Mietin vain, onko järkeä AdobeRGB tallentaminen ja edelleen LR ja PH Elementsissä.
Printtaa sitten itse tai lähettää Foto.comiin Ificolor.fi tms. Kuvat pitää kuitenkin sRRG:si
Tietoa häviää 16 => 8 Onko yksi hailea, käyttääkö sitten vain aina kamerassa kuin käsittelyssä sRGB:tä
Erot paperitulostuksessa esim AdobeRGB-sRGB
12
173
Vastaukset
- keppilisse
originaalit kannattaa taltioida parhaalla mahdollisella laadulla, mikäli tykkää maksimoida säätövaran.
sitten kun tarve on tiredossa, vaikkapa haluaa teetättää kuvansa paperille, niin yleensä vähäisempikin tietomäärä riittää. - HaKe
Nyt kun tulostelen itse suurkuvatulostimella ja käsittelen kuvat kunnon näytöllä huomaa hyvin AdobeRGB:n ja sRGB:n erot. Ovat yllättävän suuret.
- P-maaan hölömö
Kiitos HaKe
Pitää lähitulevaisuudessa testata.
Foto.com muistaakseni suostuu tekemään AdobeRGB:llä, heillä taisi olla Fujin systeemi tätä varten, olikohan se oikea icc-profiili. Suomessa ei taida sunnuntaikuvaajia näin aviteta?
Onhan nuo sRGBtkin A-neloseen kelvannut, vaikka on joskus paljonkin cropattu
- Dol Biong
Kuvankäsittelyssä häviää sävyjä rankasti jos sävyalaa supistetaan ennen kuvansäätöä. Katso histogrammia ennen ja jälkeen kuvansäädön niin huomaat mitä tapahtuu.
Vasta kaikkien säätöjen jälkeen tulostettava kuva kannattaa muuttaa tulostimen vaatimaan väritilaan (profiiliin).
Printtaan kuvat aina suoraan LR:sta ilman väritilan muunnosta. LR on mielestäni ylivoimaisesti paras ohjelma printterin ohjaamiseen.
PhS:ssa teen säädöt 16bit Pro Photo väritilassa.
Eiköhän tuo Foto.comiin Ificolor.fi tms sRGB ole (suoraan kamerasta) asiakkaiden, ei kuvanlaadun vuoksi.
sRGB -kuviin ei voi palauttaa väritilan takia menetettyjä sävyja takaisin.
Jos kuvaat vain itsellesi niin sävyjen häviäminen on ”yksi hailea” jos se ei sinua häiritse.- P-maan hölömö
Joo, kaikki säädöt ovat tallessa siinä, mitä Lr (cr2) tai Elementsissä (psd) olen ronkittu, sitten muutan tai paremmin muuttaa ohjelma kuvat sRGBhen. Nuy olen miettinyt, olisikohan paras siirtää "kuvat" ts tiedostot dng-iin. Saisihan kone louskuttaa hetken aikaa.
En ole ostanut kunnollista tulostinta, omaa harrastustahan tämä on. Siksi on monta asiaa ihmeellistä ja kummallista.
Kiitos vastauksista!
- Snäpänderi
Muistakaa perusjantterit se, että hyötyäksenne näistä suurista adobe rgb / pro photo väritiloista, myös teidän _monitoreiden_ tulisi toistaa ne mahd. laajalti. Toki se on hyvä tietää, että tallessa oleva tiedosto sisältää kaiken tarvittavan väritiedon, mutta jos teet säätöjä anttila-acerilla ja haukut fotolafkoja vääristä sävyistä, niin muista katsoa itseäsi ensin webcameran kautta ja haukkua kuvassa näkyvää henkilöä :D Plus tietty photolafkalla tulee olla tarpeeksi hyvät tulostimet..
- P-maan hölömö
Mulla on Eizon FlexScan S2433W näyttö, ja se pystyy näyttämään AdobeRGB:n 98 %.
Pro photoon se ei riitä enkä liioin aio siitä maksaa.
Kalibrointi on Eizon easyPix, mutta oikeastaan sama kuin Spyderin pro-malli. Kalibrointi kyllä kannattaa, jos vaikka kaveri lainaisi.
- Snäpänderi
Tarkennus: "Perusjantterit.." käsitteelle, jota aiemmin käytin. Halusin siis ilmaista ajatuksen niille, jotka miettivät näitä asioita ja joilla ei välttämättä ole kalustoa niille väriavaruuksille :) En halunnut kuvailla aikaisempien postauksien kirjoittajia tällä käsitteellä, jolta se näin jälkikäteen luettuna kuulostaa! Joten anteeksipyyntöni siitä. Lähinnä, harrastelijakuvaajia, jotka ostivat mahtavuudella täytetyn järkkärin ja editoivat paintillä. Että eivät välttämättä silloin tarvitse noita laajempia avaruuksia. Aikaisemmin vain työssäni törmäsin näihin "ammattilaisia", jotka ihmettelivät sävyjä ja kertoivat niiden kuvien näyttävän paremmalta kotona kalibroimattomalla näytöllä yms..
- mahtavuudella
Oletko täysin varma etä ne joilla ei nyt ” ole kalustoa niille väriavaruuksille” eivät myöskään koskaan tule sellaista hankkimaan ja haluamaan säätää aiemmin kuvattuja uudelleen.
Olen pari päivää skannaillut vanhoja Kodacrome25 dioja eikä minua yhtään haittaa, että en 70 ja 80 luvulla omistanut ”kalustoa niille väriavaruuksille”.
Jos silloin olisi voinut tuhota kuvat 8bittiseksi sRGB:ksi niin eipä paljon huvittaisi säätää niitä nykyisellä ”kalustolla”
Siksi arkistoin kuvat nytkin DNG:na, ehkö jonakin päivänä haluan säätää niitäkin uudelleen tulevaisuuden kalustolla.
Tuo perusjantteri kertonee enemmän itsestäsi kuin mesitä muista.
- Dol Biong
Pari hyödyllistä linkkiä LR käyttäjille:
http://www.lightroomforums.net/forum.php
http://www.lightroomqueen.com/2012/07/22/lightroom-desk-members-area/ - KILLING JOKKE
Ihan sama kumman valitset.
Pilkunnussijat valitsee toisen ja toiset pilkunnussijat toisen. Laatu on sama.
Väriavaruuslaajuus on materiaalista kiinni. - KILLING JOKKE
Adobe RGB kannattaa valita. Yleensä se tarjoaa sRGB´tä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1522175
Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa
Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir3411413Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.961397- 1681291
- 681071
- 35978
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59930Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31929Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?
https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta27862Onko kaivattusi
Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?46849