminen on monien tiedossa, ja minunkin lapsuusmuistoissani. *Koiran jalkopäähän hyppääminen* on joidenkin leiriläisten kokema outo tunne siitä olen kuullut, talossahan oli lastenkotiaikaan oma koira, joka pääsi sisään yöajaksi erään huoneen/nukkujan jalkopäähän. En kerro tässä huonetta tarkemmin, mutta ne jotka jotain ovat kokeneet tietänevät tarkan paikan. Leiriläisten peittelystä olen myös kuullut ja kerrotaan sen tapahtuneen juuri yläkerran parvekehuoneessa..yövyttyäni vuosikymmenten jälkeen ensi kerran ko. rakennuksessa viime kesänä.. voin todeta että jutuilla tuntuisi olevan perää..samalla voin kertoa että pääsääntöisesti lapsuusmuistot tuolta ajalta ovat positiiviset ja hyvät, ja kuten yksi tämän ketjun kirjoittaja sanoo, me lapset olimme siistejä ja hyvinpuettuja ja lisään siihen että heitä kohdeltiin hyvin. Joten talon mystiikka ei ole mitenkään lastenkotiperintöä, paitsi että nyt en muista enkä tiedä miten ja mikä talon lemmikkikoiran kohtalo oli ja missä se siirtyi 'koirien taivaaseen",. tuohon saunajuttuun en osaa sanoa sitä en ole aiemmin kuullut...


      • yks sie ollut
        entinen asukas kirjoitti:

        Nimimerkillä "tietää" on samanlaisia tietoja ko. paikasta. kuin itselläni. Voinen lisätä siihen henkilökohtaiset lapsuuskokemukset tuosta rakennuksesta viiden vuoden ajalta, ne ovat näin vanhemmiten saaneet hieman valaistusta jälkeenpäin kuulemistani tosiasioista ja lapsuuden oudot tapahtumat saavat ehkä siten osittain selityksenä. Historian totuus on että paikan omistajaperhe myi rakennuksen Tampereen kaupungille v. 1952, ikävän tapahtuman seurauksena. Perikunnan/perheen jäsen tietämäni mukaan Gösta Sumeliuksen poika/pojan poika riisti itseltään hengen juuri tuossa yläkerran huoneessa, josta kuljetaan yläparvekkeelle. Lapsen yläkerrasta ala-aulaan putoaminen ei ole minun tiedossani, mutta mahdollinen kyllä. Siihen ei liittyne kuitenkaan mystiikkaa eikä kuolonuhria. Ovien omituinen itsestään aukeaminen on monien tiedossa, ja minunkin lapsuusmuistoissani. *Koiran jalkopäähän hyppääminen* on joidenkin leiriläisten kokema outo tunne siitä olen kuullut, talossahan oli lastenkotiaikaan oma koira, joka pääsi sisään yöajaksi erään huoneen/nukkujan jalkopäähän. En kerro tässä huonetta tarkemmin, mutta ne jotka jotain ovat kokeneet tietänevät tarkan paikan. Leiriläisten peittelystä olen myös kuullut ja kerrotaan sen tapahtuneen juuri yläkerran parvekehuoneessa..yövyttyäni vuosikymmenten jälkeen ensi kerran ko. rakennuksessa viime kesänä.. voin todeta että jutuilla tuntuisi olevan perää..samalla voin kertoa että pääsääntöisesti lapsuusmuistot tuolta ajalta ovat positiiviset ja hyvät, ja kuten yksi tämän ketjun kirjoittaja sanoo, me lapset olimme siistejä ja hyvinpuettuja ja lisään siihen että heitä kohdeltiin hyvin. Joten talon mystiikka ei ole mitenkään lastenkotiperintöä, paitsi että nyt en muista enkä tiedä miten ja mikä talon lemmikkikoiran kohtalo oli ja missä se siirtyi 'koirien taivaaseen",. tuohon saunajuttuun en osaa sanoa sitä en ole aiemmin kuullut...

        Onko antaverkassa 71-73 olleita.


      • Karinimlä

        Olen asunut Antaverkan lastenkodissa vuoteen -71 asti eli 3,5 vuotiaaksi asti.


      • Anonyymi
        yks sie ollut kirjoitti:

        Onko antaverkassa 71-73 olleita.

        Joskus 60 luvun loppupuolelta 72-73 asti oltiin 5 sisarusta


      • Anonyymi
        yks sie ollut kirjoitti:

        Onko antaverkassa 71-73 olleita.

        Moi!
        Olen yksi lastenkodin kasvateista,joyduin 1973 syksyllä ja asuin siellä 4v.Ei minun aikaan mitää kummittelua siellä ollut...karkasin usein kattokerrokseen katsoon mikä siellä liikkuu..PÖLLÖN pesiä löytyi ja jopa näinkin.Saimme koirankin sinne sellainen karhukoira/suomen pystykorva sekoitteen joka sai pentujakin 6 kpl,yksi niistä tuli mulle kun sieltä pääsin kotiin takaisin.hyvät muistot on,saimme myös vuodeksi hoitoon myös särkän ponejakin joita hoidin,kävin vahannan koulua siellä ollessani.
        Minä kuulin että eräs lapsi oli myös pudonnut näkötasanteelta kivikkoon ja menehtyi,myöhemmin se purettiin vaarallisuuden takia,se paikka oli talosta oikeelle päin metsään..minun aikani hukkui yksi poika 9 vuotiaana.Taloa johti minun aikana johtajatar Laina Salminen.


      • Anonyymi
        yks sie ollut kirjoitti:

        Onko antaverkassa 71-73 olleita.

        Asuin antaverkan lastenkodissa


    • ei kummittele

      Eiköhän toi kaikki ole mielikuvitusta olen lapsena ollut monta kertaa
      ei koskaan ole kummitellut ainäkin 60 luvulla oli vielä lastenkoti
      koulussa kaikko kotilaiset oli puettu hyvin ja olivat siistejä. ei kukaan
      koskaan kertonut mitään. että piste kummituksille.

      • Make.68

        Mulla on kokemuksia et siellä kummitteli. Olin 70luvun alussa siellä


    • YÖK

      joo oon kuullut noita samoja juttuja mun kavereilta.
      ne kaverit ei tunne toisiaan jtn ei ole mitään keksittyjä juttuja.

    • entinen asukas

      Hei girlie-90
      Kerroin jo tuossa viime syyskuun alussa tällä palstalla vastauksia kysymyksiisi (nimim. entinen asukas). Nyt kun on aikaa jatkan hiukan vielä. Luulen että kuulemasi tieto tuosta lapsen putoamisesta Antaverkan rakennuksen yläaulasta ala-aulaan on mahdollinen, mutta mahdollisesti siihen sotketaan toinen tapaus, jonka tiedän varmasti tapahtuneen: eräs poika pudottautui yläkerran avonaisesta ikkunasta etupihalle, ja hän kyllä selvisi siitä. Mielestäni puinen ristikkosuoja on ollut rakennuksessa jo lastenkotiaikojen alusta asti. Paikka oli siis kaupungin lastenkoti vuodesta 1952 - 1976, saattaa olla että siellä oli jonkin aikaa vain poikia ennen lopetusta, mutta varsinainen poikakoti se ei ole ollut. Jos uskomme kummituksiin, niin siihenhän että jossain joku kummittelee tarvitaan traaginen ihmiskohtalo oletan että nimenomaan rakennuksen sisällä. Totuus on että Antaverkassa entisen omistajan sukulainen ampui itsensä yläkerran parvekehuoneen ja sen viereisen huoneen välikössä, josta ovi on nykyään suljettu. Tapahtuman seurauksenahan rakennus tontteineen myytiin kaupungille. En tosiaan täysin oman kokemukseni mukaan voi kieltääkään tännekin kirjoitettuja muiden lähinnä leiriläisten tuntemuksia, ja sanotaanhan että toisilla on vahvemmat tuntemukset näissä asioissa. Sehän selittää sen että suuri osa Antaverkankin yöpyjistä: leiriläisistä tai vanhoista asukkaista ei ole kokenut mitään poikkeavaa. Itse kuulun niihin, joilla määrättyjä kokemuksia rakennuksesta on. Myönnän että juuri ovien aukeamiset olen kokenut ihan kirkkaalla päivänvalollakin, löytyykö sille sitten jokin tekninen selitys? Pimeän aikaan se kuitenkaan ei ole kovin mukavaa..Kuten aiemmin kirjoitin en usko että lastenkotiaikaan liittyy muuta traagista kuin ehkä juuri mainitsemani koiran kohtalo, josta en tiedä ja johon tuntemukset 'koiran hyppäämisestä jalkopäähän nukkuessa' viittaisi. Viime kesänä pidimme tyttäreni häät Antaverkassa, kaikki sujui hienosti. Paikkahan on etenkin kesähäille todella upea kauniin luonnon keskellä. Musiikkiakin soitettiin juhlassamme reippaasti ja uskon että mahdolliset "kummitukset" saatiin karkoitettua piiloon ainakin joksikin aikaa. Suosittelen paikkaa lämpimästi kaikille niin leiripaikaksi kuin yksityiseksi juhlapaikaksi.

      • Hetken koditon

        Hei entinen asukas!
        Olen ollut samaisessa lastenkodissa juuri silloin ilmeisesti kun se on alottanut toimintansa.
        Tarkkaa asumisaikaa, jonka siellä vietin, en tiedä, koska olin n. 2 vuotias oletan. Onko Sinulla mahdollisesti tietoa siitä, löytyykö mistään dokumenttia, mistä saisin ajankohdan selville ajasta jonka siellä olin?


      • Hetken koditon

        Hei entinen asukas!
        Olen ollut samaisessa lastenkodissa juuri silloin ilmeisesti kun se on alottanut toimintansa.
        Tarkkaa asumisaikaa, jonka siellä vietin, en tiedä, koska olin n. 2 vuotias oletan. Onko Sinulla mahdollisesti tietoa siitä, löytyykö mistään dokumenttia, mistä saisin ajankohdan selville ajasta jonka siellä olin?


      • entinen asukas
        Hetken koditon kirjoitti:

        Hei entinen asukas!
        Olen ollut samaisessa lastenkodissa juuri silloin ilmeisesti kun se on alottanut toimintansa.
        Tarkkaa asumisaikaa, jonka siellä vietin, en tiedä, koska olin n. 2 vuotias oletan. Onko Sinulla mahdollisesti tietoa siitä, löytyykö mistään dokumenttia, mistä saisin ajankohdan selville ajasta jonka siellä olin?

        Hei nimim. "hetken koditon"
        Harmi että luen vasta nyt taas näitä juttuja pitkästä aikaa. Olin viime kesänäkin käymässä Antaverkassa. Oli hieno retki ja kesä kauneimmillaan. Mitään outoja ei nyt tapahtunut. Kysymykseesi vastauksena voin neuvoa, että kysypä Tampereen sosiaalitoimen arkistosta. Arkistot sijaitsee Vanhan Sarviksen tiloissa. HYPA-arkisto (hyvinvointipalvelut) nykyään nimeltään. Laki ilmeisesti määrää vanhat asiakirjat näistäkin kuten sairaalassaoloista säilytettäväksi, en tiedä kuinka pitkään. Jos Sinua kuitenkin kiinnostaa toki olet oikeutettu saamaan aikuisena tietoa asiastasi. Tiedän että jotkut ovat kyselleet papereitaan ja sosiaalitoimen virkailijan kautta niitä näytetään ja esim. lastenkotiaika Sinulle kerrotaan. Toki halutaan näin ilmeisesti varmistaa oikea henkilöllisyys. Ota reippaasti yhteyttä Tampereen kaupungin HYPA-arkistoon. Anteeksi myöhäinen vastaus. Haluaisitko olla henkilökohtaisesti yhteydessä minuun?


      • Vahanta

        Koiran nimi oli Tiina, musta pystykorva, ja johtajataren nimi oli Laina Salminen jos muistan oikein.


      • AilaK

        Kyllä oli Laina Salminen. Olin sijaisena Antaverkassa v.-75


    • Sherlock Reinikainen

      Herätys siellä Pikku-Petessä Ylöjärven CSI! Uutta juttua pukkaa näemmä!

    • Iso firma

      Tänä päivänä erittäin hieno paikka, jossa palvelu täydellistä ja hinty-laatusuhde kohdallaan.
      Aivan täydellisen upea Isäntä-pariskunta, jotka todellla välittävät vieraistaan.

      Ulkolaiset vieraamme ovat olleet haltioissaan paikasta ja palveluista, säästä riippumatta, joten voin vilpittömästi suositella:)

      • jaaska1

        Olikohan nyt väärä paikka..


    • vilmuuus

      Olin ala-asteikäsenä antaverkassa joka kesä ja välillä talvisinki leirillä ja en kyllä muista mitään sen kummempia kauhutarinoita. Toki sillonki jotain juttuja muistaakseni just siitä keskihuoneesta liikku, mutta en pahemmin muista enempää. Lepakoita me pelättiin yhtenä vuonna, kun ne mukamas asusteli siellä yhden huoneen ilmastointikanavassa.. :D
      PS, jos kummituksiin uskotaan niin sanotaanko näin että olin siellä kerran halloween leirillä ja en nähny yhtäkään kummitusta tai muutakaan mystistä henkeä. :D

    • molemissa vieraillut

      Nimim. iso firman manitsema paikka ei taida olla sama kuin mistä muut puhuvat tässä viestiketjussa. Täällä tarkoitetaan Tampereen kaupungin leirikeskusta. Antaverkan alueella nimittäin on myös Koivupirtti, joka on häiden ja muidenkin tilaisuuksien suosittu pitopaikka. Nämä kaksi paikkaa sijaitsevat aika lähellä toisiaan. Koivupirtti tarjoaa esim. pitopalvelun samassa mitä leirikeskuksella ei ole mitenkään talonpuolesta.
      Leirikeskuksella on ollut vahtimestari kaupungin palveluksessa osa-aikaisena, eikä hänen rouvansa ole mitenkään leririkeskuksen hoidossa munkana ymmärtääkseni. He eivät siis ole varsinaisesti isäntäpari siinä mielessä. Nyt näyttää että leirikeskuksen talonmies olisi vaihtunut aivan hiljattain. Kaupungin nuorisotoimisto vuokraa Antaverkan leirikeskusta. Koivupirtti oli aiemmin Sokeitten leirikeskus, mutta ilmeisesti siellä on omistussuhteet muuttuneet. Tasoltaan poikkeavat kyllä varmaan ja myös hinnaltaan.

      • pedantti pena

        Koivupuistoako tarkoitat? Se on edelleen sitä mitä se on ollut aina.


    • Votkarin jänis

      Paikkoja on 3 ns. kaupungin leirikeskus, Sokeitten maja ja entinen Näsirinne. Siellä pidettiin mm. Ylöjärven nuorisolle leirejä 70-luvulla. Siellä ainakin kummiteli tai ainakin siltä tuntui.

    • niemitieläinen

      Tuolla olen kerran leirillä ollut, mutten mitään erikoista tuntenut, enkä kuulut kenenkään muunkaan tunteneen. Ystävän isä on ollut poikakodissa ja jotain hämärää sen menneisyydessä tosiaan on. Jos nyt kuitenkin lopettaisitte sen kummitustarinoihin uskomisen. Uskon vasta, kun näen :D

    • Lastenkodin kasvatti

      Anttaverkka on vanha lastenkoti, jossa myös itse viettänyt jokusen vuoden vuosina 1966 - 1970 jonka jälkeen pääsin perheeseen, myös kasvattisiskoni on ollut samaan aikaan samassa paikassa josta tuli samaiseen perheeseen kanssani. Olen käynyt sielä sen jälkeen kun siitä paikasta tuli leiripaikka, joitain paikkoja muistin ja taas jotain oli muuttunut hyvinkin paljon. Ei 1-5 vuotiaan muistoja ole paljoa jäljellä.
      Siis antaverkka on vanha lastenkoti jossa oli sekä poikia että tyttöjä.
      Lastenkodin kasvatti vm. 1965

      • Anonyymi

        Aloitin koulun vahannassa - 70 72-73 päästiin pois meitä oli 5 sisarusta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin koulun vahannassa - 70 72-73 päästiin pois meitä oli 5 sisarusta

        Moi!
        Ilmeisesti ootte Jaakkolan sisarukset,muistan teidät terv.Päivi Salhoja


    • entinen asukas

      Olin itse myös kyseisen lstenkodin asukkaana 1960-luvulla.. Muistot eivät ole hyviä.
      Lastenkodin johtajatar sai käsittääkseni potkut ja lastenkoti lakkautettiin vakavien lapsiin kohdistuneiden laiminlyöntien takia. Seura-lehtikin julkaisi aiheesta artikkelin joskus 70-luvun lopussa.. Joka tapauksessa,, Ikkunasta hypännyt poika ei tehnyt sitä vapaaehtoisesti vaan isompien poikien pakottamana,,sitä ennen roikotettiin jaloista ennekuin päästettiin irti.. Muistan tapauksen hyvin.

      Puinen ristikkosuoja ei olut alunperin vaan sitä ennen sen tilalla oli kupera kananverkko viritettynä estämään putoaminen..

      Joku aiemmin totesi ettei siellä ollut traagisia ihmiskohtaloita,, voin sanoa että oli.. Tapon yrityksiä joihin ei johtajatar puuttunut sekä raiskauksia,,Eräs työntekijä/ harjoittelija teki vihdoin touhusta poliisille ilmoituksen erään toisen työntekijän kanssa ja touhulle saatiin piste...

      • sosiaalihistoriaa?

        Hei Entinen asukas (toinen),
        Tuo mitä kerroit Antaverkan lastenkodissa 1960-luvulla tapahtuneen on minulle ainakin aivan uutta. Voisikohan tuota Seuralehteä vielä saada jostain arkistoista? Toki 1960 keväällä johtajatar vaihtui talossa, ja se sama henkilö oli johtajattarena ilmeisesti lopetukseen saakka 1976. Mutta nuo jutut taponyrityksistä yms. eivät ole minulle ainakaan kantautuneet vaikka olen asunut Tampereella koko ikäni ja tunnen ihmisiä läheltä näitä asioita. 1950-luvulta tiedän että lapset olivat kyllä aika pieniä enimmäkseen allekouluikäisiä, muutama alakoululainen, joten silloin ei tuollaisia mitä kirjoitat tietääkseni ole voinut tapahtua. Tuo yläikkunasta putoaminen on varmasti tapahtunut mutta siitä minulla ei ole tietoa että toiset lapset olisivat olleet jotenkin syyllisiä, ehkä tiedät asian paremmin. Voihan se myös olla että meno on laitoksen myöhempinä aikoina hyvinkin ollut rajua, etenkin jos hoidossa olleet lapset ovat olleet selkeästi vanhempia. Et selventänyt ketkä syyllistyivät vakaviin rikkomuksiin, lapset vai jopa henkilökuntakin? Mutta kummitteluasiaan nämä Antaverkan lastenkotiajat ei välttämättä tuo selvyyttä, sen selventämisestähän tämä keskusteluketju alkoi. Epäilyhän oli alkujaan (tämän ketjun alussa) että onko joku lastenkotilapsi pudonnut yläaulasta ja saanut surmansa. Kummittelussahan on kyse siitä, että rakennuksessa on tapahtunut väkivaltainen hengenmeno ja ihmisen henki jäänyt kummittelemaan. Sellaisesta tapahtumasta ei siis ole todisteita lastenkotiajoilta, vaan että entisen omistajan vuorineuvos Sumeliuksen perheen piirissä tapahtuneesta tragediasta löytyy syy mahdolliseen kummitteluun Antaverkan leirikeskuksessa, jos sitä ilmenee ja kuka siihen uskoo.


    • Minna O
    • Vahanta

      Tämä on totta, olen yksi niistä lapsista , Olin siellä 1950-1960 luvun vällillä.

      • Vahanta

        Vuodet Antaverkassa ovat jättäneet sieluuni syvän haavan joka ei ikinä parane.
        Ne vuodet ovat seuraneet minua koko elämäniajan, enkä pääse irti niistä.


    • Kanta-asiakas

      Juu ei siellä keskihuoneessa mitään kummittele! Itse olen ollut neljänä peräkkäisenä vuotena tuossa paikassa leirillä. Ikinä mitään ei ole tapahtunut/ollut! Rohkeasti vain sinne!

    • Traumaattinen

      Keijo kankaantaa oli sen terroristin nimi joka sormiraiskasi minun nähteni erään tytön koulumatkan aikana ja johtajatar ei puuttunut tämän kauhukakaran väkivallantekoihin muita lapsia kohtaan mitenkään. Löi rautaputkella erästä poika ja yritti hirttää pienempiä lapsia. Tapahtui 69-70 luvulla.

      • Anonyymi

        Tunnen kyseisen inhottavuuden..hänen "akamaisensa"Veikko Kuosmanen,en ikinä unohda heitä,inhosin sydämmeni pohjasta ja oli johtaja Lainan lemmikki pojat!


    • kuivikko

      olen itse ollut antaverkassa vuonna 1967 tammikuun alusta seuraavaan jouluun.täällä puhutaan paljon palturia talon historiasta ja kummittelusta. Voin sanoa että paikka oli upea ja siellä oli hyvä ollua, vaatteet oli kunnolliset ,ruoka oli hyvää ,EIKÄ SIELLÄ TODELLAKAAN KUMMITELLU. olin silloin 12 vuotias ja muistan asiat, ensinnäkin sieltä ei voinu hypätä alas kun oli se verkko,ja se ikkunasta pudonnut poika ei myöskään ole totta. se tarina on näin hoitaja Irja kertoi oli käynyt pikaisesti keittiöllä ja saapui takaisin niin joku yritti kurkotella siitä mutta Irja sai kiinni, sen jälkeen se ikkuna suljettiin ja kahva otettiin siitä aina pois. toki en tiedä mitä ennen vuotta 67 on tapahtunu.itse monet kerrat pesin pikkusten saappaita ulkoilun jälkeen kellari kerroksessa eikä yhtään aavetta siellä näkynyt, sen paremmin kun muuallakaan.Ja mitä tulee henkilökunnan käytökseen NE OLI AIVAN IHANIA JA MUKAVIA JA KOHTELI LAPSIA KUIN OMIAAN.JA huoneesta mistä pääsee parvekkeelle siellä oli silloin pikkusten makuuhuone ja joskus isot tytöt kuten minä oltiin nukuttamassa pieniä huone oli hämärä EIKÄ SIELLÄKÄÄN OLLU KUMMITUKSIA.Minulle antaverkka oli rauhan ja rakkauden tyyssija aivan upea paikka ja on sitä edelleen.laitan tähä senaikaisten hoitajien nimiä jolla todistan olleeni siellä.... johtaja LAINA SALMINEN AUKTORITEETIN OMAAVA MUTTA REILU IHMINEN, sen myönnän ettei sille kyllä ryppyilty mutta hän oli oikeamielinen antoi tunnustusta kun oli aihetta.....ja muita IRJA NIKKINEN, LIISA JÄKÄRÄ.....LIISA NURMI.....LEENA en muista sukunimeä mutta odotti silloin esikoistaan.....HOITAJA ELLE.... KEITTAJÄ ELLI.... HARJOTTELIJANA OLI KAARINA joka sai sinä kesänä kuulla että oli päässyt yliopistoon opiskelemaan ja valmistuisi lastenkodin johtajaksi olin paikalla kun hän sai puhelimitse tiedon siitä. en ymmärrä miksi noiden ihmisten mainetta yritetään mustata kun meitä siellä olleita kyllä on jotka voi todistaa että LAINAN aikana se ole Tampereen paras LASTENKOTI.

    • kuivikko

      Vielä siIä koirakummituksesta HÖPÖ HÖPÖ. Kyllä siellä oli vuonna 67 todellakin TIINA niminen koira eikä ollut pystykorva vaan oli sekarotunen kokkerspanieli. musta ihana koiravanhus 12v ja sai sillon yhden pennun joka piti lopettaa kun emä oli jo niin vanha, en tiedä moniko sillon paikalla ollut tiesi sen mutta meitä oli 3 jotka jotka myös näki sen pennún. TIINA oli aivan ihana ja sitä pidettiin hyvin jos joku väittää että tiina sai tulla vaan yöksi sisään niin ei pidä paikkaansa koira kulki siellä missä sitä huvitti,sillä oli ruokaa juomaa ja rakkautta yllinkyllin. TIINA otti erityisesti mun siskon rakkautensa kohteeksi, ne kulki peräkanaa ja tiina nukkui monet kerrat meidän tyttöjen huoneessa. meitä nukkui siinä huoneessa 3 ja voisin nimetä kaikki mutta se ei olisi asiallista. joku on laittanu jutun liikkeelle kummituksista ja kummituskoirasta jos on kin niin TIINA se ei ole koska se eli pitkän ja hyvän elämän. RAKKAUDELLA SEN AIKAISIA ANTAVERKKALAISIA MUISTAEN.

      • Exasukki

        Nimim. kuivikko hei olen tossa aiemmin kommentoinut Antaverkan viestiketjua. Hyvin muistan Tiina-koiran...taisi olla sekarotuinen ja musta. Minun muistoissa koira oli yleensä aina paljon ulkona ja tuli kuitenkin yöksi aina sisälle senaikaisen johtajattaren M Metsävuoren huoneeseen siihen ala-aulan viereiseen....tämä oli siis ennen Laina Salmisen aikaa. En siis tarkoittanut mitenkään että koiraa olisi jotenkin väkisin pidetty ulkona tai kohdeltu huonosti. Päin vastoin Tiina oli kaikkien lemmikki. Samoin kommentoin sitä yläaulan ikkunasta putoamista se tapahtui mahdollisesti jo ihan 1960- luvun alussa. Kaverin nimi oli Jouni. Hän oli vilkas poika aina keikkumassa joka paikassa..hän ei kovin vakavasti loukkaantunut. Olen samaa mieltä kanssasi että hoito oli Antaverkassa hyvää ja hoitajat ihania. Kuten kirjoitin myös tuohon tämän ketjun alkuperäiseen kysymykseen vastauksena että ei varmaan ainakaan johdu lastenkotiajoista Antaverkan mahdolliset kummittelut, jos sellaisia jotkut siellä kokee...ps. muistat varmaan myös Pertin ja Veikon olivat Sinun aikanasi jo isoja poikia...kyllä varmaan etunimet voi täällä mainita kun ei laita sukunimeä lapsista...kaikkea hyvää Sinulle


    • Ansku-67

      Olen ollut itse siellä asukkaana 74-76 eikä siellä silloin kummitellut.
      Jos ei lasketa vintillä olevia lepakoita.
      Asukkaana oli sekä tyttöjä että poikia, ei siis poikakoti.
      Olin viimeisten asukkaiden joukossa, kun meidät kaksi viimeistä sijoitettiin tahmelan Kalliolaan kesällä -76.

      • Anonyymi

        Ansku -67, muistatkohan nyt nuo vuodet ihan oikein. Eikös viimeiset kaksi jotka Kalliolaan tulivat olleet Pertsa ja Ismo. Hekin tulivat muistaakseni jo jonkinverran aiemmin.
        Noihin kummitusjuttuhin en osaa ottaa kantaa, koska en niistä ole kuullut mitään, muistaakseni.
        Kaikenlaista muuta tarinaa olen kylläkin kuullut.


    • Huisaatana

      Itse olen tällä hetkellä antaverkassa yöpymässä ja kyllä perkele pelottaa :( Kelattiin lähtä katsomaan että kuinka kattavat kannabis viljelmät kellarista löytyy :-))

    • kartanonasukas

      Lähtekää vielä kun voitte. Ensi yönä tapahtuu kauheita. Varoitan teitä!

    • Härkilepo

      Ikäva juttu joskus 1970- luvulla. lastenkotiaikana pojat laittoivat syysmyrskyssä kaverin veneeseen ilman airoja ja pohjatappia.

      Poika hukkui vastapäiseen mökkirantaan.

      Aika pian loppui lastenkotitoiminta tämän jälkeen.

      TV 2 teki noihin aikoihin TV-näytelmän "Eräs nuoruus".

      • AilaK

        Tuosta hukkumistapauksesta minullekin kertoi Irja niminen hoitaja. Oli joutunut avuttomana katsomaan rannalla, oli elämänsä kauhein hetki. Olin sijaisena siellä lastenkodissa v.-75


    • lapsukainen

      Itse olin Antaverkassa 1960 Enkä muista sieltä mitään pahaa.Olin silloin 4 vuotias.Hyvällä muistan Leena tädin joka otti minut mukaansa vanhemmilleen kun hänellä oli lomaa.Ainoa huono asia minkä muistan oli se et ruoka oli pakko syödä.Ei siitä jäännyt huonoja muistoja.Ruokaa ei haaskattu.Turvallinen paikka ainakin minulle.

    • Olin siellä minäkin 64-66 eikä siellä mitään kauheuksia tapahtunut,normi lastenkodin arkea .joskus saatiin selkäsauna,joskus mansikkakakkua,ei pahoja traumoja.hoitajat ihan OK.

