Isovanhemmat suosivat uutta lastenlasta

Pettynyt78

Itselläni on 6 ja 2 vuotiaat lapset ja siskoni sai alkuvuodesta esikoisensa. Nyt vanhempamme eli lasten isovanhemmat ovat alkaneet suosia tätä uutta lasta. Ymmärrän toki että vauvat ovat ihania ja he haluavat rakentaa suhteen tähän uuteen tulokkaaseen, mutta jos puolen vuoden aikana ei enään vanhempia lapsenlapsia ehditä kunnolla edes näkemään ei tilanne ole mielestäni reilu.

Siskoni on aina ollut se vanhemmilleni tärkeämpi lapsi, jota on autettu elämässä eteenpäin välillä hieman liikaakin. Itse olen selvinnyt omillani ja pärjännyt hyvin. Siskoni ei oikein ole osannut olla huolehtiva äiti lapselleen ja voihan olla että vanhempani tässä tilanteessa haluavat tukea häntä hoitamalla uutta lastenlastaan melkein joka viikko kun sisko miehineen käy teattereissa ja viihteellä. Tilanne on kuitenkin alkanut vaikuttaa siihen että itse en enään edes viitsi pyytää heitä lapsenvahdiksi meille, saatika mennä käymään. Siskoni kanssa en tästä asiasta voi edes puhua, sillä saisin aikaan vai ison sodan.

Kertokaa muut isovanhemmat miten olette toimineet monien lastenlasten kanssa? Oletteko jakaneet tasapuolisesti aikaanne kaikille, vai tuleeko nuoremmista aina isovanhempiaen lemmikkejä automaattisesti?

34

1319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --------

      Meillä oli sama juttu. Itselläni oli silloin kaksi lasta, jotka olivat mummolle hyvin rakkaita ja pari kertaa viikossa hän halusi heitä tavata ja leikki ja vietti aikaa lasteni kanssa paljon. Varsinaisesti hoidossa lapset eivät hänellä ollut kuin muutaman kerran hätätapauksessa (esimerkiksi vanhempi silloin kun nuorempaa synnytettiin), tapasimme aina mummoa koko perheenä. Sitten veljelle tuli esikoinen ja sen koommin ei mummoa ole kiinnostanut meidän lapsemme. Lapsia on tullut lisääkin ja nuorimman (11 kk) mummo on nähnyt kerran, toiseksi nuorimman (4 v) kaksi kertaa. Kolmanneksi nuorimmankin tapaamiset varmaan yhden käden sormilla voi laskea. Sen sijaan veljen lapset (joita nyt kaksi), viettävät useamman illan viikossa ja lähes joka viikonlopun mummolassa. Onneksi ei enää tarvitse selitellä lapsille, että miksi mummo ei enää haluakaan tavata, lapset ovat unohtaneet hänet jo. Siis nuo vanhemmat lapset, nuoremmathan eivät tunnekaan.

    • Tobias*

      Sorsiminen on aina surullista! Ja se on toimintatapana isovanhemmilta itseltään elämän rikkaudesta pois. Omat lapsenlapset ovat kaikki tasan tarkkaan samalla viivalla, toki kanssakäymisen tiheys ja läheisyys saattaa nuorten omista elämäntilanteista johtuen vaihdella ajoittain. On itselle suuri ilo, että ovi Mummolaan aukeaa aina vain yhteen suuntaan ja se suunta on sisäänpäin!!

    • Outoa??

      Kyllä on uskomatonta porukkaa, ei voi muuta todeta. Eipä tuossa tilanteessa voi oikein muuta tehdä, kuin vain jatkaa omaa elämää. Ei "tukita kun ei tykätä". Surullista luettavaa, mutta mitäpä tuossa tehdä? No tietysti voisitte kaikki yhdessä pitää palaverin, jossa keskustelisitte näistä asioista. Voisitte aivan suoraan kysyä, miksi he noin toimivat, jättävät lapsenne, ja teidät ikäänkuin vieraiksi, ulkopuolisiksi?
      Itselläni on 3 lastenlasta (tosin kaikki samasta perheestä) eikä tulisi mieleenkään pitää heitä eriarvoisina.

    • iiris86968

      Meillä ilmoitettiin heti kun 1. lapselapsi syntyi, että ensimmäinen on aina se rakkain. Mielenkiintoista nähdä miten käy tulevaisuudessa..voi olla että 10 vuoden päästä se rakkain onkin se kaikista pienin suvun uusin jäsen. Puhumalla voisi tosiaan asiat selvitä...

      • Tuttua on

        Hei, samoin on ilmoittanut oma äitini (siis että ensimmäinen on kaikkein rakkain, "ei vaan voi mitään"). Lapsenlapsia on yhteensä kuusi, nuorin on vauva, mutta yhä ekaa lastenlasta-nyt jo aikuistamiestä-suositaan. Tämä näkyy jatkuvana rahan antamisena, bensan- ja tupakan ostona ym.ym. Ja jos tästä on varovaisesti maininnut, syytetään, että miten voi aikuinen ihminen olla noin kateellinen.Joten parempi olla mahd. vähän tekemisissä, kun ei tykätä. Minussahan se vika tietenkin on. :(


    • Pettynyt78

      Tuota puhumista olen kanssa ajatellut. Vanhempani ovat kuitenkin minulle tärkeitä ja uskon että voisimme asiasta ehkä jotenkin saada keskusteltua, ennenkuin tilanne pahenee. Myös omille lapsilleni isovanhemmat ovat rakkaita, mutta nyt jo 2 vuotias sanoo anopin nimen mummista kysyttäessä. Ei siis muista minun äitiäni enään hyvin ollenkaan. Parasta varmaan ottaa puhelin kouraan ja soittaa äidille ja kertoa miten asiat ovat.

    • yritän ainakin

      Tarkoitus olisi huomioida tasavertaisesti,mutta käytännössä en jokaikistä kertaa mummolassa laske tarkalleen.Jokaiselle lapsenlapselle yritän suoda aikaani,mutta perheissäkin on eroja.Toiset käyvät useammin,toiset ei niin halua lapsiaan tänne yökylään ja lasten ikäkin vaikuttaa.
      Kuitenkin olen mielestäni onnistunut,jos jokaiseen lapsenlapseen on iloiset välit ja kun vaikka puhutaan puhelimessa,niin lapset tasan tarkkaan tietävät kuka on toisessa päässä ja juttua riittää.

      • mummon elämää

        Minäkin mummo yritän olla kaikkien lastenlasteni mummo ihan tasapuolisesti.
        Toki joskus joskus on tilanne, että joudun huomioimaan jotakin lapsenlasta enemmän, jos hän vaikka on sairaana eikä pääse päiväkotiin tai lapsen vanhemmilla on menoa ym.

        Mutta periaatteessa yritän todellakin olla aivan demokraattinen mummo.
        Muuten, jos alkaa olla pitkä väli tapaamisessa, niin jo itse kaipaan nähdä lastenlapsia ja 'kutsun itseni saada tulla kylään' tai pyydän lastenlapsia mummolaan vierailulle. Ei se sen kummempaa - näin meidän vuorovaikutus toimii ja tykkäämme toisistamme, ainakin minulla on sellainen tunne.

        Eri-ikäiset lastenlapset vaativat erilaista hoivaa, huomiota ja ohjelmaa, mutta otan senkin asian huomioon turhaan itseäni stressaamatta. Olen kyllä jo eläkkeellä, joten vapaa-aikaa minulla on enemmän kuin työssäkäyvillä mummoilla. Ehdin harrastaa omiakin juttuja ja tavata ystäviäni ja silti lastenlapsille ja lapsilleni riittää joskus hoivata heitä ja myös aikaa ja halua seurustella.


    • nytvastamennäänkin

      Yhden asian olen lapsilleni tehnyt selväksi, minä en ole perhepäivähoitaja , minulla on omat menoni ja en rupea niitä vaihtamaan jonkun tyttären tai pojan kappakkaillantakia, hankikoon maksullisen lapsenvahdin. Muutenkin olen lastenlasteni kanssa silloin kun minulle sopii, minullöa on omia harrastuksiani ja omat sutinat maailmalla.

      • plääh.

        Siis sinulla on yömyöhään aikaa ja tarvetta kirjoitella moisia joutavuuksia! Kirjoitusvirheistä päätellen kapakkailta takana itselläsi.


      • mummo
        plääh. kirjoitti:

        Siis sinulla on yömyöhään aikaa ja tarvetta kirjoitella moisia joutavuuksia! Kirjoitusvirheistä päätellen kapakkailta takana itselläsi.

        Tässä toinen mummo, ja suren sitä, etten saa tarpeeksi tavata ainoaa lapsenlastani. Asuvat muutaman kilometrin päässä, mutta on taas kolme viikkoa, kun ollaan nähty. En ole juoppo enkä sairas enkä pedofiili ja aikaa löytyy aina, kun tarvitaan. Käyn töissä päivät enkä ole täydellinen. Meillä on lapselle paljon (liikaa?) kaikenlaista tekemistä; leluja, kirjoja, pelejä jne ja lapsi haluaa olla täällä. En tarjoa karkkeja, kun on kielletty jne. Vanhemmista kiinni. Saan haukut jo siitä, että pyydän saada tavata lasta!


    • niinnn

      Periaatteessa lapsenlapset huomioin tasapuolisesti. Mutta kyllä huomiota tulee annettua toisille enemmän kuin toisille. Toinen tyttäreistäni "puukkaa" lapset sisään ja olettaa minun huolehtivan heistä kun hän hoitelee omia asioitaan puhelimessa tai netissä meillä käydessään. Toinen tytäristämme kun tulee meille hoitaa itse pitkälti lastaan ja hoitelee siinä sivussa meidän normaaleja arki hommia. Kyllähän siinä tulee pyydettyä että voisinko minä olla sen pienen kanssa jos hänellä on innostusta vaikka puun pinomiseen, vaikka kyllä hän lapsensa sinnekin mukaan ottais.
      Luulenpa että asioilla on tässäkin tapauksessa kaksi puolta. Vähän niinkuin kuinka se vastapuolikin toimii.

      • oikeus ja kohtuus

        Uskomatonta kateutta sinulta. Olet kateellinen vastasyntyneen saamasta huomiosta. Omat lapsesi ovat saaneet huomiota jo kuusivuotta ja nyt olet kade sisaruksellesi hänen vauvansa saamasta huomiosta, häpeä. Nyt on hänen aikansa sinun aikasi on ollut jo pidempään. Muutenkin olen sitämieltä, ettei lapsia ja lapsenlapsia voi huomioida tasan tarkkaan tasapuolisesti tai siis voi, mutta tasapuolisuuden käsite lähtee jo kohdusta. Vanhemmat voivat antaa perintönä lapsilleen eriarvoisen perimän jota onkin oikeus ja kohtuus tasapuolistaa elämän aikana.


      • .........
        oikeus ja kohtuus kirjoitti:

        Uskomatonta kateutta sinulta. Olet kateellinen vastasyntyneen saamasta huomiosta. Omat lapsesi ovat saaneet huomiota jo kuusivuotta ja nyt olet kade sisaruksellesi hänen vauvansa saamasta huomiosta, häpeä. Nyt on hänen aikansa sinun aikasi on ollut jo pidempään. Muutenkin olen sitämieltä, ettei lapsia ja lapsenlapsia voi huomioida tasan tarkkaan tasapuolisesti tai siis voi, mutta tasapuolisuuden käsite lähtee jo kohdusta. Vanhemmat voivat antaa perintönä lapsilleen eriarvoisen perimän jota onkin oikeus ja kohtuus tasapuolistaa elämän aikana.

        Taisi tuo kommenttisi osua väärään paikkaan? Tarkoitit sen varmaankin avaajalle, etkä nimimerkille niinnn? Ollaanpas tarkkana, eikä sählätä.


      • oikeus ja kohtuus
        ......... kirjoitti:

        Taisi tuo kommenttisi osua väärään paikkaan? Tarkoitit sen varmaankin avaajalle, etkä nimimerkille niinnn? Ollaanpas tarkkana, eikä sählätä.

        Kyllä avaajalle oli tarkoitettu. Ei ole tämä palstoille kirjoittaminen tuttua miten vastataan. Olen käsittänyt, että menevät siihen rimpsuun vaan.... sorry.. ja kaikki vastaukset avaajalle.


      • ...........
        oikeus ja kohtuus kirjoitti:

        Kyllä avaajalle oli tarkoitettu. Ei ole tämä palstoille kirjoittaminen tuttua miten vastataan. Olen käsittänyt, että menevät siihen rimpsuun vaan.... sorry.. ja kaikki vastaukset avaajalle.

        Vastaus menee silloin oikeaan kohtaan, kun klikkaa sen kommentin vastaa-nappulaa, mihin haluaa vastata eli sinun tapauksessasi sinun olisi pitänyt klikata avauskommentin vastaa-nappulaa.
        Tällöin muut lukijat tietäisivät vastauksesi olevan avaajalle, kun tekstisi on vasemmassa laidassa, ilman tuota pikkiriikkistä nuolta.


    • Ugggi

      Palstan luotsi(t): marella

      Tervetuloa mummut ja vaarit, ukit ja mummit, isoäidit ja isoisät keskustelemaan lapsista ja lapsenlapsista

      Noin puolet vähintään kommentoineista ovat vanhempia, eivät isovanhempia.
      Mars kommentoimaan äitien palstoille. Ja paheksumaan jokaista ihmettelijää, oli asiaa tai ei
      Tämä palsta on isovanhempien!
      Näinhän palstasheriffi on asian muotoillut.

      • Selvännäkijäkö?

        Mistä tiedät että noin puolet ovat vanhempia, eikä isovanhempia?


      • Ugggi
        Selvännäkijäkö? kirjoitti:

        Mistä tiedät että noin puolet ovat vanhempia, eikä isovanhempia?

        Tuntuu että aika harvalla isovanhemmalla itsellään on esim kolme lasta, joista nuorin 11 kuukautta. Voihan se niinkin olla, jos saivarrella halutaan. Kumma vain että puhuu vain omista lapsistaan ja heidän isovanhemmistaan, ei omista lastenlapsistaan.

        Kyllä kirjoittajan iän huomaa tekstistä.

        Palstan sheriffin mukaan palsta on tarkoitettu mummeille ja vaareille etc ja keskustelun tulisi kulkea lapsenlapsissa.

        Tätä asiaa ihmettelen että millä se voitaisiin kontrolloida.

        Elämä on - voisitko olla myös nato tai pikkuserkku millään ilveellä? Sehän se vasta sinut oikeuttaisikin sinut kirjoittamaan kommenttisi. Relaa, hyvä ihminen!


      • Selvännäkijäkö?
        Ugggi kirjoitti:

        Tuntuu että aika harvalla isovanhemmalla itsellään on esim kolme lasta, joista nuorin 11 kuukautta. Voihan se niinkin olla, jos saivarrella halutaan. Kumma vain että puhuu vain omista lapsistaan ja heidän isovanhemmistaan, ei omista lastenlapsistaan.

        Kyllä kirjoittajan iän huomaa tekstistä.

        Palstan sheriffin mukaan palsta on tarkoitettu mummeille ja vaareille etc ja keskustelun tulisi kulkea lapsenlapsissa.

        Tätä asiaa ihmettelen että millä se voitaisiin kontrolloida.

        Elämä on - voisitko olla myös nato tai pikkuserkku millään ilveellä? Sehän se vasta sinut oikeuttaisikin sinut kirjoittamaan kommenttisi. Relaa, hyvä ihminen!

        Varmaankin sekä avaaja, että hänelle ensimmäisenä vastannut eivät vielä ole isovanhempia, mutta muistathan itsekin pysyä visusti "omilla" osastoillasi, ettet vain vahingossakaan kommentoi osastoissa, joille sinulla ei ole asiaa, vaikka aihe kiinostaisikin. ;)


      • Ugggi
        Selvännäkijäkö? kirjoitti:

        Varmaankin sekä avaaja, että hänelle ensimmäisenä vastannut eivät vielä ole isovanhempia, mutta muistathan itsekin pysyä visusti "omilla" osastoillasi, ettet vain vahingossakaan kommentoi osastoissa, joille sinulla ei ole asiaa, vaikka aihe kiinostaisikin. ;)

        Sehän tässä juuri onkin hauskaa että kuka vain voi kommentoida mihin vain. Kontrollia ei ole. Löysä ohjeellinen kontrolli on, mutta kuka sitä nyt voisi valvoa, sananvapauden nimissä varsinkaan.
        Oma mielipiteeni on, että kirjoitelkaa minne haluatte.
        JOs eivät kirjoitukset miellytä niin ei tarvitse ottaa raivokkaasti kantaa vaan ohittaa ja mennä seuraavaan. Nenäkkäitä raivopäitä löytyy palstoilta vaikka millä mitalla. Ikä luultavasti 15 vuodesta ylöspäin.
        Oppikaa nyt suvaitsevaisuutta itsekkyytenne tilalle. Sitä toivon.


      • Agggi

        Tuota olen moneen kertaan sanonut täällä, että palsta on isovanhempien, mutta olen myös sen havainnut, että isovanhemmat eivät liity keskusteluun isovanhemmuudesta.
        Joskus on joku aihe luotu, mutta kukaan ei vastaa.
        Isovanhemmat ilmeisesti hyväksyvät lapsenlapsensa sellaisinaan, Heistä ei ole mitään puhumista, eikä heidän hoivaamisestaan.

        Isovanhemmuudessa ei ole mitään sellaista, joka kannattaisi käsitellä keskusteljupalstalla.
        Niinpä palstan valtaavat vanhemmat, joiden lapset joko ovat tai eivät ole isovanhempiensa silmäteriä.


      • Selvännäkijäkö?
        Ugggi kirjoitti:

        Sehän tässä juuri onkin hauskaa että kuka vain voi kommentoida mihin vain. Kontrollia ei ole. Löysä ohjeellinen kontrolli on, mutta kuka sitä nyt voisi valvoa, sananvapauden nimissä varsinkaan.
        Oma mielipiteeni on, että kirjoitelkaa minne haluatte.
        JOs eivät kirjoitukset miellytä niin ei tarvitse ottaa raivokkaasti kantaa vaan ohittaa ja mennä seuraavaan. Nenäkkäitä raivopäitä löytyy palstoilta vaikka millä mitalla. Ikä luultavasti 15 vuodesta ylöspäin.
        Oppikaa nyt suvaitsevaisuutta itsekkyytenne tilalle. Sitä toivon.

        Luulin, että sinua asia jotenkin tuohdutti, kun kirjoitit näin:

        "Noin puolet vähintään kommentoineista ovat vanhempia, eivät isovanhempia.
        Mars kommentoimaan äitien palstoille. Ja paheksumaan jokaista ihmettelijää, oli asiaa tai ei
        Tämä palsta on isovanhempien! "

        Mutta jos se onkin vaan hauskaa ja mielipiteesi kuitenkin on, että kirjoitelkaa minne haluatte, niin anteeksi. Minun virheeni.
        Kirjoituksesi vaikuttavat jotenkin skitsofreenisilta vai käyttikö joku ehkä vain samaa nimimerkkiä? Taivas tietää. Tai ehkä vain haluat esiintyä "nenäkkäänä raivopäänä"? Pata kattilaa soimaa.


      • Ugggi
        Selvännäkijäkö? kirjoitti:

        Luulin, että sinua asia jotenkin tuohdutti, kun kirjoitit näin:

        "Noin puolet vähintään kommentoineista ovat vanhempia, eivät isovanhempia.
        Mars kommentoimaan äitien palstoille. Ja paheksumaan jokaista ihmettelijää, oli asiaa tai ei
        Tämä palsta on isovanhempien! "

        Mutta jos se onkin vaan hauskaa ja mielipiteesi kuitenkin on, että kirjoitelkaa minne haluatte, niin anteeksi. Minun virheeni.
        Kirjoituksesi vaikuttavat jotenkin skitsofreenisilta vai käyttikö joku ehkä vain samaa nimimerkkiä? Taivas tietää. Tai ehkä vain haluat esiintyä "nenäkkäänä raivopäänä"? Pata kattilaa soimaa.

        Jaa-a. Et ole sarkasmista kuullut? Oletko kuullut koskaan puhuttavan nihilismistä? Perfektionismistä? Ortodoksiasta?
        Saat anteeksi.
        Minä sallin omasta puolestani sinun - Selvännäkijäkö? - kommentoida näillä palstoilla miten ja mihin haluat. Onneksi et sentään ole selvänäkijä ... sairauteni laatu näyttää kiinnostavan sinua.
        Hyvää tiistaipäivää ja halaus kaikille, etenkin ihan oikeille isovanhemmille!


      • Moêtchardon
        Agggi kirjoitti:

        Tuota olen moneen kertaan sanonut täällä, että palsta on isovanhempien, mutta olen myös sen havainnut, että isovanhemmat eivät liity keskusteluun isovanhemmuudesta.
        Joskus on joku aihe luotu, mutta kukaan ei vastaa.
        Isovanhemmat ilmeisesti hyväksyvät lapsenlapsensa sellaisinaan, Heistä ei ole mitään puhumista, eikä heidän hoivaamisestaan.

        Isovanhemmuudessa ei ole mitään sellaista, joka kannattaisi käsitellä keskusteljupalstalla.
        Niinpä palstan valtaavat vanhemmat, joiden lapset joko ovat tai eivät ole isovanhempiensa silmäteriä.

        Hyvä että hyväksyvät eivätkä ruodi turhan takia. Rooliaan ei voi vaihtaa. Valinnat on tehty jo varhaisessa vaiheessa.

        Mielestäni yksi syy vähäiseen mummujen ja pappojen palstoilla käymiseen on se, että osa heistä on sen ikäistä, ettei näpyttely suju eikä kiinnosta.


    • elämä on

      Hei hei mutta, kun minä olen isovanhempi- anoppi-mummo-äiti-miniä-sisko-käly-serkku-kummi ja kaiken lisäksi vielä vanhempieni lapsi!!

      Joten minulla on täysi oikeus kirjoittaa tällä keskustelupalstalla, Ugggi......

    • oikeus ja kohtuus

      Alempana vastasin napakasti, mutta totta toinen puoli kommentissani on. Itse kannan syyllisyyttä siitä, ettei yksi kolmesta lapsestani ole menestynyt elämässään yhtähyvin kuin kaksi muuta.
      Kerrot selvinneesi omillasi ja pärjänneesi hyvin. Vanhempasi siis luottavat siihen että pärjäät. Siskosi taas ei ole samaan pystynyt. Isovanhempana ja äitinä koen ensisijaisen vastuuni olevan aikuisen lapseni pärjäämisestä.
      Koen huonoaomaatuntoa siitä miten olisin voinut toimia toisin hänen lapsuudessaan, että hänkin olisi menestynyt paremmin elämässään. Ymmärrän, että perimällä on suuri merkitys hänen ongelmiinsa ja siksi hän tarvitsee aikuisenakin enemmän apuani. Samoin hän tarvitsisi sisarustensa apua, mutta sisaruskateus on kamala tauti ja sisarukset eivät näe asiaa kuten minä. Vanhempiesi voimavarat voivat olla rajalliset ja tällähetkellä heidän energiansa menevät heikomman auttamiseen.
      Kaikki lapset ja lapsenlapset ovat yhtä rakkaita, mutta toinen on heikompi toista.Nauttikaa vanhempienne seurasta ilman kateutta lapsienne kanssa sillä teidän kanssanne luultavasti isovanhemmatkin voivat nauttia ja rentoutua ilman huolta huomisesta.

      • oikeus ja kohtuus

        heitti loppuun vaikka vastasin aloittajalle???


      • Älä ihmettele
        oikeus ja kohtuus kirjoitti:

        heitti loppuun vaikka vastasin aloittajalle???

        Ihan oikeaan paikkaan tuli eli avauksesta yksi pykälä vasemmalle.


    • Emmäätiiäää, mut...

      Sanoisin, että pärjäät itse niin hienosti, etteivät vanhempasi koe sinun tarvitsevan heidän apua ja siskosi taas ottaa hyvin kevyesti avun vastaan. Ja kaikki luulevat kaikkien olevan tyytyväisiä. Kannatttaa asiasta mainita, eivät he sitä muuten huomaa.

      Toiset antavat lapsenlapsilleen lahjaksi aikaa, toiset rahaa. Minusta lapsesi ansaitsevat tasa-arvoisen tilanteen.

    • mummi

      ei mummujen ole velvollisuus hoitaa lapsenlapsiaan meillä on omat lapset ollut joita ei kukaan hoitanut paitsi tietenkin töissä ollessamme ja ehkä raskas työ joillakin jopa kolmivuorotyö ikää tullut että ei enää jaksaisikaan miksi vielä pitäisi lapsenlapsia hoitaa kun saattaa olla että kaikenkaikiaan kymmenenkin lastenlasta joita pitäisi kaitsea niin eihän siinä aikaa jää levähtää antakaa meille mummoille ja vaareille olla kahdestaan emme jaksa sitä ruuanlaittoa tiskaamista kaupassa käyntiä jne.pliis.

      • Mummo myös

        Kuuleppas mummi. Kuka sinua sitten hoitaa kun olet vanhainkodissa. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.


      • älä unta nää
        Mummo myös kirjoitti:

        Kuuleppas mummi. Kuka sinua sitten hoitaa kun olet vanhainkodissa. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

        No voin kertoa.... ei ainakaan ne lapset tai lapsenlapset. Ei sinuakaan jos sellaisia toiveunia päässäsi elätät.


    • Etuoikeutettu

      Ei lastenlasten hoitaminen ole velvollisuus vaan etuoikeus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1355
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1086
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      76
      888
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      817
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      65
      737
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      701
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      688
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      665
    Aihe