Olen menossa metakoliinaltistustestiin ensi viikkolla astma diagnoosin selventämiseksi. Miten koe tehdään? Minkälaisia tuntemuksia se metakoliin keuhkoissa aiheuttaa? Pitääkö kokeessa puhaltaa normaalia spirometrialaitetta vai jotain muuta?
Vastaukset 1
- Epämiellyttävää
Kerronpa sitten omat kokemukseni eiliseltä, jos joku muu on ko. altistukseen joskus menossa.
Ensin puhalletaan spirometria-puhallukset. Sitten aletaan hengitellä metakoliinia eri laitteistosta. Ensin yksi hengitys ja spirometria puhallukset (hengitysarvo tippui mulla 7 %, olo vähän tukkoisa), sitten 3 sisäänhengitystä ja spirometria (arvo tippui 15 % ja olo oli jo hankala), vielä 11 hengitystä lisää ja spirometria (arvo tippui 39 % ja olin tosi tukossa). Altistuksessa tavoitteena 20 % huonontuminen spirometriatuloksessa. Lisäksi alussa ja lopussa kuunnellaan keuhkoäänet. Itsellä ne alussa ok, lopussa vikuivat.
Jouduin ottamaan ventolinea kaksi kertaa eli reilusti ennen kuin arvot oli palanneet normaaliksi.
Testi oli epämiellyttävä, mutta hengissä selvisin. Loppu päivän oli ihan höntti olo: pyörrytti, väsytti armottomasti ja pää oli kipeä. Mutta tärkeintä oli se, että koe vahvisti oman astmani. Nyt sitten Flixotidea päivittäin ja Ventoline tarvittaessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"
Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va1202472Mitä tapahtuu?
Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???401652Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...
...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha6551079- 106993
- 71982
- 98926
- 48885
Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti
Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk83760Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen
Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik33736- 71728