Fretin hankkiminen

Sirilla97

kun frettiä hankitaan ja lähetetään viesti kasvattajille yms. niin vastaavatko he ja voiko siinä mennä kauankin, kannattaako laittaa viestiä jo nyt ensi kevään pennuista? Voiko alustavasti varata frettiä moneltakin kasvattajalta, pahastuvatko he siitä? ja mitä jos haluamaansa pentueeseen syntyyki vaa 4 ja halukkaita ostajia on 9 niin ketkä sitten saa? ja kuka saa valita ekana? Sitten kun oman fretin saa nii perutaanko muut varaukset?
Kiitos jos vastaatte =))

15

274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohhoijaa

      sun kantsii tyttönen kasvaa viel muutama vuos, fretti ei todellakaa sovi lapsen lemmikiks. kantsii kattoa muutaki ku sitä söpöä ulkonäköä, vanhempas eivät varmastikaan pitäis siitä että fretti puris sut ja heidät hirveille haavoille ku frettiä ei osata kouluttaa ja käsitellä.

      • jotain rajaa

        Ei sitä sentään noin negatiivisesti voi vastata. Hyvähän se kuitenkin on ottaa tietoa ja kysellä fretti-ihmisiltä.


      • Sirilla97

        Mun mielesi nois mun kysymyksis ei ollu mitään semmosta et voisit vastata nui. Tiiän että Fretti puree ja tiiän mitä on porukoulutus ja hiekkalaatikko opetus. Tiiän ettei ne välttämättä ikinä opi täysin sisäsiisteiks. Tiiän ettei ne oo häkkieläimiä ja ne tarvii ihmisen seuraa kokoaja varsinki jos fretille ottaa yksin. Tiiän et koko asunto pitää frettiturvallistaa, tiiän et niille ei syötetä kissanruoka vaan totally ferretiä ja suurimmaks Osaks raakaruokinnal mm kanankauloja sydämiä kananrasvaa pikku jyrsijöitä, kananmunan keltuaista, kuoria, merilevää, valkosipulia, kivipiiroja. Tiiän sen et ne voi saada suolitukoksen, tiiän mitä on fancy värit ja tiiän niitten riskit. Tiiän et ne tykkää nutri plus catista. Oon 15, en idiootti. Joten saisinko Mä nyt niitä OIKEITA ja asiallisii vastauksii mun kysymyksii?


      • uneton.

        niin no tyyppi on 15 ja huomaa selvästi että hän on perehtynyt fretteihin, ja kyselee täällä ihan asiaa eikä mitään "voiko fretin ja pupun laittaa samaan häkkiin ja voiko sille syöttää salaattia"
        ikä ei ole kaikista tärkein asia mikä tulee huomioida frettiä ottaessa. voihan täysi-ikäinenkin ostaa fretin puskakasvattajalta ja asuttaa sen purupeitteiseen häkkiin viiden marsun kanssa. ei ikä tee fretinomistajasta sen parempaa kuin nuoremmasta, jos se hoitaa frettiä huonosti.
        itse olen 13, minulla on viralliselta kasvattajalta otettu fretti, joka syö lähinnä kokonaan raakaruokaa ja totally ferrettiä silloin kun liha on loppu tai sulamassa. ei, frettini ei pure, lattialle paskoo lähinnä protestina, eli todella harvoin.
        että eiköhän 15 vuotias tyttönen joka on ottanut freteistä selvää ja kyselee ihan asiallisesti täällä, niin osaa frettiä kouluttaa ja hoitaa (:


    • ...

      Ehdottomasti kannattaa laittaa niin usealle kasvattajalle viestiä ,kuin luulet että heiltä saattaisi löytyä sopiva pentue (mm.kuinka vaativia frettejä emä ja isä on, hybridiä ei edes kannata ottaa laskuihin). Ja kyllä mielestäni ensi kevään pennuista kannattaa jo kysellä, vaikkei moni kasvattaja välttämättä tiedä ensikevään suunnitelmia edes vielä.
      Kun pentue on syntynyt, ja tarpeeksi vanha (viikkoja,kullakin kasvattajalla omat ikänsä) halukkaille ilmoitetaan,saako pennun vai et. Sinulle ei voi luvata pentua ennekuin tietää montako pentua on syntynyt ja hengisspysyjät selvillä, kaikki yhteydenottajat ovat odottajia. Kasvattajat antavat pennut niille, jotka he kokevat osaaviksi ja hyviksi kodeiksi, mutta aina kaikille niillekkään ei frettiä aina riitä.
      Vaikutat kuitenkin hyvin perehtyneen fretteihin, mutta ikinä ei voi tietää liikaa, muista. :)

      Malttia pennun etsimisessä, hyvä että olet valinnut kasvattajalta otettavan pennun. (:

      Ja korjatkaa joku toki, jos olen väärässä, itse en ole kasvattaja.

    • Sirilla97

      En ole hybridiä missään välissä edes miettinyt koska tiedän niiden vaativuuden =) Muistan, luenkin kokoajan lisää ulkomaankielisiltä sivustoila kun suomalaiset koluttu jo läpi! Kiitos sulle vastauksista, toi hyvin selkoa tähän pennunhankinta kysymyksyyn! =)

      • Freetunen

        En kyllä itse todellakaan lähettelisi pentuvarauksia monelle kasvattajalle jos olen vain yhtä pentua hankkimassa. Etsit vain sen kasvattajan ja frettiyhdistelmän joka sinua kaikkein eniten miellyttää ja vakuutat kasvattajan tiedoistasi, taidoistasi ja siitä että fretti asuu luonasi koko loppuelämänsä lähdit sitten opiskelemaan kauas, saat lapsen tai muutat uuteen asuntoon tms. Ei ole hyvä juttu jos sinulle on neljä kasvattajaa varannut pennun ja sitten viimetingassa sanot kolmelle heistä ettet otakkaan pentua. Noin jos käy on varmaankin turha kyseisiltä kasvattajilta pentuja enää tulevaisuudessa kysellä. Kasvattajat kun päättävät kenelle mikäkin fretti menee, he ilmoittavat kaikille ketkä pennun saavat ja ketkä eivät. Ja sitten sinä ilmoitat ettet otakkaan pentua ja kasvattaja joutuu järjestelemään kaiken uudelleen. Toki jotkut ovat näin tehneet mutta sillä ei mitään hyvää mainetta saa. Jos varaat 4 kasvattajalta jokaiselta yhden pennun, silloin sinun kannattaa ne neljä pentua myöskin ottaa tai informoida kasvattajalle tilanteestasi jo heti ensimmäisissä viesteissä.

        Ja pennut muuttavat parhaisiin koteihin kasvattajan arvion perusteella. Koska olet alaikäinen tulee vanhempiesi allekirjoittaa sopimukset kasvattajan kanssa.


    • ...

      Tietääkseni mitkään frettikyselyt eivät ole varauksia, vain tiedusteluja, varsinkin tässä vaiheessa kun tulevia pentueita ei ole vielä välttämättä ilmoitettu.
      Jos näytät kiinnostuksesi usealle kasvattajalle, se ei tarkoita että varaat pennun. Saati sitten ettei kasvattajat varsinaisesti varaa pentuja kellekkään,ennen syntymää, jolloin voi ilmoittaa,että sai toisesta kiinnostavasta pentueesta pennun.
      Itse ainakin ensimmäistä pentua hankkiessani olin kiinnostunut muutamankin eri kasvattajan pentueista, ja kaikille laitoin kyselyviestiä. Ja mieluisimmasta pentueesta otin pennun. Suomalaiset kasvattajat myös kommunikoivat keskenään varsin hyvin, en usko että kovin helposti tulee "päällekäisiä varauksia".
      Eli rohkeasti vain tiedustelemaan, josko jollekkin kasvattajalle olisi tulossa sopivia pentueita ensiomistajille! (:

      • Syanidi

        Pahimpaan frettikuumeeseen voi lukea blogia kahden fretinpennun elämästä osoitteessa www.taskuvarkaani.blogspot.com

        Blogin pitäjältä voi myös kysellä mitä tahansa freteistä ja niihin liittyvästä maan ja taivaan väliltä. Kaikkiin kysymyksiin ja kommentteihin vastataan asiallisesti, puolueettomasti ja bloginpitäjän parhaan tiedon ja taidon mukaan. (:


      • Frettinettinen
        Syanidi kirjoitti:

        Pahimpaan frettikuumeeseen voi lukea blogia kahden fretinpennun elämästä osoitteessa www.taskuvarkaani.blogspot.com

        Blogin pitäjältä voi myös kysellä mitä tahansa freteistä ja niihin liittyvästä maan ja taivaan väliltä. Kaikkiin kysymyksiin ja kommentteihin vastataan asiallisesti, puolueettomasti ja bloginpitäjän parhaan tiedon ja taidon mukaan. (:

        Ottakaa fretit vain virallisilta kasvattajilta. Lisätietoa www.frettiliitto.fi

        onnea pennun etsintään :)


      • ööömm
        Frettinettinen kirjoitti:

        Ottakaa fretit vain virallisilta kasvattajilta. Lisätietoa www.frettiliitto.fi

        onnea pennun etsintään :)

        Syanidi, miks mainostat aina blogias? Naurettavaa kun jokapaikkaan pitää tunkea linkki mainostusta et sais mahollisimman monta lukijaa.. :pp


      • .......... fretit <3
        ööömm kirjoitti:

        Syanidi, miks mainostat aina blogias? Naurettavaa kun jokapaikkaan pitää tunkea linkki mainostusta et sais mahollisimman monta lukijaa.. :pp

        Se ei ole edes Syanidin blogi. Se on yhen toisen frettiihmisen, ja totta kai on hyvä mainostaa blogia jossa puhutaan asiaa ! eikä paskaa.


    • jyrsijä

      Luulen, että kasvattajat vastaavat sen mukaan, kun ehtivät. Jos kuitenkin tuntuu, ettei sähköposteihin vastata, voit aina soittaakkin.

      Alustava varaus on nimenomaan ALUSTAVAvaraus, joten voit varata huoletta useammalta kasvattajalta pennun, jos siltä tuntuu :) Alustava varaus ei sido mihinkään, voit peruuttaa sen, jos saat muualta pennun. Monestikkin on viisainta kysellä usealta kasvattajalta samanaikaisesti, sillä kysyntä on suuri, eikä tarkkaa pentujen syntyvyyttä voida etukäteen määrittää.

      Ostajan valinta menee mielestäni varausjärjestyksessä. Kasvattajat yrittävät olla mahdollisimman tasapuolisia ostajia kohtaan. Kuitenkin listan järjestystä sekoittaa hieman se, mitä värejä ostajat ovat varanneet yms. Jotkut ovat esimerkiksi odottaaneet tiettyä väriä/ tiettyjen kasvatusfrettien poikasia monia vuosia, jonka takia he ovat voineet roikkua varauslistoilla pitkäänkin.

      Toivottavasti tästä oli apua :)

      • Syanidi

        Ostajan valinta ei kyllä todellakaan mene varausjärjestyksessä. Siihen ei liity mitenkään se, kuka on ensimmäisenä ottanut kasvattajaan yhteyttä, vaan kasvattajat arvioivat kyselijöistä, ketkä ovat kaikkein parhaimmat kodit fretille ja ne parhaat kodit ovat aina ensimmäisenä pentua saamassa vaikka olisi ottanut kasvattajaan yhteyttä viimeisenä. Valinta tehdään siis ihan pelkästään sen perusteella, että kuinka hyvä ja osaava koti on kyseessä.


    • Sirilla, kannattaa ehdottomasti jo laitella viestiä kasvattajille, sillä alustavia varauksia otetaan jo vastaan. Meillekin on tullut jo melkoinen liuta varauksia. Pentua voi toki kysellä useammalta kasvattajalta, mutta kannattaa tällöin mainita kasvattajalle, että on kysellyt pentua muualtakin, jotta kaikki tietävät missä mennään. Kasvattajasta riippuen saat täytettäväksi joko kyselylomakkeen, tai vastaavasti pyynnön kertoa itsestäsi ja siitä millainen koti sinulla olisi pennulle tarjota.

      Ei muuta kuin koluamaan kasvattajien sivuja ja katsomaan onko siellä sinua kiinnostavia yhdistelmiä :)

      - Emeliina, E-Pic's Ferrets

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      56
      861
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe