Onks sinulle matematiikka vaikeeta?
Joku on haka siinä, joku ei osaa kuin perusasiat eikä osaa opettelemallakaan vaik muuten on ihan viisas ihminen. Itse osaan aika hyvin. Miten sinulla?
Osaatko laskea hyvin?
57
218
Vastaukset
Juttelehan tuon jutan kanssa, aloituksessaan tuo hän ilmi että vuosiluvut ovat vaikeita.
Minä lasken hyvin.
Kunhan alkiot ovat tölkkejä ja joukot salkkuja.
Se riittää hyvin 60 :alaiselle.
H.- kuin käy
Huononeeko laskutaito kun salkku on tyhjä?
kuin käy kirjoitti:
Huononeeko laskutaito kun salkku on tyhjä?
"kuin käy"
Enpä ole kokeillut enää sen jälkeen kun työt lopetin.
Työsalkku on kyllä muistona kaapissa, aikasti rapistuneena.
Tarkkuutta kun en enää tarvinnut, tipusetkin lasken vain lauman/joukon tarkkuudella.
Käteistäkin on vain sen verran että riittää, jos halpaa, varastettua tavaraa on tarjolla.
Ja silloinkin riittää satasen tarkkuus.
H.
Osaan laskea edelleen ihan hyvin ja päässälaskukin sujuu, mutta eihän sellaisia taitoja enää tarvita. Jokaisessa kännykässä on laskin, ja omasta laatikostani löytyy myös funktiolaskin, josta en ole luopunut. Luulen niitä löytyvän netistäkin.
Huomasin, että FB:ssä näkyy pyörivän taas yksi laskutehtäväjuttu, ja moni näkyy unohtaneen erilaisten laskutoimitusten suoritusjärjestyksen - myös taloushallintoa opettava kaverini.;)
Ko. laskuesimerkki: 50 50 x 0 1 = ? Vastausvaihtoehtoja: 0, 1, 50, 51, 100 tai 101.
Minkä sinä valitsisit?Jaa, tää olikin sun aloitus.
Sanotaan nyt että kaksi ja puoli joukkoa, puolen litran tölkeillä laskettuna.
H.- Pirre*
51
- mötönen
Sanoisin, että 1
Koska kerrotaan nollalla mitä tahansa, on vastaus 0.
Sama koskee ihmisiä. - mötönen
51 valitsen.
- O - O
hunksz kirjoitti:
Jaa, tää olikin sun aloitus.
Sanotaan nyt että kaksi ja puoli joukkoa, puolen litran tölkeillä laskettuna.
H.Ei todellakaan ole, vaikka saahan sitä arvailla.;) Matematiikan opiskelu tässä iässä ei tulisi ihan ensimmäiseksi mieleeni. On paljon muuta kiinnostavampaa ja hyödyllisempääkin opiskeltavaa.
Logiikka ja excel-taulukot riittävät "pitemmästä" matematiikasta keskipitkän lukion kurssin suorittaneelle.;) - common sense
Minun valinta on 101, taskulaskimen 51.
Minä en ota mukaan turhaa "x 0" toimintoa;) - 1943
Matematiikka oli lempiaineeni koulussa ja nykyään osaan laskea sen verran, kun tarvitsen. Turhat jutut ovat unohtuneet. Sanoisin, että tulos on 51. Ensin ajattelin 1, mutta eikös kertolasku suoriteta ennn yhteenlaskua?
- Pirre*
Empä osaa oikein arvioida kun en matikkapäätä tarvia oikeastaan kuin näiden vastauksien yhteydessä :)
- mötönen
Sinulle Riitta vastatehtävä:
2 2x2= Ei pitkää eikä lyhyttä matikkaa minulle, en siis ole matikkapää ?
- bessie*
Aloitukseen
Osaan ja en, on ja ei.
En koskaan saanut ehtoja, enkä kaikkein huonoimpia arvosanoja. Silti en ollut juonessa mukana. Johtuen muun muassa siitä, etten yksinkertaisesti nähnyt taululle saakka. Olisin ehdottomasti tarvinnut silmälasit, mutta kukaan ei sitä tajunnut, kaikkein vähiten tietysti minä itse.
Olen hyvä ja nopea päässälaskija ja hyvä oivaltamaan, kuinka joku asia pitäisi laskea.
Sitten taas on ollut tokaluokkalaisella tehtäviä joista mummi ei ole edes ymmärtänyt mitä ne tarkoittavat.
Ilman jonkinlaista kouluttautumista en varmaan jatkossa pysty neuvomaan lapsenlapsia matematiikan tehtävissä. Mummin luovat ja monimutkaiset ratkaisut taitaisivat vain sekoittaa pienet päät.
Uskon, että osallistujia olisi, jos joku taho järjestäisi isovanhemmille (ja miksei vanhemmillekin) jonkinlaisen tämän päivän koulu yleensä ja vielä matematiikka erikseen kurssin. Ilomielin sellaiseen osallistuisin ja siitä maksaisin. - ...
Tavallaan.
Vaan kun ei tarvitse mitään laskea, eipä sitä osaakkaan enää.
Matematiikka sinällään kiinnostavaa. Paha puoli aikanaan oli se kaavojen ulkoaopetteleminen, laski kiinostusta aiheeseen reippaasti. Aikanaan oppikoulussa piti ostaa laskutikku ja taskulaskin, seuraus, en oppinut käyttämään kumpaakaan, siihen asti kun oltiin laskettu kynällä ja paperilla. Elikkäs kompuroin jostain syystä enemmän tekniikan, kuin itse asian kanssa. Lisäksi jossain vaiheessa tuli jotain ihme unioneja ja ties mitä kummallisuuksia. Trikonometriasta oisin kyllä ollut hyvinkin kiinnostunut, jotain pikkujuttuja tarvinnut joskus töissäkin.
En oikein tiedä, miten lie nyt kouluissa. Päässälaskua nyt kukaan ei tunnu osaavan enää. Joskus katellut, kun aika simppeleitä kansakoululaskuja niin nuoriso kaivaa tietokonetta esiin ja kai alkavat googlailemaan vastausta :D
=DW=- akkapaha
Meillä oli vain laskutikku. Taskulaskin tuli vasta myöhemmin....
akkapaha kirjoitti:
Meillä oli vain laskutikku. Taskulaskin tuli vasta myöhemmin....
Juu, muistan että yliopistoaikaan eräskin kaveri ostatti itselleen sellaisen jenkeistä toisella kaverillaan joka kävi siellä työmatkalla, ns viimeisintä huutoa siihen aikaan...
akkapaha kirjoitti:
Meillä oli vain laskutikku. Taskulaskin tuli vasta myöhemmin....
Laskutikusta saa vain likiarvoja.
Vaikka tikun käyttö periaatteessa on vain yhteenlaskua edellyttä se kuitenkin monipuolinen käyttö melko laajoa "oikeankin" matematiikan taitoja.
Matikkaan lasken sisältyvän muutkin kuin 4-tielaskimen sisältämät toiminnot.
Jokainen joka on edes jollakin tasolla musikaalinen (sujuva kuunteleminenkin, tanssi yms käy) osaa myös laskea kunhan kehtaa sen itsellensä myöntää.
- isoäiti*
Deskriptiivinen geometria oli yksi lempiaineistani.
Matematiikka ei niinkään kiehtonut. - näin soooonnn
Lasken aina päässä prosenttilaskut esm. ale myynnissä, en koskaan katso valmiita taulukoita.
onko se hyvä tai riittävän hyvä ???
sanokaa te ???- .
Niin minäkin lasken.
Joskus ollut kiitettävä numero kouluaiikana, nyt on matematiikka varmaan uudistunut niiltä ajoilta. - Pirre*
.. ilman kalkulaattoria mieki kaupassa..he..vaikken ole kuin alioppilas :)
- turhaa oppia!
Minulla oli koulussa päästötodistuksessa aritmetiikka ja algebra 8. Geometria oli 5. Senkin sain vain siksi, että opettaja laittoi aina kokeisiin yhden teoreeman suoraan kirjasta. Sen aina osasin, kun oli aika hyvä muisti. Ikinä en ole elämässäni mokomaa tarvinnut. Monasti on sellaisia laskutoimituksia, joita en osaa kaavoilla laskea, mutta osaan ajatella mitä siitä pitäisi tulla. Esimerkiksi, jos on 0,25 l, tiedän, että se on 1/4 osa litraa (tai päinvastoin), mutta en osaa sitä laskea, ainakaan äkkiseltään. Poikani taas oli sitten haka matikassa, hänellä oli 10 todistuksessa. Niinpä hän nyt onkin ammatiltaan ohjelmistosuunnittelija.Minä olin vain kirjanpitäjä. Tarvittiinhan siinäkin jonkinlaista matikkaa (debet ja kredit piti olla sama taseessa), mutta jo minun työssäoloaikana tietokone huolehti tästä, ei juuri itse tarvinnut ajatella. Kone huomautti, jos jokin oli väärin.
- Pirre*
Ai miten et osaa laskea..äkkiseltään..prosentteina se on 25 jostain..
- onko 51 oikein?
Pirre* kirjoitti:
Ai miten et osaa laskea..äkkiseltään..prosentteina se on 25 jostain..
Hyvä Pirre*
On minunkin matikkapää nolla, mutta matinkan tunnen kalana. Meidän koulussa oli oikein "matikka nero", joka korjasi opettajienkin tuloksia, koska hänellä oli oikein laskettu vastauskirjoista huolimatta.
Niimpä hänestä tulikin sitten maankuulu Lottoarvonnan tuomari, joka sittenkin mokasi jossain lähetyksessä!?
Mielestäni laskit oikein tuon vastauksen 51, mutta odotan vastausta kysyjältä, vai tietääkö hänkään, kun ei ole kuulunut.
Niin, noihin nykyaikaisiin laskenta tapoihin alakoulussa en ota kantaa, sillä utopisia ovat mielestäni, kun katselen tehtäviä.
Lukemisen oppimiseen ei enää käytetä tavausta, vaan äänteitä hahmotellaan eritavalla. - ...
onko 51 oikein? kirjoitti:
Hyvä Pirre*
On minunkin matikkapää nolla, mutta matinkan tunnen kalana. Meidän koulussa oli oikein "matikka nero", joka korjasi opettajienkin tuloksia, koska hänellä oli oikein laskettu vastauskirjoista huolimatta.
Niimpä hänestä tulikin sitten maankuulu Lottoarvonnan tuomari, joka sittenkin mokasi jossain lähetyksessä!?
Mielestäni laskit oikein tuon vastauksen 51, mutta odotan vastausta kysyjältä, vai tietääkö hänkään, kun ei ole kuulunut.
Niin, noihin nykyaikaisiin laskenta tapoihin alakoulussa en ota kantaa, sillä utopisia ovat mielestäni, kun katselen tehtäviä.
Lukemisen oppimiseen ei enää käytetä tavausta, vaan äänteitä hahmotellaan eritavalla.Sivusta.
Itellä oli aikanaan lukemaan opettelu äärettömän hankalaa. Juu tavaamalla. Mä en yksinkertaisesti voinut kai tajuta, mitä tekemisellä sanoilla ja yksittäisillä kirjaimilla on keskenään. Kirjaimet osasin ja sanat ymmärsin, mutten saanut millään päähäni miten ne muka liittyivät yhteen, kaks eri asiaa.
Muistan vieläkin kun opin sitten lukemaan. Istuin uunin edessä ja kerettiläisesti jankkasin Nakke Nakuttajaa(Akuhan sen olisi pitänyt olla). Tavasin ja tavasin, eikä homma edennyt. Sitten tapahtui jotain, aloin katsomaan kai tekstiä, en yksittäisiä kirjaimia ja sitten luin suoraan.
Tavaaminen ei ollut ainakaan mun kohdalla oikea menetelmä, teki ihan järkevästä asiasta kakaralle liian vaikeatajuisen ja aikaa tuhrautui joutavuuteen aivan älyttömästi, koska piti ensin opella täysin asiaan kuulumaton asia.
=DW= - O - O
onko 51 oikein? kirjoitti:
Hyvä Pirre*
On minunkin matikkapää nolla, mutta matinkan tunnen kalana. Meidän koulussa oli oikein "matikka nero", joka korjasi opettajienkin tuloksia, koska hänellä oli oikein laskettu vastauskirjoista huolimatta.
