Unettomuutta, ärtyisyyttä, levottomuutta, kärsimättömyyttä, erilaisia särkyjä ja pitkittyneitä kiputiloja? Sydämentykytystä, verenpaineen vaihteluita, hikoilua ja hengästymistä? Epämääräisiä vaivoja ja pelkoja sairastumisesta? Ehkä jotain muuta?
Turhautumista ja aggressiivisuutta? Puutumista ja välinpitämättömyyttä? Masennusta ja väsymistä? Surua ja pahoinvointia? Syömishäiriöitä? Mitä muita huomioita?
Joskus mieli ei ymmärrä kantamaansa. Mutta kehomme muistuttaa siitä eri keinoin. Toisinaan sen viimeinen keino on tuoda esille se tosiasia, ettet voi hyvin. Toiset oirehtivat vuosia ymmärtämättä oireidensa perimmäistä luonnetta. Useimmin ne tulevat jäämäänkin sinne tietämättömyyteen, koska ihmiset eivät halua muun muassa eri peloista johtuen miettiä fyysisten oireiden mahdollisesti voivan johtua vanhoista, käsittelemättömistä traumoista ja tunnelukoista.
Työuupumus on monelle tuttu. Samoin masennus, PTSD:n oireet jne.
Millaisista oireista itse olette kärsineet? Oletteko miettineet, mitä kaikkea kehonne yrittää kertoa teille fyysisten perustarpeiden ohella? Osaatteko kuunnella sen ääniä? Oletteko tehneet oivalluksia mikä oireilu on liittynyt tunnelukkoon tai käsittelemättömään asiaan mielessänne? Miten olette kyenneet purkamaan näitä kehon ja mielen välisiä viestejä ja oletteko millä keinoin pystyneet parantamaan ikävää oireilua?
Tunnetko kehosi ja mielesi äänet?
16
137
Vastaukset
Aiheeseen viitaten eräs linkki jossa käsitellään myös terapiamuotoa:
http://www.introspekt.fi/artikkelit/traumojen-vaikutus-kehoon-ja-kehon-hoito-osana-terapiaa-1/- julmettu pieru
Kehon äänet ainakin tunnistan.
Heh... :D ei muuten pöllömpi juttu yhtään. Tiesitkö että jotkut kätkee stressin tai tietyt tunnetilat suolistoonsa? Jatkuvat, tukalat ja kivuliaat ilmavaivat joiden kanssa aikamoista on elämä? Riippumatta ravitsemustekijöistä, kaasua muodostuu siitä huolimatta ihan riesaksi asti.
- M.B.
Jos ahdistaa, alkaa särkemään ihan fyysisesti tietyllä tavalla ja aina samasta kohdasta. Liittyy usein myös yhteen ja samaan henkiseen voimainponnistukseen, juuri se särky ja ahdistus. Erotukseksi fyysisen rasituksen aiheuttamasta erilaisesta särystä..
Kipu on eräs hankalimpia (mutta tavattoman yleinen) tunnistettavia psukosomaattisena aiheuttajana. Useimmat kivun kokijat pitävät kivun aiheuttajaa fyysisenä oireena tai vamman aiheuttajana. Kivun luonne voi olla hyvin vaihteleva.
Jos tunnistaa kivun aiheuttajan, voi olla onnekas siinä mielessä, että miten henkinen kuorma sitten lisääntyy, kun jatkuvasti - tuloksetta - etsitään kivulle syytä, sitä löytämättä ilman elimellistä syytä?
Onko kokemassasi kivussa mukana säteilevää kipua, puutumista tai jotain muuta? Saatko helpotusta siihen millään lailla; kipulääkityksellä, rentoutuksella, hieronnalla tms.? Milloin kipu yleensä vaimenee?- M.B.
elisakettu kirjoitti:
Kipu on eräs hankalimpia (mutta tavattoman yleinen) tunnistettavia psukosomaattisena aiheuttajana. Useimmat kivun kokijat pitävät kivun aiheuttajaa fyysisenä oireena tai vamman aiheuttajana. Kivun luonne voi olla hyvin vaihteleva.
Jos tunnistaa kivun aiheuttajan, voi olla onnekas siinä mielessä, että miten henkinen kuorma sitten lisääntyy, kun jatkuvasti - tuloksetta - etsitään kivulle syytä, sitä löytämättä ilman elimellistä syytä?
Onko kokemassasi kivussa mukana säteilevää kipua, puutumista tai jotain muuta? Saatko helpotusta siihen millään lailla; kipulääkityksellä, rentoutuksella, hieronnalla tms.? Milloin kipu yleensä vaimenee?Se on luun sisästä, paineaaltoina leviävää silkkaa tuskaa. Pari kertaa jo miettinyt, että onko mulla luusyöpä :D Mutta sitten hoksasin yhdistää tilanteet joissa kipu ilmaantui itse kivuntuntemukseen.
Siitä onnellisessa asemassa oon, että lievimmätkin buranat nousee suorastaan päähän, niin kyllä se katoaa kun vaivautuu purkille asti :)
Kun joku loukkaa, siihen reagoi...se aiheuttaa tunteen. Ja jotkut jakelevat loukkauksia purkaakseen tunteita. Niin. Luonnollisesti tunteet myös aiheuttavat fyysisiä tuntemuksia.
Omalla kohdallani en tämmösiä toistuvia/pysyviä ole tunnistanut. Jos mulla oli rankka tenttiviikko, niin silloin oli pää kipeänä ja nukutti huonommin, koska jännitti ja oli kiire - kaikesta selviäminen huoletti. Tuon purkaminen onnistui parhaiten ottamalla koira mukaan ja menemällä pitkälle lenkille vaikka tuonne Seurasaareen. Kyllä me ollaan siellä eräänäkin yönä istuttu kylki kyljessä kiinni ja katseltu merelle. Se on sellaista mielen tyhjennystä, jota ilman on vaikea selvitä....Purkamiskeinosi on helppo ymmärtää. Minä tykkään metsistä. Suomessa on monenlaista metsää ja nähtävyyttä ilman että tarvitsee mennä mitään palatsia pällistelemään.
Sekin varmaan on yksilöllistä, miten kehoonsa imee jännitteitä. Minulla on aina ollut tuo ikävä taipumus. Vähemmän toki nykyään, mutta moni ahdistus, jännitys ja paine vaimenee liikkuessa luonnossa. Se auttaa myös hallinnan tunteeseen ja keskittymiskykyyn, univaikeuksiin ja näitä myöten asiat realisoituvat paremmin irti tunnekuormaa aiheuttavista (niistä, jotka sokeuttavat) tekijöistä.
Valokuvaatko muuten?elisakettu kirjoitti:
Purkamiskeinosi on helppo ymmärtää. Minä tykkään metsistä. Suomessa on monenlaista metsää ja nähtävyyttä ilman että tarvitsee mennä mitään palatsia pällistelemään.
Sekin varmaan on yksilöllistä, miten kehoonsa imee jännitteitä. Minulla on aina ollut tuo ikävä taipumus. Vähemmän toki nykyään, mutta moni ahdistus, jännitys ja paine vaimenee liikkuessa luonnossa. Se auttaa myös hallinnan tunteeseen ja keskittymiskykyyn, univaikeuksiin ja näitä myöten asiat realisoituvat paremmin irti tunnekuormaa aiheuttavista (niistä, jotka sokeuttavat) tekijöistä.
Valokuvaatko muuten?En valokuvaa sen enempää kuin muutkaan tavalliset ihmiset...
Meri on mulle "se" juttu...Ei niin kylmä olekaan, ettei me koiran kanssa istuta Seurasaaressa jos siltä muuten tuntuu. Talvella siellä ei viitsi kököttää, mutta syysyöt ovat upeita-em.path kirjoitti:
En valokuvaa sen enempää kuin muutkaan tavalliset ihmiset...
Meri on mulle "se" juttu...Ei niin kylmä olekaan, ettei me koiran kanssa istuta Seurasaaressa jos siltä muuten tuntuu. Talvella siellä ei viitsi kököttää, mutta syysyöt ovat upeita-Olen katsellut myöhäisinä syksynä mahtavinta tähtitaivasta mitä kuvitella saattaa ja oma hohtonsa on talvipakkasillakin nököttää ulkoilmassa; laavulla.
Vedestä sanotaan että se rauhoittaa. Pidän veden äänistä ja sen katselemista, mutta hieman fobiaisena en vedessä olemisesta. Monista peloista olen vapautunut kohtaamalla niitä. Pimeän pelko, metsän pelko (kyllä vain). Vesi teettää hieman töitä vaikeiden tapahtumien vuoksi. Viime aikoina olen työstänyt käärmepelkoa. Äärimmäisen hidasta, mutta itsensä kannalta ajan mittaan hyödyllistä hommaa.
Keho reagoi hyvinkin voimakkaasti erilaisiin pelkoihin. On vaihtelevaa, miten hyvin ihminen ymmärtää asianyhteyden, mutta se olisi hyvä tunnistaa.
- nasse setä
Tuosta unettomuudesta sen verran, että ihmisen biologinen kello siirtää viisareita koko ajan taaksepäin, eli elimistö pitää enemmän 24,5 tuntisesta vuorokaudesta.
Uskon teoriaan psykosomaattisista oireista. Ihminen on henkinen ja fyysinen kokonaisuus. Minuutta valvova tajuntamme suojelee meitä, varsinkin mieltämme, pysäyttäen meidät ennen kuin simahdamme. Jos ihminen ei ymmärrä stressiään, muistuttajiksi saapuu erilaiset burnoutin oireet.
Rentoutuminen on paras lääke, sekä tutustuminen omaan kehoon. Jokaisen kehonosan kuuntelu siinä sohvalla kölliessä. :)
Kehon automaattipuoltakin voi miettiä - jos ette itse ohjaa ihan kaikkea, kuka tai mikä ohjaa? Sisällä oleva 'tuntematon'?Tunnelukkojen ohella on tunnekoukkuja, ahdistavia tai muuten vaan mielessä sinnikkäästi pyöriviä asioita. Tunnekoukut ovat osa automaattista toimintaa verenkierron, hengityksen, ruuansulatuksen ym lisäksi. Tunnekoukku prosessiin voi itse vaikuttaa (kuten pulssin hidastamiseenkin) esittämällä itselleen kysymyksen; tarvitseeko 'minun' pitää kiinni mieltäni vaivaavasta asiasta.
- 21
Juurikin näin, näitä itsekseen sopivissa tilanteissa aktivoituvia tunteita ja tuntemuksia kannattaa kuitenkin tutkiskella, että mistä tämä tunne alunperin on tullut. Suhteessa narsistiin voi aktivoitua mm. hylkäämisen ja surun ja vihan tunteita sekä fyysisiä oireita. Ne eivät yleensä ole alkuperältään tästä meneillään olevasta suhteesta, vaan jostakin vanhemmasta tapahtumasta. Siihen kannattaa keskittyä ja unohtaa se kökkö suhde, joka oli vaan alkusysäys uudelle kasvun paikalle. Kun asia on jokseenkin itselle selvinnyt on tunteista helpompi päästää irti ja usein fyysiset oireetkin helpottavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 175720
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04621Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2252829- 432631
Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452240Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon332206Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731737Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme141588- 381430
- 1701334