Kia Ceed 1,6 CRDI mystinen käynnistyshäiriö

Kia temppuilee

Ostin vajaa vuosi takaperin 2008 Kia Ceed 1,6 crdi Sportwagonin. Tuolloin 65 tkm ajetussa Helmi vaihtoautossa oli jo ostohetkellä 3 hehkutulppaa neljästä pimeänä ja käyntiinlähtö heti ensimmäisenä aamuna oli sen mukaista. Käynnistelin autoa pari viikkoa yhdellä hehkulla, kun myyjä ei tahtonut uskoa myymässään helmivaihtoautossa mitään vikaa olevan. 111-kohdan Helmi tarkastuksessa pimeät hehkutulpat eivät olleet kuitenkaan tulleet ilmi, koska koko Helmi tarkastus oli juuri tähän autoon jäänyt kiireessä tekemättä. Auton huoltoon vietyäni kaikki hehkut vaihdettiin takuuseen ja auto toimi hyvin muutaman kuukauden.

Keväällä Kia alkoi käynnistymään taas kuin traktori. Ei joka kerta, mutta säännöllisesti pakoputkesta tuli oikein kunnon savut ja auto tärisi käynnistyksessä muutaman sekunnin kuin 50-luvun Valmet. Käynnistys oli täsmälleen samanlainen kuin tilanteessa, jossa hehkutulpat olivat pimeinä. Vein auton huoltoon, jossa kerrottiin hehkutulppien olevan täysin kunnossa. Ainoa vika mikä tällä kertaa löytyi oli hieman löystynyt akun kenkä, jota ei ilmeisesti kaksi kuukautta aiemmin auton vuosihuollossa oltu huomattu. Kestin vielä muutaman viikon kengurukäynnistyksiä kunnes auto oli pakko viedä korjaamolle. Neljän tunnin uurastuksen seurauksena mitään vikaa ei löytynyt. Suuttimet putsattiin, kaikki mahdolliset mittaukset tehtiin, mutta vika ei ilmennyt. Autoon tuli kyllä tehoja lisää ja myös käynnistysongelmat hävisivät lähes kokonaan pariksi kuukaudeksi.

Muutama käynnistys viimeisen kuukauden aikana on antanut merkkejä, että vika olisi jälleen palaamassa. Pytyt lähtevät hieman eri aikaa käyntiin, mikä tuntuu pienenä nykimisenä ja kuuluu pienenä säksätyksenä. Näin se on aiemminkin alkanut. Nyt kahtena aamuna peräkkäin on käynnistys taas ollut varsinainen ympäristömyrkytys. Pakoputkesta tulee kunnon sauhut ja kaikki pytyt eivät tanssi samaan tahtiin. Tärinä on tosin aiempaa lievempää, mutta nyt moottorista tulee pientä säksätystä ensimmäisen kilometrin aikana. Asian tekee ikäväksi se, ettei vika ilmene koko ajan. Niin huolto, kuin itsekin olen asiasta ymmälläni. Auto ei takuulla ole kunnossa ja vika on melkoisella varmuudella jälleen pahenemassa. Vienkö auton vielä kolmannenkin kerran huoltoon, jossa todetaan kaiken olevan kunnossa, vai odotanko vain kylmästi koko aikapommin pamahtamista? Onko muilla vastaavia kokemuksia Kiasta?

23

7441

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfdfd

      Eikös siinä ole takuuta vielä jäljellä noin 3 vuotta?? Lienee parempi sinun kannaltasi, että pommi levähtäisikin kunnolla, jolloin korjaamolla olisi pakko tehdä muutakin, kuin pelkkää valohoitoa. Ja takuu tietysti maksaisi lystin. Tollaset epämääräiset ja silloin tällöin ilmenevät viat ovat niitä pahimpia, joita ei monesti meinaa korjaamot saada millään kuriin kerta -tai edes kahdellakäynnillä.
      Jos auto ei tuu kuntoon useista yrityksistä huolimatta, yhteys kuluttajasuojaan. Eiköhän ala jotain tapahtumaan. Ota puheittesi tueksi vaikka videokuvaa muutamasta savukäynnistyksestä ja tärisevästä käynnistä.

      • Kia temppuilee

        Takuuta on vielä kolme vuotta. Tosin viiden vuoden jälkeen takuu kattaa enää moottorin ja vaihdelaatikon. Jos vika esimerkiksi suuttimissa, niin katsotaanko kuluvaksi osaksi ja meneekö riitelyksi? Seuraava vaihe on todellakin tuo videokuvan ottaminen. Videon voi viedä ensin Deltaan ja jos ei vieläkään tule kuntoon, niin ei muuta kuin Koreaan sama kotivideo.


    • 22

      Minä vähän epäilen ettei vika parane Suomi 24 palstalle kirjoittamalla, eli ainoa vaihtoehto lienee viedä se sinne huoltoon. Vaadi tällä kertaa että tekevät tuon 111 tarkastuskohdan tarkastuksen, koska jos kerran auto on sinnulle helmenä myyty niin pitää se silloin olla noin tarkastettukkin. Lisäksi tietysti takuuna auton moottorin tutkiminen kunnolla noiden vikojen selviämiseksi.

      • Kia temppuilee

        Helmi tarkastus tehtiin jälkikäteen jo viime vuoden puolella. Korjaus olisi ihan hyvä idea. Ei vain millään jaksaisi kuunnella sitä kettuilua, joten ilman sopivaa videokuvaa en huoltoon lähde. Ainoa joka mielestäni otti asian vakavasti oli vaihtoautomyyjä. Hän ei kuulemma oikein voi ottaa tätä kyseistä Kiaa vaihdossa, koska siinä on joku epämääräinen vika. Tosin huollon mielestä auto on täysin kunnossa...


    • Oudompi

      Ei ole vastaavia kokemuksia. Suosittelen toimipaikan vaihtoa noissa asioinneissa. Maahantuojalla on useita toimipaikkoja. Kannattaa nähdä vaiva, että poikkeaa etäämmällä.

      Tuli heti montakin vikoilun syytä mieleen. En kuitenkaan ala viisastella mitään. Uskon, että kun eri henkilö käy asiaa läpi eri näkökulmasta, niin asia ratkeaa saman tien.

      Neuvoisin "vapaalle" korjaamolle, mutta kannattaa huudattaa korjaus tietysti takuun piiriin.

      Ainakin vika on harvinainen. Josta tullaan siihen, että vialla on erityinen syy. Ja sitä kautta se vika sitten löytyykin.

      • Kia temppuilee

        Olisin tosi kiitollinen valistuneista arvauksista. Mietin, voisiko liittyä jotenkin auton historiaan. Soitin vanhalle omistajalle. Auto oli ensimmäisen talven ilman lämppäriä, tosin autotallissa kaikki yöt. Kyseinen talvi oli kuitenkin poikkeuksellisen kova, joten onkohan kylmäkäynnistykset vahingoittaneet autoa. Vuoden käytön jälkeen autoon asennettiin Eberin polttoainetoiminen lisälämmitin kaukosäätimellä. Voisi täältä löytyä jotain vinkkiä aiheeseen? Valistuneita arvauksia kiitos!


      • häirikköceed
        Kia temppuilee kirjoitti:

        Olisin tosi kiitollinen valistuneista arvauksista. Mietin, voisiko liittyä jotenkin auton historiaan. Soitin vanhalle omistajalle. Auto oli ensimmäisen talven ilman lämppäriä, tosin autotallissa kaikki yöt. Kyseinen talvi oli kuitenkin poikkeuksellisen kova, joten onkohan kylmäkäynnistykset vahingoittaneet autoa. Vuoden käytön jälkeen autoon asennettiin Eberin polttoainetoiminen lisälämmitin kaukosäätimellä. Voisi täältä löytyä jotain vinkkiä aiheeseen? Valistuneita arvauksia kiitos!

        Veikkaan, että ongelmasi ratkeaisi nopeasti jollain dieselkorjaamolla, jossa on erikoistuttu nimenomaan naftavehkeiden vikojen korjaamiseen. Nykyaikainen commonrail-järjestelmä on aika monimutkainen laitos ja vikojakin voi olla vaikka missä. Merkkikorjaamollakin voi mennä peukalo suuhun tilanteessa, jossa joku taitava diesel-spesialisti pystyy helposti selvittämään ongelman. Onnistuisiko myyjän tai maahantuojan kanssa sopimus, jossa käyttäisit autoasi jollain taitavaksi tunnetulla diesel-tohtorilla??
        Vikoja vanhemmissa diesel-ceedeissä on yleisesti ollut jonkin verran hehkujen ennenaikaisessa pimenemisessä, mutta tämähän oli pois suljettua??
        Entä naftasuodatin? Niissä on ollut myös jonkin verran ilmavuotoja, jotka aiheuttaa vaikka minkälaista häiriöö, etenkin startissa, kun systeemit ja kylmäkäyntiparametrit sotkeutuvat ilmavuodon takia.??
        Entä ilmamassamittarin kunto??
        Onko vikakoodeja??


      • Tulee kuntoon
        häirikköceed kirjoitti:

        Veikkaan, että ongelmasi ratkeaisi nopeasti jollain dieselkorjaamolla, jossa on erikoistuttu nimenomaan naftavehkeiden vikojen korjaamiseen. Nykyaikainen commonrail-järjestelmä on aika monimutkainen laitos ja vikojakin voi olla vaikka missä. Merkkikorjaamollakin voi mennä peukalo suuhun tilanteessa, jossa joku taitava diesel-spesialisti pystyy helposti selvittämään ongelman. Onnistuisiko myyjän tai maahantuojan kanssa sopimus, jossa käyttäisit autoasi jollain taitavaksi tunnetulla diesel-tohtorilla??
        Vikoja vanhemmissa diesel-ceedeissä on yleisesti ollut jonkin verran hehkujen ennenaikaisessa pimenemisessä, mutta tämähän oli pois suljettua??
        Entä naftasuodatin? Niissä on ollut myös jonkin verran ilmavuotoja, jotka aiheuttaa vaikka minkälaista häiriöö, etenkin startissa, kun systeemit ja kylmäkäyntiparametrit sotkeutuvat ilmavuodon takia.??
        Entä ilmamassamittarin kunto??
        Onko vikakoodeja??

        Voisi varovaisesti miettiä sitä, oliko noin monen hehkun pimeneminen varsinaisen syyn seurausta. Tämä vain yksi "johtolanka".

        Aika vähän on tämän tyyppisiä vikoja kioissa. Silti myös Kia on nykyauto ja kun nykyään autoissa lähes kaikki mahdollinen laitetaan sähkötöpselin perään, niin selvähän se, että joskus joku mysteerivika tulee.

        Oletan, että vika on pieni ja halpa korjata, mutta (joskus) vaikea löytää.


      • 5 vuotta 20 hehkua
        Kia temppuilee kirjoitti:

        Olisin tosi kiitollinen valistuneista arvauksista. Mietin, voisiko liittyä jotenkin auton historiaan. Soitin vanhalle omistajalle. Auto oli ensimmäisen talven ilman lämppäriä, tosin autotallissa kaikki yöt. Kyseinen talvi oli kuitenkin poikkeuksellisen kova, joten onkohan kylmäkäynnistykset vahingoittaneet autoa. Vuoden käytön jälkeen autoon asennettiin Eberin polttoainetoiminen lisälämmitin kaukosäätimellä. Voisi täältä löytyä jotain vinkkiä aiheeseen? Valistuneita arvauksia kiitos!

        itse taannoin ostaessani 2,0 (-98) dies almeran oli kylmäkäynn.häikkää. hihnanvaihdossa DIESEL korjaamolla käskin tarkistaa hehkut... mittasivat- ei vikaa... käskin TARKISTAA... mittasivat uudestaan -ei vikaa... kyllästyin ja irroitin hehkut ja kytkin akkuun eivåtpä lämmenneet , tai lämpes mutta ei kuumennu... ostin hehkut vaihdoin ja a.vot miinus 25 ei ongelmaa... ( paitsi , että joka syksy uudet hehkut ostettava, vaikka ohmit näyttää ok.) en tiedä tämän päivän hehkutusteknologiasta voiko näin maallikkomaisesti menetellä... varmista asiantuntijalta.


    • vikaa vian päälle

      1.4 diesel Vengassa on puolestaan (valta?)osassa autoja tehottomuusvika, ajettaessa noin 2000 kierroksella vaihteesta riippumatta. Vikaa on yritetty korjata mm. ohjelmistopäivityksellä, tuloksetta. Lisää KHCF-keskustelupalstalta linkin takaa

      http://www.khcf.org/index.php?topic=2010.0

      • hondamies

        Muistan lukeneeni,että polttoainelämmittimessä olis joku häikkä,joka aiheuttaa käynnistysongelmia. Yritäppä sit googlailla. Paskamainen vika,kun auto maksaa joka minuutilta aina jotain.


      • 98E

        eikös se tehottomuus oo tuon kokoisissa koneissa enempi ominaisuus kuin vika ;)


      • Vähempi provoa

        "1.4 diesel Vengassa on puolestaan (valta?)osassa autoja tehottomuusvika"

        ja ketut.


    • Lada
    • 7 v.n kusetus

      Deltasta vois kysellä nuohoajan numeroita jospa se auttais.
      Toi 111 kohdan tarkastus on vain vedätystä.

    • Oudot viat

      Jos unohdetaan kaikki samaan aiheeseen kehitellyt provoilut ja keskitytään yksilövikaan, jossa hehkutulppia näkyisi menevän usein. No, ainakin tiedetään, että normaalisti Kia ei syö hehkutulppia. Ei siis mikään tyyppivika. Kyseessä voi toki olla tehtaan jäljiltä yksilövika. Ei kuitenkaan luultavasti, koska sellaisissa vioissa on oma logiikkansa ja korjaus onnistuu joko perusteellisella etsimisellä tai epätoivovaiheessa vaihtamalla niin paljon osia, että vikakin häipyy siinä samalla. Luultavinta on kuitenkin käyttäjän aiheuttama vika. Ei ehkä nykyisen käyttäjän, vaan edellisen. Autohan on vaihtoauto. Ja kiinnitti huomiota talvikäyttö ja lämmittimen jälkiasennus.

      Jos yhden käyttäjän aikana ilmaantuu hankala vika, auto voidaan viedä vaihtoon, jos vika ei ole helposti todettavissa olevaa laatua. Ja viasta tai sen synnystä ei hiiskahdeta myöhemminkään, vaikka tiedettäisiin.

      Taannoin tutustuin toisen valtamerkin bensiinikäyttöiseen autoon, jossa oli selittämätön vika. Joka ei korjautunut normaalilla inhimillisellä päättelyllä ja vaivannäöllä. Auto nimittäin söi sytytystulppia. Välillä taajempaan, välillä harvemmin. Mutta kuitenkin selvästi liikaa. Asiaahan tutkittiin merkkiliikkeessä, mutta kun ei voitu koeajella paria tuhatta joka korjaamokerralla, ilmiöstä ei saatu selkoa. Tulppia kuitenkin piti ostaa taajaan. Omistajakin taisi käydä hulluuden rajoilla, ennen kuin pohjalainen raivo vaikutti niin, että korjaamo saatiin purkamaan konetta syvemmälti ja hartaasti. Siinä yhteydessä selvisi, että jossakin ajo-olosuhteissa (lämpimänä, isolla ajonopeudella..?) sylinterinkansi päästi ilmaa kannentiivisteen ohi. Kone siis kävi välillä laihalla ja muutenkin palotapahtuma oli virheellinen. Paitsi että vuoto oli niin pieni, että jostakin syystä tiiviste ei rikkoutunut ja tulppienkin tärveltyminen vaihteli. Kannen ja tiivisteen vaihdollahan tuollainen sitten korjaantuu.

      Tapauksen jälkiselvittelyissä ei saatu varmuutta ilmiön syistä. Ilmiö oli täysin ainutkertainen. Omistaja oli käärmeissään ,merkille ja merkkikorjaamolle. Oli ehkä oikeassa. Tai sitten väärässä. Hyvin todennäköinen selitys nimittäin oli, että lohkolämmittimen jälkiasennus, tehtynä itse tai jossakin ”villissä” liikkeessä, on toteutettu hieman summittain. Jos korjaaja ei ole tiennyt jäähdytysnesteen lisäämisen niksejä tai jos liitoksista on päässyt nestettä valumaan, koeajon yhteydessä lyhytkin reipas ylilämpeneminen voi riittää siihen, että kanteen tulee laajentumaa, joka sitten kylmenemisen yhteydessä aiheuttaa mitättömän, mutta oireilevan kaareutumisen. Niin pienen, että ilmenee vain tarkoissa mittauksissa. Ja sopivissa olosuhteissa kansi sitten päästää ilmaa ohitse, jos on huono tuuri.

      Tapauksella ei ehkä ole tämän Kian tapauksen kanssa tekemistä. Esimerkkinä silti käyttäjän aiheuttamasta vaikeasti jäljitettävissä olevasta viasta. Joka kuitenkin on korjattavissa, kunhan löytyy. Ajattelin ainakin kertoa tietoni, koska jotakin samankaltaista noissa tapauksissa piilee.

    • Sinnepä sitten

      Ruiskutuspumppuun, suodattimen jalkaan, suuttimiin ja polttoainejärjestelmään tuo niin kovin viittaa. Villi arvaukseni on että suutin kusee, tai PA-järjestelmässä on pieni ilmavuoto. Ei ehkä kallis korjata, mutta työläs löydettävä. Asiansa osaava dieselkorjaamo löytää vian. Polttoaineen seasta voidaan tutkia ilman läsnäolo ja suuttimet voidaan penkittää. Pumpun paine mitata.

      • sejasama seesam

        "suutin kusee"

        pitäisi oikein lorottaa, että tulppia söisi


    • dropdropdeop

      Enpä usko että on ilmavuotoja. Siitä nimittäin tulee kyllä vikakoodit heti common railissa. Vikana lienee lyhyt jälkihehku, joka oireilee epävakaana käyntinä kun ei ole riittävän kylmää tai lämmintä käynnistettäessä.

      • arkijärkeä

        no tuota jälkihehkujuttua en kyllä usko. se on ainakin todettavissa, eikä muutoinkaan löydy perusteita. jos hehkuja menee, niitä tietysti menee olosuhteissa, joissa hehkuja voi mennä. Mitätönkin ylimääräinen ilmapuhallus vaikkapa vain satunnaisesti moottoritienopeuksissa voi tehdä koko hehkusarjasta selvää, melko nopeasti. koodeista en tiedä, mutta jos vikaa etsitään vian pitää sopia oireeseen. ilmavuoto sopii.


      • jjk5566
        arkijärkeä kirjoitti:

        no tuota jälkihehkujuttua en kyllä usko. se on ainakin todettavissa, eikä muutoinkaan löydy perusteita. jos hehkuja menee, niitä tietysti menee olosuhteissa, joissa hehkuja voi mennä. Mitätönkin ylimääräinen ilmapuhallus vaikkapa vain satunnaisesti moottoritienopeuksissa voi tehdä koko hehkusarjasta selvää, melko nopeasti. koodeista en tiedä, mutta jos vikaa etsitään vian pitää sopia oireeseen. ilmavuoto sopii.

        takuuseen on omaani ainakin vaihdettu pa.suodattimessa oleva naftalämmitin.sai senverran ilmaa,että käynnistyi huonosti ja hajotti muutaman hehkun.nyt toimii normaalisti.siis ceed 1.6 swcrdi


      • forumilla lisää
        jjk5566 kirjoitti:

        takuuseen on omaani ainakin vaihdettu pa.suodattimessa oleva naftalämmitin.sai senverran ilmaa,että käynnistyi huonosti ja hajotti muutaman hehkun.nyt toimii normaalisti.siis ceed 1.6 swcrdi

        Hyundai/ceed tyyppivika daiseleissa


    • Anonyymi

      Ite ainakin tsekkaisin hehkukiskosta kuinka pitkään antaa hehkuvirtaa sit varmistaisin hehkuanturin kunnon.omsan autoon on myös tehnyt hehkureeltä lampun kojelautaan ni nää. Aina valosta hehkutuksen pituuden ja myös sen ku auto lähtee käyntiin että valo myös sammuu oon huomannu että hehkurele jää joskus jumiin niin että että ku auto käynnistyy ni hehkutus jatkuu tulpille ja jos tollasta valoa ei olisi ni ei voisi tietää milloin hehku jää päälle jos vaikka kävis niin että hehkurele jää jumiin ja lähtee pitkälle matkalle hehkut olisi päällä kokoajan ja se voi sit rikkoa hehkut ennenaikasesti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe