tukea, kokemuksia, apuja, neuvoja !!!

neuvotonnna

Hei!
Minulla on viikon ikäinen poika ja pitkittyneen synnytyksen vuoksi minulle jouduttiin tekemään sektio. Sektion myötä maito ei sit nouse samallai kun alak. synnyttäneillä. Ja mulla se näköjään vei sen 4-5pv että alkoi nousemaan edes kunnolla! Eli sitä ennen poika lutkutti sairaalassa tyhjiä pusseja ja sai lisäksi tetysti korviketta ja kotona myös koska tietysti täten pojan paino putos alle sen 10% ja nyt ollaan sitten lihotuskuurilla. NO MUN VARSINAINEN ONGELMA:

Eli vissii väärällä otteella(?) olen saanut tissit aivan kamalan kipeeksi ja vaikka kuin katon asentoa niin näyttää se ihan ok:ta! Silti tekee kipeää edelleen, vaikka maitoakin jo tulisi hyvin! Kipu on viiltävää, joka imu tuntuu ja syvällä asti, aivan ku joku työntäisi pitkiä tikkuja nännistä sisään ja ulos. Saa ihan kyyneleet silmiin joka kerta ja syöttökertoja on kaiken lisäksi 2-3h välein ja pitäs syöttää puoltuntuntia kumpaakin vähintään ja ravinne päälle jos jaksaa syödä. Näin neuvottiin.

Lisäksi poika saa rintaraivareita n.joka toisella kerralla vähintään ja on yhtä tappelua saada syömään rinnasta. On jo tottunut että pullosta saa helpommin. Huoh...mitä ihmettä mä teen. Rintakumit on käytössä ja niiden avulla onnistuu paremmin pojan raivareiden kanssa, ottaa kumin helpommin suuhun kun paljaan nännin. Itselle tekee yhtä kipeää oli se kumi eli ei. !!! Luulisi että sillä kumilla ainakin pitäs olla oikee ote.

Kuulostaako hullulta jos alan pumppaan maitoa pulloon? Sitä tulee kumminkin ihan hyvin! Neuvoton olen jo... joka kerta kun tarjoan paljasta rintaa saan päivän parhaat huudot. Muuten niin hyväntuuliselta pojaltani :'(

6

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • helpottaa se!

      Voi harmi, onpas teillä ollut hankala alkutaipale. Sektio ei muuten vaikuta maidonnousuun muutoin, kuin siten, että joa lapsi pääsee rinnalle vasta pitkän ajan kuluttua leikkauksesta, maito tosiaan saattaa nousta vasta myöhemmin. Istukan irrottaminen vapauttaa elimistöön ihan samat hormonit, kuin alateitse synnyttävilläkin.

      Oletko hoitanut nännejä millään lailla? Kannattaa kokeilla kaikki keinot, joku tykkää Bepanthenista, joku Lansinohista ja joku sanoo, että haavoilla olevat nännit paranevat puristamalla niihin sitruunaa, vaikka tuska onkin ensin melkoinen. Onko vauvan imuote tosiaan riittävän leveä ja haukkaako hän kunnolla rintaa? Jos rinta ei tunnu olevan riittävän syvällä vauvan suussa, voit kokeilla litistää rinta hieman silloin, kun vauva haukkaa sen suuhunsa.

      Jos haluat imettää, en suosittele tuota pumppausvaihtoehtoa, kun vauva kerran jo nyt hylkii rintaa. Jos sen sijaan jaksat sitkeästi vielä vaikka viikon, niin on hyvin todennäköistä, että homma alkaa sujua paremmin. Joillain imetys on aluksi todella kivuliasta ja se on valitettavaa. Suositteleni kuitenkin, että jos imetys tuntuu ylivoimaiselta, niin teet kuten itsestäsi tuntuu parhaalta. :) On tärkeää, että äitikin tuntee olonsa hyväksi. Mikäli päätät jatkaa, voit googlailla sellaisia paikkoja, kuin Imetystuki ja Maitolaituri, niistä molemmista löytyy paljon hyviä vinkkejä imetystaipaleen alkuun. Onnea vielä vauvasta ja tsemppiä, kyllä se helpottaa ajan myötä, vaikkei nyt siltä tunnukaan!

    • fisutt

      Minulla esikoinen syntyi alateitse ja maito nousi vasta 5 päivää synnytyksen jälkeen. Se on ihan normaalia. Aluksi imetys valitettavasti sattuu hyvinkin paljon, vaikka imuote ja kaikki muukin olisi kunnossa. (Kannattaa kuitenkin tarkistaa imetysote neuvolassa!) Eikä siihen kipuun auta, mikään muu kuin imetys. Muutamassa viikossa nännit tottuu imemiseen, eikä se sen jälkeen enää tunnu miltään. Rasvaa nännit jokaisen imetyksen jälkeen esim. bepanthenilla tai lansinohilla niin pysyvät ehjinä. Yritä välttää pulloa jotta imetys onnistuu, olet jo saanut sen hyvin alkuun! Jos maitoa tulee jo hyvin, ei vauva tarvitse lisäksi pulloa ollenkaan jos ei imetyksen jälkeen itke nälkää.

      • ap

        Kiitos paljon vastauksista, tulin vain kertomaan että nyt alkaa sujua jo paremmin! :) Sinnikkäästi purin hammasta ja vauva roikkui tissillä suunnilleen pari päivää jatkuvalla syötöllä... Tais auttaa minuakin! Nyt huomasin eilen yöstä lähtien, ettei poika näyttänyt haluavan korviketta!!! :)) Eli on ollut kylläinen syöttöjen jälkeen ja nukkuukin paremmin pari tuntia tai jopa niin että saan herätellä syömään!! Ihana tunne, ehkä tämä onnistuu sittenkin! Nyt on käytössä kyllä edelleen se rintakumi, ilman sitä on ei huoli tissiä, mutta olkoon kun näin onnistuu kerran, ainakin näillä näkymin!

        Mietityttää nyt ainoastaan että saakohan hän varmasti tarpeeksi ravintoa, kun aiemmin syötin puol tuntia molempia(1h) ja pullosta päälle. Nyt saattaa mennä 20min molempia (40min) ja näyttää kylläiseltä.... Tapahtuuko tämä oikeasti näin "yhtäkkiä" sitten lopen? Koitan kaiken varalta pitää syöttökertoja useammin kun pitäisi...


      • ensimmäinen vastaaja
        ap kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksista, tulin vain kertomaan että nyt alkaa sujua jo paremmin! :) Sinnikkäästi purin hammasta ja vauva roikkui tissillä suunnilleen pari päivää jatkuvalla syötöllä... Tais auttaa minuakin! Nyt huomasin eilen yöstä lähtien, ettei poika näyttänyt haluavan korviketta!!! :)) Eli on ollut kylläinen syöttöjen jälkeen ja nukkuukin paremmin pari tuntia tai jopa niin että saan herätellä syömään!! Ihana tunne, ehkä tämä onnistuu sittenkin! Nyt on käytössä kyllä edelleen se rintakumi, ilman sitä on ei huoli tissiä, mutta olkoon kun näin onnistuu kerran, ainakin näillä näkymin!

        Mietityttää nyt ainoastaan että saakohan hän varmasti tarpeeksi ravintoa, kun aiemmin syötin puol tuntia molempia(1h) ja pullosta päälle. Nyt saattaa mennä 20min molempia (40min) ja näyttää kylläiseltä.... Tapahtuuko tämä oikeasti näin "yhtäkkiä" sitten lopen? Koitan kaiken varalta pitää syöttökertoja useammin kun pitäisi...

        Ihanaa kuulla, että on alkanut sujua! Kyllä se imetyksen aloitus niin monella on kamalaa taistelua, mutta palkitsee kyllä, kun jaksaa yrittää. :)

        Rintakumista älä ole huolissasi, sen kanssa voi imettää pitkäänkin. Toisaalta monella käy myös niin, että vauvan kasvaessa sen onkin yhtäkkiä voinut jättää pois. Noista syöttöajoista sanoisin, että luota vauvaasi! Jos vauva on tyytyväinen ja pissavaippoja tulee normaalisti, saa vauva varmasti riittävästi ruokaa. Jos huolettaa, kannattaa soittaa neuvolaan, kyllä sinne saa mennä ylimääräiselle punnitukselle. Siten saa mielenrauhan itselle ja voi luottaa siihen, että vauva syö itsensä kylläiseksi. Tsemppiä jatkoon!


      • ensimmäinen vastaaja
        ensimmäinen vastaaja kirjoitti:

        Ihanaa kuulla, että on alkanut sujua! Kyllä se imetyksen aloitus niin monella on kamalaa taistelua, mutta palkitsee kyllä, kun jaksaa yrittää. :)

        Rintakumista älä ole huolissasi, sen kanssa voi imettää pitkäänkin. Toisaalta monella käy myös niin, että vauvan kasvaessa sen onkin yhtäkkiä voinut jättää pois. Noista syöttöajoista sanoisin, että luota vauvaasi! Jos vauva on tyytyväinen ja pissavaippoja tulee normaalisti, saa vauva varmasti riittävästi ruokaa. Jos huolettaa, kannattaa soittaa neuvolaan, kyllä sinne saa mennä ylimääräiselle punnitukselle. Siten saa mielenrauhan itselle ja voi luottaa siihen, että vauva syö itsensä kylläiseksi. Tsemppiä jatkoon!

        Ai niin, se vielä unohtui mainita, että tuossa vaiheessa vauvan imuteho ja -ote kehittyy hurjan nopeasti, joten ei ole mikään ihme, että hän tulee täyteen nopeammin. Lisäksi sinulla maito on varmasti alkanut herua helpommin alkuun verrattuna.


      • fisutt
        ap kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksista, tulin vain kertomaan että nyt alkaa sujua jo paremmin! :) Sinnikkäästi purin hammasta ja vauva roikkui tissillä suunnilleen pari päivää jatkuvalla syötöllä... Tais auttaa minuakin! Nyt huomasin eilen yöstä lähtien, ettei poika näyttänyt haluavan korviketta!!! :)) Eli on ollut kylläinen syöttöjen jälkeen ja nukkuukin paremmin pari tuntia tai jopa niin että saan herätellä syömään!! Ihana tunne, ehkä tämä onnistuu sittenkin! Nyt on käytössä kyllä edelleen se rintakumi, ilman sitä on ei huoli tissiä, mutta olkoon kun näin onnistuu kerran, ainakin näillä näkymin!

        Mietityttää nyt ainoastaan että saakohan hän varmasti tarpeeksi ravintoa, kun aiemmin syötin puol tuntia molempia(1h) ja pullosta päälle. Nyt saattaa mennä 20min molempia (40min) ja näyttää kylläiseltä.... Tapahtuuko tämä oikeasti näin "yhtäkkiä" sitten lopen? Koitan kaiken varalta pitää syöttökertoja useammin kun pitäisi...

        Ei sen vauvan tarvitse pitkiä aikoja olla rinnalla tullakseen täyteen. Meillä on molemmat lapset ollut nopeita syöjiä, 5-10min rinnalla 3-4 tunnin välein. Ja itse olen imettänyt jokaisella imetyskerralla aina vain yhdestä rinnasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe