Miten ostan osakkeita, ja mistä

Lennu

Haluaisin ostaa osakkeita mutta en ole ennen ostanut enkä haluaisi tulla huijatuksi tai maksaa yli hintaa. Jos joku ystävällinen henkilö voisi hieman valaista minua.

5

2283

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sologdin

osakesäästämisen kannattaa mennä omaan pankkiin. Siellä on sijoitusneuvoja joka ensin suosittelee pankin omia talletuksia ja sitten pankin rahastoja mutta suostuu kyllä opastamaan osakekaupassakin, kun sitkeästi vaadit.

Osakkeita ostetaan ja myydään siis aluksi pankin tiskiltä. Kerrot mitä osakkeita haluat ostaa tai myydä, kuinka paljon ja millaiseen hintaan. Pankki välittää osto- ja myyntimääräyksesi meklarilleen joka hoitaa kaupat. Sinulle avataan ns. arvo-osuustili jossa osakkeesi ovat, sähköisessä muodossa ja josta saat aika ajoin paperitiliotteen. Jos sinulla on nettipankkiyhteys, näet osakesalkkusi tilanteen sieltä koska tahansa.

Sanomalehtien taloussivuja lukemalla saat tietoa siitä mitä osakemarkkinoilla tapahtuu. Useimmilla pankkiryhmillä on sijoittajapalvelu joka on maksullinen mutta josta saa hyvää tietoa joko netissä tai paperimuodossa. Esimerkiksi osuuspankkien sijoittajapalvelu suosittelee nyt ostamaan Fortumia ja Perlosta.

Pankki perii osakekaupasta provision. Tiskiltä ostettaessa provisio on korkeampi mutta kun olet vähän perehtynyt asiaan, voit alkaa käydä kauppaa itse netin kautta ja silloin provisio on yleensä alle puolet - n. 0,25-0,3 % - kauppahinnasta.

Ja lopuksi: kannattaa lähteä liikkeelle maltillisesti eikä uskoa tuttuja jotka kertovat tehneensä valtavia voittoja lyhyessä ajassa. He yleensä unohtavat kertoa millaisia tappioita heille on tullut. Tervetuloa joukkoon!

• yliopettaja

Pörssistä.

Osakkeet ostetaan pörssistä, pörsissä ei ole yli/alihintoja vaan osake aina juuri siihen hetkeen oikein hinnoiteltu.

Jäikö koulun taloustiedon tunnit väliin vai oletko amis?

• Osakesäästäjä

Huonekalujen entisöintiä, vai?

• O. Sake

Miksi pitää olla ilkeä? Kysyvä ei tieltä eksy.

• mix

Osta eri osakkeita eri toimialoilta ja eri ajankohtina.
      Näin saat riskin hajautettua (ei kaikkia munia samaan koriin).

Elä vaan sijoita mihinkään rahastoihin, annat turhaan pankille
      ison! osan tuotoista. Osakkeiden arvot vaihtelee sattumanvaraisesti,
      eikä niitä pysty asiantuntijatkaan ennustamaan.

Osakesäästäminen on pitkäjänteistä toimintaa. Lyhyeksi, alle
      5 vuodeksi ei kannata osakkeisiin sijoittaa. Lyhyellä aikajänteellä
      osakkeet voi tuottaa tappiota.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4609
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2341
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2217
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2069
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe