Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Jag är tacksam.

nöjd morsa

Jag bor på en tvåspråkig ort och mina barn lärde sig finska "på gatan "eller redan i sandlådan.Det har varit en välsignelse.

7

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • också nöjd

      Det är det bästa språkbadet.

    • Bra...

      Det är bra att kunna båda språken eftersom finskan talas av majoritet i landet men också viktigt att barnen lär sig det andra språket, svenskan vilket är en en del av identitet.

      • mera naturligt ?

        Konstigt nog är det för det mesta svenskspråkiga ungar som lär sig finska och inte tvärt om,även om antalet barn kan vara 50/50.


      • Naturligt?
        mera naturligt ? kirjoitti:

        Konstigt nog är det för det mesta svenskspråkiga ungar som lär sig finska och inte tvärt om,även om antalet barn kan vara 50/50.

        Det finns en naturlig förklaring till detta. Finskan talas av majoritet, svenskan av minioritet. För finlandssvenskarna är svenskan modersmål för finskspåkiga är det inte det. Finland är tvpspråkig i sen benämningen att service och skola kan fås på svenska och att man har rätt till att använda sin svenska i det vardagliga livet. Man förväntar sig att alla kan sk. huvudspråket vilket också låter mest naturligt. Sedan är det ju stort plus om en finskspråkig kan svenska men där sätter man inte så stora krav eftersom finskan är fortfarande större än svenskan. Att svenska löses i skolan är väl ngt slags förebyggande rutin för de som inframtiden vill fortsätta utveckla sin språkförmåga. Svenskan i skolan ger också inblick på historia, bakåt till den tiden då svenskan var i sin mening dominerande språk. För mig är det självklarhet att alla finlandssvenskar ska lära och kunna prata finska även om den motsatta parten inte lär sig svenska. Huvudspråket pratas oftas av hela befolkningen i länder med två språk. Man kan jämföra med sverigefinnar. De vill haO sin finska men barnen lär sig svenska. Visserligen är finskan i Sverige endast minioritetsspråk men svenskan behövs i kommande arbetsliv. Minoriteterna måste oftast ge sig och kunna landets andra språk. Det är ju redan rikedom det att kunna använda sitt modersmål i många sammanhang men rätt så hänsynslöst om man struntar i landets huvudspråk som också är en del av ens identitet.


      • tvåspråkig familj
        Naturligt? kirjoitti:

        Det finns en naturlig förklaring till detta. Finskan talas av majoritet, svenskan av minioritet. För finlandssvenskarna är svenskan modersmål för finskspåkiga är det inte det. Finland är tvpspråkig i sen benämningen att service och skola kan fås på svenska och att man har rätt till att använda sin svenska i det vardagliga livet. Man förväntar sig att alla kan sk. huvudspråket vilket också låter mest naturligt. Sedan är det ju stort plus om en finskspråkig kan svenska men där sätter man inte så stora krav eftersom finskan är fortfarande större än svenskan. Att svenska löses i skolan är väl ngt slags förebyggande rutin för de som inframtiden vill fortsätta utveckla sin språkförmåga. Svenskan i skolan ger också inblick på historia, bakåt till den tiden då svenskan var i sin mening dominerande språk. För mig är det självklarhet att alla finlandssvenskar ska lära och kunna prata finska även om den motsatta parten inte lär sig svenska. Huvudspråket pratas oftas av hela befolkningen i länder med två språk. Man kan jämföra med sverigefinnar. De vill haO sin finska men barnen lär sig svenska. Visserligen är finskan i Sverige endast minioritetsspråk men svenskan behövs i kommande arbetsliv. Minoriteterna måste oftast ge sig och kunna landets andra språk. Det är ju redan rikedom det att kunna använda sitt modersmål i många sammanhang men rätt så hänsynslöst om man struntar i landets huvudspråk som också är en del av ens identitet.

        Men om man vill att barnen skall ha ett starkt svenskt språk så gäller det att läsa mycket svenska böcker och tidningar,se på svenska filmer och dessutom tala svenska med sina barn.Dessutom måste man få barnen att känna att man inte är "sämre " trots att man också har svenska som hemspråk.


      • Lär er barn båda språken
        tvåspråkig familj kirjoitti:

        Men om man vill att barnen skall ha ett starkt svenskt språk så gäller det att läsa mycket svenska böcker och tidningar,se på svenska filmer och dessutom tala svenska med sina barn.Dessutom måste man få barnen att känna att man inte är "sämre " trots att man också har svenska som hemspråk.

        Nu vänder jag lite svaret på inlägget...vi bor i Sverige och har finska som modersmål. Våra barn föredrar svenska, språket som pratas av majoritet i Sverige. Barnen går i finska skolan och de är stolta över att kunna finska. Det märker vi när vi besöker Finland. För oss som föräldrar är det viktigt att barnen ska kunna finska men skulle jag behövt välja endast ett språk hade jag låtit dem lära sig svenska eftersom detta är landets huvudspråk. Hade ju varit förstås tråkigt om de inte kunnat finska men med tanke på framtiden hade ju minioritetsspråket finska inte gett samma förutsättningar för framtida framgångar som svenskan. För att sammanställa tycker jag att det är viktigt att barnen kan det språket som pratas av majoritet i landet men även förstås fördelaktigt för deras egen identitet att kunna föräldrarnas modersmål.


      • farmormor
        Lär er barn båda språken kirjoitti:

        Nu vänder jag lite svaret på inlägget...vi bor i Sverige och har finska som modersmål. Våra barn föredrar svenska, språket som pratas av majoritet i Sverige. Barnen går i finska skolan och de är stolta över att kunna finska. Det märker vi när vi besöker Finland. För oss som föräldrar är det viktigt att barnen ska kunna finska men skulle jag behövt välja endast ett språk hade jag låtit dem lära sig svenska eftersom detta är landets huvudspråk. Hade ju varit förstås tråkigt om de inte kunnat finska men med tanke på framtiden hade ju minioritetsspråket finska inte gett samma förutsättningar för framtida framgångar som svenskan. För att sammanställa tycker jag att det är viktigt att barnen kan det språket som pratas av majoritet i landet men även förstås fördelaktigt för deras egen identitet att kunna föräldrarnas modersmål.

        Det är klart att man måste kunna landets huvudspråk,men modersmålet är viktigt.Modersmålet är känslospråket.Jag har 5 barnbarn,tre tvåspråkiga med svenska som modersmål,2 enspråkigt finska.Jag har inte lika nära kontakt med de finskspråkiga barnen trots att jag älskar dem lika mycket.Det blir stelare, allt nonsens,höpöhöpöspråk blir borta ,tyvärr.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      81
      2067
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1773
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1644
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1460
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      64
      1394
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      19
      1331
    7. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1318
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1292
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1274
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      11
      1245
    Aihe