Olen viikolla 28 ja vauvani ei ole vieläkään potkaissut. En itse edes tunne vauvan liikkuvan. En ole asian kanssa vielä tehnyt juuri mitään, ajattelin vain että ehkä vauva on vain rauhallisempi, mutta nyt asia tuntuu vaivaavan minua. Mitä pitäisi tehdä ? Olen itse siis 21 vuotias.
VAUVA EI LIIKU!
24
5051
Vastaukset
- ....
moikka !
Onko neuvolassa sanottu että kaikki on hyvin ? Yleensä neuvola käynnillä selviää aika paljon :) - huolestunut äiti
Ei olla pieneen aikaan taas käyty, viime kerralla eli 5 viikkoa sitten neuvolassa sanottiin että kaikki on hyvin, mutta nyt en itse ole siitä varma.
- .................
Jos neuvola on ollut 5 viikkoa sitten niin eiköhän sulla ihan näinä päivinä ole uus neuvola?
- huolestunut äiti
................. kirjoitti:
Jos neuvola on ollut 5 viikkoa sitten niin eiköhän sulla ihan näinä päivinä ole uus neuvola?
Juu on, piti olla viimeviikolla, mutta lääkäri ei päässyt töihin silloin joten on ensiviikolla.
- toukka
sinuna soittaisin päivystykseen, jotta voisivat tsekata, mikä tilanne vauvalla on.. vauvan liikkeiden pitää tuntua säännöllisinä, voit tehä liikelaskentaa siten että juot lasin makeaa mehua, menet kyljellesi makaamaan ja lasket liikkeet 1h aikana, pitää tuntua 10 liikettä, jos ei tunnu, niin sitten lääkäriin.. toivotaan että kaikki olisi kunnossa!
tuolla vielä tarkempaa tietoa http://www.hus.fi/default.asp?path=1;32;660;546;957;27795;27803;27837;27838;27900;27903;27904&voucher=2B241B4F-C728-4E59-9C4E-23629236C39C- äiti täällä, moi
eihän vauva oo aina virkeimmillään kun tekee liikelaskentaa :D Kannattaa ns tunnustella milloin on virkeillimmään niin tuntuu liikkeet. Kannattas vaihtaa asentoa niin ehkä silloin tuntuu. Jos vauva onkin jossain tietys asennossa
- huolestunut äiti
Kiitos paljon, kokeilen tuota tänään, jos ei liiku, menen lääkäriin! Kiitos paljon.
- liikelaskennat
täällä päin liike laskentaa otetaan vasta ku on esim 33rv eikä sen aikasemmin.. kaikkia liikkeitä vielä välttämättä tunne nuilla viikoilla.. eli mä en olisi kauheen huolissaan, oli mullaki päiviä että ei vauva paljoa ollenkaa liikkunu.. ei kannata heti ottaa ressiä jos ei ole kauheesti päivän mittaan liikkunu, yleensä ne piristyy ku äiti on alkamassa nukkumaan.. eli kannattais ootella sinne asti.. voitan sä tietty ottaa tota liike laskentaa jos haluut.. mut yritä olla ressaamatta se ei ole hyväksi vauvalle..
- LL
Jos liikkeitä ei ole kertaakaan tuntunut viikkoihin 28 mennessä niin suoraan äitiyspoliklinikalle!!
Vai onko niin ettei vauva ole tänään(eilen) liikkunut?- semmoinen kysymys
Tuota noin...jos ap ei ole koskaan tuntenut vauvan potkuja tai muita liikkeitä, vaikka on raskausviikolla 28 ja sydänäänet, ultrat ym. neuvolatarkastukset ovat tähän asti olleet ok, niin miksi se kiire iskisi juuri nyt? Pitäisikö ap:n käydä joka päivä äitiyspolilla tarkastuksessa, jos ei jatkossakaan tunne liikkeitä?
- eilakti
semmoinen kysymys kirjoitti:
Tuota noin...jos ap ei ole koskaan tuntenut vauvan potkuja tai muita liikkeitä, vaikka on raskausviikolla 28 ja sydänäänet, ultrat ym. neuvolatarkastukset ovat tähän asti olleet ok, niin miksi se kiire iskisi juuri nyt? Pitäisikö ap:n käydä joka päivä äitiyspolilla tarkastuksessa, jos ei jatkossakaan tunne liikkeitä?
Tuo on ihan turha ja tyhmä kysymys, että pitäisikö joka päivä käydä... Siitä ei ole kyse, tiedät sen varmasti ihan itsekin, kyse on siitä, että jos 28.viikolla ei tunne liikkeitä ja siitä huolestuu on tilanne syytä tarkistaa just ja heti. Sitä, miten sen jälkeen toimitaan, on turha alkaa täällä vääntämään tai irvimään, se ratkeaa tämänhetkisen tilanteen mukaan.
- näin meillä päin
Meillä päin on neuvola aina aluksi n.4viikon välein, sitten se alkaa oleen 3viikon välein ,sitten (n.rv15) alkaa olemaan 2viikon välein ja lopuksi (n.rv30) alkaa olemaan viikon väkein. Ja aina annetaan aika, jos itse pelkää, että jotain on vialla tai sitten laittavat suoraan keskustelun (siis puhelun) perusteella lähetteen äitiyspolille.
Meillä liike lasekenta aloitettin viimestään rv25. ..siis viimeistään.
Yleensä silloin kun ensimmäiset liikkeet tuntui, joka joillain oli jo kuulemma hiukan aiemminkin. - lvo
Siis mitä ihmettä, yleensä ensimmäinen neuvola on rv 8-11, kun edes tietää varmasti olevansa raskaana. Miten ihmeessä siellä muka ehditään ennen rv 15 käymään ensin 4 viikon välein ja sitten 3 viikon välein neuvolassa? Ja mitä ihmettä siellä edes tehdään, sydänäänetkään eivät doplerilla kuulu kuin noin rv 10 lähtien, kaikilla eivät edes silloin.
- näin meillä päin
No siis joo, no minulla ehkä sen takia aiemmin ja niin usein, koska 1 vaikea raskaus, 3keskenmenoa ja tämä viimeisin oli myös todella vaikea alusta asti.
Mutta kyllä täällä aika usein normaalistiikin se neuvola on.
Ja hups kirjoitin hiukan väärin :D sori, mun moka. Siis oli tarkoitus kirjoittaa, että n.rv15 saakka on 4viikon välein.Tuli tuo rv15 edellisessä kirjoituksessa väärään kohtaan :D.
Siis näin ainakin täällä suurinpiirtein menee: eka neuvola oli n.rv6, sitten n.rv10, n.rv14-rv15, sitten alkoi olemaan n.rv18, n.rv22, n.rv25, n.rv28-29, sitten alkaa olemaan, n.rv31, n.rv33, n.rv35, sitten n.rv36, n.rv.37, n.rv38, n.rv 39, n.rv40 ..jne.
Täällä kyllä katsotaan neuvolassa alapään kautta aluksi, neuvolassa se laite.
Sitten vasta myöhemmin mahan päältä sillä doplerilla...ja siis muuten normaali neuvola juttuja, hb otetaan, verenpaine yms. - näin meillä päin
näin meillä päin kirjoitti:
No siis joo, no minulla ehkä sen takia aiemmin ja niin usein, koska 1 vaikea raskaus, 3keskenmenoa ja tämä viimeisin oli myös todella vaikea alusta asti.
Mutta kyllä täällä aika usein normaalistiikin se neuvola on.
Ja hups kirjoitin hiukan väärin :D sori, mun moka. Siis oli tarkoitus kirjoittaa, että n.rv15 saakka on 4viikon välein.Tuli tuo rv15 edellisessä kirjoituksessa väärään kohtaan :D.
Siis näin ainakin täällä suurinpiirtein menee: eka neuvola oli n.rv6, sitten n.rv10, n.rv14-rv15, sitten alkoi olemaan n.rv18, n.rv22, n.rv25, n.rv28-29, sitten alkaa olemaan, n.rv31, n.rv33, n.rv35, sitten n.rv36, n.rv.37, n.rv38, n.rv 39, n.rv40 ..jne.
Täällä kyllä katsotaan neuvolassa alapään kautta aluksi, neuvolassa se laite.
Sitten vasta myöhemmin mahan päältä sillä doplerilla...ja siis muuten normaali neuvola juttuja, hb otetaan, verenpaine yms.ja siis tosiaan, minulla oli välillä vielä useammin se neuvola kuin normaalisti täällä päin on. Välillä olin kaksi kertaa viikossa tarkistuksessa ja useampia äitiyspoli käyntejä.
- lvo
Ja alkuperäisen aiheeseen sen verran vielä, että kaikki eivät tunne vauvan liikkeitä koko raskauden aikana. Tämä on mahdollista esim. jos kohtu on hyvin takana, lähellä äidin omaa selkää ja istukka vasten äidin vatsaa. Jos neuvolassa ja ultaäänissä on todettu lapsella kaikki olevan hyvin, ei välttämättä ole mitään syytä huoleen. Huomattavasti huolestuttavampaa olisi jos vauva olisi liikkunut, mutta nyt äiti ei yhtäkkiä enää tuntisi vauvan liikkeitä. Toivottavasti siellä on kaikki hyvin!:)
- liikelaskentaa
Minä tunsin ekat hennot liikkeet vasta rv 21 ja vasta rv29-30 alkoi olemaan selvää säännöllistä tuntuvaa liikettä/muljuntaa joka päivä. Eikä mulla raskausmahakaan kasvanut lainkaan kun vasta hieman rv 30 jälkeen... Eikä liikelaskentaa tosiaan aloiteta ennen rv 28. Kokeile tosiaan tuota makean syömistä ja makailua/ liikelaskentaa. Ja jos ei liiku niin mene äitiyspolin päivystykseen. Voit myös kokeilla juttelulla/ radion äänillä tai vaikka töytäisyllä vähän herätellä masuasukkia
- polille
Älä odota mene äitiyspolille. Varmasti ihan hyvin kaikki muuta ei kannata riskiä ottaa. Minulla kokemusta.
- herg
Niin no... Käsittääkseni yleinen ohje on, että liikelaskennat aloitetaan varsinaisesti vasta joskus 32 viikon tietämillä. Sitä ennen tarkkaillaan lähinnä sitä, että muksu liikkuisi päivittäin. Jos et ole vielä yhtäkään liikettä tuntenut niin en saisi hermoromahdusta vaan odottelisin neuvolaan. Jos taas liikkeissä on tapahtunut muutosta eli aiemmin olet tuntenut päivittäin liikkeitä, mutta nyt ei kuulu mitään, menisin näytille.
Meillä esikoinen oli tosi laiska liikkumaan mahassa. Tunsin kuitenkin rv 18 jälkeen liikkeitä päivittäin, mutta joskus 33 viikolla piti aloittaa liikelaskennat, koska tyttö kasvoi huonosti ja tiukassa oli välillä, että niitä täyteen sai.
Kakkosta odottaessani hommasin kotidopplerin ihan oman mielenrauhan vuoksi, mutta hän olikin ihan eri sorttia mahassa. Melskasi kuin viimeistä päivää, joten voinnista ei ollut huolta. Mammaa vain nauratti, että ai tämmöisiäkö ne vauvan liikkeet ovatkin, kun esikoiselta ei semmoisia kokemuksia ollut.
Mutta AINA jos huolettaa, voi soittaa synnärille ja kysyä mitä tehdä! - jnzogv
Minä olisin jo mennyt äitiyspolille.. Kyllä normaalisti vaikka olisikin eka lapsi, niin liikkeet tuntuu jo noilla viikoilla.
Muista, että aina voi soittaa synnytysosastolle, mihin aikaan vuorokaudesta tahansa. - älä viitsi
^ Tuollainen kommentointi on todella epäkypsää ja asiatonta.
- jopkoåkå
KOTKALAINEN 1959 pilkka osuu usein omaan nilkkaan, joten sinuna vois vähän jännittää kun oma lapsi ajankohtainen!
- Vakio-vittuilija
Jos se on vm -1959, niin eiköhän se ole lapsensa tehnyt?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️922017Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1671490YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741279- 721127
Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2301112Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan871054Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.148991Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava237938Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.51906Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli88881