Niimpä hänestä tulikin sitten maankuulu Lottoarvonnan tuomari, joka sittenkin mokasi jossain lähetyksessä!?
Mielestäni laskit oikein tuon vastauksen 51, mutta odotan vastausta kysyjältä, vai tietääkö hänkään, kun ei ole kuulunut.
Niin, noihin nykyaikaisiin laskenta tapoihin alakoulussa en ota kantaa, sillä utopisia ovat mielestäni, kun katselen tehtäviä.
Lukemisen oppimiseen ei enää käytetä tavausta, vaan äänteitä hahmotellaan eritavalla.Kysyjä ei tosiaan ole kertonut oikeaa vastausta. Tuskin tietääkään. ;))
- Onneksi sinä osaat laskea ja tiedät! - Pirre*
onko 51 oikein? kirjoitti:
Hyvä Pirre*
On minunkin matikkapää nolla, mutta matinkan tunnen kalana. Meidän koulussa oli oikein "matikka nero", joka korjasi opettajienkin tuloksia, koska hänellä oli oikein laskettu vastauskirjoista huolimatta.
Niimpä hänestä tulikin sitten maankuulu Lottoarvonnan tuomari, joka sittenkin mokasi jossain lähetyksessä!?
Mielestäni laskit oikein tuon vastauksen 51, mutta odotan vastausta kysyjältä, vai tietääkö hänkään, kun ei ole kuulunut.
Niin, noihin nykyaikaisiin laskenta tapoihin alakoulussa en ota kantaa, sillä utopisia ovat mielestäni, kun katselen tehtäviä.
Lukemisen oppimiseen ei enää käytetä tavausta, vaan äänteitä hahmotellaan eritavalla.Niin on lukemisen opetus metoodit muuttuneet, ja matikassakin kaikenmaaliman joukko-opit..mutta kai ne on tutkineet mikä malli on edullisin, ja näköjään nuo lapset oppivat nykyäänkin :)
En muista yhtään millaista oma lukemaan oppimiseni oli, kai siinä ei ollut mitään sen kummempaa, eka vuonna kai se jo sujui, kuin en matikankaan opiskelussa tuntenut mitään ylivoimaista vaikeutta, saimpa varsinaisella viimeisellä luokalla yhen toisen oppilaan (pojan)kanssa parhaat koenumerot opettajan "nyt katsotaan kuka osaa laskea" -kokeista, tosin hän sai 10 ja mie 10 -..tuo häviö ei harmittanu.
Minulle oli ja on ollut myöhemminkin ns. opiskellessa koe tilanteet vaikeimpia, etenkin jos koe on pitänyt tehdä jollain vempaimella, esim. kirjanpitokoe tietokoneella, ja nimenomaan jos en ole voinut harjoitella kyseisellä ohjelmalla vastaavia koetehtävien tasoisia tehtäviä - manuaalisesti saman kokeen teko oli ihan iisi juttu, paineensietokykyni on kai jotenkin huono kys.tilanteissa.
Sitten maanmittauspuolen koulutuksessa taas matematiikka ja sen alan laskimen- ja muitten työvälineitten käyttö oli aika helppoa, omaksuin ja läpäisin samat matikat kuin jotkut, kai aalla yo lyhyen matikan kokeet läpäisseet ylis oppineet, kuulemma kaikki ei edes läpäisseet matikkaamme hyväksyttävästi, kansispohjalta jo mielestäni hyvä suoritus :)
No tulihan tuota..., mutta kyl mie osaan suksillakin..:) - bessie*
Pirre* kirjoitti:
Niin on lukemisen opetus metoodit muuttuneet, ja matikassakin kaikenmaaliman joukko-opit..mutta kai ne on tutkineet mikä malli on edullisin, ja näköjään nuo lapset oppivat nykyäänkin :)
En muista yhtään millaista oma lukemaan oppimiseni oli, kai siinä ei ollut mitään sen kummempaa, eka vuonna kai se jo sujui, kuin en matikankaan opiskelussa tuntenut mitään ylivoimaista vaikeutta, saimpa varsinaisella viimeisellä luokalla yhen toisen oppilaan (pojan)kanssa parhaat koenumerot opettajan "nyt katsotaan kuka osaa laskea" -kokeista, tosin hän sai 10 ja mie 10 -..tuo häviö ei harmittanu.
Minulle oli ja on ollut myöhemminkin ns. opiskellessa koe tilanteet vaikeimpia, etenkin jos koe on pitänyt tehdä jollain vempaimella, esim. kirjanpitokoe tietokoneella, ja nimenomaan jos en ole voinut harjoitella kyseisellä ohjelmalla vastaavia koetehtävien tasoisia tehtäviä - manuaalisesti saman kokeen teko oli ihan iisi juttu, paineensietokykyni on kai jotenkin huono kys.tilanteissa.
Sitten maanmittauspuolen koulutuksessa taas matematiikka ja sen alan laskimen- ja muitten työvälineitten käyttö oli aika helppoa, omaksuin ja läpäisin samat matikat kuin jotkut, kai aalla yo lyhyen matikan kokeet läpäisseet ylis oppineet, kuulemma kaikki ei edes läpäisseet matikkaamme hyväksyttävästi, kansispohjalta jo mielestäni hyvä suoritus :)
No tulihan tuota..., mutta kyl mie osaan suksillakin..:)Oppiihan lapset, mutta eivät samaan tahtiin. Vanhempi lapsenlapseni ei oikein pysty keskittymään jos on paljon häiriötekijöitä, ja luokalla sattuu olemaan kaksi oikein rauhatonta poikaa ja yksi tyttö, joka yksinkertaisesti lähtee vähän väliä pulpetistaan kävelemään omia aikojaan. Lisäksi pari, jotka helposti lähtevät touhuun mukaan.
On sitten kotona yritettävä ottaa kiinni niitä asioita, jotka tunnilla menivät ohi. Vaan milläs neuvot, jos et osaa.
