epistatus lääke

äity

tietääkö kukaan kauanko epistatus lääke säilyy ruiskussa? meillä kahta tietoa toisaalta kuuluu et puolivuotta ja toisaalta et kaksi kuukautta..

pitäisi lapselle viedä varalta kouluun lääkeruisku..

9

1597

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • midatzo

Ruiskuun vedetty Epistatus säilynee sen parisen kuukautta, ei missään tapauksessa puolta vuotta. Mitenkä meinasit teknisesti asian järjestää?

Itse pidän parempana, että lääke on pullossaan, enkä lähtisi ruiskussa säilyttämään lainkaan. Helpostihan se siitäkin on otettavissa.

• ongelmatapaus

Pulossa säilyy pidempään, ainakin näin olen kuullut.

• midatzo
        ongelmatapaus kirjoitti:

Pulossa säilyy pidempään, ainakin näin olen kuullut.

No niinhän se onkin.

Ruiskusäilytyksessä on omat ongelmansa, muutkin kuin lyhyempi säilyvyys.

• EEEEEEEEEEEEE!

Ongelmista suurin ko. lääkkeen kohdalla lienee haihtuminen avaamattomastakin pullosta.

• epitytön äippä

Meillä tytöllä kulkee koulussa ruisku kovassa tupperin pienessä babuska rasiassa. Oikea annos valmiina aina (kerran vielä päiväkoti iässä hoitajat eivät hätääntyneenä muistanu paljon lääkettä annetaan vaikka etiketti pullon kyljessä oliki...) 2kk.tta meille ainaki farmaseutti sanoi säilyvän korkin kans ruiskussa. Ruiskuun oon sit laittanu maalarinteipillä pvm millon vedetty valmiiksi. Rasia kätevä ottaa yökylä ym reissuille mukaan. Rasiaan oon tehny vielä lapun jossa nimi,hetu,lääkkeen nimi annos :-)

• midatzo

Kuulostaa ihan uudelta jutulta tuo haihtuminen.. en menisi allekirjoittamaan sitä. Etenkään pullossaan oleva aine ei omien kokemusten mukaan kyllä haihdu, ei edes kuivu, jos korkki on kunnolla kiinni.

Ruiskussasäilyttämisen suurin ongelma ehkä se, että saa ruiskun pysymään auki siten, ettei aine turskahda ulos. Varmaan siihen on joku kätevä kotelo löydettävissä, ja tulppa, mutta en silti lähtisi vetämään ainetta valmiiksi ruiskuun. Aloittaja kertoi, että joskus on ollut niin hätäinen hoitaja, ettei ole tiennyt, miten paljon ainetta tarvitaan.. aika hurjaa.. Kyse on kuitenkin lääkkeestä, jonka käyttö on hallittava.. jos tulee niin hätä, ettei tiedä, paljonko lääkettä pitää antaa, tulee kyllä mieleen, että hallitseekohan tilannetta ihan riittävästi.. Auttajalla pitäisi olla niin paljon varmuutta, ettei sössi lääkkeen kanssa.. Se kuitenkin on hmm .. melko tömäkkää ainetta.

• xx11

Epistatus olisi minunkin kohdallani ollut parempi ensiapulääke kuin Stesolid. Ärsyttää kun minulle kirjoitetaan aina vain Stesolidia vaikka Epistatuksesta on aina puhetta.

• midatzo

Stesolidiin eli diapamiin tulee toleranssi. Riippuu tietysti, miten tiuhaan sitä tarvitsee, mutta jos sitä tarvitsee usein ja toistuvasti, kroppa tottuu siihen, eikä sillä saavuteta toivottua vastetta. Jos vaste edelleen löytyy, ei herkästi epistatusta kirjoiteta, mutta jos asiaa osaa perustella niin kyllä resepti pitäisi irrota.
        On erityisvalmiste, luvanvarainen, mutta todella tehokas ainakin pahimpiin uhkaaviin status epilepticus- tilanteisiin. Älyttömän kalliskin se on, mutta aina hinta ei ole se ratkaisevin seikka. Omalla kohdalla hyvä esimerkki: kun stesolid vaihdettiin epistatukseen tiitaa- kyydit sairaalaan ja teholle vähenivät merkittävästi.

Periaatteessa en käsitä, miksi ensiapulääkkettä tarvitsevan täytyy edelleenkin pelata stesolidin kanssa. Nykyisin loukkaannutaan niin monesta asiasta, miksei kukaan (muu) loukkaannu siitä, että olisi suun limakalvoille helposti annettava ensiapulääke, mutta sitä ei hevin tarjota, vaikka se parantaisi huomattavasti epileptikon elämänlaatua.

On ihan eri asia, jos tiedät, että sinulle voi antaa ensiapulääkkeen siististi suuhun kuin että sinua auttaakseen joutuu riisumaan alapäätä ja availemaan pakaroita. Eettisesti aika kyseenalainen tilanne.
        Jos joku reseptejä kirjoittava valaisisi miksi näin toimitaan, vaikka olisi huomattavasti hienovaraisempi keino auttaa? Paljon puhutaan siitä, ettei epilepsiaa pidä eikä tarvitse hävetä, miten sen ei pidä kahlita elämää, mutta kuitenkin suositaan hoitotapaa, joka kiistatta herättää häpeää.
        vrt. esim rintakipuinen ja suuhun suihkautettava lääke (nitro).

• ranta2
        midatzo kirjoitti:

Stesolidiin eli diapamiin tulee toleranssi. Riippuu tietysti, miten tiuhaan sitä tarvitsee, mutta jos sitä tarvitsee usein ja toistuvasti, kroppa tottuu siihen, eikä sillä saavuteta toivottua vastetta. Jos vaste edelleen löytyy, ei herkästi epistatusta kirjoiteta, mutta jos asiaa osaa perustella niin kyllä resepti pitäisi irrota.
        On erityisvalmiste, luvanvarainen, mutta todella tehokas ainakin pahimpiin uhkaaviin status epilepticus- tilanteisiin. Älyttömän kalliskin se on, mutta aina hinta ei ole se ratkaisevin seikka. Omalla kohdalla hyvä esimerkki: kun stesolid vaihdettiin epistatukseen tiitaa- kyydit sairaalaan ja teholle vähenivät merkittävästi.

Periaatteessa en käsitä, miksi ensiapulääkkettä tarvitsevan täytyy edelleenkin pelata stesolidin kanssa. Nykyisin loukkaannutaan niin monesta asiasta, miksei kukaan (muu) loukkaannu siitä, että olisi suun limakalvoille helposti annettava ensiapulääke, mutta sitä ei hevin tarjota, vaikka se parantaisi huomattavasti epileptikon elämänlaatua.

On ihan eri asia, jos tiedät, että sinulle voi antaa ensiapulääkkeen siististi suuhun kuin että sinua auttaakseen joutuu riisumaan alapäätä ja availemaan pakaroita. Eettisesti aika kyseenalainen tilanne.
        Jos joku reseptejä kirjoittava valaisisi miksi näin toimitaan, vaikka olisi huomattavasti hienovaraisempi keino auttaa? Paljon puhutaan siitä, ettei epilepsiaa pidä eikä tarvitse hävetä, miten sen ei pidä kahlita elämää, mutta kuitenkin suositaan hoitotapaa, joka kiistatta herättää häpeää.
        vrt. esim rintakipuinen ja suuhun suihkautettava lääke (nitro).

Epistatus säilyy täyteyssä ruiskussa 3 kuukautta. Olen kuullut, että myyntiluvan on saanut uusi lääke, joka on pakattu valmiiksi ruiskuihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4592
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1837
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1540
    4. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1016
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      981
    6. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      103
      930
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      913
    8. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      842
    9. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      45
      807
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4