Sivustakatsoja

Toisinaan eksyy maailman sivukujille
hökkelitaloihin
koteihin lautaseinäisten

nähdä elämää sivustakatsojana
jossa rakkaus
keskimmäisenä

ei valitusten vyöryjä
kuule vieras väliaikainen

elämänkynnyksellä
pienet lapset kujillaan
leikkivät mielikuvituksillaan

onnellisina tietämättä
muusta elämästä

etsii ilon jokaisesta
uudesta päivästä

onnellisina vanhempiensa rakkaudesta
ja
päivän vaatimattomasta atearista

8

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin kuvaat tätä nykyistäkin elämänmenoa ja toisinaan tuntuu " että liika ylenpalttisuus " pilaa ihmisen persoonankin jos altistuu kaikenlaisiin oravanpyöriin ns.kilpailemaan - unohtaen elämän perimmäisen tarkoituksen kuin siinä myös itsensä.

      Kehitys ja mammona ei aina seuraa ihmisarvoa kuin maailman "hyvinvointiakaan".

      Asioilla kuin runoillakin on usein puolensa kuten tässä runossasi kuvaat mm.ihmistaimesta käsin.Runokin voi olla kantaaottava !

      • Liona

        Kiitos dolan vastauksestasi, niinhän se on tässä ns. hyvinvoitivaltiossa
        ettemme välitä kanssaihmisistämme ja onhan sellainen sanonta että köyhä
        antaa vähästäänkin ja rikas ei anna paljoudustenkaan (jos nyt oikein osasin lauseen muotoilla.) "karriäärikiipeily" on monille tärkeänpää kuin maailman hätä ja katastrofit.

        Olen itse saanut kokea elämän molemmat puolet eikä tarvitse lähte suomea kauemmaksi
        voidaakseen nähdä millaista elämä toisille on puhumattakaan koko itäeuroopan maista
        tai kaukaisimmista maianosista kutem esim. afrikasta.joissa on suorastaan nälänhätä.

        Tämä on nyt toinen yritys laittaa menemään vastaus enkä ihmettelisi jo näitä tulisi
        kaksi samantapaista.


    • Elämänmakuinen runosi
      Pidin kovasti
      Kiitos tästä

      • Liona

        Kiitos Margitta sinullekkin, mukavaa kun pysähdyit "runoni" äärellä.

        Kiitos kuuluu lukijallalle vastauksestaan, siis sinulle!


    • Minä olin nuorempana postipoika ja jaoin postia alueelle, joka oli aika kovasti taloudellisesti kahtia jakaantunut alue eli alkupiiri oli aluetta, jossa asui köyhiä vanhoja alkoholisteja tms ja loppupiiri oli aluetta, jossa oli uusia omakotitaloja,insinöörejä ja muita oppineita lapsiperheitä ym...
      Mieleeni painui aina se, että nämä "vähemmän arvostetut" ihmiset aina tervehtivät minua ja jopa tykkäsivät jutella minulle ja vähistä rahoistaan olivat monet jouluna ostaneet minulle jonkun lahjankin tai suklaata tai muuta,,,vaikka yleensä toin heille vain laskuja,,,:)
      Mutta sitten tämä loppupiiri ja ns. varakkaammat ihmiset katselivat minua usein yliolkaisesti, eivät aina edes tervehtineet ja olivat usein nyrpeän näköisiä...:(

      Eli tästä minä kyllä opin ihan käytännössä sen ettei se raha ja uraputki aina sitä onnea tuo...siihen tarvitaan jotain muutakin...

      Ajatuksia herättävä runosi !

      • Liona

        Tuo kirjoittamasi vastaus pitää kyllä paikkansa, olen sen itsekin saanut kokea
        ensimmäisessä työpaikassani jossa monet "kotirouvat" työskentelivät omien
        sanojensa mukaan ei rahanpuutteesta vaan siitä sosiaalisesta puolesta
        jonka työpaikka toi, näiden ns. "yläluokan" miehet olivat myös hammaslääkäreitä ja insinöörejä ja jopa professeroitakin.

        Itse en kuulunut mihinkää erikoiseen "luokkaan" ja vielä vieraassa maassa asuasseni sain tuntea olevani ulkopuolinen, sivustakatsoja.

        Kiitos sinullekkin Kopittelija007 kannanotostasi!


    • Chazuta

      Pidän tästä runosta hyvin paljon. Jopa niin paljon, että halusin kommentoida tätä vasta, kun minulla on käytettävissä aikaa riittävästi.

      Runossa on vahva ja syvällinen, jopa filosofinen näkemys.

      Todella, noilla sivukujille, missä puute on osa jokapaiväistä leipää, myös onni ja rakkaus on vahvasti esillä. Ne eivät tarvitse yltäkylläisyyttä voidakseen hyvin. Ne elävät vilpittömyydestä ja aidosta välittämisestä.
      Noilla elämän sivukujilla jaetaan se vähä, mikä jaettavana on. Siellä ei itsekkyydelle eikä oman edun tavoittelulle sijaa anneta.
      Lasten mielikuvitus korvaa kalliit lelut, sillä leikin ilo syntyy lasten sydämissä. Ei kalliita leluja rakentelevissa tehtaissa.

      Aikuisten onni syntyy siitä, että voi laittaa lapset illalla kylläisinä nukkumaan.

      Siellä elämän sivukujilla puutteen ja vaatimattomien olojen keskellä rakkaus kukkii kauneimmilla kukillaan.

      Runosi on todella syvällinen ja ajatuksia herättävä.
      Kiitos siitä.

      • Liona

        Kiitos Chazuta vastauksestasi!

        Nyt kun luen tään kriittisemmin niin huomaan että olisi pitänyt muokata,
        lukea vielä uudelleen ja hioa nuo "särmikkäät" kohdat. Ei vaan tullut
        sitä tehdyksi se vain lähti menemään itsestään kuin raaka-aine
        aloittelijan käsiistä. Silti on mukavaa kun pidit tästä ja senvuoksi saat
        toisenkin kiitoksen, kiitos Chazuta sanoistasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      133
      1363
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      101
      1054
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      947
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe