Perheet, muistakaa myös yksityinen perhepäivähoito!

Donna

Olen lukenut täältä monestakin keskustelusta kuinka vanhemmat valittaa päiväkodeista, niiden tavoista, hoitajista, hoitajien vaihtuvuudesta jne. Yksityinen perhepäivähoito on todella hyvä vaihtoehto. Tottakai kunnallinenkin on hyvä, mutta yksityisellä puolella saat jopa itse valita hoitajan, jos vain alueella on vaihtoehtoja. Voit kuitenkin käydä tutustumassa ennen päätöksen tekoa.

Olen itse aloittamassa yksityisenä perhepäivähoitajana ja olen kummissani kuinka vähän kyselyä loppujen lopuksi on ollut. Minä ainakin itse vanhempana veisin pienen lapseni PALJON mieluummin luotettavalle perhepäivähoitajalle entä kuin päiväkodin isoon ryhmään. Nyt vain näyttää, että todella monet perheet haluavat lapsensa ennemmin päiväkotiin, jopa alle vuoden ikäisenä. :( Tässäkin on tietenkin varmasti eroja kaupunkien välillä mutta näin täällä meillä päin ainakin näyttää olevan.

4

257

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitoa jota lapsen k

Olen ymmärtänyt että monet vanhemmat eivät tiedä että yksityinen perhepäivähoito on myös vaihtoehto. Yleensä maksu on vanhemmille vähän alle, vähän yli kunnalliseen maksuun verrattuna, jokainen hoitaja päättää toki itse hoidon hinnan, koulutuksen, kokemuksen ym. mukaan. Yksityiseksi ei voi ryhtyä ilman perhepäivähoidon ohjaajan haastattelua ja kotikäyntiä,usein monissa paikoissa vaaditaan alan koulutus, ohjaajalle on myös näytettävä rikosrekisteriote.

• sdfgsfr

Niinpä. Me valitsimme yksityisen pphoitajan, jonka tiesin/tunsin etukäteen ja joka asui aivan lähellä kotiamme. Hän on aivan ihana hoitaja, joka hoitaa vain meidän kahta lasta (vajaa 2 ja 3-vuotiaat), eikä hän kuulemma ota kuin max. 3 lasta, mikä sopii meille, koska hoitaja kyllä ulkoilee muiden pphoitajien kanssa päivittäin, joten lapsetkin näkevät muita lapsia joka päivä 2h puistossa. Olen ollut todella tyytyväinen hoitajaan, lapset ovat sopeutuneet erinomaisesti ja lapsista näkee, että viihtyvät hoidossa. Koska hoitajalla on vain 2 hoitolasta, hänellä on aina syli vapaana ja enemmän aikaa yksilölliseen hoitoon. Hoitajalla on myös aikaa askarrella, tehdä retkiä yms. koska ei ole montaa vaippa-ikäistä hoidettavana kuten esim. isommissa ryhmissä, joissa hoitajien aika menee vain perushoitoon jos on useampi vaippa-ikäinen. Esikoinen käy lisäksi muskarissa ja molemmat lapset käyvät kerran viikossa perhekerhossa, mikä mielestäni riittää hyvin vielä 2 -ja 3-vuotiaille. Esikoinen aloittaa vuoden päästä 2 krt/vko kerhossa jos jatkamme hoitoa vielä ensi vuonna (riippuu missä asumme silloin). Meillä kunta korvaa hyvin hoitajan maksua ja meille ei jää lopulta hirveen paljon enemmän maksettavaksi kuin kunnallisella. Lapset ovat 3 päivää viikossa hoidossa ja maksamme 317-380 e/kk kahdesta lapsesta riippuen hoitopäivien määrästä. Tähän mennessä lapset eivät ole sairastelleet vielä yhtään ja yhtä päivää lukuunottamatta ovat menneet mielellään hoitoon.

• no siis..

"Minä ainakin itse vanhempana veisin pienen lapseni PALJON mieluummin luotettavalle perhepäivähoitajalle"

No tuossahan juuri ongelma tuli ilmi. Mistä minä äitinä tietäisin, kuka perhepäivähoitajista on luotettava ja kuka ei? Joten siksi pieni tyttäremme meni päiväkotiin. En halua jättää häntä yksittäisen hoitajan armoille; päiväkodissa hoitajia on ainakin useita ja keskinäistä valvontaa siis enemmän.

• dkfjgoadhg

Kunnallisenkin pph:n voi valita itse, jos hänellä on ryhmässä tilaa. Usein hyvien hoitajien paikat ovat vain täynnä ja jonoa on odottamassa vapautuvia paikkoja.

Yksityisessä pph:ssa suurin ongelma on varahoitojen puute. Kunnallisella sekin hoituu siinä samassa, jos ei itse pysty varahoitoa järjestämään.

Toisekseen kunnallisilla on ajan tasalla olevat koulutukset, ohjaajan välitön tuki jne. Ohjaajaan voi kunnallisen hoitajan vanhemmat ottaa yhteyttä kaikissa asioissa, myös maksuasioissa ja pph keskittyy ainoastaan siihen hoitopuoleen. Ei tule ristiriitaa, jos vaikka tulot putoavat, niin maksuihin saa alennusta, eikä hoitajan palkka pienene tämän takia.

Täydennyskoulutusvelvoite koskee kunnallisia hoitajia, joten he päivittävät tietonsa joka vuosi ja heillä on vähintään ammattitutkinto suoritettuna. Yksityisistä en tiedä, kun sitä ei laki vaadi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      25
      3974
    2. Oot nainen liian paksu minulle

Joten en yhtään syty tästä suhteesta.
      Ikävä
      256
      3644
    3. No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...

Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi
      Suomalaiset julkkikset
      28
      2074
    4. Mites teillä keskustelut soljuu?

Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä
      Sinkut
      270
      1716
    5. Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!

Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko
      16
      1472
    6. Pystyt sille toiselle

Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta
      Ikävä
      8
      1409
    7. Venäjän rikollisen sodan juurisyyt

Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä
      NATO
      401
      1301
    8. Annen grillin nousu ja konkka..

Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?
      Sotkamo
      50
      1209
    9. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      75
      1035
    10. Huominen haastattelu

Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏
      Ähtäri
      30
      1030
    Aihe