Tarvitsen tietoa epiduraalista!!

panikoija89

Eli mulla ois kysymys epiduraalista. Kuinka nopeasti se puudutus alkaa vaikuttamaan, ja puuduttaako se tarkalleen ottaen mitkä kohdat? Että jos vaikka synnytyksessä paikat repeää, tunnenko sitä? Vai tunnenko synnytystä ollenkaan?

Pelkään kipua, ja pelkään synnytystä ja nyt olen raskaana.. Saan paniikkikohtauksia kun mietin synnytystä ja sen kipua... Itken usein, sillä en kestä kipua, ja mietin jatkuvasti kuinka paljon synnytys sattuu.

tämä on nyt 14. raskausviikko.

5

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkunen neiti

      mulla se alko kyllä aika nopeasti vaikuttamaan ja hyvin vaikuttiki.. se puuduttaa mahasta alaspäin, niin ainaski mulla, supistukset ei käyny yhtään kipeää enää, mut kyllä sen tiesi että supistus tulee mut ei käyny.. jos repeää ei tunne.. multa lopetettiin just epiduraalin anto ku aloin ponnistamaan, ei sattunu paljo yhtää, mitä ny painetta tuntu nii siitä tiesi että supistus tulee.. en osaa sanoa tunnetko sä synnytystä.. se vähän riippuu miten lääkkeet suhun vaikuttaa ja ennätetäänkö sulle antaa mitään kipulääkettä.. muutama mun kaveri synnyttänyt ensimmäisen jo syöksynä eikä mittää ole ennätetty antaa..!

      mut sanon että ei kannata hirveesti miettii etukäteen.. ja jos pelottaa kauheesti käy pelkopolilla juttelemassa peloistasi.. sitte ku oot synyttämässä kätilöt osaa ottaa sun toiveet paremmin huomioon.. :) tsemppiä raskauteen..

    • mammamay

      Heippa!

      Komppaan edellistä, kannattaa vaan joka paikassa, neuvolassa, lääkärillä ym. toitottaa sitä, että pelkäät kipua ja asiantuntijoilta saada tietoa puudutuksien ja muiden kipulääkkeiden ja helpotusten vaikutuksista.

      Minulla epiduraali vaikutti noin 10 minuutissa muistaakseni. Senkin ottaminen vähän saattaa toisilla kirpaista, mutta ei ole mitään verrattuna supistuskipuihin. Yleensä myös antavat ilokaasua, mutta koska minun synnytykseni käynnisti vatsatauti, minulle sitä ei annettu, koska se saattaa lisätä pahoinvointia joillain.

      Epiduraalin jälkeen olin kuin taivaassa, supistukset tuntuivat vain pienenä paineena, pystyin jopa nukkumaan.

      Puudutusta ruvettiin pikkuhiljaa lopettamaan mitä tiheämmiksi supistukset tulivat, joten tunsin kyllä synnytyksen aiheuttaman kivun liiankin hyvin, paikat eivät onneksi revenneet. Mutta helpottavaa on se, että kipu loppuu heti kun saat lapsen ponnistettua ulos :)

    • ---<<<<<<

      Molemmissa synnytyksissä otin epiduraalin, ja aikas pian se sitten vaikutti, niin että sen jälkeen synnytys meni vallan mukavasti :) Ei sitä kovaa kipua enää ollenkaan, vain sellaista paineen tunnetta. Tuosta repeämisestä en tiedä, kun ei sellaista sattunut kummallakaan kertaa. Jos kolmannen kerran vielä synnyttämään menisin, niin epiduraalin ottaisin, jos se olisi mahdollista.

    • sinäkin selviät

      Pelko on normaali tunne ja ensisynnyttäjällä se voi olla kovakin. Peloista voi ja saa puhua. Muistan itseni nuorena ensisynnyttäjänä ja varmasti hermoilin etukäteen - minulla kaikki ei mennyt hyvin kivunlievityksen osalta, mutta lapsi syntyi ja oli terve.

      Suomessa äiti ja lapsi saavat kyllä parhaan mahdollisen hoidon - peloista ja synnytysstrategiasta voi puhua etukäteen. Synnytyksen suunnittelu saattaisi rauhoittaa Sinua.

      Jos epiduraali ei toimikaan- on muitakin kivunlievityskeinoja - lisäksi kovassa kivussa ihminen tuottaa itse kipua lievittäviä aineita. Ponnistusvaiheessa ainakin minulta hävisi kivun tunne kokonaan, vaikka synnytys oli pitkä, vaikea ja kivut olivat avautumisvaiheessa kovat.

    • .iul7tghnm

      Minä olen todennäköisesti maailman ainut ihminen, jolle epiduraali ei vaikuttanut kunnolla. Kahdesti olen synnyttänyt ja kummassakin puutui vain oikea puoli. Silti niistä selvittiin ihan kunnialla :D Tärkeintä on opetella rentoutumaan, se edistää synnytystä paljon enemmän kuin kipsikankena jököttäminen. Puhu peloistasi neuvolassa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1779
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      41
      1575
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      47
      1529
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe