Vegalla matkaan...

Kohti Karibiaa...

Syksy saa ja taas iskee tämä olo...duunia ei jaksaisi painaa ja olisi kiva häippästä jonnekin. Rahaa on rajallisesti, joten veneeseen ei voi suunnatonta summaa laittaa. Jollain pitää elääkin. Tekisi mieli ostaa Vega ja lähteä vaikka yksin Karibialle. Veganhan saa halvimmillaan viidellä tonnilla.

Mutta, eihän sitä viiden tonnin Vegalla uskalla lähteä. Mitäs jos sen ostaisi nyt ja talven/kevään aikana säätäisi kuntoon. Ensi kesän voisi tehdä "merikokeita" ja sitten loppukesällä paeta tätä shittiä. Ottaa vaikka vuorotteluvapaan. Tai jäädä ansiosidonnaiselle. Ottaa ritolat.

Vaan mitä tuollaiseen halpaan Vegaan pitäisi tehdä ja mitä se maksaa? Noh, jos miettii niin... Albin Vega, joku vm. 1975. Peruskuntoinen. Hinta noin 5000 euroa.

Runko:
1. Pohjan primerointi ja myrkkumaalaus
2. Läpivientien uusinta
3. Maston tuennan tarkistus ja vahvistus (siis katon vahvistus)
4. Laipioiden tarkistus ja mahdollinen korjauslaminointi paremmin kiinni
5. Luukkujen tarkistus, tiivistys tai vaihto
Budjetti noin: 1500 EUR

Moottori:
1. Moottorin uusinta (joku 7000 euroa) TAI
2. Peruskorjaus (joku 3000 euroa)

Riki:
1. Vanttien/staagien vaihto
2. Uudet purjeet/osa purjeista
3. Juoksevan rikin uusinta pääosin
Budjetti noin: 2000 EUR (oletus että kaikkia purjeita ei tarvitse vaihtaa)

Sähköt:
1. Uudet akut
2. Aurinkopaneelit
3. Uudet johtotukset, sähkötaulu, tricolori, ledivalot jne.
4. Joku plotteri ja VHF, ehkä AIS
5. Tutka olisi kiva, mutta liian kallista
Budjetti noin: 2000 EUR

Turvavarusteet:
1. EPIRB
2. Lautta
3. Lifelinet yms.
Budjetti noin: 1500 EUR

Sisukset:
1. Kylmäboksin eristys
2. Patjojen uusinta/verhoilu
3. Puuosien kunnostusta
4. Kaikenlaista maalailua ja siistimistä
Budjetti noin: 2000 EUR

Ostohinnan päälle siis noin 12 000 euroa. Mutta saisiko tällä jo merikelpoisen Vegan? Tietysti jos löytää yksilön jossa osa tästä on tehty, niin voi päästä halvemmalla. Toisaalta jos jotain on tehty vaikka 10 vuotta sitten, niin eihän se uuden veroista ole. Jäiköhän jotain isoa nyt huomiotta? Onko budjetti väärin laskettu? Seppomartti? Snoopy?

Parastahan tässä puuhailussa olisi se, että vaikka ei lähtisikään, niin siihen olisi mahdollisuus.

48

1742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kohti Karibiaa...

      Tuuliperäsin unohtui, taas meni 2000 euroa.

    • seppomartti

      Autopilotti pikemminkin tai pikemminkin 2 kpl mukaan ehdottomasti. Mieluusti myös tuuliperäsin. Vegan kokoinen purjehtii tosin "kikka kutosella" eli pieni purje väärin skuutattuna peräsimeen. Ellei ole tuttu juttu niin voi neuvoa. Ostaisin pienen watermakerin mutta jos on yksin niin pullovesi mahtuu mukaan. Uusi pieni kumijolla ehdottomasti.

      • seppomartti

        Jatketaan listaa:
        -Iridiumpuhelin käytettynä 500-1000e. Saat säät ja yhteyden meripelastuskeskukseen tai perikuntaan.
        -Uusi iso laturi moottoriin jos kunnostetaan
        -Srayhood ja bimini 3000e
        -Purjeet ei voi olla kovin vanhat, saumasta hajoaa UV:n seurauksena. Ei kannata kovasti tinkiä tässä momentissa.
        - Budjetti ja suunnitelma muutenkin voi olla aika hyvä
        Jos rupeat toteuttamaan niin voisin myydä Navik tuuliperäsimeni, Motorola 9555 iridiumpuhelimeni ja Surviva35 vesikoneen


      • Vesikoneen tarpeessa
        seppomartti kirjoitti:

        Jatketaan listaa:
        -Iridiumpuhelin käytettynä 500-1000e. Saat säät ja yhteyden meripelastuskeskukseen tai perikuntaan.
        -Uusi iso laturi moottoriin jos kunnostetaan
        -Srayhood ja bimini 3000e
        -Purjeet ei voi olla kovin vanhat, saumasta hajoaa UV:n seurauksena. Ei kannata kovasti tinkiä tässä momentissa.
        - Budjetti ja suunnitelma muutenkin voi olla aika hyvä
        Jos rupeat toteuttamaan niin voisin myydä Navik tuuliperäsimeni, Motorola 9555 iridiumpuhelimeni ja Surviva35 vesikoneen

        Mitä tuollainen vesikone maksaa? Paljonko vie muuten virtaa?


      • 11
        seppomartti kirjoitti:

        Jatketaan listaa:
        -Iridiumpuhelin käytettynä 500-1000e. Saat säät ja yhteyden meripelastuskeskukseen tai perikuntaan.
        -Uusi iso laturi moottoriin jos kunnostetaan
        -Srayhood ja bimini 3000e
        -Purjeet ei voi olla kovin vanhat, saumasta hajoaa UV:n seurauksena. Ei kannata kovasti tinkiä tässä momentissa.
        - Budjetti ja suunnitelma muutenkin voi olla aika hyvä
        Jos rupeat toteuttamaan niin voisin myydä Navik tuuliperäsimeni, Motorola 9555 iridiumpuhelimeni ja Surviva35 vesikoneen

        Karibialle ajoin euroopasta ihan ilman kylmäboxia. Säästyy sähköä eikä tarvi eristää boxia.


      • Seppomartti
        Vesikoneen tarpeessa kirjoitti:

        Mitä tuollainen vesikone maksaa? Paljonko vie muuten virtaa?

        Mainittu tyyppi = 0,0 amperia. Tarkoitettu pelastuslauttaan tai muuhun hätätilanteeseen kuten esim painevesisysteemin pettämiseen ja makeavesitankin tyhjentymiseen. Pumpataan käsin 4,5l/h.


      • seppomartti
        11 kirjoitti:

        Karibialle ajoin euroopasta ihan ilman kylmäboxia. Säästyy sähköä eikä tarvi eristää boxia.

        Itse olen pyrkinyt käyttämään tuoremuonaa mahdollisimman pitkään. Käyännössa jääkaappiruoka on riittänyt kahdeksi viikoksi. Kuiva- ja purkkimuonalla pärjää mutta kyllä purje-elämän laatu paranee kun paistaa pihvit ja pyrkii tekemään yhden kunnon aterian etu- ja jälkiruokineen. 20-30 litraa viiniä ja 80 olutta mukaan!. Eihän purjehtijankaan tarvise syödä elääkseen vaan elää syödäkseen.


      • s/y homeless
        seppomartti kirjoitti:

        Jatketaan listaa:
        -Iridiumpuhelin käytettynä 500-1000e. Saat säät ja yhteyden meripelastuskeskukseen tai perikuntaan.
        -Uusi iso laturi moottoriin jos kunnostetaan
        -Srayhood ja bimini 3000e
        -Purjeet ei voi olla kovin vanhat, saumasta hajoaa UV:n seurauksena. Ei kannata kovasti tinkiä tässä momentissa.
        - Budjetti ja suunnitelma muutenkin voi olla aika hyvä
        Jos rupeat toteuttamaan niin voisin myydä Navik tuuliperäsimeni, Motorola 9555 iridiumpuhelimeni ja Surviva35 vesikoneen

        Olisin kiinnostunut vesikoneestasi. Voisitko laittaa siitä hiukan tietoja, ikä, kunto hinta? homeless.allegro27(at)gmail.com


      • 13
        seppomartti kirjoitti:

        Itse olen pyrkinyt käyttämään tuoremuonaa mahdollisimman pitkään. Käyännössa jääkaappiruoka on riittänyt kahdeksi viikoksi. Kuiva- ja purkkimuonalla pärjää mutta kyllä purje-elämän laatu paranee kun paistaa pihvit ja pyrkii tekemään yhden kunnon aterian etu- ja jälkiruokineen. 20-30 litraa viiniä ja 80 olutta mukaan!. Eihän purjehtijankaan tarvise syödä elääkseen vaan elää syödäkseen.

        jaa sipuli kaali peruna on tuoremuonaa ja säilyy useamman viikon. Tuoretta kalaa voi saada merestä. Mitäs muuta tarvitaan?


      • seppomartti
        s/y homeless kirjoitti:

        Olisin kiinnostunut vesikoneestasi. Voisitko laittaa siitä hiukan tietoja, ikä, kunto hinta? homeless.allegro27(at)gmail.com

        Käyttämätön ja muutaman vuoden vanha. Varakalvoja ja hoitoaineita mukaan. Pyynti voisi olla 50% uudesta.


      • seppomartti
        13 kirjoitti:

        jaa sipuli kaali peruna on tuoremuonaa ja säilyy useamman viikon. Tuoretta kalaa voi saada merestä. Mitäs muuta tarvitaan?

        Perunan ja sipulin säilyminen vaihtelee. Usein saa lähtiessä hyvän näköistä muttei kestä kuin muutaman päivän. Joskus jopa 3-4 viikkoa. Kaali on hyvä ja samoin munat kun kääntelee pakettia. Mahdollisimman raaka tomaatti ja kovat omenat on ok. Kalan saanti on satunnaista ja siinäkin jääkaappi on oiva apu- muutoin pilaantuu. Jos on spinnu ylhäällä niin kalastaminen on liki mahdotonta. 600m 30kg kestävää siimaa -ja aina poikki. Hinaan kahta vapaa ja pidän kalaruoasta mutta vain harvoin saan muuta saalista kuin katkenneita siimoja.


      • seppomartti
        seppomartti kirjoitti:

        Käyttämätön ja muutaman vuoden vanha. Varakalvoja ja hoitoaineita mukaan. Pyynti voisi olla 50% uudesta.

        Sorry! Siis Katadyn Survivor 35. Halvimmat hinnat ilmeisesti Amazonilla


      • s/y Sarema
        seppomartti kirjoitti:

        Perunan ja sipulin säilyminen vaihtelee. Usein saa lähtiessä hyvän näköistä muttei kestä kuin muutaman päivän. Joskus jopa 3-4 viikkoa. Kaali on hyvä ja samoin munat kun kääntelee pakettia. Mahdollisimman raaka tomaatti ja kovat omenat on ok. Kalan saanti on satunnaista ja siinäkin jääkaappi on oiva apu- muutoin pilaantuu. Jos on spinnu ylhäällä niin kalastaminen on liki mahdotonta. 600m 30kg kestävää siimaa -ja aina poikki. Hinaan kahta vapaa ja pidän kalaruoasta mutta vain harvoin saan muuta saalista kuin katkenneita siimoja.

        Vapamme on 80 kg ja kela Senator 9. Siima 120 kg, Tapsi ruostumatonta vaijeria ja swiwelit ja liittimet 400 kg. Kalaa on tullut, mutta on menetetty vieheitakin. Vaijeritapsi purtu poikki silloin talloin. Suurin tonnikala oli 35 kg. Paras viehe oli viimeksi sinivalkoinen viuhka. Punainen squid on myos kelvollinen. Vaikka viehe hyppelee ilmassa, kala tarttuu kylla. Siimaan voi laittaa lyijypainonkin. Mahimahi on yleisin saalis, pisin 1,55 m. Kala tapetaan kaatamalla korkilline halvinta rommia kitusiin. Muuten verta on kaikkialla.


      • 25
        s/y Sarema kirjoitti:

        Vapamme on 80 kg ja kela Senator 9. Siima 120 kg, Tapsi ruostumatonta vaijeria ja swiwelit ja liittimet 400 kg. Kalaa on tullut, mutta on menetetty vieheitakin. Vaijeritapsi purtu poikki silloin talloin. Suurin tonnikala oli 35 kg. Paras viehe oli viimeksi sinivalkoinen viuhka. Punainen squid on myos kelvollinen. Vaikka viehe hyppelee ilmassa, kala tarttuu kylla. Siimaan voi laittaa lyijypainonkin. Mahimahi on yleisin saalis, pisin 1,55 m. Kala tapetaan kaatamalla korkilline halvinta rommia kitusiin. Muuten verta on kaikkialla.

        Onko tuo rommivinkkin otettava ihan tosissaan? Kysyy nimim. "isoa kalaa kirveenhamaralaa nuijinut eikä ollut siistä jälkeä!" :)


    • Watermaker
    • Finn26

      Tää menikin watermaker-keskusteluksi.

    • zamp

      tämä kaveri kiersi yksin kummatkin Amerikan mantereet vegalla.
      blogista löytyy hyvää juttua matkan ajalta ja valmistelusta.
      http://www.solotheamericas.org/

    • dfgrt36754

      Jolla ja peräprutku kans.

      Ei kannata liikaa varustella, eikä varsinkaan sellaista missä on kuukausimaksuja pajoa.

    • dgfg2324

      Osta lippu karibialle ja ostat veneen sieltä. Valmiita paketteja löytyy vaikka kuinka.

    • I-will-get-my-coat

      Ja jos ostat lipun Karibialle niin siellä paatin ei tartte olla niin hyvin varustettu, jos ideana on että sillä ei purjehdita takaisin.

      Tietenkin osa oikeasti tykkää kunnostella ja varustella venettään, mutta toisille on oikeasti parempi vaihtoehto että lentää perille ja ostaa sieltä jotain kunnossa olevaa.

      Joku ovelampi vois tietenkin "purjehtia maailman ympäri" niin että lentäis vain isosta kohteesta seuraavaan, ostais/vuokrais taas veneen ja nauttisi elämästä ja perehtyisi alueeseen kunnolla, ja sitten taas hops seuraava kohde. Ja jos olisi tolkuttoman hyvä myyntimies niin voisi ehkä jopa tienata jotain ;-)

    • Finn26

      Mitä tuo katon vahvistus tarkoittaa ihan käytännössä? Entä miksi laipioita pitää vahvistaa? Onko tuollaiseen oikeasti syytä ja onko ohjeita jossain?

      Itselläni ei ole Vegaa, mutta eikös se ole aika tukevasti tehty vene.

      • äöläöäö

        Vegoissa ja myös Viggeneissä on tyyppivikana kannella seisovan maston alapuolinen tuenta. Vuosikymmenten saatossa laipiossa oleva puinen poikkipalkki antaa myöten ja menee luokille. Samalla kansi painuu maston alla kasaan.

        Ongelma ei välttämättä ole vakava, enkä ole kuullut yhdestäkään tapauksesta, että palkki olisi pettänyt. Korjauskin on suhteelinen yksinkertainen juttu. Palkki irti ja halki. Puoliskoiden väliin työstetään muutaman millin rostrerista välilevy, joka sitten kiinnitetään muutamalla jykevällä pultilla. Teräsvahvistettu palkki on huomattavasti tukevampi ja maston voi huoletta kiristää kunnolla.

        Vanhoja Vegoja/Viggeneitä katsoessa huomaan, miten monen mastopalkissa on nämä vahvistuspultit näkyvissä. Esim. tässä:
        http://www.solotheamericas.org/?page_id=273


    • Sw27
    • 19+6

      Muutamia kommentteja:
      - Vega on hyvä vaihtoehto muttei ainoa, älä fiksoidu merkkiin vaan etsi paras vene siitä koko/hintaluokasta
      - maksa ennemmin kymppitonni veneestä jota on varusteltu kymppitonnilla viime vuosina verrattuna viiden tonnin veneeseen johon pitää ostaa kaikki varusteet. Tuuliperäsin lie aika välttämätön, ja aika kallis jos sen joutuu hankkimaan erikseen.
      - Kokonaisuutena halvimmaksi tulee etsi kesken jäänyt projekti jossa vene ei kunnostajan ja varustelijan toimesta lähdekään, seuraavaksi halvimmaksi loppunut projekti jossa vene on palannut valtameriltä. Ruotsista näitä löytää helposti, Suomesta satunnaisemmin:
      www.allegro27.com (hp. 110 tSEK) (aika ahkera veneen kunnostaja ja komia vaimo :)
      http://www.blocket.se/stockholm/Mycket_valutrustad_Laurin_28___L28_40797997.htm?ca=11&w=3
      http://www.blocket.se/vasternorrland/Allegro_27_1978___ny__motor_41967649.htm?ca=11&w=3
      Ja tässä vähän tyyriimpi, mutta reilusti isompi (tilavampi, nopeampi...) ja aika hyvin varusteltu
      http://www.blocket.se/stockholm/Marieholm_32_41333328.htm?ca=11&w=3

      Tietysti vähän eri asia on jos veneen kunnostus ja varustelu onkin se harrastus (kuten joillain edellä mainittujen paattien myyjistä on ilmeistä).

    • s/y Sarema

      Vantit pitaisi valttamatta uusia. Ruostumaton teras vanhenee. Vaijerien turvallisena ikana pidetaan 10v. Sama koskee vantturuuveja. Materiaalina pitaisi olla 316, 304 on korroosiolle herkkaa, toki halvempaa.

    • sy Snoopy

      Kun nyt rahaa on kuulema vähän, niin laita listan hännille se vesikone ja ensimmäiseks tuuliperäsin ja autopilotti. www.snoopy.fi

      • Aries, Monitor tms.

        Saman vahvistan kuin Snoopy. Tuuliperäsin on ehdottomasti nro 1, jos on pieni miehistö tai seilaa yksin. Se ei vie sähköä ja ohjaa varmasti, kunhan vain on tuulta. Pinnapilotti tarvitaan ainoastaan koneajoa ja heikkoa myötistä varten.

        Mielestäni pelkkää Atlantin ylitystä varten ei kannata hankkia kallista watermakeria. Käsin pumpattava malli, esim. Katadyn tai Pur Powersurvivor, sopinee hätätilanteisiin. Siihen ne on tarkoitettukin. Päivittäisessä juomaveden valmistuksessa käsin pumpattava laite on niin työläs, että hikeä virtaa luultavasti saman verran kuin juomavettä tiputtelee pienestä watermakerista (kokeilin omalla Powersurvivor 40:llä, jossa käsipumppauskahva oli varalaitteena. Sähkömoottorilla laite pelasi mukavasti ja juomavettä tuli n. 4 litraa tunnissa, ampeereita "kului" saman verran). Jos hankkii sähkölaitteita, täytyy hankkia myös sähköä tuottavia laitteita! Ja se maksaa.


      • 15+10
        Aries, Monitor tms. kirjoitti:

        Saman vahvistan kuin Snoopy. Tuuliperäsin on ehdottomasti nro 1, jos on pieni miehistö tai seilaa yksin. Se ei vie sähköä ja ohjaa varmasti, kunhan vain on tuulta. Pinnapilotti tarvitaan ainoastaan koneajoa ja heikkoa myötistä varten.

        Mielestäni pelkkää Atlantin ylitystä varten ei kannata hankkia kallista watermakeria. Käsin pumpattava malli, esim. Katadyn tai Pur Powersurvivor, sopinee hätätilanteisiin. Siihen ne on tarkoitettukin. Päivittäisessä juomaveden valmistuksessa käsin pumpattava laite on niin työläs, että hikeä virtaa luultavasti saman verran kuin juomavettä tiputtelee pienestä watermakerista (kokeilin omalla Powersurvivor 40:llä, jossa käsipumppauskahva oli varalaitteena. Sähkömoottorilla laite pelasi mukavasti ja juomavettä tuli n. 4 litraa tunnissa, ampeereita "kului" saman verran). Jos hankkii sähkölaitteita, täytyy hankkia myös sähköä tuottavia laitteita! Ja se maksaa.

        Jos hikeä yhtä paljon kuin pumppaus tuottaa vettä niin on turha pumpata lainkaan koska jano ei vähene? Powersurvivoriin voit liittää sähkömoottorinkinkin jolloin ei tarvitsekaan pumpata käsin eikä tarvitse ostaa kallista Watermakeria?


      • watermaker sekin!
        15+10 kirjoitti:

        Jos hikeä yhtä paljon kuin pumppaus tuottaa vettä niin on turha pumpata lainkaan koska jano ei vähene? Powersurvivoriin voit liittää sähkömoottorinkinkin jolloin ei tarvitsekaan pumpata käsin eikä tarvitse ostaa kallista Watermakeria?

        Ymmärsitköhän väärin? Powersurvivor 35 tai 40 on watermaker, joka normaalisti on sähkömoottorikäyttöinen. Sähköongelmien varalle siihen kuuluu erillinen käsikäyttölaite. Sen käyttämiseksi sähkömoottori irroitetaan ja moottorin tilalle asennetaan tämä käsikahva. Työtä vaaditaan, koska merivesi on pumpattava kovalla paineella watermakerin membraanin läpi. Suola ja mikrobit eivät mene osmoottisen kalvon läpi. Kalvon läpi tullut vesi on juomakelpoista vettä, joka käytännössä on myös mikrobivapaata (toisin kuin pullovedet tai kraanavedet, joihin troiikissa voi liittyä infektioriskejä ). Löytänet tarkemman selostuksen käsikäyttöisten watermakerien toiminnasta netistä, ehkäpä Katadynin web-sivuilta.
        Käsin pumppaaminen on työlästä ja juuri siksi käsin pumpattava watermaker onkin tarkoitettu lähinnä hätätilanteita varten esim. pelastuslautassa tai -veneessä käytettäväksi. Se ei todellakaan ole varuste, jota normaalissa Atlantin ylityksessä (vaikkapa Albin Vegalla) käytettäisi jokapäiväiseen juomaveden tuottamiseen!


    • Vega Sicilia
      • Sw27

        Tästä projektista ei ole kuulunut mitään? Onko suunnitelma toteutumassa? Olisi kiva seurata projektia ja matkaa, jos sellainen toteutuu.


    • Tuuliperäsimetön

      Kiitos kun avasit tämän sw27. Itseäkin kiinnostaisi kuulla edistyykö tämä.

      Seppomartti oletko päässyt tuuliperäsimestäsi (navik) eroon vai onko myynnissä?

    • seppomartti

      Tuuliperäsin kaivetaan autotallin perältä kesäksi esiin toiseen veneeseen. Ei ole enää myynnissä.
      Käyttämätön käsinpumpattava Katadyn Survivor 35 joutaisi pois heti kun vene on Euroopan puolella huhtikuun lopulla. Ostin sähköisen Katadyn 40E tilalle muttei kerkiä nyt mukaan.

    • Sköne -46

      Nostan hattua näille Vega faneille jotka uskovat tosissaan että Vegasta saa turvallisen esim. atlantin ylitykselle. Ok ei siinä mitään jos sinne pääsee niin ollaan vasta murto-osa matkasta tehty ja paljon tulee esteitä matkalle.

      Itse muutaman kerran ylityksen tehneenä voin sanoa että tästä matkasta ei tule nautinto vaan tämä on suorittamista ja selviytymistä päivästä toiseen.

      Näin lopuksi voi toivottaa onnea ja menestystä valitsemallenne tielle!

      Siunausta!

    • MalmöSeglare

      Tapasin eilen lyhyesti tämän Magnuksen, joka on lähdössä Albin Vegalla maailman ympäri. Aiemmin hän kävi Havsfidralla Karibialla. Saa nähdä miten miehen käy, mutta rohkea yritys jos pääsee liikkeelle. Albin Vegaan on näemmän edelleen luottoa.
      https://youtu.be/uxhE-FUalPc

      • seppomartti

        Tulee olemaan vaikea tai ylivoimainen rasti. Nimittäin Vegalla yksin nonstop pallon kierto käymättä satamassa. Etelämerelle ja Kap Hoornin kiertoon kovin pieni, samoin vuoden verran varusteita mukaan. Ympäri menee todennäkäisesti. Ei voi olla gourmet aterioita. Löisin vedon, ettei onnistu.


      • unelmia.monella
        seppomartti kirjoitti:

        Tulee olemaan vaikea tai ylivoimainen rasti. Nimittäin Vegalla yksin nonstop pallon kierto käymättä satamassa. Etelämerelle ja Kap Hoornin kiertoon kovin pieni, samoin vuoden verran varusteita mukaan. Ympäri menee todennäkäisesti. Ei voi olla gourmet aterioita. Löisin vedon, ettei onnistu.

        Rohkeasti kaveri ainakin hakee julkisuutta ja esittelee reittisuunnitelmaansa. Kannattaisi vissiin vielä treenata fyysistä kuntoa ja varustaa paatti kunnolla. Mainostettu muutaman kruunun budjetti ei siihen riitä. Budjetti on yhtä realistinen kuin suunnitelma purjehtia reitti nonstoppina vanhalla Vegalla.
        Saapa nähdä mihin satamaan retki päätyy....


      • Jussaröön.


      • joku.jopa.toteuttaa
        unelmia.monella kirjoitti:

        Rohkeasti kaveri ainakin hakee julkisuutta ja esittelee reittisuunnitelmaansa. Kannattaisi vissiin vielä treenata fyysistä kuntoa ja varustaa paatti kunnolla. Mainostettu muutaman kruunun budjetti ei siihen riitä. Budjetti on yhtä realistinen kuin suunnitelma purjehtia reitti nonstoppina vanhalla Vegalla.
        Saapa nähdä mihin satamaan retki päätyy....

        Albin Vegalla tehdyistä retkistä tunnetuin taitaa olla Matt Rutherfordin purjehdus Pohjois- ja Etelä-Amerikan ympäri (Kap Hornin ja Luoteisväylän kautta).
        https://solotheamericas.org/?page_id=283


      • MalmöSeglare
        unelmia.monella kirjoitti:

        Rohkeasti kaveri ainakin hakee julkisuutta ja esittelee reittisuunnitelmaansa. Kannattaisi vissiin vielä treenata fyysistä kuntoa ja varustaa paatti kunnolla. Mainostettu muutaman kruunun budjetti ei siihen riitä. Budjetti on yhtä realistinen kuin suunnitelma purjehtia reitti nonstoppina vanhalla Vegalla.
        Saapa nähdä mihin satamaan retki päätyy....

        Tämä Magnuksen kolmen kruunun budjetti on ikäänkuin kuvainnollinen juttu, oikeasti hän kai rahoittaa projektia "joukkorahoituksella", eli kerjäämällä ja sponsoreilla. Tämä sama kaveri kävi kuitenkin jo Havsfidralla Karibialla ilman toimivaa moottoria. Ruotsissa oli isot jutut kun hän oli 85 päivää merellä kateissa, mutta Havsfidralta oli vain loppunut tuuli keskellä Atlantia. Ruotsissa on myös perinnettä näissä pienillä veneillä tehtävissä yksinpurjehduksissa. Sven Yrvind lähti ilmeisesti juuri uudelle kierrokselle, 79 vuotiaana! Lisäksi on ainakin se yksi huru Sebastian Näslund joka purjehti Arrandir-veneellä Atlantin yli.
        Silti olen samaa mieltä, Vegaan ei tule mahtumaan riittävästi muonaa ja varusteita non-stop pallonkiertoon. Vene oli kyllä hurjan näköinen, esim. ikkunat oli vahvistettu pulttaamalla paksut levyt alkuperäisten ikkunoiden päälle ja levyihin oli kiinnitettu ikkunat, jotka oli tehty luodinkestävästä lasista. Magnus tosin naureskeli että niillä on eniten käyttöä lähinnä Malmössä ja harmi että muu vene ei ole luodinkestävä. :)


    • seppomartti

      Wolfried Erdman (de) purjehti molempiin suuntiin yksin nonstop 10m veneellä Katena Nui etelämerellä. Veneessä ei ollut moottoria. Säästyy painoa muuhun tarkoitukseen esim. parisataa kiloa. Vegassa helpottaisi moottorin poisto ja pa- tankkiin petrolia keittimelle.

      • MalmöSeglare

        Tässä Vegassa roikkui perämoottoriteline perässä, joten en usko että sisäkonetta löytyy. Tai ainakaan se ei toimi jos sellainen on.


    • Annagröna

      Hei seppomartin, olisiko katadya tai tuulipilottia tarjolla? Oloson kiitollinen kaikista vinkeistä.
      Yst. Marko
      anna. grö[email protected]
      Marko 0509664769

      • seppomartti

        Viikonvaihteen aikana otan yhteyttä. Jkv kiirettä kun vene nousi eilen telakalle Portugakissa ja ma taas veteen. 2 Katadyn vesikonetta ja 2 tuuliperäsintä oliI tarjolla.


    • Penakalle

      Miksi helvetissä Vega??? Muutamalla tonnilla saat jo vaikka Santun jossa paremmat sisätilat.

      • Jdkdjfjd

        Montako saatanan santtua on kiertäny pallon? Jos yksin lähtee ni riittää vegan tilat oikein hyvin. Tukeva vene ja sopivasti alirikattu


      • Penakalle

        No pöljät ne on niitä Vegoja ostaneetkin. Sehän on selvää että kiertelevät missä sattuu sitten. Ei se ole mikään selitys.


      • kanapelle
        Penakalle kirjoitti:

        No pöljät ne on niitä Vegoja ostaneetkin. Sehän on selvää että kiertelevät missä sattuu sitten. Ei se ole mikään selitys.

        No nyt saatiin varsinainen asiantuntijalausunto.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      91
      3020
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      300
      1717
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1597
    4. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      405
      1417
    5. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1411
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      403
      1323
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1149
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1077
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      337
      923
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      264
      895
    Aihe