Onko kukaan käynyt yamarin 63 ai vastaavalla ahvenanmaalla ja uuten kokemuksia mereltä. Olen hankkinut yamarin 53 ja sillä pärjää järvillä hyvin. Nyt oon hommaamassa yamarin 63.olis kiva kuulla vennestäkin kokemuksia.
Veneellä ahvenanmaalle
17
8504
Vastaukset
- tsimppa
käy lukemassa eilinen hesari kirjatossa. siellä oli uttu busterilla ahvenanmaalle ja ruotsiin. siis sunnuntai sivuilla.
- Dc-mies
Olen käynyt vastaavalla paatilla ahvenanmaalla, Helsingistä käsin. Ahvenanmaalle pääsee aika kivasti saarten suojassa, joten 63 dc:n ominaisuudet kyllä riittävät normaalissa kesäkelissä tuonne. Vinkki:seilaa bensa-asemat valmiiksi.
- Ed
Dc-mies kirjoitti:
Olen käynyt vastaavalla paatilla ahvenanmaalla, Helsingistä käsin. Ahvenanmaalle pääsee aika kivasti saarten suojassa, joten 63 dc:n ominaisuudet kyllä riittävät normaalissa kesäkelissä tuonne. Vinkki:seilaa bensa-asemat valmiiksi.
Edit: zekkaa bensa-asemat valmiiksi
- frillu
hyvä. täytyypä hommata hesari,
- exdcmies
Olen käynyt 64:llä hki- tukholman eteläsaaristo. Eräs jannu tällä palstalla kertoi että oli käynyt Gotlannissa Bella 530:lla - ajan kanssa.
- frillu
ok. ostin yamarin 63 crossin tänään. ensi vuonna vesille. tää vuosi 53 br. täytyy alkaa kyseleen vinkkejä joka on liikkunu saaristossa. ite on 20 vuotta liikunnu omalla veneellä vain längelmävedellä tampere - hämeenlinna - valkeakoski - orivesi. onko olemassa mitään porukkaa joka liikkuu näillä pikkuveneillä kimpassa saaritossa tai muualla. olis kiva kuulla kokemuksia. pitkäaikaisen mökkeilyn lisäksi iski kuume veneileen. tsemppiä kaikille !
- exdcmies
frillu kirjoitti:
ok. ostin yamarin 63 crossin tänään. ensi vuonna vesille. tää vuosi 53 br. täytyy alkaa kyseleen vinkkejä joka on liikkunu saaristossa. ite on 20 vuotta liikunnu omalla veneellä vain längelmävedellä tampere - hämeenlinna - valkeakoski - orivesi. onko olemassa mitään porukkaa joka liikkuu näillä pikkuveneillä kimpassa saaritossa tai muualla. olis kiva kuulla kokemuksia. pitkäaikaisen mökkeilyn lisäksi iski kuume veneileen. tsemppiä kaikille !
En ole kullut moisesta porukasta, mutta siinä olis ideaa! Paljon on purjevene- ja matkakoottorivene eskaadereita, mutta tällaisessa pikkuvene-eskaaderissa olis ideaa, tulis pienen veneen hyvät puolet esiin ja samalla sais toisista veneistä tukea. Luonnon ja meren aistii kuitenkin sen paremmin mitä pienempi vene, vapauden tunne on suurempi. Ja päämärän saavutettua tunnelma on korkeampi kun on ollut enemmän seeikkalun henkeä mukana.
- frillu
exdcmies kirjoitti:
En ole kullut moisesta porukasta, mutta siinä olis ideaa! Paljon on purjevene- ja matkakoottorivene eskaadereita, mutta tällaisessa pikkuvene-eskaaderissa olis ideaa, tulis pienen veneen hyvät puolet esiin ja samalla sais toisista veneistä tukea. Luonnon ja meren aistii kuitenkin sen paremmin mitä pienempi vene, vapauden tunne on suurempi. Ja päämärän saavutettua tunnelma on korkeampi kun on ollut enemmän seeikkalun henkeä mukana.
Joo. Hurahdin tähän veneilyyn. Tosiaan yamari 63 br on. Olis kiva kokoontua ja miettiä vaikka kerran kesässä lähtee käymään jossain. Saaristosto ei ois paha.Ryhmssä ois kiva liikkua. Veneet kun ois pääosin pulpettiveneitä niin olosuhteet ois kaikille samat. Ois kiva pitää vaikka joka toinen vuosi saaristossa tai saimaalla no vaikka sisävesillä kokoontumisajot. oisko ketään puuhapeteä tiedossa. itekin voisin kyllä olla mukana. Ei tosiaan mitään pakkoa. Aattelin vain jos olis saman henkistä porukkaa niin ois porukassa mukava ajella ja turista. Mutta moottoriveneilyyn hurahtaneet tai jo siellä olleet pidetään yhteyttä. se on moro
En oo mikään nuori kalenteri näyttää 56. - 31
frillu kirjoitti:
Joo. Hurahdin tähän veneilyyn. Tosiaan yamari 63 br on. Olis kiva kokoontua ja miettiä vaikka kerran kesässä lähtee käymään jossain. Saaristosto ei ois paha.Ryhmssä ois kiva liikkua. Veneet kun ois pääosin pulpettiveneitä niin olosuhteet ois kaikille samat. Ois kiva pitää vaikka joka toinen vuosi saaristossa tai saimaalla no vaikka sisävesillä kokoontumisajot. oisko ketään puuhapeteä tiedossa. itekin voisin kyllä olla mukana. Ei tosiaan mitään pakkoa. Aattelin vain jos olis saman henkistä porukkaa niin ois porukassa mukava ajella ja turista. Mutta moottoriveneilyyn hurahtaneet tai jo siellä olleet pidetään yhteyttä. se on moro
En oo mikään nuori kalenteri näyttää 56.Taitaa olla niin, että pulpettiveneillä ja vastaavilla reissaavat ovat sellainen pieni erikoisten ihmisten joukko. No offence... Mutta useimmat hommaavat sellaisia yhteys- ja kalaveneiksi, mökkiveneiksi ja muuhun sen tapaiseen käyttöön. Ne taas, jotka haluaa enemmän reissata, ostaa vähän isompia ja joka tapauksessa katettuja.
- Akseli Veto
31 kirjoitti:
Taitaa olla niin, että pulpettiveneillä ja vastaavilla reissaavat ovat sellainen pieni erikoisten ihmisten joukko. No offence... Mutta useimmat hommaavat sellaisia yhteys- ja kalaveneiksi, mökkiveneiksi ja muuhun sen tapaiseen käyttöön. Ne taas, jotka haluaa enemmän reissata, ostaa vähän isompia ja joka tapauksessa katettuja.
Joo juuri näin, ja lisäksi huomioni on että moni ison matkamoottoriveneen omistajakin menee "lähisaariin" mitä se nyt kenelle onkin, toisille 3 ja toisille 30 mpk mutta ei kuitenkaan siis tehdä pitkiä satoja maileja ja esim. 2 - 3 vko kestäviä reissuja. Samoin useimmat katetutkin veneet pitää satamapäivää mieluummin (jos aikataulu antaa periksi) kuin lähtevät merelle kun tuuli alkaa olla 12-13 m/s tai yli ja miksi ei, ei veneilyn olekaan tarkoitus olla mitään kärsimyshommaa. Tosin kyllä väylillä kaikenkaikkiaan melko hiljaista on ollut missä itse olen liikkunut (hyvälläkin kelillä), ei siellä tunkua ole ollut katetuistakaan veneistä. On totta että tuntuma luontoon on aivan eri avo tms. veneellä eli se on tosi veneilyä siinä mielessä. Toisaalta tänäkin kesänä veden lämpö ollut sitä luokkaa että hyvät purjehtijan? haalarit olis varmaan hyvä olla päällä, on se sen verran raakaa touhua, kun oikeasti lähdetään väylille tästä näppiksen äärestä.
- Zampelooo
Ahvenanmaalle ajaminen ei ole temppu eikä mikään mutta kokemattomalta vaatii kuitenkin valmisteluja:
1. Tee reittisuunnitelma ja vaikka kaksi tai kolme vaihtoehtoista. Kovemmalla tuulella mukavempi ajella suojaisempia reittejä
2. Laske matkan pituus ja veneesi polttoaineen kulutus. Riittääkö tankillinen hyvällä reservillä vai pitääkö käydä tankkaamassa välillä Varmista myös etukäteen ett polttoaineasema on auki!
3. Ota mukaan ehdottomasti plotterin lisäksi paperikartta. Jos plotteri kyykkää, kartan avulla navigoit eteenpäin. Hyvä olisi myös että tiedät koko ajan papaerikartalla missä mennään.
4. Valmista veneesi reissuun. Tiedä ja tunne missä kelissä sillä pääsee vielä turvallisesti ajamaan ja ennen kaikkea, huomioi kyytiläisten kelinsietokyky. Ei ole kiva lähteä useamman tunnin reissulle jos joku oksentaa jo puolen tunnin ajon jälkeen.
5. Ennen lähtöä, seuraa säätiedotukset ja ole valmis siirtämään/perumaan reissu ja sää ei ole riittävän hyvä. Keskellä kihtiä mertristen aaltojen keskellä myöhäistä perua matkaa....- bensaa suonissa
Siinä oli hyviä neuvoja.
Moottoriveneilijällä on tuo polttoainejakelu "numero ykkönen". Sitä ei voi liikaa painottaa että on riittävästi bensaa mukana ja kaikki tankkipaikat tiedossa.
Itse aina selvitän etukäteen kaikki matkalla olevat satamat ja bensa-asemat. Usein kun keli muuttuu, saattaa olla mukavampi tehdä reittimuutos. Tai jos joudutaankin ajamaan kelissä huonolla nopeudella, eksymiset yms. Joskus ollut asema kiinni, kortti ei käy, tankit tyhjänä, asema lopetettu yms...
- tanqqa
Niin toki, mutta... Nykyveneillä pääsee aika pitkälle tankillisella, edellisessä veneessä oli 140 litran tankki ja kulutus 0,8l /mpk, nykyisessä 290 l ja kulutus 1.15 l/mpk. Noilla toimintaetäisyyksillä ehti kyllä ajella aika monen aseman ohi suomenlahdella ja saaristomerellä ennen kuin on pakko tankata. Jos vaikka ottaa säännöksi että puolen tankin kohdalla alkaa miettimään seuraavaa p-asemaa.
- frillu
Kiitti mielenkiinnosta. Ehkä ensi kesällä kavereiden mökeillä merellä ensin ja totuttelua meren juttuihin. Toi bensa huomio on hyvä. Aattelin ottaa pari jerykannua niin eiköhän pärjää. Veneessä on yli 100 litran tankki. Mutta 150 kyllä höriikin. Talvella täytyy vähän opiskella navikointia. PLOTTERI on eittämätön. Se on huomattu että pahvikartta pitää olla. Kyllä Yamarin uudet crossit on tosi hyvät. Oon ajellu ja ajelen vielä täällä sisävesillä. Emäntäkään ei pelkää enää sisävesi aaltoja. Hyviä vinkkejä ootellen !
- iu987hger
Kyllä tuollaisella veneellä Ahvenanmaalle pääsee, ja reittivaihtoehtojakin on useita. Keli on tietysti asia numero yksi. Aamulla on monesti melko tyyntä ja muutoinkin mukavat olosuhteet, joten kannattaa lähteä ajoissa. Jos menet Turun saariston kautta, niin voisin suositella reittä, joka menee Jungfruskärin kautta. On ehkä henkisesti mukavampaa, kun noin puolivälissä selkää on paikka, jossa voi tarpeen tullen pitää tauon. Muistelen, että Jungfruskär kajastelee jo horisontissa kun lähdet ylittämään Kihiä. Takaisintullessakin ykkösasia on keli. Aikataulu pitää laatia niin, että voi tarvittaessa odotella sopivaa keliä päivän, pari. Makuasioita tietenkin, mutta mielestäni tuollainen 7 m/s alkaa olla maksimi tuuli, jolla matkanteko tuon kokoisella veneellä on mielekästä Kihdin selällä.
- 35feet
Jos reitin valitsee oikein, niin sekä Kihdin että Teilin ylitykset ovat erittäin lyhyitä. Eli Kihdin ylitys väliltä Lappo - Kumlingen pohjoispää. Teili on kyllä yleensä aika rauhallinen, mutta helpoin sen ylitys on vastaavasti hieman etelämpänä, eli välillä Degerö - Långnäs. Ja Kumlingen ja Degerön välinen matka on kohtuullisen suojainen.
Nopealla veneellä sopivan ajankohdan suhteessa keliin voi valita erittäin helposti. Ei siis pitäisi olla mikään ongelma! Noita pieniä veneitähän Maarianhaminan itäsatamassa on vaikka kuinka ja paljon heinäkuussa. Ja tietysti erityisesti silloin, kun kelit on ennusteiden mukaan hiemankin pidempään suotuisat. - kustavist aapo
Jos esim turusta lähdet: turku, iniö, lappo, kumlingen ylitykset lyhyitä ja mahdollisuus valita hyvin suojaisia reittejä melkee riippumatta tuulen suunnast. Pitäis onnistua pienel ja hitaallakin veneel
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576