Voiko kangasrouskua kuivata?

VarsinaisSienestäjä

Ei ole oikein säilöntätilaa, että suolaisin ja metsä on taas ihan täynnä kyseistä sientä?

5

5229

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rouskutellen

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kangasrousku

Kangasrousku (Lactarius rufus)
      Piparkakunruskea kangasrousku kasvaa hyvin yleisenä ja runsaana koko maassa kuivilla mäntykankailla, kalliojäkäliköissä ja suo-ojien reunoilla. Sitä tapaa myös tunturikoivikoissa. Satokausi on pitkä. Ensimmäiset kangasrouskut voivat ilmestyä jo kesäkuun puolella, ja sieniä voi löytää vielä lokakuussakin. Kangasrousku on kauppasieni.

Tunnista
      Kangasrousku on kirpeänmakuinen sieni, jota monet arvostavat juuri ”aidon” sienenmaun takia. Lakki on tasaisen punaruskea, kuivana silkinkiiltoinen, aluksi kupera, myöhemmin laakean suppilomainen. Lakin keskellä on usein selvä nipukka. Heltat ovat punaruskeaan vivahtavan valkoiset. Jalka on hoikka, lakin värinen mutta vaaleampi, ontto tai hohkainen. Sienen malto on valkeaa.

Kangasrouskun tuoksu on raikas ja muistuttaa havupuun tuoksua. Kuten kaikista rouskuista myös kangasrouskusta tulee maitiaisnestettä. Se on pysyvästi valkoista ja polttavan kirpeää. Nuorista sienistä maitiaisnestettä tulee runsaasti. Vaikka kangasrousku on melko pieni sieni, sitä kannattaa poimia. Huonoinakin sienivuosina se on usein runsassatoinen ja etenkin pienenä toukaton.

Näköislajit
      Metsässä kasvaa useita ruskeita rouskulajeja. Kangasrouskua muistuvia rouskuja ovat esim. pikkurousku, sikurirousku, kangaspalsamirousku ja lakritsirousku. Näistä kaikki muut paitsi lakritsirousku sopivat syötäväksi. Lakritsirousku on isohko, kangasrouskua vaaleampi sieni. Sen maitiaisneste on kirkasta ja tuoksuu kuivahtaneena hiukan lakritsalle. Lakritsirousku on lievästi myrkyllinen ja aiheuttaa suolisto-oireita.

Käyttö

Ennen käyttöä kangasrouskuja on keitettävä 10 minuuttia ja huuhdeltava kylmässä, juoksevassa vedessä. Keitinvesi on kaadettava pois. Kangasrousku antaa mukavaa makua murekkeisiin, rieska- ja leipätaikinoihin sekä pitsoihin.

Kangasrouskuja voi säilöä kuivaamalla ja suolata muiden rouskujen kanssa. Keitetyt sienet voi myös pakastaa. Ennen kuin suolatut rouskut valmistetaan ruoaksi, poistetaan liika suola: sienet kiehautetaan tai niitä liotetaan kylmässä vedessä, välillä vettä vaihtaen. Pienistä sienistä tulee kaunis etikkapikkelssi. Kangasrouskut sopivat hyvin myös hapatettavaksi kasvisten kanssa.

Martan keittokirja, reseptihaku
      Palvelut ja tuotteet
      Perinnetietokeskus
      © 2012 Marttaliitto

• romualdo2

kyllä voi hyvin kuivata, olen tehnyt sitä tänä kesänä myös haaparouskullekin.... maku voimistuu kuten muissakin sienissä... kangasrouskuista tehty ruoka on saanut erityisen korkeat ja hyvät arvosanat, näin kuulin asianosaiselta samanlaisia tuotteita tehneeltä yrittäjältä Jyväskylän Sienipäivillä 1996......

• Sienipöljä

Meinaatko, että kuivaat ja ryöppäät sitten käyttöönotettaessa, vaiko ollenkaan ?

• Miten on ?

Niin, miten on, kuivataanko sellaisenaan ryöppäämättä tms ?

• Anonyymi

Itse kokeilin kangassientä kuivattuna,ilman ryöppäystä,keitin kuivauksen jälkeen ja maistelin..pistävä maku ei ollut poistunut..en suosittele..kangassientä ilman ryöppäystä ruuaksi,jäi vielä kovaksi,minuutien keittämisen jälkeen ja hauduttamisen jälkeenkin,ensin ryöppäys ohjeiden mukaan ja sitten kuivatus.sen jälkeen siinä ei ole kitkerää maku,itse liotan kuivattuja sieniä 12h,ennen kuin alan valmistella niistä ruokaa..sienet imee paljon nesteitä ja nesteet palauttaa sienien luonnilisia makuja..tatit imee helposti nesteitä..1/2 tuntia enne ruuan laittoa jo riittää antamaan niiden luonnolista makua,kunhan kypentää vaikka kastikeessa niitä muutan minuutin.tässä kokemuksia suomalaisista sienistä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      71
      830
    2. En olis uskonu

et kuulut tollaseen porukkaan
      Ikävä
      113
      779
    3. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      37
      706
    4. Meiltä löytyy kyllä älliä

Vai mitä oot mieltä...
      Ikävä
      134
      700
    5. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      40
      609
    6. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      70
      607
    7. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      28
      508
    8. Vasemmiston aloite

Pyhäjärvellä, ihan hyvä aloite. Toteutus ja puhdistus pitäisi alkaa ihan omasta pesästä. Näkeehän tuon sokeakin mitä ja
      Pyhäjärvi
      58
      493
    9. Koska Sofia kertoo totuuden, että ovat eroneet miljonääri miehen kanssa?

Eikö olisi hänelle itselleen helpotus, kun voisi kertoa totuuden. Miksi salata asiaa ja pitkittää sitä harmaan tulevaisu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      492
    10. Onko suhtautuminen kaivattusi

Fyysiseen vetovoimaan muuttunut? Jos, mihin suuntaan? Tunnetko enemmän vai vähemmän vetoa häneen fyysisesti kuin silloin
      Ikävä
      35
      468
    11. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      69
      455
    12. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      43
      439
    13. Miksi vihainen

Miksi olet vihainen mulle?
      Ikävä
      41
      432
    14. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      62
      432
    15. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      45
      423
    16. Maajussille morsian: Farmiviikon voittajat ja häviäjät - Itkua ja pettymystä ei salattu

Maajussille morsian -suosikkisarjassa farmiviikolla selviää, onko ilmassa "sitä jotakin". Rakkauden etsintä on täynnä i
      Maajussille morsian
      0
      422
    17. Hei, alettaisko oleen yhdessä?

Miltä tuntuisi jos joku ihminen josta tykkäät sanoisi haluavansa yhteen asumaan? Ajattelisitko menettäväsi vapauden, pys
      Sinkut
      73
      414
    18. Näyttää siltä ettet edes sinä.

Kukaan ei uskalla kohdata aitoa ja syvää sielun rakkautta. Hyvin harvat vain. Ihmisten on turha tavoitella sitä oikeaa
      Ikävä
      30
      408
    19. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      35
      408
    20. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      59
      395
    Aihe