Oon aina miettiny et miten jokilaivat on tuotu Aurajokeen? Osaako joku vastata?
Miten jokilaivat on tuotu Aurajokeen?
18
2319
Vastaukset
- ei ilmateitse
Juu,ne on hinattu sinne.
- tyhmä
Niin mutta miten ne on saatu siltojen ali? Vai onko ne viety maata pitkin?
- ---;;
Oiskohan noissa jokilaivoissa ne toiset kerrokset jotenkin irrotettavia? Kyllähän ne mahtuu sillein sitten siltojen ali.
- Kippari-Kille
Milloin olet purjehtivissa laivoissa nähnyt tuollaisia kansirakenteita? Umpikannet ja baaritiski? Ja kannen alla hyvät wc-tilat?
Veikkaanpa, että laivat on tuotu runkoina ja kannet ja kansirakennelmat rakennettu paikan päällä. Varmaan joku laiva on tuotu rekallakin ja nostettu veteen.
Joku joka tietää tai oli paikalla voisi valottaa asiaa.
- ökysika
etteks te oo kuullu ilmalaivoista?
- Vastaus on hyvin
yksinkertainen! Laivaa ajetaan kohti siltaa ja hieman ennen sillan alitusta kapteeni painaa "kyykistä laivaa" nappia, jolloin laiva alkaa sukeltaa yli puolet korkeudestaan.
Opettelisitte hieman laivan tekniikasta ja merenkulusta jotain niin ei tarvitsisi tulla tänne kyselemään tai selittämään tyhmiä.- Opettele historiaa
Tuo nappi on vain uusissa aluksissa. Vanhat laivat lastataan täyteen kiviä tai hiekkaa, että painuvat syvemmälle. Turussa voi siirtää myös yhden sillanvälin aina kun silta romahtaa tai puretaan.
- Mutkapuuta
Isoisäni oli höyrylaivassa lämmittäjänä rannikkoliikenteessä ja saariston mutkaiset väylät olivat lämmittäjälle haastavia! kattila elikkä konehuoneessa oli kolme halkopinoa. Suoraan ajettaessa pesään heitettiin suoraa halkoa.Mutkassa kippari huusi torveen alas:Vasemmalle! Lämmittäjä heitti vasemmasta pinosta vasemmalle käyrää halkoa pesään.Oikealle kaartuvassa mutkassa sama temppu oikealle kaartuvaa halkoa pesään.
- Olen itse
henkilökohtaisesti käynnyt asentamassa nämä napit laivoihin.
Ensin kävin Motonetissa ostamassa niitä pienen pussillisen ja ne makso jotain kaks euroa yhteensä.
Sit mä menin poran ja liiman kans asentamaan ne laivoihin ja kirjoitin monen donan laskun ja hyvin pyyhkiin kun taivas on pilvinen, niin näkee ja kuuulee ajatuksenkin väreissä ja hifinä. - silta pois tieltä
Olet varmaan kuulu kun Myllysilta "romahti"?
Ei se mitään romahtanut, vaan se räjäytettiin, jotta saatiin pari juottolaa parkkiin sillan toiselle puolelle. - Uneton turuust
Tosiasiassa laivat sillan ali uitettaessa ovat täynnä vettä, jolloin ne uivat aika syvällä. Kun ne sitten on saatu tyhjennettyä ja kiinnitettyä rannan pollareihin, paikat kunnostetaan, korkeat savuipiiput ja komentosillat lisätään, ja a-vot, kohta, väkeä hilluu laidan yli ku mannaryyniä!
Laivasta sanotaan, että se kuuluu jokikuvaan. Siksi se saa sijoitusluvan automaattisesti. Kukaan ei kiuitenkaan muista, että ravintola tarvii teräksisen lankonkin, parkkipaikkoja, vesijohdot ja viemärit sekä sen cocacolakontin varastoksi rannalle ja parhaassa tapauksessa ulkoilmaterassin rantabulevardin tukkeeksi.
Kun kannelle asennetaan vielä kovaääniset bassomölyä jakamaan, naapurin asujaimisto saakin muuttaa koko kesäksi maaseudulle mölyä ja mekkalaa pakoon...- hyvin nukkuva
Jos haluat asua hiljaisuudessa ja rauhassa, älä asu keskustassa.
Suomesta ei tila lopu. - Anonyymi
joo laivassa oli isoja vesisäiliöitä,niin se mitä laivasta oli jäljellä,kannen kaikki kerrokset koottiin rannalla,
- Ei ratkennu viälkä
Muutinkin jo Hannunniittuun, mutta tilanne paheni vaan. Krouvi ulkoterasseineen on ihan parvekkeeni edessä. Missäs nytkään voin melulta rauhassa, luonnon ääniä seuraillen tupakkini polttaa? Kysyn vain.
Jos vielä kauemmas maaseudulle muutan tulevat villit härsytetyt susilaumat vastaan. haluaisitko itse pimeälle raitille tupakille susilaumojen ulvoessa toisella puolen ojaa?- ratkaisu ongelmiisi
Olisiko oman pääsi teippaaminen ilmatiiviisti tukkoon ilmastointiteipillä ratkaisu?
Sen alle ei kuulu mikään :) - Torrolle - mars
Muuta Torron suon reunalle, mutta tupakin polttaminen on lopetettava ehdottomasti. Luonto on rauhoitettu. Niin on myös rauhallista sullakin. Ei sulla ole oikeutta saastuttaa eikä haista. Hiljaista on!
Älä turhaan susia pelkää - ne pelkää sua!
- Katoavaa perinnettä
Onneksi kummallinen, puuhamiesten haaveilema sukkulanuoitto ex-kaupungintalon eteeen epäonnistui, osoittautuessaan aivan liian kalliiksi. Ehkäpä nyt sitten saamme sen aiemman halpaversion: vanhan historiallisesti arvokkaan ruoppausjätteenkuljetuslautan, jonka päälle on pystytetty hupiteltta plastikkisine ikkunoineen.
Puinen lautta kuuluu joen perinneaisemaan, koska sellaiselta on kautta aikojen, joka vuosi, juntattu venepaikkojen peräpaalut savipohjaan ja taas syksyn koittaessa vinssattu käsipelillä ylös. - Anonyymi
On yleisesti tunnettu tosiasia että minkä tahansa vedessä kulkevan kappaleen syväys kasvaa kun sen kulkunopeus kasvaa. Paikallaan seisoessaan rungot ovat siltojen alikulkukorkeutta ylenpänä mutta vauhdilla ajettuna ne saatiin yksi kerrallaan siltojen alitse. Myös Turku on ajan saatossa vajonnut syvemmälle savimaahan ja sillat mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1606981
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264088- 473397
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1353138- 512906
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262286- 432256
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2722013Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt551975- 291856