Onko peräkäärryjä vetävillä nopeusrajoitus?

Eemil-pappa

Tänään vähän ennen kuutta Lahden tiellä kohti Lahtea, Mäntsälän liittymästä tuli auto vetäen peräkärryssä jotain jokamies-luokan autoa peräkärryssä. Ohi pääseminen todellisella 125 km/h kesti hieman. Eikö näille peräkärryille ole nopeusrajoitusta?

57

4438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piirkka.

      En usko että on.
      Näin alkukesästä www.perustava.fi sokkelifiman auton lahdenmoottoritiellä pari kertaa.
      Kuskina nuori vaalea mies.
      Ajoi pakettiautolla ja peräkärryä noi 140 - 145 km/h.
      Itse ajoin yli 200hv autoa ja nopeus oli noin 130 km/h, mutta pakettiauto keräkärry karkasi minulta.
      Ajeli muuten oikeasti kovaa keskustaan päin.
      Oli muuten komia kaistan vaihtelija, vaikka oli tilaa yhdistlmä 50 cm, kaveri veti välii, muiden jarruvalot vain loistivat kun blondi päästeli menemään .

      • hämmästelijä.

        Minkälainen auto ei kulje kahdellasadalla hevosvoimalla kuin 130km/h?

        Omassa Focuksessa on vain 125hv ja sen huipuksi ilmoitetaan 193km/h.


      • Piirkka
        hämmästelijä. kirjoitti:

        Minkälainen auto ei kulje kahdellasadalla hevosvoimalla kuin 130km/h?

        Omassa Focuksessa on vain 125hv ja sen huipuksi ilmoitetaan 193km/h.

        Katsoskun suomessa on kattonopeus 120 km/h....
        Vaikka mitä ilmoitetaan sun romun huipuksi, 120 km/h ei tarvitse kulkea.


      • turhaa mainittu?
        Piirkka kirjoitti:

        Katsoskun suomessa on kattonopeus 120 km/h....
        Vaikka mitä ilmoitetaan sun romun huipuksi, 120 km/h ei tarvitse kulkea.

        No miten tuo mainittu 200hv sitten liittyy ajonopeuteen?


      • Hämmästelijä II
        hämmästelijä. kirjoitti:

        Minkälainen auto ei kulje kahdellasadalla hevosvoimalla kuin 130km/h?

        Omassa Focuksessa on vain 125hv ja sen huipuksi ilmoitetaan 193km/h.

        Oli kyse peräkärryn vetämisestä ja käytetystä nopeudesta. Ei sun hevosvoimistasi.


      • Yualle
        turhaa mainittu? kirjoitti:

        No miten tuo mainittu 200hv sitten liittyy ajonopeuteen?

        Kiihtyvyyteen? Vaikka olisi ollut kiihtyvä peli, niin peräkärryn vetäjä hävis kauas.


    • P. Kärry
      • .............

        matkailuvaunut tekee tuota helposti, ja sen takia niitä on aina välillä kyljellään.


    • j

      80km/h

      • just.

        Juurikin näin.

        Rajoituksen noudattamisen valvonta taas kuuluu poliisille, ei kanssa-autoilijoille.

        Tämän päivän Hesarissa (sivu A8 alalaita) on erittäin hyvä kuva siitä, kuinka käy kun kärryn vetäjästä tulee matkustaja...


      • tässä
        just. kirjoitti:

        Juurikin näin.

        Rajoituksen noudattamisen valvonta taas kuuluu poliisille, ei kanssa-autoilijoille.

        Tämän päivän Hesarissa (sivu A8 alalaita) on erittäin hyvä kuva siitä, kuinka käy kun kärryn vetäjästä tulee matkustaja...

        http://www.hs.fi/digilehti/kaupunki/Viikon lukijakuva/a1344743586357

        Rajoituksen tarkoitus on auttaa niitä, joiden oma pää ei riittävästi ohjaa.


      • lue Rikoslaki 23luku
        just. kirjoitti:

        Juurikin näin.

        Rajoituksen noudattamisen valvonta taas kuuluu poliisille, ei kanssa-autoilijoille.

        Tämän päivän Hesarissa (sivu A8 alalaita) on erittäin hyvä kuva siitä, kuinka käy kun kärryn vetäjästä tulee matkustaja...

        >>Rajoituksen noudattamisen valvonta

        Itse asiassa kyse on kanssa-autoilijan liikenneturvallisuudesta. Jos joku uhkaa vaimosi ja lastesi turvallisuutta niin sinäkö odotat välinpitämättömänä josko poliisi sattuisi paikalle? No, eivät kaikki voi olla rohkeita.

        Ketä varten luulet että Rikoslaki on säädetty, sitä kaahariako varten vaiko yhteiskuntaa varten?


      • 16+17

        Tota muistelinkin. Mutta vaikuttaako asiaan onko kärryssä jarrut, eli saako ajaa kovempaa jos kärrynkin pyörät jarruttaa?


      • kjdji
        lue Rikoslaki 23luku kirjoitti:

        >>Rajoituksen noudattamisen valvonta

        Itse asiassa kyse on kanssa-autoilijan liikenneturvallisuudesta. Jos joku uhkaa vaimosi ja lastesi turvallisuutta niin sinäkö odotat välinpitämättömänä josko poliisi sattuisi paikalle? No, eivät kaikki voi olla rohkeita.

        Ketä varten luulet että Rikoslaki on säädetty, sitä kaahariako varten vaiko yhteiskuntaa varten?

        Molempia. Turvaa mm rikoksentekijän oikeudet.


      • outoja kysymyksiä
        16+17 kirjoitti:

        Tota muistelinkin. Mutta vaikuttaako asiaan onko kärryssä jarrut, eli saako ajaa kovempaa jos kärrynkin pyörät jarruttaa?

        Jarrut ei vaikuta nopeuteen, ainoastaan kokonaispainoon. Jarruton kärry saa painaa maksimissaan 750kg, jarrullinen enemmän.

        Onko sinulla ajokorttia? Jo on sinun pitäisi tietää nämä asiat, jos ei ole niin mihin tarvit näitä tietoja?


      • 16+17
        outoja kysymyksiä kirjoitti:

        Jarrut ei vaikuta nopeuteen, ainoastaan kokonaispainoon. Jarruton kärry saa painaa maksimissaan 750kg, jarrullinen enemmän.

        Onko sinulla ajokorttia? Jo on sinun pitäisi tietää nämä asiat, jos ei ole niin mihin tarvit näitä tietoja?

        "outoja kysymyksiä" ei olisi juuri osuvampaa nimimerkkiä voinut valita!

        Jos minulla on ajokortti, enkä tiedä jarrullisen peräkärryn nopeusrajoitusta, on kai hyvä selvittää asia ennen esim kolme tonnia painavan yhdistelmän vetämistä 120 km/h. Jos minulla ei ole korttia ja asia silti kiinnostaa, se on kai vain hyvä asia? Tästä ketjusta ja tieliikenteestä voi huomata ettei asia ole ihan kaikille selvä.

        Kaikissa ajoneuvoissa joita olen ajanut/ollut kyydissä jarrut ovat vaikuttaneet nimen omaan nopeuteen, sitä alentavasti aina.


      • 368
        16+17 kirjoitti:

        "outoja kysymyksiä" ei olisi juuri osuvampaa nimimerkkiä voinut valita!

        Jos minulla on ajokortti, enkä tiedä jarrullisen peräkärryn nopeusrajoitusta, on kai hyvä selvittää asia ennen esim kolme tonnia painavan yhdistelmän vetämistä 120 km/h. Jos minulla ei ole korttia ja asia silti kiinnostaa, se on kai vain hyvä asia? Tästä ketjusta ja tieliikenteestä voi huomata ettei asia ole ihan kaikille selvä.

        Kaikissa ajoneuvoissa joita olen ajanut/ollut kyydissä jarrut ovat vaikuttaneet nimen omaan nopeuteen, sitä alentavasti aina.

        Tässä nyt varmaan viitattiin siihen, että sen ajokortin saamisen edellytyksenä on tietää mm. ajoneuvoyhdistelmän nopeusrajoitus. On tietenkin hyvä, että kysyt, jos olet unohtanut. Tässä kuitenkin herää epäilys siitä, mitä muita oleellisia liikennesääntöjä olet unohtanut. Liikenteessä olevan kujettajan velvollisuus kun on tietää nämä säännöt.


      • Autokoulukirja esiin
        16+17 kirjoitti:

        "outoja kysymyksiä" ei olisi juuri osuvampaa nimimerkkiä voinut valita!

        Jos minulla on ajokortti, enkä tiedä jarrullisen peräkärryn nopeusrajoitusta, on kai hyvä selvittää asia ennen esim kolme tonnia painavan yhdistelmän vetämistä 120 km/h. Jos minulla ei ole korttia ja asia silti kiinnostaa, se on kai vain hyvä asia? Tästä ketjusta ja tieliikenteestä voi huomata ettei asia ole ihan kaikille selvä.

        Kaikissa ajoneuvoissa joita olen ajanut/ollut kyydissä jarrut ovat vaikuttaneet nimen omaan nopeuteen, sitä alentavasti aina.

        Sinun pitäisi tietää nämä asiat jo ennen kuin edes saat ajokorttia. Näitä vetopainoja yms. asioita on kysytty jo ajokortin kirjallisissa kokeissa.

        Jokainen vastaa itse omasta tietämättömyydestään.


      • ei osaa kysyä
        368 kirjoitti:

        Tässä nyt varmaan viitattiin siihen, että sen ajokortin saamisen edellytyksenä on tietää mm. ajoneuvoyhdistelmän nopeusrajoitus. On tietenkin hyvä, että kysyt, jos olet unohtanut. Tässä kuitenkin herää epäilys siitä, mitä muita oleellisia liikennesääntöjä olet unohtanut. Liikenteessä olevan kujettajan velvollisuus kun on tietää nämä säännöt.

        Sehän tässä tulee mieleen että jos tällaisia ihan perussääntöjä on "unohtunut", niin kuinkahan paljon niitä tuntemattomia liikennesääntöjä on ja sehän on huolestuttavaa jos ei tiedä että ei tiedä.


    • 80km/h

      80km/h on Suomessa suurin sallittu nopeus ajoneuvoyhdistelmille, joskus sitä on voitu rajoittaa vielä alemmaksi vedettävän laitteen rakenteen vuoksi.

      Monesti näkee kun suuria kuomukärryjä vedetään moottoritiellä 140 lasissa... todennäköisesti se kuomu menee paskaksi, kun sitä ei ole suunniteltu kestämään tuollaista ilmanvastusta.

      Kaveri vuokrasi hevostraileria ja joku nuija veti senkin paskaksi kaahaammalla moottoritiellä, lasikuitusaumojen niitit meni poikki.

    • 4+5

      Onnittelut vaan näille p-kärrysuhareille. Se on makheus kun rakas kuorma ottaa vauhtia vastapalloon. Sillon ei ristus enää auta jos kärryssä on esim. pari tiililetkaa ja vauhtia 140.

      Idiootteja on tämäkin maa täynnä, ei sille mitään voi.

    • ei jaloissa

      Riippuu vähän veturin koosta, joku aneeminen koppero niin alle 60 mutta jos iso jenkki niin sitten sen mitä kulkee, väh 120.

      • Joo ei

        Pure jenkkiäs helvtin pökö.


    • 12

      Kaikille on nopeusrajoitus.

      • olet väärässä

        Ei koske huippukuskeja.


      • Ei huippua
        olet väärässä kirjoitti:

        Ei koske huippukuskeja.

        Ovatko huippukuskit niitä, jotka onnistuvat saamaan vetoauton kyytiin linkkuun menneeseen kärryyn? Muutama tällainen on matkan varrella tullut nähdyksi.


      • Tosiaan väärässä....

    • >Karppa<

      Itse kyllä pysäytän ylinopeuden ajajan jokamiehen kiinniotto-oikeudella ja pidättelen poliisin tuloon saakka.

      • ..Auto-Antero

        Sopii tulla yrittämään v i t u n vatipää! Vetelen turpaan niin saat odotella myös ambulanssia. Mulla on kärry kuormattu niin, että sillä voi vedellä 180km/h. Ja tehossa löytyy kovempaankin vauhtiin


      • >Karppa<
        ..Auto-Antero kirjoitti:

        Sopii tulla yrittämään v i t u n vatipää! Vetelen turpaan niin saat odotella myös ambulanssia. Mulla on kärry kuormattu niin, että sillä voi vedellä 180km/h. Ja tehossa löytyy kovempaankin vauhtiin

        Olen Anteroa 50cm pidempi ja vitusti vahvempi, ja jos Anteron Skodalla ei tosiaan pääse tuota kovempaa niin ajan uuden mersun aivan kiinni puskuriin ja väläytän pitkiä valoja jolloin hänen on pakko pysähtyä. Näitä kaahareita pitää vaan ottaa kovalla kädellä kiinni, kiilata syrjään ja siviilin kiinniotto-oikeudella luovuttaa poliisille. Lyödä ei pidä mutta kovasti vaan ranteesta kiinni jos pullikoi.


      • ..Auto-Antero
        >Karppa< kirjoitti:

        Olen Anteroa 50cm pidempi ja vitusti vahvempi, ja jos Anteron Skodalla ei tosiaan pääse tuota kovempaa niin ajan uuden mersun aivan kiinni puskuriin ja väläytän pitkiä valoja jolloin hänen on pakko pysähtyä. Näitä kaahareita pitää vaan ottaa kovalla kädellä kiinni, kiilata syrjään ja siviilin kiinniotto-oikeudella luovuttaa poliisille. Lyödä ei pidä mutta kovasti vaan ranteesta kiinni jos pullikoi.

        Mersulla et pärjää mun loistoautolle, SE ON KOKEILTU!!!!
        Tietenkin voit hankkia juuri ja juuri rinnalleni kykenevän SLS AMGn, mutta ajotaitojeni ansiosta katselet kuitenkin perävalojani.
        Saatat olla ehkä 50cm minua pidempi, mutta budotsitojeni ansiosta kaadut sitten korkeammalta, Mahtaa tehdä kipeää kun leukasi osuu kanveesiin pudottuaan 235cm korkeudelta.
        Sun kannattais harkita liittymistä SUOmaan koripallojoukkueeseen...


      • >Quju<
        ..Auto-Antero kirjoitti:

        Mersulla et pärjää mun loistoautolle, SE ON KOKEILTU!!!!
        Tietenkin voit hankkia juuri ja juuri rinnalleni kykenevän SLS AMGn, mutta ajotaitojeni ansiosta katselet kuitenkin perävalojani.
        Saatat olla ehkä 50cm minua pidempi, mutta budotsitojeni ansiosta kaadut sitten korkeammalta, Mahtaa tehdä kipeää kun leukasi osuu kanveesiin pudottuaan 235cm korkeudelta.
        Sun kannattais harkita liittymistä SUOmaan koripallojoukkueeseen...

        Paskakuulalta tuli taas sellaista paskaa ettei mitään määrää. Kun katsoo Paskiksen profiilikuvaa niin voi todeta ettei äidin pieni porkkanapää kyllä ole sellainen kaveri että fyysistä voimaa voisi tehokkaasti käyttää ketään vastaan. Antero on vain netin suojista huuteleva pelkurihiiri. Ja mitä tulee Paskakuulan kuvitteelliseen loistoautoon voi vain todeta että eipä ole järin mairittelevat suorituskyvyt kyseisessä autossa jos joku SLS Mersu pystyy tarjoamaan vastusta. No eihän sulla tietenkään oikeasti ole kuin rupinen Corolla!


      • Hämmästelijä II
        ..Auto-Antero kirjoitti:

        Sopii tulla yrittämään v i t u n vatipää! Vetelen turpaan niin saat odotella myös ambulanssia. Mulla on kärry kuormattu niin, että sillä voi vedellä 180km/h. Ja tehossa löytyy kovempaankin vauhtiin

        Kato vaan. Mlkku-Antero on taas päässyt omaan rooliinsa. Hyvä, että päästään asiaan!


      • H-po

        hah! oikein toivon että yrität, saat huomata ettet onnistu, =D


      • vain kolme vuotta
        ..Auto-Antero kirjoitti:

        Sopii tulla yrittämään v i t u n vatipää! Vetelen turpaan niin saat odotella myös ambulanssia. Mulla on kärry kuormattu niin, että sillä voi vedellä 180km/h. Ja tehossa löytyy kovempaankin vauhtiin

        Antero on tainnut löytää uuden pelin pleikkariin?
        Enää kolme vuotta, niin Antero voi yrittää ajaa ajokorttia.


    • kmokkoko

      Aina voi soittaa asiasta poliisille.

