Asfaltti vai laatat

mikko

olen tässä miettinyt kumpi kävisi pihalle paremmin, joko punainen asfaltti tai sitten betonilaatoista päällystetty.
Piha ei ole aivan tasainen vaan kumpumainen, joten jos tehdään laatoista, ne ei saa olla kovin isoja.
Piha ei roudi, ja on 25 vuotta vanha, eli pohja on aika kova, pihalla ajetaan autolla. Nyt pihalla on kivituhka.

Jos teen laatoista, niin kuinka usein sitä joudutaan korjaamaan, ja mitenkä niitteen rikkaruohojen kanssa joutuu taistelemaan.

Jos taas asfaltista, niin kuinka nopeasti se halkeaa. Sinänsä uusi punainen asfaltti on hieno, mutta ei se ikuisesti pysy sellaisena, laattapihaa sentää voi korjata.

En tiedä... olen ollut kahden vaiheella jo pitkää... sanokaa nyt mielipiteenne asiasta.

5

2533

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Putte Puutarhuri

Asfaltti on helpompi laittaa, mutta ei niin koristeellinen. Tiilet on huomattavasti vaikeampi laittaa, mutta on elävämmän jä koristeellisemman näköinen. Jos tulee jotain korjaamisen tarvetta myöhemmin niin tiilipiha on helpompi ja halvempi korjata.

• Puhdas piha

Meillä on pihalla asfaltti tällä hetkellä, jonka aikaisemmat asukkaat ovat laitattaneet. Väri ei kylläkään ole punainen vaan aivan perinteinen asfaltti. Näyttää pääsääntöisesti aina ihan karmealta, koska kaikki "moska" eli lika (puunlehdet ym.) jää sen pinnalle eikä maadu mihinkään (laatoissa väleihin "katoaa" aika hyvin kaikki pienet roskat). Myös vesi jää tietenkin seisomaan asfaltille eli on syytä laittaa tarkasti, ettei jää lammikkopaikkoja. Omasta kokemuksesta en voi asfalttia suositella, poistamme itse koko asfaltin, kunhan saamme pihasuunnitelman itsellemme tehtyä.

• Spege

Samat fiilarit. Meillä on pihalla edellisen omistamajan laitattama perinteinen asfaltti. Siivoamista riittää. Aina on lehtiä ja siemeniä "koristeena".

Paras puoli on että vie vedet kauas talosta kun on sopivasti kaatoa tontin rajalle päin.

On ollut myös hankala tehdä jälkikäteen esim. pihavaloja tai uuden autotallin sähköistystä kun pitäisi rikkoa tai kiertää asfaltti. Laattojen kanssa tuo ei olisi ongelma.

Näistä ja ulkonäkösyistä suosittelen kivetystä.

• sussu68
        Spege kirjoitti:

Samat fiilarit. Meillä on pihalla edellisen omistamajan laitattama perinteinen asfaltti. Siivoamista riittää. Aina on lehtiä ja siemeniä "koristeena".

Paras puoli on että vie vedet kauas talosta kun on sopivasti kaatoa tontin rajalle päin.

On ollut myös hankala tehdä jälkikäteen esim. pihavaloja tai uuden autotallin sähköistystä kun pitäisi rikkoa tai kiertää asfaltti. Laattojen kanssa tuo ei olisi ongelma.

Näistä ja ulkonäkösyistä suosittelen kivetystä.

Ulkonäöllisesti pidän laatoista ja rikkaruohot saa helposti pidettyä pois väleistä Round Up:lla suihkuttamalla (kuolee juurineen). Olen itse myös "herkkä" muurahaisille ja nehän tahtoo pesiytyä asfaltin ja laattojen alle. Laattojen alta/välistä on niitäkin helpompi myrkytellä;)

• esko

Mitä tarkoitat punaisella asfaltilla. Onko se tehty punaisesta kiviaineksesta vain onko värjäämiseen käytetty jotain lisäainetta?
      Kysyt halkeamisesta. Halkeaminen johtuu yleensä siitä, että rakennekerokset asfaltin alla ovat liian ohuet ja routa liikuttelee asfalttia. Jos sinulla on riittävät rakennekerrokset, ei halkeamia ole juuri ollenkaan odotettavissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      151
      1853
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1741
    3. Joensuun (kaupungin) kiusaamisongelma

Syrjitään, savustetaan ulos ja kiusataan. Pieneen piiriin ei kaikki mahdu. Tehdään elämästä mahdotonta, jolloin ainoa va
      Joensuu
      35
      1507
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      196
      1198
    5. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      94
      1195
    6. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1114
    7. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      354
      992
    8. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      62
      869
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      831
    10. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      50