Sivustakatsoja

Toisinaan eksyy maailman sivukujille
hökkelitaloihin
koteihin lautaseinäisten

nähdä elämää sivustakatsojana
jossa rakkaus
keskimmäisenä

ei valitusten vyöryjä
kuule vieras väliaikainen

elämänkynnyksellä
pienet lapset kujillaan
leikkivät mielikuvituksillaan

onnellisina tietämättä
muusta elämästä

etsii ilon jokaisesta
uudesta päivästä

onnellisina vanhempiensa rakkaudesta
ja
päivän vaatimattomasta atearista

8

124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvin kuvaat tätä nykyistäkin elämänmenoa ja toisinaan tuntuu " että liika ylenpalttisuus " pilaa ihmisen persoonankin jos altistuu kaikenlaisiin oravanpyöriin ns.kilpailemaan - unohtaen elämän perimmäisen tarkoituksen kuin siinä myös itsensä.

      Kehitys ja mammona ei aina seuraa ihmisarvoa kuin maailman "hyvinvointiakaan".

      Asioilla kuin runoillakin on usein puolensa kuten tässä runossasi kuvaat mm.ihmistaimesta käsin.Runokin voi olla kantaaottava !

      • Liona

        Kiitos dolan vastauksestasi, niinhän se on tässä ns. hyvinvoitivaltiossa
        ettemme välitä kanssaihmisistämme ja onhan sellainen sanonta että köyhä
        antaa vähästäänkin ja rikas ei anna paljoudustenkaan (jos nyt oikein osasin lauseen muotoilla.) "karriäärikiipeily" on monille tärkeänpää kuin maailman hätä ja katastrofit.

        Olen itse saanut kokea elämän molemmat puolet eikä tarvitse lähte suomea kauemmaksi
        voidaakseen nähdä millaista elämä toisille on puhumattakaan koko itäeuroopan maista
        tai kaukaisimmista maianosista kutem esim. afrikasta.joissa on suorastaan nälänhätä.

        Tämä on nyt toinen yritys laittaa menemään vastaus enkä ihmettelisi jo näitä tulisi
        kaksi samantapaista.


    • Elämänmakuinen runosi
      Pidin kovasti
      Kiitos tästä

      • Liona

        Kiitos Margitta sinullekkin, mukavaa kun pysähdyit "runoni" äärellä.

        Kiitos kuuluu lukijallalle vastauksestaan, siis sinulle!


    • Minä olin nuorempana postipoika ja jaoin postia alueelle, joka oli aika kovasti taloudellisesti kahtia jakaantunut alue eli alkupiiri oli aluetta, jossa asui köyhiä vanhoja alkoholisteja tms ja loppupiiri oli aluetta, jossa oli uusia omakotitaloja,insinöörejä ja muita oppineita lapsiperheitä ym...
      Mieleeni painui aina se, että nämä "vähemmän arvostetut" ihmiset aina tervehtivät minua ja jopa tykkäsivät jutella minulle ja vähistä rahoistaan olivat monet jouluna ostaneet minulle jonkun lahjankin tai suklaata tai muuta,,,vaikka yleensä toin heille vain laskuja,,,:)
      Mutta sitten tämä loppupiiri ja ns. varakkaammat ihmiset katselivat minua usein yliolkaisesti, eivät aina edes tervehtineet ja olivat usein nyrpeän näköisiä...:(

      Eli tästä minä kyllä opin ihan käytännössä sen ettei se raha ja uraputki aina sitä onnea tuo...siihen tarvitaan jotain muutakin...

      Ajatuksia herättävä runosi !

      • Liona

        Tuo kirjoittamasi vastaus pitää kyllä paikkansa, olen sen itsekin saanut kokea
        ensimmäisessä työpaikassani jossa monet "kotirouvat" työskentelivät omien
        sanojensa mukaan ei rahanpuutteesta vaan siitä sosiaalisesta puolesta
        jonka työpaikka toi, näiden ns. "yläluokan" miehet olivat myös hammaslääkäreitä ja insinöörejä ja jopa professeroitakin.

        Itse en kuulunut mihinkää erikoiseen "luokkaan" ja vielä vieraassa maassa asuasseni sain tuntea olevani ulkopuolinen, sivustakatsoja.

        Kiitos sinullekkin Kopittelija007 kannanotostasi!


    • Chazuta

      Pidän tästä runosta hyvin paljon. Jopa niin paljon, että halusin kommentoida tätä vasta, kun minulla on käytettävissä aikaa riittävästi.

      Runossa on vahva ja syvällinen, jopa filosofinen näkemys.

      Todella, noilla sivukujille, missä puute on osa jokapaiväistä leipää, myös onni ja rakkaus on vahvasti esillä. Ne eivät tarvitse yltäkylläisyyttä voidakseen hyvin. Ne elävät vilpittömyydestä ja aidosta välittämisestä.
      Noilla elämän sivukujilla jaetaan se vähä, mikä jaettavana on. Siellä ei itsekkyydelle eikä oman edun tavoittelulle sijaa anneta.
      Lasten mielikuvitus korvaa kalliit lelut, sillä leikin ilo syntyy lasten sydämissä. Ei kalliita leluja rakentelevissa tehtaissa.

      Aikuisten onni syntyy siitä, että voi laittaa lapset illalla kylläisinä nukkumaan.

      Siellä elämän sivukujilla puutteen ja vaatimattomien olojen keskellä rakkaus kukkii kauneimmilla kukillaan.

      Runosi on todella syvällinen ja ajatuksia herättävä.
      Kiitos siitä.

      • Liona

        Kiitos Chazuta vastauksestasi!

        Nyt kun luen tään kriittisemmin niin huomaan että olisi pitänyt muokata,
        lukea vielä uudelleen ja hioa nuo "särmikkäät" kohdat. Ei vaan tullut
        sitä tehdyksi se vain lähti menemään itsestään kuin raaka-aine
        aloittelijan käsiistä. Silti on mukavaa kun pidit tästä ja senvuoksi saat
        toisenkin kiitoksen, kiitos Chazuta sanoistasi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1825
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1437
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1242
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1237
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1115
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      194
      1017
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      953
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      40
      860
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      195
      854
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      828
    Aihe