Vapaaehtoinen muuttaminen!

rom

Missä iässä et enää suostu muuttamaan, kuin pakon edessä palvelutaloon tms.

Kuka jaksaa kanniskella huonekaluja, sisustaa ja aloittaa elämää alusta uudella paikkakunnalla, uusien ihmisten ympäröimänä?

60

476

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toistaiseksi ei mitään vaikeuksia!

Jos leskeydyn tai joudun muista riippuvaksi niin on parempi etten edes yritä arvioida sitä tilannetta.
      Ei ole ikäkysymys.

• rom

Jospa te miehet kiellätte oman ikääntymisenne ja kuvittelette olevanne ikinuoria?

• rom kirjoitti:

Jospa te miehet kiellätte oman ikääntymisenne ja kuvittelette olevanne ikinuoria?

Aloitus. Missä iässä et enääsuostu muuttamaan kuin pakon edessä?

En osaa kuvitella sellaista ikää!
        Uusi paikkakunta, uudet ihmiset? Ei ole mikään ongelma!

Ainoana syynä voisi olla fysiikan romahdus. Se olisi sitten pakko.

Biologinen ja kalenteri-ikä lienevät harvoin yksilötasolla 1 : 1.

• Ei se iästä riipu, vaan kunnosta ja rahasta. Jos en enää yksin pärjää, pitää jotakin helpompaa hakea. Suvussa on kuitenkin kaaduttu aika lailla saappaat jalassa, samaa voi kai odotella itselleenkin...

• rom

Miten niin ikä ei vaikuta? Tottakai se vaikuttaa! Liikkeet hidastuu ja ihmisestä tulee laiska.

• yohuuhkaja
        rom kirjoitti:

Miten niin ikä ei vaikuta? Tottakai se vaikuttaa! Liikkeet hidastuu ja ihmisestä tulee laiska.

Jaa, ei sitten. Luulin että ihmiset sairastuvat ja heikkenevät yksilöllisesti eivätkä aina samanikäisinä...

Keväällä just olin hautajaisissa kun minua viisi vuotta nuorempi kaveri kuoli omaan tautiinsa... kai miekin sitten olen jo kuollut...

• palapalsta

Mitä vanhemmaksi tulee, sitä vähemmän vapaaehtoisuutta saa säilymään.

Huominen tuo huolensa, en vielä huolehdi niistä.

• Just oon kovasti paljon miettinyt länsisuomen saaristoo.
      Olis sekin kiva nähdä tämän elämän aikana.
      Muuttolintu on sitä varmaan hautaan asti.
      Levottomuus saa siivet räpäjämään...

• Tase pappa

Tervetuloa. mennään kalaan ja laavulle. Loimutetaan siikaa, puhellaan kalajuttuja ja naukataan pikkusiivut sitä rypälemehua palan painikkeeksi.
        Nakataan nuotioon lisää puita, väistellen savuja.
        Siinä sivussa katsellaan auringon säteiden leikkiä aaltojen seassa.
        Kuunnellaan satojen merilintujen ääniä.
        Ei mihinkään kiirettä.
        Niin että TERVETULOA

• Tase pappa kirjoitti:

Tervetuloa. mennään kalaan ja laavulle. Loimutetaan siikaa, puhellaan kalajuttuja ja naukataan pikkusiivut sitä rypälemehua palan painikkeeksi.
        Nakataan nuotioon lisää puita, väistellen savuja.
        Siinä sivussa katsellaan auringon säteiden leikkiä aaltojen seassa.
        Kuunnellaan satojen merilintujen ääniä.
        Ei mihinkään kiirettä.
        Niin että TERVETULOA

Voi kun ihanaa.
        Kiitos paljon. Tuossa on kuvattuna elämä jota rakastan.
        Länsisuomessa on niin paljon näkemätöntä, ja kokematonta elämää.
        Ja laavulla istukella tulisilla, mikäs ihanampaa.
        Huomaat varmaan mistä nikkini on lähtöisin :)

• O - O

Kuinka korkealla Suomen kartalla?
        Oulun tai Vaasan edustalla, Merenkurkussa, Turun tai Hangon edustalla, Affenanmaalla, vai jossain muualla?

Minä olen myös (melkein) aina valmis lähtemään melkein minne tahansa. On vain muutama paikka, joka ei tunnu kutsuvan uusintavierailulle.

• O - O
        tulisilla kirjoitti:

Voi kun ihanaa.
        Kiitos paljon. Tuossa on kuvattuna elämä jota rakastan.
        Länsisuomessa on niin paljon näkemätöntä, ja kokematonta elämää.
        Ja laavulla istukella tulisilla, mikäs ihanampaa.
        Huomaat varmaan mistä nikkini on lähtöisin :)

Loimusiika tuo mieleen Kalajoen ja sen, että siellä sai tuoreen loumusiian halvemmalla kuin hampurilaisen 1980-luvulla.

Kyllä käyp teitä katteeksi,. ;) Laavut ja tulihtat ovat muuttuneet omalla kohdalla aina vaan harvinaisemmaksi herkuksi.

• O - O kirjoitti:

Loimusiika tuo mieleen Kalajoen ja sen, että siellä sai tuoreen loumusiian halvemmalla kuin hampurilaisen 1980-luvulla.

Kyllä käyp teitä katteeksi,. ;) Laavut ja tulihtat ovat muuttuneet omalla kohdalla aina vaan harvinaisemmaksi herkuksi.

Mulle tuli mieleen siiasta mieleen yks kesä Kukkolankoskella.
        Siellä lipottiin siikaa, en kylläkään minä mutta kattelin rannalla kun sellaisen pitkän huteran näkösen laiturin päässä miehet lipposivat ( vai olisko oikein lippoivat?).
        Mulle on sama on kyse lounaissaaristosta merilappiin.
        Kaikki ne seudut on täynnään tuntematonta ihanuutta :)

• Tase pappa
        tulisilla kirjoitti:

Siellä lipottiin siikaa, en kylläkään minä mutta kattelin rannalla kun sellaisen pitkän huteran näkösen laiturin päässä miehet lipposivat ( vai olisko oikein lippoivat?).

Lounais-saaristo on mielestäni kauneinta koko maailmassa. (minun mielestäni)
        Airiston aallot, Rymättylän silakkavedet, keväällä saarissa kukkivien tuomien tuoksu, joka hivelee nenää ja sielua, on uskomattoman hieno kokemus.
        Itse meren tuoksu poikkeaa paljon järven tuoksuista.

Saarien välissä, kapeissa salmissa hiljaa puksuttaen, moottori tyhjäkäynnillä, voi tuntea elämän tarkoituksen.
        Kalavehkeetkin unohtuu ottamatta käyttöön, kun ihailee vain luonnon ihmeitä.
        Sielunkumppani - tänne, niinkuin olisit.

• Tase pappa kirjoitti:

Lounais-saaristo on mielestäni kauneinta koko maailmassa. (minun mielestäni)
        Airiston aallot, Rymättylän silakkavedet, keväällä saarissa kukkivien tuomien tuoksu, joka hivelee nenää ja sielua, on uskomattoman hieno kokemus.
        Itse meren tuoksu poikkeaa paljon järven tuoksuista.

Saarien välissä, kapeissa salmissa hiljaa puksuttaen, moottori tyhjäkäynnillä, voi tuntea elämän tarkoituksen.
        Kalavehkeetkin unohtuu ottamatta käyttöön, kun ihailee vain luonnon ihmeitä.
        Sielunkumppani - tänne, niinkuin olisit.

Kesällä oltiin systerin kanssa risteilyllä Visbyssä ja Maarianhaminassa.
        Kun lähdettiin Ahvenanmaalta ja laiva kierteli saarien välissä, sanoin systerille että jos vielä täältä muutan niin sinne päin. Systeri sanoi katellessaan "Ei paha"

Merihän mulla on nytkin ikkunan alla ja kaikki rakkaat paikat täällä.
        Saari josta äitini isän suku on ja jossa kaikki lapsuuden kesät vietin.
        Jotenkin on vaan tilanteita mielessä että vielä voi lähtö olla edessä täälläkin.

Systerin mies kysyi tänään kun he kävivät täällä että vieläkö haluan mennä Gotlantiin?
        Sielläkin jäi niin hirveän paljon näkemättä.
        Vain ihan pienen siivun Visbystä sain tutkittua.

Onks sulla muuten kanoottia?
        Mikä ihanampaa kun meloa luonnon keskellä hiljaa, olla ikäänkuin luontoäidin sylissä.

• O - O
        tulisilla kirjoitti:

Jaan ihastuksesi. Kukkolankoskella olen valitettavasti käynyt vain kerran ja katsellut pitkään samaa. Ja sinä sait viettää siellä kesän., vau.
        Liikkuipa millä alueella tahansa, aina tuntuu kuin aika loppuisi kesken.
        Airiston risteily sai aikoinaan yhden työmatkan tuntumaan lomalta.
        Viikon melontaretkellä Merenkurkun saaristossa nautiskeltiin monenlaisista maisemista ja koettiin huikeita elämyksiä. Sinne haluaisin palata joskus pienemmällä joukolla pitemmäksi aikaa.
        Hai- ja Raippaluodossa on tullut vain poikettua, niihinkin olisi kiva tutustua paremmin. Eipä tosiaankaan ole hyvistä kohteista pulaa.

• Tase pappa
        tulisilla kirjoitti:

Kesällä oltiin systerin kanssa risteilyllä Visbyssä ja Maarianhaminassa.
        Kun lähdettiin Ahvenanmaalta ja laiva kierteli saarien välissä, sanoin systerille että jos vielä täältä muutan niin sinne päin. Systeri sanoi katellessaan "Ei paha"

Merihän mulla on nytkin ikkunan alla ja kaikki rakkaat paikat täällä.
        Saari josta äitini isän suku on ja jossa kaikki lapsuuden kesät vietin.
        Jotenkin on vaan tilanteita mielessä että vielä voi lähtö olla edessä täälläkin.

Systerin mies kysyi tänään kun he kävivät täällä että vieläkö haluan mennä Gotlantiin?
        Sielläkin jäi niin hirveän paljon näkemättä.
        Vain ihan pienen siivun Visbystä sain tutkittua.

Onks sulla muuten kanoottia?
        Mikä ihanampaa kun meloa luonnon keskellä hiljaa, olla ikäänkuin luontoäidin sylissä.

Kanootti on aivan outo vempele. Jotenkin se tuntuu -ei minulle- tai joskus vois ehkä kokeilla, jos joku opettaisi, nauramatta.
        Kalastellessa kaislikon reunassa, saaren nokassa, missä ei kuulu muuta kun luontoon kuuluvat äänet, kun luulet olevasi ainoa koko vesialueella, saatat todella hätkähtää.
        Kulman takaa pujahtaakin kanootti viereesi äänettömästi, mutta sulavasti lipuen. Saattaa joskus pelästyttää todella. Tunnustan että joskus tunnen kateutta ja kunnioitusta melojaa kohtaan. Niin sulavat on melan pyörähdykset vain vettä hipaisten.
        Täytyneekin joskus tuolla melontakeskuksessa käydä opettelemassa melonnan aakkosia. Vauuu. Ei hullumpi tuuma. Oppia ikä kaikki.

• Minä olen päättänyt, koska kaikkeni olen tehnyt, ja ikää on karttunut, ja päämäärääni olen päässyt, että Kaupungin Asunnot Oy:n hallintojohtaja saa päättää mihin muutan.
      Muuttaminen ei ole enää 60 - juttu.
      Tai ainakaan ilman Lottoa ei pitäisi olla.

H.

