Itse väsätty peräkärry

Hiano juttu

Ajatuksena on rakentaa farmariauton peräosasta oma peräkärry. Leikataan katto irti ja levennettynä istutetaan se pois leikattujen lasien alareunan tasolle, jolloin voidaan avata se nostamalla takapäästä ylospäin. Tällöin lastaus helpottuu.

Millaisia asioita pitää huomioida, jotta olisi laillinen?

10

3611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a

      Tuo rakennelma on sitten vain koppa, vetoaisa, ja akseli pitää olla hyväksyttyjä. Jos meinasit tehdä kärrin vaan auton takaosasta tulee siitä melko pieni, ja jos meinasti käyttää pidemmän osan autoa joudut sirtämään akselin paikkaa eteenpäin, jotta kärri olisi tasapainoisempi.

    • ONNEE JA MENESTYSTÄ

      Akselin kantavuudesta pitää olla valmistajan ilmoittama kantavuus ja aisa saa olla edelleen itse tehty,kunhan se on pulteilla kiinni ja aisan peräpää kiinnitys pitää olla akselin takapuolella.Valoissa pitää olla tietyt tyyppihyväksytyt merkit,mut paljon viisaampi,kun marssit katsastusmiehen pakeille ja esitä ideasi hänelle,niin tulee tarkemmat ohjeet ja määräykset selville.

    • Mitenkä paino?

      Monella autolla on rajattu jarruttoman perävaunun paino 500 kg:aan ja jos autonpuolikas painaa 450 kg, niin kantavuutta jää aikas vähän. Vai meinasitko oikein jarrut siihen viritellä?

      • Hiano juttu

        Ajatuksena leikata farmariauton takaovien edestä poikki (katto kokonaisena) ja siitä edetä aikaisemmin kerrotulla tavalla. Silloinhan akselia ei voi siirtää koska on olemassa jo sille oma paikka. Ja jarruton. Takavalot tulee silloin niinkuin ne on siinä oikeastikkin, vain kolmiot pitää lisätä molemmin puolin. Takaovet suljettuna (vaikka hitsaten). Vanteet ja kummit kuten farmarissa. Vetoauto ja peräkärri tulevat olamaan samanlaisia eli peräkärri tehdään toisesta samanlaisesta farmarista matalampana (sivu- ja takalasiosasto häviää ja katto levennettynä ns. reunan päällä)


      • matkailija
        Hiano juttu kirjoitti:

        Ajatuksena leikata farmariauton takaovien edestä poikki (katto kokonaisena) ja siitä edetä aikaisemmin kerrotulla tavalla. Silloinhan akselia ei voi siirtää koska on olemassa jo sille oma paikka. Ja jarruton. Takavalot tulee silloin niinkuin ne on siinä oikeastikkin, vain kolmiot pitää lisätä molemmin puolin. Takaovet suljettuna (vaikka hitsaten). Vanteet ja kummit kuten farmarissa. Vetoauto ja peräkärri tulevat olamaan samanlaisia eli peräkärri tehdään toisesta samanlaisesta farmarista matalampana (sivu- ja takalasiosasto häviää ja katto levennettynä ns. reunan päällä)

        Näin tehtyjä kärrejä näin entisessä Itä-Saksassa. Tosin niitä veti hevonen.


    • anonymous4

      Nyt on aihio leikattuna ja alkaa kokoonpano. Löysin 96 mallisen ruosteettoman farmari auton, josta kärry alkaa muodostua! Sähköjohdot laitan pistokkeesta taakse aivan uusiksi, niin ei tule vanhojen piuhojan kanssa ongelmaa ja toisaalta niitä saa päikittyä veke sieltä täältä purkamatta kokonaan mattoja yms. Aisan virkaa hoitamaan 60mm halkaisian liikennetolppa tai vastaava. Kiinnitys pultattuna lattiaan ja kunnolla taka-akselin yli. Normi renkaat, jouset ja iskarit sekä orkkis valot.

      • anonymous6

        Kyseisen tapauksen vetoautolla saa vetää jarruttomanakin noin 700 - 800 kg ja jos peräkärryn paino nousee esim. 450 kg:aan jää tilaa vielä 250 - 350 kg. Ja rapiat päälle! Hyvä siitä tulee.


      • joko valmis
        anonymous6 kirjoitti:

        Kyseisen tapauksen vetoautolla saa vetää jarruttomanakin noin 700 - 800 kg ja jos peräkärryn paino nousee esim. 450 kg:aan jää tilaa vielä 250 - 350 kg. Ja rapiat päälle! Hyvä siitä tulee.

        Millään autolla ei saa vetää 800kg jarrutunto kärryä, maksimi on 750kg.

        Tuskin saat kilpiin tuota kärryä...

        Käy päivittämässä tilanne.


    • 5656rf

      tossa tapauksessa on vaara että tulee liikaa aisapainoa

    • uehfufrug

      Olem nähnyt joskus tuollaisen 96 saabista tehdyn kärryn 96 saabin perässä. Ei se farkkuauton peräpää mitenkään kauheasti paina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      73
      3971
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      101
      3535
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      82
      3358
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      36
      2678
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      125
      1653
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      36
      1526
    7. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      19
      1144
    8. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      22
      1124
    9. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      42
      1120
    10. Itseään kannattaa tarkastella realistisesti ja

      miettiä mihin ne rahkeet oikeesti riittää. Tyhmempikin ymmärtää että varakas ylemmän tason mies ei kelpuuta sellaista ku
      Ikävä
      119
      1038
    Aihe