En voi mitään sillke, mutta en arvosta liputtomana kulkevia veneitä olivatpa sitten purje- tai konepaatteja. Kalastuspaatit ovat erikseen. En arvosta kovinkaan paljon myöskään Suomen lippu-veneilijöitä. Veneily- tai purjehdusseuran lippu kertoo jo jonkinmoisesta tasosta, ainakin sen että vene on katsastettu.
Lippu kertoo veneilijästä
61
10026
Vastaukset
- siniristi
Tuntuu olevan aika karsee ihmisten ja veneilijöiden luokittelujärjestelmä.Aparthaidia.Kaikkien pitäisi vai pakko kuulua johonkin veneilyseuraan? Äly hoi älä jätä. Kaikki katsastusvarusteet tarraa ja seuranlippua uupumatta voivat olla jokaisessa muussakin kipossa mukana.Kai arvostat ihmisiä muutenkin sen mukaan, onko niillä mersut ja huippuduunit.
- (kireellä?)
Hohoo!!!!!
En minäkään arvosta yhtään ilman ylioppilaslakkia
kulkevia henkilöitä...lakki sentään kertoo, että
on viitsinyt hankkia kirjatietoa!!!- seglare N
Tuo nyt on itsestään selvyys tuo lippuun liittyvä arvostuskysymys. Liputtomista valtaosa on pikkupurtiloilla keikkuvia mutta onhan siellä tietysti niitä tupakkilaatikon kanteen piirrettyjä peltirumiluksia, pihahyysin vieressä hitsailtuja. Sellaisen kun kyhää ei ole enää rahaa seurajäsenyyteen puhumattakaan hätäraketeista, joita ne kyllä usein tarvitsevat. Ikävä joutua sellaisen viereen vierassatamassa, veneilytaitoja ei ole eikä myöskään käytöksen kirjaa ole tullut luetuksi. On se nähty. Seuralippu ei sinällään tee veneilijää muita arvostetummaksi, mutta kyllä se jonkinlainen viite on siitä että ruorissa on asiansa osaava, vastuullinen veneilijä.
- Hessu
seglare N kirjoitti:
Tuo nyt on itsestään selvyys tuo lippuun liittyvä arvostuskysymys. Liputtomista valtaosa on pikkupurtiloilla keikkuvia mutta onhan siellä tietysti niitä tupakkilaatikon kanteen piirrettyjä peltirumiluksia, pihahyysin vieressä hitsailtuja. Sellaisen kun kyhää ei ole enää rahaa seurajäsenyyteen puhumattakaan hätäraketeista, joita ne kyllä usein tarvitsevat. Ikävä joutua sellaisen viereen vierassatamassa, veneilytaitoja ei ole eikä myöskään käytöksen kirjaa ole tullut luetuksi. On se nähty. Seuralippu ei sinällään tee veneilijää muita arvostetummaksi, mutta kyllä se jonkinlainen viite on siitä että ruorissa on asiansa osaava, vastuullinen veneilijä.
Hei!
Arvaatkaas, miten katkeralta tuntuu lukea tuollaista! Itse olen ollut 20 v. venekerhon puheenjohtajana ja palkittu Veneilyliiton hopeisella kunniamerkillä. Nyt tilanne on kuitenkin se, että enää en voi olla minkään veneily-yhdistyksen jäsen luottamustoimieni vuoksi koska olen neutraali eli puolueeton joka taholle. Joten tällä hetkellä veneessäni liehuukin vain siniristilippu ja ei kukaan ole minua mitenkään sentään sortanut asian vuoksi. Joten älkää hyvät ihmiset kirjoitelko tuollaisia mistä ette tiedä! Sitä paitsi kyllä veneseurat tekevät hyvää työtä veneilyn hyväksi mutta eivät silti kaikki voi kuulua veneseuroihin! Se siitä!
Siniristilippuveneilijä - nana
Hessu kirjoitti:
Hei!
Arvaatkaas, miten katkeralta tuntuu lukea tuollaista! Itse olen ollut 20 v. venekerhon puheenjohtajana ja palkittu Veneilyliiton hopeisella kunniamerkillä. Nyt tilanne on kuitenkin se, että enää en voi olla minkään veneily-yhdistyksen jäsen luottamustoimieni vuoksi koska olen neutraali eli puolueeton joka taholle. Joten tällä hetkellä veneessäni liehuukin vain siniristilippu ja ei kukaan ole minua mitenkään sentään sortanut asian vuoksi. Joten älkää hyvät ihmiset kirjoitelko tuollaisia mistä ette tiedä! Sitä paitsi kyllä veneseurat tekevät hyvää työtä veneilyn hyväksi mutta eivät silti kaikki voi kuulua veneseuroihin! Se siitä!
SiniristilippuveneilijäItse en kuulu seuraan maantieteellisistä syistä, mutta olen aktiivinen ja vastuuntuntoinen purjehtija. Aika loukkaava kommentti.
- tsbmw
nana kirjoitti:
Itse en kuulu seuraan maantieteellisistä syistä, mutta olen aktiivinen ja vastuuntuntoinen purjehtija. Aika loukkaava kommentti.
Jos paatti on Merenkulkupiirin katsastama ei se oikeuta seuran lippuun. Siniristilipullisissa veneissä on varmasti meitä vapaan aatteen kulkijoitakin, joilla paatti on kuitenkin yli seuratason vaatimusten.
- Hessu
tsbmw kirjoitti:
Jos paatti on Merenkulkupiirin katsastama ei se oikeuta seuran lippuun. Siniristilipullisissa veneissä on varmasti meitä vapaan aatteen kulkijoitakin, joilla paatti on kuitenkin yli seuratason vaatimusten.
Merellä kulkijoita meitä taitaa olla monenlaisia ja kun tuota keskustelua vähän lueskelee ja seurailee, tulee mieleen että aikamoinen purjehtijoiden ja veneilijöiden lastentarha on tämä palsta ja moni ei varmaan edes viitsi edes kirjoitella näihin mitään. Mutta ei minulla mitään veneseuratoimintaa vastaan mitään ole, eipä vain ole mahdollisuuksia olla edes jäsen ja siitäkin tämä ex-seurani tuntuu kiistelevän että olenko jotain heille vai en. 20 vuotta oli todella pitkä aika vetää vajaan parinsadan veneilijän yhteisöä ja täytyy sanoa että oli se mielenkiintoista aikaa nähdä veneilijän elämää moneltakin kantilta. Mutta taidan sitten olla enemmän isojen merien kulkija kuin seuraveneilijä. Olen syntynyt laivassa keskellä Suomenlahtea ja ollut meidän omassa pienessä 30-metrisessä paatissa töissä 5-vuotiaasta lähtien ja kouluunkin piti veneellä mennä. 15-kesäisenä menin isommille laivoille valtamerille töihin ja sieltä sitten kotikaipuu toi minut kotirantaan venekerhon vetäjäksi. Joten kyllä seuralippu olisi kiva pitää, mutta kun ei voi ja en enää niissä ympyröissä luottamustoimieni vuoksi voi olla, tuntuu tämä edelleen aika katkeralta. Silti täytyy kyllä sanoa että kun suurella paatillani tulen joskus johonkin satamaan tai saaren rantaan, kyllä veneilijät aika ystävällisesti ovat minua aina kohdelleet vaikka minulla Suomen lippu liehuukin seuralipun asemasta. Paattiani en voi katsastaakaan, minulla on kyllä varustus parempi kuin vaatimukset sanoisivat ja kyllä katsastuskin olisi tietysti suotavaa olla kaikille, mutta se koskettaakin vain Suomen Veneilyliiton jäsenkunnan veneitä eli veneseurojen jäseniä. Nuo keskusteluissa tarkoitetut veneilijät ovatkin usein niitä, joiden tärkein varustus on alkoholi ja muu onkin sitten aivan mitä sattuu. Ahvenanmaalla Kökarissa olen kerran nähnyt pienen avoveneen, jossa oli viisi miestä, kellään ei mitään pelastusliivejä, tyhjennysvälineenä kumisaapas, airona laudanpätkä, yksi ainoa köysi oli koko paatissa keulaan kiinnitettynä. Moottori oli 80hv perärutku ja senkin käynti oli vähän niin tai näin. Tärkein varustus oli pari koppaa olutta ja hilpeä mieli. Kun kysyin että mistä sitä oikein tullaan, vastaus oli että Kotkan suunnasta Helsingin ja Hangon kautta oli saavuttu. Kysyvät että koskas Maarianhamina tulee vastaan...?! Jokin Kotkan ruusu-merkki oli veneessä tunnuksena. Seuraavana aamuna merivartiosto koetti saada tuota paattia kiinni, mutta niin vain tuo Kotkan vene onnistui suuntaamaan luotojen välistä länttä kohti ja todella kovaa meni menojaan. Että tällaista, seurakulttuurista ei tietoakaan. Kaikkea näkee kun vanhaksi elää!
Kesäterveisin: Hessu
- 2.Veneilijä
olihan toi provo? Kirjoitustaitosi kertoo jotain myös omista taidoistasi......
- sopuli
On varmaan provoa,mutta sen verran vielä,että katsastus ja lippu perässä ei tarkoita kuin,että veneessä on paljon hyödytöntä roinaa,jota ei ikinä käytetä/tarvita.Ihan varmuuden varalta.Voi olla, että pappa betalar ja ollaan merikarhuissakin ilman,että on upouudella 40-jalkaisella laiturista vielä irrottu.Hyvä veli verkosto suosittelee ja todistelee merimiestaitoja pursiseuralle ja silleen.
- Elan33
Eikö toi seuran lippu ole merkki siitä, että ei ole varaa omaan laituriin?
- skönäri
VOi se tarkoittaa sitäkin, mutta minulle ja monelle muulle se tarkoittaa sitä, että voin osallistua kilpailuihin ja edustaa seuraani näissä tapahtumissa.
- Micke
Samaa mieltä.
Valtaosa liputtomista veneilijöistäkin on varmasti tietoisia ja taitoisia, mutta taidottomia on aivan varmasti heidän joukossaan enemmän verrattuna lipullisiin.
Esim. vierassatamassa laitan veneen paljon mieluummin lipullisen veneen perään kuin liputtoman. Lipullisen veneen omistajat tietävät (yleensä ja useammin) miten vene kiinnitetään siten, että se ei tee haittaa mm. naapuriveneelle (fendareita riittävästi ja oikeissa kohdissa, joustimet köysissä ja oikeat köydet, nostimet siten, ettei ne kolise jne.). Lisäksi tämä katsastusaspekti.
Veneseuran jäsen voi olla, vaikka ei hankkisi laituripaikkaa kerholta. Pääseehän sitten mukaan esim. retkisaariin, jos sellaisia on, koulutuksiin, junnut pääsee kursseille jne.- jolly roger
No voi Härregyyyyyyd Nilsson, Micke ja muut!!
Olishan se nyt AIVAN kamalaa jos joutuisi pistämään
veneen parkkiin liputtoman veneen viereen. Ymmärrän
teitä täysin!! Itsekkin kiertelen aina supermarketin
parkkipaikalla etsimässä vapaita paikkoja sellaisten
autojen vierestä, joissa on Autoliiton tarra. Muuthan voi
varmaan vaikka kolhia ovella kylkeen!!
Jestas teidän kanssa!!!!
- Rakkohandu
Itse soutelen Terhi 375:lla lippu hampaissa, se on pojat meininkiä. Eihän sitä muut muuten tietäisi, että kuulun veneseuraan. Sitä vaan ihmettelen, että miksi kukaan muu ei käytä soutuveneessään seuran lippua, nehän menee opitut taidot aivan hukkaan..
- JVa
Voin yhtyä mielipiteeseen - kertoohan se todennäköisyydestä, eikä tuo väite ole siis kategorinen .. ei jokainen lipullinen ole ok, eikä jokainen liputon piittamaton pösilö. Todennäköisemmin kuitenkin lipullisella on oikeansuuntaista yritystä, sen suuntaista jota minä arvostan. Todennäköisyyksistähän on kyse, siksi ihmettelen muutamia kommentteja, joissa tuodaan esille yksittäistapauksia.
Mikä ihmeen hinku ihmisillä on mallittaa maailmaa mustavalkoisesti kun tämä on ilmiselvästi harmaa.
JVa- Ata
Hauskaa välillä lukea näinkin mustavalkoisia väitteitä :-) , useimmiten jaksan jättää kommentoimatta mutten nyt.
- kuten moni muukin on jo sanonut, Nykäsen Matin sanoin on "fifty-sixty mahkut" että kerholipullinen on pätevä ja valtakunnanlipullinen pösilö. Ja päinvastoin. Valtakunnan lipulla liikkuu paitsi jo mainittuja yksilöitä myös niitä, jotka reilusti vuokraustoimintaa harjoittavalta taholta veneen vuokraavat. Ja taaskaan ei lippu kerro MITÄÄN kipparista tai mistään muustakaan; ei edes varusteista.
- katsastusvarusteista joku kommentoi "turhiksi". Voisitko spesifioida yhdenkin turhan? Itse ainakin pidän ko kalustoa minimitasona, jonka oman harkintani mukaan ylitän paikoitellen. En tosin kuulukaan niihin joilla "pappa betalar ja joiden upouusi 40-jalkainen vene ei laiturista liiku" kuten joku (katkerana?) kommentoi.
- seuroihin kuulumisella ja katsastuksella saavutetaan myös vakuutusyhtiön silmissä jotain, koska he alennustakin myöntävät. Vaikken tilastoihin pääsääntösesti argumenttina uskokaan niin money talks eli jostain syystä venevahinkoja korvataan harvemmin noille veneille vs. ns. villit. Vai onko jollakulla esittää lujempaa faktaa päinvastaisesta?
Niin tai näin, purjehdus on tärkeintä ja sekundääriseksi jää se liputtaako ja jos niin miten.
Ata - liputon
Ata kirjoitti:
Hauskaa välillä lukea näinkin mustavalkoisia väitteitä :-) , useimmiten jaksan jättää kommentoimatta mutten nyt.
- kuten moni muukin on jo sanonut, Nykäsen Matin sanoin on "fifty-sixty mahkut" että kerholipullinen on pätevä ja valtakunnanlipullinen pösilö. Ja päinvastoin. Valtakunnan lipulla liikkuu paitsi jo mainittuja yksilöitä myös niitä, jotka reilusti vuokraustoimintaa harjoittavalta taholta veneen vuokraavat. Ja taaskaan ei lippu kerro MITÄÄN kipparista tai mistään muustakaan; ei edes varusteista.
- katsastusvarusteista joku kommentoi "turhiksi". Voisitko spesifioida yhdenkin turhan? Itse ainakin pidän ko kalustoa minimitasona, jonka oman harkintani mukaan ylitän paikoitellen. En tosin kuulukaan niihin joilla "pappa betalar ja joiden upouusi 40-jalkainen vene ei laiturista liiku" kuten joku (katkerana?) kommentoi.
- seuroihin kuulumisella ja katsastuksella saavutetaan myös vakuutusyhtiön silmissä jotain, koska he alennustakin myöntävät. Vaikken tilastoihin pääsääntösesti argumenttina uskokaan niin money talks eli jostain syystä venevahinkoja korvataan harvemmin noille veneille vs. ns. villit. Vai onko jollakulla esittää lujempaa faktaa päinvastaisesta?
Niin tai näin, purjehdus on tärkeintä ja sekundääriseksi jää se liputtaako ja jos niin miten.
AtaEn kuulu veneseuraan vaan pidän venettäni kaupungilta vuokraamassani venepaikassa. Vakuutusmaksut ovat puolessa vuodessa n. 1000e ja 20% katsastusalennus olisi suurinpiirten sama kuin mitä maksan venepaikasta. En ihan pienellä vaivalla ole keksinyt miten saisin veneen katsastettua kuulumatta seuraan.. Katsastusvarustus veneestä luonnollisesti löytyy. Laitoin sähköpostia asiasta myös veneilyliittoon, mutta sieltäkään ei sähköpostiin jaksettu vastata. Hyviä neuvoja otetaan vastaan.
- MaR
Ata kirjoitti:
AtaOlisiko sinulla esittää tilasto, josta käy ilmi mainitsemasi seikka korvauksista villit vs. kerholaiset?
- Hakki
mikä lippu,sen ja veneen kunto kertoo ehkä jotain veneen omistajasta muttei mitään kipparin taidoista.Loppujen lopuksi SO WHAT ? Keskity olennaiseen!
- Bioluvil
Jos lippu on likainen, on omistaja sitä huonosti kohdellut, ehkä myös venettä.
Jos lippu on homeessa, on omistajan vene myös muualta homeessa.
Jos lippu on puhdas, on se vasta ostettu, ehkä myös venekin.
Jos lippu on kauppalippu, vene voi olla silti katsastettu, ymmärtääkseni katsastuksesta laitetaan tarra veneeseen ja lipun voi HALUTESSAAN ostaa.- ???
se olis hyvä jos muutkin kun seuraan kuulumattomat veneet vois katsastaa ja saada sen vakuutusalennuksen.Tarrojen ja seuralippujen tarkoitus lienee....
- Siniristi
Itselläni on ollut 10 vuoden ajan veneessä sekä Suomen lippu että kerhon lippu. Katsastukset on hoidettu vuosittain. Olen käyttänyt silti perälippuna Suomen lippua paljon enemmän kuin kerhosellaista.
Vaikka olen oikeutettu kerhon lipun käyttöön, niin miksi ihmeessä minun PITÄISI sitä käyttää?
En myöskään arvosta seuran lipulla ajavia yhtään sen enempää kuin Suomen lipulla liputtavia.- Avance
Kolme kertaa venettäni on rusikoitu vierassatamassa, joka kerta oli asialla liputon ns. koheltaja. Töijauksia ei osattu, fendareita ei ollut tai ne olivat surkean pienet. Kahdella kipparin tekeleellä oli vakuutuskin jäänyt ottamatta - kun vahinkoja setvittiin se paljastui. Arvostan vastuuntuntoisia veneilijöitä, jotka ottavat muutkin huomioon ja pitävät veneensä ja taitonsa päivitettyinä. Sellaisia veneilijöitä on valtaosa varsinkin vanhemmista purjehtijoista ja heillä oin yleensä purjehdusseuran lippu.
- isoisä
Itse käytän Suomen vesillä kerhon lippua ja ulkomailla Suomen lippua, enkä usko olevani ulkomailla sen huonompi veneilijä kuin kotimaassakaan.
- Botnia
On monenlaisia veneilyseuroja ja -kerhoja. Osa on pelkästään laiturikerhoja, niillä ei ole koulutusta eikä juuri mitään toimintaa. Usein ne on perustettu vain sitä varten että saadaan. venerantaan pyörimään vartiontirinki. Sellaisten kerhojen lipuilla ei ole mitään arvoa kun puhutaan esim. veneilykulttuurista. Toisin ovat esim. maan vanhimmat purjehdusseurat, niissä on yleensä ne oikeat purjehtijat ja veneilijät. Sellaisia lippuja arvostan.
- isoisä
Botnia kirjoitti:
On monenlaisia veneilyseuroja ja -kerhoja. Osa on pelkästään laiturikerhoja, niillä ei ole koulutusta eikä juuri mitään toimintaa. Usein ne on perustettu vain sitä varten että saadaan. venerantaan pyörimään vartiontirinki. Sellaisten kerhojen lipuilla ei ole mitään arvoa kun puhutaan esim. veneilykulttuurista. Toisin ovat esim. maan vanhimmat purjehdusseurat, niissä on yleensä ne oikeat purjehtijat ja veneilijät. Sellaisia lippuja arvostan.
Seuran perinteet eivät kerro mitään sen jäsenkunnan tasosta. Tunnen monta 'maan vanhimpiin purjehdusseuroihin' kuuluvaa, joista jotkut ovat 'oikeita purjehtijoita' ja jotkut toiset pelkkiä suunsoittajia. Kaikkiin seuroihin mahtuu kaikenlaista porukkaa, myös NJK:hon.
Itse kuulun pikkuseuraan, koska sen satamaan on vajaan 10 minuutin kävelymatka. Itseni ohella kerhoon kuuluu muutama muu Atlantin ja päiväntasaajan ylittäjä.
- TT-nen
Totta puhut topias! Olen tuon saman asian sanonut ja todennut monta kertaa. Tietysti pitää muistaa ettei jokaisen peräprutkun omistajan kannata liittyä veneilyseuraan eikä kaikilla ole mahdollisuuttakaan. Mutta jos on isommasta paatista kyse, niin oudostelen jos sillä ei ole lippua tai jos perässä hulmuaa kauppalippu.
- Minä vaan
Olen samaa mieltä mutta osa pitää kauppalippua kauniimpana ja pitää sitä sen vuoksi perässä vaikka kuuluvatkin seuraan. Eli lippu ei kerro välttämättä veneilijästä mitään. Pursilippu on hieman valjumpi ulkonäöltään. Seuraan kuuluvillahan on oikeus itse valita kumpaa lippua käyttävät.
- Jompe
Mies joka ei arvosta Suomen lippua on rikollinen.
- Marx
Autojen parista nyt enemmän veneilyyn siirtyneenä täytyy kyllä sanoa että joskus nämä veneilijöiden touhut kyllä tuntuu kovin tiukkapiposelta ja matalaotsaiselta. Ihan hyvä harrastus kumminkin.
- Diileri
Kun hain veneen viimeksi Ruotsista, niin pidin kesän Ruotsin lippua perässä. Vene oli Näsijärvellä.
Meni siinä puoli kesää kunnes joku otti siitä herneen nenään ja repi lipun. Seuraavaksi laitan saamen lipun.....
Lipputanko on muuten hieno siellä perässä kun tekee tarpeensa vauhdissa. Helppo pitää kiinni vaikka purjevene olisi kallellaankin....- skönäri
Aika hurja meno teillä siellä Näsijärvellä, jos joku vieras entraa veneeseen ja repii lipun:-)
- mme Bucket/ Buqué
Omassa veneessäni on Suomen lippu, vuokraveneessä myös, kaverini veneessä - jota joskus kipparoin - seuran lippu... Alkuaikoina möhläilin kokemattomana (vilpittömästä yrityksestä ja kouluttautumisesta huolimatta) seuran lipulla ja Suomen lipulla varustettuna. Samat liput liehuvat edelleen vaikka möhläilyt minimoituneet. Että köhöm...
- purjehtija
En liity veneseuroihin, koska vastusta juuri tätä niihin liittyvää snobimaista nenän nyrpistelyä. Varmasti tällaisia ihmisiä on vähemmistö, mutta suuremmalla todennäköisyydellä en joudu heidän kanssaan tekemisiin kun pysyn erossa seuroista.
Mielestäni myös purjehdusslangin ylenmääräinen viljely on vastenmielistä.
Jotain on myös systeemissä pahasti pielessä, kun Suomen lippua halveksitaan.- bayliner
On seuroissa monenlaisia hemmoja.Ei vain snobeja ja kaiken paremmin osaavia,tietäviä ja rikkaampia.Esimerkiksi Humallahden venekerhossa on oikein toimiva juoppo-osasto,jolla veneetkin on sitä sun tätä ja dokailu pääasia.Ei ne snobistele yhtään.Meno on kuin Kallion pubeissa.Ja jokaisessa kerhossa on oma alaosasto,joka vastustaa kaikkea snobailua ja näyttävät mieltään sitä vastaan.Mutta ei tietysti hyvä,hoidettu ja hyvillä taidoilla varustettu vene tee snobiksi.Eikä se,ettei örvellä.Mukaan vaan.
- Pilotti
Veneseuroihin kuuluminen myös muuta kuin veneen katsastusta ja seuralipun pitämistä,
siellähän tapaa konkareista alottelioihin ja joiltain jopa saa hyviä vinkkejä, miten purjehtii paremmin, luonnon satamia , apua veneen nostossa ja taas keväällä laskussa.
Niin kauan kun purjehdin kuulun seuraan. - H.H
Ulkomailla ei seuralippua saa käyttää, eikä sellasta kukaan näytä siellä edes tuntevan. Tästä syystä meidän veneen perässä liehuukin aina siniristilippu.
Veikkaisinkin että siniristilippu liehuu aivan yhtä usein usein hyvin kokeneen, mutta seuratoiminnan karikoihin kyllästyneen kipparin lippuna. Untuvikkoveneilijälle taas on kunnia-asia erottua rahvaasta seuralipulla.
Mistäs muuten tunnistaa tämän hiekkalaatikko/untuvikkoveneilijän? Hänellä on Mariksen itäsatamassa saalingissa ahvenanmaan kohteliaisuuslippu, toisella puolella saaristolaivurin viiri (tai kaksi, onhan vaimokin tutkinnon suorittanut) ja tietysti VHF-viiri...
Hyvää kesää kuitenin kaikille!- JRxxx
Seuralippua saa toki käyttää ulkomailla; se on lainsäädännön mukaan täysin virallinen ko. seuraan kuuluvan huvialuksen perälippu.
Toisaalta, huvialus ja itse asiassa myös kaupallisessa liikenteessä oleva yksityisomisteinen alus saa kyllä käyttää jokseenkin millaista lippua tahansa. Toisin kuin monet luulevat, mikään laki tai kansainvälinen sopimus ei vaadi tällaista alusta käyttämään mitään lippua tai määrittele, että lipun on oltava jokin tietty. Käänteinen määritys on olemassa, eli tietyille lipuille (mm. viralliset kansallisliput) on olemassa käyttöoikeusedellytykset.
Eri maiden kansalliset säädökset näistä edellytyksistä muuten hieman poikkeavat toisistaan. Toisinaan katsotaan aluksen rekisteröintiä, toisinaan päällikön kansallisuutta.
- Meri
Kuulun kahteen veneseuraan mutta katsastetun veneeni perässä liehuu Suomen lippu. Mitähän se kertoo minusta?
Osaako aloittaja tästä päätellä että veneeni on kimppavene ja se on merkitty toisen omistajan seuran rekisteriin. Minä en voi käyttää veneen rekisteröintiseuran lippua koska en kuulu siihen. En voi myöskään käyttää oman seurani lippua koska venettä ei ole rekisteröity siihen.
Eli oikea päätelmä siis on että olen niin köyhä ettei minulla ole varaa kokonaan omaan veneeseen. Ja siksi tietysti olen halveksuntanne ansainnut. Pätevä kippari uskon kuitenkin olevani. - Anonyymi
EU-lippu!
Monet käyttävät EU-lippua symboloimaan yhteenkuuluvuutta Euroopan unioniin. Muutama asia kannattaa kuitenkin ottaa huomioon liputuksessa, erityisesti jos veneilee kansainvälisillä vesillä:
Lipun sijoitus: Tavallisesti kansallislippu (esimerkiksi Suomen lippu) nostetaan perätankoon eli veneen perässä olevaan lipputankoon. EU-lippua voisi pitää esimerkiksi kansallismerkkien rinnalla, kuten purjeveneen saalingissa tai mastossa, mutta ei kansallislipun tilalla.
Kansallisen lipun merkitys: Virallisissa tilanteissa ja kansainvälisillä vesillä EU-lipun ei tulisi korvata kansallista lippua, sillä aluksen kansallisuus määräytyy nimenomaan kansallisen lipun mukaan. Kansallinen lippu osoittaa aluksen kotimaan ja sen oikeudet merialueilla, kun taas EU-lippu on lähinnä symbolinen.
Paikalliset säännöt: Joissain maissa on omia liputussääntöjään. Tarkista aina kohdemaan liputusohjeet, jos purjehdit EU
ulkopuolelle tai esimerkiksi Norjaan.
EU-lipun pitäminen veneessä on siis täysin sallittua, kunhan muistaa antaa sille asianmukaisen sijoituksen eikä se korvaa kansallista lippua.
Saksalaisissa veneissä olen kuitenkin nähnyt EU-lippuja perätangossa. Suomen vesillä on toki sattunut silmään mitä erilaisimpia lippuja kuten Sea Shepherdin lippuja... - Anonyymi
Aloitus on tyypillinen merten karavaanarin kommentti. Itse en arvosta juurikaan niitä, jotka vaatteillaan ja paatillaan koreilee.
- Anonyymi
Arvostusta ja hyväksyntää haetaan yleensä niiltä, joiden huomio ja arvostus koetaan tärkeäksi.
Oman arvostuksen puutteen ilmaisemisessa on se riski, että se vain johtaa kysymykseen, entä sitten ja mahdollisesti myös kuka sä olet?
Siksi kannattaa olla tarkkana, kenelle kertoo, ettei arvosta koska jos sillä ei ole mitään väliä, niin menettää itse sitä, mitä on niukalti jakamassa. - Anonyymi
Iäkkäässä aloituksessa kirjoittaja kertoo, ettei arvosta liputtomia veneitä, mutta Suomen lippu-veneilijöitä hiukan enemmän. Kaksi asiaa jää mysteereiksi - keitä hänen arvostuksensa kiinnostavat - ja mitä tarkoittaa "jonkinmoinen taso".
- Anonyymi
Aloittajalla on oma maailmansa, jota kutsutaan myös kuplaksi. Siinä samoin ajattelevat ihmiset muodosta yhteisen arvoasteikon, jota pitävät oikeana. Sellaisia kuppikuntia on pilvin pimein.
Niillä arvostuksilla on merkitystä vain, jos haluaa kuulua tiettyyn kuppikuntaan.
Ihan vastaavasti jonkun asian vastustaminen luo kuppikuntia. Voisi ajatella, että jostain asiasta vähät välittäminenkin muodostaa kuppikunnan, mutta yleensä se iso, heterogeeninen eikä asia, mistä ei ole lainkaan kiinnostunut ole vahva yhteys ihmisten välillä.
- Anonyymi
"Mies, joka inhoaa lippuja ja seuroja ei voi olla läpeensä paha."
- Anonyymi
Viirit ne vasta erottavat tosipurjehtijat wanna be jengistä.
- Anonyymi
Kipparilakin käyttäjät ovat merten topgun.
- Anonyymi
Kallion kuplasta katsoen purkkareihin pitää määrätä pakolliseksi sateenkaarilippu
- Anonyymi
Onko pakko katsastaa vene jos käyttää pursiseuran lippua?
- Anonyymi
Lue seuran säännöt, niissä kerrotaan seuran lipun käyttö, ei missään muualla.
- Anonyymi
Ei lue muuta kun että saa käyttää lippua jos on katsastettu.
- Anonyymi
Niin se on, että pitää katsastaa, jotta saa pitää lippua. Pursiseuran lipun käyttöoikeus pitää pystyä kysyttäessä todistamaan viranomaisille näyttämälässä venetodistus, johon katsastaja on sen käyttöoikeuden kirjannut allekirjoituksellaan seuran puolesta. En tiedä itse kenenkään viranomaisen koskaan sitä tosin kysyneen, mutta tuo mainitaan liputusohjeissa.
- Anonyymi
🤣Kommodori ja mastovajapäälikkö velipojan kanssa pikku kännissä vissiin nuo säännöt kirjannut ylös?
- Anonyymi
Liputusohje taas ei ole mikään sellainen dokumentti, jonka laiminlyönnistä olisi mitään seurauksia.
Viranomaisille taas ei tarvitse näyttää mitään muita dokumentteja kuin ne viralliset eikä ne edes niitä kysy. Niitä dokumentteja ei tarvitse näyttää kenellekään muullekaan eikä niin ollen tarvitse pitää mukana.
En kannusta käyttämään yhdistyksen lippua katsastamattomassa veneessä, mutta ei sitä kukaan tule ottamaan poiskaan. On nimittäin niin, että jos joku on lipun laittanut nähtäväksi, sen laskija syylistyy Suomen lipun häpäisyyn.
"Joka julkisesti turmelee Suomen lipun tai käyttää sitä epäkunnioittavasti taikka luvattomasti ottaa paikaltaan yleisesti nähtäville asetetun Suomen lipun, on tuomittava Suomen lipun häpäisemisestä sakkoon"
Tuohon luvattomuuteen voitaisiin puuttua niin, että lippu on seuran omaisuutta, jolloin seura voisi käyttää oikeuttaan ottaa oma lippunsa alas. Nyt ne liput myydään kuitenkin käyttäjille ja seura menettää oikeutensa ottaa sen alas. Muuten pursilipusta ei ole olemassa erillistä lainsäädäntöä, vain ohjeita.
Onneksi ei ole ongelma - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liputusohje taas ei ole mikään sellainen dokumentti, jonka laiminlyönnistä olisi mitään seurauksia.
Viranomaisille taas ei tarvitse näyttää mitään muita dokumentteja kuin ne viralliset eikä ne edes niitä kysy. Niitä dokumentteja ei tarvitse näyttää kenellekään muullekaan eikä niin ollen tarvitse pitää mukana.
En kannusta käyttämään yhdistyksen lippua katsastamattomassa veneessä, mutta ei sitä kukaan tule ottamaan poiskaan. On nimittäin niin, että jos joku on lipun laittanut nähtäväksi, sen laskija syylistyy Suomen lipun häpäisyyn.
"Joka julkisesti turmelee Suomen lipun tai käyttää sitä epäkunnioittavasti taikka luvattomasti ottaa paikaltaan yleisesti nähtäville asetetun Suomen lipun, on tuomittava Suomen lipun häpäisemisestä sakkoon"
Tuohon luvattomuuteen voitaisiin puuttua niin, että lippu on seuran omaisuutta, jolloin seura voisi käyttää oikeuttaan ottaa oma lippunsa alas. Nyt ne liput myydään kuitenkin käyttäjille ja seura menettää oikeutensa ottaa sen alas. Muuten pursilipusta ei ole olemassa erillistä lainsäädäntöä, vain ohjeita.
Onneksi ei ole ongelmaMinun päässäni taas Suomen lippu ja jonkin harrasteseuran sitä muistuttava lippu ovat merkitykseltään ja arvoltaan niin kaukana toisistaan, ettei minua saa mikään pitämään seuralippua kankaanpalasta kummempana, luki sitten joissakin lakipykälissä mitä tahansa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun päässäni taas Suomen lippu ja jonkin harrasteseuran sitä muistuttava lippu ovat merkitykseltään ja arvoltaan niin kaukana toisistaan, ettei minua saa mikään pitämään seuralippua kankaanpalasta kummempana, luki sitten joissakin lakipykälissä mitä tahansa.
Se on näin, samaa mieltä. Seurueiden lippu vain muistuttaa suomenlippua.
- Anonyymi
Itse kyllästynyt, kun usein kysellään minkämaan lippu, tuo seura viritys on. En ole vuosiin käyttänyt sitä enää ja toiseksi törkeän hintainen, sekä huono laatuinen, ainakin meidän seurassa.
- Anonyymi
Kyllä sitä joutuu jatkuvasti selittämään. Hangossa ja Maaruanhaminassa etenkin kyselee kaikki tuota. Ei jaksaisi puhua naapureiden kanssa. Joutavaa sakkia kaikki olisivat hiljaa. Ja rahasta on niin pula, että ostan kolme euroa halvemman Bilteman Suomen lipun. Siinä on parempi laatukin kuin meidän seurassa tai HSS:lla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä sitä joutuu jatkuvasti selittämään. Hangossa ja Maaruanhaminassa etenkin kyselee kaikki tuota. Ei jaksaisi puhua naapureiden kanssa. Joutavaa sakkia kaikki olisivat hiljaa. Ja rahasta on niin pula, että ostan kolme euroa halvemman Bilteman Suomen lipun. Siinä on parempi laatukin kuin meidän seurassa tai HSS:lla.
Onko Suomessa monta Hankoa?
Monista asioista O puhuttu vuosien varrella, mutta ei ikinä lipusta.
Pidätkö sitä nurinpäin, kun se herättää kysymyksiä (hattuilua)?
- Anonyymi
Liikenne- ja viestintävirasto voi myöntää yhdistysrekisteriin merkitylle veneily-yhdistyk
selle oikeuden käyttää Suomen lipusta annetun lain (380/1978) 4 §:n 2 momentissa
tarkoitettua erikoislippua, jonka Liikenne- ja viestintävirasto vahvistaa. Tässä erikois-
lipussa on veneseuralle hyväksytty muista seuroista erottuva lippumerkki. Ainoastaan
vahvistettujen veneseuralippujen käyttö on sallittua. Veneseurat pitävät rekisteriä
jäsentensä veneistä. Seurojen venetodistukset, ovat todistus siitä,
että vene saa käyttää veneseuralippua.- Anonyymi
Niinpä, mutta kukaan ei tarkasta venetodistuksia eikä niitä tarvitse pitää mukana. Sitä ei edellytetä edes yhdistyksen säännöissä, vaikka siellä määriteltäisiinkin, millä ehdoilla lippua saa käyttää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367549Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361833Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251830- 911593
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791515Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104958- 49890
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28800- 31749
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja21709