keliakiatestit luotettavia vai ei ?

ihmettelyä

Siis onko ne nyt sitten luotettavia nuo verikokeeseen perustuvat keliakiatestit vai ei.

Kun kaikissa jutuissa, mitä niistä olen lukenut, kerrotaan ainakin niistä tulevan positiivisen keliakiatuloksen olevan varma tapaus (negatiivinen ilmeisesti saattaa olla väärin).

Mutta sitten kuitenkin lääkärit vaativat vatsantähystystä ja muita kauheuksia tehtäväksi, että voivat diagnosoida keliakian.

Eli jokin tässä nyt ei täsmää. Jos kerran jo verikokeella saa selville luotettavasti, että potilaalla on keliakia (positiivisesta tuloksesta), niin mihin sitä koepalaa ja tähystystä sitten tarvitaan.

Ja jos ne verikokeet eivät ole luotettavia, niin eihän niitä ole mitään järkeä edes tehdä keliakian tutkimiseksi

2

351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myös ihmettelijä

      Itse jouduin viimevuoden joulukuussa sairaalaan rytmihäiriöistä ja siellä ottivat kaikki mahdolliset verikokeet. Eivät vasta-aineet ollut sillon vissiin koholla koska siitä ei sanottu mitään.

      Toukokuussa kävin lääkärissä. Työskentelen elintarvike alalla ja minulla oli silloin ripulia, niin se on vähän pakko ettei tule mitään bakteeri epidemiaa.

      Lääkäri totesi tämän minun ripulini sitten vasta arvoista, jotka oikeasti olivat koholla mahdolliseksi keliakiaksi ja varasi minulle ajan tähystykseen.

      Ripuli meni ohi muutaman päivän jälkeen kun stressi meni ohi, ja yleensä vatsani tosin menee stressin aikana vähän löysälle ja sekasin. Minulla ei ole koskaan oikeastaan mitään mahakipuja, hyvin harvoin ja tosi harvoin on myös muutenkin suoliston toiminnassa jotain häikkää, eli ei ole mitään oiretta joka viittaisi keliakiaan.

      Päätin tässä sitten ratkaisuksi peruuttaa tuon tähystyksen ajan. Jos oireet keliakiaan tulee myöhemmin niin sittenhän sinne mennään sinne tähystykseen. Olen ainakin itse kuullut että se on vasta se viimeinen keino ja lääkäri yritti minua aika aikaisin sinne lähettää.

      • keli..ukko

        sun olis pitäny mennä siihen tähystykseen sillä keli on salakavala tauti joka voi hoitamattomana johtaa vakaviin seuraamuksiin,se tähystys ei ole mikään ihme juttu eikä se satu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2281
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      121
      1673
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      13
      743
    Aihe