Itse väsätty peräkärry

Hiano juttu

Ajatuksena on rakentaa farmariauton peräosasta oma peräkärry. Leikataan katto irti ja levennettynä istutetaan se pois leikattujen lasien alareunan tasolle, jolloin voidaan avata se nostamalla takapäästä ylospäin. Tällöin lastaus helpottuu.

Millaisia asioita pitää huomioida, jotta olisi laillinen?

10

3357

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a

      Tuo rakennelma on sitten vain koppa, vetoaisa, ja akseli pitää olla hyväksyttyjä. Jos meinasit tehdä kärrin vaan auton takaosasta tulee siitä melko pieni, ja jos meinasti käyttää pidemmän osan autoa joudut sirtämään akselin paikkaa eteenpäin, jotta kärri olisi tasapainoisempi.

    • ONNEE JA MENESTYSTÄ

      Akselin kantavuudesta pitää olla valmistajan ilmoittama kantavuus ja aisa saa olla edelleen itse tehty,kunhan se on pulteilla kiinni ja aisan peräpää kiinnitys pitää olla akselin takapuolella.Valoissa pitää olla tietyt tyyppihyväksytyt merkit,mut paljon viisaampi,kun marssit katsastusmiehen pakeille ja esitä ideasi hänelle,niin tulee tarkemmat ohjeet ja määräykset selville.

    • Mitenkä paino?

      Monella autolla on rajattu jarruttoman perävaunun paino 500 kg:aan ja jos autonpuolikas painaa 450 kg, niin kantavuutta jää aikas vähän. Vai meinasitko oikein jarrut siihen viritellä?

      • Hiano juttu

        Ajatuksena leikata farmariauton takaovien edestä poikki (katto kokonaisena) ja siitä edetä aikaisemmin kerrotulla tavalla. Silloinhan akselia ei voi siirtää koska on olemassa jo sille oma paikka. Ja jarruton. Takavalot tulee silloin niinkuin ne on siinä oikeastikkin, vain kolmiot pitää lisätä molemmin puolin. Takaovet suljettuna (vaikka hitsaten). Vanteet ja kummit kuten farmarissa. Vetoauto ja peräkärri tulevat olamaan samanlaisia eli peräkärri tehdään toisesta samanlaisesta farmarista matalampana (sivu- ja takalasiosasto häviää ja katto levennettynä ns. reunan päällä)


      • matkailija
        Hiano juttu kirjoitti:

        Ajatuksena leikata farmariauton takaovien edestä poikki (katto kokonaisena) ja siitä edetä aikaisemmin kerrotulla tavalla. Silloinhan akselia ei voi siirtää koska on olemassa jo sille oma paikka. Ja jarruton. Takavalot tulee silloin niinkuin ne on siinä oikeastikkin, vain kolmiot pitää lisätä molemmin puolin. Takaovet suljettuna (vaikka hitsaten). Vanteet ja kummit kuten farmarissa. Vetoauto ja peräkärri tulevat olamaan samanlaisia eli peräkärri tehdään toisesta samanlaisesta farmarista matalampana (sivu- ja takalasiosasto häviää ja katto levennettynä ns. reunan päällä)

        Näin tehtyjä kärrejä näin entisessä Itä-Saksassa. Tosin niitä veti hevonen.


    • anonymous4

      Nyt on aihio leikattuna ja alkaa kokoonpano. Löysin 96 mallisen ruosteettoman farmari auton, josta kärry alkaa muodostua! Sähköjohdot laitan pistokkeesta taakse aivan uusiksi, niin ei tule vanhojen piuhojan kanssa ongelmaa ja toisaalta niitä saa päikittyä veke sieltä täältä purkamatta kokonaan mattoja yms. Aisan virkaa hoitamaan 60mm halkaisian liikennetolppa tai vastaava. Kiinnitys pultattuna lattiaan ja kunnolla taka-akselin yli. Normi renkaat, jouset ja iskarit sekä orkkis valot.

      • anonymous6

        Kyseisen tapauksen vetoautolla saa vetää jarruttomanakin noin 700 - 800 kg ja jos peräkärryn paino nousee esim. 450 kg:aan jää tilaa vielä 250 - 350 kg. Ja rapiat päälle! Hyvä siitä tulee.


      • joko valmis
        anonymous6 kirjoitti:

        Kyseisen tapauksen vetoautolla saa vetää jarruttomanakin noin 700 - 800 kg ja jos peräkärryn paino nousee esim. 450 kg:aan jää tilaa vielä 250 - 350 kg. Ja rapiat päälle! Hyvä siitä tulee.

        Millään autolla ei saa vetää 800kg jarrutunto kärryä, maksimi on 750kg.

        Tuskin saat kilpiin tuota kärryä...

        Käy päivittämässä tilanne.


    • 5656rf

      tossa tapauksessa on vaara että tulee liikaa aisapainoa

    • uehfufrug

      Olem nähnyt joskus tuollaisen 96 saabista tehdyn kärryn 96 saabin perässä. Ei se farkkuauton peräpää mitenkään kauheasti paina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet minua

      vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

      Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

      Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

      niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

      Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

      Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

      Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

      Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

      paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe