Mieheni löysi kaapista pari kuivaa leipäpalasta ja siitäkös hän intaantui vaatimaan leipäressua! Minä kattilaa kaivamaan hellalle ja siitä pilkkomaan ruisleipää. Maitoa ja voita völjyyn. Sokeria päälle.
Nyt mieheni istuu suu muikeana ruokapöyvässä ja lipoo suupieliään!
Mieheni vaati leipäressua!
27
2093
Vastaukset
- ..
Mitä se leipäressu oikein on?
Jankin tiedän. Kuivia leivänkantoja, vettä ja syödään voisilmän kera.
Teitkö peräruokaa?- emäntäparka
Tuossa yllä luvettelin. Nyt mieheni juo personkuppia ja aikoo lähteä illemmalla naapurista hakemaan ternimaitua hinkkiin!
- ..
emäntäparka kirjoitti:
Tuossa yllä luvettelin. Nyt mieheni juo personkuppia ja aikoo lähteä illemmalla naapurista hakemaan ternimaitua hinkkiin!
Teetkö uunijuustoa vai pannukakkua, vai molempia?
Minen oikein ymmärrä, miten voi maistua ruisleipä sokkurilla?? - emäntäparka
.. kirjoitti:
Teetkö uunijuustoa vai pannukakkua, vai molempia?
Minen oikein ymmärrä, miten voi maistua ruisleipä sokkurilla??Uunijuustua teen. Mieheni ripottelee sokeria tommaatin päälle, leipäressun päälle ja lättyjen päälle.
- ..
emäntäparka kirjoitti:
Uunijuustua teen. Mieheni ripottelee sokeria tommaatin päälle, leipäressun päälle ja lättyjen päälle.
Lättyjä meilläkin syödään, ei mitään ihme lettuja.
Minun mieheni ei ripottele sokeria, olen kieltänyt.
Mistähän saisi ternimaitoa, ei asu naapurissa lehmiä. :/
- ...
Jaa.
Alkoi tekemään mieli jotain mössöä, jonka nimeä en nyt muista. Se nyt valmistettiin kuivaneista pullapitkonjämistä maidossa keittämällä- Ressua meillä ei syöty. Toinen vaihtoehto oli tietenkin köyhät ritarit.
Toi ressun puuttuminen ruokalistasta kai johtui siitä, meillä syötiin paljon leipää, nisuleipää ei oikein kulunut, mutta kun ite piti leipoa, pullaa tahtoi jäädä aina yli, kun ei yhtä pitkoa varten kannata isoa pirtin uunia lämmittää.
=DW= - meeriamanda
Leipäressu on lapsuudesta tuttua. Paistinpannussa muistan äitini sitä tehneen, pikaisesti pyöritteli kuivuneita leipäkuutioita lämpöisessä vedessä ja voilla kuulotettiin pehmeäksi. Loppusilaus kermalla... oli syötävän hyvää.
Miehesi tietää hyvänpäälle :)) - survos
Minun mieheni vaatii vielä lisukkeeksi sokeroitua puolukka survosta.
Leipäressua en ole varmaan koskaan syönyt.
Mutta vanukasta äiti aina teki.
Pullaa tai leipää ja hilloa vuoronperään, päälle munamaito ja uuniin.
Syötiin sokerin ja maidon kanssa.
Ja oli hyvää.
Sie oot hyvä emäntä kun miehelles herkkua teet :)- pippuri
Olisko ollut pappilanhätävaraa tuo kertomasi ruoka?
- .
pippuri kirjoitti:
Olisko ollut pappilanhätävaraa tuo kertomasi ruoka?
Pappilan hätävaraan laitetaan keksin ja piparkakkujen muruja kerroksittain kermavaahdon kanssa.
Tulisilla on tehty pullavanukasta.
Minä olisin monelle miehelle ihannemies.
Ainakin mitä ruoanlaittoon tulee.
Muuten on ajatus ihqu-mahdoton.
Mies ei koskaan syö siksi, että kattaus on kaunis ja romanttinen.
Miehen ruokahalu kasvaa ihan muista asioista, yleisin aihe on nälkä.
Valitettavasti, mies joutuu syömään myös kauniisti ja romanttisesti, vaikka tietääkin antavansa ihqu-väärän signaalin vaimolleen/tyttöystävälleen, tietäen tasa-varmasti, kuinka häntä käsitellään naistenilloissa, väärin kuvitelmin.
Mutta, tietää mies myös, että lisää ihailevia katseita häneen luodaan.
Voi, Leipä ja Maito on miehelle herkkua, sokeri on vain naisten kuvittelua.
Mies syö senkin vain raadollisin mielin.
H.- Ihan oikea mies
Puhu vaan omasta puolestasi. Minä nautin hyvästä ruoasta ja kauniisti katetusta ruokapöydästä, tunnelmavalaistuksesta ja taustamusiikista. Katan aina itsekin ruokapöydän kauniisti, paitsi joskus yksin ollessani. Kaunis pöytäliina, parhaat astiat, kristallilasit ja itse tärkkäämäni pellavaiset lautasliinat kauniisti taiteltuina, usein myös kauniit hopeiset kynttilänjalat ja kynttilät. Naisystäväni sanoo, ettei kukaan osaa tehdä sitä paremmin kuin minä. Myös hän suoriutuu tehtävästä kohtuullisest. Osaan valmistaa myös hyvää ruokaa ja asetella sen houkuttelevan kauniisti lautasille ja tarjoiluvadeille. Kröhöm.
Maito on imeväisikäisten juomaa. Minä juon sitä vain kahvin kanssa. Sokeri sulaa vielä minunkin suussani. Ihan oikea mies kirjoitti:
Puhu vaan omasta puolestasi. Minä nautin hyvästä ruoasta ja kauniisti katetusta ruokapöydästä, tunnelmavalaistuksesta ja taustamusiikista. Katan aina itsekin ruokapöydän kauniisti, paitsi joskus yksin ollessani. Kaunis pöytäliina, parhaat astiat, kristallilasit ja itse tärkkäämäni pellavaiset lautasliinat kauniisti taiteltuina, usein myös kauniit hopeiset kynttilänjalat ja kynttilät. Naisystäväni sanoo, ettei kukaan osaa tehdä sitä paremmin kuin minä. Myös hän suoriutuu tehtävästä kohtuullisest. Osaan valmistaa myös hyvää ruokaa ja asetella sen houkuttelevan kauniisti lautasille ja tarjoiluvadeille. Kröhöm.
Maito on imeväisikäisten juomaa. Minä juon sitä vain kahvin kanssa. Sokeri sulaa vielä minunkin suussani."Ihan oikea mies"
Kiitos ällöstä kommentista.
Joteskin kommentistasi kajastaa naisellisuus. :)
H.
- Tase pappa
No pirskatti - että osaat soitella miehisen miehen herkempiä tunteita.
Leipäressun tekoon on itsekin aivan pakko alkaa. Johan rupesi sylkirauhaset toimimaan.
Ruisleivän kannikoita ja jokunen vaalea leivänkannikka mukaan.
Käristettyä, rasvaista läskiä, kylkisiivuja nahkoineen, meillä pannaan leipäressuun ja paljon.
Se osaa olla hyvää oikean kirnupiimän keralla huuhdeltuna.
Muuten, et kai pane isäntää yöksi puuliiteriin. Kestänet kaiketi ruokasi aiheuttamat "yölliset äänet" peiton alla.
Se on miehistä voimaa, mikä puhuu kiitosta hyvälle emännälle, vaikka ukko itse nukkuukin.- ilmojenteitä
@ Tase-pappa
Utajärvellä voitettiin tänä kesänä 78.9 desibelin ilmalaivalla.
Kannattaa harjoitella ensi kesää varten. - 1943
Noin meilläkin lapsuudessani tehtiin. Seassa oli läskiä, ei maitoa. Kuivunutta ruisleipää riitti, kun katossa oli vartaassa.
- meeriamanda
Pohjois-Pohjanmaalla tuota kutsuttiin Jankiksi.
Leipäressu on vaan kuivista ruisleivän palasista, kerma-maidosta ja voista aikaansaatu. - ~~~~
meeriamanda kirjoitti:
Pohjois-Pohjanmaalla tuota kutsuttiin Jankiksi.
Leipäressu on vaan kuivista ruisleivän palasista, kerma-maidosta ja voista aikaansaatu.Jankki oli pelkkää kuivettuneen leivän palasia, pehmitettynä lisätyllä vedellä.
Leipäpuuroa, joka syötiin voi/margariinisilmän kanssa.
Tuttua syötävää oli monissa perheissä, kun ruokaa ei ollut vara tuhlata. - meeriamanda
~~~~ kirjoitti:
Jankki oli pelkkää kuivettuneen leivän palasia, pehmitettynä lisätyllä vedellä.
Leipäpuuroa, joka syötiin voi/margariinisilmän kanssa.
Tuttua syötävää oli monissa perheissä, kun ruokaa ei ollut vara tuhlata.Marttojen sivulta kävin tarkistamassa...muistojani. Siellä sanottiin mm. näin: Pohjois-Pohjanmaalla sitä kutsutaan jankiksi. Tosin jankki sisältää vettä ja läskiä, yhteistä leipäressuun on kuivunut leipä.
- ~~~~
meeriamanda kirjoitti:
Marttojen sivulta kävin tarkistamassa...muistojani. Siellä sanottiin mm. näin: Pohjois-Pohjanmaalla sitä kutsutaan jankiksi. Tosin jankki sisältää vettä ja läskiä, yhteistä leipäressuun on kuivunut leipä.
Vaihteli varmasti. Meillä se oli pelkkää leipäpuuroa, ei lisätty siansivua.
Voisilmä korvasi sen.
Kaupassa oli meidän maidot ja siansilavat, josta taas tehtiin tirripaisti.
Pitää lopettaa, ettei nälkä yllätä. ;))
"Tase pappa"
No, jopa purskahti.
Minun olisi pitänyt kirjoittaa Tase-varmasti.
Osaat tuon ruoanlaiton. :)
H.- meeriamanda
hunksz kirjoitti:
Siis, en ratsasta maineellasi, kunnioitusta vain osoitin.
H.Tasepapan viesti oli aloittajalle, ei sinulle. Opei nyt jo katsomaan kenelle viestit lähetetään.
Tämä hunszille. meeriamanda kirjoitti:
Tasepapan viesti oli aloittajalle, ei sinulle. Opei nyt jo katsomaan kenelle viestit lähetetään.
Tämä hunszille."muuripatani"
Vai että opeisin katselemaan uusin silmin?
Minä vastasin papalle hänen juttuunsa, jossa hän kuvaili kykyään laittaa hyvää, miehistä ruokaa.
H.
- mologi-ety
Leipäressu ja possuressu, mistä sana ressu-niissä juontuu?
Eturessunkin tiedän. - bessie*
Harvoin jää ruisleivän kannikoita, kun kivikova ruisleipä on minulle parasta herkkua. Voita se vaatii, käyn aina välillä nokareen lisäämässä sitä mukaa kun kaluaminen edistyy. Muutkin levitteet kelpaavat, harvoin minulla voita onkaan.
On minulla silti usein varastossa sellaista ruisleivästä ynnämuusta tehtyä muruseosta, sen tapaista kuin tallimestarin kiisseliin tehdään. Tästä aloituksest sain sysäyksen ja tarkistin kaappini. Olihan siellä taka-alalla lasipurkissa tuota murupurua.
Moitteettomalta tuoksui ja maistui, mutta heitin silti pois kun tuntui etten ole pariin kolmeen vuoteen sitä tehnyt.
Teen uuden satsin lähipäivinä, se on hyvää paitsi kiisselin, myös viilien, rahkan ja jogurtin kanssa.
Kalakeittoon laitan joskus ruisleipäkuutioita, mutta tuollaista makeaa leipäressua vähän vierastan, en ole ikänä sellaista missään saanut. Ennen tosiaan syön leivän sinällään ja holkkasen lasillisen maitoa päälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elina Valtosella täydellinen mahalasku Ylen Ykkösaamussa. Ei hallitse alkuunkaan tonttiaan.
Ulkoministerimme Elina Valtosen haastattelu Ylen Ykkösaamussa 25.1.2025 oli jotain niin kiusallista katsottavaa, ettei4713283- 1491506
- 851231
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL1191114- 2261073
Nainen, haluatko olla haluttava
Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,441011Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta
Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.37981Olen niin pettynyt itseeni
Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi40980- 10930
- 102922