Ollaan tekemässä remonttia ja suunnitellaan vaihtamista pienempään asuntoon lähivuosina. Kerättiin taulut seiniltä ja mietitään, mitä niistä halutaan ripustaa uudelleen ja mistä voitais luopua kokonaan. Kaikenlaisia kuvia on kertynyt vuosien mittaan ja kaapissa on ennestään muutamia kehystettyjä. Hylättäviä tauluja varmaan kannata viedä taidehuutokauppaan, mutta jokaisella on ainakin jonkinlainen muistoarvo meille.
Oletteko olleet samanlaisessa tilanteessa ja millaisia tauluja olette ripustaneet oman kotinne seinille?
Millaisia kuvia on seinillänne?
38
602
Vastaukset
Mahtaikohan taidehuutokauppa ottaa mun taulut listoille,eppäilen kovasti.
- Rimmir tänään
Hyvin vähän "aitoja" öljyväri tauluja löytyy seiniltäni. Aion säästää ne kaikki vielä toistaiseksi ,koska pian myös muutto toiseen asuntoon. Se asunto onkin aivan toisenlainen kuin se jossa asun nyt.
Siksi ajattelin asua uudessa jonkinaikaa kunnes tauluni etsivät paikkansa uuden kodin seiniltä.- ...
Helppo homma.
Kutsu joku taiteilija ripustelemaan taulusi ja laittamaan kirjahyllysi järjestykseen.
Yhen kaverin muija kuvittelee olevansa "kuvataiteilija", aina kun net änkeää meille, sen pääasiallisen puheenaihe on laitella meitin taulut uusiksi ja neuvoa kirjastoasioissa. Joopajoo, en tiedä, mitä se ikinä on tehnyt. Mä satun olemaan koulutukseltani graafikko ja muija peruskoulutukseltaan filologi ja ollut joskus jopa töissäkin arkistossa ja kirjastossa >:/
Mun mielestä kandee taulujen hakea paikkaansa aikansa ja kyllä vähempi on parempi kuin liian paljon. Mulla jemiksessä monia tauluja, joita ois kiva katella joskus. Haa, mökillä, vessanpytyn takana pirun ruma taulu, mutta kun sen taiteilijan töitä on Tretjakovin galleriassa Moskovassa esillä. Samaten täällä tsadissa on parikin nimitekijän taulua, joita nyt ei niin mieluusti kattele, toinen yläkerran aulassa ja toinen rappusten alla kissan toalettia vastapäätä. Olkkasin seinillä on "nimitaidetta", mutta muutama taulu, joitten tekijöistä ei hajuakaan.
Siis, kutsu joku "ammattilainen" paikalle, tulet luultavimmin löytämään kiintoisan näköisen isteriöörin kotoasi.
=DW=
=DW=
- taidettakoteihin
Meillä kyllä on melkein kaikki taulut heinätori-taidetta, taitaisi meklari nauraa partaansa, jos veisin myytäväksi.
Maisematauluja monia. Eniten minun mieleeni on pienehkö taulu, jossa on talo, ja sen edessä kukkiva omenapuu.
Siinä oli jo ostettaessa reikä, vaan olkoon.
Yksi iso taulu kuvannee englantilaista rannikkokaupunkia savupiipuista päätellen.
Nimitaiteilijan työ kuvaa Kiutaköngästä. - taidetta köyhiin kot
Pistä myyntiin tuohon suomi24 torille, myö ostetään pois kuleksimasta.
- sijoittanut''
Kaikilla ei ole rihkamatauluja, tuollaiselle rehvastelijalle sanoisin, ei sinun roposi riittäisi ostamiseen.
- ruioi
Matkamuistoja eri Euroopan kaupungeista. Akvarelleja ja grafiikkaa. Yksi piirros lapsesta (itse tehty) ja kolme valokuvasuurennosta purjelaivoista, jotka kuvat otin myös itse. Ja sitten on myös taiteilijaystävältä saatu grafiikanlehti. Pariisista ostettua akvarellia en ole vielä seinälle laittanut, kun niiden kehysten ostaminen jostain syystä on viivästynyt. On minulla myös kauan sitten saatuja akvarelleja varsovalaiselta ystävältä, mutta ne olen säilyttänyt erillisessä kansiossa.
En minä niitä mistään halua luopua, koska niillä on tunnearvoa. - Taululla vai ilman
yksi tärkeä EI sana katosi alotuksesta. Kukaan ei varmaan arvaa mistä.:D
- einou
Hyvin ymmärrettävä teksti ihan ilman ei-sanaakin ;-D
- Tase pappa
Pidän nykyisin linjaa Natural sopivampana meidän Ruokasalimme seinille.
Makuuhuoneessa on tietysti Ikoni nurkassa.
Keittiössä on pieni taulu, missä lukee "Varo vihaista Emäntää".
Kaikki ne maalaukset, joista Eremitaasi tai Louvre ole kiinnostuneet, ovat kassakaapissa. Enpä kerro kuitenkaan, missä ovat.
Ei satu olemaan pikkurahan puutetta, joten en niitä ole viitsinyt huutokauppaankaan päästää.
Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka jonkun Halosen pistäisinkin vessan seinälle.
Jonkin Helena niminenen Nais-Taitelija on nyt kumminkin pop.
Pitänee mennä kaivelemaan taulukasaa, josko on tullut joskus, kännipäissään, sellaistakin hankittua. - sillä siisti
Ei tauluja,kuvia ja kortteja itse suunnitellen,vanhaa Suomenkuvalehteä vuosilta 1934-eteenpäin,kansikuvia.
Marilyniä myös eri sarjoissa,joku enkelitaulu makkarissa,yks arvotaulu vaatekaapissa,ei sovi noitten kans.
Äitini tekemä seinävaate risuista,siinäpä taitaa olla.Pelkistettyä ja yksinkertaista.
En ole ollenkaan tauluihminen.- Aito väärennös
Ootkos varma että sun arvotaulus on aito? Katselin hiljattain ohjelman taidokkaista väärennöksistä.
Joku oli kans hautonut "arvotauluaan" vaatekaapissa ja taulu osoittautui väärennökseksi.
- pukumies.
Aktiiviaikanani harrastin kuvataidetta. Sieltä
on kertynyt tauluja seinille. Suhteilla ja tu-
tunkauppaa saannut edullisesti.
Suomalaisia ovat, ja tunnettuja. - ...
Kasassa vaatekomeron päällä.
Aikanaan kertyi määrällisesti paljonkin kaikenlaista taidetta. Nyttemmin, nykyisessä asunnossa niitä ei mahdu laittamaan esille. Liika on liikaa kaikessa. Välillä vaihdeltu, mutta jo pitkään vakiintuneena omat lempparit paikoilleen.
Osa tauluista on tuntemattomien tekijöiden, mutta muutamat on kyllä arvokkaampiakin, tunnettujen tekijöiden töitä. Ollut periaatteena ostaa, jos itestä siltä tuntuu ja massissa rahaa. Nyt hyvä, kun rahat vähissä, eip tarvitse ostaa mitään.
Noin nyrkkisääntönä taiteen kanssa, rumakin taulu voi joskus aikojen päästä olla arvokas ja kaunis kukkataulu voi osoittautua ongelmajätteeksi.
Hah, kävin vilkaiseen, toistakymmentä öljyvärityötä ja paksu kasa grafiikanlehtiä oli "varastoituna" sinne kaapin päälle pölyyntymään. Mutta ei niistä raski luopuakkaan.
Seinätila tosiaan rajallinen, eikä tauluja voi laittaa kuin rajallisen määrän. Ei osteta nykyään enää lisää. Paitsi siltä yhdelta taiteilijalta pitää kyllä joskus jotain ostaa....
Lähettäkää rahaa.
=DW= - Anskuliini
En ole eläessäni ostanut ainoatakaan taulua.
Niitä on vaan siunaantunut.
Öljyväri maalauksia ja grafiikkaa.
Omasta mielestäni kaunein on Aarne Alangon heinäseiväs taulu, erittäin kauniit värit.
Rakkain taulu on lapsenlapsen löytämä kukkataulu, jonka kehykset hän oli itse korjannut ja silmät loistaen toi sitä minulle sanoen, että nämä värisävyt sopivat juuri mummu sinun makuuhuoneeseen. Kaksi kitaraa.
Akustinen ja sähköinen.
Kaksi komeata käsityöpuukkoa.
Toinen tehty faijalle ja toinen minulle. 1970 jotain.
Edelleen ovat käsityökelpoisia, niin kookkaitakin, että vaivaiskoivuja voi niillä nuotioon pilkkoa, vaan eivät ole Lapin Leu'un tyylisiä.
Pohojalaasen suu saattas vettyä.
Satunnainen Koi, mutta niitä en ole ripustanut, mistä lie ilmestyvät.
Jotain roinaa on purkamatta kellarissa, taitavat jäädä perikunnan vaivoiksi.
62v. ei oikein enää "sisusta".
Höpöstelyn aika kun on jäänyt jo taa.
H.Öljyväri maalauksia on runsaasti, maisemia, muotokuvia. Seinät täynnä, muuttaessa toin kaikki uuteen paikkaan. Lapsille jäävät perinnöksi, isänsä tekemät...
Poikani koulussa maalaama taideteos, ei mitään muuta.
Tuo taulu on abstraktia taidetta, en tiedä mitä se esittää, mutta oikein kaunis on.- tiinaex...
muutamia äidin ja isän peruja isän mestarinkirja äkkijyrkän oranssit lehmät kankaasta tehty oikeen iso taulu marimekon kaivo kankaasta tehty taulu ruskea kellertävä iso sekin seinäkelloja vaikka kuinka paljon eri värisiä posliinisia tosi paljon on tauluja niin ja yks iso on vielä semmoinen kankainen taulu joka on tuotu intiasta perustauluja mulla ei ehkä olis jos ei niitä olis kotoo tullu.
- hevat
Arvokkaita on kanava työt. usko pois tämän hetken ihmiset eivät osaa arvostaa käsityötä... Minulla on kaikilla seinillä kanavatöitä ja aika suuria,myös mökillä .Lapsillekin olen tehnyt.
- yhtään en vaihtaisi
aika paljon on seinillä katseltavia maisemia sillä perheeseessä on oma taitaja
- RosaLiiin
Lapsen ottamista valokuvista suurennoksia, niistä erityisesti pidän.
Muutama grafiikanlehti, erilaisia tekstiililejä vuosien varrelta, perintöryijyä, muutama ikoni, vuosikertalautassarjoja ja keramiikkaa.
Niin ja valokuvia löytyy. 11 öljyväriä, signeerattuja mutta ei arvokkaita. Kahdesta en ole varma.
Ovat ranta- ja maastomaisemia kotimaasta ja Espanjasta sekä kaupunkikuvaa Pariisista.
Oh:n pitkän ikkunaseinän verran keramiikkalautasia kappalaudassa..
Eteisen seinillä 4kpl vaimon tekemiä ristipistoja. Loput ullakolla.
Keittiössä 4-keramiikkaa yksi puukaiverrus.
Yksi erivärisistä meripihkan muruista ja hiekkajyväsistä tehty taulu.
Ullakolla ovat ainakin seinätekstiilit joitakin muita mutta en muista mitä.
Penskoille olemme antaneet kaikki heitä kiinnostaneet jotka eivät mahtuneet seinillemme muuton jälkeen.Horopään unohdus.
Kotimaan vuokra-asunnon ullakolla on muutama ko. kaupungin oppilaitoksen kuvaamataidon opettajan maalaama abstrakti taulu.
Eivät ole olleet koskaan seinillämme enkä muist tarkkaa lukumäärää, 3 - 5?
Epsanjan kämpässä on omat taulunsa. Yritetty huoneittain saada jopa jotain samaa tyyliäkin.
Halpoja!
- Rimmir tänään
Muuten, jos en haluaisikaan reikiä uusiin seiniin niin miten ihmeessä kiinnitän taulut seinille?
Betonipintoihin ole käyttänyt koukullisia, pieniä muovinastoja joissa on 3 erittäin ohutta ja lyhyttä teräspiikkiä.
Ei jää juurikaan havaittavia jälkiä.
Levy- ja puupintoihin voisi yietenkin käyttää samoja mutta pelaan varman päälle ja käytän erittäin ohuita, lyhyehköjä teräspiikkejä.
Ainoan poikkeuksen kiinnitystekniikkaan on aiheuttanut seinällä roikkuva perintökello.
Ostettu Viipurista isäni syntymävuotena 1911 ja käy vielä aikaa omalla koneistollaan.
Muuttomme "pakkolämpimämpään" asuntoon aiheutti ko. kellon monimetalliheilurin säädön.
- Pirre*
Halposti on mahtuneet..., kolme agvarellia, yksi krafiikanlehti, pari vesivärityötä - venäläisiltä alunperin hankittuja, ikoni, ryijy, suurennos pojan lapsista, vanhempamme, isovanhempani, sekä lähinnä sisustustauluiksi hankkimiani Minna Immosen kukkatauluja..ja muutama kaapissa häppeemässä, eli ei passaa kehua taidehankinnoillaan.., mutta eipä ole ollut ylimääräistäkään koskaan...
- ...
Ikoni.
Pitkään harmitellut, että ei aikoinaan tullut hankittua ikonia itselle. Kyse ei uskonnosta, itse olen uskonnoton. Mutta mä jotenkin tykästyin aikanani niihin. Niitä kun voi katella muullakin mielellä, kuin uskismielellä.
Yleensäkin taiteessa tärkeää, että ne herättää ajatuksia. Tai siis tärkeintä. Mä en tykkää kukkatauluista, abstraktisesta taiteesta pidän, samoin jotensakin selittämättömistä töistä, niitä voi ihmetellä joutessaan. Ikoni jotenkin kuuluu kumpaakin kategoriaan.
Sivumennen mainiten meitsi kun iänikuinen sarjakuvafriikki, muija hommaa mulle jostain mökille aika usein sarjistauluja, tosin ei alkuperäisinä:
http://www.mvnet.fi/blogi/media/viivi_ja_wagner.png
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135269883869.jpeg
=DW= - Pirre*
... kirjoitti:
Ikoni.
Pitkään harmitellut, että ei aikoinaan tullut hankittua ikonia itselle. Kyse ei uskonnosta, itse olen uskonnoton. Mutta mä jotenkin tykästyin aikanani niihin. Niitä kun voi katella muullakin mielellä, kuin uskismielellä.
Yleensäkin taiteessa tärkeää, että ne herättää ajatuksia. Tai siis tärkeintä. Mä en tykkää kukkatauluista, abstraktisesta taiteesta pidän, samoin jotensakin selittämättömistä töistä, niitä voi ihmetellä joutessaan. Ikoni jotenkin kuuluu kumpaakin kategoriaan.
Sivumennen mainiten meitsi kun iänikuinen sarjakuvafriikki, muija hommaa mulle jostain mökille aika usein sarjistauluja, tosin ei alkuperäisinä:
http://www.mvnet.fi/blogi/media/viivi_ja_wagner.png
http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/1135269883869.jpeg
=DW=No kerkeehän tuon (ikonin) hankkia, meillä se on ihan siitä syystä kun enemmistö perheestämme on oikeauskoisia - kuulemma :)
Pidän kaikenlaisista tauluista, kunhan se vaan miellyttää silmääni, ei väliä taiteen toteutustekniikalla, eikä suunnalla, - no ehkä naivistisia kuvia en hankkisi itselleni, enkä kaikkia Picassonkaan töistä..
- av
Öljyt halpoja, grafik--"kallista" en ole ostanut sijoitus mielessä....
Öljyt (kaksi) ostin 70 luvulla koska nimi oli TV:ssä (suomalainen) osto oli "niitti". Epäilin jo alussa asiaa--ja tarkistin, tulos oli taiteilija oli aivan nolla, se siitä olkoon seinällä ajat. Maalattu vanhalla tekniikalla. Olen miettinyt taulujen ripustamista uudelleen aina tapetoinnin jälkeen ja lähitulevaisuudessa joudun tekemään sen taas pariinkin kertaan.
Öljyväritöitä ei ole enää kuin yksi vanhemmilta saatu, josta en haluaisi luopua. Yksi suurehko kehystetty grafiikan lehti tullee seuraamaan mukanani loppuun asti, samoin kuin muutamat vähemmän nimekkäiden maalaamat akvarellit, kukaties muutama painokuvakin.
50-vuotislahjaksi sain valita mieleiseni taulun Kimmo Pälikön tuotannosta. Helsinkiläinen järjestö, joka lahjan antoi arveli varmaankin minun valitsevan Helsinki-aiheisista tauluista, mutta ihastuin yhteen Kimmon akvarelleista.
Nuorena aikuisena ostin useinkin Ateneumissa opiskelevilta, työpaikoilla kierteleviltä "kulkukauppialta" kaljarahojen toivossa sutaistuja maalauksia, joita pidimme aikamme vaihtokehyksissä.
Ulkomaan matkoilta on tullut ostettua muutama pieni grafiikan lehti, jotka kehystettiin vasta Suomessa. Niiden kohtalosta en ole varma, enkä kaapissa lepäilevistä tauluista, joiden suurin arvo taitaa olla niiden kehyksissä.
Muutama kehystetty painokuva on myös, oikeastaan omaksi hämmästyksekseni, päässyt seinälleni. Olen itse ostanut jostain näyttelystä pienehkön painokuvan Picasson vihreälle pohjalle mustin vedoin maalamasta naisfiguurista. Selin olevan naisen mittasuhteetkin on maalattu väärin, mutta, jostain syystä kuva puhuttelee edelleen. Lahjaksi saatu kehystetty kopio vanhasta, Nordenskiöldin aikaisesta koillisväylän kartasta on eteisen seinällä, samoin postikorttikokoinen kopio vähän suuremmissa kehyksissä yhdestä Claude Monet'n lempimaalauksistani.
Toivon löytäväni mainituille painokuville aikanaan paikat myös seuraavasta kodistani. Voisikohan jotain ripustaa kylpyhuoneeseen, josta tulee nykynormien mukaan varsin tilava?;)
Kiitos aloituksesta, joka pysähdytti ajattelemaan.
Tietääkö muuten joku, mistä voisin kysyä, onko vanhalla suurikokoisella raanulla jotain arvoa vielä nykyisin? Sille ei löydy tilaa seuraavastakaan kodistani, eivätkä nuoret halua sitä.- ...
Raanut arvokkaita.
Arvohan on markkinahinta, se ongelmana, mistä löytää oikea ostaja. Petolinnut saalistaa. Aikanaan maaseutu tyhjennettiin vanhoista tavaroista kiertelevien kauppiaiden toimesta. Yllättäen vanha rukki olikin muuttunut antiiksi antiikkiliikkeen ikkunassa.
Mun mielestä, putsaa raanu, paketoi se asianmukaisesti ja laita varastoon. Jätä perinnöksi jälkipolville. Raanu mitä kukaan ei olisi perinnönjaossa halunnutkaan voikin olla yllättävän arvokas joskus. Jälkipolvet muuttakoot sen rahaksi tai tehkööt, mitä haluavat.
Kaikki vanha roju ei ole antiikkia, vaikka ikääkin olisi, mutta mun mielestä raanu voi olla hyvinkin arvokas, kaikki nyt riippuu kaikesta.
Juu, kyllähän kylppäriin voi ripustaa vaikka mitä. Se sitten eri juttu, mitkä olosuhteet ja mikä siellä kestää ja mikä ei. Ilman kosteus ei oikein tee hyvää millekkään. Mutta jonkin halpisjutun sinne kyllä uskaltaa laittaa. Muistelen, joku tuttu oli kuvannut ja printannut jostain talustaan paperin kylppäriinsä. Ja printatahan voi vaikka laminoida tai lakata, että saattaa kestää yllättävänkin hyvin.Mitään arvokkaampaa en kyllä kylppäriin laittaisi.
=DW= ... kirjoitti:
Raanut arvokkaita.
Arvohan on markkinahinta, se ongelmana, mistä löytää oikea ostaja. Petolinnut saalistaa. Aikanaan maaseutu tyhjennettiin vanhoista tavaroista kiertelevien kauppiaiden toimesta. Yllättäen vanha rukki olikin muuttunut antiiksi antiikkiliikkeen ikkunassa.
Mun mielestä, putsaa raanu, paketoi se asianmukaisesti ja laita varastoon. Jätä perinnöksi jälkipolville. Raanu mitä kukaan ei olisi perinnönjaossa halunnutkaan voikin olla yllättävän arvokas joskus. Jälkipolvet muuttakoot sen rahaksi tai tehkööt, mitä haluavat.
Kaikki vanha roju ei ole antiikkia, vaikka ikääkin olisi, mutta mun mielestä raanu voi olla hyvinkin arvokas, kaikki nyt riippuu kaikesta.
Juu, kyllähän kylppäriin voi ripustaa vaikka mitä. Se sitten eri juttu, mitkä olosuhteet ja mikä siellä kestää ja mikä ei. Ilman kosteus ei oikein tee hyvää millekkään. Mutta jonkin halpisjutun sinne kyllä uskaltaa laittaa. Muistelen, joku tuttu oli kuvannut ja printannut jostain talustaan paperin kylppäriinsä. Ja printatahan voi vaikka laminoida tai lakata, että saattaa kestää yllättävänkin hyvin.Mitään arvokkaampaa en kyllä kylppäriin laittaisi.
=DW=Kiitos kommentistasi =DW=
Se muistutti myös nykyisin kellarissa olevasta rukista, josta nuorina aikuisina kuorimme käytössä vain vähän kuluneen kauniin koristeellisen maalipinnan ja petsilakkasimme sen. Teimme melkoisesti töitä ja onnistuimme riistämään rukilta sen mahdollisen antiikkiarvon.;)
Raanulle ja rukille pitänee yrittää löytää uusi hyvä koti. Kierrätyskeskukseen en henno niitä niiden tunnearvojen vuoksi hylätä. Samanlaisia ongelmia tulee monien itse aikoinaan hankkimiemme "aarteiden" kanssa, koska kaikkea ei voi varastoida ikuisesti.
Kiitos laminointi-ideasta. Aion ottaa selvää, saisiko laminointimuovia puolimattapintaisena tulevia "kylpyhuonetauluja" varten.
Seinällä on jokunen lintutaulu, yksi isompi lahjaksi saatu maisema (sekin tuttua linturetkipaikkaa esittävä) ja lahjaksi saatu omakuva. Nurkissa pyörii muutama jolle ei täältä ole tilaa löytynyt...
.... Ai niin...
Onhan tuolla keittiön seinällä vielä lahjaksi saatu taulu viimeisestä koiravainaastamme...
Oman kodin seinillä ei juuri mitään ole.
Tykkään puhtaista seinistä.
Naimisissa ollessa oli seinät kun kirpputorilla.
Exä tykkäs laittaa joka kohtaan mikä vaan paljaana sattui olemaan jotain.
Nyt kun ei ole muita niin seinätkin on vapaat, kahta kelloa lukuunottamatta.- okkigaam
Botticellin luuttua soittava punatukkainen enkeli juliste kehyksissä.
Tanun silkkipainannus työ1300 luvulta. Vuori ap Japanin kansallisis aarre. Ostettu ateneumista.
Marjatta Tapiolan Luohi saatu kopio A4 Marjatalta.
Rodinin suudelma, Lehdestä leikattu laitettu kehyksiin.
kirppikseltä ostettu joku painokuva kopio kehyksissä. Jeesus ja Johannes vanhempineen lepää matkalla egyptiin.
Köyhinä vuosina 1667 - 70 Ostin palan vaneria ja tussilla eroitin puun syitten reunat. kuviot vedin vesivärillä moneen keraan. Sitten lakka päälle. Nauloilla seinään sohvan yläpuolelle.
Pätkä lankkua siihen paljon purkista kaataen valoista maalia. Pudotin muovisia omenan kukkia ja kiinnnittyivät. Siitä tuli ikkunoiden väliin oikein hieno vaikka itse sanon. Valo ja varjo muutti kuvioitaan.
maagikko
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elina Valtosella täydellinen mahalasku Ylen Ykkösaamussa. Ei hallitse alkuunkaan tonttiaan.
Ulkoministerimme Elina Valtosen haastattelu Ylen Ykkösaamussa 25.1.2025 oli jotain niin kiusallista katsottavaa, ettei4713283- 1491506
- 851231
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL1191114- 2261073
Nainen, haluatko olla haluttava
Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,441011Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta
Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.37981Olen niin pettynyt itseeni
Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi40980- 10930
- 102922