• 1.1947

Me osin muutettiin talvella. Keskustassa asunto. Ei muuttamisessa muuten mitään, mutta huomaan laiskistuneeni sen suhteen. On siinä pitkäksi aikaa erilaisia virityksiä tehtävä, jotta kaikki olisi kohdallaan. Miehelle taitaa olla suurempi kynnys enää vaihtaa asuntoa.
        Olen silti katsonut ok.taloa. Siinä on yksi ylivertainen etu. Saa itse päättää, mitä tekee ja milloin. Kovin iso ei enää tarvi olla. Näissä muissa on erilaisia pikku harmeja.
        Kyllä vielä virtaa on, jos vaan haluaa. Nyt energiat menee pihojen kunnossa pitämiseen.

• Hämmestyy

Kuka ihmeessä hoitaisi itse muuttohomman? Varsinkin palvelutaloon muuttamisen.

• 09876

• toivottavasi ei enää

Juuri niin! Minä muutin viime vuoden lopussa, olin juuri täyttänyt 66 vuotta. Itse kyllä tavarat pakkasin, mutta poika niitä oli kantamassa ja muuttoauton hommannut. On siinäkin kyllä hommaa, ensin pakata ja sitten uudessa asunnossa purkaa. Mutta onneksi ei tarvinnut kantaa, jotain pientä tietenkin, esimerkiksi tietokone.

• Minä muutin pari vuotta sitten. Aivan uudelle seudulle, hissi taloon.
      En ole katunut. Täällä ihmiset ovat ystävällisä, tervetivät tuntematontakin.
      Paljon on tullut tutuiksikin jo...Muutto hoitui porukkahengellä, sukulaisten avustamana.

• ...

Näyttääpi.

Monet muuttaa vanhemmiten useitakin kertoja, tarpeet muuttuu jne. Mua huvitti yks tuttu, joka muutti eläkkeelle jäätyään lappiin, jonnekin korpeen. Sitten kun kunto alkoi huononemaan, kaupunkiin, sitten vanhustentalolle ja lopuksi hautaan. Se tosin oli elänyt kiertävää elämää ikänsä, ympäri maapallon, noi vanhemman iän muutot tapahtui suomessa.

Asiassa yks puoli, mistä vähemmän kirjoitellaan. Suomessa vapaa muutto-oikeus. Monet pienemmät kunnat kuusessa eläkeläisten takia, jotka tulleet niihin "hyvin ansaitsemilee eläkepäivilleen". Elikkäs työura tehty ja verot maksettu ikänsä jonnekin muualle, sitten muutetaan johonkin köyhään kuntaan loispummiksi. Ja vielä erittäin kalliiksi sellaiseksi. Sitten kunnat ihmettelee, sosiaalimenoja ja veroäyrejä.

Mä meinaan vanhemmiten muuttaa syntymäkuntaani sairastelemaan, on siellä niin paljon vittumaisia ihmisiä, kosto elää:D

=DW=

• O - O

;D :D :D

• Kosto elämöi

Mikä mahtais olla se eniten suosittu vanhusten kunta jos kaikki muuttaisivat sinne samasta syystä kuin sinäkin. ;)

Anna pientä vinkkiä.

Olisiko nimeltään "Vittumaisten Vanhusten Vakka" ? VVV lyhennettynä.

;)

• av

Monta kertaa olen muuttanut, mutta suuremmalla omaisuudella 4 kertaa. Tässä viimeksi kun talo on korjattu tehty lisää ja puutarhassa vedet lorisee (18vuotta)niin tai kyllä...

Kysymys on vain mihin elämän tyyliin. Kyllä vanhuus pistää rajoja minulle, sillä jos haluaa jotain siihen tarvitaan paljon rahaa ja sitä ei näin eläkkeellä niin vain kerry ja kun vielä on "yksin".

Taitaa aika loppua kesken näissä asioissa. Pitäisi ensiksi myydä ylimääräiset pois, mutta tuntuu siltä että ei saa mitään aikaiseksi.

Kysytty on jos muuttaisin---(suuri talo) minulla on rauhallinen hyvä talon sijainti puutarha ympäri vuotinen kasvihuone jne.

Kiitos hyvästä aiheesta.

• Kiinostaahan se vanhuus tässä iässä ja omakotitalossa kun asun niin olen ottanut varaslährön varustelussa.
      Niin raskasta kun tytön hoito ja huolehtiminen olikin niin se antoi mielettömän määrän ideoita vanhuuren varalle.
      Uskoisin et ehrin melkein kaikki toteuttamaan ennen kuin kankistun lopullisesti.
      Sitten kun lähretään niis se lähtö on lopullinen

• Tase pappa

Lapset, lastenlapset, liian raskaaksi käyvä kiinteistönhuolto, turhat asumiskulut, työ ja terveydenhoidon saantimahdollisuudet on sellainen, vapaaehtoinen pakko, joka monelle meidän ikäiselle sanelee sen muuttohalukkuuden.

Olen onnekseni, tai onnettomuudekseni, oppinut elämäni varsitiellä kulkiessani sen tosiasian, että Koti on silloin siinä, missä saan jotakin pään alle ja selän mitan vapaata tilaa, nukkumaan mennessäni. Lienee ammattini valo - tai varjopuolia.
      Jos on aina menossa jostakin johonkin, ei ehdi kiintyä mihinkään ja lopulta menettää nekin ihmissuhteet joita kenties joskus on ollut.
      Joskus pistää hieman haikeana, vieraaseen tupaan yksin päänsä kallistaessa miettimään -"kannattiko kaikki, vai oliko vaihtoehtoja".

• Pirre*

Taas puhut asiaa, elämän realiteetit on pakko hyväksyä, ja tehty muutto vapaaehtoisen "pakon" edessä tuntuu nyt oikealta, ...vaikka haikeuttakin ilmassa..ainakin näin kesällä, kyl se taas kun pyryttää ja pakastaa.. sit on kiva tulla aina valmiiseen lämpimään ja aurattua tietä :)

• meeriamanda

Minua ei pelota muutto palvelustaloon kun sen aika on. Jos ja mikäli elän ja tarvitsen sitä,

Voi olla nopeitakin lähtöjä, siksipä pyrin tekemään kaiken yksinkertaiseksi ainokaiselleni.

• Eihän muutaminen tarkoita suuren tavaramäärän kanniskelua, aina.
      Minulla edessäni on muutto.

Mutta kun lähden, lähden pelkän pedin voimin, kaiken muun ostan sitten itse, uuteen kotiini.

En malttaisi odottaa

• kivan kaa laittaisin

hyntyyt yhteenki,,

Heti muuttaisin vaikka helsssssinkiin, hyvin jaksaisin, on vain rahasta kiinni, heh,
      ku olis miljoona edes takussa sillä laittaisin nätin kodin minne vaan,,,

• Ettekste jo vois muuttaa?
      En jaksa enää imuroida tätä nöyhtää.
      H.

• koko porukka

Mun puolestakin voisivat jo mennä vaikka Timbuktuun.

• PoisPois
        koko porukka kirjoitti:

Mun puolestakin voisivat jo mennä vaikka Timbuktuun.

Meinaatko että tehtäis uusi suomalainen colonia sinne Maliin?

Ameriikassa, Austraaliassa, Taimaassa , Espanjassa ja varsinkinni Ruotsissa niitä jo onkin melekonen määrä.

• koko porukka
        PoisPois kirjoitti:

Meinaatko että tehtäis uusi suomalainen colonia sinne Maliin?

Ameriikassa, Austraaliassa, Taimaassa , Espanjassa ja varsinkinni Ruotsissa niitä jo onkin melekonen määrä.

Nää muuttohaluset voi lähteä vapaasti tervemenoa.

• Huuhzeta
        koko porukka kirjoitti:

Nää muuttohaluset voi lähteä vapaasti tervemenoa.

Mikä minä olen ketään minnekään häätämään? Itekin vasta 56 vuotias.

Tunnen vain pari - kolme palstalaista, pöllöjä nörttejä molemmat, jotka ovat onnistuneet siinä.

• minä myös
        Huuhzeta kirjoitti:

Mikä minä olen ketään minnekään häätämään? Itekin vasta 56 vuotias.

Tunnen vain pari - kolme palstalaista, pöllöjä nörttejä molemmat, jotka ovat onnistuneet siinä.

Ketään häädetä, hyvää matkaa toivotetaan.

• olis töitä tarjolla

siivoojaksiko se hunski on joutunna,,

tuu meillekki imemään,,,

• Tase pappa

Koeta nyt ymmärtää. hunksz ei muuta jos ei ole pakko. Siis kukaan ei muuta ilman lupaa ja sillä siisti, vai pitääkö h.n toistaa.

• koti on paras
        Tase pappa kirjoitti:

Koeta nyt ymmärtää. hunksz ei muuta jos ei ole pakko. Siis kukaan ei muuta ilman lupaa ja sillä siisti, vai pitääkö h.n toistaa.

On hyvä jos ei ole pakko muuttaa kotoaan, miksi pilkata. Kaikki eivät ole levottomia joka tuulen mukaan menijöitä.

• Movit

En ossaa sanoa tarkkaa ikkää, mutta toivottavasti olen ainakin 75 kun tulee muuttopakko eteen.

Vapaaehtoisesti olen suunnitellut toista muuttoani joskus 65 kieppeillä. Käytännön syistä se saattaa kylläkin jäädä vain haaveeksi.

• jos vielä kuitenkin

Movit

samat on haaveet ollu, en vaan oo saanu yksin aikaseksi lähteä, pidän paikkakunnan vaihdoksista, maisemia on oikein mukava vaihtaa silloin tällön,,
      virkistää mukavasti uusi ympäristö,,

• Movit

Saa nähä. En oikeastaan ole muuttavaa tyyppiä vaikka maisemat joskus vilisevät ihan silimien eessä. Muuttamatakin.

Tarkoitan toisella muutolla paluuta nuoruuden maisemiin, vaan pelottaa joutua DW:n kanssa VVV:lle.

;)

• Muuttofirmat vuokraavat käteviä muuttolaatikoita halutuksi ajaksi ja tarjoavat nopeita muuttopalveluita. Jos on yhtään enemmän tavaroita, suosittelen. Jos merkitsee tavaroille ja laatikoille toivotut sijoituspaikat tavarat ovat paikoillaan ennenkuin ehtii itse perille.

- -

En osaa kuvitella muuttopakkoa omalle kohdalleni.
      Muutan ensi vuonna uuteen omaan, hieman nykyistä pienempään, kotiini, enkä aio siitä koskaan kokonaan luopua. Se on sopivan pieni, että voin huoleti pitää sitä vaikka tyhjillään, jos muuttaisin välillä muihin maisemiin, vaikka pitemmäksikin aikaa.

Ellen vanhemmiten enää pärjäisi kohtuullisen naapuriavun turvin, muutto palvelutaloon ei tuntuisi yhtään hassummalta ajatukselta. Tosin nykyisin useimmissa vanhusten palvelutaloissa suurin osa ihmisistä taitaa olla melko huonokuntoisia, ikään kuin vain odottamassa kuolemaa.

Naapuriapua tiedän saavani, koska tunnen jo suurimman osan tulevistakin naapureista, ja olen myös itse aina ollut tarvittaessa valmis auttamaan naapureita.

Yksi hyvä vaihtoehto voisi myös olla muutto vanhusten yhteisölliseen kerrostaloon, joita on ainakin Helsingissä useampiakin. Se vaihtoehto ei houkuta minua. Kun mietin omia mahdollisten vanhuusvuosien asumisvaihtoehtojani, kävin huvikseni tutustumassa Loppukiriin. Jos saan valita, haluan ympärilleni mieluiten kaikenikäisiä ihmisiä ja elämää. Voin sitten edes katsella, kun en enää muuta jaksa.

Tuttavapiirissä on kaksi 95-vuotiasta naista, jotka asuvat edelleen kotonaan. Yhtä reippaaksi en itseäni uskoisi, jos niin vanhaksi eläisin. Mielessä muhii kutkuttava ajatus, että pääsen kodin kulmalta matalalattiaraitiovaunulla vielä rollaattorinkin kanssa liikkeelle - jos tahdon..

Luotan, että elämä kantaa, ja kuljen minne se kuljettaa. - Odotan mielenkiinnolla, millaisia mutkia ehdin vielä tehdä.

• ....

muuttakaa meille, mä täällä yksin, en koskaan ole pitäny yksinelämisestä,

perustetaan suuri uusio vanhusten perhe, autetaan toinen toisiamme,

kenekää ei tarvisi olla yksin,

voitas kaikki nukkua smassa sängyssä

meillä olis hauskaa loppu elämä

• ....

siis kommuuni

seksi olisi vaihtelevaa

• ,,,,
        .... kirjoitti:

siis kommuuni

seksi olisi vaihtelevaa

Saanko arvata? Olet miespuolinen kommuunisti? ;)

• ++++
        ,,,, kirjoitti:

Saanko arvata? Olet miespuolinen kommuunisti? ;)

Mutta jokaiselle oma kommuuti.

• ,,,,
        ++++ kirjoitti:

Mutta jokaiselle oma kommuuti.

Ja mitenkä se onnistuisi?

Ylleensä yhdelle on kymmenen hakijaa ja muut jäävät lehdellä soittelemaan. ;)

• että kommuuniin vua
        ,,,, kirjoitti:

Ja mitenkä se onnistuisi?

Ylleensä yhdelle on kymmenen hakijaa ja muut jäävät lehdellä soittelemaan. ;)

kommuunissa sopu tilaa antaa, kaikki on toistensa pulisoita,
        siinä toteutuisi kaikien kaikkien unelma siitä etä aidan takana on ruoho vihreempää, saa vapaasti kokeilla onko se totta,,,

• Olen vuosien varrella heitellyt ylimääräisiä romppeita jätelavoille. Nyt alkaa maallista krääsää olla sen verran vähän, että kun muutan kevään korvalla mökille kamat sopivat pienen autoni takatilaan, syksyllä taas rahtaan kamoja takaisin. Kukat ovat raskaimpia siirrettäviä.

Niin ja kun siirryn Hollannin kotiimme siellä on kaikki valmiina odottamassa. Matkalaukut ovat aina lähietäisyydellä. Ihanaa vaihtaa maisemaa vapaaehtoisesti vielä kun jaksaa ; )

• Veenhuizen

Vielä kun opettelet sen hollannin kielen niin mikä sinun on ollessa. :)

Jostain syystä luulisin että sinun kaltaiselle immeiselle kieli ja sen ymmärrys on tärkeetä. Mikset siis opettelisi hollantia ihan huviksesi?

• Veenhuizen kirjoitti:

Vielä kun opettelet sen hollannin kielen niin mikä sinun on ollessa. :)

Jostain syystä luulisin että sinun kaltaiselle immeiselle kieli ja sen ymmärrys on tärkeetä. Mikset siis opettelisi hollantia ihan huviksesi?

Hollannissa kaikki ystäväni puhuvat englantia niin mikäpä minun siellä ollessa kun vielä kauppojen myyjät, eri palvelujen tarjoajat jne. puhuvat englantia.

En oppisi ikinä hollantilaista kurkkuäänetä sitä kun ei yleensä ulkomaalaiset opi. Enkä pysty hallitsemaan montaa kieltä puhuessani. Mm. ruotsinkielen taitoni on ruosteessa koska puhun päivittäin englantia.

• Veenhuizen
        korpikirjailija kirjoitti:

Hollannissa kaikki ystäväni puhuvat englantia niin mikäpä minun siellä ollessa kun vielä kauppojen myyjät, eri palvelujen tarjoajat jne. puhuvat englantia.

En oppisi ikinä hollantilaista kurkkuäänetä sitä kun ei yleensä ulkomaalaiset opi. Enkä pysty hallitsemaan montaa kieltä puhuessani. Mm. ruotsinkielen taitoni on ruosteessa koska puhun päivittäin englantia.

Kyllä englannillakin pärjää pitkälle, on se sen verran kansainvälinen kieli.

Varsinkin suomalaiselle on tärkeä osata englantia, jos haluaa päästä käsiksi nykyeurooppalaiseen elämäntyyliin.
        Ranska ja muut romaaniset kielet ovat tietysti sitäkin tärkeämpiä, mutta eivät ihan pakollisia.

• L - L
        Veenhuizen kirjoitti:

Kyllä englannillakin pärjää pitkälle, on se sen verran kansainvälinen kieli.

Varsinkin suomalaiselle on tärkeä osata englantia, jos haluaa päästä käsiksi nykyeurooppalaiseen elämäntyyliin.
        Ranska ja muut romaaniset kielet ovat tietysti sitäkin tärkeämpiä, mutta eivät ihan pakollisia.

Höpöjän sinun englantisi ja eurooppalaisen elämäntyylisi kanssa!

Jos heluaa saada hajuakaan elämäntyylistä niin on osattava käyttää paikallista kieltä!
        Keski- ja Etelä-Euroopassa enkun käyttö jättää erittäin pintapuolisen kuvan paikallisten tavisten elämästä.
        Eikä se paikallisellakaan kielellä aukea pintapuolisten tutustumisten kautta.

• Rimmir tänään

Voi, voi, näkisitpä yhden huoneen täällä asunnollani, siellä on muuttolaatikkoa pitkin ja poikin , matkalaukkua ja muita laukkuja täyteensullottuna tyhjennetyistä kaapeista.
      Muutto on käsillä ja toivottavasti nyt viimeisen kerran ennen juuri sitä palvelutaloon menoa. Löysin parikuukautta sitten asunnon johon vain yksinkertaisesti ihastuin sen käytännöllisyyden ja sijainnin takia. Maksoihan se aika rutkasti, mutta ajattelen sen olevan sijoitus, vaikka jälkeen jäänyttä velkataakkaa en koskaan elämäni aikana voi maksaa, ellen sitten voita niin paljon lotosta.
      Olen luvannut lapsenlapselleni hänen olla inspiraatiolähteenä sisustamiseen ja eilen hän sitten soitti. Oli katsellut Ikean luetteloa ja kirjoittanut listan mitä hänen mielestään tulisi hankkia uuteen kotiin:)

Ei, nyt taas tositoimiin, Ikkunat täytyy pestä

• Jos olisi pakko muuttaa, jonkun seikan vuoksi, niin sitten muuttaisin.
      Muuten en lähde kotoani mihinkään, täällä on hyvä olla.
      Olen elämäni aikana muuttanut toistakymmentä kertaa, ei ole minun juttuni, pelkän vaihtelunhalun tai sisäisen levottomuuden takia en siihen enää ala. Kun ei niitä edes ole.

• voin muuttaa,,,

Eikö kukaa kysy minulta muutaisinko teille asumaan,
      voisin oikeesti harkita ja tulla vapaaehtoisesti,
      mieti ensin tarkaan ennekuin teet kysymyksen,
      voin nimittäin muuttaaki !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      54
      14186
    2. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      102
      5242
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      180
      4607
    4. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      71
      3951
    5. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      61
      3595
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      120
      3490
    7. Koska olet viimeksi nähnyt ikävän kohteesi?

Ja mitä tarjoat hänelle kun koputtaa oveesi?
      Ikävä
      53
      2492
    8. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      51
      2399
    9. Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee

Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul
      Kemijärvi
      32
      2195
    10. On sillä rääpyä

Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva
      Ähtäri
      20
      1893
    Aihe