    • Anonyymi

      https://www.youtube.com/watch?v=Am_9wc5aFSY
      tässä linkki Aavedatan tutkimukseen Antaverkasta vuodelta 2020. Minulle uusi asia että talo toiminut ennen lastenkotiaikoja myös sotasairaalana. Se selviää tuosta youtuben nauhasta. Mitn on voisiko se liittyä kummistustarinaan....

      • Anonyymi

        Kyseinen faktoihin perustuva kooste on Paranormal Investigtions Group Finlandin..


    • Anonyymi

      Olin siellä juuri leirillä ja jotkut kertoivat, että se olisi joko vanha lastenkoti tai mielisairaala jotka voisivat molemmat pitää paikkansa. Enempää en osaa sanoa.

    • Anonyymi

      Joo olin lapan leirillä joskus siellä ja oli kyl iha himo pelottava paikka, kuulin noi samat tarinat mut en uskonu et ois totta mut kerranku joku muuki tietää asiasta en ois ihan varma. Olin kuullu myös huhuja et siel ois joku koira ja sen omistaja ollu ja koira hyppis jalkojen päälle yöllä samaisessa huoneessa ku olin eli yläkerran keittiöön menevien rappusten viereinen huone ei järvelle päin. Siitä hirtto huoneesta puheenollen,, se oli kielletty huone meiltä ja kun kysyttiin miks ne vaan vastas "en halua että teille käy mitään" en tiiä mitä ne meinas mut mentiin sinne silti yks ilta ku muut oli alhaalla pelaamassa. Sit siellä tutkittiin jotain komeroo tai kaappia ja mun kaveri katto sinne kaapin ylös ja näki hirtto solmun.. toivon että oli vaan joku pränkki muilta, mutta ei sitä tiiä. Ei silti lähetty sieltä vaan tutkittiin läpi ja sieltä löyty kaikkee pelottavaa. Se kanaverkko oli kyl huisin kriipi ku se oli eka tarina minkä kuulin.. joo mut ootteks kuullu vehkalinnasta ja sen tarinoista.. tai Kankaantaan koulun vessa kummitus tytöstä..

      • Anonyymi

        Olin joskus 60 luvulla harjoittelijana antaverkassa.kyllä oli ankara johtaja tää Laina.outoja rankaisujan käytti.sain sieltä kyllä hyvät arvostelut ja hakeuduin myöhemmin kehitysvamma alalle nimimerkki harkkari


    • Anonyymi

      No ainakin kun käytiin siellä niin pääoven vierestä sisällä löytyvä ovi oli lukossa sit kun tultiin sisään vaikka kaikki oli ulkona ovi oli auki ja oli aika paha haju. Pahan hajun takia kiinnostuimme mennä alas ja oisin toivonu että en ois menny. Siellä oli jotain seinissä(vanhoja seiniä kyseessä) joissa näkyi kun verta lattioilla sama. Sitten se haju vaan vahvistui. Mukanaani oli ryhmästä 4 opettajaa ja 5 oppilasta. Meille sanottiin että ullakkoa ei olla avattu kauhean monesti eikä kukaan uskalla sinne mennä enkö tiedä miksi. Myöhemmin kuulimme ääniä ja reissu loppu sateeseen ja lähdimme pois. Kaikkia pelotti eikä kukaan unohtanut tätä vaikka tästä on jo menny 5 vuotta

    • Anonyymi

      Kävin just siellä ei tapahtunut mitään omituista ja oon 7v armi viljanen

    • Anonyymi

      Joo oon tänään kokenut aikamoista. Ensimmäiseksi seinällä oli piirretty pullo jossa oli silmä ja se silmä oli liikkunut. Toiseksi olimme laittaneet yhteen huoneeseen 2 juustopalaa ja katsoimme, että oliko Tiina-koira syönyt ne. Ja se oli. Sekä kaverini oli nähnyt 3 kertaa hirtetyn miehen ja 1 kerran hirtetyn naisen aaveen puussa. Kuulimme outoja ääniä ja asioita vain ilmestyi eri paikkoihin.

      • Anonyymi

        Ja kaverini päälle kaatui yhtäkkiä tuoli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe