Kysymyksiä kastraatiosta

Vaihtoehto sekin

Aloitukseni ei kuulu aiheensa puolesta tälle palstalle, mutta kun ne ainoat pitemmän linjan koira -ihmiset tällä palstalla on, niin siksi kirjoitan tänne.

Eli siis, mitkä on kastraation hyödyt ja haitat, ja milloin se "kannattaa" tehdä?

Itselläni on seropi ja aina välillä olen harkinnut käyttää sen kastroitavana koska eihän se tavallaan tarvitse palleroitaan mihinkään, ja joiltain ihmisiltä tulee melkeinpä painostusta, että minun pitäisi tämä koiralleni tehdä. Kuulemma koira on onnellisempi ilman killuttimiaan, eikä stressaa niin paljon nartuista ja toisista uroksistakaan.

Koirani ei ole mikään ongelmakoira, enkä pidä noita palleroita mitenkään suuria ongelmia aiheuttavana - mitä nyt pientä häröilyä saattaa joskus esiintyä, mutta se ei siis ole mikään hirmu macho uros, eikä osoita aggressioita toisia uroksia kohtaan. Toisinaan vaan saattaa provosoitua vähän haukahtelemaan, jos toinen aloittaa, tai sitten pissalammikoita yrittää mennä lipittämään, mutta ei mitään sellaista minkä itse kokisin suureksi ongelmaksi.

Kuitenkin kastraatio estäisi tulevaisuudessa eturauhas -ongelmia yms. ja kuulemma koirani olisi paremmin turvassa toisilta uroksilta, koska ne eivät kokisi sitä uhkaksi, kun pallit on poistettu ja hajut sen takia muuttuneet erilaiseksi. Mutta kun sitten taas olen kuullut sellaista, että kastraatio saattaa aiheuttaa virtsanpidätys ongelmia, ja koira siis pissii alleen. Onko tämä totta, ja mistä se johtuu, jos niin käy? Onko se ohimenevä tila, vai sitten koko loppuelämän riesa, jos kastraatiosta tällaista seuraa?

Lihomista lienee myös luvassa? Koirani on helposti pönäköityvä tapaus jo muutenkin, ja runsaasta liikunnasta huolimatta täytyy olla todella tarkka ruokinnan kanssa.

En vain halua puutteellisin tiedoin mennä tekemään koiralleni jotain peruuttamatonta. Kertoisitteko siis hyötyjä ja haittoja, ja onko nuo killuttimet tosiaan niin suuri stressin aiheuttaja?

Entä miten se vaikuttaa koiran luonteeseen, sillä tämä on vähän herkkä tapaus, ja säikkyy ja pelästyy helposti. Olen kuullut, että tällaiselta koiralta saattaisi mennä itsetunto kokonaan, ja koirasta tulisi arka kastraation myötä, ja siitä saattaisi seurata pelkoaggressiivista käytöstä. Pitääkö tämä paikkansa?

14

618

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • canis.familiaris

Itselläni on kastroitu koira...se oli jo valmiiksi, kuin minulle tuli.

Yleensä en ainakaan itse suosittele tai tee mitään muutoksia, ellei ole pakko...en tee mitää "varmuuden vuoksi"...

" kastraatio saattaa aiheuttaa virtsanpidätys ongelmia, ja koira siis pissii alleen"..saattaa ja saattaa, mutta ei voi tietää...ei myös sitä, että aiheuttaako pallit koiralle myöhemmin jotain häikkää..

"Kuitenkin kastraatio estäisi tulevaisuudessa eturauhas -ongelmia yms."...En ennakoisi, tai pitäisi tätä syynä leikkaukseen. On nuo kulkuset roikkunut mukana ilman ongelmia monella muullakin..=D

"mitä nyt pientä häröilyä saattaa joskus esiintyä"...ei saata kun ei anna, eli hallinta ja koulutus kysymys.

"kuulemma koirani olisi paremmin turvassa toisilta uroksilta, koska ne eivät kokisi sitä uhkaksi, kun pallit on poistettu ja hajut sen takia muuttuneet erilaiseksi."...tai on suuri mahdollisuus, että koirasta tulee arka tai välinpitämätön..Syö itseluottamusta (teston puute)

"Lihomista lienee myös luvassa? "...ei. Aineenvaihdunta hieman hiipuu, ja ruoka annosta pitää pienentää (energiaa) tai vastaavasti lisää liikuntaa. Lihomista ei tapahdu, jos liikunta ja ravinto on tasapainossa.

Asiassa kannattaa siis punnita hyödyt ja haitat...kastraatio ei tee ihmeitä, eikä poista jo opittuja tapoja...Kannattaisi ehkä kokeilla implanttia, ennen kuin tekee lopullisen ja peruuttamattoman päätöksen.

Tässä on hyvin listattu ne syyt miksi kannattaa tai missä tilanteessa. Huomioi myös sana "saattaa"..
      http://www.elainlaakariin.fi/koiran-kastraatio/

• Jos nyt jätetään se oikotie onneen ajatusmaailma pois(mitä se ei siis välttämättä aina ole),niin...

Ensinnä,pitäis ihan tapauskohtaisesti ajatella.Ei yleistää.

Hyödyt viimekädessä on se,että jää tietyt ukkojen kasvaimet kokonaan pois.Myöskin noihin eturauhassekoiluihin pystyy sillä vaikuttamaan.
      Ja mitä viriilimpi,niin sen suurempi vaara on sen puolen präkäilyyn.
      Jos se hormoonipuoli vetää tuhatta ja sataa,niin kyllähän se osaltaan voi rauhoittaa(eli siltä puolen).Mutta siis nimenomaan siltäpuolen.
      Paljon kuitenkin on tehtävissä riittävillä virikkeillä casanoville,jottei tartte vaan tyttösiä pohtia.Samoin ongelmajutuissa useinmiten kyllä ratkaisu löytyy sieltä narunpäästä viimekädessä.Siis ylemmästä.
      Sekalaumat on sitten oma juttunsa,ja "hankaluutensa".

"Koirani olisi paremmin..." Jaa-a.Riippuu nyt mistä roikkuu.Enemmän myös ihan yksilöllisesti muita.Luonteet ym.
      Toisaalta,toinen puoli on se,että jotkut nartut(varsinkin sukupuolisuudesta tarkat)ei taas välttämättä ymmärrä eunukkia.Kun ei tiedä miten suhtautua "hajuttomaan"...
      Mutta en itse noita nyt miksikään prioriteeteiksi ottaisi,jos muuten hommaa harkitsisin.

"Virtsanpidätysongelmia".Uroksilla harvemmin.Enemmän narttujen vaiva,joihin sitten pyritään koululääketieteessä lääkkeillä hoitamaan.

"Lihominen".Sanoisin,että viimekädessä siinäkin narun yläpää sen määrää.Tilanteitten mukaan mennään,kuin ylipäätäänkin.Lähinnä kuitenkin taitaa olla niin,että jos muutenkin on lössähtämiseen taipuvainen,niin ilman puuttumista voi alttius siihen lisääntyä.Jos taas muutenkin timmi malli,niin harvemmin edes itsestään siihen lähtee.

Luonnepuoli on hyvin yksilöllinen.Oli sitten kyseessä miten päin vain.Toisaalta,jos on hyvin vähäisillä testoilla varustettu,ja herkkis koira,niin ehkä miettisin,mennäkkö leikkuuttamaan.Kun testojen määrä vähäisestäkin vähenee,niin voi ehkä se vaara ollla olemassa(ehkä),että se koissu vielä enemmän tulee herkkikseksi.Siis kun uroksesta nimenomaan puhutaan.
      Mutta kun niin moni asia vaikuttaa yeensä kokonaispakettiin,niin asioissa on monta seikkaa yhdessä.

Jos siis ei kyse jalostukseen tarkoitetusta,niin jos ei pakottavaa tarvetta,niin tuskin leikkuuttaisin uroksen.Tosin,jos rodussa uroksilla esiintyy paljon urosten kasvaimia,niin sitten miettisin kyllä uudelleen.

• canis.familiaris

"Ensinnä,pitäis ihan tapauskohtaisesti ajatella.Ei yleistää."...näin juuri. En aina ymmärrä ell. intoa pitää sitä ehdottoman hyvänä tienä koiralle. (varsinkin seropeille)

"jos on hyvin vähäisillä testoilla varustettu"...tämä on tärkeä pointti.

• putkis.

Eläinsuojeluyhdistykset tuntuvat suosittelevan sitä keinona ennaltaehkäistä ei toivottuja vahinkopentueita... jotkut kai jopa edellyttävät, että heidän kauttaan tulevat leikataan tai jos aikuisia, leikkaavat ennen uuteen kotiin luovuttamisella.

Itse en aivan tuota ymmärrä, eiköhän vastuullinen koiranpito ihan riittävästi tuota ennaltaehkäise...

• Selitys
        putkis. kirjoitti:

Eläinsuojeluyhdistykset tuntuvat suosittelevan sitä keinona ennaltaehkäistä ei toivottuja vahinkopentueita... jotkut kai jopa edellyttävät, että heidän kauttaan tulevat leikataan tai jos aikuisia, leikkaavat ennen uuteen kotiin luovuttamisella.

Itse en aivan tuota ymmärrä, eiköhän vastuullinen koiranpito ihan riittävästi tuota ennaltaehkäise...

Syy miksi löytökoirat ja kissat joko luovutetaan valmiiksi leikattuina tai vaaditaan että uusi omistaja käyttää leikkauttamassa, on koska eläimen geeniperimä ei ole tiedossa eikä haluta ottaa riskiä että eläin kantaa jotain vakavaa sairautta jonka periyttäisi jos lisääntyy.
        Vaikka omistaja on kuinka vastuullinen niin vahinkoja voi sattua, joten riskiä ei oteta.

-Eläinsuojelussa työskennellyt-

• seropi on koira
        Selitys kirjoitti:

Syy miksi löytökoirat ja kissat joko luovutetaan valmiiksi leikattuina tai vaaditaan että uusi omistaja käyttää leikkauttamassa, on koska eläimen geeniperimä ei ole tiedossa eikä haluta ottaa riskiä että eläin kantaa jotain vakavaa sairautta jonka periyttäisi jos lisääntyy.
        Vaikka omistaja on kuinka vastuullinen niin vahinkoja voi sattua, joten riskiä ei oteta.

-Eläinsuojelussa työskennellyt-

Ontuva selitys.

• Selitys taas
        seropi on koira kirjoitti:

Ontuva selitys.

Et sitten halua perustella miten tuo mielestäsi ontuva selitys?
        Henkilökohtainen mielipiteeni on että ellei eläintä ole suunniteltu käyttävän jalostukseen (jolloin terveystaustat suvussa kuuluu olla tiedossa), niin miksei leikkauttaisi? Ei se eläinta huononna eikä haittaa, vahinkopentueilta ja terveysongelmilta vältytään. Vähän kuin turvavyön käyttö, et halua ajatella että joudut onnettomuuteen ja yrität tehdä osasi välttääksesi sen. Mutta varmuuden vuoksi käytät turvavyötä, jos jotain sattuisi tapahtumaan.
        Mutta en todellakaan tuomitse jos joku valitseekin olemaan leikkauttamatta, onhan se jokaisen omistajan oma valinta :)
        Itselläni löytyy puhdasrotuista ja sekarotuista, jopa yksi löytökissa. Kaikki naaraita, kaikki leikkautetaan jotta nisäkasvainten riski pienenee ja kohtusyövältä ja märkäkohdulta vältytään.

• Pallit pois

Oma koira muuttuu ärsyttäväksi piipittäjäksi, läähättää ja muuttuu levottomaksi, kun on päässyt haistelemaan narttuja. Jos ei olis jo 14v vanha leikkauttaisin. Mahdolliset tulevat koirat menettävät pallinsa/kohtunsa heti kun ikä sallii.

Olen ihmetellyt miksi joillekin on niin iso asia poistaa pallit koiralta, kun kissan kohdalla päätös on helppo?? Eipä ainakaan ole omille kissoille ole tullut leikkauksesta ongelmia..

• Pistoksessa oleva kissa on kyllä minusta sata kertaa rasittavampi kuin juoksuinen narttu. :)

• Pallit pois
        putkiaivoinen_kissa kirjoitti:

Pistoksessa oleva kissa on kyllä minusta sata kertaa rasittavampi kuin juoksuinen narttu. :)

Tietty sekin on varmaan yksilöllistä miten eläin kiimassa käyttäytyy. Oma narttu vaan hiukan hiljaa kurrutteli, ja tarjosi takamusta leikatulle kollille joka sitä sitten yritti astua :) Olen kyllä kuullut juttuja kissoista jotka suorastaan huutavat. Lähinnä terveysetujen takia leikkasin (kolleilla tietty hajunkin takia) ja ei sitä ikinä tiedä jos sisäkissa pääsee karkuun ovesta kun säikähtää jotain ääntä tms (koputan puuta). Yksi kerta kuitenkin riittää ja sitten on taas lisää kodittomia pentuja.. Itse en aio teettää pentuja. Harmittaa ihmiset jotka teettää seropeja pelkästään "syntymän ihmeen" takia, ja ne jotka ajattelee että kyllä ne se sitten voi tappaa jos kukaan ei ota.

• ap

Kiitos kaikille vastanneille. Oma koira on jo aikuinen, eli siis ehtinyt huonot tapansa oppia, joita ei onneksi kovin paljoa ole. Tiedän että oma syy nuo lievät käytöshäiriöt, mutta minulla ei ole kovin paljon koirista kokemusta.

Enempi nuo sen pallerot tuntuu olevan ongelma muille, kuin minulle ja osa ihmisistä melkein painostaa minua leikkauttamaan koirani, mutta itse eivät olisi kuitenkaan valmiita omiensa kohdalla samaan. Osa siksi, että on puhdasrotuiset koirat, ja osalla narttuja jotka kuulemma on helpompia ja vain juoksujen aikaan täytyy olla tarkempana.

Itsellä ei ole mitään sellaista tunneperäistä suhdetta asiaan, enkä siis tahdo varjella koirani "miehuutta" :D - mutta lähinnä mietityttää että haitanneeko nuo pallerot, kun ei tuo kovin äijämäinen ole. Ja ennen kaikkea mietityttää josko sille tulee jotain huonoja muutoksia luonteeseen, se kun on aika herkkä koira, joten en tahdo että siitä tulee pelokas.

Kissoista on enempi kokemusta, ja kollit kyllä haisee pahalle ja mouruaa kun lähistöllä on kiimaisia naaraita. Naaraissa taas on eroja, ja jotkut on aika hillittyjä, mutta jotkut on paljon pahempia kuin kollit konsanaan, ja se mekkala on ihan hirveä. Siksi kai kissanomistajille on helpompi päättää leikkauttaa kissansa, kun se käytös saattaa olla aika hirveää.

• Pen_tu

Itselläni on leikkauksesta vain positiivista sanottavaa. Koirani lopetti pissien nuolemisen ja jumittamisen lenkillä. Keväisin koira ulvoi yksin jäädessään narttujen perään ja tämäkin loppui leikkaukseen.

Luonteeltaan koira on aivan samanlainen kuin ennenkin, tosin on laiskistunut vähän. Lihonut se ei ole yhtään. Pidätysvaikeuksiakaan koiralla ei ole ollut, käsittääkseni tämä on yleisempää nartuilla.

"Ja ennen kaikkea mietityttää josko sille tulee jotain huonoja muutoksia luonteeseen, se kun on aika herkkä koira, joten en tahdo että siitä tulee pelokas."

En ole koskaan kuullut, että koira olisi muuttunut leikkauksen seurauksena pelokkaaksi. Varmasti koulutuksella (sosiaalistamisella ja erilaisiin asioihin totuttamisella) on enemmän osuutta asiaan.

• Leikattu poika paras

Mulla on leikattu uros, juuri pahojen eturauhasongelmien vuoksi. Luonne muuttui ihanaksi, ei tosiaankaan karkaa mihinkään vaikka on irti. Ei enää kisko.Lihoi hieman kun en heti ymmärtänyt vähentää herkkuja. Koira on helppo kaveri ja tulee toimeen muiden koirien kanssa niinkuin ennenkin, mutta ei juuri välitä tutustua vieraisiin. Parasta on se että tyttöjen perässä juoksu on jäänyt, poika kun karkasi kerran jos toisenkin. Älä leikkauta jos syytä ei ole, mutta eipä siitä haittaakaan ole kos leikkautat.

• Yks Emmi vaa

Minulla on ollut 3 erirotuista uroskoiraa, jotka on kaikki kastroitu. Jokaisen kohdalla kastraatiolla on ollut vain positiivisia vaikutuksia.

Yhden koiran olin ottanut kennelistä 2 vuotiaana ja sillä oli sisälle merkkailu taipumus. Jos ulkoilulenkin varrella oli kiimaisten narttujen jättämiä kirjeitä, poika pisti nelijarrut tai nelivedon päälle, ja silmät pyöri päässä kun pissäjälkiä piti nuoleskella. Kaikki epäkiitettävät taipumukset jäivät pois heti leikkauksen jälkeen. Pojasta tuli kiltti ja seurallinen, eikä lenkkipolun varressa olevista hajuista tarvinnut enää hötkyillä.

Yksikään koiristani ei ole lihonut koska tarkkailen niiden syömisiä ja vielä 8 vuoden iässäkin ne ovat leikkisiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4184
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      96
      3607
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3329
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      2860
    5. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2329
    6. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2318
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2052
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      1646
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      14
      1517
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      32
      1506
    Aihe