Kirjoitin tuolla aikaisemmin, että olen hyvä oivaltamaan, kuinka joku asia pitäisi laskea. Tarkennan, olen siis hyvä oivaltamaan, mitä tietoja tarvitaan mutta en välttämättä osaa niitä itse laskea, helpoimmalla tavalla ainakaan.
Saatan esim. tokaista pomolle, että älä nyt taas, nämä on laskettava palkkakatteeseen saakka ennen kuin voi vertailla, mutta minulta jää melko varmasti laskematta vaikka kaikki työkalut saisinkin.
Katselen tässä ns. Aalto maljakkoa. Yhtäkään tietoa siitä en pystyisi laskemalla selvittämään, vaikka loppuelämäni yrittäisin, mutta tilavuuden osaisin sentään mitata. Putkimaisesta isosta maljakosta pystyisin kai laskemaan tilavuudet ja pinta-alat, jos netistä löytäisin apua. Minkäänlaista kaavaa ei ole päässä.
Kerran halusin selvittää, paljonko autoni kuluttaa polttoainetta työmatka-ajossani. Tankkasin piripintaan, ajelin aikani ja tankkasin uudestaan piripintaan. Kirjoitin litrat ja mittarilukemat ylös ja siihen se jäi...
Kyllähän minä tällä vähäisellä laskutaidollani pärjäilisin loppuelämäni, mutta olisi todella mukava pystyä tuota isompaa lapsenlasta (ja usein kavereitaankin) vähän matematiikassa neuvomaan. Pienempi on rento tyyppi ja pystyy keskittymään tunnilla vaikka muut tanssisivat pulpeteilla.
Suksillakaan en osaa, isoissa mäissä tapaan kaatua suosiolla jo hyvissä ajoin ennen uhkaavan näköistä puuta. - Pirre*
bessie* kirjoitti:
Oppiihan lapset, mutta eivät samaan tahtiin. Vanhempi lapsenlapseni ei oikein pysty keskittymään jos on paljon häiriötekijöitä, ja luokalla sattuu olemaan kaksi oikein rauhatonta poikaa ja yksi tyttö, joka yksinkertaisesti lähtee vähän väliä pulpetistaan kävelemään omia aikojaan. Lisäksi pari, jotka helposti lähtevät touhuun mukaan.
On sitten kotona yritettävä ottaa kiinni niitä asioita, jotka tunnilla menivät ohi. Vaan milläs neuvot, jos et osaa.
Kirjoitin tuolla aikaisemmin, että olen hyvä oivaltamaan, kuinka joku asia pitäisi laskea. Tarkennan, olen siis hyvä oivaltamaan, mitä tietoja tarvitaan mutta en välttämättä osaa niitä itse laskea, helpoimmalla tavalla ainakaan.
Saatan esim. tokaista pomolle, että älä nyt taas, nämä on laskettava palkkakatteeseen saakka ennen kuin voi vertailla, mutta minulta jää melko varmasti laskematta vaikka kaikki työkalut saisinkin.
Katselen tässä ns. Aalto maljakkoa. Yhtäkään tietoa siitä en pystyisi laskemalla selvittämään, vaikka loppuelämäni yrittäisin, mutta tilavuuden osaisin sentään mitata. Putkimaisesta isosta maljakosta pystyisin kai laskemaan tilavuudet ja pinta-alat, jos netistä löytäisin apua. Minkäänlaista kaavaa ei ole päässä.
Kerran halusin selvittää, paljonko autoni kuluttaa polttoainetta työmatka-ajossani. Tankkasin piripintaan, ajelin aikani ja tankkasin uudestaan piripintaan. Kirjoitin litrat ja mittarilukemat ylös ja siihen se jäi...
Kyllähän minä tällä vähäisellä laskutaidollani pärjäilisin loppuelämäni, mutta olisi todella mukava pystyä tuota isompaa lapsenlasta (ja usein kavereitaankin) vähän matematiikassa neuvomaan. Pienempi on rento tyyppi ja pystyy keskittymään tunnilla vaikka muut tanssisivat pulpeteilla.
Suksillakaan en osaa, isoissa mäissä tapaan kaatua suosiolla jo hyvissä ajoin ennen uhkaavan näköistä puuta.Opin mutkamäenkin, mutta en ehkä enää riskeeraisi..:)
Mutta, Aalto -maljakko oisikin melkoinen laskettava, he onneksi ei tarvia, putkimainen pyöreä..sehän opittiin jo kansiksessa, pohjan pinta-ala kertaa korkeus..siis tilavuus niin.
P.s. levottomat luokat on ongelma tänä päivänä, tai siis se että oppilaat saa liikkua vapaasti luokassaan, - toisaalta hyvä, mutta ei kaikille, niinkuin kerroit.
Joskus tuntuu kuinka ne opettajat jaksavat nykyajan lapsia, vaikka opinhan he siihen työhän on saaneet. - Bensalaskuri
bessie* kirjoitti:
Oppiihan lapset, mutta eivät samaan tahtiin. Vanhempi lapsenlapseni ei oikein pysty keskittymään jos on paljon häiriötekijöitä, ja luokalla sattuu olemaan kaksi oikein rauhatonta poikaa ja yksi tyttö, joka yksinkertaisesti lähtee vähän väliä pulpetistaan kävelemään omia aikojaan. Lisäksi pari, jotka helposti lähtevät touhuun mukaan.
On sitten kotona yritettävä ottaa kiinni niitä asioita, jotka tunnilla menivät ohi. Vaan milläs neuvot, jos et osaa.
Kirjoitin tuolla aikaisemmin, että olen hyvä oivaltamaan, kuinka joku asia pitäisi laskea. Tarkennan, olen siis hyvä oivaltamaan, mitä tietoja tarvitaan mutta en välttämättä osaa niitä itse laskea, helpoimmalla tavalla ainakaan.
Saatan esim. tokaista pomolle, että älä nyt taas, nämä on laskettava palkkakatteeseen saakka ennen kuin voi vertailla, mutta minulta jää melko varmasti laskematta vaikka kaikki työkalut saisinkin.
Katselen tässä ns. Aalto maljakkoa. Yhtäkään tietoa siitä en pystyisi laskemalla selvittämään, vaikka loppuelämäni yrittäisin, mutta tilavuuden osaisin sentään mitata. Putkimaisesta isosta maljakosta pystyisin kai laskemaan tilavuudet ja pinta-alat, jos netistä löytäisin apua. Minkäänlaista kaavaa ei ole päässä.
Kerran halusin selvittää, paljonko autoni kuluttaa polttoainetta työmatka-ajossani. Tankkasin piripintaan, ajelin aikani ja tankkasin uudestaan piripintaan. Kirjoitin litrat ja mittarilukemat ylös ja siihen se jäi...
Kyllähän minä tällä vähäisellä laskutaidollani pärjäilisin loppuelämäni, mutta olisi todella mukava pystyä tuota isompaa lapsenlasta (ja usein kavereitaankin) vähän matematiikassa neuvomaan. Pienempi on rento tyyppi ja pystyy keskittymään tunnilla vaikka muut tanssisivat pulpeteilla.
Suksillakaan en osaa, isoissa mäissä tapaan kaatua suosiolla jo hyvissä ajoin ennen uhkaavan näköistä puuta.Bensankulutus - laskuesimerkki:
0) tankki täyteen ja mittarilukema 12000 km
1) tankki täyteen: 32,4 litraa ja
uusi mittarilukema 12720 km
32,4 litralla on ajettu 720 kilometriä.
Paljonko kului sadalla?
720 km = 7,2 sataa km.
Jaetaan luku 32,4 luvulla 7,2 ja tulokseksi saadaan 4,5 eli bensankulutus oli 4,5 litraa sadan kilometrin matkalla.
Pidän itse välillä kirjaa tankkauksista ja kulutuksesta. Käytin joskus ruutuvihkoa ja myöhemmin laskentataulukkoa.
Testaan tässä onnistunko kirjoittamaan esimerkin listasta. (Ajetulle matkalle voi lisätä oman sarakkeen.)
Kilometrilukema # tankkaus litrat # kulutus
0) 12000 # aloitus
1) 12700 # 32,4 litraa # 4,2 l/100 km
2) 13960 # 50,3 litraa # 4,0 l/100 km
2) ajettu 1260 km 50,3 litralla = 3,992 l/100 km = pyöristettynä 4,0.
Homman voi varmaan hoitaa helpommin tai vielä vaikeammin. - bessie*
Bensalaskuri kirjoitti:
Bensankulutus - laskuesimerkki:
0) tankki täyteen ja mittarilukema 12000 km
1) tankki täyteen: 32,4 litraa ja
uusi mittarilukema 12720 km
32,4 litralla on ajettu 720 kilometriä.
Paljonko kului sadalla?
720 km = 7,2 sataa km.
Jaetaan luku 32,4 luvulla 7,2 ja tulokseksi saadaan 4,5 eli bensankulutus oli 4,5 litraa sadan kilometrin matkalla.
Pidän itse välillä kirjaa tankkauksista ja kulutuksesta. Käytin joskus ruutuvihkoa ja myöhemmin laskentataulukkoa.
Testaan tässä onnistunko kirjoittamaan esimerkin listasta. (Ajetulle matkalle voi lisätä oman sarakkeen.)
Kilometrilukema # tankkaus litrat # kulutus
0) 12000 # aloitus
1) 12700 # 32,4 litraa # 4,2 l/100 km
2) 13960 # 50,3 litraa # 4,0 l/100 km
2) ajettu 1260 km 50,3 litralla = 3,992 l/100 km = pyöristettynä 4,0.
Homman voi varmaan hoitaa helpommin tai vielä vaikeammin.Kiitos
Tavoitteenani oli laskea yhden edestakaisen työmatkan hiinta, vain ja ainoastaan bensakulujen osalta. Tuolla pääsen alkuun.
Päässäni teen kaikenlaisia pitkän tähtäimen suunnitelmia ja laskutoimituksiakin, mutta tämän tapaisissa jutuissa minulla on todella vahva taipumus luovuttaa jo ensimmäisessä kohdassa tai vielä tyypillisempää, etten viitsi edes yrittää.
Excelin käyttö yksityiselämässä tyssää siihen, etten saa yksinkertaisintakaan kaavaa tehtyä. Mutta enpä tuota toisaalta tarvitsekaan, olen hyvin kartalla ilman mitään erityisiä laskutoimituksia.
Jos joskus ihmetyttää, että mihinkähän on rahaa mennyt niin vilkaisen tiliotteita.
Melkein kertavilkaisulla ja vähän sinnepäin päässälaskulla huomaan heti minkä "sarakkeen" loppusumma on poikkeavan suuri. Joskus harvoin joutuu aivan outoa yrityksen nimeä miettimään, rättipuolelle yleensä on mennyt.
Vaikeamman jälkeen se minun on tehtävä, jos oikein tosissani ja tarkasti
joudun jotain laskemaan. En osaa "oikaista" vaan joudun tekemään ison määrän yksittäisiä laskutoimituksia jne.. - tulipa sanottua...
bessie* kirjoitti:
Kiitos
Tavoitteenani oli laskea yhden edestakaisen työmatkan hiinta, vain ja ainoastaan bensakulujen osalta. Tuolla pääsen alkuun.
Päässäni teen kaikenlaisia pitkän tähtäimen suunnitelmia ja laskutoimituksiakin, mutta tämän tapaisissa jutuissa minulla on todella vahva taipumus luovuttaa jo ensimmäisessä kohdassa tai vielä tyypillisempää, etten viitsi edes yrittää.
Excelin käyttö yksityiselämässä tyssää siihen, etten saa yksinkertaisintakaan kaavaa tehtyä. Mutta enpä tuota toisaalta tarvitsekaan, olen hyvin kartalla ilman mitään erityisiä laskutoimituksia.
Jos joskus ihmetyttää, että mihinkähän on rahaa mennyt niin vilkaisen tiliotteita.
Melkein kertavilkaisulla ja vähän sinnepäin päässälaskulla huomaan heti minkä "sarakkeen" loppusumma on poikkeavan suuri. Joskus harvoin joutuu aivan outoa yrityksen nimeä miettimään, rättipuolelle yleensä on mennyt.
Vaikeamman jälkeen se minun on tehtävä, jos oikein tosissani ja tarkasti
joudun jotain laskemaan. En osaa "oikaista" vaan joudun tekemään ison määrän yksittäisiä laskutoimituksia jne..bessie*
Miksi olet kuin minä, mutta nopeampi. Aina kun yritän johonkin vastausta hioa, niin sinulta se on jo tullut, joten minulle jää vain se jee, jee hommeli.
En ole ihan varma, mutta oletko sinäkin hieman kirjanpito alalla? Ja, sekin viellä!!!
Toisaalta on aivan hienoa, että on tavannut täältä samoin ajattelevan, vaikka en ole ihan kaikkiin kommenteihisi tutustunutkaan, sillä minulla on välillä se elämä, jota täällä kuulutetaan niin usein.
Siitä olen pahoillani, että täällä tyrmätään aika pian mahdollisia uusia kirjoittajia, kun ajatellaan, että kaikilla on ollut mahdollisuus osallistua jo "ammoaikoina" ja se se on meidän ikäisillä vain hetkonen tuo kymmenisen vuotta.
Tiedän useita, joille olen opastanut tietsikan niitä alkeita, joita itse osaan ja ohjannut myös ikäisiäni tälle palstalle.
On todella loukkaavaa, kun aloittelija tulee tänne ja esittä jonkun mielestään hyvän kysymyksen, niin "palsta kunigas" tulee ja ilmoittaa, että tästä on jo keskusteltu, ja MINÄ olen jo tehnyt aloitteen!!!!
Sen jälkeen tulee toinen ilveilijä, joka ei halua aikuistua, vaan alkaa leikkiä "hipapsta", mitätöi omat puutteensa johonkin leikki/feikkiin, aliarvioiden toisten kirjoituksia. No, siihen sinä et puutu, mutta minua ärsyttää tuo ylimielinen käytös täällä näiden "kuningas ja kuningatar " henkilöiden taholta. tulipa sanottua... kirjoitti:
bessie*
Miksi olet kuin minä, mutta nopeampi. Aina kun yritän johonkin vastausta hioa, niin sinulta se on jo tullut, joten minulle jää vain se jee, jee hommeli.
En ole ihan varma, mutta oletko sinäkin hieman kirjanpito alalla? Ja, sekin viellä!!!
Toisaalta on aivan hienoa, että on tavannut täältä samoin ajattelevan, vaikka en ole ihan kaikkiin kommenteihisi tutustunutkaan, sillä minulla on välillä se elämä, jota täällä kuulutetaan niin usein.
Siitä olen pahoillani, että täällä tyrmätään aika pian mahdollisia uusia kirjoittajia, kun ajatellaan, että kaikilla on ollut mahdollisuus osallistua jo "ammoaikoina" ja se se on meidän ikäisillä vain hetkonen tuo kymmenisen vuotta.
Tiedän useita, joille olen opastanut tietsikan niitä alkeita, joita itse osaan ja ohjannut myös ikäisiäni tälle palstalle.
On todella loukkaavaa, kun aloittelija tulee tänne ja esittä jonkun mielestään hyvän kysymyksen, niin "palsta kunigas" tulee ja ilmoittaa, että tästä on jo keskusteltu, ja MINÄ olen jo tehnyt aloitteen!!!!
Sen jälkeen tulee toinen ilveilijä, joka ei halua aikuistua, vaan alkaa leikkiä "hipapsta", mitätöi omat puutteensa johonkin leikki/feikkiin, aliarvioiden toisten kirjoituksia. No, siihen sinä et puutu, mutta minua ärsyttää tuo ylimielinen käytös täällä näiden "kuningas ja kuningatar " henkilöiden taholta."tulipa sanottua..."
Minä en usko että bessie* on pahoillaan, sen verran kauan on hän mukanamme ollut.
Ja nauttii siitä mitä saa, ja siitä mitä me saamme aikaan.
Hän ei enää turhia raapusta, vaan pitää meitä hereillä.
Samoin kun me muutkin vanhukset.
Uusi keksintökin pitää täällä markkinoida., vaan ihan hölmöksi ei kannata heittäytyä.
Varsinkin oikeinkirjoitus on tärkeää.
H.- bessie*
tulipa sanottua... kirjoitti:
bessie*
Miksi olet kuin minä, mutta nopeampi. Aina kun yritän johonkin vastausta hioa, niin sinulta se on jo tullut, joten minulle jää vain se jee, jee hommeli.
En ole ihan varma, mutta oletko sinäkin hieman kirjanpito alalla? Ja, sekin viellä!!!
Toisaalta on aivan hienoa, että on tavannut täältä samoin ajattelevan, vaikka en ole ihan kaikkiin kommenteihisi tutustunutkaan, sillä minulla on välillä se elämä, jota täällä kuulutetaan niin usein.
Siitä olen pahoillani, että täällä tyrmätään aika pian mahdollisia uusia kirjoittajia, kun ajatellaan, että kaikilla on ollut mahdollisuus osallistua jo "ammoaikoina" ja se se on meidän ikäisillä vain hetkonen tuo kymmenisen vuotta.
Tiedän useita, joille olen opastanut tietsikan niitä alkeita, joita itse osaan ja ohjannut myös ikäisiäni tälle palstalle.
On todella loukkaavaa, kun aloittelija tulee tänne ja esittä jonkun mielestään hyvän kysymyksen, niin "palsta kunigas" tulee ja ilmoittaa, että tästä on jo keskusteltu, ja MINÄ olen jo tehnyt aloitteen!!!!
Sen jälkeen tulee toinen ilveilijä, joka ei halua aikuistua, vaan alkaa leikkiä "hipapsta", mitätöi omat puutteensa johonkin leikki/feikkiin, aliarvioiden toisten kirjoituksia. No, siihen sinä et puutu, mutta minua ärsyttää tuo ylimielinen käytös täällä näiden "kuningas ja kuningatar " henkilöiden taholta.Sinulle, "tulipa sanottua..."
Saattaahan se olla niinkin, että minä olen joskus ajatellut sinun kanssasi samoin ja sinä olet ollut nopeampi ajatuksesi kirjoittamaan.:)
En ole kirjanpitoalalla, ei minusta siihen olisi. Parin eksän laskutuksen ja alustavat paperityöt olen hoitanut, jämptistikin.
On minussa tiettyä periksi antamattomuutta ja sinnikkyyttä ja sellaistakin, että asioiden pitää stemmata, mutta olen liian mukavuudenhaluinen/kilpailuhengetön/kunnianhimoton poistuakseni järin kauas omalta mukavuusalueeltani.
Kyllähän täällä olisi tilaa, uudet kijoittajat olisivat todella tervetulleita minunkin mielestäni. - bessie*
hunksz kirjoitti:
"tulipa sanottua..."
Minä en usko että bessie* on pahoillaan, sen verran kauan on hän mukanamme ollut.
Ja nauttii siitä mitä saa, ja siitä mitä me saamme aikaan.
Hän ei enää turhia raapusta, vaan pitää meitä hereillä.
Samoin kun me muutkin vanhukset.
Uusi keksintökin pitää täällä markkinoida., vaan ihan hölmöksi ei kannata heittäytyä.
Varsinkin oikeinkirjoitus on tärkeää.
H.Hölöhölö taas, Hunksz
Mikäli palstalle syystä tai toisesta tule uusia kirjoittajia, niin taatusti OLEN pahoillani.
Koskaan en ole ollut "mukananne". Palstalle olen kirjoitellut n. 4 ja puoli vuotta.
Sinä ota nautintosi mistä lystäät, mutta älä ole tietävinäsi mitään minun nautinnoistani. Saattaa olla melko vieraita alueita sinulle ne joista minä nautinnoksi luokittelemani asiat saan.
Täällä kirjoittelu on ajankulua, ei enempää, ei vähempää. Oikeaa elämää silti tämäkin, minulle. - bessie*
bessie* kirjoitti:
Hölöhölö taas, Hunksz
Mikäli palstalle syystä tai toisesta tule uusia kirjoittajia, niin taatusti OLEN pahoillani.
Koskaan en ole ollut "mukananne". Palstalle olen kirjoitellut n. 4 ja puoli vuotta.
Sinä ota nautintosi mistä lystäät, mutta älä ole tietävinäsi mitään minun nautinnoistani. Saattaa olla melko vieraita alueita sinulle ne joista minä nautinnoksi luokittelemani asiat saan.
Täällä kirjoittelu on ajankulua, ei enempää, ei vähempää. Oikeaa elämää silti tämäkin, minulle.Siis "Mikäli palstalle EI syystä tai jne..
- tulipahan sanottua
bessie* kirjoitti:
Sinulle, "tulipa sanottua..."
Saattaahan se olla niinkin, että minä olen joskus ajatellut sinun kanssasi samoin ja sinä olet ollut nopeampi ajatuksesi kirjoittamaan.:)
En ole kirjanpitoalalla, ei minusta siihen olisi. Parin eksän laskutuksen ja alustavat paperityöt olen hoitanut, jämptistikin.
On minussa tiettyä periksi antamattomuutta ja sinnikkyyttä ja sellaistakin, että asioiden pitää stemmata, mutta olen liian mukavuudenhaluinen/kilpailuhengetön/kunnianhimoton poistuakseni järin kauas omalta mukavuusalueeltani.
Kyllähän täällä olisi tilaa, uudet kijoittajat olisivat todella tervetulleita minunkin mielestäni.bessie*
Jo vain meidän "kuningas" ehti väliin ja huomautti oikeinkirjoituksesta, joten lukaisin kirjoitukseni, mutta ilmeinen lukihäiriö minullakin on, koska en virhettä havainnut, mutta minullahan on kirjoituksesta -5, matikasta -5, kun taas urheilu, musiikki ja laulu on kymppejä.....hieman miinustellen.
Jotenkin tuo lukihäiriö on ilmestynyt minullekkin vasta nyt, sillä ristikoita täytellessä jokin sana on hetkenpäästä aivan toinen?? Olisikohan silmälaseissa vikaa, vai minun silmissäni?
Noista kirjanpidoista, niin sekin riittää, että muistat,
kummasa laatikossa on se debet ja kredit? Sehän on vanha vitsi kirjanpitäjistä.
Harmi, että omista lapsistani en saanut "talous ihmisiä", koska vanhin totesi kerran kysyessäni ostosten hintaa, joka ylitti silloisen budjetin. "Mitäs tuo, yks rahaa, kaks rahaa"!!!!!!
Tuokin asia, että asioiden pitää stemmata on niin minua, mutta nyt on minullakin asiat muuttuneet. Onko tämä nyt sitä vanhuutta, että debet ja kredit eivät sittenkään tarvitse olla tasan? - Juska pussista
... kirjoitti:
Sivusta.
Itellä oli aikanaan lukemaan opettelu äärettömän hankalaa. Juu tavaamalla. Mä en yksinkertaisesti voinut kai tajuta, mitä tekemisellä sanoilla ja yksittäisillä kirjaimilla on keskenään. Kirjaimet osasin ja sanat ymmärsin, mutten saanut millään päähäni miten ne muka liittyivät yhteen, kaks eri asiaa.
Muistan vieläkin kun opin sitten lukemaan. Istuin uunin edessä ja kerettiläisesti jankkasin Nakke Nakuttajaa(Akuhan sen olisi pitänyt olla). Tavasin ja tavasin, eikä homma edennyt. Sitten tapahtui jotain, aloin katsomaan kai tekstiä, en yksittäisiä kirjaimia ja sitten luin suoraan.
Tavaaminen ei ollut ainakaan mun kohdalla oikea menetelmä, teki ihan järkevästä asiasta kakaralle liian vaikeatajuisen ja aikaa tuhrautui joutavuuteen aivan älyttömästi, koska piti ensin opella täysin asiaan kuulumaton asia.
=DW=Sellainen lapsi ei yleensä tavaa, joka oppii itsekseen lukemaan. Muistan, miten "kauhuissamme" me vanhemmat olimme, kun lapsi oppi itsekseen kirjoittamaan ja lukemaan. 1970-luvulla varoteltiin jatkuvasti, että liian varhainen lukemaan oppiminen estää lasta pärjäämästä koulussa. Onneksi tieto ei näyttänyt pitävän paikkansa.
Me vanhemmat vain vastasimme lapsen kysymyksiin, mutta muutoin vältimme opettamista ja jopa oppimisen tukemista. Kesti kauan ennen kuin lapsi huomasi isojen ja pienten kirjainten kokoeron omassa tekstissään. Hän kävi kysymässä yksittäisten kirjainten malleja ja oppi kirjoittamaan ensin ja sitten vasta lukemaan.
Ekaluokkaisena lapsi oppi tavaamaan luettelemalla sanoja hyppiessään, se toimii näköjään hyvin suomen kielellä. Onneksi hänelle osui hyvä opettaja, joka antoi koulussa ylimääräisiä tehtäviä toisten harjoitellessa alkeita. Tasokurssit olivat loppuneet juuri niihin aikoihin, ja se lisäsi vanhempien huolta.
Myöhemmin minulle selvisi, että omaehtoinen oppiminen tapahtuu yleensä juuri tuossa järjestyksessä. Maria Montessori taisi ottaa asian esille omaa nimeään kantavaan oppimisen tukijärjestelmää kehitellessään. Muistelen kuulleeni, että tavaamisen merkitystä olisi vähennetty ainakin joissain kouluissa lukemista opetettaessa.
Yhtä nollaa kannattaa ajatella tyhjänä.
6 kertaa tyhjä on tyhjää, vaikka tyhjät laittaisi päällekkäin, rinnakkain tai ylösalaisin.
50 50 on 100, vaikka siinä nollia onkin. Hassua on, jos ajattelee että 5 tyhjää 5 tyhjää on 1 tyhjää, mutta kyllä se kaikki on tyhjää täynnä.
Sata kertaa tyhjä on tyhjää, jos siihen lisää yhden, on teoriassa taaskin tyhjää, mutta silloin palataan taas nollaan, laskemisesta kun on kyse, ja 0 1 on yksi.
H.Tuolta voit tarkistaa kuinka laskutoimitus tapahtuu ja missä järjestyksessä.
http://www.mv.helsinki.fi/sauli/ka1/MatKertausTehtavia0.pdfNittaminax kirjoitti:
Tuolta voit tarkistaa kuinka laskutoimitus tapahtuu ja missä järjestyksessä.
http://www.mv.helsinki.fi/sauli/ka1/MatKertausTehtavia0.pdf"Nittaminax"
Oikeastansa en kirjoittanut laskennasta :)
Hölmö, ihastuttava nainen :)
H.hunksz kirjoitti:
"Nittaminax"
Oikeastansa en kirjoittanut laskennasta :)
Hölmö, ihastuttava nainen :)
H.Peehana!!!
unhdin.
Nimim: Ykkönen
H.hunksz kirjoitti:
Peehana!!!
unhdin.
Nimim: Ykkönen
H.No etpä tietenkään, laskennasta......
Unhdin....
- nolla
Tavalliset tavat ovat hyvin riittäneet. TV:ssä oli kerran mies joka laski päässä nopeammin kuin tietokone, sillä siinäkin täytyy tehtävä kirjoittaa (melko vaikeita).
Kerto laskussa ex 65x65= 5x5 =25 7x6=42 siis 4225 paljon muitakin mutta ei ole käyttöä, pitää vain laskea päivän tuloja tai menoja,- eläkkeellä.
Nyt olen laskenut mikä on eläke kun ole 75-85 jos elän?- av
hunksz kirjoitti:
"nolla"
Ai?
No hyvä.
Pääasia on että huuhaa jatkuu.
H.NiiN, myös sinulla ja minulla.
Pörssit nousee ja eläke. - av
av kirjoitti:
NiiN, myös sinulla ja minulla.
Pörssit nousee ja eläke.Raha ei ole huuhaa. Raha on elämä ilman muuta ,ajalla tulevat nollat esiin---nyt anteeksi-- välillä ja aina on järki vähissä.
- älykäsitse
Kun en jaksanut lukea ekaviestiä enempää tätä sontaa, niin totean vain aloittajalle, että se on vain älykkyydestä kiinni.
- demeter
Minkähän lajin matematiikkaa meinaat (aloittaja) ?
Minulla on varmasti jonkin lajin ADHD, kun en pystynyt keskittymään matematikkaan koulussa. Ammattiopinnoissa löysin kuitenkin oman lajini: kustannuslaskennan. Se oli minulle tosi helppoa ja siitä on kyllä ollut hyötyä myöhemminkin - elämänhallinnassa ja omien raha-asioitten hoidossa.
Myös yhtälöistä pidin ja niillä ratkaisen edelleen joitakin juttuja. - meeriamanda
Matematiikka on helppoa kun sisäistää kaavat ja kysymyksen.
Lasken ns. päässäni jo tuloksen kun kaveri nyhrää laskimensa kanssa. ;)) No en todellakaan osaa ja koulussakin se opetus oli taululla seisottamista ja ivaamista.
On muuten ainoo opettaja jota vihaan vieläkin , vastapainona sain ilmiömäiset käden taidot ja noi laskimet pelastaa nykyisin pulasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elina Valtosella täydellinen mahalasku Ylen Ykkösaamussa. Ei hallitse alkuunkaan tonttiaan.
Ulkoministerimme Elina Valtosen haastattelu Ylen Ykkösaamussa 25.1.2025 oli jotain niin kiusallista katsottavaa, ettei4713283- 1491506
- 851231
Maisa Torppa
Voitto oikeudesta. Tässä näkee miten huteralla pohjalla nuo syytökset ovat. Hyvä Maisa 💖. IL1191114- 2261073
Nainen, haluatko olla haluttava
Miettinyt tässä salaisuutta sun vetovoimallesi. Kaunis? Kyllä. Kiinnostava luonne? Kyllä. Hyvä kroppa? On. Harrastukset,441011Kerro yksi positiivinen kokemus kaivatusta
Voi tunnistaa. Jos ei ole positiivista, voi kertoa negatiivisen. Ne ehkä jää mieleen paremmin.37981Olen niin pettynyt itseeni
Että sait väärän kuvan minusta ja luulit etten ole kiinnostunut ja menit eteenpäin. Miten nyt käy jos vielä haluamme toi40980- 10930
- 102922