Ihmisten mieli ei näy muuttuvan. Täällälin on ollut ylivelkatarinoita joiden alku on jo vuosien takana. Mutta silti aikaajoin alkaa uusia ketja ja osa niistä on varmasti samojen alkamia kuin tämän palstan alkuajaltakin, eli on selvitty veloista, mutta sit kuitenkin on kaikki taas alussa.....
Velkaantuminen ja epäonnistumiset eivät lopu ellei pankit ja rahoittajat ryhdisty.
Vaaditaan tomintatavan muutos.
1. Kaikki lainatoiminta pitää saada pankeille. Pikavipit pois, pelkkä asiakkaan tunnistaminen TUPAS-järjestämällä ja yöaikainen lainan antamiskielto ei riitä.
2. Luottoyhtiöt jotka ovat pankkien alla, niin vaatikoon säännölisten tulojen yms. vaatimusten lisäksi myös sen, että ihmisellä on säästämistä ja sen kautta osoitus siitä, että ihminen oikeasti ymmärtää asiansa merkityksen itselleen.
3. ei enempää lainaa jos on jo viisi luottokorttia..... Ei myöskään enempää lainaa kuin joku asia maksaa. Viidensadan euron jääkaappi ei kyllä edelytä mitään 5000,- luottokorttia ruokakauppaan.
4. jos tuo viiden tuhannen euron kortti kuitenkin on, niin se pitää maksaa tyhjäksi viidessä vuodessa....
5. Asuntolainoihin ja miksei sitten muuhunkin konttorilainaan selkeät oma säästöosuudet ja lainalla katto. Kyllä nyt hyvässä kunnossa oleva kolmekymppinen ajattelee, että 20-30 vuotta asiat sujuu niinkuin viimeiset kymmenen vuotta, mutta ei tarvii elää paljoa yli nelikymppiseksikään, kun asiat voi muuttua.
Velka voi aiheuttaa sitä, että maailman kaunein puoliso onkin hirviä ja lapsista tulee kauhujja arki muutenkin tulee sitten jo aika nopeasti yms... eikä se oma talous ole sen kummempi kuin naapurin.
6. Lisäksi tuo nykyinen pikkulainojen kasaantuminen ei lopu ennen kuin valat reformoidaan. Pankkien pitää tajuta virheet. Se maksaa kyllä, että pankki joutuu kuolettamaan osan veloista, mutta se myös maksaa nyky-ylivelkaiselle sen että luottotiedot menee ja uusien yleisten ehtojen myötä se uusi velkaantuminen toppaa täysin.... ja joku 5-10 vuoden luoton aika kasvattaa luontoa.
7. Jos velka periytyisi, nii kaikki alkas kyllä kiinnittämään huomiota omien vanhempiensa ja lastensa tapaan elää....
Tää oli vaan osa miten minä muuttaisin maailmaa ja saisin tämän oravanpyörän loppumaan. Tiedön, että tämä ei saa tukea ja miinusta tulee, mutta sou what.
Ylivelkaantuminen
1
298
Vastaukset
- velkaa+varallisuutta
1. Kannatetaan. Pikavipit laittomiksi.
2. Luottokortti vain vakavaraiselle ja tunnolliselle pankin kautta.
3. Luottokortit varallisuuden ja tulojen mukaan. Jollain voi olla 5 korttia ja 50 000 luottoraja, ei ongelmaa. Jollain voi olla 1 kpl ja 500 eur, suuret ongelmat.
4. Minimilyhennys luottokortilla 20% kuukaudessa.
5. Asuntolainaan 30% omarahoitus riihikuivaa. Ei täytetakauksia, valtiontakaus pois. Ei lainakattoa, omarahoitus pitää huolen, että ei tule ylisuuria lainoja. Max 20 vuoden laina-aika.
6. Ylivelkaantuminen estetään ns. positiivisella luottorekisterillä. Kaikki velat kerätään yhteiseen rekisteriin, johon kaikilla velanantajilla pääsy velkaa myöntäessään. Samoin rekisteristä kävisi ilmi kuinka edelliset velat on tullut hoidettua. Tunnollisella lainanhoidolla pitkällä aikavälillä pisteet paranisivat ja lainakorko halpenisi. Liika velka tai huono hoitaminen estäisi lisävelan saannin.
7. Kukaan muu ei voi olla vastuussa toisen ihmisen velasta ilman suostumusta. Siis lasten tehtävä ei ole seurata ja vastata vanhempiensa rahan käyttöä tai päin vastoin. Huolissaan saa olla ja pyrkiä ohjaamaan oikeaan suuntaa, mutta vastuussa ei voi olla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197