Hartsi ei kuivu

Itsesekoilija

Korjasin pari päivää sitten taas kerran Jollaani lasikuitumatolla ja hartsiseoksella.
Ihmettelen miksi paikkaamani kohdat ei kuivu. Voiko seoksessa olla syy,tarkoitan hartsin ja kovettajan seosta. Pensselöin äsken pelkkää kovettajaa päälle. Voiko "korjaussarja" vanhentua..?

40

5129

Vastaukset

  • Ei se hartsi kuivukaan, vaan kovettuu kunhan vaan on oikeat seossuhteet ja lämpötila.

    Elikä esikiihdytettyihin polyesterihartseihin pitää sekoittaa kovettajaa n.2 tilavuus% ja sitten hyvä sekoitus.

    Lämpötila pitäisi olla 14.... 21 astetta celsiusta jolloin käyttöaikaa litran seoksella on vajaa tunti.

    Jos kovettumista ei tapahdu niin en kyllä osaa sanoa missä vika, koska olen itse käyttänyt n. 10 vuoden ikäistäkin viileässä säilytettyä hartsia ja kovettuu ihan normaalisti.

    Jonkin verran saattaa auttaa se päälle sivelty kovettaja??

  • PE hartsi kovettuu jo 1% seoksella.
    Oliko paikat ja matot kuivat? Ei kärsi olla kosteutta ensinkään..

  • Ei kun vaan kaiva ja hio koko tekeleesi pois, kuivata ja tee uudelleen ja tällä kertaa oikeilla aineilla.

    Eli taas on laminoitu yksi irtoava polyesteripaikka lisää.

    Käytä korjauksessa 2-k epoksia, ei se vaan onnistu hartsilla. Hartsi on pikemminkin täyte, ei se tartu kovettuneeseen polyesterihartsiin. Epoksi maksaa melkein saman kun tuo hartsi ja kestää.

    • Kyllähän se polyesterihartsi tarttuu vanhan kuivan polyesterihartsin ja maton päälle hyvin, kunhan muistaa hioa pinnat hyvin. Onko hartsi mielestäsi täyte lasikuituveneissä jotka on tehty kokonaan polyesterihartsilla? 1 % kovettajaa pitäisi olla ihan passeli, kunhan ei alle 0.9 % laita missään tapauksessa. Mittauksissa saa olla oikeasti tarkkana. Sitten kun laittaa liikaa niin aine jää käsiin.

      Edelliselle tiedoksi: Hartsilla voidaan tarkoittaa myös epoksia.


  • Polyesterihartsi toimii riittävän hyvin kun vene rakennetaan (ja käytetään lasikuitua ei muita kuituja). Kun vene tehdään, et hartsi ehdi kuivua kokonaan ja näin eri kerrokset saa yhteen.

    Valmiin veneen hartsi on jo kuivunut ja siihen tartunta on huono. Se, että se ei tipahda irti tikulla tönäisemällä, ei kerro että se on rakenteellisesti riittävän luja.

    Kyllä sillä kuoppia voi täyttää, mutta uuden maton laminointi yleensä tarkoittaa rakenteellista korjausta ja siihen tuo ei sovi.

    Kun puhutaan hartsista ja 1-2% kovettajasuhteesta ei kyllä puhuta epoksista. Sen tietää jokainen epoksia sekoittanut.

    • Kyllä korjaukset poyesterihartsilla ovat kestäneet hyvin jo kymmeniä vuosia vesirajan alla ja päällä kovassa käytössä. Pinnat viistotaan pidemmältä, hiotaan ja puhdistetaan asetonilla.


    • "Kun puhutaan hartsista ja 1-2% kovettajasuhteesta ei kyllä puhuta epoksista. Sen tietää jokainen epoksia sekoittanut. "
      "Toyota ei ole auto, mutta volvo on!"

      En tiedä näetkö tätä ikinä tai oletko jo oppinut itse, mutta muille tiedoksi:
      Epoksihartsi on myös hartsi siinä missä polyesterihartsikin. Niissä on hieman eroja, mutta hartseiksi molemmat lasketaan. Tuosta vaikka lähdettä sellaisten valmistajalta: http://www.kevra.fi/tuotteet/hartsit/


  • KIITOKSIA neuvoista. Luulen hommassani käyneen niin,että kovetin ainetta on lorahtanut liikaa. Vaikka äkkiä luulisi sen kovettuvan nopeammin,taisi käydä juuri päinvastoin. Illalla näen onko kovettajan sively jeesannut...Milläs helkkarilla koko moskan saa pois,jos niin käy?Tahmea "mössö" tukkii heti hioma ym. välineet.
    Tulikohan ongelmajätettä hele jollasta...

    • Mikään polyesterihartsi ei kovetu pinnaltaan, jossa se on kosketuksissa ilman kanssa.
      Veneitä tehtäessä toisella puolella on ilmatiivis muotti ja gelcoat, ja toiselle laitetaan topcoat kun sen halutaan kovettuvan, eli vasta sitten kun kaikki laminaatit on saatu laminoitua. Ennen topcoatin levitystä pinta on siis tahmea, ja siihen tarttuu uusi laminaatti paljon paremmin kuin kokonaan kovettuneeseen pintaan.

      Polyesterihartsi sisältää jo valmiiksi kovettajan. Lisättävä aine on kiihdyttäjä, mikä nopeuttaa kovettumisreaktiota, ilman sitäkin hartsi kovettuu reilussa kymmenessä vuodessa pintaa lukuunottamatta vaikka purkkiin.


    • polyesterin perustee kirjoitti:

      Mikään polyesterihartsi ei kovetu pinnaltaan, jossa se on kosketuksissa ilman kanssa.
      Veneitä tehtäessä toisella puolella on ilmatiivis muotti ja gelcoat, ja toiselle laitetaan topcoat kun sen halutaan kovettuvan, eli vasta sitten kun kaikki laminaatit on saatu laminoitua. Ennen topcoatin levitystä pinta on siis tahmea, ja siihen tarttuu uusi laminaatti paljon paremmin kuin kokonaan kovettuneeseen pintaan.

      Polyesterihartsi sisältää jo valmiiksi kovettajan. Lisättävä aine on kiihdyttäjä, mikä nopeuttaa kovettumisreaktiota, ilman sitäkin hartsi kovettuu reilussa kymmenessä vuodessa pintaa lukuunottamatta vaikka purkkiin.

      Kyllähän polyesterihartsikorjaukset kokemuksenikin mukaan kovettuvat kosketuksissa ilman kanssa. Paljas gelcoat ei kovetu ollessaan kosketuksissa ilman kanssa mutta kun siihen sekoitetaan 6% parafiiniöljyä niin siitä tulee topcoatia joka taas kovettuu kosketuksissa ilman kanssa.


    • polyesterin perustee kirjoitti:

      Mikään polyesterihartsi ei kovetu pinnaltaan, jossa se on kosketuksissa ilman kanssa.
      Veneitä tehtäessä toisella puolella on ilmatiivis muotti ja gelcoat, ja toiselle laitetaan topcoat kun sen halutaan kovettuvan, eli vasta sitten kun kaikki laminaatit on saatu laminoitua. Ennen topcoatin levitystä pinta on siis tahmea, ja siihen tarttuu uusi laminaatti paljon paremmin kuin kokonaan kovettuneeseen pintaan.

      Polyesterihartsi sisältää jo valmiiksi kovettajan. Lisättävä aine on kiihdyttäjä, mikä nopeuttaa kovettumisreaktiota, ilman sitäkin hartsi kovettuu reilussa kymmenessä vuodessa pintaa lukuunottamatta vaikka purkkiin.

      Polyesterin perustee(t) taitaa olla ihan hukassa. Veneen runkoa ei voi kerralla laminoida alusta loppuun, koska liian paksut mattokerrokset hartsin kanssa alkavat kuumeta ja tummua, jolloin rakenteesta ei tule kestävä.

      Topcoat on aine joka vedetään valmiiseen kuivaan runkoon sisäpuolelle. Gelcoat sivellään siihen muottiin ennen laminointia ja se on se mikä kuivuu vasta ilmatiivissä laminaatin ja muotin välissä. Kuten jo olikin maininta edellisessä, parafiiniöljy gelcoatin seassa tekee siitä topcoattia ja kuivuu ilman ilmatiiviyttä.


    • juuuuri kirjoitti:

      Polyesterin perustee(t) taitaa olla ihan hukassa. Veneen runkoa ei voi kerralla laminoida alusta loppuun, koska liian paksut mattokerrokset hartsin kanssa alkavat kuumeta ja tummua, jolloin rakenteesta ei tule kestävä.

      Topcoat on aine joka vedetään valmiiseen kuivaan runkoon sisäpuolelle. Gelcoat sivellään siihen muottiin ennen laminointia ja se on se mikä kuivuu vasta ilmatiivissä laminaatin ja muotin välissä. Kuten jo olikin maininta edellisessä, parafiiniöljy gelcoatin seassa tekee siitä topcoattia ja kuivuu ilman ilmatiiviyttä.

      No tiiä häntä Vatorilla 69-70 tekivät kaksi runkoa päivässä,minä ruiskutin gelcootin.
      Veneen mallia en muista.


    • puutarhurinne kirjoitti:

      No tiiä häntä Vatorilla 69-70 tekivät kaksi runkoa päivässä,minä ruiskutin gelcootin.
      Veneen mallia en muista.

      No voipihan se ollakkin että toinen pää on jo sen verran kovettunut, jotta voi aloittaa suoraa päätä laminoimaan uusia kerroksia. Varmaan saakin tehtyä päivässä. Itse olen enemmän laminoinut pienempiä "yksiköitä", joissa on pidettävä kuivahtamistaukoa ennen uudelleen laminoimista, jottei kuumumista tapahdu. Joskus kun on mennyt liian monta matonreunaa päällekkäin niin on täytynyt turvautua jäähdyttelyyn ettei menis tummaks.


    • tee itse kirjoitti:

      Kyllähän polyesterihartsikorjaukset kokemuksenikin mukaan kovettuvat kosketuksissa ilman kanssa. Paljas gelcoat ei kovetu ollessaan kosketuksissa ilman kanssa mutta kun siihen sekoitetaan 6% parafiiniöljyä niin siitä tulee topcoatia joka taas kovettuu kosketuksissa ilman kanssa.

      gelcoat = hartsi pigmentti
      pigmentti ei kovettumista estä, vaan se hartsi joutuessaan ilman kanssa kosketukseen.
      Tämä vältetään sillä topcoatilla, kun pinnan halutaan kovettuvan.
      Pinnan alta kovettuu tietty ihan ilman topcoatiakin, eli laminaatti kyllä lujittuu kokonaan vaikka olisikin ilman kanssa kosketuksissa.

      Samaa mieltä täällä näytetään kommenteistani olevan, ette vain sitä huomaa kun sisälukutaito ei jostain syystä näytä riittävän, joten olkiukkoja voitte halutessanne pystytellä ja ampua alas niin paljon kuin (tee itsa ja juuuuuri) vaan haluatte.


    • polyesterin perustee kirjoitti:

      gelcoat = hartsi pigmentti
      pigmentti ei kovettumista estä, vaan se hartsi joutuessaan ilman kanssa kosketukseen.
      Tämä vältetään sillä topcoatilla, kun pinnan halutaan kovettuvan.
      Pinnan alta kovettuu tietty ihan ilman topcoatiakin, eli laminaatti kyllä lujittuu kokonaan vaikka olisikin ilman kanssa kosketuksissa.

      Samaa mieltä täällä näytetään kommenteistani olevan, ette vain sitä huomaa kun sisälukutaito ei jostain syystä näytä riittävän, joten olkiukkoja voitte halutessanne pystytellä ja ampua alas niin paljon kuin (tee itsa ja juuuuuri) vaan haluatte.

      Kyllä mä olen saanut laminoinnit kuivumaan ihan kovaksi ilman pintaan vedettyä topcoattiakin.


    • semisess kirjoitti:

      Kyllä mä olen saanut laminoinnit kuivumaan ihan kovaksi ilman pintaan vedettyä topcoattiakin.

      Syy on se että hartsin joukossa on myös vahaa, joten toimii samoin kuin topcoatti.


    • Kovetinta suositellaan käytettävän hartsin kanssa 1,5-2%, onko kysymys paino- vai tilavuusprosentista?


    • Tilavuus.


    • polyesterin perustee kirjoitti:

      Mikään polyesterihartsi ei kovetu pinnaltaan, jossa se on kosketuksissa ilman kanssa.
      Veneitä tehtäessä toisella puolella on ilmatiivis muotti ja gelcoat, ja toiselle laitetaan topcoat kun sen halutaan kovettuvan, eli vasta sitten kun kaikki laminaatit on saatu laminoitua. Ennen topcoatin levitystä pinta on siis tahmea, ja siihen tarttuu uusi laminaatti paljon paremmin kuin kokonaan kovettuneeseen pintaan.

      Polyesterihartsi sisältää jo valmiiksi kovettajan. Lisättävä aine on kiihdyttäjä, mikä nopeuttaa kovettumisreaktiota, ilman sitäkin hartsi kovettuu reilussa kymmenessä vuodessa pintaa lukuunottamatta vaikka purkkiin.

      ENNEN OLI NIIN, ETTÄ KOVETIN LISÄTTIIN, KÄYTTÖVAIHEESSA. POLYESTERIHARTSI, JOS EI OLLUT ESIKIIHDYTETTYÄ SIIHEN ENSIN LISÄTTIIN KIIHDYTIN, MYÖS ESIKIIHDYTETTYYNKIN SITÄ VOI LISÄTÄ.
      KOVETIN TAAS RIITTÄ, RIITTÄVÄSSÄ LÄMPÖTILASSA KOVETTAMAAN HARTSIN VAIKKA KIIHDYTINTÄ EI OLISIKAAN.


  • eipä tule selvää teiän jutuista, noh enhän näitä tosissani ole lukemassakaan

    • Täällä on joitakin tietäjiä jotka eivät ole itse tehneet, ainakaan oikein jos ovat. Polyesterihartsilla ja matolla on tehty korjauksia veneisiin iät ajat alan firmoissa ja myös itse tehty.


  • Asiassa on vain muutama totuus:

    1. Polysterihartsi tarttuu mainiosti vanhaan laminattiin
    2. Liian pieni kovettimen käyttö estää laminaatin kovettumisen
    3. Liian suuri kovettimen määrä tekee laminaatista hauraan ja saattaa pahimmillaan polttaa veneen
    4. Epoksihartsi on laminointia osamaattomien homppeleiden käyttämää jonkinlaista liukastetta?!?

    5. Jos et osaa, niin käytä ammattilaista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 1. Monet narsismiin taipuvaiset piilohomot purkavat frustraatioitaan nimittelemällä muita homppleleiksi.
      2. Yletön huutomerkkien ja isojen kirjainten käyttö on teineille varsin tyypillinen tapa korjata puuttuvia verbaalisia ja sosiaalisia taitojaan.
      3. Ainakaan sinä et ole ammattimies, etkä sellaisia taida edes tuntea?


    • No niin saimmehan taas tyypillistä välittäjä "asiantuntijan" tekstiä.

      Miten pärjäsimme ennen välittäjää?? kun emme osanneet mitään tehdä oikein? ei edes putkia taivuttaaa puhumattakaan sähköongelmista ja nyt ei onnistu laminointikaan.....


  • terve, jonkun aikaa ihan työmielessä laminointi"harrastaneen" niin polyesterihartsia myydään vahalla ja ilman vahaa, ilman vahaa olevan päälle voidaan vielä seuraavana päivänäkin jatkaa laminointia ja vahaa sisältävä tuote joudutaan seuraavana päivänä pinta hiomaan auki ja sitten jatkamaan laminointia. JA kovettuneen tuotteen sisäpinnan päälle ensiksi käsin ilman koneita tehtäessä niin ensiksi levitetään telalla gelcoat ja tämä kun sopivasti jämähtänyt niin sen päälle levitetään topcoat(eli gelcoat mihin lisätty parafiinia 2-3%).
    Mutta palatakseni alkuperäisen kysyjän ongelmaan vastatakseni niin luultavasti matoissasi jotain vilunkia(kostuneet,ym), liian vähän kovettajaa hartsissa ym. liialla kovettajalla saadaan yleensä heikompi loppukestävyys laminaatille. tai sitten tosiaan tosi vanhaa hartsia olet jostain nurkista löytänyt.
    ja tosiaan tehtaissa veneen geelit ja matot levitetään ihan samanpäivän aikana ja ruiskua geelin levityksessä NS.tulosta haluavat yritykset tuppaavat käyttämään..käsin gelgoatin levittäminen pienemmän toiminnan mallia.
    mutta kovemmassa käytössä ei hartsit ennätä jämähtämään kun pöntöt tyhjenee vauhdilla.
    mutta jos ei asiat ole hallussa kannattaa käydä vaikka kevran sivuilla käydä lukemassa laminointi ohjeita ym. mutta ainahan näissä on tekijästä riippuen pieniä hieno säätö sääntöjä mutta periaate kaikilla sama-> saada kestävä lopputuote.

  • Melko varmasti ilma liian kostea ja kylmä. Laita sisätilanlämmitin puhaltelemaan ja jonkinlaine katos päälle missä edes vähän pysyy lämpö, lähtee heti kovettumaan.

  • Juuri niin kuin JIIÄRR sanoo. Itse olen laminoinut Crystic perushartsilla, aina on kovettunut ja pinta tulee varsin kuivan tuntuiseksi vaikka päälle ei vetäisi mitään. Tuoteselosteessa ei ole maininta parafiinistä. Joten kyllä se kuivuu vaikka se olisi hapen kanssa tekemisiss?

  • Hei!

    Liimasin veneestä epoksilla sauman ja maalasin sen polyesteri Topcoatilla. Jostain syystä Topcoat ei kuivu liimasuman kohdalta. Muualta kyllä. Viime vuonna kävi samalla tavalla, vaikka epoksi oli eri merkkistä. Kysyin alan ammattilaiselta voiko epoksia maalata kolmen päivän kuivumisen jälkeen ja vastaus oli kyllä. Ohjeen mukaan epoksi kuivuu läpi 7 vrk:ssa.
    Kuivuuko Topacoat koskaan, vai pitääkö yrittää poistaa se liimasauman päältä. Mikähän kuivumisen estää? Ehkä epoksista nousee jotain höyryjä, jotka estävät polyesterin kovettumisreaktion?

    t. Hanu

    • Epoksi ja toppari eivät ole hyvä yhdistelmä epoksihartsi hylpii topparia liian ohut kerros aihettaa saman ilmiön paksuuden oltava väh . 3-4mm..


    • Eiköhän se ole jo parissa vuodessa saanut homman ratkaistua...


  • Jos lämpötila on oikea 15 ja 25. Asteen välissä niin kyllä kuivaa joko väärä kovetin tai jäätyneet aineet joskin nekin ovat toimineet liian kylmä ja märkäkin voi aihettaa mutta sekin kuivaa ajan kanssa.

    • Eiköhän se ole kovettunut neljässä vuodessa, jos on kovettuakseen, vai mitä lottoat?


  • Siinä mielessä aloittaja on kuitenkin oikeassa, että hartsi ei kuivu, se kovettuu.
    Epoksi kovettuu ajan kuluessa, kun olosuhteet ovat kohdillaan ja polyesterihartsi heti tai sitten ei ikinä, vaikka olosuhteet paranisivatkin.

  • Niin tai käy kuin minulle...Äsken selvis että kyseinen sterling hartsi olikin muuntajahartsia ja 25 litran pytty. Ei suomen sanaa...Koodeista kuin ja käänsin..Ei kyl varmaan kovetu...
    Näköjään kantapään kautta...Ei muuta kun sulatti ajan myötä alimmaista veneen muovia ja ei sitten kuiva vaikka sekaan tavallista venehartsia. Ottaa pois tai no niinkuin kengässä tuli geelipohjallinen veneen kansi...heh

  • Jäi epäselväksi onko kyseessä epoksi vai polyesteri. Ohjeet ovat nimittäin hieman erilaiset.

  • On näin ja ei

    • Mikä vittu sdua sitten oikein vaivaa?


  • "Pensselöin äsken pelkkää kovettajaa päälle."

    Miltä vaikuttaa, joko alkaa kovettumaan?

  • Taattua suolilaatua koko ketju! Älä yritä opiskella lasikuitutöitä näiden kommenttien perusteella, vaan mene suoraan kevran sivuille, kuten joku jo tuossa mainitsikin.

  • Eiköhän oo kuivunu 6 vuodessa. Taas näitä nostoja

suomi24-logo

Osallistu keskusteluun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

  1. 50
    1337
  2. Ota vielä kerran yhteyttä

    Ole kiltti. Koko ajan mietin miten voisin sanoa sulle että rakastan sua ja haluan sut ja meidät. Kun saisin siihen selvän merkin sulta niin en epäröi.
    Ikävä
    90
    971
  3. Samu Huberille myös syyte huumerikoksesta

    Pääseekö Samu samaan selliin Sohvi-bimbon kanssa?
    23
    526
  4. Vieläkin on taikaa...

    Juuri sinussa. Hyvä mieli tulee kun saan sinua aina nähdä. En tiedä miksi? Sinussa vain on jotain maagista. Mietin tässä tarkistettuani yhden jutun,
    Ikävä
    63
    440
  5. Miksi ihailet häntä?

    Onko jotenkin erityinen?
    Ikävä
    38
    405