    • antaa palaa

      Siihen aikaan kun minä sain ajokortin,ei nopeusrajoituksia juuri ollut taajaman ulkopuolella,minäkin ajoin jo autokoulussa 170km/h eikä opettaja mitään huomauttanut.

      • Hämmästelijä II

        Siis mistä näitä sikiää?? Noista ajoista on yli 40 vuotta jo. Herää jo tähän päivään vtun pahvi.


      • tietoa teille
        Hämmästelijä II kirjoitti:

        Siis mistä näitä sikiää?? Noista ajoista on yli 40 vuotta jo. Herää jo tähän päivään vtun pahvi.

        Herääpä itse. Silloin oli hiekkatiet ja huonot autot. Nykyään ei pitäisi 200 km/h olla mikään ongelma -paitsi teille vatipäille.


      • Hämmästelijä II
        tietoa teille kirjoitti:

        Herääpä itse. Silloin oli hiekkatiet ja huonot autot. Nykyään ei pitäisi 200 km/h olla mikään ongelma -paitsi teille vatipäille.

        Olen täysin virkeä, hereillä ja elän nykypäivää. Autot olivat silloin 60-70 luvulla juuri niin hyviä kuin voivat olla. Onnettomuuksissa kuoli yli 1000 ihmistä vuodessa silloisilla liikennemäärillä ja asenteilla.

        Jos sama peli alkaisi nyt, olisi lopputulos todennäköisesti samankaltainen. Tosin vieläkin pahemmin saattaisi käydä ja vakavasti loukkaantuneiden määrä kasvaisi rajusti. Herää siis ihan itse vain.

        Kiitos siitä että ylensit minut vatipääksi. Se on kunniamerkki tollaselta jurpolta.


    • sekaan vaaN

      voi peräkärryn kanssa ajaa lujempaakin pakkoko tien tukkona on olla..

    • Tämä suurin sallittu nopeus peräkärryn kanssa on jäänyt ajastaan jälkeen vetoautot on isontuneet ja turvallisuus parantunut.
      Toisaalta nyt otetaan sellaisia lasteja kuin joskus 70 luvulla kaksiakseliseen kurma-autoon..

      Voisi kyllä olla pykälä, että täysin tyhjä kärry kulkee ihan tiekohtaisten rajoitusten mukaan ( Siis jopa motarilla se 120). Niin huonoa kulkuista kärryä ei olekaan että tyhjänä onnettomuuden saa aikaan.

      Itsellä kärry joka on 10m pitkä ja teen kuormattuna aina nopeuskokeen jossa heijautan autoa ja katson kuinka käyttäytyy, ettei tule tilannetta vastaan esim ohittaessa, että joutusin nopeuksiin jossa yllättävä vaappuminen alkasi.

      • asdfdfsaffas

        Kahden hevosen hevostraileri painaa tyhjänä 800-1000kg.

        Vääntökumijousitettu peräkärry alkaa helposti pomppia tyhjänä, kuormattuna se sen sijaan kulkee nätisti.

        Varovainen sitten, jossakin heijauksessa se yhdistelmä voikin heilahtaa pöpelikköön.

        Se 80km/h on ihan soppeli nopeusrajoitus kärrylle. Ruotsissa rajoitus taitaa on 60km/h, vai peräti 40km/h.


      • asdfdfsaffas kirjoitti:

        Kahden hevosen hevostraileri painaa tyhjänä 800-1000kg.

        Vääntökumijousitettu peräkärry alkaa helposti pomppia tyhjänä, kuormattuna se sen sijaan kulkee nätisti.

        Varovainen sitten, jossakin heijauksessa se yhdistelmä voikin heilahtaa pöpelikköön.

        Se 80km/h on ihan soppeli nopeusrajoitus kärrylle. Ruotsissa rajoitus taitaa on 60km/h, vai peräti 40km/h.

        Aika painava on tuo tyhjä traileri?

        Niin kärryissä on eroa..
        Tuo pomppminen on sellainen että se vaikuttaa enemmän ajamisen miellyttävyyteen kuin turvallisuuteen.

        Toki kokeilen pienillä liikkeillä ja katson kuinka heijaus vaimenee tarviiko ohjata vaimentaakseen ja lisäheijauksia hieman kovemmällä nopeudella. ja kun vaimenemine alkaa olla olematonta, tietää että raja on siinä.
        Taitaisi olla muuten aika hyvä testi monelle jotka kuljettaa lautoja ja muuta pitkää sälää kärryssä,, takapaino korkea painopiste herkistää heijaukselle tosi paljon.

        Onneksi kokeilin aikoinaan tavallisella kärryllä noita asioita huomasin että etupainoinen mutta korkealla ole painopiste herkisti sittenkin heijaukselle. Kun tein tuon 10m pitkän kärryn tein siitä niin matalan kuin mahdollista ja se mahdollistaa 1200kg kokonaismassan noinkin pitkänä. Tavallinen farkku jolla vedän
        Kyse on herkistä asioista, esim huomaan rajaksi noin 90km/ mutta poistan kyyditettävästä tavarasta tapit jolla laite kytketään traktoriin. Painoa kertyy ehkä 10kiloa kun työntövartta vasten on lisäosat.. siirrän poistetut osat autoon. ajonopeutta voi nostaa yli kymmenen kilometriä.. työkone on sillä tavalla kyydissä että poistetut tapit sijaitsevat aivan peräkärryn peräosassa. Noilla nopeuksilla 105 menee jo ohituksetkin liukkaasti jos tarvetta. kun auto kiihtyy reippaasti maksimimassoilla. Siksi teenkin sen nopeuskokeen, koska auto voisi kiihtyä helposti rekan ohituksen aikana vaappuviin nopeuksiin ja palatessa omalle kaistalle tulee niitä nopeita ohjausliikeitä.

        Itsellä on omakohtaisia kokemuksia kuinka ohitettava yhdistelmä huomaamattaan rikkoo maagisen rajan rinnallani, meinasi tulla kylkeen vaikka väistin niin laitaan kuin mahdollista.. ja aloin jarruttamaan
        Siihen loppui hänen kiire,, ajoi todella kiltisti edessäni koko loppumatkan kunnes käännyin pois päätieltä..
        *********************************************************
        Pelkkä nopeuskoe ei kerro vielä mitään, on tehtävä se pieni heijaus..ja nostettava sitten nopeutta ja uudestaan heijaus.. sillai se selviää..
        *********************************************************
        Suomessa nuo pienet nopeudet liittyy yleensä että kärry on kokonaan jousittamaton. Tuskin Ruotsissa on niin pienet nopeudet tavis kärryillä, sieltä kun paljon apinoidaan säännöksiä meille.


      • kyllä vaan on
        airfoil kirjoitti:

        Aika painava on tuo tyhjä traileri?

        Niin kärryissä on eroa..
        Tuo pomppminen on sellainen että se vaikuttaa enemmän ajamisen miellyttävyyteen kuin turvallisuuteen.

        Toki kokeilen pienillä liikkeillä ja katson kuinka heijaus vaimenee tarviiko ohjata vaimentaakseen ja lisäheijauksia hieman kovemmällä nopeudella. ja kun vaimenemine alkaa olla olematonta, tietää että raja on siinä.
        Taitaisi olla muuten aika hyvä testi monelle jotka kuljettaa lautoja ja muuta pitkää sälää kärryssä,, takapaino korkea painopiste herkistää heijaukselle tosi paljon.

        Onneksi kokeilin aikoinaan tavallisella kärryllä noita asioita huomasin että etupainoinen mutta korkealla ole painopiste herkisti sittenkin heijaukselle. Kun tein tuon 10m pitkän kärryn tein siitä niin matalan kuin mahdollista ja se mahdollistaa 1200kg kokonaismassan noinkin pitkänä. Tavallinen farkku jolla vedän
        Kyse on herkistä asioista, esim huomaan rajaksi noin 90km/ mutta poistan kyyditettävästä tavarasta tapit jolla laite kytketään traktoriin. Painoa kertyy ehkä 10kiloa kun työntövartta vasten on lisäosat.. siirrän poistetut osat autoon. ajonopeutta voi nostaa yli kymmenen kilometriä.. työkone on sillä tavalla kyydissä että poistetut tapit sijaitsevat aivan peräkärryn peräosassa. Noilla nopeuksilla 105 menee jo ohituksetkin liukkaasti jos tarvetta. kun auto kiihtyy reippaasti maksimimassoilla. Siksi teenkin sen nopeuskokeen, koska auto voisi kiihtyä helposti rekan ohituksen aikana vaappuviin nopeuksiin ja palatessa omalle kaistalle tulee niitä nopeita ohjausliikeitä.

        Itsellä on omakohtaisia kokemuksia kuinka ohitettava yhdistelmä huomaamattaan rikkoo maagisen rajan rinnallani, meinasi tulla kylkeen vaikka väistin niin laitaan kuin mahdollista.. ja aloin jarruttamaan
        Siihen loppui hänen kiire,, ajoi todella kiltisti edessäni koko loppumatkan kunnes käännyin pois päätieltä..
        *********************************************************
        Pelkkä nopeuskoe ei kerro vielä mitään, on tehtävä se pieni heijaus..ja nostettava sitten nopeutta ja uudestaan heijaus.. sillai se selviää..
        *********************************************************
        Suomessa nuo pienet nopeudet liittyy yleensä että kärry on kokonaan jousittamaton. Tuskin Ruotsissa on niin pienet nopeudet tavis kärryillä, sieltä kun paljon apinoidaan säännöksiä meille.

        "Tuskin Ruotsissa on niin pienet nopeudet tavis kärryillä"

        No kyllä ne kuule nyt vaan on. Jarrullista saa ruosissa vetää 80km/h, siinäkin taisi olla rajoituksena että kärryn kokonaispaino enintään puolet vetoauton painosta ja tavallista jarrutonta kärryä saa vetää 40km/h.


      • PTMS
        kyllä vaan on kirjoitti:

        "Tuskin Ruotsissa on niin pienet nopeudet tavis kärryillä"

        No kyllä ne kuule nyt vaan on. Jarrullista saa ruosissa vetää 80km/h, siinäkin taisi olla rajoituksena että kärryn kokonaispaino enintään puolet vetoauton painosta ja tavallista jarrutonta kärryä saa vetää 40km/h.

        Joopa joo.. Vähän voi ottaa selvää asioista ennen kuin alkaa kirjoitella "totuuksia".

        Jarruttoman perävaunun suurin sallittu nopeus Ruotsissa on 80 km/h, jos sen kokonaispaino ei ole yli puolet vetoauton painosta. Muuten (eli käytännössä aika harvoin) rajoitus on 40 km/h. Jarrullisen kärryn max sallittu nopeus on aina 80 km/h.

        Suomen 80 km/h rajoitus kaikille kärryille on kyllä tiukimmasta päästä Euroopassa.


      • niinpä niin
        PTMS kirjoitti:

        Joopa joo.. Vähän voi ottaa selvää asioista ennen kuin alkaa kirjoitella "totuuksia".

        Jarruttoman perävaunun suurin sallittu nopeus Ruotsissa on 80 km/h, jos sen kokonaispaino ei ole yli puolet vetoauton painosta. Muuten (eli käytännössä aika harvoin) rajoitus on 40 km/h. Jarrullisen kärryn max sallittu nopeus on aina 80 km/h.

        Suomen 80 km/h rajoitus kaikille kärryille on kyllä tiukimmasta päästä Euroopassa.

        Kannattasi tosiaan ottaa selvä. Jarrutonta käyrryä saa vetää suomessa 60km/h jos se on on jousittamaton tai yli 750kg kokonaispainoinen.

        Ruotsissa jarruttoman kärryn kokonaismassa saa olla enintään puolet vetoauton omamassasta, jotta sitä saa vetää 80km/h, muuten rajoutus on 40km/h.

        Mainittakoon nyt että 750kg edellyttäisi auton omapainoksi 1500kg ja V50 volvo painaa 1400kg.


      • Hämmästelijä II
        airfoil kirjoitti:

        Aika painava on tuo tyhjä traileri?

        Niin kärryissä on eroa..
        Tuo pomppminen on sellainen että se vaikuttaa enemmän ajamisen miellyttävyyteen kuin turvallisuuteen.

        Toki kokeilen pienillä liikkeillä ja katson kuinka heijaus vaimenee tarviiko ohjata vaimentaakseen ja lisäheijauksia hieman kovemmällä nopeudella. ja kun vaimenemine alkaa olla olematonta, tietää että raja on siinä.
        Taitaisi olla muuten aika hyvä testi monelle jotka kuljettaa lautoja ja muuta pitkää sälää kärryssä,, takapaino korkea painopiste herkistää heijaukselle tosi paljon.

        Onneksi kokeilin aikoinaan tavallisella kärryllä noita asioita huomasin että etupainoinen mutta korkealla ole painopiste herkisti sittenkin heijaukselle. Kun tein tuon 10m pitkän kärryn tein siitä niin matalan kuin mahdollista ja se mahdollistaa 1200kg kokonaismassan noinkin pitkänä. Tavallinen farkku jolla vedän
        Kyse on herkistä asioista, esim huomaan rajaksi noin 90km/ mutta poistan kyyditettävästä tavarasta tapit jolla laite kytketään traktoriin. Painoa kertyy ehkä 10kiloa kun työntövartta vasten on lisäosat.. siirrän poistetut osat autoon. ajonopeutta voi nostaa yli kymmenen kilometriä.. työkone on sillä tavalla kyydissä että poistetut tapit sijaitsevat aivan peräkärryn peräosassa. Noilla nopeuksilla 105 menee jo ohituksetkin liukkaasti jos tarvetta. kun auto kiihtyy reippaasti maksimimassoilla. Siksi teenkin sen nopeuskokeen, koska auto voisi kiihtyä helposti rekan ohituksen aikana vaappuviin nopeuksiin ja palatessa omalle kaistalle tulee niitä nopeita ohjausliikeitä.

        Itsellä on omakohtaisia kokemuksia kuinka ohitettava yhdistelmä huomaamattaan rikkoo maagisen rajan rinnallani, meinasi tulla kylkeen vaikka väistin niin laitaan kuin mahdollista.. ja aloin jarruttamaan
        Siihen loppui hänen kiire,, ajoi todella kiltisti edessäni koko loppumatkan kunnes käännyin pois päätieltä..
        *********************************************************
        Pelkkä nopeuskoe ei kerro vielä mitään, on tehtävä se pieni heijaus..ja nostettava sitten nopeutta ja uudestaan heijaus.. sillai se selviää..
        *********************************************************
        Suomessa nuo pienet nopeudet liittyy yleensä että kärry on kokonaan jousittamaton. Tuskin Ruotsissa on niin pienet nopeudet tavis kärryillä, sieltä kun paljon apinoidaan säännöksiä meille.

        "Tuo pomppminen on sellainen että se vaikuttaa enemmän ajamisen miellyttävyyteen kuin turvallisuuteen."

        Ei muuten pidä paikkaansa, sen verran tiedän. Pomppiminen on nimenomaan oire siitä, että kärry tai vaunu lähtee vaeltamaan ja viemään vetotautoa mukanaan. Sen vuoksi jousittamattomalla kärryllä rajoitus onkin vain 60 km/h. Ja sekin on liikaa.


    • Tammi2

      On nopeus rajoitus jarrutomalla on 80 km/h jarrullisella 90 km/h

      • vai niin

        Nigeriassa?


      • Hämmästelijä II
        vai niin kirjoitti:

        Nigeriassa?

        Olisiko Nigeriakaan ihan noin takapajuinen ; )


    • Yualle

      Ei niillä oo. Varsinkaan niillä jotka vetävät vuokra kärryä =)

    • Pentti Anis

      Paskanjauhajia suurin osa teistä

    • Discokärryt

      Juu ei mitään määräyksiä, valojen ei tarvitse palaa tai ne saa palaa ihan miten vaan, kuormankin saa kuormata koukkua keventäväksi ylikuormalla ja kuorman sitominenkin turhaa ajanhukkaa.

    • AUTOILIJAI

      PAREMPI AJAA 8 KYMPIÄ PERILLE, KUIN 120 METSÄÄN,

    • jenkillä saa vetää

      Kyllä se on 80 ja vähän yli jarruttomalla jos veturin omapaino yli 2000kg, sitten jarrullisella 100 ja vähän yli kun yhdistelmän kokonaispaino on yli 4000kg, ja pitää olla sitten jenkki.

      • Hämmästelijä II

        Hahhah! Nopeusrajotus veturin valmistusmaasta kiinni? Onpa helppo valvoa tollasta. Rajoitus peräkärry-yhdistelmällä on 80 km/h. Jousittamattomalla vedettävällä 60 km/h. Omat säännöt ovat yleensä lakiin nähden vääriä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      347
      2784
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1026
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      944
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      923
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe