Onko kellään kokemusta lonkkien tekonivel leikkauksesta? Itse olen 40 v ja molemmissa lonkissa todettu nivelrikko. Kivut rajoiottaa elämää sen verran että olen joutunut jäämään sairaslomalle. Onneksi pääsen pian coxaan ja aijon leikkausta vaatia..Kertokaa kokemuksistanne
Lonkkien nivelrikko
20
11217
Vastaukset
- oooooooooooooooooooo
Aika nuori olet lonkan tekonivelleikkaukseen, paitsi jos sinulla on reuma.
Lähdetään siitä, että älä v a a d i tekonivelleikkausta, vaan v a a d i hoitoa kipeisiin lonkkiisi.- buudy
nemon, mikä on painoindeksisi? Olisko tehtävissä jotain itse ennen leikkausta.
- VeVe
Moi.
Luin artikkelin Anteron Nittymäestä ,syntynyt 1980 TPS:n jääkiekkomaalivahti jolla on lonkassa tekonivel.
Itse olen 1970 syntynyt,ja lonkka vaivannut 2 vuotta.Ottaa päähän koska ennen on kuntoillut paljon ja nyt kuntoilu on vähäistä.
Olisi kiva kuulla muilta miten lonkkaa on hoidettu ja miten tekonivelleikkaus on onnistunut.
- titaaninainen
Heips. Täällä tuli tekolonkkainen täysillä työelämässä oleva reipas nainen juuri marjametsästä. Minulla leikattiin nivelrikon vuoksi toinen lonkka jo 2007 (alle 50-vuotiaana) ja toinen kolmevuotta sen jälkeen. Kun ajattelen kipuja ennen leikkausta, niin huh, huh. Olen normaalipainoinen, eikä ylipaino ole ollut minun rikkoni takana. Minulle laitettiin molemmilla kerroilla leikkausta odotellessa puudute lonkkaan ja siitä oli joksikin aikaa apu. Leikkausten jälkeen menee toipumiseen jonkin aikaa ja siinä on oma aktiivisuus kuntouttamisessa erittäin tärkeä. Leikkaus kannattaa tehdä, ennenkuin lihakset menevät liian huonoon kuntoon. Kuuntele siinä ortopediä, hän kyllä arvioi sopivaa leikkausajankohtaa sinun kanssasi. Tsemppiä sinulle. Elämä ei lopu tekolonkkaan. Minulle se on antanut elämänilon takaisin.
- tosi onnellinen
Tuo on täysin totta! Minä kärsin valtavista liikkumiskivuista ennen leikkausta ja sukkia en saanut jalkaan ja aamut oli yhtä helv..ä! Nyt leikkauksen jälkeen olen kuin uusi ihminen. Suosittelen kyllä. Aivan hirmunen muutos.
Itse painan 45 kg eikä ylipainosta ollut kyse. Nyt kävelen ja menen rappuja kuin ennenkin, mutta itku tuli ennen leikkausta ja mihinkään et kyennyt oikeinl ähtemään. - lonkkanivel
tosi onnellinen kirjoitti:
Tuo on täysin totta! Minä kärsin valtavista liikkumiskivuista ennen leikkausta ja sukkia en saanut jalkaan ja aamut oli yhtä helv..ä! Nyt leikkauksen jälkeen olen kuin uusi ihminen. Suosittelen kyllä. Aivan hirmunen muutos.
Itse painan 45 kg eikä ylipainosta ollut kyse. Nyt kävelen ja menen rappuja kuin ennenkin, mutta itku tuli ennen leikkausta ja mihinkään et kyennyt oikeinl ähtemään.hei.
Minun lonkkani leikattiin myös alle 50 kymppisenä. Mielestäni on täysin väärin antaa nuoren ihmisen kärsiä vuosikausia kivuista kun väitetään että ei ole materiaalia joka kestäisi koko loppuelämän. Annetaan ihmisen parhaat vuodet hukkua särkyyn ja kauheisiin kipulääkkeisiin. Hyvästä elämälaadusta ei näissä tapauksessa voi puhua mitään.
Eihän elämässä ole mistään asiasta takuita pitäisi ajatella että nuorenkin ihmisen elämälaatu kohenee kun pääse kivuista.
Kehotainkin argumentoimaan juuri elämänlaadusta.
Itselläni jäi kivut leikkauspöydälle. Lonkkani leikattiin 10 kk välein. Ensimmäisestä leikkauksesta on jo 8 vuotta ja hyvin toimii.
Omasta mielestäni taidan olla jonkinlainen koekaniini Koska tuohon ensimmäisenä leikattuun lonkkaan on vaihdettu myös kuppi jota myöhemmin leikattuun lonkkaan ei ole tehty. .Nyt on osottanut että myöhemmin leikatussa lonkassa on murtuma nivelkupissa ja odottelen uutta leikkausta. Sen pitäisi tapahtua pikapuolin. Murtuma ei ole niin iso että en voisi liikkua mutta kuitnekin senverran iso että vaikeuttaa normaalia elämääni joten olen saikulla leikkaukseen asti.
Hyvin onnistuneet leikkaukset antoivat takasin elämänhaluni ja olen myös tehnyt paljon asioita johin en ennen kalastus ovat harrastuksia joihin olen osallistunut täysin rinnoin.
Toivon että uusioleikkauskin onnistuu yhtähyvin kuin aikasemmat leikkaukset. - lonkkanivel
lonkkanivel kirjoitti:
hei.
Minun lonkkani leikattiin myös alle 50 kymppisenä. Mielestäni on täysin väärin antaa nuoren ihmisen kärsiä vuosikausia kivuista kun väitetään että ei ole materiaalia joka kestäisi koko loppuelämän. Annetaan ihmisen parhaat vuodet hukkua särkyyn ja kauheisiin kipulääkkeisiin. Hyvästä elämälaadusta ei näissä tapauksessa voi puhua mitään.
Eihän elämässä ole mistään asiasta takuita pitäisi ajatella että nuorenkin ihmisen elämälaatu kohenee kun pääse kivuista.
Kehotainkin argumentoimaan juuri elämänlaadusta.
Itselläni jäi kivut leikkauspöydälle. Lonkkani leikattiin 10 kk välein. Ensimmäisestä leikkauksesta on jo 8 vuotta ja hyvin toimii.
Omasta mielestäni taidan olla jonkinlainen koekaniini Koska tuohon ensimmäisenä leikattuun lonkkaan on vaihdettu myös kuppi jota myöhemmin leikattuun lonkkaan ei ole tehty. .Nyt on osottanut että myöhemmin leikatussa lonkassa on murtuma nivelkupissa ja odottelen uutta leikkausta. Sen pitäisi tapahtua pikapuolin. Murtuma ei ole niin iso että en voisi liikkua mutta kuitnekin senverran iso että vaikeuttaa normaalia elämääni joten olen saikulla leikkaukseen asti.
Hyvin onnistuneet leikkaukset antoivat takasin elämänhaluni ja olen myös tehnyt paljon asioita johin en ennen kalastus ovat harrastuksia joihin olen osallistunut täysin rinnoin.
Toivon että uusioleikkauskin onnistuu yhtähyvin kuin aikasemmat leikkaukset.Jäi tuosta edeltä pois että harastuksia joihin en aikasemmin pystynyt marjastus ja varsinkin kalastus ovat asioita joihin viimevuosina olen osallistunut täysin rinnoin. Onko sitten niin että olen ollut liian ronski, mene j atiedä. olen kuitnekin nauttinu täysillä näistä 9 vuodesta.
- lonkkanivel
vielä kerran kirjoitusvirhe leikkauksista ei ole 8 vuotta vaan 9.
- Kiva kuulla
positiivisia kokemuksia. Netti on täynnä ongelmiatapauksia, jotka hakevat apua
ja niinhän minäkin itsekin tekisin, jos olisi kovia kipuja.
Sain eilen kuulla, että lonkassani on pitkälle edennyt kuluma, joka selittää
lievät, mutta muutaman kuukauden ajan kestäneet sinnikkäät kivut. Olen 48v ja
harrastanut paljon liikuntaa. Nyt sallittuja lajeja ovat ainoastaan uinti ja kuntopyörä - tavallinen fillari ei kelpaa kuin tasaisella, joten pyöräilyä en voi
täällä harrastaa. Ylämäet vaativat kuulemma liikaa voimaa, josta seuraa kipuja.
Ymmärsin nettiselailun perusteella, että nivelrikkopotilaan pitäisi harrastaa
liikuntaa vaikka hampaat irvessä. Mitenkäs te muut - minkä verran kipua
aiheuttavaa liikuntaa te saitte/piti harrastaa ennen leikkausta? Eka
fysioterapeuttikäyntini on vasta edessä. Se varmaankin selittää paljon, mutta
kysymyksiä on miljoona enkä lääkärin kanssa jutellessa osannut surultani
kysellä tarpeeksi. Kaikkea lievääkin kipua aiheuttavaa toimintaa pitäisi kuitenkin
välttää, myös kävelyä. Kävin tunnetulla ortopedi&liikuntalääkärillä, joten pakko
kai se on uskoa hänen ohjeisiinsa :(
Vaikka kivut ovatkin vielä lieviä, niin en minä jaksa kauaa pelkän uinnin ja
kuntopyörän voimalla. Pallopelejä kaipaan eniten, mutta ne ovat käsittääkseni
lopullisesti takana tehtiinpä minulle sitten minkälainen leikkaus tahansa. Pääsisi
edes pyöräilemään ja pitkille kävelylenkeille luontoon...
Löytyisikö jostain juttu liikunnasta ennen leikkausta? Leikkauksen jälkeisiä
juttuja löydän paljonkin, mutta nyt kiinnostaa luonnollisesti eniten tämän hetkinen
tilanteeni.- lonkkanivel
hei kiva kuulla. Saat varmaan fysioterapeutilta ohjeet liikuntaan. Ennen ensimmäisiä leikkauksiani olin niin kipeä että en pystynyt harrastaan muuta kuin ohjattua vesijumppaa. Tälläkertaa ei kipu ole niin kova ja saatan tehdä enämpi mikä hyväksi koska itse nivel on titania eikä siinä ole tuntoa. Vaikeuteni nyt johtuu pohjan irtomisesta lonkka jumittuu, vaikea lähtä liikkeelle
joudun pumppaamaan sitä että liikkuus. Pyöräilen jonkinverran niin ulkona kuin kuntopyörälläkin. Käveleen en pysty kuin pikkumatkoja kotona ja juuri pihalla. Tämä tilanne nyt on melko takapakki siihen mitä aikasemmilla leikkaulsilla saavutin. Toivon että tilanne palaa entiselleen.
- suosittelen kyllä
Tässä laitan sulle jutun nettisuilla olevasta jutusta:
Kenelle lonkan tekonivelleikkaus soveltuu?
Lonkkanivelen nivelrikkoa esiintyy yleisimmin keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla henkilöillä. Oireet vaihtelevat lievistä vaivoista ankaraan kipuun ja toimintakyvyn rajoittumiseen. Lonkan nivelrikon hoito keskittyy kivun lieventämiseen sekä nivelen liikkuvuuden parantamiseen. Kun konservatiiviset hoitomuodot eivät tuo toivottua tulosta, on harkittava tekonivelleikkausta.
Ortopedi arvioi, onko potilas sopiva ehdokas lonkan tekonivelleikkaukseen. Hän käy potilaan kanssa läpi tämän sairaushistorian, mittaa lonkkanivelen liikkuvuutta ja lihasvoimaa. Tämän lisäksi otetaan röntgenkuvia, joiden perusteella voidaan arvioida lonkkanivelen vaurioita. Jos kuvissa näkyy vakavia vaurioita, eikä muista hoitomuodoista ole toivottua apua, voi ortopedi ehdottaa tekonivelleikkausta.
Lonkan tekonivelleikkaus on ajan myötä muodostunut erääksi parhaiten tuloksiltaan ennustettavissa olevaksi ja luotettavimmaksi kirurgiseksi hoitomuodoksi. Lonkan tekonivelleikkaus on muuttanut merkittävästi potilaiden elämää lieventämällä kipua ja parantamalla toimintakykyä.
Googlettamalla; lonkan tekonivel- tyytyväinen toipilas
Minulle asennettiin lonkan tekonivel 10 päivää sitten. Kipuja on vielä, mutta kainalosauvoin olen päässyt liikkeelle ja arkiaskareet sujuvat. Siivousta en ole vielä yrittänyt.
Olen yli kuusikymppinen. Pyöräilin vielä leikkausta edeltävänä päivänä ja lääkäri ihmetteli miten yleensä olen päässyt liikkeelle. Rustoa nimittäin ei enää ollut. Kipuja oli viimeaikoina ennen leikk. aikalailla.
Itse olen tähän mennessä tyytyväinen. Pystyn seisomaan suorassa ja sitä sietämätöntä lonkkakipua ei enää ole. Nytkin istun ja kirjoitan tietsikalle korkean tyynyn avulla eikä satu yhtään.
Suunnittelen jo kauppaan menoa. Matkaa on noin 150 m. - tyytyväinen potilas
tyytyväinen toipilas kirjoitti:
Minulle asennettiin lonkan tekonivel 10 päivää sitten. Kipuja on vielä, mutta kainalosauvoin olen päässyt liikkeelle ja arkiaskareet sujuvat. Siivousta en ole vielä yrittänyt.
Olen yli kuusikymppinen. Pyöräilin vielä leikkausta edeltävänä päivänä ja lääkäri ihmetteli miten yleensä olen päässyt liikkeelle. Rustoa nimittäin ei enää ollut. Kipuja oli viimeaikoina ennen leikk. aikalailla.
Itse olen tähän mennessä tyytyväinen. Pystyn seisomaan suorassa ja sitä sietämätöntä lonkkakipua ei enää ole. Nytkin istun ja kirjoitan tietsikalle korkean tyynyn avulla eikä satu yhtään.
Suunnittelen jo kauppaan menoa. Matkaa on noin 150 m.Loistavaa! Toipumisaika on pitkä, mutta tulokset ovat nopeasti havaittavissa jo pelkän liikkumiskivun pois jäämisen tähden. On kuin uusi elämä olisi alkanut.
Itse olin niin kipeä, etten käynyt juurimissään ,kun kävley tuotti niin paljon tuskaa ja kipua. Nyt on mahtavaa nähdä kaikki uusin silmin, kun ei tarvi hampaat irvessä kävellä. tyytyväinen toipilas kirjoitti:
Suunnittelen jo kauppaan menoa. Matkaa on noin 150 m.Moi!
Sain itse tiedon "pääsystä" lonkan tekonivelleikkaukseen joku aika sitten. Leikkauksen ajankohta on vielä auki (takaraja 5 kk lokakuun puolesta välisstä) Työnantaja (metalliteollisuus) oli tietysti omasta mielestään järkevä, ja irtisanoi minut, mutta syyt on ne tutut taloudelliset ja tuotannolliset! Nyt on sitten vähän hankalaa, kun ei tiedä onko leikkaus piankin - haenko töitä tässä välissä, vai päättäisikö vielä tässä iässä ( yli 50 v.) lähtetä koulun penkille jo ennen tätä tekonivelleikkausta! Kysyisin kuinka pian arvelet hyvä "tyytyväinen toipilas" voisi leikkauspäivän jälkeen palata esim. koulun penkille! Minut operoidaan Oulussa, jos paikalla nyt on väliä ja omalla (pienellä) paikkakunnalla on alkamassa harkinnan arvoinen koulutus jo joulukuun aikana eli ennen leikkausta! Minä olen tässä pähkäillyt, tukeeko opintoihin liian pitkä katkeama? Kauanko jouduit odottamaan sen jälkeen kun sait "opastenivaskan " ja ilmoituksen että olet "jonossa" ??
- Leena Lonkkanen
Ensimmäinen tekonivel 27 vuotiaana1989. Epäkelpo keinonivel irtosi ja vaihdettiin 1995 (ei luultavasti luutunut koskaan kunnolla) Liian pieni nuppiosa vaihdettiin 2004 ja nuppi ja kuppiosa ja kulunut muoviosa vaihdettiin 2008. Kulunut muoviosa ja löysä kuppi aiheuttivat pahaa tuhoa luussa. Tarvitsin luusiirteen. Petollinen juttu, ei näkynyt oikein rötngenissä.
Toisen lonkan tekonivelleikkaus 2002. Menee luultavasti kuluneen muoviosan takia kohtapuolin vaihtoon.
2008 vaihdettu metalli/metalli- yhdistelmä nivelistä kuuluu huonoa nykyään. Joillakin irtoaa metallihiukkasia elimistöön liikaa ja nivel joudutaan vaihtamaan. Itse menen kohta kontrolliin. ns. BHR-proteesi on todettu ihan epäkelvoksi eikä näitä tällaisia niveliä laiteta enää kenellekään.
2010 murtuma tekonivelen yläosassa 2002 laitetussa lonkassa. Oli onneksi niin ylhäällä että ei aiheuttanut tuhoa. Selvisin ilman leikkausta. Murtui ihan kävellessä.
Ongelmanahan on kun nuorille niveliä asennetaan, että korjausleikkauksia tulee ennen manan majoille siirtymistä useampia kuin vanhuksille. Korjausleikkaus on aina vaativampi kuin ensimmäinen leikkaus.
Minulla on synnynnäinen lonkkien sijoiltaanmeno ja jälkitilana tuli nivelrikko.
Tällä hetkellä ei taida olla mitään tekoniveltä, joka kestäisi käytössä pitempään kuin sen 10 vuotta.
Ilman tekoniveliä olisin varmasti eläkkeellä. Olin kipeä ja liikuntarajoitteinen eli leikkauskypsä 27-vuotiaana. - viljaton.
Astman, reuman, suolisto-ongelmien takana ruokavalio – "Lääkärit antavat väärää tietoa"
http://www.studio55.fi/hyvaolo/artikkeli.shtml/1624947/astman-reuman-suolisto-ongelmien-takana-ruokavalio---laakarit-antavat-vaaraa-tietoa
Viljat pois, niin loppuu nivelien kuluminen.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm - leikattu 48 vuotiaan
Ilman lonkan tekoniveltä olisin varmaan vetänyt itseni köyden jatkoksi.
Kipu oli kauhea. Elämä ei ollut elämisen arvoista.
Lääkkeet ja hoidot käytiin läpi.
Reilu vuosi toteamisesta ja oli leikattu. - lonkkaoireileejo
Olen 26 vuotias ja oikea lonkkani alkoi vaivata ensimmäisen kerran ollessani 21 vuotias. Paino indeksini on normaali mutta varaa on siinäkin pudottaa ja pudotan. Työni on seisomatyötä ja kävelen paljon ja nostelen painavaakin jonkin verran. Ekoilla kerroilla jalka meni vuoroissa joissa oli eniten hommaa ja kiirettä ja kärvistelin kipujen kanssa liian pitkään ennenkuin menin lääkäriin. 3x tulehduskipulääke kuuri, reumapolille ja sen jälkeen reumalääkkeet jotka ei sopineet ja jota ei edes ollut loppupeleissä. Kuvissa ja kokeissa hypätiin, ei mitään merkkittävää. Kortisonipiikki ja kepit auttoi. Olin lähes oireeton n.4 vuotta kunnes tulin raskaaksi ja raskauskilojen tullessa tuli nivelrikko lonkkaan. Tässä mammalomalla käynyt fysioterapiassa muutaman viikon ja joo auttoi hieman mutta velvoittaa kyllä harjoituksia tekemään jotta saa pientä tulosta. Liike rajoitukset on aika pelottavan suuret ja liikunnasta tulee hiukan kipeäksi mutta se on pientä jos todella hidastaa pahenemista. Huonoina kipu päivinä pistää itkettämään ja murehtimaan että joutuuko todella odottamaan 20 vuotta että kivut ovat varmasti maximissa ja lähes liikuntakyvytön kunnes pääsisi leikkaukseen.
- oskoq
Kirjoitan siltä varalta, että joku lukee, vaikka vanha ketju. Asia ei ole muuttunut. Itselläni oli nivelrikko ja pitkään jouduin sinnittelemään ennen kuin sain leikkaukset. Tein virheen siinä, että esitin että kyllä minä pärjään. Olisi pitänyt esittää todella tuskaista, niin olisi ortopedi määrännyt vuotta aikaisemmin leikkaukseen. Nimittäin ei ollut lonkista mitään jäljellä, kun ne leikattiin. Hoitaja leikkauspöydällä maatessani ihmetteli, miten olen ylipäätään pystynyt liikkumaan, kun lonkat siinä kunnossa.
Täällä on kirjoitettu, mitä elämä pahimmillaan oli. Ihminen sopeutuu kaikkeen ja kyllä minunkin elämäni rajoittui kun liikkumisesta ei tullut mitään. Kävelysauvojen kanssa kävin lenkillä, ja palautuminen oli tosi hidasta. Kotona enimäkseen, jo kotona liikkuminen paikasta toiseen oli todella vaikeaa ja vaati suunnittelemista ja aikaa. Nyt jälkikäteen oikein tajuaa, miten elämä kutistui.
En kuitenkaan ollut onneton, ihminen sopeutuu. Mutta normaali liikkuminen paikasta toiseen ei sujunut. Ihme kyllä, sitä häpesi omaa vaikeaa etenemistä, ja ajoitti oman liikkumisensa ettei kukaan näe. Esim auto parkkiin, sitten ostóskärry ja siinä roikkuen tein ostokset. Kaupassa ei pitkään voinut olla, kun alkoi kamala särky.
Leikkausten jälkeen alkoi aivan kuin uusi elämä. Nyt sitä kun miettii, baikea uskoa todeksi. Uusi elämä on totta. Tänä päivänä en edes muista tai ajattele että on tekonivelet. Istumisen jälkeen tai makaamisen jälkeen kävely on kuin puujaloilla menisi, mutta muuten ihan normaalia. Koko suhtautun´minen ihmisen liikuntakykyyn ja terveyteen on muuttunut. Sitä tajuaa, että ihmisen ruulis on hauras ja tavallaan rikki meneminen ja sairaus ovat ihan luonnollisia asioita. Se, että ihmistä voidaan korjailla ja parantaa, on suoranainen ihme. Sairauskin on ihan ok asia, osa elämää.- reilu_vuosi
Viime vuoden tammikuun 30 laitettiin molempiin lonkkiin proteesi, ikää silloin 51v.
Nivelpintoja oli jäljellä mutta kipuja sen verran että 2013 lähtien opiaateilla.
reumatyyppiset vaivat ovat vielä kiusana mutta opiaateista olen päässyt eroon.
Muutama viikko sitten kävin ihan oikeissa tansseissa ja 3 tuntia jaksoin olla parketilla (en tietenkään jatkuvasti vaan taukojen kanssa).
Eli minun tapaus ei ollut tyypillinen, radiolgisten löytöjen perusteella ei leikkauskunnossa mutta muiden kriteerien perusteella kylläkin.
No hyödyinkö leikkauksesta, no totta kai.
Liikkuvuus parantunut, kivut lähes kadonneet ja tulevaisuus valoisa.
Leikkausta ei todellakaan kannata pelätä, eikä yhtä ortopediä kannata uskoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167160- 1992547
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1041992En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761538Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911079- 41990
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46959- 77863
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7718